نویسنده: فریده صالحی
// دوشنبه, ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۵۹

معرفی سریال Doogie Kameāloha, M.D | روزمرگی‌های یک پزشک نوجوان

دوگی کامیلوها ام. دی. (Doogie Kamealoha, M.D.)، سریالی است که داستان یک دختر نوجوان ۱۶ ساله را حکایت می‌کند؛ نوجوانی که با وجود سن کمش، یک پزشک ماهر محسوب می‌شود.

بارها و بارها برای ما پیش آمده که با ابرقهرمانانی روبه‌رو شویم که سن آنچنان زیادی ندارند و در دسته‌ی نوجوانان به شمار می‌روند. ابرقهرمانانی مثل اسپایدرمن، رابین، اعضای گروه چمپینز، اعضای گروه تایتانز و غیره. معمولا هم این قهرمانان قدرت‌هایی ابرانسانی دارند که با استفاده از آن‌ها به مردم کمک می‌کنند؛ البته برخی از آن‌ها قدرت‌ها و توانایی‌هایی دارند که به ظاهر ابرانسانی نیستند ولی تقریبا هیچ انسان معمولی‌ای نمی‌تواند از پسِ کارهایی که آن‌ها انجام می‌دهند، بربیاید. در این مقاله ما با سریالی طرف هستیم که شخصیت اصلی آن یک دختر نوجوان و البته قهرمان است.

قهرمان سریال Doogie Kamealoha, M.D. (دوگی کامیلوها ام. دی.) شاید توانایی‌های عجیب و غریب داشته باشد اما مثل قهرمان‌های کمیک بوکی نیست که در هیچ انسان عادی‌ای نتوان این توانایی‌ها را پیدا کرد؛ فقط به ندرت می‌توان آن‌ها را در انسان‌های معمولی دید. چند نفر را در سرتاسر دنیا می‌شناسید که در سنین کم توانستند به درجات بالای علمی برسند یا مدرسه و دانشگاه خود را در سنین پایین به پایان برسانند؟ درست است که تعداد آن‌ها صفر نیست اما اینطور هم نیست که به وفور پیدا شود. لاهلا کامیلوها هم از همین کودکان و نوجوانانی است که در سن ۷ ۸ سالگی توانست دبیرستان خود را به پایان برساند.

بازیگران اصلی سریال Doogie Kamealoha, M.D. با لباس پزشکان

او در سن کم وارد دانشگاه شد، سمینارها و دوره‌های مختلف را پشت سر گذاشت و سرانجام در سن ۱۶ سالگی تبدیل به یک پزشک شد. دوگی کامیلوها ام. دی. یک مجموعه خانوادگی، پزشکی، درام و کمدی است که توسط کورتنی کانگ خلق و در سرویس استریم دیزنی پلاس پخش شد. داستان این مجموعه براساس یکی از آثار شبکه ABC یعنی سریال Doogie Howser, M.D. (دوگی هاوزر ام. دی.) ساخته شده که در سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳ پخش می‌شد. دوگی کامیلوها در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۱ پخش شد و تا ماه فوریه سال جاری میلادی آنقدر محبوب و مشهور شد که شرکت دیزنی آن را برای فصل دوم هم تمدید کرد.

اگر بخواهیم داستان این سریال کمدی و درام را به‌صورت خلاصه مرور کنیم، می‌توانیم اینطور بگوییم که ماجرا حول محور یک دختر نابغه و اعجوبه به نام لاهلا کامیلوها می‌چرخد که به «دوگی» معروف است. دوران نوجوانی لاهلا و اوقاتی را که باید با خانواده‌ی کوچکش سپری کند، با حرفه‌ی پزشکی که خیلی زود هم آغاز کرده، سپری می‌شود. یکی از مشکلات بزرگی که او دارد، این است که باید تعادلی را در ارتباط با مادرش ایجاد کند؛ مادری که رئیسش هم به شمار می‌رود. نمی‌توان این مجموعه را ادامه‌ی مستقیم سریال دوگی هاوزر دانست.

شخصیت‌های داخل داستان، همگی از وجود چنین سریالی خبر دارند و به همین دلیل هم است که اسم مستعار دوگی را به او دادند. منتقدانی هم که این اثر را تماشا کرده بودند، آن را مورد تحسین و تعریف قرار دادند و امتیازهای خوبی را هم برایش ثبت کردند. طبق گفته‌ی آن‌ها، دوگی کامیلوها با وجود یک تیم بازیگری عالی و نگارش بسیار خوب فیلمنامه، هم توانست به خوبی ادای احترامی به مجموعه‌ی قبلی و البته منبع الهام خود بکند؛ هم اینکه مسیر جذاب و منحصر‌به‌فرد خود را به‌طرز فوق‌العاده‌ای در پیش بگیرد و در رسیدن به هدفش موفق باشد.

پیتون الیزابت لی به همراه مکس گرینفیلد در سریال Doogie Kamealoha, M.D.

ادامه‌ی این مطلب بخش‌هایی از داستان قسمت ۱ تا ۳ سریال Doogie Kamealoha, M.D. را برای شما فاش می‌کند.

.

.

.

قسمت اول سریال دوگی کامیلوها آنقدرها هم طوفانی آغاز نمی‌شود زیرا خود سریال چنین فضایی ندارد. برعکس، در همان سکانس‌های ابتدایی، سریال آرامش عجیبی را به مخاطب خود القا می‌کند. ما شاهد یک دختر ۱۶ ساله‌ی دو رگه هستیم که به همراه پدر خود که از محلی‌های هاوایی به شمار می‌رود، در حال موج‌سواری است. با همین صحنه‌ها تا حد زیادی می‌توان فهمید که داستان در آینده چه حس و حالی خواهد داشت و کاملا مناسب افرادی است که به‌دنبال چنین آرامشی هستند. سریال خیلی زود شخصیت‌های خود را معرفی می‌کند تا بلافاصله کار آغاز شود.

در سکانس‌های بعدی ما لاهلا را می‌بینیم که دوباره به همراه پدر خود در حال گذراندن آزمون رانندگی است. در همین حین، مصدومی را می‌بیند که کنار جاده افتاده است و افراد حاضر در صحنه نمی‌توانند کاری برای او انجام دهند و منتظر نیروهای امدادی هستند. لاهلا بلافاصله از ماشین پیاده می‌شود تا به فرد مصدوم کمک کند. با اینکه پلیس‌ها اعتمادی به او ندارند و در ابتدا اجازه نمی‌دهند که او کاری انجام دهد، اما لاهلا متوقف نمی‌شود و تلاش می‌کند تا وضعیت مصدوم را بهبود ببخشد. خیلی طول نمی‌کشد که لاهلا با مهارت زیاد، وضعیت مصدوم را به ثبات می‌رساند و به پلیس‌ها نشان می‌دهد که چه پزشک ماهری است.

طبیعی است که لاهلا با سن کمی که دارد، در ابتدا خیلی پزشک موجه و قابل اعتمادی به نظر نیاید. به همین دلیل هم بیماران جدیدی که به بیمارستان آن‌ها می‌آیند، خیلی نمی‌توانند به او اعتماد کنند و حتی او را تهدید به شکایت می‌کنند. اما درست همانند مصدوم کنار جاده، مدت زیادی طول نمی‌کشد که مهارت زیاد او را می‌بینند و اجازه می‌دهند تا او کارش را انجام دهد. در همین صحنه‌های ابتدایی است که ما با دیگر شخصیت‌های داستان آشنا می‌شویم؛ دو دوست و همکار خوبی که لاهلا در بیمارستان پیدا کرده است، پزشک متخصصی که مدام لاهلا را اذیت می‌کند و همچنین سرپرست بیمارستان که مادر این دختر نوجوان هم به شمار می‌رود.

پیتون الیزابت لی به همراه جیسون اسکات لی در سریال Doogie Kamealoha, M.D.

شاید زندگی لاهلا از دور خیلی بی‌نقص و عالی به نظر برسد (زیرا در همین سن کم به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کرده است و همین حالا هم می‌داند که هدفش در زندگی چیست؛ برعکس خیلی از هم‌سن و سال‌هایش که نمی‌دانند قرار است با زندگی خود چه کار کنند)، اما او هم به نوبه‌ی خود، مشکلات متعددی دارد که با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند. همان‌طور که بالاتر هم به آن اشاره شد، اینکه مادر لاهلا، رئیس او هم در بیمارستان محسوب می‌شود، کار را چند برابر سخت‌تر کرده است. زیرا دکتر هنون یک سری محدودیت‌ها را به‌عنوان مادر و یک سری محدودیت‌های دیگر را هم به‌عنوان رئیس برای لاهلا در نظر گرفته است.

لاهلا از یک طرف به‌خاطر سن کمی که دارد، در میان همکاران و دوستانش خیلی جدی گرفته نمی‌شود و نمی‌تواند در مهمانی‌ها و دورهمی‌های آن‌ها شرکت کند؛ از طرف دیگر، به خاطر موقعیتی که به‌عنوان پزشک دارد و تمام شدن درسش، در میان هم‌سن و سال‌های خودش هم جایگاهی ندارد و در دورهمی‌های آن‌ها هم نمی‌تواند حضور داشته باشد. به همین ترتیب او با وجود اینکه موقعیت خود را در دنیا پیدا کرده، جایگاهی در زندگی شخصی برای خود ندارد و نمی‌داند جزو کدام گروه است. زمانی هم که درست مثل یک نوجوان دبیرستانی معمولی تصمیم می‌گیرد به همراه دوست خود به جشن آخر سال یا همان پرام برود، اتفاق بدی رخ می‌دهد.

در اواسط جشن، لاهلا خبردار می‌شود که یکی از بیمارانش به علت ایست قلبی از دنیا رفته است. از آنجایی که صمیمیت و علاقه‌ی زیادی بین لاهلا و این بیمار وجود داشت، او جشن خود را رها می‌کند و به بیمارستان می‌رود و باز هم موقعیت دیگری را برای بودن در میان نوجوانان از دست می‌دهد. یکی از نکات جالبی که درباره این سریال وجود دارد، این است که پایان هر قسمت، یک سکانس به‌اصطلاح نتیجه‌گیری هم دارد که درس‌های هر قسمت را با مخاطب خود مرور می‌کند. لاهلا علاوه‌بر یک نوجوان و پزشک، یک یوتیوبر و تیک‌تاکر هم است. او به‌عنوان یک یوتیوبر، در پایان هر قسمت، ویدیویی از خودش ضبط می‌کند و از زندگی خود و درس‌هایی که به مرور زمان می‌گیرد، صحبت می‌کند.

پیتون الیزابت لی، به همراه دو همکار پزشک خود در سریال Doogie Kamealoha, M.D.

در ادامه لاهلا در شرایطی قرار می‌گیرد که با بیماران و مصدومان متفاوتی روبه‌رو می‌شود؛ کسانی که هر کدام چالش‌های خود را به همراه دارند و مهارت این دختر را زیر ذره‌بین قرار می‌دهند. اما لاهلا از می‌تواند از پسِ تمام آن‌ها بربیاید؛ هرچند سخت و پیچیده و به‌ظاهر غیرقابل حل. اما چیزی که حسابی لاهلا را دچار مشکل می‌کند، ارتباطات احساسی و انسانی است. به قول او پیچیدگی علم چیزی است که می‌توان آن را حل کرد اما پیچیدگی ارتباطات و انسان‌ها، چیزی نیست که به‌راحتی قابل حل باشد. به همین دلیل هم است که در ارتباط با پدر و مادر، دوست و همچنین پسری که به او علاقه دارد، دچار مشکل می‌شود.

درست است که محوریت اصلی داستان، لاهلا کامیلوها است اما اینطور هم نیست که دیگر شخصیت‌ها فقط برای پیش‌بردن قصه‌ی این دختر نوجوان در داستان حضور داشته باشند. هر کدام از شخصیت‌هایی که در زندگی لاهلا حضور دارند، به‌تنهایی با چالش‌هایی برخورد می‌کنند که درکنار مرور داستان لاهلا، ما شاهد ماجراهای آن‌ها هم خواهیم بود. دختری که در برزخی بین دنیای نوجوانانه و بزرگساله‌ی زندگی گیر افتاده است؛ پدری که نمی‌تواند باور کند که دیگر همانند قبل جوان نیست و دختر کوچکش، دیگر دختر کوچولویی بیش نیست؛ مادری که در انتخاب بین خانواده و آینده‌ی درخشان شغلی‌اش دچار مشکل می‌شود؛ پسرانی که برای آینده‌ی خود مسیری متفاوت از ذهنیت والدین انتخاب کردند؛ دوستی که در نوجوانی عاشقی را تجربه است و به خاطر سوءتفاهم ممکن است ارتباط چند ساله‌ی خود را خراب کند و غیره.

.

.

.

پایان اسپویل

این سبک سریال‌ها بیشتر جنبه‌ی آموزشی و وقت‌گذرانی دارند و به اصطلاح «Escapist» نام دارند. جنبه‌ی آموزشی آن بیشتر به خاطر این است که داستان سریال، چالش‌های یک دختر نوجوان و پزشک را به تصویر می‌کشد که چطور او این مشکلات و چالش‌ها را پشت سر می‌گذارد. مجموعه‌های متنوعی تا به امروز ساخته شدند که از جنبه‌های مختلف، شباهت‌های زیادی با این سریال دارند. به همین دلیل هم تصمیم گرفتیم که به‌عنوان حسن ختام، مجموعه‌های مشابه سریال دوگی کامیلوها را به شما معرفی کنیم تا اگر از سریال مذکور خوشتان آمد، مجموعه‌های دیگری را هم در فهرست تماشا داشته باشید:

سریال‌های مشابه

نیل پاتریک هریس با لباس و ابزار پزشکی در سریال Doogie Howser, M.D.

سریال Doogie Howser, M.D.

سریال دوگی هاوزر ام. دی.

بازیگران: نیل پاتریک هریس، مکس کاسلا و بلیندا مونتگامری

سال پخش: ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳

خلاصه داستان: یک نوجوان نابغه که با مشکلات معمول بزرگ شدن سر و کار دارد؛ خوشگذرانی با بهترین دوستش، رفتن به مهمانی‌های مختلف، پیدا کردن سبک مورد علاقه و همچنین پیدا کردن و نگه داشتن دختری که دوستش دارد. علاوه‌بر تمام مشکلاتی که یک نوجوان عادی دارد، دوگی یک پزشک رسمی به شمار می‌رود که وارد یک برنامه‌ی رزیدنتی دشوار شده است.


پیتون الیزابت لی به همراه سوفیا وایلی در سریال Andi Mack

سریال Andi Mack

سریال اندی ماک

بازیگران: پیتون الیزابت لی، جاشوآ راش و سوفیا وایلی

سال پخش: ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹

خلاصه داستان: یک قصه‌ی معاصر درباره یک دختر نوجوان که در حال بزرگ شدن است؛ او در تلاش است جای مناسبش را پیدا کند و مصمم است تا به جایگاه مورد نظر خود در دنیا برسد. زمانی‌که خواهر بزرگتر او که زندگی آزاده‌ای هم دارد بازمی‌گردد، حقیقت بزرگی را افشا می‌کند. این حقیقت و افشاگری همه چیز را تغییر می‌دهد و اندی را به مسیری ناشناخته برای کشف شخصی می‌فرستد.


تس رومرو در حال خواندن یک کاغذ در سریال Diary of a Future President

سریال Diary of a Future President

سریال خاطرات رئیس جمهور آینده

بازیگران: تس رومرو، سلنیس لیوا و چارلی بوشنل

سال پخش: ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱

خلاصه داستان: النا یک دختر ۱۳ ساله‌ی کوبایی-آمریکایی است که باید فشارهای شخصی و اجتماعی دوران نوجوانی را پشت سر بگذارد. داستان النا از دیدگاه خودش، آن هم به واسطه‌ی چیزهایی که در دفتر خاطراتش می‌نویسد، دنبال می‌شود. او با برادر بزرگترش بابی و مادرش گبی زندگی می‌کند؛ کسی که اخیرا با فرد جدیدی به نام سم، وکیلی در شرکت خودش، ارتباطی را آغاز کرده است. النا تمایل شدیدی برای تبدیل شدن به رئیس جمهور ایالات متحده دارد. او قصد دارد تمام تلاش خود را برای رسیدن به این هدف بزرگ بکند. هدفی که ظاهرا موفق می‌شود به آن دست پیدا کند؛ به‌واسطه‌ی تصاویری که از آینده نشان داده می‌شود، اینطور به نظر می‌رسد که او بالاخره به هدف خود می‌رسد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده