نویسنده: رضا اسکندری
// چهار شنبه, ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۱

حقایق جالب فیلم The Suicide Squad 2 | جوخه انتحار در مسیری جدید

در این مقاله به بررسی نکات و حقایق جالب فیلم The Suicide Squad 2 خواهیم پرداخت که از آثار اکشن با‌کیفیت سال ۲۰۲۱ بود. با زومجی همراه باشید.

در سال ۲۰۱۶ و پس از اکران فیلم The Suicie Squad انتقادهای زیادی به آن شد ولی بااین‌حال خیلی‌ها از این فیلم ابرقهرمانی که تعداد زیادی از شخصیت‌های محبوب کمیک‌های دی‌سی را در خود جای داده بود، راضی بودند. جیمز گان در سال ۲۰۲۱ با ساخت یک دنباله مستقل برای این فیلم تلاش کرد تا اتمسفر جدیدی را به مجموعه سینمایی جوخه انتحار وارد و خون تازه‌ای در رگ‌های آن جاری کند. این فیلم که نسبت‌به نسخه ۲۰۱۶ تفاوت‌های زیادی دارد درباره جوخه‌ای از شخصیت‌های ابرقهرمان جریان دارد که وظیفه بسیار مهمی به آن‌ها محول شده و آن‌ها باید با استفاده از قدرت‌های خودشان این وظیفه را به سرانجام برسانند.

قسمت دوم جوخه انتحار به تهیه‌کنندگی چارلز روون و پیتر سفرن توسط استودیو DC Films به‌همراهی اطلس انترتینمنت تولید و توسط برادران وارنر با بودجه‌ای ۱۸۵ میلیون دلاری تولید و اکران شد ولی عملکردش در گیشه‌ها ناامیدکننده بود که علت این شکست مالی را در ادامه مقاله بررسی خواهیم کرد. به‌طور خلاصه فیلم The Suicide Squad 2 نه‌تنها برای علاقه‌مندان DCEU و فیلم‌های ابرقهرمانی که برای بسیاری از اهالی سینما و طرفداران فیلم‌های اکشن به یک فیلم بسیار سرگرم‌کننده و خوب بدل گشت و توانست انتظارات آن‌ها از این فیلم را برآورده کند. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا نگاهی کنیم به نکات و حقایق جالب فیلم The Suicide Squad 2؛ حقایقی که شاید از آن‌ها اطلاعی نداشته باشید.

«توجه: مطالعه این مقاله ممکن است قسمت‌هایی از داستان فیلم جوخه انتحار ۲ را برای شما اسپویل کند»

کینگ شارک در حال خواندن یک کتاب برعکس در فیلم The Suicide Squad

۱- به تصویر کشیدن شخصیت کینگ شارک

به تصویر کشیدن شخصیت کینگ شارک یکی از ده‌ها مورد قابل اشاره از وسواس شدید و انتظار بالای جیمز گان به‌شمار می‌رود که همیشه قصد دارد فریم به فریم فیلمی که کارگردانی آن را برعهده گرفته است، بدون نقص به تصویر درآید. این شخصیت که آن را بیشتر در کتاب‌های کمیک دی‌سی دیده‌ایم و حضور بسیار کم‌رنگی در سینما داشته، تلفیقی از انسان و کوسه به‌شمار می‌رود که بدون شک به تصویر کشیدن آن چالش بزرگی برای سازندگان فیلم جوخه انتحار ۲ تلقی می‌شد. این شخصیت همان‌طور که احتمالا اطلاع دارید در کتاب‌های کمیک جزییات بسیار بیشتری نسبت‌به فیلم دارد و در فیلم آن را با یک طراحی نسبتا ساده‌تر تماشا کردیم ولی بااین‌حال اگر به او با دقت بیشتری نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که جزییات رعایت شده در خلق آن نه‌تنها کم نیستند که بسیار تحسین‌برانگیز اعمال شده‌اند.

طبق صحبت‌های جیمز گان و سایر اعضای تیم سازنده این فیلم، به تصویر کشیدن شخصیت کینگ شارک سخت‌ترین چالش در مراحل ساخت فیلم The Suicide Squad 2 بوده است. این شخصیت که احتمالا بامزه‌ترین شخصیت درمیان کاراکترهای فیلم قلمداد می‌شود تا آستانه حذف از داستان فیلم پیش رفت ولی درنهایت با تلاش بی‌وقفه سازندگان فیلم توانست در داستان آن حضور پیدا کند. جیمز گان در مصاحبه‌ای درباره این موضوع گفت که طراحی و به تصویر کشیدن این شخصیت به‌قدری برای آن‌ها سخت بوده که حتی به این موضوع فکر کرده‌اند که شاید بهتر باشد این شخصیت در این فیلم حضور نداشته باشد تا اینکه با کیفیتی پایین و غیرقابل‌باور در فیلم حضور پیدا کند.

او در ادامه این مصاحبه گفت که سخت‌ترین قسمت این موضوع مربوط‌به تهیه کردن بدن یک کوسه می‌شد و او قصد نداشت که این شخصیت را تنها با استفاده از تصاویر کامپیوتری به تصویر بکشد. پس از اینکه او توانست از بدن یک کوسه واقعی تصاویر موردنیازش را به‌دست آورد، چالش سخت بعدی مربوط می‌شد به شکم این شخصیت که کاملا سفید بود و همین موضوع این کار را سخت می‌کرد. تیم جلوه‌های ویژه این فیلم درنهایت با استفاده از راه‌حلی بسیار جالب توانستند این شخصیت را به تصویر بکشند. آن‌ها تصاویر مربوط‌به یک کوسه واقعی را ضبط و سپس تصاویری از بازیگر این شخصیت تهیه کردند و سپس با تلفیق این تصاویر توانستند شخصیت کینگ شارک را به‌صورت بسیار واقع‌گرایانه و باورپذیر به تصویر بکشند.

نکته جالب دیگر درباره شخصیت کینگ شارک به صداپیشه این شخصیت مربوط می‌شود که جیمز گان پس از اینکه مطمئن شد می‌توانند از این شخصیت در فیلم استفاده کنند، از همان لحظه سیلوستر استالونه را برای این وظیفه درنظر داشت و در مصاحبه‌ای به این نکته اشاره کرد که متقاعد کردن استالونه برای این کار خیلی سخت نبود. او در این مصاحبه گفت:

من به سیلوستر استالونه گفتم که فیلم‌نامه این نقش را تنها برای صدای او نوشتم و وظیفه صداپیشگی این شخصیت وقت زیادی از تو نخواهد گرفت. کینگ شارک تلفیقی از یک انسان و یک کوسه است که انسان‌ها را خیلی راحت از بین می‌برد و نوش جان می‌کند و دیالوگ‌های زیادی هم ندارد. استالونه در جواب به پیشنهاد من تنها یک جمله گفت. او در جواب به من گفت: «هر کمکی که از دستم برآید برای برادرم انجام خواهد داد». راستش را بخواهید در آن لحظه تحت تاثیر قرار گرفتم و واقعا از او ممنونم که پیشنهاد من را قبول کرد.

ادریس البا، دنیلا ملکیور، دیوید دستمالچیان و جان سینا در فیلم The Suicide Squad

۲- دخالت استودیوها در تصمیم‌های کارگردان

زمانی‌که درباره یک بلاک‌باستر بسیار موردانتظار صحبت می‌کنیم که قرار است با بودجه‌ای بسیار سنگین تولید شود، درباره انتظارات بسیار زیاد استودیو سازنده آن صحبت می‌کنیم که قصد دارد سیاست‌های خودش را در قالب آن فیلم ارائه دهد و در قبال آن سود زیادی نصیبش شود. این فیلم‌ها معمولا توسط افراد بسیار زیادی تماشا می‌شوند و به‌همین‌دلیل استودیوهای سازنده از کارگردان و از خود فیلم انتظارات زیادی دارند. فیلم‌های ابرقهرمانی این روزهای هالیوود معمولا یا توسط استودیو مارول ساخته می‌شوند یا توسط استودیو برادران وارنر و جیمز گان تجربه همکاری با هر دو استودیو را در ساخت فیلم‌های ابرقهرمانی دارد.

در این مورد خیلی به موفقیت‌های مالی فیلم‌های این ۲ استودیو کار نداریم و می‌خواهیم به موضوعی بپردازیم که تقریبا در تمام استودیوهای بزرگ فیلم‌سازی وجود دارد. استودیو سازنده یک بلاک‌باستر بزرگ چه مارول باشد چه برادران وارنر به کارگردان آن فیلم نکاتی را گوش‌زد می‌کند تا آن کارگردان آن نکات را در فیلم‌های خودش رعایت کند تا انتظارات سازنده از این طریق برآورده شوند.

جیمز گان در مصاحبه‌ای با اشاره به نکاتی بسیار جالب گفت که کار در استودیو برادران وارنر بسیار راحت‌تر از کار در استودیو مارول به‌شمار می‌رود. او گفت با اینکه برادران وارنر هم مانند استودیو مارول به او نکاتی را منتقل می‌کرد ولی تعداد این نکات در مقایسه با استودیو مارول بسیار کمتر بودند و استودیو برادران وارنر در کار کارگردان‌هایش دخالت بسیار کمتری می‌کند که این موضوع برای یک کارگردان می‌تواند موضوعی بسیار مهم تلقی شود. جیمز گان شخصیتی بسیار دوست‌داشتنی دارد و معمولا انتظارات یک استودیو را در فیلم‌هایش رعایت می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود تا او به کارگردانی محبوب میان استودیوهای بزرگ فیلم‌سازی تبدیل شود.

بلاداسپورت و کینگ شارک برای مبارزه آماده می‌شوند

۳- کارگردانی ادریس آلبا

بیشتر ما ادریس آلبا را به‌عنوان یک بازیگر توانا می‌شناسیم. بازیگری که درکنار حضور در سریال‌های موفقی مانند The Wire در بلاک‌باسترهای بزرگی نیز حضور داشته و تقریبا در تمام آن‌ها ایفای نقش تحسین‌برانگیری از خودش به‌جای گذاشته است. بااین‌حال آلبا نه‌تنها یک بازیگر موفق و باکیفیت به‌شمار می‌رود که یک کارگردان خوب هم تلقی می‌شود. او به‌عنوان نخستین تجربه کارگردانی خود یک سریال جنایی انگلیسی به نام Yardie را کارگرانی کرده و متاسفانه پس از آن تجربه بزرگ دیگری در این حرفه نداشته است.

پیس‌میکر: «صلح واسه من مهم‌ترین چیز در زندگیه و اصلا واسم مهم نیست چندتا مرد، زن یا بچه را باید بکشم تا به صلح برسم!»

ادریس آلبا درکنار جیمز گان قسمت‌های کوتاهی از فیلم The Suicide Squad 2 را کارگردانی کرده و راستش را بخواهید از عهده انجام آن به خوبی برآمده است. طبق صحبت‌های سازندگان این فیلم کارگردانی سکانس‌های مربوط‌به شخصیت سباستین همگی برعهده ادریس آلبا قرار داشتند و همچنین سکانس‌هایی که در آن ما یک یا چند موش مشاهده کردیم را او کارگردانی کرده است. اطلاعات بیشتری از سکانس‌های کارگردانی شده توسط ادریس آلبا منتشر نشده ولی اگر او تنها همین سکانس‌های محدود را کارگردانی کرده باشد، این کار را به بهترین شکل ممکن انجام داده؛ موضوعی که اگر از آن اطلاع نداشته باشیم احتمالا در زمان تماشای فیلم متوجه تغییر کارگردان در آن سکانس‌ها نخواهیم شد.

جیمز گان و مارگو رابی، بازیگر نقش هارلی کویین در پشت صحنه فیلم The Suicide Squad

۴- تغییرات مهم داستان نسبت‌به فیلم‌نامه ابتدایی

این موضوع یک موضوع طبیعی در روند فیلم‌های سینمایی به‌خصوص بلاک‌باسترهای بزرگ به‌شمار می‌رود که فیلم‌نامه نخست فیلم با داستانی که درنهایت روی پرده سینماها می‌رود، تفاوت‌های ریز و درشتی داشته باشد؛ موضوعی که در روند ساخت فیلم The Suicide Squad 2 هم دیده می‌شود و این فیلم در ابتدا تفاوت‌های بسیار مهمی نسبت‌به نسخه اکران شده داشته است.

تعداد ویلن‌های زیاد در فیلم جوخه انتحار ۲ شاید یکی از معدود اشتباهات سازنده آن تلقی می‌شود؛ موضوعی که درابتدا به‌هیچ‌وجه قرار نبود به این شکل در داستان فیلم قرار داشته باشد. ایده ابتدایی ساخت این فیلم این بود که سازندگان آن قصد داشتند شخصیت‌های جوخه انتحار را درمقابل سوپرمن قرار دهند و این شخصیت بسیار محبوب جهان سینمایی دی‌سی را به‌عنوان ویلن اصلی این فیلم استفاده کنند. اتفاقی که اگر درنهایت رخ می‌داد می‌توانست این فیلم را به‌کل به فیلم متفاوتی نسبت‌به نسخه اکران شده تبدیل کند.

بااین‌حال این موضوع در مراحل ابتدایی ساخت فیلم The Suicide Squad 2021 لغو شد و سازندگان فیلم تصمیم گرفتند تا شخصیت سوپرمن در این فیلم نقشی نداشته باشد. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که پایان این فیلم اشاره‌های کوچکی به داستان شخصیت سوپرمن دارد تا در صورت امکان و تایید استودیو سازنده بتوانند از شخصیت سوپرمن در فیلم‌های آینده مجموعه جوخه انتحار استفاده کنند.

تغییر مهم دیگر نسخه نهایی و اکران شده این فیلم نسبت‌به فیلم‌نامه ابتدایی به شخصیت ریک فلگ مربوط می‌شود. شخصیتی که به‌عنوان فرمانده جوخه انتحار در این فیلم حضور پیدا کرد و همچنین تاثیر مهمی در روند داستانی این فیلم داشت. جیمز گان در اواسط مراحل ساخت فیلم The Suicide Squad 2 تصمیم گرفت تا شخصیت ریک فلگ را از داستان فیلم حذف کند. البته او قصد نداشت شخصیت جدیدی را به‌جای شخصیت ریک فلگ در داستان فیلم قرار دهد و تصمیم گرفته بود که تنها این شخصیت را از این فیلم حذف کند و حتی برای این تصمیم فیلم‌نامه جدیدی هم آماده کرده بود؛ اما به چه دلیل؟

دلیل این تصمیم جیمز گان چیز خیلی پیچیده‌ای نبود و به برنامه زمان‌بندی کاری یوئل کینامان، بازیگر نقش ریک فلگ مربوط می‌شد. او در آن زمان درحال نقش‌آفرینی در سریال For All Mankind بود و به‌همین‌دلیل اصلا نمی‌توانست به‌طور همزمان در یک شهر دیگر در مراحل ساخت فیلم جوخه انتحار ۲ حاضر شود. او در مصاحبه‌ای درباره این موضوع گفت که در آن زمان به‌طور کامل بیخیال حضور در این فیلم شده بود ولی مدیر برنامه‌های او با طراحی یک جدول برنامه بسیار دقیق و البته سخت برای او باعث شد تا وی بتواند در این فیلم حضور پیدا کند. احتمالا با من موافق خواهید بود که تصور این فیلم بدون شخصیت ریک فلگ که شجاع‌ترین شخصیت این فیلم تلقی می‌شد، امکان نخواهد داشت.

اعضای جوخه انتحار از تصادف ماشین جان سالم به در می برند فیلم جوخه انتحار

۵- پایان‌بندی متفاوت فیلم

در مورد قبلی درباره تفاوت‌های مهم فیلم‌نامه ابتدایی و نسخه نهایی و اکران شده فیلم صحبت کردیم و در این مورد قصد داریم تا درباره یک تغییر بسیار مهم‌تر صحبت کنیم؛ تغییری که پایان‌بندی فیلم را نسبت‌به فیلم‌نامه ابتدایی به‌طور کلی تغییر داد. یکی از مهم‌ترین نکات مثبت فیلم The Suicie Squad 2 مربوط‌به پایان‌بندی آن می‌شود؛ موضوعی که باعث شد راه برای ادامه دادن داستان این مجموعه باز نگه دارد و حتی این پتانسیل به‌وجود آمد تا در صورت امکان سازندگان بتوانند خط‌های داستانی متفاوتی را در فیلم‌های آینده این مجموعه ادامه دهند. به‌هرحال این موضوع به‌هیچ‌وجه قرار نبود به این صورت انجام شود و در فیلم‌نامه ابتدایی پایان‌بندی متفاوتی انتظار این فیلم را می‌کشید.

جیمز گان در یک مصاحبه تلویزیونی توضیحات بسیار جالبی درباره پایان‌بندی این فیلم داد و گفت که فیلم جوخه انتحار ۲ قرار بود که پایانی کاملا متفاوت نسبت‌به چیزی که اکران شد، داشته باشد. او با اشاره به این موضوع گفت که قصد داشت این فیلم با یک پایان‌بندی بسیار تاریک‌تر به انتهای خودش برسد و قرار بود که یک یا چند شخصیت اصلی و محبوب این فیلم جان خودشان را از دست بدهند تا به‌این‌صورت این فیلم با پایانی غیرمنتظره‌تر و تاریک‌تر تمام شود. البته پس از بررسی‌های مختلف جیمز گان و سازندگان فیلم به این نتیجه رسیدند که این پایان می‌تواند به ضرر مجموعه تمام شود و پایانی متفاوت، مانند نسخه نهایی فیلم گزینه‌های بسیار بیشتری را برای آینده این مجموعه روی میز سازندگان آن قرار خواهد داد.

مارگو رابی در نقش هارلی کویین در حال شلیک RPG در فیلم The Suicide Squad

۶- رده‌بندی سنی فیلم جوخه انتحار ۲

یکی از مهم‌ترین وجه‌های تمایز فیلم The Suicide Squad 2021 با سایر فیلم‌های جهان DC رده‌بندی سنی آن تلقی می‌شود که برخلاف فیلم‌های گذشته این جهان رده‌بندی سنی R دریافت کرد. بااینکه استودیو برادران وارنر تمام فیلم‌های DCEU خودش را با رده‌بنی سنی PG-13 اکران می‌کرد ولی این موضوع برای فیلم جدید جوخه انتحار به شکلی متفاوت درآمد و این فیلم با رده‌بندی سنی R روی پرده سینماها رفت. فیلم جوخه انتحار ۲ پر شده از کشت‌وکشتارهایی بسیار خونین و با روش‌هایی متنوع که میزان خون به نمایش درآمده در آن به‌هیچ‌وجه با سایر فیلم‌های DCEU قابل مقایسه نیست. داریم از تکه‌تکه شدن افراد مختلف و نمایش صریح آن صحبت می‌کنیم و رده‌بندی سنی R برای این تصاویر کاملا منطقی به‌شمار می‌رود.

بااین‌حال در اوایل مراحل ساخت این فیلم استودیو برادران وارنر از جیمز گان درخواست کرد تا این فیلم را با رده‌بندی سنی PG-13 کارگردانی و اکران کند ولی جیمز گان به‌هیچ‌وجه با این پیشنهاد موافقت نکرد و طبق قرارداد این کارگردان با این استودیو او می‌توانست درصورت دخالت بیش‌ازحد برادران وارنر در مراحل ساخت این فیلم، وظیفه کارگردانی آن را رها کند و دستمزدش را هم تمام‌وکمال از آن‌ها بگیرد. جیمز گان در مصاحبه‌ای به این موضوع اشاره کرده بود که برادران وارنر به او اجازه کامل داده بودند تا بتواند در صورت لزوم برای جذاب‌تر کردن داستان هر شخصیتی که نیاز بود را از داستان فیلم حذف کند و همین موضوع به خوبی دخالت کم این استودیو در مراحل ساخت این فیلم را نشان می‌دهد.

فیلم‌های بزرگسالانه که رده‌بندی سنی R دریافت می‌کنند معمولا در گیشه‌ها عملکرد خوبی ندارند و این موضوع برای این فیلم هم صدق می‌کند ولی درهرصورت فیلمی که اکران شد توانست رضایت علاقه‌مندان و طرفداران دنیای سینمایی دی‌سی را به‌دست آورد و راه را برای فیلم‌های بعدی این مجموعه هموارتر کند.

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت زومجی درباره فیلم The Suicide Squad 2 چیست؟ به‌نظر شما این فیلم به یک اثر موفقیت‌آمیز در ژانر ابرقهرمانی تبدیل شد؟ نظر خودتان را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده