نویسنده: مسیح کریمی
// چهار شنبه, ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۵۸

جشنواره فیلم ساندنس 2022 | از تاریخچه جشنواره تا برندگان و فیلم‌های شاخص امسال

در این مقاله قرار است با جشنواره فیلم ساندنس بیشتر آشنا شویم و در ادامه به معرفی برندگان و فیلم‌های شاخص مراسم سال 2022 بپردازیم. همراه زومجی باشید.

جشنواره فیلم ساندنس بزرگ‌ترین جشنواره فیلم‌های مستقل در آمریکا است که برای اولین‌بار در سال ۱۹۷۸ در سالت لیک برگزار شد. رابرت ردفورد، هنرپیشه، کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی با کمک فرماندار ایالت یوتا قصد داشتند تا با برگزاری این جشنواره، فیلم‌های مستقل آمریکا را مورد حمایت قرار داده و باعث بیشتر دیده شدن آن‌ها شوند. همچنین این کار باعث می‌شد تا ایالت یوتا مورد توجه فیلمسازان قرار بگیرد. پس از آن جشنواره از سال ۱۹۸۱ به پارک سیتی ایالت یوتا منتقل شد.

گفته می‌شود که این تغییر به پیشنهاد سیدنی پولاک، فیلمساز آمریکایی صورت گرفته است. درواقع پولاک پیشنهاد داده بود که در ماه ژانویه بازار اسکی و قایق‌های تفریحی در این منطقه داغ می‌شود و از این طریق افراد بیشتری می‌توانستند به تماشا فیلم‌ها بپردازند. جشنواره فیلم ساندنس به شکل هر ساله در ماه ژانویه (دی-بهمن) برگزار می‌شود که در آن فیلمسازان مشهوری مثل کوئنتین تارانتینو، استیون سودربرگ، جیم جارموش و کوین اسمیت برای اولین‌بار آثار خود را به این جشنواره آوردند و به شهرت دست پیدا کردند. تمرکز جشنواره فیلم ساندنس بیشتر روی نمایش فیلم‌ها و مستندهای درام آمریکایی است، اما رفته‌رفته آثار بیشتری به این جشنواره آورده شده و حتی چند سالی است که شاهد پخش فیلم‌های خارجی نیز هستیم.

جشنواره فیلم ساندنس

علاوه‌براینکه جشنواره فیلم ساندنس به‌عنوان مکانی برای نمایش آثار فیلم‌های مستقل تبدیل شده که آثار برتر با تحسین منتقدان نیز قرار می‌گیرند و حتی باعث حضور آن‌ها در فصل جوایز می‌شود؛ اما این جشنواره به مکانی برای فروش حق پخش فیلم‌های مستقل به ناشران نیز تبدیل شده است. ناشرانی که شامل ناشرانی که حامی فیلم‌های مستقل هستند تا شبکه‌های استریم و ناشران بزرگ. در جشنواره فیلم ساندنس 2021 شاهد نمایش فیلم CODA به کارگردانی سیان هدر بودیم که توانست جایزه اصلی هیئت داوران و همینطور جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را دریافت کند و حالا فیلم کودا شانس بالایی برای حضور در فصل جوایز از جمله اسکار ۲۰۲۲ را هم دارد.

کوئنتین تارانتینو، استیون سودربرگ، جیم جارموش و کوین اسمیت فیلمسازانی هستند که برای اولین‌بار آثار خود را به جشنواره فیلم ساندنس آوردند و به شهرت دست پیدا کردند

در سال ۲۰۲۰ نیز فیلم Minari به چنین موفقیتی دست پیدا کرد و این در حالی است که آثار تحسین شده‌ای مثل فیلم Promising Young Woman و فیلم Palm Springs نیز اولین‌بار در این جشنواره نمایش داده شدند. حالا جشنواره فیلم ساندنس 2022 رسما به پایان رسیده است که مراسم امسال به‌خا‌طر همه‌گیری ویروس کرونا دوباره به شکل مجازی برگزار شد، اما با وجود محدودیت‌های موجود باز هم شاهد نمایش فیلم‌های بسیاری بودیم که در ادامه به معرفی برندگان اصلی جوایز امسال خواهیم پرداخت و سپس به معرفی فیلم‌های بخش اصلی رقابت، فیلم‌های بخش Spotlight و چند فیلم دیگر که مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفته‌اند، می‌پردازیم. پس در ادامه با زومجی همراه باشید.

جشنواره فیلم ساندنس 2022

برندگان جوایز جشنواره فیلم ساندنس 2022

در بخش هیئت داوران جشنواره فیلم ساندنس 2022، فیلم Nanny توانست جایزه بزرگ بهترین فیلم درام آمریکایی را دریافت کند. نیکیاتو جوسو وظیفه کارگردانی این فیلم ترسناک را بر عهده داشته است. همچنین مستند The Exiles اثر بن کلین و وایولست کلومبوس نیز جایزه بهترین مستند آمریکایی را دریافت کرد. فیلم Utama نیز جایزه بهترین فیلم درام سینمای جهان و مستند All That Breathes جایزه بهترین مستند سینمای جهان را دریافت کردند.

فیلم Nanny توانست جایزه بزرگ بهترین فیلم دراماتیک آمریکا در جشنواره فیلم ساندنس 2022 را دریافت کند

در بخش جوایز مخاطبان، مستند Navalny توانست جایزه محبوب‌ترین اثر جشنواره را دریافت کند. فیلم Cha Cha Real Smooth به کارگردانی کوپر رایف جایزه بهترین فیلم درام آمریکایی و مستند Navalny جایزه بهترین مستند آمریکایی از نگاه مخاطبان را دریافت کر‌ده‌اند. همچنین جایزه بهترین فیلم درام سینمای جهان به فیلم Girl Picture و جایزه بهترین مستند سینمای جهان به مستند The Territory در بخش مخاطبان داده شده است. علاوه‌براین، فیلم Framing Agnes توانست جایزه NEXT را در بخش مخاطبان دریافت کند.

حالا در ادامه با چند فیلم جشنواره فیلم ساندنس 2022 بیشتر آشنا می‌شویم.

فیلم 892

فیلم 892

  • کارگردان: ابی داماریس کوربین
  • نویسنده: ابی داماریس کوربین و کوام کی آرما
  • بازیگران: جان بویگا، مایکل کی ویلیامز، نیکول بهاری، راب درینگر، سلنیس لیوا، کانی بریتون، جفری داناوان، الیویا واشینگتون و لاندن کوینگتون
  • فیلم 892 در IMDB

فیلم 892 داستانی واقعی براساس سرجوخه برایان براون ایزلی را دنبال می‌کند که جان بویگا نقش این شخصیت را بر عهده داشته است. براون ایزلی یک کهنه سرباز آمریکایی است که پس از تهدید به بمب‌گذاری در بانک کشته شد. فیلم 892 دومین تجربه کارگردانی یک فیلم بلند سینمایی توسط ابی داماریس کوربین است که در بخش رقابت اصلی نمایش داده شد و درنهایت نقدهای مثبت و متوسط زیادی را دریافت کرد.

از مجموع ۱۵ نقد ثبت شده در متاکریتیک، شاهد ثبت میانگین نمره ۶۲ برای فیلم 892 در این سایت هستیم و همچنین ۷۷ درصد منتقدان راتن تومیتوز با میانگین نمره ۶.۵ از فیلم رضایت داشتند. همچنین در ابتدا قرار بود جاناتان میجرز نقش برایان براون ایزلی را در این فیلم بازی کند؛ اما به‌دلیل تداخل زمان فیلم‌برداری این فیلم با فیلم Ant-Man and the Wasp: Quantumania، جان بویگا جایگزین او شد. همچنین فیلم 892 یکی از آخرین حضورهای مایکل کی ویلیامز است که سال گذشته دار فانی را وداع گفت.


کیکه پالمر در فیلم Alice

فیلم Alice

فیلم آلیس

  • کارگردان: کریستین ور لیندن
  • نویسنده: کریستین ور لیندن
  • بازیگران: کیکه پالمر، جانی لی میلر، کامن، گایوس چارلز و آلیشیا ویت
  • فیلم Alice در IMDB

فیلم Alice داستان زنی در یک مزرعه قرن نوزدهمی در ایالت جورجیا را دنبال می‌کند که به بردگی گرفته شده است. او پس از فرار از مزرعه متوجه می‌شود که او درواقع در سال ۱۹۷۳ زندگی می‌کند. فیلم آلیس به اثری دلهره‌آور و درام توصیف شده که موضوع و داستان آن مورد توجه بسیاری قرار گرفته بود، اما از ۱۰ نقد ثبت شده در سایت متاکریتیک میانگین نمره ۵۵ را دریافت کرده است و براساس ۳۱ نقد ثبت شده، تنها ۲۶ درصد از منتقدان راتن تومیتوز با میانگین نمره ۴.۹ از فیلم رضایت داشتند. در هر حال دو شرکت Roadside Attractions و Vertical Entertainment حق پخش فیلم Alice را خریداری کرده‌اند.


فیلم Blood

فیلم Blood

فیلم خون

  • کارگردان: بردلی راست گری
  • نویسنده: بردلی راست گری
  • بازیگران: کارلا جوری، تاکاشی اوئنو، ساچیکو اوشیما، فوتابا اوکازاکی، گوستاو اسکاشگورد و داگور کری
  • فیلم Blood در IMDB

فیلم Blood داستان زن جوانی را دنبال می‌کند که پس از مرگ شوهرش به ژاپن سفر می‌کند تا با دیدار یک دوست قدیمی دوباره آرامش پیدا کند، اما آرامش این دوست قدیمی تبدیل به محبت و در ادامه متوجه می‌شود که برای دوباره عاشق شدن باید بتواند به خود اجازه این کار را دهد. فیلم خون در مجموع نقدهای متوسطی را دریافت کرده است و براساس ۱۴ نقد ثبت شده، تنها ۵۰ درصد از منتقدان راتن تومیتوز با میانگین نمره ۵.۵ از این فیلم درام رضایت داشتند.


داکوتا جانسون در فیلم Cha Cha Real Smooth

فیلم Cha Cha Real Smooth

فیلم چاچا خیلی نرم

  • کارگردان: کوپر رایف
  • نویسنده: کوپر رایف
  • بازیگران: کوپر رایف، داکوتا جانسون، لزلی من، برد گرت، رائول کاستیلو، اودیا راش، کلی اوسولیوان و لیام جونز
  • فیلم Cha Cha Real Smooth در IMDB
فیلم Cha Cha Real Smooth جایزه بهترین فیلم درام آمریکایی را از نگاه مخاطبان جشنواره فیلم ساندنس 2022 دریافت کرد

فیلم Cha Cha Real Smooth یکی از آثاری است که در جشنواره فیلم ساندنس امسال بسیار مورد توجه قرار گرفته و جایزه بهترین فیلم درام آمریکایی را از نگاه مخاطبان دریافت کرده است. این فیلم کمدی درام داستان مرد جوانی را دنبال می‌کند که یک دی‌جی است و در ازای پول در جشن‌های مختلف شرکت می‌کند. او روزی به‌صورت اتفاقی با مادری جوان و دخترش که مبتلا به اوتیسم است، آشنا می‌شود و این شروع یک دوستی است.

فیلم Cha Cha Real Smooth تاکنون از ۱۲ نقد ثبت شده در متاکریتیک میانگین نمره ۷۴ را دریافت کرده است و همچنین براساس ۴۹ نقد ثبت شده در راتن تومیتوز، ۸۸ درصد منتقدان با میانگین نمره ۸ از این فیلم کمدی درام رضایت داشته‌اند. علاوه‌براین، اپل به‌تازگی با پرداخت ۱۵ میلیون دلار حق پخش فیلم Cha Cha Real Smooth را خریداری کرده است و حالا این فیلم قرار است در طول سال 2022 از اپل تی‌وی پلاس پخش شود.


کارن گیلان دربرابر کلون خودش در فیلم Dual

فیلم Dual

فیلم همزاد

  • کارگردان: ریلی استرنز
  • نویسنده: ریلی استرنز
  • بازیگران: کارن گیلان، آرون پال، تئو جیمز، سانا-یونه هاید، بیولا کوآل، ماجیا پائونیو و آندری آلن
  • فیلم Dual در IMDB
فیلم Dual با بازی کارن گیلان داستان زنی را دنبال می‌کند که از روی خود یک کلون می‌سازد و حالا باید با کلونش مواجه شود

فیلم Dual داستان زنی به‌نام سارا را دنبال می‌کند که به یک بیماری لاعلاج مبتلا شده است و حالا دست به ساخت یک کلون از خودش می‌زند تا فقدانش برای دوستان و خانواده‌اش راحت‌تر باشد. اما زمانی‌که او به‌طرز معجزه‌آسایی بهبود پیدا می‌کند، او در تلاش است تا کلون خودش را از بین ببرد و حالا نبرد آن‌ها به دوئلی تا سر حد مرگ تبدیل می‌شود.

ریلی استرنز پس از کارگردانی فیلم Faults و فیلم The Art of Self-Defense، حالا فیلم دیگری را کارگردانی کرده است که در آن چهره‌هایی مثل کارن گیلان و آرون پال دیده می‌شوند. فیلم همزاد از ۱۳ نقد ثبت شده در متاکریتیک میانگین نمره ۶۴ را دریافت کرده است و همچنین براساس ۵۷ نقد ثبت شده در راتن تومیتوز، ۸۱ درصد منتقدان از این فیلم کمدی علمی تخیلی با میانگین نمره ۷.۱ رضایت داشته‌اند. شرکت RLJE Films حق پخش فیلم Dual را در آمریکا خریداری کرده است.


فیلم Emergency

فیلم Emergency

فیلم اورژانسی

  • کارگردان: کری ویلیامز
  • نویسنده: کی‌دی داویا
  • بازیگران: آرجی کایلر، دونالد الیس واتکینز، سباستین چاکون، مدی نیکولز، سابرینا کارپنتر، مدیسون تامپسون، دیگو آبراهام، سامر مدیسون و رابرت همیلتون
  • فیلم Emergency در IMDB

فیلم Emergency داستان سه دانشجو کالج را دنبال می‌کند که آماده می‌شوند تا به یک مهمانی افسانه‌ای بروند، اما یک اتفاق باعث می‌شود تا آن‌ها در یک موقعیت غیر منتظره و سخت قرار بگیرند و این سه دانشجو باید مزایا و معایب تماس با پلیس را بسنجند. این فیلم کمدی درام یکی از آثاری است که در جشنواره فیلم ساندنس توانست مورد توجه منتقدان قرار بگیرد و از ۱۱ نقد ثبت شده در متاکریتیک، میانگین نمره ۷۱ را از منتقدان دریافت کند. همچنین ۴۲ نقد ثبت شده در راتن تومیتوز، شاهد رضایت ۹۵ درصد منتقدان با میانگین نمره ۷.۵ هستیم. آمازون حق پخش فیلم Emergency را خریداری کرده است و این فیلم با بازی سابرینا کارپنتر قرار است در تاریخ ۲۷ می ۲۰۲۲ (۶ خرداد ۱۴۰۱) از آمازون پرایم پخش شود.


رجینا هال در فیلم Master

فیلم Master

فیلم استاد

  • کارگردان: ماریاما دیالو
  • نویسنده: ماریاما دیالو
  • بازیگران: رجینا هال، زوئی رنه، الا هانت، تالیا رایدر، امبر گری، تالیا بالسام و بروک آلتمن
  • فیلم Master در IMDB

فیلم Master داستان دو زن آفریقایی-آمریکایی را دنبال می‌کند که در یک دانشگاه با یکدیگر آشنا می‌شوند و در ادامه شروع به اشتراک گذاشتن تجربیات ناراحت کننده خود در یک کالج در نیو انگلند که عمدتا سفیدپوست هستند، می‌کنند. فیلم استاد توانسته مورد توجه منتقدان در ساندنس بگیرد و و از ۱۷ نقد ثبت شده در متاکریتیک، میانگین نمره ۷۳ را دریافت کند. همچنین از ۴۳ نقد ثبت شده در راتن تومیتوز، ۸۱ درصد منتقدان با میانگین نمره ۶.۹ از فیلم Master رضایت داشته‌اند. آمازون حق پخش فیلم استاد را خریداری کرده است و این فیلم درام در تاریخ ۱۸ مارس ۲۰۲۲ (۲۷ اسفند ۱۴۰۰) از پرایم ویدیو پخش خواهد شد.


فیلم Nanny

فیلم Nanny

فیلم پرستار بچه

  • کارگردان: نیکیاتو جوسو
  • نویسنده: نیکیاتو جوسو
  • بازیگران: آنا دیوپ، میشل موناهن، سینکوآ والس، مورگان اسپکتور، رز دیکر، لزلی اوگامس و زفانی ایدوکو
  • فیلم Nanny در IMDB
نیکیاتو جوسو، کارگردان فیلم Nanny دومین کارگردان زن سیاه پوستی است که جایزه بهترین فیلم درام آمریکایی جشنواره فیلم ساندنس را دریافت می‌کند

فیلم Nanny یکی از موفق‌ترین آثاری است که در جشنواره فیلم ساندس پخش شد. این فیلم ترسناک توانست جایزه بهترین فیلم درام آمریکایی از نگاه هیئت داوران را دریافت کند و حالا نگاه‌های زیادی به آن چشم دوخته است. نیکیاتو جوسو، کارگردان فیلم ترسناک پرستار بچه، دومین کارگردان زن سیاه پوستی است که این جایزه را دریافت می‌کند. فیلم Nanny داستان آیشا، یک پرستار بچه مهاجر را دنبال می‌کند که زندگی جدیدی را با مراقبت از فرزند یک خانواده در Upper East Side آغاز کرده است. او مجبور می‌شود با حقیقت پنهانی روبه‌رو شود که رویای آمریکایی و متزلزل او را تهدید می‌کند.

از ۹ نقد ثبت شده در متاکریتیک، فیلم Nanny توانسته میانگین نمره ۶۶ را از منتقدان دریافت کند. همچنین از ۱۹ نقد ثبت شده در راتن تومیتوز، ۸۴ درصد منتقدان از این فیلم ترسناک با میانگین نمره ۵.۹ رضایت داشتند. با اینکه فیلم پرستار بچه جایزه هیئت داوران را دریافت کرده، اما هنوز حق پخش آن به استودیویی فروخته نشده است و رقابت بین استودیوهای مختلف همچنان در جریان است.


فیلم Palm Trees and Power Lines

فیلم Palm Trees and Power Lines

فیلم درختان نخل و خطوط برق

  • کارگردان: جیمی داک
  • نویسنده: جیمی داک و آدری فایندلی
  • بازیگران: لیلی مک اینرنی، جاناتان توکر و گرچن مول
  • فیلم Palm Trees and Power Lines در IMDB

فیلم Palm Trees and Power Lines داستان شارلوت ۱۶ ساله را دنبال می‌کند که در یک روز تابستانی با تامی آشنا می‌شود که حداقل دو برابر او سن دارد. او تامی را راه‌حل تمامی مشکلات خود از جمله تنهایی می‌داند، اما او نیت دیگری دارد و پس از خیانتی که به اعتمادش کرد، شارلوت باید تصمیم بگیرد که چه چیزی برای او بیشتر مهم است. فیلم Palm Trees and Power Lines از جمله آثاری است که در ساندنس با تحسین منتقدان مواجه شده است. جیمی داک در اولین تجربه یک فیلم بلند سینمایی خودش به سراغ ساخت نسخه بلند یکی از فیلم‌های کوتاه خود به همین نام رفته است.

از ۵ نقد ثبت شده در متاکریتیک، فیلم Palm Trees and Power Lines میانگین نمره ۸۳ را از منتقدان دریافت کرده است. همچنین براساس ۲۱ نقد ثبت شده در راتن تومیتوز، ۹۰ درصد منتقدان با میانگین نمره ۷.۶ از این فیلم درام رضایت داشته‌اند. هنوز استودیویی حق پخش فیلم درختان نخل و خطوط برق را خریداری نکرده است، اما از آن به‌عنوان یکی از آثار جذاب برای ناشران مختلف یاد شده است.


مایکا مونرو در فیلم Watcher

فیلم Watcher

فیلم ناظر

  • کارگردان: کلویی اوکونو
  • نویسنده: زک فورد
  • بازیگران: مایکا مونرو، کارل گلاسمن، بورن گورمن، مادالینا آنیا، دنیل نوتا و کریستینا دلیانو
  • فیلم Watcher در IMDB

فیلم Watcher داستان زن جوانی را دنبال می‌کند که به‌همراه نامزدش به آپارتمان جدیدی نقل مکان می‌کند و او این احساس را دارد که توسط یک ناظر که توسط کسی قابل دیدن نیست،‌ در حال تعقیب است و او از این موضوع در حال عذاب کشیدن است. فیلم ناظر درمجموع نقدهای متوسط و مثبت زیادی را دریافت کرده است و از ۱۰ نقد ثبت شده در متاکریتیک،‌ میانگین نمره ۶۴ را دریافت کرده است. همچنین براساس ۳۸ نقد ثبت شده در راتن تومیتوز، ۸۴ درصد منتقدان با میانگین نمره ۶.۷ از فیلم Watcher با بازی مایکا مونرو رضایت داشته‌اند. به‌تازگی IFC Films حق پخش این فیلم دلهره‌آور را خریداری کرده است.


کالین فارل در فیلم After Yang

فیلم After Yang

فیلم بعد از یانگ

  • کارگردان: کوگونادا
  • نویسنده: کوگونادا
  • بازیگران: کالین فارل، جودی ترنر اسمیت، جاستین اج مین، ملیا اما جندریاجایا، هیلی لو ریچاردسون، ساریتا چودری، ریچی کاستر، کلیفتن کالینز جونیور، برت دایر و آوا دماری
  • فیلم After Yang در IMDB
فیلم After Yang توانست جایزه Alfred P. Sloan Prize را در جشنواره فیلم ساندنس امسال دریافت کند

در فیلم‌های نمایش داده شده در جشنواره فیلم ساندنس شاهد نمایش فیلم‌هایی بودیم که پیش از این در جشنواره‌های دیگر هم نمایش داده شده‌ بودند و در بخش Spotlight شاهد پخش این آثار بودیم. فیلم After Yang یکی از این آثار است. اتفاقات فیلم After Yang در دنیایی جریان دارد که ربات‌ها وظیفه پرستاری از کودکان را بر عهده دارند. داستان فیلم در مورد پدر و دختری است که قصد دارند تا زندگی ربات خانواده‌شان را که یانگ نام دارد، نجات دهند. فیلم بعد از یانگ اقتباسی از رمانی به‌نام Saying Goodbye to Yang اثر الکساندر واینستین است.

از ۱۸ نقد ثبت شده در متاکریتیک، فیلم After Yang میانگین نمره ۸۴ را دریافت کرده است. همچنین براساس ۶۵ نقد ثبت شده در راتن تومیتوز، ۸۵ درصد منتقدان با میانگین نمره ۷.۶ از این فیلم با بازی کالین فارل رضایت داشته‌اند. فیلم بعد از یانگ همچنین توانسته جایزه Alfred P. Sloan Prize را در ساندنس دریافت کند. شرکت A24 وظیفه پخش فیلم After Yang را بر عهده دارد که قابل انتظار است در طول سال ۲۰۲۲ اکران شود. این فیلم در ابتدا در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱ نمایش داده شده بود.


فیلم Happening

فیلم Happening

فیلم اتفاق

  • کارگردان: آدری دیوان
  • نویسنده: آدری دیوان، مارسیا رومانو، ان برست
  • بازیگران: آناماریا وارتولومئی، کیسی موته کلاین، ساندرین بونر، پیو مارمای، آنا موگلالیس، فابریزیو رونگیونه و لوانا بایرامی
  • فیلم Happening در IMDB
فیلم Happening که جایزه شیر طلایی ۷۸امین دوره جشنواره فیلم ونیز را دریافت کرده بود، در جشنواره فیلم ساندنس نیز نمایش داده شده است

فیلم Happening یکی از شناخته‌شده‌ترین فیلم‌های جشنواره فیلم ساندنس بود و دلیل آن هم این است که این فیلم در ۷۸امین دوره جشنواره فیلم ونیز موفق به دریافت جایزه شیر طلایی شده است. اتفاقات فیلم Happening در سال ۱۹۶۳ در فرانسه جریان دارد؛ در دوره‌ای که یک دانش‌آموز به‌نام آنی به شکلی ناخواسته و اتفاقی باردار می‌شود و طبق قوانین کشور فرانسه در آن سال‌ها نمی‌تواند به شکل قانونی سقط جنین کند. این فیلم براساس رمانی به‌نام L’Événement اثر آنی ارنو ساخته شده است که در آن، آنی به هر روشی برای کمک متوسل می‌شود و او از پزشکان مختلف تا دوستانش برای کمک درخواست می‌دهد و حتی به روش‌های خطرناکی نیز دست می‌زند.

با رشد حاملگی آنی، او مجبور است تا با شرم و درد سقط جنین مواجه شود؛ حتی اگر باعث به زندان افتادن او شود. فیلم Happening با تحسین منتقدان زیادی مواجه شده است به شکلی که از ۷ نقد ثبت شده در متاکریتیک، شاهد دریافت میانگین نمره ۸۲ هستیم. همچنین براساس ۲۴ نقد ثبت شده در راتن تومیتوز، ۱۰۰ دردص منتقدان با میانگین ۸.۴ از فیلم Happening رضایت داشته‌اند. فیلم اتفاق در سال ۲۰۲۱ در کشور فرانسه نیز روی پرده‌های سینما رفته است.


فیلم Neptune Frost

فیلم Neptune Frost

فیلم نپتون فراست

  • کارگردان: سائول ویلیامز و آنیسیا اوزیمان
  • نویسنده: سائول ویلیامز
  • بازیگران: الویس انگابو، شریل ایشجا و کایا فری
  • فیلم Neptune Frost در IMDB

فیلم Neptune Frost یکی از آثاری است که در ابتدا در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمده است. این فیلم داستان یک هکر آفریقایی و یک معدنچی کلتان را دنبال می‌کند که اتفاقات فیلم روی روابط بین این دو شخصیت تمرکز دارد. از ۶ نقد ثبت شده در متاکریتیک، فیلم Neptune Frost میانگین نمره ۷۲ را از منتقدان دریافت کرده است. همچنین براساس ۱۸ نقد ثبت شده در راتن تومیتوز، منتقدان ۱۰۰ درصد با میانگین ۶.۹ از فیلم نپتون فراست رضایت داشته‌اند.


مستند Three Minutes: A Lengthening

مستند Three Minutes: A Lengthening

مستند Three Minutes: A Lengthening براساس فیلم‌های نادر و دیده نشده خانگی که در سال ۱۹۳۸ در لهستان فیلم‌برداری شده، ساخته شده که تاریخی تلخ اما گرانبها از افراد و مکان‌هایی که با هولوکاست از بین رفتند، نمایش می‌دهد. هلنا بونهام کارتر، بازیگر سرشناس سینما به‌عنوان راوی در این مستند حضور داشته است. این مستند در جشنواره‌های مختلفی مثل ونیز، تورنتو و پالم اسپرینگز نمایش داده شده است. براساس ۱۱ نقد ثبت شده در راتن تومیتوز، شاهد رضایت ۱۰۰ درصدی منتقدان از مستند Three Minutes: A Lengthening با میانگین نمره ۷.۵ هستیم.


فیلم The Worst Person in the World

فیلم The Worst Person in the World

فیلم بدترین آدم دنیا

  • کارگردان: یواخیم تری‌یر
  • نویسنده: اسکیل وگت و یواخیم تری‌یر
  • بازیگران: رناته رینسو، آندرش دانیلسن لی، هربرت نوردرام، ماریا گرازیا دی مئو و ویدار ساندم
  • مستند The Worst Person in the World در IMDB

فیلم The Worst Person in the World از جمله آثار نمایش داده شده در جشنواره فیلم کن است که در کشورهای اروپایی نیز نمایش داده شده است. فیلم بدترین آدم دنیا داستان زن جوانی سی‌ساله را دنبال می‌کند که زندگی او یک آشفتگی کامل است. بسیاری از استعدادهای او تلف شده‌اند و نامزد سابقش نیز تلاش می‌کند تا روابط آن‌ها را بهبود ببخشد. اما او با شخص دیگری آشنا می‌شود که باعث اتمام روابط او با نامزد سابقش خواهد شد. در ادامه اتفاقاتی رخ می‌دهد که باعث می‌شود او فکر کند که شاید بسیاری از تصمیماتش تا به امروز در زندگی‌اش کاملا اشتباه بوده است.

از ۲۰ نقد ثبت شده در متاکریتیک، شاهد میانگین ۸۹ منتقدین برای فیلم The Worst Person in the World هستیم. همچنین براساس ۸۹ نقد ثبت شده در راتن تومیتوز، ۹۹ درصد منتقدان از فیلم بدترین آدم دنیا با میانگین نمره ۸.۵ رضایت داشته‌اند. فیلم The Worst Person in the World جدیدترین فیلمی است که یواخیم تری‌یر کارگردانی آن را بر عهده داشته و او پیش از این آثار دیگری چون فیلم Reprise، فیلم Oslo, August 31st، فیلم Louder Than Bombs و فیلم Thelma را کارگردانی کرده است.


آبری پلازا در فیلم Emily the Criminal

فیلم Emily the Criminal

فیلم امیلی جنایتکار

  • کارگردان: جان پتون فورد
  • نویسنده: جان پتون فورد
  • بازیگران: آبری پلازا، تئو روسی، جینا گرشان، جاناتان آویگدوری، مگالین اچیکاوکی و برندون اسکلنار
  • فیلم Emily the Criminal در IMDB
بازی آبری پلازا در فیلم Emily the Criminal با تحسین زیادی مواجه شده است

فیلم Emily the Criminal داستان امیلی را دنبال می‌کند که بدهی زیاد او باعث می‌شود تا پا او به جرم و جنایت باز شود و شاهد حضورش در دنیای جنایتکاران در لس آنجلس باشیم. این فیلم درام یکی از آثار مورد توجه قرار گرفته در جشنواره فیلم ساندنس است که استودیوهای بسیاری به‌دنبال تصاحب حق پخش آن هستند. بازی آبری پلازا در فیلم امیلی جنایتکار با تحسین منتقدان مواجه شده است. از ۱۳ نقد ثبت شده در متاکریتیک، شاهد ثبت میانگین نمره ۷۴ برای فیلم Emily the Criminal هستیم. همچنین براساس ۳۷ نقد ثبت شده در راتن تومیتوز، ۹۵ درصد منتقدان با میانگین نمره ۷.۳ از فیلم Emily the Criminal رضایت داشتند.


ربکا هال در فیلم Resurrection

فیلم Resurrection

فیلم رستاخیز

  • کارگردان: اندرو سمانز
  • نویسنده: اندرو سمانز
  • بازیگران: ربکا هال، تیم راث، گریث کافمن، مایکل اسپر و آنجلا وانگ کربون
  • فیلم Resurrection در IMDB

فیلم Resurrection داستان زنی را دنبال می‌کند که خاطرات گذشته‌اش به سراغ او آمده‌اند و در همین حال دختر نوجوانش آماده ورود به دانشگاه شده است. فیلم Resurrection درواقع براساس یکی از فیلمنامه‌های محبوب و ثبت شده در بلک‌ فهرست (محلی که فیلمنامه‌های بدون سازنده و ناشر در آن برای حفظ حقوق کپی رایت نویسنده یا مالک آن ثبت می‌شوند) در سال ۲۰۱۹ بوده است که از در ساندنس نیز توانست مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. از ۱۲ نقد ثبت شده در متاکریتیک، میانگین نمره ۶۹ برای فیلم رستاخیز ثبت شده است. همچنین براساس ۴۳ نقد ثبت شده در راتن تومیتوز، ۸۶ درصد منتقدان با میانگین نمره ۷.۲ از فیلم Resurrection رضایت داشته‌اند. IFC Films و Shudder حق پخش این فیلم را خریداری کرده‌اند.

دیزی ادگار جانسون و سباستین استن در فیلم Fresh

فیلم Fresh

فیلم تازه

  • کارگردان: میمی کیو
  • نویسنده: لارین کان
  • بازیگران: دیزی ادگار جونز، سباستین استن، جونیکا تی گیبز، شارلوت ل بن، دایو اوکینی، آندرا بنگ و برت دیر
  • فیلم Fresh در IMDB
فیلم Fresh در تاریخ ۴ مارس ۲۰۲۲ (۱۳ اسفند ۱۴۰۰) از شبکه هولو پخش خواهد شد

فیلم Fresh یکی از آثار بخش میدنایت جشنواره فیلم ساندنس ۲۰۲۲ است که توانسته مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار بگیرد و از فیلم‌های محبوب جشنواره امسال باشد. این فیلم به اثری توصیف شده که قرار است به بررسی وحشت‌های دوستی و روابط مدرن و امروزی بپردازد و ظاهرا دختر جوانی باید با خواسته‌ها و اهداف شخص جدیدی که به‌تازگی دوست شده، مبارزه کند. فیلم Fresh با حضور بازیگری مثل سباستین استن و حضور بازیگر نوظهوری مثل دیزی ادگار جونز توانسته مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد.

از ۱۶ نقد ثبت شده در متاکریتیک، میانگین نمره ۶۶ برای فیلم Fresh ثبت شده است. همچنین براساس ۷۱ نقد ثبت شده در راتن تومیتوز، ۸۵ درصد منتقدان با میانگین ۷.۲ از این فیلم رضایت داشته‌اند. همچنین سرچلایت پیکچرز حقوق پخش فیلم Fresh را خریداری کرده است و این فیلم در تاریخ ۴ مارس ۲۰۲۲ (۱۳ اسفند ۱۴۰۰) از شبکه هولو (در خارج از آمریکا از دیزنی پلاس) پخش خواهد شد.


فیلم Hatching

فیلم Hatching

فیلم سایه

  • کارگردان: هانا برگهولم
  • نویسنده: ایلیا راوتسی
  • بازیگران: جانی ولانن، رینو نوردین، سایجا لنتونن، سیری سولالینا و سوفیا هیکیلا
  • فیلم Hatching در IMDB

فیلم Hatching یک فیلم ترسناک فنلاندی است که برای اولین‌بار در جشنواره فیلم ساندنس به نمایش در آمده است. این اثر درواقع یک فیلم وحشت جسمی است که در آن ترس را اساساً ازطریق نابودی یا اضمحلال واضح بدن ایجاد می‌کند. این‌گونه کارها ممکن است با چیزهایی مانند پوسیدگی، بیماری، انگل، جهش یا قطع عضو در ارتباط باشند. فیلم Hatching داستان تینجا ۱۲ ساله و ژیمناستیک‌باز را دنبال می‌کند که از راضی کردن مادرش که وسواس زیادی برای ارائه تصویری از یک خانواده کامل و ممتاز به جهان ازطریق بلاگ محبوبش دارد، ناامید است.

یک روز تینجا یک تخم مرموز پیدا می‌کند و تصمیم می‌گیرد تا آن را به خانه بیاورد. زمانی‌که موجودی از این تخم درآمد، او نام Alli را روی آن می‌گذارد. این موجود یک داپلگنجر است که براساس احساسات سرکوب شده تینجا عمل می‌کند. فیلم Hatching براساس ۹ نقد ثبت شده در متاکریتیک، میانگین نمره ۷۹ را دریافت کرده است. همچنین براساس ۲۹ نقد ثبت شده در راتن تومیتوز، شاهد رضایت ۱۰۰ درصدی منتقدان با میانگین نمره ۷.۴ از این فیلم ترسناک هستیم.


آلکسی ناوالنی

مستند Navalny

مستند ناوالنی

مستند جنجالی Navalny توانست جایزه بهترین نمایش از نگاه تماشاگران و بهترین مستند آمریکایی از نگاه مخاطبان را در جشنواره فیلم ساندنس دریافت کند

مستند Navalny همان‌طور که از نامش پیدا است، روی داستان آلکسی ناوالنی، رهبر و مخالف سرشناس ولادیمیر پوتین تمرکز دارد. تمرکز اتفاقات این مستند روی داستان جنجالی اوت ۲۰۲۰ است که در آن ناوالنی مورد سوقصد با مسمومیت قرار می‌گیرد و پس از چند ماه تحت درمان قرار گرفتن در کشور آلمان، به روسیه و خانه‌اش باز می‌گردد. در طول مستند Navalny شاهد نمایش حقایق تکان دهنده‌ای از مسمومیت و سوقصد به مخالف بزرگ پوتین هستیم. این مستند توانست بسیار مورد توجه قرار بگیرد تا جایی که جایزه محبوب‌ترین نمایش ساندنس از نگاه تماشاگران و همچنین جایزه بهترین مستند آمریکایی از نگاه مخاطبان را دریافت کرده است.

از ۸ نقد ثبت شده در متاکریتیک، شاهد میانگین نمره ۷۷ برای مستند Navalny هستیم. همچینن براساس ۱۴ نقد ثبت شده در راتن تومیتوز، ۱۰۰ درصد منتقدان از تماشا مستند ناوالنی با میانگین نمره ۸.۷ رضایت داشته‌اند. مستند Navalny قرار است در آینده نزدیک از شبکه HBO Max و CNN Plus پخش شود.

نظر شما در مورد فیلم‌های جشنواره ساندنس 2022 چیست؟ کدام فیلم بیشتر نظر شما را جلب کرده و دوست دارید آن را در آینده تماشا کنید؟ نظر خود را با ما و دیگر کاربران زومجی در میان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده