نویسنده: مسیح کریمی
// پنجشنبه, ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۱

ترتیب دیدن فیلم های مارول بر اساس خط زمانی و سال ساخت

در این مطلب قرار است ترتیب دیدن فیلم های مارول را هم براساس خط زمانی داستان و هم براساس تاریخ اکران معرفی کنیم. کسانی که می‌خواهند ترتیب مناسب و دلخواه خود را برای تماشای آثار مارول انتخاب کنند، این مقاله را از دست ندهند.

اولین سال فاز چهارم دنیای سینمایی مارول رسما با پخش ۴ فیلم و ۵ سریال به پایان رسید و در طول آن شاهد اتفاقات زیادی تا ورود شخصیت های مارول جدیدی بودیم. بدون شک بسیاری از ما این آثار را تماشا کرده‌ایم و می‌دانیم که ترتیب اتفاقات و پخش آن‌ها چگونه است. اما شاید برای بسیاری از ما این سؤال پیش آمده باشد که ترتیب تمامی فیلم‌ها و سریال‌ها چگونه است و اگر بخواهیم آن را آغاز کنیم، باید با چه ترتیبی این فیلم‌ها را تماشا کنیم:

۱- ترتیب دیدن فیلم ها و سریال های مارول براساس خط زمانی داستان: در ابتدا آثار مارول را براساس خط داستانی و ترتیب زمانی اتفاقات مرتب کرده‌ایم تا کسانی که تمایل دارند بر این اساس آثار را تماشا کنند بتوانند از این ترتیب استفاده کنند.

۲- ترتیب دیدن فیلم ها و سریال های مارول براساس تاریخ اکران و انتشار (به کسانی که می‌خواهند برای بار اول به تماشای این آثار بنشینند توصیه می‌شود): این رتبه بندی صرفا براساس تاریخ اکران و انتشار آثار در یک جدول تنظیم شده است و به کسانی که برای اولین‌بار می‌خواهند این آثار را تماشا کنند، توصیه می‌شود که براساس همین ترتیب پیش بروند (به انتهای مقاله مراجعه شود).

همچنین این نکته هم باید اضافه شود که این مقاله براساس آثاری است که مارول استودیو به‌صورت رسمی آن را بخشی از خط زمانی اتفاقات MCU معرفی کرده است.

بدین ترتیب این مقاله شامل سریال‌های مارولی نتفلیکس یا سریال‌های دیگری مثل Agents of Shield و Agent of Carter نخواهد شد. همچنین ترتیب فیلم‌ها و سریال‌ها براساس ترتیب زمانی رسمی ثبت شده توسط مارول استودیو در سرویس استریم دیزنی پلاس است. البته فیلم‌های مرد عنکبوتی و هالک که در این سرویس استریم حضور ندارند، ترتیب زمانی آن براساس اطلاعات داخل فیلم‌ها مرتب شده‌اند.

ادامه مقاله ممکن است بخشی از داستان و اتفاقات فیلم‌ها و سریال‌های دنیای سینمایی مارول را برای شما فاش کند


ترتیب فیلم های مارول بر اساس خط زمانی داستان

نام فیلم یا سریالسال اکرانفازبندی فیلم یا سریالنکته یا توضیحات مهم

فیلم Captain America: The First Avenger

۲۰۱۱فاز اولصحنه پس از پایان به فیلم Avengers مرتبط است

فیلم Captain Marvel

۲۰۱۹فاز سوماولین فیلم مارول با محوریت ابرقهرمان زن
فیلم Iron Man۲۰۰۸فاز اولاولین فیلم دنیای سینمایی مارول
فیلم Iron Man 2۲۰۱۰فاز اولمعرفی بلک ویدو در فیلم
فیلم The Incredible Hulk۲۰۰۸فاز اولتنها فیلم مستقل هالک در MCU

فیلم Thor

۲۰۱۱فاز اولمعرفی هاکای در فیلم

فیلم The Avengers

۲۰۱۲فاز اولصحنه پس از پایان به فیلم Avengers مرتبط است

فیلم Thor: The Dark World

۲۰۱۳فاز دوم-
فیلم Iron Man 3۲۰۱۳فاز دومآخرین فیلم مستقل آیرون من
فیلم Captain America: The Winter Soldier۲۰۱۴فاز دومسقوط شیلد و بازگشت هایدرا
فیلم Guardians of the Galaxy۲۰۱۴فاز دومدومین گروه ابرقهرمانی مارول
فیلم Guardians of the Galaxy Vol. 2۲۰۱۷فاز سوم-
فیلم Avengers: Age of Ultron۲۰۱۵فاز دومتانوس در صحنه پس از پایان آماده جمع‌آوری سنگ‌های بی‌نهایت می‌شود
فیلم Ant-Man۲۰۱۵فاز دومآخرین فیلم فاز دوم دنیای سینمایی مارول
فیلم Captain America: Civil War۲۰۱۶فاز سوممتلاشی شدن گروه اونجرز و جدایی اعضای اصلی
فیلم Spider-Man: Homecoming۲۰۱۷فاز سوماولین فیلم مستقل مرد عنکبوتی در دنیای سینمایی مارول
فیلم Black Panther۲۰۱۸فاز سوماولین فیلم مارول با محوریت ابرقهرمان رنگین پوست
فیلم Black Widow۲۰۲۱فاز چهارمخداحافظی ناتاشا رومانوف و ورود یلنا بلووا به دنیای سینمایی مارول
فیلم Doctor Strange۲۰۱۶فاز سوم-
فیلم Thor: Ragnarok۲۰۱۷فاز سومسقوط آزگارد و قرار گرفتن سفینه ثور دربرابر سفینه تانوس در پایان فیلم
فیلم Ant-Man and the Wasp۲۰۱۸فاز سومهمزمان بودن صحنه پس از پایان فیلم با بشکن تانوس
فیلم Avengers: Infinity War۲۰۱۸فاز سومتکمیل دستکش تانوس و نابودی نیمی از جهان هستی
فیلم Avengers: Endgame۲۰۱۹فاز سومپایان حماسه بی‌نهایت و بازگشت نیمی از جهان هستی پس از فداکاری انتقام‌جویان
سریال Loki۲۰۲۱فاز چهارمشروع مولتی ورس در دنیای سینمایی مارول
سریال What If۲۰۲۱فاز چهارم-
سریال WandaVision۲۰۲۱فاز چهارماولین سریال ساخته شده توسط مارول استودیو
سریال The Falcon and the Winter Soldier۲۰۲۱فاز چهارمتبدیل سم ویلسون به کاپیتان آمریکا جدید
فیلم Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings۲۰۲۱فاز چهارمنمایش نسخه واقعی ماندرین
فیلم Eternals۲۰۲۱فاز چهارماتفاقات فیلم در دو بخش گذشته و حال جریان دارد
فیلم Spider-Man: Far From Home۲۰۱۹فاز سومفاش شدن هویت مرد عنکبوتی در پایان فیلم
فیلم Spider-Man: No Way Home۲۰۲۱فاز چهارمبازگشت نسخه توبی مگوایر و اندرو گارفیلد مرد عنکبوتی تا دردویل با بازی چارلی کاکس
سریال Hawkeye۲۰۲۱فاز چهارمبازگشت ویلسون فیسک ملقب به کینگپین با بازی وینسنت دن آفریو تا معرفی کیت بیشاپ

کاپیتان آمریکا در مقابل نیروهای هایدرا در فیلم Captain America: The First Avenger

۱. فیلم Captain America: The First Avenger

فیلم کاپیتان آمریکا: اولین انتقام‌جو

  • کارگردان: جو جانستون
  • نویسنده: کریستوفر مارکوس و استیون مک‌فیلی
  • بازیگران: کریس ایوانز، تامی لی جونز، هوگو ویوینگ، هایلی اتول، سباستین استن، دومینیک کوپر، نیال مک‌دوناف، درک لوک، استنلی توچی، مارتین شرمن، لکس شراپنل، جی‌جی فیلد، اریش ردمن و آماندا واکر
  • تاریخ اکران: ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۱
  • میانگین امتیازات فیلم Captain America: The First Avenger در IMDB: ۶.۹
پایان فیلم Captain America: The First Avenger یک پیش درآمد برای شروع اتفاقات اولین قسمت از فیلم Avengers است

تمرکز فیلم Captain America: The First Avenger روی داستان منشا استیو راجرز و نحوه تبدیل شدنش به کاپیتان آمریکا است. اتفاقات این فیلم در دوران جنگ جهانی دوم و در سال ۱۹۴۲ جریان دارد که یوهان اشمیت، افسر نازی و رهبر هایدرا در حال تهدید شدن به تهدیدی جدی است. در همین حال استیو راجرز که بارها برای حضور در میدان نبرد به دلایل مشکلات جسمانی ناموفق بوده، حالا فرصتی را پیدا کرده است تا سرم ابرسرباز را دریافت کند. در فیلم Captain America: The First Avenger شاهد معرفی شخصیت‌هایی مثل باکی بارنز تا پگی کارتر نیز هستیم و در طول فیلم کاپیتان آمریکا با رد اسکال، دشمن اصلی این شخصیت در کمیک مواجه خواهد شد.

در فیلم کاپیتان آمریکا: اولین انتقام‌جو درواقع شاهد داستان منشا اولین عضو اونجرز هستیم که پس از حوادث فیلم و در یک فداکاری با هواپیما هایدرا در اقیانوس سقوط می‌کند و سال‌ها در کما بوده است. فیلم در لحظه‌ای به پایان می‌رسد که استیو راجرز در زمان حال بیدار می‌شود که زمین قرار است با تهدید جدیدی مواجه شود و حالا نیک فیوری به سراغ او برای پیوستنش به اونجرز آمده است. درواقع پایان فیلم Captain America: The First Avenger یک پیش درآمد برای شروع اتفاقات اولین قسمت از فیلم Avengers است.


بری لارسون در نقش کاپیتان مارول مشغول شعله ور شدن

۲. فیلم Captain Marvel

فیلم کاپیتان مارول

  • کارگردان: آنا بودن و رایان فلک
  • نویسنده: آنا بودن، رایان فلک و جنوا رابرتسون-دووت
  • بازیگران: بری لارسون، ساموئل ال. جکسون، جود لا، بن مندلسون، جایمن هانسو، لی پیس، لاشانا لینچ، جما چان، آنت بنینگ و کلارک گرگ
  • تاریخ اکران: ۸ مارس ۲۰۱۹
  • میانگین امتیازات فیلم Captain Marvel در IMDB: ۶.۸

فیلم Captain Marvel داستان منشا شخصیت کاپیتان مارول را دنبال می‌کند که اتفاقات آن در سال ۱۹۹۵ جریان دارد. جایی‌که کارول دانورز هویت واقعی خود را به یاد نمی‌آورد و بخشی از ارتش امپراطوری کری است. اما او در ادامه و در ماموریتی برای سرنگونی نیروهای اسکرال در زمین متوجه می‌شود که ذهن او شست‌و‌شو داده شده و او در گذشته خلبان نیروی هوایی بوده است. در طول فیلم کاپیتان مارول شاهد حضور ماریا ربمو تا نیک فیوری هستیم. درواقع فیلم Captain Marvel نشان می‌دهد که ایده اونجرز از این اتفاقات نشات گرفته است. همچنین در طول فیلم شاهد معرفی گروه اسکرال‌ها هستیم که قرار است نقش پر رنگی در آینده دنیای سینمایی مارول داشته باشند.

علاوه‌براین، فیلم Captain Marvel دارای ارتباط داستانی با چندین فیلم MCU مثل فیلم نگهبانان کهکشان است. ما قبلا در صحنه پس از پایان فیلم Avengers: Infinity War دیدیم که نیک فیوری با یک پیجر کاپیتان مارول را خبر می‌کند و حالا در فیلم Captain Marvel شاهد داستان این پیجر هستیم که کاپیتان مارول در صحنه پس از پایان فیلمش به زمین باز می‌گردد تا ببیند واقعا چه اتفاقی رخ داده است. فیلم مستقل این شخصیت درواقع پیش زمینه‌ای برای ورود کاپیتان مارول به دنیای سینمایی مارول و فیلم Avengers: Endgame بوده است.


تونی استارک اختراعش را امتحان می‌کند فیلم مرد آهنی

۳. فیلم Iron Man

فیلم آیرون من

  • کارگردان: جان فاورو
  • نویسنده: ارت مارکوم، مت هالووی، مارک فرگس و هاوک اتسبی
  • بازیگران: رابرت داونی جونیور، ترنس هاوارد، جف بریجز، گوئینت پالترو، شان توب، فران طاهر، پل بتانی، لسلی بیب، کلارک گرگ، جان فاورو و ساموئل ال جکسون
  • تاریخ اکران: ۲ می ۲۰۰۸
  • میانگین امتیازات فیلم Iron Man در IMDB: ۷.۹
فیلم Iron Man اولین فیلم دنیای سینمایی مارول و شروع کننده حماسه اینفینیتی است

فیلم Iron Man درواقع اولین فیلم دنیای سینمایی مارول و شروع کننده حماسه اینفینیتی است که تمرکز این فیلم روی منشا داستانی تونی استارک تبدیل شدن به مرد آهنی است. فیلم آیرون من داستان یک نابغه را دنبال می‌کند که شرکت استارک را از پدرش به ارث برده است و به‌همراه کلنل جیمز رودز برای نمایش موشک جدید خود به‌نام جریکو به مناطق جنگی افغانستان سفر می‌کند، اما او طی یک حمله به‌شدت زخمی و توسط یک گروه تروریستی به‌نام ۱۰ حلقه در یک غار به گروگان گرفته می‌شود. در ادامه استارک با استفاده از یک آهنربای الکتریکی که توسط هم‌سلولی استارک ساخته شده، باعث می‌شود تا ترکش‌هایی که او را مجروح کرده‌اند از قلبش دور نگه دارد و او زنده بماند.

در ادامه استارک یک لباس آهنی می‌سازد و از غار فرار می‌کند و پس از بازگشت به خانه شروع به ساخت اولین لباس آیرون من می‌کند. او در ادامه متوجه می‌شود که همه اتفاقات زیر سر اوبادیا استین، شریک قدیمی پدر استارک و مدیر شرکت است و حالا باید با تهدیدی مواجه شود که خود باعث خلق آن شده است. فیلم Iron Man نقش مهمی در موفقیت دنیای سینمایی مارول داشته است و شاید اگر این فیلم شکست می‌خورد، این مجموعه هرگز به چنین موفقیتی دست پیدا نمی‌کرد. ازطرفی در پایان فیلم شاهد اولین ملاقات نیک فیوری با تونی استارک برای تشکیل گروه اونجرز هستیم تا این تنها شروعی برای یک ماجراجویی طولانی باشد. اتفاقات فیلم آیرون من در سال ۲۰۱۰ جریان داشت.


آیرون من و وار ماشین در فیلم Iron Man 2

۴. فیلم Iron Man 2

فیلم آیرون من ۲

  • کارگردان: جان فاورو
  • نویسنده: جاستین ترو
  • بازیگران: رابرت داونی جونیور، گوئینت پالترو، دان چیدل، اسکارلت جوهانسون، سم راکول، میکی رورک، جان فاورو، ساموئل ال. جکسون و ریچل بروک اسمیت
  • تاریخ اکران: ۷ می ۲۰۱۰
  • میانگین امتیازات فیلم Iron Man 2 در IMDB: ۶.۹

فیلم Iron Man 2 درست پس از کنفرانس خبری جنجالی تونی استارک آغاز می‌شود که هویت خود به‌عنوان مرد آهنی را افشا می‌کند. در همان زمان ایوان وانکو، کسی که پدرش به‌تازگی فوت شده در اخبار روسیه در زندان این کنفرانس را زنده می‌بیند و حالا تصمیم دارد تا آرکی شبیه به آرک استارک بسازند. در ادامه ۶ ماه بعد و در سال ۲۰۱۱ استارک در تلاش است تا از زره خود برای صلح جهانی استفاده کند و نمایشگاهی در این رابطه برگزار می‌کند تا میراث پدرش را زنده نگه دارد. در همین حال سناتور سترن در تلاش است تا استارک را به دادگاه بیاورد و او را محکوم کند.

در ادامه وانکو با اولین زره خود و شلاقی که از قدرت آرکش استفاده می‌کرد، به ماشین استارک در مسابقات اتومبیل‌رانی موناکو حمله می‌کند و پس از آن متوجه می‌شود او پسر همکار قدیمی پدرش است که با کمک یکدیگر اولین راکتور آرک را ساخته بودند. حالا جاستین همر که رقیب قدیمی استارک است، تصمیم دارد تا با کمک وانکو ارتشی از زره‌ها را تولید کند، اما وانکو نقشه متفاوتی دارد. در همین حال جیمز رودز لباس شماره ۲ آیرون من را بر می‌دارد و در طول فیلم شاهد خلق و معرفی شخصیت وار ماشین هستیم.

در طول فیلم Iron Man 2 شخصیت بلک ویدو نیز برای اولین‌بار معرفی می‌شود. با اینکه این فیلم نتوانست کیفیتی مشابه قسمت اول را ارائه کند، اما نقش مهمی در شکل‌گیری اتفاقات آینده MCU داشته است. از نکات جالب دیگر تغییر بازیگر نقش جیمز رودز است که ترنس هاوارد پس از توافق نرسیدن با مارول استودیو در فیلم آیرون من ۲ بازنگشت تا دان چیدل جایگزین او شود.


بروس بنر و هالک در پوستر فیلم The Incredible Hulk

۵. فیلم The Incredible Hulk

فیلم هالک شگفت‌انگیز

  • کارگردان: لویی لتریر
  • نویسنده: زک پن
  • بازیگران: ادوارد نورتون، لیو تایلر، تیم راث، ویلیام هرت، تیم بلیک نلسون، تای بورل و لو فریگنو
  • تاریخ اکران: ۱۳ ژوئن ۲۰۰۸
  • میانگین امتیازات فیلم The Incredible Hulk در IMDB: ۶.۶
فیلم The Incredible Hulk تنها فیلم مستقل هالک در دنیای سینمایی مارول است

فیلم The Incredible Hulk دومین فیلم دنیای سینمایی مارول است که تنها فیلم مستقل شخصیت هالک نیز به حساب می‌آید. اتفاقات فیلم هالک شگفت‌انگیز در سال ۲۰۱۱ جریان دارد. این فیلم داستان بروس بنر را دنبال می‌کند که تحت تاثیر پرتو گاما در پروژه‌ای برای تولید ابرانسان به هالک تبدیل شد، حدود ۵ سال تحت تعقیب است و در ۵ ماه اخیر توانسته‌ است خود را کنترل کند. بروس برای درمان خود با دانشمندی به اسم مستعار دکتر آبی در ارتباط است تا اینکه در اثر یک اشتباه شناسایی می‌شود و ژنرال تاندربولت راس هم هنگامی‌که از محل او اطلاع پیدا می‌کند یک تیم از بهترین جنگجویان خود را به برزیل می‌فرستد.

آن‌ها بنر را تعقیب می‌کنند و در یک کارخانه او را گیر می‌اندازند ولی بروس خشمگین شده و به هالک تبدیل می‌شود و بسیاری از آن سربازان را می‌کشد و فرار می‌کند. امیل بولانسکی که یکی از سربازانی است که زنده مانده‌است از ژنرال می‌خواهد تا موضوع را شرح دهد و وقتی از ماده گاما اطلاع پیدا می‌کند از ژنرال می‌خواهد تا آن ماده را به او تزریق کند. او در ادامه به شخصیت بیزاری تبدیل می‌شود. فیلم The Incredible Hulk یکی از آثاری است که بسیار کمتر از انتظار ظاهر شد و مشکلات و اختلافات زیادی در طول ساخت فیلم وجود داشت. همچنین این فیلم تنها حضور ادوارد نورتون در نقش هالک است و پس از آن مارک رافلو جای او را در این نقش گرفت.


پوستر فیلم Thor

۶. فیلم Thor

فیلم ثور

  • کارگردان: کنت برانا
  • نویسنده: اشلی میلر، زک استنتز و دن پاین
  • بازیگران: کریس همسورث، ناتالی پورتمن، تام هیدلستون، استلان اسکاشگورد، کلم فیور، ری استیونسون، ادریس البا، کت دنینگز، رنه روسو، آنتونی هاپکینز، جیمی الکساندر، تادانابو آسانو، جاش دالاس، کلارک گرگ و جرمی رنر
  • تاریخ اکران: ۶ می ۲۰۱۱
  • میانگین امتیازات فیلم Thor در IMDB: ۷

فیلم Thor با محوریت داستان منشا ثور است که اتفاقات آن در سال ۲۰۱۱ جریان دارد. پس از تجدید حیات جنگ خاموش، ثور از قدرت و چکش میولنیر سلب و از آزگارد به زمین تبعید شد. همان‌طور که برادرش لوکی برای به‌دست آوردن تاج و تخت آزگارد نقشه می‌کشد، ثور دوباره باید شایستگی خودش را دوباره اثبات کند. فیلم Thor با اینکه در مقایسه با بسیاری از آثار مارول رتبه بالایی را دریافت نمی‌کند و همچنین شخصیت ثور تا فاز سوم به محبوبیت امروزش نرسید، اما نقش مهمی در شکل‌گیری اتفاقات فیلم Avengers داشته است.

همان‌طور که گفتیم در طول فیلم Thor لوکی در تلاش است تا تاج و تخت آزگارد را تصاحب کند و به همین منظور در تلاش است تا ثور را روی زمین از بین ببرد و همچنین قدرت را به‌دست بگیرد. پایان اتفاقات فیلم لوکی توانست با جعل کردن مرگش فرار کند و حالا پس از ملاقات با تانوس رهبری یک ارتش قدرتمند را برای حمله به زمین در دست می‌گیرد تا میدگارد را تصاحب و در آن فرمانروایی کند. همچنین در طول فیلم ثور شاهد معرفی شخصیت هاکای و حضور کوتاه این شخصیت هستیم.


اتحاد اونجرز در پوستر فیلم The Avengers

۷. فیلم The Avengers

فیلم اونجرز

  • کارگردان: جاس ویدون
  • نویسنده: جاس ویدون و زک پن
  • بازیگران: رابرت داونی جونیور، کریس ایوانز، مارک رافلو، کریس همسورث، اسکارلت جوهانسون، جرمی رنر، تام هیدلستون، کلارک گرگ، کوبی اسمالدرز، استلان اسکاشگورد و ساموئل ال. جکسون
  • تاریخ اکران: ۴ می ۲۰۱۲
  • میانگین امتیازات فیلم The Avengers در IMDB: ۸
در صحنه پس از پایان فیلم The Avengers مشخص می‌شود که تانوس پشت حمله لوکی به نیویورک است

۵ فیلم اول فاز اول دنیای سینمایی مارول حکم معرفی شخصیت‌های اصلی اونجرز و ایجاد پیش‌زمینه برای اولین گردهمایی آن‌ها را داشته است. نتیجه تلاش مارول بالاخره با فیلم The Avengers نتیجه داد و در آن شاهد حضور شخصیت‌هایی مثل آیرون من، کاپیتان آمریکا، ثور، هالک، بلک ویدو و هاکای بودیم که گروه اصلی انتقام‌جویان را تشکیل دادند. شاید در ابتدا بسیاری تصور می‌کردند فیلم اونجرز باتوجه‌به حضور چندین شخصیت قرار نیست به اثر موفقی تبدیل شود و نمی‌توان به همه این شخصیت‌ها پرداخت، اما مارول استودیو نشان داد با ایجاد یک برنامه منظم می‌توان چنین اثری را خلق کرد.

در فیلم The Avengers لوکی با ارتشی از فضایی‌ها به زمین حمله می‌کند تا آن را فتح کند. در مقابل نیک فیوری در تلاش است تا بالاخره پروژه اونجرز را به نتیجه برساند و برای این کار او شاید تنها به یک اتحاد شکننده نیاز داشته باشد و او با یک جرقه توانست بالاخره به آرزو خود دست پیدا کند. نبرد لوکی و ارتشش با اونجرز در نیویورک در سال ۲۰۱۲ بسیاری را هیجان‌زده کرد و مردم را به سینماها کشاند تا شاهد یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما باشیم. در پایان فیلم The Avengers شاهد حضور کوتاه تانوس بودیم تا مشخص شود او پشت تمامی اتفاقات و حمله به زمین و نیویورک است و این تنها شروع یک داستان بزرگ است.


ثور با بازی کریس همسورث در افتتاحیه فیلم Thor: The Dark World

۸. فیلم Thor: The Dark World

فیلم ثور: دنیای تاریک

  • کارگردان: آلن تیلور
  • نویسنده: کریستوفر یاست، کریستوفر مارکوس و استیون مک‌فیلی
  • بازیگران: کریس همسورث، ناتالی پورتمن، تام هیدلستون، آنتونی هاپکینز، استلان اسکاشگورد، ادریس البا، کریستوفر اکلستون، آدواله آکینویه آگباجه، کت دنینگز، ری استیونسون، زکری لی‌وای، تادانابو آسانو، جیمی الکساندر و رنه روسو
  • تاریخ اکران: ۸ نوامبر ۲۰۱۳
  • میانگین امتیازات فیلم Thor: The Dark World در IMDB: ۶.۸

فیلم Thor: The Dark World با اینکه دومین فیلم فاز دوم دنیای سینمایی مارول است، اما اتفاقات آن درست پس از فیلم Avengers آغاز می‌شود که ثور با لوکی به آزگارد بازگشته است. بااین‌حال، بعد از اینکه جین فاستر مورد تهدید ساکنان دنیای تاریک سُوارتالفیم قرار می‌گیرد، ثور آماده می‌شود تا به زمین بازگشته و به هر قیمتی از جان او محافظت کند و با تهدید جدیدی که دنیای آزگارد و زمین را تهدید می‌کند، مواجه شود. او حتی مجبور می‌شود تا از لوکی برای شکست دارک الف‌ها کمک بگیرد.

ساخت فیلم Thor: The Dark World با حواشی زیادی مواجه شد. در ابتدا کنت برانا که قسمت اول فیلم Thor را کارگردانی کرده بود، از کارگردانی قسمت دوم انصراف داد و پتی جنکینز برای ساخت فیلم Thor 2 استخدام شد، اما مدت کوتاهی بعد جنکینز نیز از ساخت فیلم کنار رفت تا آلن تیلور وظیفه کارگردانی فیلم Thor: The Dark World را بر عهده بگیرد. گفته می‌شود جنکینز به‌دنبال ساخت یک اثر اوپرا فضایی بوده است. با اینکه بسیاری این فیلم را ضعیف‌ترین فیلم MCU می‌دانند، اما فیلم Thor: The Dark World نقش مهمی در اتفاقات دنیای سینمایی مارول داشته است و از آثار مهم در خط داستانی جنگ ابدیت است.


آیرون من با بازی رابرت داونی جونیور در والپیپر فیلم Iron Man 3

۹. فیلم Iron Man 3

فیلم آیرون من 3

  • کارگردان: شین بلک
  • نویسنده: شین بلک و درو پیرس
  • بازیگران: رابرت داونی جونیور، گوئینت پالترو، دان چیدل، گای پیرس، ربکا هال، استفانی اسزوستاک، جیمز بج دیل، جان فاورو، بن کینگزلی و کریس گثارد
  • تاریخ اکران: ۳ می ۲۰۱۳
  • میانگین امتیازات فیلم Iron Man 3 در IMDB: ۷.۱

فیلم Iron Man 3 اولین فیلم فاز دوم دنیای سینمایی مارول است که در آن در ابتدا به سال ۱۹۹۹ سفر می‌کنیم که ریشه داستان و اتفاقات این فیلم را نشان می‌دهد و در ادامه شاهد نمایش عواقب اتفاقات فیلم Avengers در زندگی تونی استارک هستیم. او در طول فیلم با مشکلات وجود ترکش‌هایی که در فیلم اول وارد بدنش شده بود، دست‌وپنجه نرم می‌کند و در مقابل تهدید جدیدی به‌نام ماندرین او را به چالش کشیده است. تونی استارک در فیلم Iron Man 3 باید با گروهی خطرناک مواجه شود که با پوشش ماندرین در تلاش هستند تا میراث او را نابود کنند.

برخلاف دو قسمت اول، شین بلک وظیفه کارگردانی فیلم Iron Man 3 را بر عهده داشت که در ابتدا تصمیم داشت تا شخصیت منفی اصلی این قسمت را یک شخصیت زن قرار دهد، اما آیزاک پارلموتر، مدیر مارول انترتینمنت مانع آن شد و درنهایت یک شخصیت شرور مرد به‌عنوان شخصیت منفی اصلی فیلم قرار داده شد. درواقع آیزاک پارلموتر اعتقاد داشت که مردم از محصولات و اسباب‌ بازی‌های شخصیت شرور زن استقبال کمتری می‌کنند و باعث کاهش فروش و درآمد آن‌ها می‌شود. همچنین در پایان فیلم Iron Man 3 مشخص شد ماندرین این فیلم واقعی نیست و باعث واکنش منفی طرفداران شد.


والپیپر فیلم Captain America: The Winter Soldier

۱۰. فیلم Captain America: The Winter Soldier

فیلم کاپیتان آمریکا: وینتر سولجر

  • کارگردان: آنتونی روسو و جو روسو
  • نویسنده: کریستوفر مارکوس و استیون مک‌فیلی
  • بازیگران: کریس ایوانز، اسکارلت جوهانسون، سباستین استن، آنتونی مکی، کوبی اسمالدرز، فرانک گریلو، امیلی ونکمپ، هایلی اتول، رابرت ردفورد، ساموئل ال. جکسون و ماکسیمیلیانو هرناندز
  • تاریخ اکران: ۴ آوریل ۲۰۱۴

میانگین امتیازات فیلم Captain America: The Winter Soldier در IMDB: ۷.۷

در فیلم Captain America: The Winter Soldier شاهد ظهور دوباره هایدرا و سقوط شیلد هستیم

پس از حوادث فیلم Avengers، حالا کاپیتان آمریکا در فیلم Captain America: The Winter Soldier در حال همکاری با شیلد برای مبارزه با گروه‌های خطرناک است، اما تهدید بزرگ‌تری در حال شکل گرفتن است. هایدرا با نفوذ در شیلد در حال بازیابی قدرتش است و یک توطئه بزرگ در جریان است. ازطرفی شیلد برای امنیت جهانی یک پروژه بزرگ در دست ساخت دارد که سه هلی کریر قرار است در نقاط مختلف جهان به پرواز در بیایند. در ادامه نیک فیوری مورد سو قصد قرار می‌گیرد و حالا هایدرا در حال به‌دست گرفتن کنترل شیلد است. ازطرفی کاپیتان آمریکا با وینتر سولجر مواجه می‌شود که درواقع او باکی بارنز، دوست استیو راجرز است.

باکی بارنز در حوادث فیلم Captain America: The First Avenger در دره سقوط کرد و باتوجه‌به آزمایش‌های هایدرا، او از این حادثه زنده ماند، اما در ادامه با آزمایش‌های بعدی هایدرا به یک سلاح خطرناک به‌نام وینتر سولجر تبدیل شده است. در فیلم Captain America: The Winter Soldier شاهد مبارزات جذابی بین کاپیتان آمریکا و وینتر سولجر هستیم. همچنین شخصیت سم ویلسون ملقب به فالکون هم معرفی می‌شود و بلک ویدو نیز حضور پر رنگی را در اتفاقات فیلم دارد.

البته هاکای نیز قرار بود در فیلم حضور داشته باشد که تداخل زمان فیلم‌برداری فیلم با فیلم مأموریت غیر ممکن باعث شد او نتواند در فیلم Captain America: The Winter Soldier حضور پیدا کند. در هر حال در فیلم کاپیتان آمریکا: وینتر سولجر شاهد سقوط شیلد بودیم و ازطرفی این فیلم با اینکه به‌عنوان یک اثر نسبتا مستقل در مقایسه با بسیاری از آثار MCU شناخته می‌شود، اما زمینه‌ساز داستان بعدی اونجرز نیز بوده است. همچنین در صحنه پس از پایان فیلم شاهد معرفی دو شخصیت کوئیک سیلور و اسکارلت ویچ هستیم که موش‌های آزمایشگاهی هایدرا هستند.


پوستر فیلم Guardians of the Galaxy

۱۱. فیلم Guardians of the Galaxy

فیلم نگهبانان کهکشان

  • کارگردان: جیمز گان
  • نویسنده: جیمز گان و نیکول پرلمن
  • بازیگران: کریس پرت، زوئی سالدانیا، دیوید باتیستا، وین دیزل، بردلی کوپر، لی پیس، مایکل روکر، کارن گیلان، جایمن هانسو، جان سی ریلی، گلن کلوز و بنیسیو دل تورو
  • تاریخ اکران: ۱ اوت ۲۰۱۴
  • میانگین امتیازات فیلم Guardians of the Galaxy در IMDB: ۸
گروه نگهبانان کهکشان تا پیش از فیلم Guardians of the Galaxy گروه کمتر شناخته شده‌ای در دنیای مارول بودند

فیلم Guardians of the Galaxy بدون شک یکی از پر ریسک‌ترین پروژه‌های MCU تا به امروز بوده است. دلیل اصلی این موضوع ناشناخته بودن این گروه حتی در بین طرفداران کمیک مارول است. در هر حال جیمز گان توانست با ایده و روش خود گروه نگهبانان کهکشان را به گروهی محبوب درکنار اونجرز تبدیل کند و این فیلم تبدیل به یکی از موفق‌ترین فیلم‌های دنیای سینمایی مارول شود. فیلم Guardians of the Galaxy داستان استار لرد را که یک دزد فضایی است، دنبال می‌کند که یک سنگ بی‌نهایت را می‌خواهد بدزدد و بفروشد و در این راه با گامورا، راکت راکون و گروت و سپس با درکس ویرانگر روبه‌رو می‌شود.

حالا آن‌ها باید برای متوقف کردن رونان دست به یک اتحاد غیر منتظره و غیر عادی بزنند. همچنین در طول فیلم Guardians of the Galaxy شاهد معرفی شخصیت نبیولا بودیم که وظیفه داشت تا سنگ بی‌نهایت قدرت را از گامورا بگیرد و به تانوس دهد. تانوس نیز بالاخره در فیلم نگهبانان کهکشان حضور کوتاهی داشت که در اینجا جاش برولین برای اولین‌بار این نقش را بازی کرد. موفقیت فیلم Guardians of the Galaxy همچنین باعث شد تا دنیای کیهانی مارول گسترش پیدا کند و همچنین این گروه نقش مهم‌تری در آینده دنیای سینمایی مارول داشته باشند.


پوستر فیلم Guardians of the Galaxy Vol 2

۱۲. فیلم Guardians of the Galaxy Vol. 2

فیلم نگهبانان کهکشان بخش ۲

  • کارگردان: جیمز گان
  • نویسنده: جیمز گان
  • بازیگران: کریس پرت، زویی سالدانیا، دیوید باتیستا، وین دیزل، بردلی کوپر، مایکل روکر، کارن گیلان، سین گان، الیزابت دبیکی، پام کلمنتیئف، کرت راسل، سیلوستر استالونه و لارا هادوک
  • تاریخ اکران: ۵ می ۲۰۱۷
  • میانگین امتیازات فیلم Guardians of the Galaxy Vol. 2 در IMDB: ۷.۶

فیلم Guardians of the Galaxy Vol. 2 مدت کوتاهی بعد پس از پایان اتفاقات قسمت اول آغاز می‌شود که حالا اعضای نگهبانان کهکشان در حال انجام مأموریت‌های فضایی هستند. همچنین شخصیت بیبی گروت جایگزین گروت شده است. در ادامه دزدیدن شی توسط راکت راکون باعث می‌شود تا این گروه مورد تعقیب قرار بگیرند و ازطرفی استار لرد با ایگو، پدرش ملاقات می‌کند که نقشه‌های شیطانی برای او دارد. همچنین یاندو با دردسرهای جدیدی به‌خاطر کمک به استار لرد مواجه شده است و باید با دوستان قدیمی و دشمنان جدید خود مواجه شود.

فیلم Guardians of the Galaxy Vol. 2 که بخشی از فاز سوم MCU است، با اینکه برخی اعتقاد دارند نسخه تکامل یافته قسمت اول است، اما باز هم طرفداران قسمت اول و دوم به نحوی تقسیم شده‌اند و درنهایت پایان آن باعث محبوبیت آن در میان بسیاری از طرفداران MCU شده است. همچنین از شخصیت ایگو به‌عنوان یکی از بهترین شخصیت‌های شرور دنیای سینمایی مارول یاد می‌شود. درکنار آن پرداخت بهتری بین رابطه گامورا و نبیولا را شاهد هستیم. فیلم Guardians of the Galaxy Vol. 2 در مجموع یکی از مستقل‌ترین آثار دنیای سینمایی مارول است که اتفاقات آن بیشتر روی اعضای این گروه تاثیر گذاشته است تا اینکه تاثیر زیادی روی مجموعه داشته باشد.


اولتران در فیلم Avengers: Age of Ultron

۱۳. فیلم Avengers: Age of Ultron

فیلم اونجرز: عصر اولتران

  • کارگردان: جاس ویدون
  • نویسنده: جاس ویدون
  • بازیگران: رابرت داونی جونیور، کریس ایوانز، مارک رافلو، کریس همسورث، اسکارلت جوهانسون، جرمی رنر، کوبی اسمالدرز، ساموئل ال. جکسون، جیمز اسپیدر، الیزابت اولسن، آرون تیلور-جانسون، پل بتانی و توماس کرتشمن
  • تاریخ اکران: ۱ می ۲۰۱۵
  • میانگین امتیازات فیلم Avengers: Age of Ultron در IMDB: ۷.۳

چند سال پس از حوادث فیلم اونجرز، حالا دوباره انتقام‌جویان در فیلم Avengers: Age of Ultron برای متوقف کردن هایدرا دور هم جمع شد‌ه‌اند تا جلوی فعالیت‌های این گروه شیطانی را بگیرند. در همین زمان تونی استارک و بروس بنر در حال تلاش هستند تا با ایجاد یک هوش مصنوعی صلح جهانی ایجاد کنند، اما این هوش مصنوعی که اولتران نام دارد، قدرت و کنترلش را به‌دست می‌گیرد و او حالا به تهدید بزرگی برای امنیت جهان تبدیل شده است. حالا اونجرز باید دوباره با هم برای متوقف کردن اولتران متحد شوند و جلوی او را برای نابودی زمین و انقراض نسل بشر بگیرند.

فیلم Avengers: Age of Ultron با اینکه نتوانست موفقیت فیلم Avengers را تکرار کند، اما باز هم اثری موفق به حساب می‌آید و توانست در گیشه موفق عمل کند. بااین‌حال، طرفداران تا حدی از شخصیت پردازی اولتران ناامید شدند و اعتقاد داشتند این شخصیت می‌توانست نقش بیشتر و بهتری در اتفاقات فیلم داشته باشد. همچنین در فیلم Avengers: Age of Ultron شاهد معرفی اسکارلت ویچ و ویژن تا حضور کوتاه کوئیک سیلور هستیم. در هر حال فیلم اونجرز: عصر اولتران با نابودی شهر سوکوویا نقش مهمی در زمینه‌سازی برای فاز سوم دنیای سینمایی مارول و اتفاقات آینده این مجموعه داشته است.


ملاقات اسکات لنگ با مورچه در فیلم Ant-Man

۱۴. فیلم Ant-Man

فیلم مرد مورچه‌ای

  • کارگردان: پیتون رید
  • نویسنده: ادگار رایت، آدام مک‌کی و پل راد
  • بازیگران: پل راد، اوانجلین لیلی، کوری استول، بابی کاناوله، مایکل پنیا، جودی گریر، تی. آی.، دیوید دستمالچیان، وود هریس، جوردی مویا و مایکل داگلاس
  • تاریخ اکران: ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۵
  • میانگین امتیازات فیلم Ant-Man در IMDB: ۷.۳
ادگار رایت در ابتدا قرار بود فیلم Ant-Man را کارگردانی کند

فیلم Ant-Man از آن دست فیلم‌هایی بود که تا زمان ساخت با مشکلات زیادی مواجه شد. در ابتدا قرار بود ادگار رایت فیلم را کارگردانی کند و حتی جاش ویدون بارها به تحسین فیلمنامه رایت پرداخته بود، اما درنهایت مارول تصمیم گرفت تا فیلمنامه بازنویسی و تغییراتی در آن ایجاد شود تا فیلم ارتباط بیشتری با آثار دیگر دنیای سینمایی مارول پیدا کند. درنهایت فیلم Ant-Man به کارگردانی پیتون رید تولید شد که گفته می‌شود درنهایت فیلم نهایی مانند نسخه رایت یک فیلم ابرقهرمانی کمدی و در سبک سرقت بوده، اما تغییراتی نیز به خود دیده است. همچنین فیلمنامه نهایی فیلم مرد مورچه‌ای توسط آدام مک‌کی و پل راد نوشته شده است.

فیلم Ant-Man داستان اسکات لنگ را دنبال می‌کند که دچار مشکلات مالی است و به علت انجام خلاف به زندان می‌افتد و حالا دوباره آزاد شده است. حالا هنک پیم با دادن لباس مرد مورچه‌ای فرصتی به لنگ می‌دهد تا با جست‌وجو در شرکت پیم، از رازهای مخوفش شرکتش پرده بردارد و جلوی فروش لباس و فرمولش به ارتش را بگیرد. از فیلم Ant-Man به‌عنوان یکی از غافلگیری‌های دنیای سینمایی مارول یاد می‌شود که در آن شاهد حضور افتخاری آنتونی مکی، بازیگر نقش سم ویلسون نیز هستیم.


مبارزه آیرون من با کاپیتان آمریکا در پوستر فیلم Captain America: Civil War

۱۵. فیلم Captain America: Civil War

فیلم کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی

  • کارگردان: آنتونی روسو و جو روسو
  • نویسنده: کریستوفر مارکوس و استیون مک‌فیلی
  • بازیگران: کریس ایوانز، رابرت داونی جونیور، اسکارلت جوهانسون، سباستین استن، آنتونی مکی، دان چیدل، جرمی رنر، چادویک بوزمن، پل بتانی، الیزابت اولسن، پل راد، امیلی ونکمپ، تام هالند، فرانک گریلو، ویلیام هرت و دانیل برول
  • تاریخ اکران: ۶ می ۲۰۱۶
  • میانگین امتیازات فیلم Captain America: Civil War در IMDB: ۷.۸
در فیلم Captain America: Civil War گروه اونجرز اصلی از بین رفت

پس از حوادث فیلم Avengers: Age of Ultron، کاپیتان آمریکا در حال رهبری گروهی از اعضای اونجرز در فیلم Captain America: Civil War است، اما اشتباهی در دستگیری کراس‌بونز باعث می‌شود افراد بی‌گناهی در نیجریه کشته شوند و همین موضوع باعث می‌شود تا طرح سوکوویا در سازمان ملل مورد بررسی قرار بگیرد تا اونجرز تحت کنترل دولت و سازمان‌های جهانی قرار بگیرد. همین اتفاق باعث ایجاد دودستگی بین اعضای انتقام‌جویان می‌شود و در یک طرف کاپیتان آمریکا اعتقاد دارد این طرح اشتباه است و ممکن است باعث سواستفاده از آن‌ها شود.

در طرف دیگر تونی استارک اعتقاد دارد باید تحت کنترل دیگران قرار بگیرند و نتیجه اشتباهات خود را ببینند. در ادامه بارون زیمو با اجرا یک طرح مرگبار تصمیم می‌گیرد تا اعضای اونجرز را دربرابر هم قرار دهد و همچنین باعث نابودی آن‌ها شود. ازطرفی او تصمیم دارد تا ابرسربازان باقی‌مانده از برنامه وینتر سولجر را نیز نابود کند. فیلم Captain America: Civil War بزرگ‌ترین تغییرات در دنیای سینمایی مارول را ایجاد کرد و در آن تیم اصلی اونجرز منحل شد و گروهی مثل کاپیتان آمریکا، بلک ویدو، فالکون، اسکارلت ویچ و شارون کارتر فراری شدند و همچنین گروهی دیگر نیز در حبس خانگی قرار گرفتند. علاوه‌براین، در فیلم کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی شاهد معرفی بلک پنتر و مرد عنکبوتی هستیم.


مرد عنکبوتی با لباس مدرسه در فیلم Spider-Man: Homecoming

۱۶. فیلم Spider-Man: Homecoming

فیلم مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه

  • کارگردان: جان واتس
  • نویسنده: جان فرانسیس دالی، جاناتان گلدستاین، جان واتس، کریستوفر فورد، کریس مک کنا و اریک سامرز
  • بازیگران: تام هالند، مایکل کیتون، مریسا تومی، زندیا، لورا هری‌یر، جیکوب باتالون، بوکیم وودبین، جان فاورو، هانیبال بورس، دونالد گلاور، مایکل ماندو، انگوری رایس، تونی ریوولوری و رابرت داونی جونیور
  • تاریخ اکران: ۷ ژوئیه ۲۰۱۷
  • میانگین امتیازات فیلم Spider-Man: Homecoming در IMDB: ۷.۴
فیلم Spider-Man: Homecoming اولین فیلم مرد عنکبوتی در دنیای سینمایی مارول است

پس از اینکه مرد عنکبوتی در فیلم Captain America: Civil War معرفی شد، اتفاقات فیلم Spider-Man: Homecoming مدت کوتاهی پس از حوادث این فیلم آغاز می‌شود که در آن پیتر پارکر باید دوباره به مدرسه بازگردد و در همان زمان در تلاش است تا با انجام کارهای ابرقهرمانی و کمک به مردم، نظر تونی استارک را برای پیوستن به اونجرز جلب کند. اما در ادامه اسپایدرمن در مبارزه با والچر باعث می‌شود تا زندگی افراد زیادی به خطر بیفتد و همین موضوع باعث می‌شود تا تونی استارک لباس مرد عنکبوتی را از پیتر پارکر بگیرد تا او بتواند مسئولیت کارهایش را قبول کند و باعث به خطر افتادن زندگی مردم نشود.

همچنین والچر دارای یک ریشه دشمنی با تونی استارک است و او با استفاده از بقایای چیتاری در حوادث فیلم Avengers تجارتی را آغاز کرده است تا با آن خرج زندگی خود و دوستانش را بدهد و بتواند دخترش را به کالج بفرستد. فیلم Spider-Man: Homecoming دومین حضور مرد عنکبوتی در دنیای سینمایی مارول است که در آن شاهد ماجراجویی نسبتا متفاوتی از اسپایدرمن با دیگر فیلم‌های ساخته شده براساس آن هستیم. همچنین از والچر به‌عنوان یکی از شخصیت‌های شرور برجسته MCU یاد می‌شود که دارای ویژگی‌های انسانی‌تر و قابل‌ لمس‌تری است.


بلک پنتر در حال تماشا واکاندا در پوستر فیلم Black Panther

۱۷. فیلم Black Panther

فیلم بلک پنتر

  • کارگردان: رایان کوگلر
  • نویسنده: رایان کوگلر و جو رابرت کول
  • بازیگران: چادویک بوزمن، مایکل بی جردن، لوپیتا نیونگو، دانای گوریرا، مارتین فریمن، دنیل کالویا، لتیشیا رایت، وینستون دوک، آنجلا باست، فارست ویتاکر و اندی سرکیس
  • تاریخ اکران: ۱۶ فوریه ۲۰۱۸
  • میانگین امتیازات فیلم Black Panther در IMDB: ۷.۳
فیلم Black Panther سه جایزه اسکار دریافت کرده است

حوادث فیلم Black Panther درست پس از اتفاقات فیلم Captain America: Civil War آغاز می‌شود که حالا تی‌چالا باید جایگزین پدرش برای پادشاهی واکاندا شود و روی تخت سلطنتی بشیند. با اینکه به‌نظر می‌رسد همه‌چیز طبق برنامه در حال پیش رفتن است، اما اریک کیلمانگر با همکاری اولیسس کلاو وارد واکاندا می‌شود تا انتقام مرگ پدرش را از تی‌چالا، پسر عمو خودش را بگیرد. او با اینکه فکر می‌کند تی‌چالا را کشته است، اما در ادامه شاهد بازگشت او است و حالا تی‌چالا باید برای باز پس گیری تخت سلطنتی واکاندا با کیلمانگر مبارزه کند که برتری قابل توجهی نسبت به او دارد.

فیلم Black Panther توانست به تحسین شده‌ترین فیلم دنیای سینمایی مارول در میان منتقدان تبدیل شود و از طراحی صحنه و لباس تا بازی درخشان چادویک بوزمن و مایکل بی جردن و همچنین کارگردانی رایان کولگر و صد البته موسیقی متن فوق‌العاده فیلم، با تحسین منتقدان مواجه شد. همچنین فیلم Black Panther در گیشه عملکرد درخشانی را داشت و فیلم بلک پنتر تا همین چند وقت پیش پر فروش‌ترین فیلم مستقل یک شخصیت در مجموعه MCU را در اختیار داشت.

در فیلم Black Panther بالاخره شاهد معرفی دنیای واکاندا بودیم که مانند دنیای کمیک کشوری پیشرفته و پنهان از جهان است. همچنین این فیلم نامزد ۷ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم سال از جوایز اسکار شد و توانست در سه بخش بهترین موسیقی متن، بهترین طراحی لباس و بهترین طراحی صحنه جایزه اسکار دریافت کند. بدین ترتیب فیلم Black Panther به اولین فیلم دنیای سینمایی مارول تبدیل شده که به جایزه اسکار دست پیدا کرده است.


اسکارلت جوهانسون در نقش بلک ویدو در لباس سفید در پوستر فیلم Black Widow

۱۸. فیلم Black Widow

فیلم بلک ویدو

  • کارگردان: کیت شورتلند
  • نویسنده: اریک پیرسون، جک شفر و ند بنسون
  • بازیگران: اسکارلت جوهانسون، فلورنس پیو دیوید هاربر، ریچل وایس، او.تی. فاگبنلی، اولگا کوریلنکو، ویلیام هرت و ری وینستون
  • تاریخ اکران: ۹ ژوئیه ۲۰۲۱
  • میانگین امتیازات فیلم Black Widow در IMDB: ۶.۷

فیلم Black Widow با اینکه اولین فیلم فاز چهارم دنیای سینمایی مارول است، اما اتفاقات آن مدت کوتاهی پس از حوادث فیلم Captain America: Civil War آغاز می‌شود که حالا ناتاشا رومانوف با زیر پا گذاشتن قرارداد سوکوویا، به یک فراری بزرگ در جهان تبدیل شده است. اتفاقات فیلم بلک ویدو در ابتدا در سال ۱۹۹۵ آغاز می‌شود که ناتاشا به‌همراه یلنا بلووا، الکسی و ملینا در ظاهر یک خانواده در حال زندگی و جاسوسی در آمریکا بودند و در ادامه به کوبا فرار می‌کنند و این باعث جدایی ناتاشا و یلنا می‌شود. حالا ناتاشا با همکاری اعضای سابقه خانواده‌اش باید اتاق قرمز را پیدا کند و آن را برای همیشه از بین ببرد.

در فیلم Black Widow شاهد حضور شخصیت تسک‌مستر نیز هستیم که تا حدی زیادی طرفداران در مورد هویت و شخصیت‌پردازی این شخصیت ناامید شدند. صد البته یلنا بلووا در این فیلم به محبوبیت زیادی دست پیدا کرد و رد گاردین که نمونه شرقی کاپیتان آمریکا است، نیز مورد توجه طرفداران قرار گرفت. برخی از طرفداران اعتقاد دارند که برای ساخت فیلم Black Widow کمی دیر شده است، اما این فیلم نقش خداحافظی طرفداران با ناتاشا رومانوف و ورود یلنا بلووا به‌عنوان بلک ویدو جدید MCU را دارد.


بندیکت کامبربچ در نقش دکتر استرنج در حال استفاده از قدرتش در فیلم

۱۹. فیلم Doctor Strange

فیلم دکتر استرنج

  • کارگردان: اسکات دریکسون
  • نویسنده: جان اسپیتز، اسکات دریکسون و رابرت کرگیل
  • بازیگران: بندیکت کامبربچ، چیویتل اجیوفور، مدس میکلسن، تیلدا سوینتن، ریچل مک‌آدامز، بندیکت وانگ، مایکل استولبارگ، بنجامین برت و اسکات ادکینز
  • تاریخ اکران: ۴ نوامبر ۲۰۱۶
  • میانگین امتیازات فیلم Doctor Strange در IMDB: ۷.۵

دکتر استیون استرنج که یک جراح مغز و اعصاب بسیار ماهر و مشهور است، پس از یک تصادف کنترل دست خود را از دست می‌دهد و او دیگر نمی‌تواند جراحی کند. او حالا راهی را پیدا کرده است که می‌تواند با آموزش علوم عرفانی، توانایی دیگری به‌دست بیاورد و شاگرد انشنت وان شده است. او حالا باید به انشنت وان برای متوقف کردن کایسیلوس که عضو سابق و خائن گروه انشنت وان است، کمک کند. فیلم Doctor Strange درواقع داستان منشا دکتر استرنج را روایت می‌کند که باید تصمیم سختی را بگیرد و مانع ورود دورمامو به زمین شود و او برای این کار از سنگ زمان باید استفاده کند.

همین موضوع باعث می‌شود تا موردو از این گروه جدا شود و اعتقاد داشته باشد که استرنج تمامی اعتقادات آن‌ها را زیر پا گذاشته است. فیلم Doctor Strange تنها شروعی برای کارهای دکتر استرنج است و با اینکه فیلم درنهایت اثر خیلی ریسک‌پذیری نبود، اما توانست مورد توجه طرفداران دنیای سینمایی مارول قرار بگیرد. در هر حال استرنج قرار است نقش مهمی در آینده MCU داشته باشد و این تنها بخش کوچکی از دنیای عجیب و غریب و بسیار جذاب استرنج است.


کریس همسورث در نقش تور در مبارزه گلادیاتوری در فیلم Thor: Ragnarok

۲۰. فیلم Thor: Ragnarok

فیلم ثور: رگناروک

  • کارگردان: تایکا وایتیتی
  • نویسنده: اریک پیرسون، کریگ کایل و کریستوفر یاست
  • بازیگران: کریس همسورث، تام هیدلستون، کیت بلانشت، ادریس البا، جف گلدبلوم، تسا تامپسون، کارل اربن، مارک رافلو و آنتونی هاپکینز
  • تاریخ اکران: ۳ نوامبر ۲۰۱۷
  • میانگین امتیازات فیلم Thor: Ragnarok در IMDB: ۷.۹
پایان فیلم Thor: Ragnarok با شروع اتفاقات فیلم Avengers: Infinity War همزمان است

پس از عملکرد دو قسمت اول فیلم Thor، مارول تصمیم گرفت تا اثری نسبتا متفاوت‌تری را در فیلم Thor: Ragnarok تولید کند و به همین منظور سراغ تایکا وایتیتی رفت. با اینکه در ابتدا فیلم قرار نبود اثری کمدی باشد، اما وایتیتی با یک ایده عجیب به سراغ کوین فایگی، رئیس مارول استودیو رفت که شاید در نگاه اول عملی شدن‌ آن کمی غیر ممکن به‌نظر برسد. بااین‌حال، فایگی طرح وایتیتی را برخلاف انتظار دیگر مدیران مارول قبول کرد و درنهایت نه‌تنها شخصیت ثور کاملا تغییر کرد، بلکه فیلم Thor: Ragnarok اثری بسیار متفاوت‌تری نسبت به دیگر آثار MCU تبدیل شد.

ثور پس از حوادث فیلم Avengers: Age of Ultron به‌دنبال یافتن جواب رویاهای خود بود و به همین منظور به مناطق مختلفی در کهکشان سفر می‌کند. او درنهایت به آزگارد باز می‌گردد و متوجه می‌شود که اودین دیگر روی تخت نیست و لوکی خودش را جای پدر او قرار داده است. حالا ثور و لوکی برای پیدا کردن اودین راهی زمین می‌شوند تا با کمک دکتر استرنج او را پیدا کنند، اما اودین لحظات آخر زندگی خودش را پشت سر می‌گذارد و پس از مرگش باعث آزاد شدن هلا می‌شود. در ادامه وقایع رگناروک رخ می‌دهد و آزگارد نابود می‌شود.

در فیلم Thor: Ragnarok شاهد حضور هالک نیز هستیم که در فیلم Avengers: Age of Ultron با کوئین‌جت ناپدید شد و حالا در این فیلم متوجه شدیم که او به فضا و در ادامه به سیاره ساکار می‌رود که در آن به مبارز محبوب نبردهای گلادیاتوری تبدیل شده است. در فیلم Thor 3 شخصیت والکیری نیز معرفی شد که قرار است نقش مهمتری را در آینده MCU داشته باشد. همچنین پایان فیلم Thor: Ragnarok با شروع اتفاقات فیلم Avengers: Infinity War همزمان است.


پوستر فیلم Ant-Man and the Wasp

۲۱. فیلم Ant-Man and the Wasp

فیلم مرد مورچه‌ای و واسپ

  • کارگردان: پیتون رید
  • نویسنده: اریک پیرسون، کریگ کایل و کریستوفر یاست
  • بازیگران: پل راد، اوانجلین لیلی، مایکل پنیا، والتون گاگینز، بابی کاناوله، جودی گریر، تی.آی.، دیوید دستمالچیان، هانا جان کامن، رندل پارک، میشل فایفر، مایکل داگلاس و لارنس فیشبرن
  • تاریخ اکران: ۶ ژوئیه ۲۰۱۸
  • میانگین امتیازات فیلم Ant-Man and the Wasp در IMDB: ۷

پس از حوادث فیلم Ant-Man و فیلم Captain America: Civil War، حالا اسکات لنگ در فیلم Ant-Man and the Wasp در حبس خانگی است. اما هنک پیم و دخترش به کمک اسکات لنگ نیاز دارند تا به آن‌ها برای مأموریت جدیدی کمک کنند. درواقع آن‌ها باور دارند که جنت ون دین، همسر هنک پیم و مادر هوپ در دنیای کوانتوم همچنان زنده است و آن‌ها نیاز به تکمیل دستگاهی دارند که بتوانند جنت ون دین یا واسپ اصلی را به دنیای واقعی بازگردانند. همچنین شخصیت‌هایی مثل گوست به‌دنبال یافتن قطعه‌ای هستند که هنک پیم به‌دنبال آن است.

فیلم Ant-Man and the Wasp با اینکه تلاش کرده تا فرمول قسمت اول را گسترش دهد و نسخه بزرگ‌تر آن را تکرار کند، اما نقش مهمی در آینده دنیای سینمایی مارول نیز ایفا کرده است. در این فیلم شاهد معرفی واسپ نسخه هوپ هستیم که مورد توجه طرفداران قرار گرفت. همچنین این فیلم باعث شد تا MCU در دنیای کوانتوم گسترش پیدا کند که نقش مهمی در اتفاقات فیلم Avengers: Endgame داشته است. علاوه‌براین، صحنه پس از پایان فیلم Ant-Man and the Wasp همزمان با اتفاقات فیلم Avengers: Infinity War رخ می‌دهد.


کاور فیلم avengers infinity war با حضور شخصیت‌های اصلی آن

۲۲. فیلم Avengers: Infinity War

فیلم اونجرز: جنگ ابدیت

  • کارگردان: آنتونی روسو و جو روسو
  • نویسنده: کریستوفر مارکوس و استیون مک‌فیلی
  • بازیگران: رابرت داونی جونیور، کریس همسورث، مارک رافلو، کریس ایوانز، اسکارلت جوهانسون، بندیکت کامبربچ، تام هالند، چادویک بوزمن، الیزابت اولسن، کریس پرت، زوئی سالدانیا، پل بتانی، آنتونی مکی، سباستین استن، تام هیدلستون، کارن گیلان، پام کلمنتیئف، دیو باتیستا و جاش برولین
  • تاریخ اکران: ۲۷ آوریل ۲۰۱۸
  • میانگین امتیازات فیلم Avengers: Infinity War در IMDB: ۸.۴
تمرکز فیلم Avengers: Infinity War بیشتر روی شخصیت تانوس است

فیلم Avengers: Infinity War شروع یک حماسه دو قسمتی از پایان سه فاز اول دنیای سینمایی مارول و حماسه جنگ ابدیت است. در این فیلم بالاخره شاهد تلاش تانوس برای جنگ‌‌آوری سنگ‌های بی‌نهایت و تکمیل دستکش بی‌نهایت هستیم که در نظر دارد تا با استفاده از آن نیمی از موجودات دنیای هستی را از بین ببرد تا به قول خودش جلوی نابودی تمدن‌ها به‌دلیل قحطی و مسائل دیگر را بگیرد. تانوس به‌راحتی ارتش نوا، آزگارد و سپس کالکتور را شکست می‌دهد و در همین حال گروهی را برای گرفتن سنگ زمان و سنگ ذهن به زمین می‌فرستد. حالا اتحاد شکننده‌ای بین ابرقهرمانان مارول وجود دارد.

فیلم Avengers: Infinity War درواقع مهم‌ترین اثر مارول است که به‌خوبی نتایج اتفاقات فیلم Captain America: Civil War را نشان می‌دهد که حالا مدافعان زمین از هم پاشیده‌اند و آن‌ها به گروه‌های مختلفی تقسیم شده‌اند. همین موضوع باعث آسیب پذیری آن‌ها شده است و تانوس با اینکه از این موضوع خبر ندارد، اما فرصت طلایی را برای او ایجاد کرده است. برخلاف بسیاری از فیلم‌های مارول، تمرکز فیلم Avengers: Infinity War بیشتر روی تانوس، شخصیت شرور فیلم است و او بیش از دیگران در فیلم زمان دارد.

فیلم با داشتن نبردهای نفس‌گیر و بزرگ و همچنین لحظات احساسی توانست به موفقیت بسیار بزرگی دست پیدا کند. همچنین پس از تانوس، ثور بخش بزرگی از داستان فیلم را به خود اختصاص داده بود و همین موضوع مورد توجه بسیاری قرار گرفت. همچنین فیلم Avengers: Infinity War دارای پایانی غافلگیرکننده و جذابی است که در آن تانوس سنگ‌های بی‌نهایت را جمع کرد و با زدن بشکن نیمی از موجودات هستی را از بین برد. البته این فیلم تنها نیمی از یک داستان بزرگ است که حالا تانوس در سیاره تایتان مشغول پشت سر گذاشتن دوران بازنشستگی خود است.


پوستر فیلم avengers end game

۲۳. فیلم Avengers: Endgame

فیلم اونجرز: پایان بازی

  • کارگردان: آنتونی روسو و جو روسو
  • نویسنده: کریستوفر مارکوس و استیون مک‌فیلی
  • بازیگران: رابرت داونی جونیور، کریس ایوانز، مارک رافلو، کریس همسورث، اسکارلت جوهانسون، جرمی رنر، دان چیدل، پل راد، بری لارسون، کارن گیلان، دانای گوریرا، بندیکت وانگ، جان فاورو، بردلی کوپر، گوئینت پالترو و جاش برولین
  • تاریخ اکران: ۲۶ آوریل ۲۰۱۹
  • میانگین امتیازات فیلم Avengers: Endgame در IMDB: ۸.۴
در فیلم Avengers: Endgame شاهد سفر در زمان ازطریق دنیای کوانتوم هستیم

فیلم Avengers: Endgame درست پس از حوادث فیلم Avengers: Infinity War آغاز می‌شود که در ابتدا فیلم اعضای باقی‌مانده اونجرز تانوس را پیدا می‌کنند، اما متوجه می‌شوند که او سنگ‌های بی‌نهایت را از بین برده است. حالا اتفاقات اصلی فیلم پنج سال بعد آغاز می‌شود؛ جایی‌که اعضای انتقام‌جویان هر یک در حال زندگی کردن در گوشه‌ای از جهان هستند، اما با بازگشت اسکات لنگ از دنیای کوانتوم، حالا شاید راه‌حلی برای بازگرداندن افراد پودر شدن توسط بشکن تانوس وجود داشته باشد.

در فیلم Avengers: Endgame شاهد سفر در زمان هستیم تا اعضای اونجرز بتوانند سنگ‌های بی‌نهایت را جمع کنند و خود دستکش‌ بی‌نهایت را خلق کنند، اما این کار بدون عواقب نخواهد بود. در فیلم اونجرز: اندگیم شاهد نبرد نهایی اعضای اونجرز با ارتش تانوس هستیم تا سرنوشت مردم دنیا در آن مشخص شود. فیلم با پایانی حماسی و فداکاری‌های بلک ویدو و تونی استارک پایانی مناسب برای سه فاز اول دنیای سینمایی مارول ایجاد کرد و حالا زمینه‌ساز فاز بعدی MCU نیز شده است.

فیلم Avengers: Endgame در گیشه عملکرد بسیار درخشانی داشت و چندین رکورد را نیز شکسته است. این فیلم هم‌اکنون دومین فیلم پرفروش‌ تاریخ سینما در آمریکای شمالی و سراسر جهان است. همچنین فیلم اونجرز: پایان بازی بزرگ‌ترین افتتاحیه تاریخ سینما را به‌نام خود ثبت کرده است. علاوه‌براین فیلم Avengers: Endgame پایان کار بسیاری از اعضای تیم اصلی اونجرز بود، اما این فیلم چندین زمینه‌سازی برای آینده دنیای سینمایی مارول نیز کرده است.


تام هیدلستون در نقش لوکی و سوفیا دی مارتینو در نقش سیلوی در حال مبارزه در شهر در قسمت سوم سریال Loki

۲۴. سریال Loki

سریال لوکی

  • کارگردان: کیت هرون
  • نویسنده: مایکل والدرون
  • بازیگران: تام هیدلستون، سوفیا دی مارتینو، اوون ویلسون، گوگو امبتا-را، وونمی موساکو، تارا استرانگ، ساشا لین، ریچارد ئی گرانت، دئوبیا اوپاری، جک ویل، جیمی الکساندر و جاناتان میجرز
  • تاریخ پخش: ۹ ژوئن ۲۰۲۱
  • میانگین امتیازات سریال Loki در IMDB: ۸.۳
سریال Loki مولتی‌ورس را در دنیای سینمایی مارول آغاز کرد

در حوادث فیلم Avengers: Endgame بود که لوکی با تسراکت از برنج اونجرز فرار کرد و همین موضوع باعث سؤال طرفداران MCU شد که آیا خط زمانی مارول قرار است تغییر کرد؟ در سریال Loki شاهد حضور همین نسخه از لوکی هستیم که حالا در بیابانی در مغولستان است و در ادامه سازمان TVA او را دستگیر می‌کند. در این سریال متوجه می‌شویم که سازمان TVA از خط زمانی مقدس دفاع می‌کنند و اگر شخصی کار متفاوتی را انجام داد و باعث ایجاد یک متغیر شود، این متغیر توسط اعضای این سازمان دستگیر و از بین برده می‌شود تا جلوی ایجاد یک خط زمانی متفاوت و هرج‌ومرج گرفته شود.

اگرچه سریال خط زمانی مشخصی ندارد و حوادث آن پس از فیلم Avengers: Endgame آغاز می‌شود؛ اما در سریال Loki شاهد متغیرهای مختلف لوکی هستیم که تمرکز آن روی لوکی و سیلوی، نسخه مونث این شخصیت است. این سریال درواقع شروع مولتی‌ورس در دنیای سینمایی مارول است و داستان آن اهمیت زیادی برای MCU دارد. سریال Loki تاکنون تحسین شده‌ترین و محبوب‌ترین سریال دنیای سینمایی مارول است و این سریال برای فصل دوم نیز تمدید شده است.

درکنار آن این سریال باعث شد تا ما شاهد داستان‌های مولتی‌ورس باشیم که تاکنون در سریال ?...What If و فیلم Spider-Man: No Way Home شاهد مولتی‌ورس بودیم و فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness قرار است اثر بعدی باشد که مولتی‌ورس در داستان آن نقش مهم و پر رنگی دارد و تاکنون مهم‌ترین فیلم معرفی شده دنیای سینمایی مارول است.


پوستر فصل اول سریال What If

۲۵. سریال ?...What If

سریال چه می‌شود اگر؟

  • کارگردان: برایان اندروز
  • نویسنده: ای.سی. بردلی
  • صداپیشگان: جفری رایت، هایلی اتول، چادویک بوزمن، سباستین استن، جاش برولین، دومینیک کوپر، مایکل داگلاس، کارن گیلان، کریس همسورث، تام هیدلستون، ساموئل ال جکسون، مایکل بی جردن، ناتالی پورتمن، جرمی رنر، پل راد، مایکل روکر، مارک رافلو، تایکا وایتیتی،‌اوانجلین لیلی، هادسون تیمز و توبی جونز
  • تاریخ پخش: ۱۱ اوت ۲۰۲۱
  • میانگین امتیازات سریال ?...What If در IMDB: ۷.۵

اولین نتایج سریال Loki و شروع مولتی‌ورس در دنیای سینمایی مارول در سریال ?...What If دیده شد. این سریال انیمیشنی درواقع اولین انیمیشن MCU است که هر اپیزود یک داستان متفاوت را روایت می‌کرد. درواقع این داستان‌ها براساس ایده‌های مختلفی ساخته شده‌اند که بسیاری از آن‌ها درواقع مسیر متفاوت هر شخصیت در فیلم‌های این مجموعه را نشان می‌دهد. به‌طور مثال چی‌ می‌شد اگر پگی کارتر سرم ابرسرباز را تزریق می‌کرد یا چی می‌شد تی‌چالا به‌جای پیتر کوئیل دزدیده و به استار لرد تبدیل می‌شد.

داستان‌های متفاوت انیمیشن What If به نقل از شخصیت واچر گفته می‌شود و با اینکه در ظاهر این داستان‌ها با یکدیگر ارتباطی ندارند، اما درنهایت قدرت گرفتن اولتران باعث می‌شود او به تهدیدی بزرگ برای مولتی‌ورس تبدیل شود و درنهایت شاهد تشکیل گروه نگهبانان مولتی‌ورس باشیم. سریال What If هم‌اکنون برای فصل دوم نیز تمدید شده است، اما قسمت زامبی این انیمیشن سریالی قرار است به یک سریال انیمیشنی مستقل تبدیل شود.


واندا و ویژن در حال دفاعی در قسمت سوم سریال WandaVision

۲۶. سریال WandaVision

سریال وانداویژن

  • کارگردان: مت شکمن
  • نویسنده: جک شفر
  • بازیگران: الیزابت اولسن، پل بتانی، کاترین هان، تیونا پریس، رندل پارک، کت دنینگز، ایوان پیترز، دبرا جو روپ، فرد ملامد
  • تاریخ پخش: ۱۵ ژانویه ۲۰۲۱
  • میانگین امتیازات سریال WandaVision در IMDB: ۸
سریال WandaVision اولین سریال ساخته شده توسط مارول استودیو است

پس از حوادث فیلم Avengers: Infinity War و فیلم Avengers: Endgame، حالا واندا ماکسیموف در حال پشت سر گذاشتن فقدان مرگ ویژن است. اتفاقات سریال WandaVision درواقع با الهام از سیتکام‌های مختلف ساخته شده است که هر قسمت با الهام از سیتکام‌های دهه خاصی تولید شده‌اند که دو قسمت اول سیاه و سفید است و در ادامه شاهد رنگی شدن سریال هستیم. همچنین در هر قسمت شاهد تناقضاتی در آن هستیم و در ادامه مشخص می‌شود این سریال توسط خود واندا در حال اجرا شدن است.

در سریال وانداویژن شاهد بازگشت ویژن هستیم که در ادامه مشخص می‌شود تنها در دنیای وست‌ویو زنده می‌ماند. واندا در این دنیا صاحب دو فرزند می‌شود و پس از آن متوجه می‌شویم که آگاتا هارکنس نیز به‌دنبال گرفتن قدرت واندا است. همچنین گروه SWORD در این سریال معرفی می‌شود و شاهد معرفی مونیکا رمبو نیز هستیم که در طول سریال قدرت پیدا می‌کند. سریال WandaVision توانست مورد توجه منتقدان و بینندگان قرار بگیرد این سریال درواقع اولین سریال دنیای سینمایی مارول است.

اما نظریه‌های بسیار زیاد و برخی اتفاقات مثل ارائه کوئیک سیلور فیک، باعث شد تا برخی از طرفداران از پایان‌بندی سریال رضایت نداشته باشند. اگرچه برخی اعتقاد دارند شاید اگر سریال تنها یک مینی سریال نبود، احتمال داشت این موضوع به شکل بهتری کنترل می‌شد. بااین‌حال، واندا در پایان سریال WandaVision رسما به اسکارلت ویچ تبدیل شد و اتفاقات سریال درنهایت با فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness ارتباط دارد که در آن اسکارلت ویچ قرار است حضور پر رنگی را داشته باشد. همچنین سریال WandaVision نامزد دریافت ۲۳ جایزه از جوایز امی از جمله ۸ نامزدی در بخش اصلی شد و درنهایت ۳ جایزه امی در بخش فنی دریافت کرد، اما در بخش اصلی ناکام ماند.


نسخه عریض پوستر سریال The Falcon and The Winter Soldier

۲۷. سریال The Falcon and the Winter Soldier

سریال فالکون و وینتر سولجر

  • کارگردان: کاری اسکاگلند
  • نویسنده: مالکوم اسپلمن
  • بازیگران: آنتونی مکی، سباستین استن، وایت راسل، دانیل برول، امیلی ونکمپ، ارین کلیمن، دنی رامیرز، جورج سنت پیر، ادپرو اودیه، دان چیدل، فلورنس کازومبا و جولیا لوئی درایفوس
  • تاریخ پخش: ۱۹ مارس ۲۰۲۱
  • میانگین امتیازات سریال The Falcon and the Winter Soldier در IMDB: ۷.۳
در پایان سریال The Falcon and the Winter Soldier کاپیتان آمریکا جدید MCU معرفی شد

پس از حوادث فیلم Avengers: Endgame و بازنشستگی کاپیتان آمریکا، حالا سم ویلسون سپر استیو راجرز را دریافت کرده است، اما او در ابتدا سریال The Falcon and the Winter Soldier فکر می‌کند لیاقت سپر کاپیتان آمریکا را ندارد و بدین ترتیب این سپر را به موزه استیو راجرز می‌دهد. اما دولت برنامه دیگری دارد و حالا آن‌ها می‌خواهند کاپیتان آمریکا جدید را معرفی کنند. در همین حال باکی بارنز درگیر خاطرات دوران وینتر سولجر است و نمی‌تواند با آن کنار بیاید.

در طول سریال The Falcon and the Winter Soldier شاهد ورود گروهی با قدرت‌های ابرسرباز مثل وینتر سولجر هستیم که همین موضوع باعث می‌شود تا باکی بارنز و سم ویلسون از بارون زیمو کمک بگیرند و در ادامه شاهد ورود شارون کارتر به داستان هستیم. همچنین در طول سریال شخصیت US Agent شکل می‌گیرد که نقشی خاکستری در اتفاقات سریال دارد. علاوه‌براین، سم ویلسون درنهایت به کاپیتان آمریکا جدید دنیای سینمایی مارول تبدیل می‌شود که انتظار می‌رود داستان آن در فیلم Captain America 4 ادامه پیدا کند.


سم لیو در نقش شانگ چی در حال انجام فنون رزمی در اتوبوس در اولین تریلر فیلم Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings

۲۸. فیلم Shang-Chi and The Legend of the Ten Rings

فیلم شانگ چی و افسانه ده حلقه

  • کارگردان: دستین دنیل کرتون
  • نویسنده: دیوید کالاهام، دستین دنیل کرتون و اندرو لانهم
  • بازیگران: سیمو لیو، تونی لیانگ، آکوافینا، منگر ژانگ، فالا چن، فلوریان مونتئانو، بندیکت وانگ، میشل یئو و بن کینگزلی
  • تاریخ اکران: ۳ سپتامبر ۲۰۲۱
  • میانگین امتیازات فیلم Shang-Chi and The Legend of the Ten Rings در IMDB: ۷.۵

تمرکز فیلم Shang-Chi and The Legend of the Ten Rings روی شخصیت شانگ چی و منشا داستانی این شخصیت است. شانگ چی در دنیای سینمایی مارول درواقع پسر ماندرین است که ماندرین گروه ۱۰ حلقه را بر عهده دارد. پس از سال‌ها انتظار بالاخره در فیلم Shang-Chi شاهد حضور ماندرین واقعی هستیم که پس از مرگ همسرش دوباره فعالیت‌های تروریستی خودش را آغاز کرده است. داستان فیلم از جایی آغاز می‌شود که ماندرین تلاش می‌کند تا مادر شانگ چی را بازگرداند و حالا شانگ چی به کمک خواهرش باید جلوی پدرش را بگیرد؛ وگرنه دنیا ممکن است با تهدید به مراتب بزرگ‌تری مواجه شود.

فیلم Shang-Chi and The Legend of the Ten Rings توانست تحسین منتقدان و تماشاگران را جلب کند و یکی از پر فروش‌ترین فیلم‌های دوران همه‌گیری ویروس کرونا شود. همچنین موفقیت فیلم باعش شد تا مارول خیلی زود ساخت فیلم Shang-Chi 2 را تایید کند. علاوه‌براین حالا بسیاری از طرفداران منتظر حضور شانگ چی در فیلم بعدی اونجرز هستند؛ به‌خصوص اینکه در طول فیلم شاهد حضور شخصیت وانگ با بازی بندیکت وانگ بودیم و در یک صحنه پس از پایان فیلم نیز شخصیت بروس بنر تا کاپیتان مارول نیز حضور داشتند. همچنین ماندرین تقلبی فیلم Iron Man 3 در فیلم Shang-Chi and The Legend of the Ten Rings حضور دارد.


اعضای گروه اترنالز با لباس کامل در کنار ساحل در فیلم Eternals

۲۹. فیلم Eternals

فیلم اترنالز

  • کارگردان: کلوئی ژائو
  • نویسنده: کلوئی ژائو، پاتریک بورلی، رایان فیرپو و متیو کی فیرپو
  • بازیگران: جما چان، ریچارد مدن، آنجلینا جولی، کمیل نانجیانی، سلما هایک، لورن ریدلوف، برایان تایری هنری، لیا مک‌هیو، دان لی، بری کیوگن، کیت هرینگتون، هری استایلز، بیل اسکاشگورد، پتن اسوالت و دیوید کایه
  • تاریخ اکران: ۵ نوامبر ۲۰۲۱
  • میانگین امتیازات فیلم Eternals در IMDB: ۷.۵

گروه جاودانگان یا اترنالز یک گروه انسان‌نما و باستانی هستند که اعضای این گروه توسط یک گروه باستانی دیگر به‌نام سلستیال‌ها خلق شده‌اند که خود این گروه مخلوقاتی انسان‌نما و بزرگ، فوق‌العاده قدرتمند و از کهن‌ترین نژادهای فضایی هستند یا به بیانی بهتری موجوداتی خدا مانند هستند. دلیل خلق اترنال‌ها توسط سلستیال‌ها درواقع این بود که این گروه جلوی حمله گروه شرور دویانت‌ها به زمین را بگیرند و از زمین دفاع کنند. بااین‌حال، اترنال‌ها این اجازه را نداشتند تا در مواردی دیگر مثل جنگ بین تمدن‌ها یا جنگ جهانی اول و دوم و حتی بمباران اتمی دخالت کنند و اگر آن‌ها در این اتفاقات دخالتی می‌کردند، توسط سلستیال‌ها مجازات می‌شدند.

مجازاتی که می‌توانست حکم مرگ شخص خاطی یا حتی مرگ تمامی اعضای گروه باشد. اتفاقات فیلم Eternals از ۷ هزار سال قبل آغاز می‌شود، اما داستان اصلی فیلم در زمان حال جریان دارد که اعضای گروه باید دوباره برای مواجه شدن با گروه شیطانی دویانت‌ها که حالا قدرتمندتر از گذشته شده‌اند، دور هم جمع شوند. فیلم اترنالز با اینکه کلوئی زائو، کارگردان برنده جایزه اسکار را داشت، اما ضعیف‌ترین نقد یک فیلم دنیای سینمایی مارول را تا به امروز به خود اختصاص داده است. در هر حال انتظار می‌رود ماجراجویی اترنال‌ها باتوجه‌به پایان فیلم و صحنه پس از پایان آن در فیلم Eternals 2 ادامه پیدا کند.


فرود ابرقهرمانی مرد عنکبوتی با بازی تام هالند در فیلم Spider-Man: Far From Home

۳۰. فیلم Spider-Man: Far From Home

فیلم مرد عنکبوتی: دور از خانه

  • کارگردان: جان واتس
  • نویسنده: کریس مک‌کنا و اریک سامرز
  • بازیگران: تام هالند، جیک جیلنهال، ساموئل ال. جکسون، زندیا، جیکوب باتالون، کوبی اسمالدرز، جان فاورو، انگوری رایس، جی. بی اسموو، مارتین استار، تونی ریوولوری، ریمی هی و مریسا تومی
  • تاریخ اکران: ۲ ژوئیه ۲۰۱۹
  • میانگین امتیازات فیلم Spider-Man: Far From Home در IMDB: ۷.۴

فیلم Spider-Man: Far From Home درواقع آخرین فیلم فاز سوم دنیای سینمایی مارول است که اتفاقات پس از فیلم Avengers: Endgame را نشان می‌دهد. اتفاقات فیلم از جایی آغاز می‌شود که نیک فیوری و ماریا هیل با موجوداتی مواجه شده‌اند که فکر می‌کنند از دنیای دیگری به این دنیا آمده‌اند و میستریو تنها راه شکست آن‌ها است. در همین حال پیتر پارکر به‌دنبال تعطیلات و سفر به اروپا است تا در آن بتواند به MJ نیز نزدیک شود. اما نیک فیوری تصمیم می‌گیرد تا از این پوشش برای مأموریت‌های مخفیانه مرد عنکبوتی استفاده کند تا بتواند جلوی موجوداتی را که از المان‌های آب، آتش، خاک و باد خلق شده‌اند، بگیرد.

هدف فیلم Spider-Man: Far From Home نمایش بخشی از حوادث پس از بازگشت مردم از بشکن تانوس است و فیلم با اینکه شروع آرامی دارد، اما در ادامه به ماجراجویی خطرناک پیتر پارکر تبدیل می‌شود که آینده اسپایدرمن MCU را برای همیشه تغییر می‌دهد. فیلم Spider-Man: Far From Home با پایانی شوکه کننده به اتمام رسید که میستریو در آن هویت واقعی مرد عنکبوتی را برای مردم جهان فاش و ادعا می‌کند که پیتر پارکر قاتل او است. در طول این فیلم به مولتی ورس اشاره می‌شود، اما در ادامه میستریو نشان می‌دهد که از این موضوع به‌عنوان پوشش استفاده کرده است تا به اهداف خود برسد.


فرود تام هالند، توبی مگوایر و اندرو گارفیلد هر سه در نقش مرد عنکبوتی در فیلم Spider-Man: No Way Home

۳۱. فیلم Spider-Man: No Way Home

فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست

  • کارگردان: جان واتس
  • نویسنده: کریس مک‌کنا و اریک سامرز
  • بازیگران: تام هالند، توبی مگوایر، اندرو گارفیلد، زندیا، بندیکت کامبربچ، ویلم دفو، آلفرد مولینا، جیکوب باتالون، جان فاورو، جیمی فاکس، مریسا تومی، توماس هیدن چرچ، ریس ایفانز، جی‌کی سیمونز، چارلی کاکس، انگوری رایس، بندیکت وانگ و تونی ریوولوری
  • تاریخ اکران: ۱۷ دسامبر ۲۰۲۱
  • میانگین امتیازات فیلم Spider-Man: No Way Home در IMDB: ۸.۷
در فیلم Spider-Man: No Way Home شاهد بازگشت توبی مگوایر و اندرو گارفیلد در نقش مرد عنکبوتی هستیم

درست زمانی‌که فیلم Spider-Man: Far From Home به پایان می‌رسد، فیلم Spider-Man: No Way Home آغاز می‌شود. حالا پیتر پارکر هویتش فاش شده است و در ادامه بازداشت می‌شود. پیتر پارکر ازطرفی تلاش می‌کند تا اثبات کند میستریو را به قتل نرسانده است و ازطرفی در تلاش است تا به زندگی عادی بازگردد و مدرسه‌اش را به اتمام برساند. اما او برای کمک به دکتر استرنج سر می‌زند تا با گفتن یک جادو همه مردم جهان فراموش کنند که پیتر پارکر درواقع همان مرد عنکبوتی است. او با این کار قصد داشت تا زندگی زن عمو می و دوستانش به حالت عادی بازگردد و بتوانند دبیرستان خود را تمام کنند و به کالج بروند.

اما همه‌چیز طبق برنامه پیش نمی‌رود تا با اشتباهی که استرنج و پارکر انجام دادند، شخصیت‌های شروری از دنیاهای مختلف به دنیای مرد عنکبوتی MCU بیایند. درواقع از هر فیلم اسپایدرمن یک شخصیت شرور که در مبارزه با اسپایدرمن کشته شده، به این دنیا آمده‌اند و حالا مرد عنکبوتی باید با گرین گابلین، دکتر اختاپوس، سندمن، الکترو و لیزارد مواجه شود و مبارزه کند. استرنج در نظر دارد تا با یک جعبه جادویی این شخصیت‌ها را زندانی و نابود کند، اما اسپایدرمن با این موضوع مخالف است تا مشکلات بزرگ‌تری پیش بیاید.

شایعات زیادی در مورد فیلم Spider-Man: No Way Home وجود داشت و درنهایت طرفداران به آرزو خود دست پیدا کردند. در اوایل فیلم شاهد بازگشت مت مورداک با بازی چارلی کاکس هستیم که حضور بسیار کوتاه اما جذابی داشت. ولی مهم‌ترین بخش فیلم جایی است که دو نسخه متفاوت اسپایدرمن با بازی توبی مگوایر و اندرو گارفیلد بازگشتند تا با همکاری نسخه تام هالند شاید جذاب‌ترین صحنه‌های ممکن برای طرفداران مرد عنکبوتی را خلق کنند و در صفحه سینما به تصویر بکشند. در هر حال پایان فیلم Spider-Man: No Way Home احتمالا شروع جدیدی برای اسپایدرمن است که بدون شک تصمیم پیتر پارکر بسیاری از طرفداران را شوکه و هیجان‌زده کرده است.


جرمی رنر در نقش کلینت بارتون و هیلی استاینفلد در نقش کیت بیشاپ در حال تمرین در گاراژ خانه بارتون در سریال Hawkeye

۳۲. سریال Hawkeye

سریال هاکای

  • کارگردان: ریس توماس، امبر فینلایسون (برت) و کتی الوود (برتی)
  • نویسنده: جاناتان ایگلا
  • بازیگران: جرمی رنر، هیلی استاینفلد، فلورنس پیو، ورا فارمیگا، الاکوآ کاکس، تونی دالتون، فرا فی، برایان دارسی جیمز، الکس پانویک، پیوتر آدامچیک، لیندا کاردلینی، سیمون کالو، زان مک‌کلارنون و وینسنت دن آفریو
  • تاریخ پخش: ۲۴ نوامبر ۲۰۲۱
  • میانگین امتیازات سریال Hawkeye در IMDB: ۷.۷

کلینت بارتون پس از حوادث فیلم Avengers: Endgame ظاهرا بازنشسته شده است تا تمام وقتش را با خانواده‌اش سپری کند. در سریال Hawkeye می‌بینیم که بارتون به‌همراه فرزندانش به نیویورک سفر کرده است تا پیش از کریسمس با آن‌ها وقت بگذارند، اما در همین حال کیت بیشاپ با لباس رونین در تلویزیون دیده می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود تا کلینت بارتون بازنشستگی خودش را نیمه‌کاره رها کند تا بالاخره با گذشته تاریکش مواجه شود. سریال هاکای اولین اثر دنیای سینمایی مارول با تم کریسمس است که ترکیب جالبی درآمده است.

تمرکز سریال Hawkeye بیشتر روی معرفی شخصیت کیت بیشاپ و نمایش کارهای رونین و عواقب آن است و در طول سریال شخصیت‌های جدیدی مثل اکو نیز معرفی می‌شوند. البته سریال هاکای دارای شخصیت‌های بیشتری نیز است که در طول سریال شاهد بازگشت یلنا بلووا با بازی فلورنس پیو هستیم که مأموریت دارد کلینت بارتون را به قتل برساند تا به انتقام خواهرش دست پیدا کند.

همچنین پس از شایعات فراوان بالاخره شاهد بازگشت ویلسون فیسک ملقب به کینگپین با بازی وینسنت دن آفریو در سریال Hawkeye هستیم که البته اتفاق پایانی آن باعث سوالات زیادی برای طرفداران شده است. همچنین بسیاری باتوجه‌به حال و هوای سریال تصور می‌کردند که فیلم Spider-Man: No Way Home و سریال هاکای ممکن است با یکدیگر ارتباط داشته باشند، اما صحنه پایانی فیلم مرد عنکبوتی پیش از اتفاقات سریال Hawkeye جریان دارد.


همیشه یکی از سوالات طرفداران یا کسانی که می‌خواهند تماشا فیلم‌های و اخیرا سریال‌های دنیای سینمایی مارول را آغاز کنند، نحوه و ترتیب تماشا این آثار است. اولین روش ترتیب تماشا این آثار براساس زمان اتفاقات آن‌ها است. در این روش هر فیلم یا سریال را براساس زمانی‌که اتفاق افتاده است تماشا می‌کنیم و براساس آن شاهد اتفاقات هستیم، اما این روش یک مشکل بزرگ دارد و آن هم این است که به‌طور مثال فیلم Captain Marvel دومین فیلم این فهرست است، اما شاهد حضور این شخصیت تا اواخر فاز سوم و فیلم Avengers: Endgame نخواهیم بود و دیدن آن به‌عنوان دومین فیلم شاید انتخاب درستی نباشد.

بدین ترتیب کسانی که بار اول می‌خواهند به تماشا آثار دنیای سینمایی مارول بنشینند، بهتر است فیلم‌ها و سریال‌های این مجموعه را براساس زمان اکران شده تماشا کنند تا به شکل بهتری در جریان و ترتیب اتفاقات و داستان‌های مختلف قرار بگیرند. البته این روش درنهایت حتی به کسانی‌که تمامی فیلم‌ها و سریال‌ها را نیز تماشا کرده‌اند پیشنهاد می‌شود، چرا که اتفاقات اکثر آثار براساس ترتیب زمان اکران اهمیت دارد تا اینکه براساس زمان اتفاقات اهمیت داشته باشد. البته این موضوع حداقل در مورد فیلم Black Widow صدق نمی‌کند. در ادامه می‌توانید شاهد فهرست آثار دنیای سینمایی مارول به ترتیب زمان اکران باشید:

ترتیب فیلم های مارول براساس سال ساخت

نام فیلم یا سریالسال اکرانفازبندی فیلم یا سریالنکته یا توضیحات مهم

فیلم Iron Man

۲۰۰۸فاز اولاولین فیلم دنیای سینمایی مارول

فیلم The Incredible Hulk

۲۰۰۸فاز اولتنها فیلم مستقل هالک در MCU
فیلم Iron Man 2۲۰۱۰فاز اولمعرفی بلک ویدو در فیلم
فیلم Thor۲۰۱۱فاز اولمعرفی هاکای در فیلم
فیلم Captain America: The First Avenger۲۰۱۱فاز اولصحنه پس از پایان به فیلم Avengers مرتبط است

فیلم The Avengers

۲۰۱۲فاز اولحضور تانوس در صحنه پس از پایان

فیلم Iron Man 3

۲۰۱۳فاز دومآخرین فیلم مستقل آیرون من

فیلم Thor: The Dark World

۲۰۱۳فاز دوم-
فیلم Captain America: The Winter Soldier۲۰۱۴فاز دومسقوط شیلد و بازگشت هایدرا
فیلم Guardians of the Galaxy۲۰۱۴فاز دومدومین گروه ابرقهرمانی مارول
فیلم Avengers: Age of Ultron۲۰۱۵فاز دومتانوس در صحنه پس از پایان آماده جمع‌آوری سنگ‌های بی‌نهایت می‌شود
فیلم Ant-Man۲۰۱۵فاز دومآخرین فیلم فاز دوم دنیای سینمایی مارول
فیلم Captain America: Civil War۲۰۱۶فاز سوممتلاشی شدن گروه اونجرز و جدایی اعضای اصلی
فیلم Doctor Strange۲۰۱۶فاز سوم-
فیلم Guardians of the Galaxy Vol. 2۲۰۱۷فاز سوم-
فیلم Spider-Man: Homecoming۲۰۱۷فاز سوماولین فیلم مستقل مرد عنکبوتی در دنیای سینمایی مارول
فیلم Thor: Ragnarok۲۰۱۷فاز سومسقوط آزگارد و قرار گرفتن سفینه ثور دربرابر سفینه تانوس در پایان فیلم
فیلم Black Panther۲۰۱۸فاز سوماولین فیلم مارول با محوریت ابرقهرمان رنگین پوست
فیلم Avengers: Infinity War۲۰۱۸فاز سومتکمیل دستکش تانوس و نابودی نیمی از جهان هستی
فیلم Ant-Man and the Wasp۲۰۱۸فاز سومهمزمان بودن صحنه پس از پایان فیلم با بشکن تانوس
فیلم Captain Marvel۲۰۱۹فاز سوماولین فیلم مارول با محوریت ابرقهرمان زن
فیلم Avengers: Endgame۲۰۱۹فاز سومپایان حماسه بی‌نهایت و بازگشت نیمی از جهان هستی پس از فداکاری انتقام‌جویان
فیلم Spider-Man: Far From Home۲۰۱۹فاز سومفاش شدن هویت مرد عنکبوتی در پایان فیلم
سریال WandaVision۲۰۲۱فاز چهارماولین سریال ساخته شده توسط مارول استودیو
سریال The Falcon and the Winter Soldier۲۰۲۱فاز چهارمتبدیل سم ویلسون به کاپیتان آمریکا جدید
سریال Loki۲۰۲۱فاز چهارمشروع مولتی ورس در دنیای سینمایی مارول
فیلم Black Widow۲۰۲۱فاز چهارمخداحافظی ناتاشا رومانوف و ورود یلنا بلووا به دنیای سینمایی مارول
سریال What If۲۰۲۱فاز چهارم-
فیلم Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings۲۰۲۱فاز چهارمنمایش نسخه واقعی ماندرین
فیلم Eternals۲۰۲۱فاز چهارماتفاقات فیلم در دو بخش گذشته و حال جریان دارد
سریال Hawkeye۲۰۲۱فاز چهارمبازگشت ویلسون فیسک ملقب به کینگپین با بازی وینسنت دن آفریو تا معرفی کیت بیشاپ
فیلم Spider-Man: No Way Home۲۰۲۱فاز چهارمبازگشت نسخه توبی مگوایر و اندرو گارفیلد مرد عنکبوتی تا دردویل با بازی چارلی کاکس


پرسش‌های متداول

۱- ترتیب فیلم های مارول به چه شکل است؟

تمام فیلم ها و سریال های مارول را می‌توانید هم بر اساس سال ساخت و هم بر اساس خط زمانی تماشا کنید. در این مقاله هر دو ترتیب را مفصل توضیح داده و رتبه بندی کرده‌ایم.

۲- فیلم های فاز چهارم مارول کدامند؟

فیلم های بلک ویدیو، اترنالز، مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست، از فیلم های فاز چهارم مارول محسوب می‌شوند. ترتیب کامل دیدن فیلم های مارول را می‌توانید در سایت زومجی بخوانید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده