نویسنده: علی گودرزی
// دوشنبه, ۴ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۹

معرفی انیمیشن Lightyear | فضانورد محبوب داستان اسباب بازی

در این مقاله اطلاعات موجود پیرامون انیمیشن Lightyear را که قرار است در تاریخ ۱۷ ژوئن ۲۰۲۲ اکران شود مرور می‌کنیم. انیمیشنی که در آن نخستین عملیات باز لایت‌یر، یکی از شخصیت‌های محبوب داستان اسباب بازی، به‌عنوان یک رنجر فضایی، روایت می‌شود.

اگر شما هم از علاقه‌مندان به‌تماشای فیلم‌ها و انیمیشن‌های سینمایی هستید، احتمالا اسم انیمیشن داستان اسباب بازی (Toy Story) به‌گوشتان آشنا است؛ یک سری انیمیشن بی‌نهایت دلپذیر، زیبا و تأثیرگذار که چند نسل از کودکان و نوجوانان همراه‌با قصه‌ها و شخصیت‌های فراموش‌نشدنی‌اش بزرگ شدند. دو شخصیت «وودی/Woody» و «باز لایت‌یر/Buzz Lightyear» شناسنامه‌ی انیمیشن داستان اسباب‌بازی به‌شمار می‌روند. کلانتر مهربان و مغرور شهر درکنار فضانور دلیر و قدرتمند که سفرهایی به‌یادماندنی را درکنار یکدیگر تجربه کردند.

باز لایت‌یر (Buzz Lightyear) از همان ابتدای معرفی در انیمیشن Toy Story 1 به‌اندازه‌ای جدی و مصمم به‌‌دنبال جلوگیری از برنامه‌ی مخوف «امپراتور زُرگ» قدم برمی‌داشت که گویی باورش نشده که او تنها یک اسباب‌بازی است؛ به‌قول وودی او تنها «یک اسباب بازی کوچولو» بود نه‌چیزی بیشتر یا کمتر! قضیه‌ای که درنهایت و طی آن سقوط آزاد ماهرانه معروف به‌ باز ثابت شد و حلقه‌ی گم‌شده‌ی دوستی مابین او و وودی شکل گرفت. در اینکه باز با وجود قابلیت‌ها و تکنولوژی‌های خاص‌اش از همان اول توانست به‌عزیزترین اسباب‌بازی اندی تبدیل شود شکی نیست اما شاید برایتان سؤال شود که دلیل رفتار تهاجمی باز لایت‌یر در لحظه‌ی خروج از بسته‌بندی‌اش چه بود؟ این اسباب‌بازی درواقع براساس یک رنجر فضانورد واقعی با همین اسم ساخته شده است. یک کاوش‌گر فضایی که در انیمیشن Lighyear قرار است او را بشناسیم و داستان او را تجربه کنیم. با این مطلب همراه زومجی باشید که ضمن ترجمه‌ی جدیدترین مقاله‌ی نشریه‌ی امپایر پیرامون انیمیشن مورد بحث، اطلاعات موجود از انیمیشن Lightyear را مرور کنیم.

اولین پوستر انیمیشن Lightyear

آنگوس مک‌لین با سابقه کار روی کاراکترهای باز لایت‌یر و امپراتور زُرگ در جایگاه انیماتور برای سری Toy Story، با دانش کافی انیمیشن Lightyear را کارگردانی می‌کند

نشریه‌ی امپایر ضمن توضیح درباره‌ی پیش‌زمینه‌ی داستانی این انیمیشن (پرداختن انیمیشن به‌قصه‌ی یک انسان فضانورد با نام باز لایت‌یر و توضیح قصه‌ی زندگی او)‌ این پرسش را مطرح می‌کند که چرا خالقان داستان اسباب‌بازی حالا باید سراغ داستان‌سرایی درباره‌ی پیشینه‌ی باز لایت‌یر بروند. کارگردان انیمیشن لایت‌یر (Lightyear) یعنی انگوس مک‌لین (Angus MacLane) چنین توضیحی را برای این مسئله درنظر گرفته است:

«از زمان پیوستنم به‌استودیو (پیکسار) با شخصیتِ باز ارتباط تنگاتنگی داشتم. بعد از کار روی انیمیشن «یافتن دوری/Finding Dory» با خودم می‌پرسدم که آیا زمان‌اش نرسیده که سراغ ساخت همان انیمیشن علمی تخیلی برویم که آرزو می‌کردیم در زمان کودکی ما هم [چنین آثاری] ساخته می‌شد و تماشایشان می‌کردیم؟! فیلمی که حالا شخصیت اصلی آن باز لایت‌یر است. ما با خودمان فکر می‌کنیم که این اثر قرار است چه نوع فیلمی‌ باشد که تماشای آن به شکل‌گیری علاقه‌ی اندی (در جهان سری Toy Story) به باز منجر می‌شود؟ یک فیلم سر راست، اکشن و علمی تخیلی جدی؟»

باز لایتیر جوان با صداپیشگی کریس ایوانز در انیمیشن Lightyear، اثر جدید پیکسار

در انیمیشن Lightyear با نسخه‌ای مصمم، جدی، باجذبه و قهرمان‌مسلک از کاراکتر «باز» روبه‌رو می‌شویم

نکته‌ی مهم اینجا است که در جهان انیمیشن Toy Story هرگز از فیلم/فیلم‌های سینمایی با محوریت «باز لایت‌یر» سخنی به‌میان نیامده است. انیمیشن Lightyear اما قرار است به‌محتوایی تبدیل شود که در جهان انیمیشن‌های داستان اسباب بازی، براساس اتفاقات‌اش فیلم‌ها و در پایان، اسباب‌بازی باز لایت‌یر ساخته می‌شوند. انیمیشن Lightyear با معرفی کاراکتر باز، نشان می‌دهد که چرا این کاراکتر در جهان «در‌ استوری» به‌قدری مهم است که از روی او اسباب‌بازی (و احتمالا فیلم‌های سینمایی) ساخته خواهد شد. تریلر انیمیشن لایت‌یر نشان می‌دهد که شخصیت باز، یک رنجر فضایی است که در راستای پیشرفت نوع بشر در مقوله‌ی سفرهای فضایی، قدم‌هایی مهم و خطیر را برمی‌دارد.

این نسخه از باز لایت‌یر که در انیمیشن Lightyear خواهیم دید، نسخه‌ای جدی‌تر و متمرکزتر از آن شخصیتِ بازِ انیمیشن «در استوری» است. باز لایت‌یر در انیمیشن لایت یر از آن جنس کاراکترهای خون‌سرد، متمرکز، با جذبه، با جربزه و با اعتمادبه‌نفس است که بازتاب‌دهنده‌ی یک سری تیپ خاص از فضانوردان در هنر هفتم به‌شمار می‌رود. چه کسی بهتر از کریس ایوانز که پیش‌تر با شخصیت کاپیتان آمریکا/استیو راجرز چنین تیپ از کاراکترها را اجرا کرده بود می‌تواند از پس نقش‌آفرینی کاراکتر باز در انیمیشن Lightyear بربیاید؟ مک‌لین پیرامون انتخاب ایوانز برای جان دادن به‌کالبد باز در انیمشن نام‌برده چنین می‌گوید:

«احساس می‌کردیم این نقش را باید شخصی بازی کند که به‌صورت ذاتی توانایی ایفای نقش‌های مصمم و باجذبه را داشته باشد. هنرمندی که در عین خشک و قهرمان‌مسلک بودن بتواند دل تماشاچی را به‌دست آورده و بدون دور شدن از کاراکتر سینمایی خود‌، از شوخی کردن با خودش نترسد. کار کردن با ایوانز مثل تحقق یک رویا بود.»

تصویری از باز لایتیر جوان در انیمیشن Lightyear

انیمیشن Lightyear قصه‌ی یک انسان با نام «باز» را تعریف می‌کند که بعدها، الهام‌بخش تولید اسباب‌بازی‌های معروفش می‌شود

طبق صحبت‌های مک‌لین، کریس ایوانز با کمال میل از به‌وجود آوردن یک سری تغییرات در شخصیت‌ باز و تبدیل کردن او به‌یک قهرمان جدی، با جذبه و مصمم استقبال کرد. مک‌لین در ادامه و پیرامون این موضوع چنین می‌گوید:

«او مثل یک گلوله‌ی انرژی از این پروژه حمایت می‌کند. نشان دادن محتویات ضبط به‌او و تماشای عملکردش واقعا لذت‌بخش است. او واقعا همان فوق‌ ستاره و همان شخصیت فوق‌العاده‌ای است که فکرش را می‌کنید. حس مسئولیت و احترامی که او برای کاراکتر دارد مثال‌زدنی و قابل لمس است. در نتیجه، این مثل یک سفر اکتشافی برای او بود تا بتواند نسخه‌ی جدید از شخصیت باز را دَرک، مشخصه‌هایی که ما در نظر داریم را اجرا کند و بتواند به‌همان شخصتی که قرار است طی ۹۰ دقیقه تماشایش کنیم بدل شود؛ آن هم درحالی که قرار است به‌بنای داستانی مجموعه‌مان عمق بدهیم.»

سوالی که همچنان وجود دارد اما به‌اسکلت داستانی انیمیشن Lightyear باز می‌گردد. اینکه چقدر از این انیمیشن قرار است با اتفاقاتی که در سری Toy Story دیدیم اشتراک داشته باشد، واقعا یک سؤال اساسی است که مک‌لین آن را به‌این شکل پاسخ می‌دهد:

«در سری انیمیشن‌های داستان اسباب‌بازی مواردی وجود داشت که از آن‌ها [برای شکل‌گیری قصه‌ی Lightyear] استفاده کردیم. مثلا همین که بال‌های باز از یک آلیاژ کربنی ساخته شده‌اند، او یک لیزر مرگبار دارد،‌ امپراتور زُرگ موجودی خبیث است و مواردی از این دست. باید مشخص می‌کردیم که از میان چنین مولفه‌هایی، کدام یک را می‌خواهیم به‌انیمیشن لایت‌یر بیاوریم.»

باز لایتیر جوان با صداپیشگی کریس ایوانز در حال سفر به فضا در انیمیشن Lightyear

گفتنی است که انیمیشن لایت‌ یر قرار است یک سری اشاره‌های خاص به‌جهان انیمیشن داستان اسباب‌بازی داشته باشد. طبق گفته‌ی مک‌لین این اشاره‌ها اما هرگز قرار نیست به‌اندازه‌ای باشند که تماشاگر از قصه دور شده و با ذره‌بین به‌دنبال این رفرنس‌ها بگردد. مک‌لین در پایان مقاله‌ی نشریه‌ی امپایر و درباره‌ی کلیت انیمیشن Lightyear چنین می‌گوید:

«انیمیشن Lightyear قرار است یک نامه‌ی عاشقانه‌ی تمام‌عیار به‌سینمای علمی تخیلی سال‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۷ باشد. و البته که سینماتوگرافی این انیمیشن به‌شدت از تصویرسازی‌های آثار دهه‌ی ۷۰ میلادی و موج نوی فرانسه تاثیر گرفته است.»

انیمیشن Lighyear برای اکران در تاریخ ۱۷ ژوئن ۲۰۲۲ (۲۷ خرداد ۱۴۰۱) برنامه‌ریزی شده است. این انیمیشن به‌‌نویسندگی و کارگردانی انگوس مک‌لین و هنرنمایی کریس ایوانز در نقش باز لایت‌یر درحال طی کردن مراحل تولید است. با وجود اینکه پیرامون سیر روایت داستان و تیم بازیگران این اثر سوالاتی وجود دارد اما اصلی‌ترین سؤال اینجا است که آیا برای سفری دوباره به‌سوی بی‌نهایت و فراتر از آن آماده هستیم یا نه؟


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده