نویسنده: رضا اسکندری
// چهار شنبه, ۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۱

حقایق جالب فیلم The Usual Suspects | داستان مرموز کایزر شوزه

در این مقاله به بررسی نکات و حقایق جالب فیلم The Usual Suspects یکی از بهترین فیلم‌های جنایی سینما خواهیم پرداخت. با زومجی همراه باشید.

برایان سینگر قبل از کارگردانی X-Men توانست با کارگردانی فیلم The Usual Suspects نامی برای خود دست‌وپا کند و آن هم چه نامی. فیلمی بسیار تأثیرگذار و به عقیده بسیاری از اهالی سینما یکی از بهترین فیلم‌های جنایی تاریخ سینما که پس از گذشت بیش از دو دهه و نیم از اکران آن همچنان تازگی خود را حفظ کرده است. فیلمی که داستان شخصی به نام کایزر شوزه را به‌تصویر می‌کشد و به احتمال بسیار زیاد یکی از غیرقابل‌پیش‌بینی‌ترین پایان‌بندی‌ها درمیان فیلم‌های سینمایی را به خودش اختصاص داده است.

فیلم‌نامه شگفت‌انگیز کریستوفر مک‌کوری درکنار نقش‌آفرینی بازیگران برجسته‌ای مانند کوین اسپیسی، استیون بالدوین، گابریل بیرن و بنسیو دل‌تورو باعث شده تا از تک‌تک لحظات این فیلم لذت ببریم. فیلم The Usual Suspects یا همان مظنونین همیشگی در سال ۱۹۹۵ به تهیه‌کنندگی برایان سینگر و مایکل مک‌دانل توسط استودیو PolyGram Filmed Entertainment با بودجه‌ای بسیار کم و معادل‌با ۵ میلیون دلار تولید و روی پرده سینماها رفت و توانست فروش خوب ۳۵ میلیون دلاری را به نام خودش ثبت کند. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا نگاهی کنیم به نکات و حقایق جالب فیلم The Usual Suspects؛ حقایقی که شاید از آن‌ها اطلاعی نداشته باشید.

«توجه: مطالعه این مقاله ممکن است قسمت‌های مهمی از داستان فیلم مظنونین همیشگی را برای شما اسپویل کند»

کوین اسپیسی درحال سیگار کشیدن در فیلم The Usual Suspects

۱- انتخاب نام کایزر شوزه و معنی آن

بدون شک اگر فیلم مظنونین همیشگی را تماشا کرده باشید با هربار شنیدن نام این فیلم خیلی سریع یاد نام شخصیت کایزر شوزه خواهید افتاد. شخصیتی که توانست تمام داستان فیلم را استادانه کنترل و پایانی بسیار غیرمنتظرانه برای این فیلم خلق کند. احتمالا برای خیلی‌ها این سؤال پیش می‌آید که نام شخصیت کایزر شوزه از کجا آمده است و اصلا چه معنایی دارد. کریستوفر مک‌کوری، نویسنده فیلم‌نامه فیلم مظنونین همیشگی قبل از شروع کار نویسندگی مدت کوتاهی را نزد یک وکیل قضایی به نام کایزر سومِی سپری و به‌عنوان دستیار او فعالیت می‌کرد.

مک‌کوری در مصاحبه‌ای پس از اکران فیلم The Usual Suspects درباره شخصیت کایزر شوزه گفت: «زمانی‌که برای آقای کایزر سومِی کار می‌کردم به او گفتم که نام بسیار جالبی دارد و نامش می‌تواند به‌عنوان نام شخصیت شرور یک فیلم سینمایی مورد استفاده قرار بگیرد و نامی خواهد بود که در یادها خواهد ماند».

کریستوفر مک‌کوری در زمان نوشتن فیلم‌نامه این فیلم دقیقا یاد همین حرف خودش افتاد و تصمیم گرفت نام شخصیت شرور اصلی داستان خودش را کایزر سومِی بگذارد ولی به‌دلایل حقوقی درنهایت نتوانست این نام را دقیقا به همان شکل استفاده کند. به‌همین‌دلیل قسمت دوم این نام را به «شوزه» تغییر داد. این نام از یک عبارت ترکی گرفته شده، این عبارت (söze boğmak) به‌معنی شخصی است که زیاد صحبت می‌کند و در صحبت‌هایش غرق می‌شود. نکته جالب ماجرا جایی است که نام مستعار یکی از شخصیت‌های فیلم مظنونین همیشگی Verbal است و دقیقا همان معنی را می‌دهد، یعنی کسی که زیاد صحبت می‌کند. به احتمال زیاد افرادی که زبان ترکی را به خوبی بلد هستند از پایان این فیلم مانند خیلی‌های دیگر سوپرایز نشده باشند.

پوستر قرمز رنگ فیلم The Usual Suspects و رد پاهایی روی آن

۲- انتخاب عنوان و پوستر فیلم توسط مک‌کوری

کریستوفر مک‌کوری نه‌تنها فیلم‌نامه این فیلم را به بهترین شکل ممکن نوشته که عنوان فیلم و پوستر آن را نیز خودش انتخاب کرده است. نکته بسیار جالب درباره این موضوع به این نکته مربوط می‌شود که مک‌کوری قبل از اینکه داستان فیلم را بداند و آن را بنویسد، عنوان و پوستر آن را انتخاب کرده بود. بله، شاید باور این موضوع سخت باشد ولی مک‌کوری دقیقا قبل از اینکه حتی بداند داستان این فیلم چگونه پیش خواهد رفت، عنوان و پوستر آن را انتخاب کرد.

سال‌ها پیش روزنامه سرگرمی‌محور Spy قسمتی داشت تحت عنوان The Usual Suspects یا همان مظنونین همیشگی که این عبارت را از میان دیالوگ‌های فیلم کازابلانکا بیرون کشیده بود. کریستوفر مک‌کوری در آن زمان یکی از طرفداران این روزنامه به‌شمار می‌رفت و در همان زمان این ایده در ذهنش شکل گرفته بود که این عبارت می‌تواند یک عنوان بسیار جالب و به‌یادماندنی برای یک فیلم سینمایی جنایی تلقی شود که کاملا هم درست فکر کرده بود.

خب باوجود این عنوان، محتوای تصویری آن چگونه خواهد بود؟ کریستوفر مک‌کوری در یک مصاحبه درباره این موضوع گفت: «زمانی‌که پیش خودم تصور می‌کردم عبارت The Usual Suspects می‌تواند یک عنوان بسیار مناسب برای یک فیلم سینمایی باشد درکنارش تصور می‌کردم پوستر فیلم می‌تواند شامل چند مرد باشد که در یک ایستگاه پلیس در قسمت شناسایی مظنونین ایستاده‌اند». این عنوان و این تصویر در آن زمان در ذهن کریستوفر مک‌کوری شکل گرفت و دقیقا به همین صورت برای این فیلم از آن‌ها استفاده شد.

چهره غمگین کوین اسپیسی با کت و شلوار

۳- داستان‌های جالب حضور کوین اسپیسی در این فیلم

شاید باور این موضوع باوجود شناخت کوین اسپسی خیلی راحت نباشد ولی کوین اسپیسی بدون اینکه حتی اطلاع داشته باشد فیلم برایان سینگر درباره چه موضوعی است یا چه داستانی دارد، برای حضور در آن موافقتش را اعلام کرد. کوین اسپیسی در زمان اکران نخستین فیلم برایان سینگر یعنی فیلم Public Access که در مراسم ساندنس سال ۱۹۹۳ جایزه هیئت داوران را به خودش اختصاص داد، برای نخستین بار این کارگردان را ملاقات کرد. اسپیسی به‌قدری شیفته کارگردانی و فیلم برایان سینگر شده بود که در این ملاقات به او گفت اصلا اهمیت ندارد فیلم بعدی تو چه خواهد بود، تنها می‌خواهم در فیلم بعدی تو حضور داشته باشم.

برایان سینگر در مصاحبه‌ای ضمن تایید این موضوع گفت: «در آن زمان من فرد خاصی نبودم ولی کوین اسپیسی بازیگر بسیار محبوبی بود. زمانی‌که این جملات را به من گفت گویا دنیا را به من داده بودند. پس از شنیدن این جمله از کوین اسپیسی تصمیم گرفتم آن را به یک مأموریت برای خودم تبدیل کنم و فیلم بعدی خودم را برای کارگردانی فیلمی درنظر بگیرم که مناسب حضور کوین اسپیسی در آن باشد. من کوین اسپیسی را به‌عنوان یک بازیگر می‌پرستم. بازیگری به‌شمار می‌رود که هر لحظه از نقش‌آفرینی او یک کلاس درس بازیگری است».

وربال کینت: «بزرگ‌ترین حیله شیطان این بود که کاری کرد همه باور کنن که او اصلا وجود ندارد!»

پس از این صحبت کوین اسپیسی و برایان سینگر و بعد از آن که سینگر وظیفه کارگردانی فیلم The Usual Suspects را برعهده گرفت، نخستین بازیگری که برای حضور در این فیلم انتخاب کرد کسی نبود به جز کوین اسپیسی. برایان سینگر و کریستوفر مک‌کوری یک نسخه کامل از فیلم‌نامه این فیلم را برای کوین اسپیسی ارسال کردند و به‌هیچ‌وجه به کوین اسپسی نگفتند که او را برای حضور در نقش کدام شخصیت در نظر دارند. اسپیسی پس از مطالعه فیلم‌نامه از شخصیت‌های دیو کوجان و دین کیتون و همچنین وربال کینت خیلی خوشش آمد و این موضوع را با سینگر و مک‌کوری درمیان گذاشت.پس از اینکه نقش‌های کوجان و کیتون به چاز پالمینتری و گابریل بیرن رسید، کوین اسپیسی وظیفه نقش‌آفرینی در نقش وربال کینت را برعهده گرفت.

کریستوفر مک‌کوری در یک مصاحبه تلویزیونی درباره این موضوع توضیحات جالبی داد و گفت: «من و برایان سینگر شخصیت وربال کینت را تنها و تنها برای حضور کوین اسپیسی خلق کردیم ولی این موضوع را اصلا با او درمیان نگذاشتیم تا خودش به سمت نقشی برود که ما برای او درنظر داشتیم و نتیجه هم همان چیزی شد که می‌خواستیم. کوین اسپیسی در آن زمان مثل امروز در سطح جهان به بازیگری کاملا شناخته‌شده تبدیل نشده نبود و ما فکر می‌کردیم حضور او در نقش شخصیت وربال می‌تواند باعث شود که بیننده اهمیت او را کمتر از سایرین بداند و به‌همین‌دلیل پایا‌ن‌بندی فیلم به شکلی غیرمنتظره برای بینندگان آن تبدیل شود».

یکی دیگر از داستان‌های جالب درباره حضور کوین اسپیسی در مراحل ساخت فیلم مظنونین همیشگی مربوط‌به فیلم‌برداری سکانس‌های بازپرسی دیو کوجان از وربال کینت است. همان‌طور که حتما می‌دانید همزمان با سکانس‌های این بازپرسی فلش‌بک‌هایی از داستان فیلم برای بیننده پخش می‌شد و داستان اینگونه پیش می‌رفت ولی در زمان ساخت فیلم تمام لحظات این سکانس‌ها بدون هیچگونه توقفی و پشت‌سر هم ضبط شدند. برایان سینگر کارگردان این فیلم از کوین اسپیسی و چاز پالمینتری خواست تا به مدت پنج روز تنها مشغول تمرین دیالوگ‌های این سکانس باشند و درنهایت تمام لحظات مربوط‌به این بازپرسی در یک هفته انجام شد.

آل پاچینو درحال شلیک اسلحه در فیلم scarface

۴- حضور آل‌پاچینو در فیلم مظنونین همیشگی

حتی فکر کردن به این موضوع که امکان داشت آل پاچینو یکی از بازیگران فیلم The Usual Suspects باشد و درکنار کوین اسپیسی به ایفای نقش بپردازد، هیجان‌انگیز است. موضوعی که تا آستانه تبدیل شدن به واقعیت پیش رفت ولی درنهایت به واقعیت تبدیل نشد. برایان سینگر و کریستوفر مک‌کوری پیشنهاد نقش‌آفرینی در نقش شخصیت دیو کوجان را به آل پاچینو دادند ولی آل پاچینو این پیشنهاد را نپذیرفت؛ اما چرا؟

آل پاچینو در آن زمان پیشنهاد حضور در دو فیلم را دریافت کرده بود و در هر دو فیلم قرار بود نقش یک مامور پلیس را ایفا کند. همان‌طور که احتمالا می‌توانید حدس بزنید یکی از آن فیلم‌ها فیلم Heat به کارگردانی مایکل مان و دیگری فیلم مظنونین همیشگی بود. آل پاچینو اصلا دوست نداشت در یک سال در دو نقش مربوط‌به نیروهای پلیس حضور داشته باشد و به‌همین‌دلیل پیشنهاد مایکل مان که در آن زمان کارگردان شناخته‌شده‌تری بود را قبول کرد. البته تصمیم آل پاچینو باعث شد تا برای نخستین بار او و رابرت دنیرو را در یک قاب سینمایی تماشا کنیم و فیلم Heat هم دقیقا مانند مظنونین همیشگی به یکی از فیلم‌های فراموش‌نشدنی سینمای جنایی تبدیل شد.

کوین اسپیسی در نقش وربال کینت در فیلم The Usual Suspects

۵- تدوین و موسیقی متن فیلم

در صنعت سینما این موضوع خیلی پیش می‌آید که نویسنده و کارگردان یک فیلم یا حتی کارگردان و فیلم‌بردار یک فیلم یک شخص باشند اما این موضوع که وظیفه تدوین تصاویر و موسیقی متن یک فیلم برعهده یک نفر قرار بگیرد اصلا و ابدا امری معمول به‌شمار نمی‌رود و کاملا موضوعی عجیب است. بااین‌حال تدوین‌گر فیلم مظنونین همیشگی یعنی آقای جان اوتمن وظیفه ساخت موسیقی متن این فیلم را نیز برعهده داشت که باور کنید نه‌تنها موضوعی عجیب تلقی می‌شود که بسیار سخت و باورنکردنی است. این دو وظیفه زمین تا آسمان با یکدیگر فرق دارند و انجام دادن درست این دو وظیفه توسط یک نفر بسیار تحسین‌برانگیر خواهد بود.

برایان سینگر و جان اوتمن در زمان ساخت یک فیلم توسط یک دانشجو با یکدیگر آشنا شدند و برایان سینگر از جان اوتمن خواست تا در ساخت فیلم Public Access او را همراهی کند و تدوین این فیلم را برعهده بگیرد. دقیقا یک روز قبل از شروع مراحل ساخت این فیلم، مسئول ساخت موسیقی متن آن از ادامه همکاری خودداری و تیم سازنده آن فیلم را ترک کرد. در آن زمان جان اوتمن به‌صورت تفریحی حرفه موسیقی را نیز دنبال می‌کرد و به برایان سینگر پیشنهاد داد تا وظیفه ساخت موسیقی متن آن فیلم را نیز برعهده بگیرد و از انجام این مهم به‌خوبی برآمد. به‌همین‌ترتیب برایان سینگر برای ساخت فیلم The Ususal Suspects بار دیگر هر دوی این وظیفه‌ها را برعهده جان اوتمن قرار داد و او بار دیگر از این مسئولیت مهم سربلند بیرون آمد.

جان اوتمن در مصاحبه‌ای درباره این موضوع گفت: «برایان سینگر به معنای واقعی کلمه از من باج گرفت. او به من گفت که اگر وظیفه ساخت موسیقی متن این فیلم را برعهده نگیرم، تدوین آن را هم نمی‌توانم انجام دهم؛ یا هردوی آن‌ها را باید انجام می‌دادم یا هیچ‌کدام! البته که از این پیشنهاد استقبال کردم ولی برایان سینگر با لحنی بسیار جالب و در قالب یک شوخی بامزه این وظیفه را به من پیشنهاد کرد». جان اوتمن به غیر از فیلم X-Men در تمام فیلم‌های برایان سینگر هم وظیفه تدوین آن فیلم‌ها را برعهده داشت و هم وظیفه ساخت موسیقی متن آن‌ها را؛ موضوعی که بدون شک قابل تحسین است.

گابریل بیرن در نقش دین کیتون در فیلم The Usual Suspects

۶- داستان حضور گابریل بیرن در نقش دین کیتون

حضور گابریل بیرن در فیلم مظنونین همیشگی داستان‌های زیادی دارد. کوین اسپیسی پس از اینکه متوجه شد قرار است نقش کدام شخصیت را ایفا کند در یک مهمانی گابریل بیرن را ملاقات کرد و به او پیشنهاد داد تا در نقش دین کیتون در این فیلم حاضر شود. گابریل بیرن تنها چند لحظه پس از خواندن فیلم‌نامه به آن خندید و آن را به گوشه‌ای پرتاب کرد و به کوین اسپیسی گفت که سازندگان این فیلم هیچوقت نمی‌توانند شخصیت‌پردازی این شخصیت را به خوبی انجام دهند و در آن شکست خواهند خورد. درنهایت پس از ملاقات با کریستوفر مک‌کوری،‌ گابریل بیرن تحت‌تاثیر دیدگاه‌های او قرار گرفت و موافقت خودش با حضور در این فیلم را اعلام کرد.

بااین‌حال این پایان راه نبود و تنها مدتی قبل از شروع مراحل ساخت فیلم یک سری مشکلات شخصی برای گابریل بیرن پیش آمد و او درخواست کرد تا او را از تیم بازیگران این فیلم کنار بگذارند. در ملاقات‌های او با سازندگان فیلم The Ususal Suspects برایان سینگر از او خواست تا به آن‌ها بگوید چه مشکلاتی دارد و تحت چه شرایطی می‌تواند در این فیلم حضور پیدا کند. گابریل بیرن با اینکه از مشکلات شخصی خودش صحبت نکرد ولی به آن‌ها گفت اگر مراحل ساخت فیلم در لس‌آنجلس یعنی محل زندگی او انجام شود و این مراحل بیش از وقت تعیین شده برای اتمام کار یعنی پنج هفته طول نکشد، می‌تواند در این فیلم حضور پیدا کند.

سازندگان فیلم با درخواست او موافقت کردند و مراحل ساخت این فیلم طبق این شرایط آغاز شد. البته برایان سینگر پس از اکران فیلم در مصاحبه‌ای گفت که از ابتدا قرار بود مراحل ساخت فیلم در لس‌آنجلس انجام شود ولی بازیگران از این موضوع اطلاعی نداشتند. بااینکه داستان فیلم در نیویورک جریان دارد ولی تمام مراحل ساخت فیلم در شهر لس‌آنجلس و در مدت پنج هفته انجام شده است.

شخصیت‌های اصلی فیلم The Usual Suspects در حال صحبت کردن

۷- موفقیت فیلم در فصل جوایز

بدون شک با من موفق هستید که جایزه اسکار در دهه ۹۰ میلادی ارزش بسیار بالاتری نسبت‌به امروزه داشته و افراد بسیار بیشتری از آن به‌عنوان موفقیت یک فیلم یاد می‌کردند؛ ارزشی که رفته‌رفته از آن کاسته شده و امروزه به پایین‌ترین میزان خود در تاریخ رسیده است. فیلم The Ususal Suspects در دو بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به‌خاطر نقش‌‌آفرینی کوین اسپیسی و همچنین به‌خاطر فیلم‌نامه کریستوفر مک‌کوری در بخش بهترین فیلم‌نامه اورجینال نامزد کسب این جایزه شده بود که توانست در هر دو بخش این جایزه را به خودش اختصاص دهد. نکته جالب جایی است که هم کوین اسپیسی و هم کریستوفر مک‌کوری هربار نامزد کسب جایزه اسکار بوده‌اند، آن را کسب کرده‌اند.

موفقیت مظنونین همیشگی در فصل جوایز به همین‌جا ختم نمی‌شود. این فیلم در مراسم بفتا در بخش‌های بهترین فیلم سال، بهترین فیلم‌نامه اورجینال و بهترین تدوین نامزد کسب این جایزه بود که درنهایت مک‌کوری جایزه بهترین فیلم‌نامه اورجینال و جان اوتمن جایزه بهترین تدوین مراسم بفتا را به‌دست آوردند. همچنین در مراسم گلدن گلوب کوین اسپیسی در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد نامزد کسب این جایزه شده بود که درنهایت دستش از این جایزه کوتاه ماند.

نظر شما همراهان همیشگی سایت زومجی درباره فیلم The Usual Suspects چیست؟ اگر شما هم درباره این فیلم نکته جالبی در ذهن دارید که در این مقاله به آن اشاره‌ای نشده است، آن را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده