نویسنده: مهرداد داودی
// چهار شنبه, ۲۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۰۱

داستان فیلم قاتلین ماه کامل | اثر جدید مارتین اسکورسیزی

فیلم جدید مارتین اسکورسیزی با حضور ستارگانی نظیر رابرت دنیرو و لئوناردو دی‌کاپریو درباره چیست؟ همراه زومجی باشید.

فیلم بعدی و مورد انتظار مارتین اسکورسیزی، Killers of the Flower Moon «قاتلین ماه کامل» نام دارد؛ فیلمی با بازی رابرت دنیرو و لئوناردو دی‌کاپریو. فیلمی پربازیگر که بدون شک برای طرفداران کارگردانِ کهنه‌کار بسیار موردانتظار است. بالاخره هرچه نباشد، اسکورسیزی بالاخره تصمیم گرفته در یک فیلم سینمایی واحد با دو ستاره اصلی بسیاری از آثار خود همکاری کند. اما داستان فیلم جدید اسکورسیزی درباره چیست؟ آیا این فیلم نیز مانند The Irishman (ایرلندی) یک اقتباس است؟ به منظور آشنایی بهتر با فیلم جدید مارتین اسکورسیزی، تصمیم به ترجمه‌ی مطلبی درباره داستان آن گرفته‌ایم. پیش از هرچیز توجه داشته باشید مطلب پیش‌رو داستان بالقوه‌ی فیلم بعدی مارتین اسکورسیزی را اسپویل می‌کند. پس این شما و این داستان آزادهنده‌ و واقعی فیلم قاتلین ماه کاملِ مارتین اسکورسیزی.

داستان فیلم قاتلین ماه کامل درباره چیست؟

فیلم جدید مارتین اسکورسیزی که براساس کتاب قاتلین ماه کامل: قتل‌های اوسیج و تولدِ اِف‌بی‌آی۱ نوشته‌ی دیوید گرن۲ ساخته می‌شود، قتل‌هایی زنجیره‌ای علیه قبیله‌ی سرخپوستیِ اوسیج از اوکلاهاما در دهه ۱۹۲۰ میلادی را کاوش می‌کند. تا به امروز، بسیاری از پرونده‌های مربوط‌به این قتل‌ها حل نشده باقی مانده‌اند. نام فیلم همچنین ارجاعی است به یک ضرب المثل معروف اوسیجی در توصیف گیاهان بلندی که با رشد بیش از حد و قطع کردن منبع نور و آب گیاهان کوچک‌ترِ بهاری، باعث مرگ این گیاهانِ در حالِ رشد می‌شوند. این عبارت همچنین کارکردی استعاری درباره پروند‌ی مذکور دارد.

کتاب Killers of the Flower Moon اثر دیوید گرن

این داستان وحشتناک، داستانی‌ست از طمع، تعصب نژادی و قتل، و در دورانی روی می‌دهد که آمریکا در حال ورود به جهان مدرن است اما در برخی از حوزه‌ها همچنان به باورهای فرهنگ مرزی پایبندی دارد.

همه‌چیز از آن‌جا شروع شد که مردمِ اوسیج گنجینه‌های نفت دفن شده زیر محل سکونت خود را کشف کردند، اتفاقی که باعث شد این مردمِ فقیر یک شبه ثروتمند شوند. اگرچه، اوسیجی‌ها توسط دولت وقت مردمی خام‌دست برشمرده می‌شدند و به اجبار تحت حفاظت همسایگان سفید پوست‌شان قرار گرفتند و درنهایت نیز مجبور به تقسیم کردن درآمد حاصل از نفت با آن‌ها شدند.

بی‌مقدار شمرده شدن توسط دولت و تحت فشار قرار گرفتن برای تقسیم عواید با محافظان اصطلاحات متمدن‌شان به‌اندازه کافی بد بود؛ اما ثروت اوسیجی‌ها توجه افرادی بسیار فاسد را به خود جلب کرد. در نتیجه کشتار آن‌ها با سرعت بالا و وحشتناکی آغاز شد.

پلیس محلی روی این حمام خون چشم‌پوشی کرد و درنهایت این اتفاق موجب ورود پلیس فدرال به پرونده شد. مامورین فدرال به سرکردگی جی. ادگار هوور۳ جوان خود را درگیر با پرونده‌ای چالش برانگیز دیدند که به سرعت روی زشتی به‌خود گرفت، پرونده‌ای با قربانیان فراوان که پایشان به مهلکه باز می‌شد.

لئوناردو دی کاپریو و لیلی گلداستون سر میز شام در فیلم Killers of the Flower Moon

کتاب چندین مورد قتل را بازگویی و کارش را نیز با قتل عام خانواده بارکهارت آغاز می‌کند. پس از اینکه جنازه‌ی آنا براون، دختر خانواده با گلوله‌ای در پشتِ سرش در یک دره‌ی عمیق پیدا شد، طولی نکشید که اعضای بیشتری از خانواده بارکهارت از صحنه روزگار محو شدند. برخی از ایشان با سم کشته شدند و سایرین در یک انفجار به کام مرگ کشانده شدند.

با افزایش نرخ قتل‌ها نظر هوور و تیمش جلب می‌شود. سپس هوور، تام وایت۴، یک تکاور تگزاسی سابق را برای تحقیقات به اوکلاهاما اعزام می‌کند، وایت اما باید در آن‌جا از روز اول به‌عنوان یک مامور مخفی کار کند. وایتِ تکاور برای کمک به پرونده دست به استخدام تبهکاران محلی می‌زند، تبهکارانی از قبیل قاچاقچیان مشروبات الکلی، تولیدکنندگان مشروبات الکلی و گاوچران‌ها. این کار مقامات را به سمت ویلیام کی. هِیل، مظنون اصلی پرونده هدایت می‌کند.

هِیل یک دامدار سابق بود که سپس به استخدام پلیس درآمد و درنهایت به یکی از چهره‌های سرشناس جرایم سازمان‌یافته تبدیل شد. او در جامعه محلی به ارعاب، دروغگویی و اعمال زور علیه مردم مشهور بود و در آن زمان با تقریب بالایی همه‌چیز و همه‌کس را تحت کنترل خود داشت.

تاثیر این ارباب جرم و جنایت حتی به حوزه پزشکی و اصحاب آن هم کشیده شد. دلیل اینکه او موفق شد مسموم کردن قربانیان خود را لاپوشانی کند این بود که دکترهای منطقه نیز در بازی او همدست بودند. به‌علاوه مردم محلی یا به هیل وابستگی مالی داشتند یا به‌قدری از وی می‌ترسیدند که از صحبت یا همکاری با بازرسان خودداری می‌کردند.

رابرت دنیرو و لئوناردو دی کاپریو با لباس رسمی فیلم Killers of the flower moon

هِیل با خانواده بارکهارت هم روابطی داشت. برادرزاده‌ی هِیل، ارنست بارکهارت بود، مردی سفید پوست که با مولی بارکهارت، خواهر آنا بارکهارت ازدواج کرده بود. کشتار خانواده بارکهارت به نحو خاصی ترتیب اثر داده شد تا درنهایت ارنست میراث خانواده را به ارث ببرد؛ اتفاقی که به سود هِیل بود.

درنهایت معلوم شد که ارنست و هِیل در این طرح همدست بوده‌اند هرچند که برادرازده درنهایت علیه عموی‌ خود شهادت داد و در به زندان انداختن وی با قانون همکاری کرد. با زندانی شدن هِیل، پرونده بسته شد و اداره تحقیقات فدرال۵ برپا شد. هرچند، این پایان داستان نبود و ممکن است هیچگاه هم پایانی بر این داستان نباشد.

تحقیقات دیوید گرن نشان داده که تا به امروز صدها پرونده قتل از این ماجرا حل‌نشده باقی مانده‌اند. در حقیقت حتی می‌توان گفت این پرونده‌های حل نشده، توسط قانون و تاریخ به حاشیه رانده‌ و به‌دست فراموشی سپرده شده‌اند. طبق یافته‌های اف‌بی‌آی در حد فاصل ۱۹۲۱ تا ۱۹۲۶ حداقل ۲۴ فقره قتل اتفاق افتاده است. در عین حال یافته‌های گرن نشان می‌دهد «دوران وحشت» برای چندین دهه پابرجا بوده است.

لئوناردو دیکاپریو کنار ماشین قدیمی فیلم Killers of the flower moon

قاتلین ماه کامل داستانی شگفت‌انگیز است که چیزی بسیار بیشتر از قتل‌های مورد پرداختش را کاوش می‌کند. این کتاب یک بازه زمانی منحصربه‌فرد از تاریخ امریکا را وقایع‌نویسی می‌کند، دورانی که نظم و قانون گسترده‌ هنوز برپا نشده بود و منش‌های غرب وحشی همچنان بخش‌هایی از امریکا را شکل می‌دادند. قاتلین ماه کامل همچنین داستانی درباره ناعدالتی نژادی است، ناعدالتی‌یی که از راس دولت نشات می‌گیرد.

کتاب گرن تلاش خود را به نحو احسنت انجام می‌دهد تا به کسانی که داستان‌شان به یک پاورقی در تاریخ بدل شده، صدایی ببخشد. این کتاب به مثابه کاتالوگی راستین از کسانی است که جانشان گرفته شده، با این وجود اما گرن با قربانیان مانند اعداد و ارقام رفتار نمی‌کند. بااینکه فیلم اقتباسی اسکورسیزی بدون شک یک درام جنایی سرگرم‌کننده و لذت‌بخش خواهد بود، این فیلم همچنین موقعیتی‌ست برای انجام دادن کار درست در حق قربانیان و اجازه دادن به مخاطب برای به‌دست آوردن درکی حداقلی از جایگاه قربانیان در مقام انسان.

پانویس‌ها:

۱. Killers of the Flower Moon: The Osage Murders and the Birth of the FBI

۲. نویسنده و روزنامه‌نگار امریکایی. اکنون در مجله نیویورکر می‌نویسد.

۳. اولین رئیس اِف‌بی‌آی. به‌مدت ۳۶ سال و ۳۰۶ روز در این پست خدمت کرد.

۴. مامور اِف‌بی‌آی. یکی از بازرسان اصلی پرونده قتل‌های اوسیج بود.

۵. Federal Bureau of Investigation یا همان FBI.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده