نویسنده: علی گودرزی
// پنجشنبه, ۲۳ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۹

فیلم The Northman | از جنون در فانوس دریایی تا انتقام در سرزمین اودین

در این مقاله به‌سراغ مصاحبه‌ی رابتر اگرز، کارگردان فیلم The Northman با مجله‌ی امپایر می‌رویم تا ساخته‌ی وایکینگی و انتقام‌محور او را بیشتر بشناسیم.

رابرت اگرز با فیلم‌های The Witch و The Lighthouse خودش را به‌شکلی غیرمنتظره اما دلپذیر وارد قلب سینمادوستان کرد؛ اگرز مثل شخصی بود که برای حضورش انتظار نمی‌کشیدیم اما درهمان حال انگار که منتظرش بودیم! کارگردانی که تاکنون با فیلم‌هایش ترس را به‌زیر پوست مخاطب تزریق می‌کرد و با قصه‌گویی استنلی کوبریک‌وار درکنار فضاسازی لاوکرفتی مغز تماشاگر خود را در مخلوط‌کن می‌ریخت،‌ حالا قرار است با فیلم The Northman یک مسیر تازه از قصه‌گویی را امتحان کند؛ روایت یک داستان انتقام‌محور.

به‌لطف مصاحبه‌ی اگرز با نشریه‌ی امپایر درباره‌ی روال تولید فیلم The Northman و صحبت‌هایش پیرامون جوهره‌ی داستانی اثر نام‌برده، حالا می‌توانیم اطلاعات بیشتری را از این فیلم به‌دست بیاوریم. پس با ترجمه‌ی این مصاحبه‌ی خواندنی همراه زومجی باشید تا ببینیم که در فیلم جدید اگرز قرار است با چه‌ قصه‌ای طرف شویم.

الکساندر اسکارشگرد در فیلم The Northman

مجله‌ی امپایر سراغ قصه و درون‌مایه‌ی داستانی «نورث‌من» می‌رود و با نقل قول از خلاصه‌ی داستان فیلم که به‌صورت رسمی منتشر شده است چنین می‌نویسد:

«فیلم The Northman قصه‌ای حماسی با محوریت انتقام یک شاهزاده‌ی وایکینگ است؛ داستانی که می‌خواهد نشان بدهد که این شاهزاده برای خون‌خواهی پدرش و اجرای عدالت تا کجا پیش خواهد رفت.»

رابرت اگرز درباره‌ی قصه‌ی فیلم نورث‌من چنین می‌گوید:

«این نسخه‌ی وایکینگی قصه‌ی هملت (Hamlet) است. واقعا ساده‌تر از این نمی‌توانم در یک جمله توصیف‌اش کنم.»

نیکول کیدمن در فیلم The Northman

اگر شما هم دو فیلم قبلی اگرز را تماشا کرده‌اید احتمالا می‌دانید که قصه‌های این کارگردان هرگز قرار نیست ساده و پیشِ پا افتاده باشند. قصه‌هایی که جوهره‌ی ساعت‌ها تحقیق و مکاشفه هستند؛ قصه‌هایی که مثل فیلم The Witch به‌یک تندیس تاریخی شباهت دارند و مثل فیلم The Lighthouse، به‌اثری می‌مانند که از دل تاریخ به‌زمان حال پرتاب شده‌ است. با استناد به‌صحبت‌های اگرز در گفت‌وگویش با مجله‌ی امپایر، داستان نورث‌من نیز یک ماجراجویی در دل تاریخ است و به‌سفر در زمان شباهت دارد.

ریشه‌های داستانی فیلم نورث‌من به‌داستان املث (Amleth) بازمی‌گردند. یک قصه‌ی نورث که در قرن ۱۲ میلادی نقل می‌شد و از آن به‌عنوان یک الگو و الهام‌بخش برای شکسپیر یاد می‌شود؛ الگویی که ایده‌ی نوشتن هملت را در ذهن شکسپیر کاشت. البته که اگرز بیشتر از این حرف‌ها به‌دل نقل‌های فولکلور اسکاندیناوی وارد شده و ظاهرا منابع الهام قصه‌ی املث را هم پیدا کرده است. یک داستان الهام‌بخش برای املث که به‌زبان ایسلندی کهن نوشته شده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید حتی این قصه‌ی کهن نیز با الهام از یک نقل قدیمی‌تر نوشته شده است. اگرز اما در ادامه خاطرنشان می‌کند که برای داستان فیلم The Northman قرار نیست این حجم از داستان‌های قدیمی را استخراج کند. اگرز در ادامه ادعا می‌کند که فیلم نورث‌من اما به‌قطع حال‌وهوایی کهن را به‌تماشاگر منتقل خواهد کرد.

رابرت اگرز در پشت صحنه فیلم The Northman

شاید برایتان سؤال شده باشد که چه چیزی باعث شد رابرت اگرز که بیشتر فیلم‌هایی با فضای ترس ساخته بود، تصمیم بگیرد اثری با تم وایکینگ و انتقام بسازد. اگرز همه چیز را گردن الکساندر اسکارشگرد (Alexander Skarsgård) می‌اندارد! اگرز در صحبت‌های خود به‌این اشاره می‌کند که پافشاری‌های اسکارشگرد باعث شد تا اگرز به‌ساخت یک فیلم با محوریت وایکینگ‌ها متمایل شود. چرا که خود اگرز هم در آن زمان به‌ایسلند سفر کرده و عاشق آن‌جا شده بود؛ پافشاری اسکارشگرد مثل یک تکانه عمل کرد و اگرز را در مسیر ساخت The Northman فرستاد. اگرز سپس با شاعر و موزیسین ایسلندی یعنی سیون (Sjón) ملاقات کرد و روند تولید نورث‌من آغاز شد. سیون پیش‌تر روی فیلمنامه‌ی فیلم Lamb کار کرده بود که در استودیو فیلم‌سازی A24 ساخته شد.

فیلم نورث‌من دقیقا نقطه‌ی مقابل آن حس انزوا و تنهایی The Lighthouse است. چه از نظر مقیاس محیط‌ها و چه از نظر کادر بازیگران، فیلم نورث‌من از هر لحاظ یک جهش شگرف نسبت‌به «فانوس دریایی» است. نورث‌من با کادر خبره‌ای از بازیگران که از الکساندر اسکارشگرد (در نقش شخصیت اصلی فیلم)، ایثن هاوک و نیکول کیدمن در نقش شاه و ملکه در درکنار کلیس بنگ، آنیا تیلور جوی، ویلم دفو و بیورک (Björk) این تیم را شکل می‌دهند تلاش می‌کند تا سینمادوستان را میخکوب کند.

تصویری از آنیا تیلور جوی در فیلم The Northman

اگر فیلم‌های رابرت اگرز را دیده باشید احتمالا می‌دانید که این کارگردان با ترکیب مولفه‌های مختلف از طراحی صحنه گرفته تا صداگذاری‌ها و طراحی لباس و موسیقی، حس‌وحال آن محیط را که از قاب دوربین به‌روی پرده‌ی نقره‌ای می‌اندازد، به‌بهترین شکل ممکن برای بینندگان خود ترسیم می‌کند. اگرز چنین شکل از فضاسازی را با فیلم The Lighthouse به‌شکلی تحسین‌برانگیز اجرا کرد و با تماشای آن فیلم، از همان لحظه‌ی اول می‌توانستید هوای مرده و شرجی حاکم بر لحظات فیلم را در زیر و روی پوست خود احساس کنید. اگرز حالا برای فیلم نورث‌من نیز چنین ایده‌ای را می‌خواهد اجرا کند. وی دراین باره می‌گوید:

«با تماشای این فیلم اصلا آن حس و حال عجیبی که تماشای فیلم لایت‌هاوس برایتان ایجاد می‌کرد را قرار نیست تجربه کنید. ما در زمان آفرینش فیلم نورث‌من به‌این نتیجه رسیدیم که در زمان ساخت یک فیلم وایکینگ‌محور هرگز نمی‌توان مواردی مثل حرکت در آب یا وجود کشتی‌های عظیم را از اثر جدا کرد. در این فیلم نیز دو مولفه‌ی ذکر شده بخش مهمی از [فضاسازی] اثر را شکل می‌دهند.»

رابرت اگرز: این [داستان فیلم The Northman] نسخه‌ وایکینگی قصه‌ هملت است

نویسنده‌ی مقاله از نشریه‌ی امپایر در این بخش از مقاله،‌ به‌حضور پرانرژی اگرز در محیط‌های ابی [درحالی که آب تا زانوهای این کارگردان بالا آمده است] اشاره می‌کند. فیلم The Norhman اما قصه‌ای اکشن با محوریت‌ واکینگ‌ها است و خب زمانی‌که این دو مشخصه یعنی اکشن و وایکینگ‌ها را وارد یک فیلم ترکیب می‌کنیم، باید منتظر نبردهایی پرهیجان و پرحرارت باشیم. اگرز پیرامون مبارزات فیلم و نحوه‌ی اجرای این صحنه‌ها توسط آنیا تیلور جوی (که نقش «اولگا از جنگل بیرش» را ایفا می‌کند) چنین می‌گوید:

«آنیا کاملا در صحنه‌های فیلم و نقشی که داشت غرق شده بود. او حس می‌کرد که غرق شدن در کاراکتری که دارد خیلی بهتر از این است که به‌صورت مقطعی شخصیت خود را جلوی دوربین ببرد. برای همین تصمیم گرفت تا دمای بدنش را در یک درجه‌ی ثابت نگه دارد. فیلم‌برداری در یک محیط بسیار سرد و مملو از موانع محیطی انجام می‌گرفت؛ بازیگرانی که نقش وایکینگ‌ها را ایفا می‌کردند با وجود پوشیدن حجم زیادی از لباس‌های گرم همچنان نسبت به‌سردی هوا شکایت داشتند اما آنیا درحالی‌که شخصیت‌اش تقریبا در تمام طول فیلم پا-برهنه است، به‌خوبی با شرایط کنار آمد.»

دسته وایکینگ‌ها در فیلم The Northman

فیلم The Northman به‌کارگردانی رابرت اگرز حالا مراحل پس از تولید را پشت سر می‌گذارد. برای اگرز که یک کارگردان مستقل به‌حساب می‌آید و فیلم‌های قبلی او مقیاس به‌مراتب کوچک‌تر و جمع‌وجورتری نسبت به‌نورثمن داشتند، ساخت این فیلم جدید به‌مانند یک جهش عظیم در مقیاس فیلم‌سازی او به‌حساب می‌آید. در پایان مصاحبه، اگرز پیرامون رشد مقیاس فیلم‌سازی‌اش نسبت به‌گذشته چنین می‌گوید:

«این ترسناک است. واقعا ترسناک است. هم ترسناک و هم‌ به‌شکل تصاعدی پیچیده است. من اصلا نمی‌خواهم که مردم فکر کنند این فیلم قرار است نبردهایی عظیم در مقیاس فیلم‌های ارباب حلقه‌ها را نمایش بدهد که حالا جنگ مابین هزاران کشتی و مبارزات دریایی هم به‌آن‌ها اضافه شده‌اند. این فیلم اصلا در آن مقیاس عظیم نیست. اما خب جنگ‌ها و صحنه‌های بسیار بزرگی را در این فیلم داریم. این یک ماجرای حماسی واقعی است.»

الکساندر اسکارشگرد، نیکول کیدمن، آنیا تیلور جوی، ویلم دفو، ایتن هاوک، کلیس بنگ، بیورک، اینکوار اکرت سیگورثون، موری مک‌آرتور، هافثور یولیوش پی‌یرشون، کیت دیکی، رالف اینسون و ایان جرارد، از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم The Northman هنرنمایی خواهند کرد. اگرز پیش از این با تیلور جوی در فیلم The Witch و با دفو در فیلم The Lighthouse همکاری کرده بود.

فیلم The Northman برای اکران در تاریخ ۲۲ آوریل ۲۰۲۲ (۲ اردیبهشت ۱۴۰۱) برنامه‌ریزی شده است.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده