نویسنده: رضا اسکندری
// چهار شنبه, ۲۲ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۵۹

حقایق جالب سریال Dexter | قاتل سریالی محبوب تلویزیون

در این مقاله به بررسی نکات و حقایق جالب سریال Dexter یکی از سریال‌های جناییِ محبوب تلویزیون در دو دهه گذشته خواهیم پرداخت. با زومجی همراه باشید.

سریال Dexter به‌خاطر داستان جدید و بسیار جذاب خود توانست خیلی سریع درمیان سریال‌های پلیسی و هیجانی محبوبیت زیادی پیدا کند. یک مامور پلیس به نام دکستر مورگان که در بخش واحد بررسی خون‌های صحنه قتل مشغول کار است، در گذر زمان به خون علاقه زیادی پیدا می‌کند. این علاقه او به‌قدری جدی می‌شود که متهمین و حتی مردم عادی را به قتل می‌رساند و بدن آن‌ها را به قسمت‌های مساوی تقسیم کرده و در دریا رها می‌کند. نکته جالب درباره داستان این سریال این است که خواهر دکستر مورگان نیز در همان واحد جنایی مشغول به‌کار است و نمی‌داند که برادرش یک قاتل سریالی بی‌رحم قلمداد می‌شود. داستان‌های دکستر و مخفی کردن زندگی خود از پلیس جذابیت این سریال را بسیار زیاد کرده است.

فصل اول سریال دکستر در سال ۲۰۰۶ از شبکه Showtime پخش شد و پس از گذشت هفت سال و انتشار هشت فصل از آن در سال ۲۰۱۳ خاتمه یافت. در میان ۹۶ قسمت این سریال ۲۳ قسمت آن امتیاز بالای ۹ دارند که این موضوع به‌خوبی کیفیت بالای این سریال را نشان می‌دهد. این سریال براساس رمانی با همین نام به‌نویسندگی جف لیندسی که در میان نویسندگان سریال هم حضور دارد، ساخته شده است. لیندسی در ابتدای شروع مراحل ساخت این سریال اصلا موافق حضور مایکل سی‌هال در نقش دکستر نبوده است ولی حتی خود او بعد از تماشای چند قسمت از سریال اعتراف کرد که نمی‌تواند شخصیت دکستر را با چهره بازیگر دیگری تجسم کند. به مناسبت پخش فصل جدید سریال دکستر با عنوان Dexter: New Blood تصمیم گرفتیم تا در این مقاله نگاهی کنیم به نکات و حقایق جالب این سریال؛ حقایقی که شاید از آن‌ها اطلاعی نداشته باشید.

«توجه: مطالعه این مقاله ممکن است قسمت‌های مهمی از داستان سریال Dexter را برای شما اسپویل کند»

مایکل سی هال با صورت خونی در کاور سریال Dexter

۱- منبع اقتباس داستان

همان‌طور که احتمالا اطلاع دارید و در اطلاعات سریال دکستر هم به این نکته اشاره شده، این سریال با اقتباس از روی کتابی به نام Darkly Dreaming Dexter اقتباس و روی آنتن رفته است. بااین‌حال از این کتاب به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم به‌عنوان منبع اقتباس اصلی تمام سریال یاد کنیم. این کتاب که یکی از هشت کتاب منتشر شده با محوریت یک قاتل سریالی به‌شمار می‌رود در سال ۲۰۰۴ به نویسندگی جف لیندسی منتشر و خیلی سریع به محبوبیت بسیار زیادی دست پیدا کرد و همین موضوع باعث شد تا توجه بسیاری از سازندگان سریال‌های تلویزیونی به آن جلب شود. بااین‌حال سازندگان سریال Dexter تنها برای ساخت فصل نخست آن از این کتاب الهام گرفتند و این کتاب منبع الهام سایر فصل‌های این سریال به حساب نمی‌آید.

جف لیندسی درباره نوشتن کتاب Darkly Dreaming Dexter در مصاحبه‌ای گفت: «ایده خلق شخصیت دکستر به‌طور کاملا اتفاقی به ذهن من خطور کرد. یک روز و زمانی‌که با همکارانم درحال خوردن نهار بودیم به جمعیت حاضر در آن مکان نگاه کردم و پیش خودم گفتم که یک قاتل سریالی می‌تواند برای یک بار هم که شده قهرمان یک داستان تلقی شود، چرا که نه؟ به‌همین‌دلیل این موضوع پیام اصلی داستان شخصیت دکستر به‌شمار می‌رود که قصد داشتم ازطریق داستان کتاب و بعد از آن ازطریق سریال دکستر به مخاطبان این داستان منتقل کنم که ممکن است یک آدم خطرناک درکنار ما زندگی کند و ظاهری کاملا عادی و حتی خوب داشته باشد و ما از هویت او آگاه نباشیم».

او در ادامه افزود: «فکر می‌کنم شخصیت دکستر مورگان خیلی شخصیتی غیراخلاقی هم نباشد. بله، درست است که او یک قاتل سریالی قلمداد می‌شود ولی نقاطی اخلاقی هم در شخصیت او پیدا می‌شود. دکستر یک سری خط قرمزهایی دارد که به‌هیچ‌وجه حاضر نیست آن‌ها را پشت‌سر بگذارد و همین موضوع می‌تواند درس خوبی باشد که یک انسان هرچقدر هم که آدم خطرناکی باشد می‌تواند یک سری اخلاق‌های خوب هم در خود ببیند. امیدوارم این پیام ما را به فکر بیاندازد که چه چیزی اخلاقی است و چه چیزی غیراخلاقی. بااین‌حال اگر با این پیام مخالف هستید بازهم می‌توانید از داستان کتاب و سریال لذت ببرید».

شخصیت دکستر مورگان با صورتی خونین در سریال Dexter

۲- داستان حضور مایکل سی هال در سریال

مایکل سی هال بازیگر نقش شخصیت اصلی سریال دکستر یعنی شخصیت دکستر مورگان قبل از نقش‌آفرینی در این سریال در سریال Six Feet Under حضور داشت. سریالی که مانند دکستر تقابل مرگ و زندگی را به‌تصویر می‌کشد و در سال ۲۰۰۵ به پایان راه خود رسید. به‌همین‌دلیل در آن زمان مایکل سی هال به‌هیچ‌وجه قصد نداشت بار دیگر در یک سریال تلویزیونی حضور پیدا کند، مخصوصا زمانی‌که سریال دکستر هم مانند تجربه قبلی خود شامل تعداد زیادی مرگ‌ومیر بود.

مایکل سی هال در مصاحبه‌ای با رسانه Entertainment Weekly درباره حضور در سریال دکستر گفت: «من در آن زمان هیچ شوقی برای حضور در یک سریال تلویزیونی نداشتم. وقتی ایده داستان سریال دکستر را مطالعه کردم،‌ از خودم پرسیدم که آیا میل دارم به‌مدت چند سال در یک سریال تلویزیونی درمیان تعداد زیادی جسد حضور داشته باشم؟ جوابم به این سؤال به‌طور قاطع منفی بود. بااین‌حال پس از مطالعه کامل فیلم‌نامه و ایده کلی داستان تصمیم گرفتم که حضور در نقش دکستر به‌عنوان یک شخصیت خاکستری شاید خیلی هم بد نباشد».

دکستر مورگان: «زندگی خیلی شکنندست، هر نفسی که می‌کشیم ممکنه آخرین نفسمون در زندگی باشه»

او در ادامه گفت: «به نظر من میل دکستر به کشتن افراد مختلف و تکه‌تکه کردن آن‌ها باعث نمی‌شود که برای افراد نزدیک به او مشکلات مختلفی به‌وجود آید و دقیقا برعکس این موضوع صحت دارد. دکستر سعی می‌کند یک زندگی عادی داشته باشد و روابطی کامل نرمال را در زندگی خودش تجربه کند و این موضوع عامل اصلی پیدا شدن مشکلات فراوان در زندگی او و اطرافیان او به‌شمار می‌رود. شما نمی‌توانید به‌طور همزمان هم عاشق یک نفر باشید و هم بخواهید او را به قتل برسانید؛ امکان ندارد. دکستر نه به‌خاطر رفتار غیرانسانی خود که به‌خاطر رفتار انسانی خودش گرفتار می‌شود. پیام داستان دقیقا همین است».

مایکل سی هال و جان لیسگو بازیگران سریال Dexter

۳- شباهت دکستر و تونی سوپرانو از نظر جان لیسگو

بدون شک شخصیت قاتل ترینیتی با نقش‌آفرینی جان لیسگو یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های شرور سریال دکستر به‌شمار می‌رود. شخصیتی که آنتاگونیست اصلی فصل چهارم سریال Dexter محسوب می‌شد و بزرگ‌ترین ضربه روحی را در پایان فصل به شخصیت دکستر وارد کرد و همچنین در جدیدترین فصل این سریال یعنی Dexter: New Blood که مدتی پیش منتشر شد هم حضور داشت. جان لیسگو در مصاحبه‌ای با رسانه Los Angeles Times پس از پخش فصل چهارم سریال دکستر گفت که شخصیت دکستر مورگان و تونی سوپرانو شباهت‌های زیادی از نظر شخصیتی دارند و می‌توانند تاثیری مشابه روی مخاطب خود داشته باشند.

او در این مصاحبه گفت: «به احتمال خیلی زیاد با من موافق هستید که تونی سوپرانو بهترین شخصیت ضدقهرمان یکی دو دهه گذشته و حتی کل تاریخ در تلویزیون است و من شباهت‌های زیادی میان این شخصیت و دکستر مورگان می‌بینم. البته باید بگویم که این شخصیت‌ها تفاوت‌های آشکار و بزرگی دارند ولی بااین‌حال شباهت‌های جالبی می‌توانیم در آن‌ها ببینیم. تونی سوپرانو و دکستر مورگان هر دو افراد زیادی را به بدترین روش‌ها شکنجه کردند و به قتل رساندند ولی باوجود انجام این کارها مخاطب بازهم آن‌ها را دوست دارد. به‌نظر من جیمز گندولفینی و مایکل سی هال بازیگرانی فوق‌العاده باهوش هستند و به‌طرز استادانه‌ای می‌دانند که چگونه یک شخصیت ضدقهرمان را به شخصیت محبوب داستان تبدیل کنند».

جیمز گندولفینی عزیز متاسفانه در سال ۲۰۱۳ و چند سال پس از مصاحبه جان لیسگو یعنی در سن ۵۱ سالگی از میان ما رفت. به‌نظر شما صحبت‌های جان لیسگو تاچه‌اندازه درست هستند و شما چنین شباهت‌هایی میان شخصیت‌های تونی سوپرانو و دکستر مورگان می‌بینید؟

شخصیت‌های اصلی سریال Dexter سر صحنه جرم

۴- دیوید زایاس، ستوان باتیستا

دیوید زایاس بازیگر نقش شخصیت ستوان آنخل باتیستا نه‌تنها در سریال دکستر یکی از اعضای نیروهای پلیس به‌شمار می‌رفت که در دنیای واقعی و زندگی خود نیز یکی از پلیس‌های کارکشته شهر نیویورک تلقی می‌شد. او همزمان با کار در نیروهای پلیس این شهر در کلاس‌های بازیگری پیشرفته حضور پیدا می‌کرد تا بتواند حرفه‌ای که به آن علاقه دارد را دنبال کند. او در مصاحبه‌ای با رسانه NPR درباره این موضوع گفت: «تنها شریک زندگی من می‌دانست که در کلاس‌های بازیگری ثبت‌نام کرده‌ام. هیچ‌کس از همکاران و افراد نزدیک به من از این موضوع اطلاعی نداشتند».

او در ادامه گفت: «شب قبل از آزمون بازیگری خودم برای حضور در سریال دکستر درحال رانندگی بودم که با همسرم دیالوگ‌های مربوط‌به آزمون را روخوانی می‌کردیم و او کمک بسیار زیادی در این مسیر به من کرد. از همان لحظه‌ای که دیالوگ‌های این سریال را می‌خواندم، متوجه شدم که این شغل همان چیزی است که می‌خواستم به آن برسم. وقتی در آزمون بازیگری این سریال قبول شدم و در دنیای سریال دکستر قرار گرفتم حسی باورنکردنی به من منتقل شد و به‌معنی واقعی کلمه در آن لحظه از صمیم قلب خوشحال بودم». دیوید زایاس پس از حضور در سریال دکستر در فصل‌های دوم و سوم سریال ‌Bloodline نقش‌آفرینی و نقش یک نیروی دیگر پلیس را در این سریال ایفا کرد.

دکستر مورگان به همراه همسرش ریتا و پسرش در سریال Dexter

۵- لحظه مرگ شخصیت ریتا

تا پایان فصل چهارم سریال Dexter شخصیت ریتا یعنی همسر دکستر مورگان با بازی جولی بنز یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های این سریال به حساب می‌آمد که در پایان این فصل به طرز بسیار ناراحت‌کننده‌ای توسط قاتل ترینیتی به قتل رسید تا او انتقام خودش را از دکستر با کشتن همسرش گرفته باشد. این اتفاق که شاید مهم‌ترین اتفاق پایان فصل چهارم تلقی می‌شد به‌طور کامل از جولی بنز مخفی مانده بود و او به‌هیچ‌وجه نمی‌دانست که قرار است شخصیت او به قتل برسد. سازندگان سریال تنها یک ساعت قبل از فیلم‌برداری سکانس پایانی فصل چهارم که از این اتفاق مهم پرده برمی‌داشت به جولی بنز اطلاع دادند که شخصیت او چنین سرنوشتی خواهد داشت.

جولی بنز در مصاحبه‌ای با رسانه MTV گفت: «سازندگان سریال هیچ اطلاعی به من و بازیگران اصلی سریال نداده بودند تا واکنش‌های مایکل سی هال در نقش دکستر به طبیعی‌ترین شکل ممکن به تصویر کشیده شود. زمانی‌که از این موضوع اطلاع پیدا کردم شوکه شده بودم؛ واقعا متوجه نمی‌شدم در اطرافم چه اتفاقی می‌گذرد، به‌همین‌دلیل وقتی از این موضوع اطلاع پیدا کردم بسیار احساساتی شدم، نه‌تنها من که خانواده‌ام و سایر بازیگران هم در احساسات من شریک شدند».

او در ادامه گفت: «واقعا لحظه سختی بود. باید با شغلی که عاشقش بودم و چند سال عاشقانه آن را پیش بردم، خداحافظی می‌کردم. اگر کمی زودتر به من اطلاع می‌دادند کمی پذیرش این موضوع برای من آسان‌تر می‌شد ولی باید به تصمیم سازندگان احترام می‌گذاشتم. وقتی برای خداحافظی پایانی به محل ساخت سریال رفتم یک سنگ کوچک با خودم بردم که به شوخی روی آن عبارت RIP نقش بسته بود. پس از ضبط سکانس پایانی که شخصیت ریتا در یک وان پر از خون خوابیده بود، چند روز طول کشید تا درنهایت توانستم این اتفاق را بپذیرم».

مایکل سی هال و جنیفر کارپنتر در سریال Dexter

۶- جنیفر کارپنتر در نقش دِبرا مورگان

شخصیت دبرا مورگان، خواهر دکستر مورگان بدون شک پس از او مهم‌ترین شخصیت داستان سریال Dexter به‌شمار می‌رفت. او که یکی از افراد مهم نیروی پلیس میامی محسوب می‌شد پس از فهمیدن هویت واقعی برادرش زندگی سختی را از لحاظ عاطفی سپری کرد و درنهایت توسط شخصیت الیور به او شلیک شد و به کما رفت. بازیگر شخصیت دب یعنی جنیفر کارپنتر در مصاحبه‌ای با رسانه The Hollywood Reporter گفت که از سازندگان سریال درخواست کرده بود تا شخصیت دبرا در داستان سریال دکستر کشته شود.

او در این مصاحبه گفت: «شاید به‌نظر مسخره برسد ولی دوست داشتم که شخصیت دبرا در طول داستان سریال کشته شود و به‌هیج‌وجه نمی‌خواستم که این اتفاق به‌دست دکستر انجام شود. حتی عقیده داشتم خودکشی دبرا می‌تواند گزینه خوبی برای پایان داستان او به‌شمار رود ولی بااین‌حال اتفاقی که برای این شخصیت افتاد هم اتفاق بدی نبود. احتمالا شما هم با من موافق هستید که اصلا و ابدا نمی‌توانستیم پایان خوبی را برای دبرا درنظر بگیریم. دبرا لیاقت مرگی را داشت که او را در یاد دکستر زنده نگه دارد و شاید این اتفاق برای او پایانی خوش تلقی شود».

دکستر مورگان درحال راه رفتن روی مقداری زیادی خون در پوستر سریال Dexter

۷- تاثیرات بسیار ترسناک سریال در دنیای واقعی

اگر تصور کردن صحنه‌های قتل به روش‌هایی زننده شما را اذیت می‌کند، پیشنهاد می‌کنیم از خواندن این مورد صرف‌نظر کنید. بااین‌حال اگر سریال دکستر را تماشا کرده‌اید به احتمال زیاد با این موضوع مشکلی نخواهید داشت. بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های محبوب تاثیراتی در دنیای واقعی از خود به‌جای گذاشته‌اند و بعضی اوقات این تاثیرات می‌توانند به‌طرز ترسناکی مخرب و حتی مرگ‌بار باشند. سریال دکستر هم از این قضیه مستثنی نیست و تاثیرات بسیار بدی روی برخی افراد گذاشته است. این سریال باعث شد تا برخی افراد مریض از این سریال سواستفاده کنند و افکار و اعمال ترسناک خودشان را به مرحله ترسناک‌تری برسانند.

برای مثال در سال ۲۰۰۹ یک پسر نوجوان به نام اندرو کانلی در ایالت ایندیانا که تنها ۱۷ سال سن داشت برادر ۱۰ ساله خودش را خفه کرد و به‌این‌صورت او را به قتل رساند. بله، درست شنیدید، برادر ۱۰ ساله خودش را کشت. حالا دلیل کار او چه بود؟ اندرو کانلی پس از تماشای سریال دکستر حس می‌کرد که شباهت بسیار زیادی با دکستر مورگان دارد و به‌همین‌دلیل تصمیم گرفت تا راه و روش این شخصیت خیالی را پیش بگیرد. او در دادگاه تنها جمله‌ای که به زبان آورد این بود که من شبیه به دکستر هستم و کار بدی انجام ندادم، همین!

دکستر مورگان: «من حاضرم همه چیزم رو بدم تا هیچ احساسی به هیچ‌چیزی نداشته باشم»

اگر مثال قبلی خیلی ترسناک نبود می‌توانیم مثال دیگری بزنیم. در سال ۲۰۱۰ پسر جوانی به نام مارک تویچل اتاقی مخصوص کشتن افراد مختلف دقیقا مانند اتاق شخصیت دکستر مورگان در باغ خودشان ساخت و افراد غریبه را در اینترنت وسوسه می‌کرد تا از این مکان دیدن کنند. او ادعا می‌کرد که قسمت‌هایی از سریال دکستر در این مکان فیلم‌برداری شده است. درنهایت یک فرد غریبه به نام جانی آلتینگر گول حرف‌های او را خورد و مارک تویچل قربانی خودش را در همان اتاق مانند دکستر مورگان به قتل رساند. تویچل در سال ۲۰۱۱ به حبس ابد محکوم شد و در زندان یک نقاشی بسیار بزرگ از مایکل سی هال، بازیگر نقش دکستر کشید و برای او فرستاد!

شخصیت دکستر مورگان درحال مطالعه روزنامه در سریال Dexter

۸- پایانِ راه شخصیت دکستر مورگان

با اینکه امروز و پس از پخش Dexter: New Blood می‌دانیم که دکستر زنده است ولی در سال ۲۰۱۳ پس از پایان فصل هشتم سریال خیلی‌ها نمی‌دانستند که شخصیت دکستر زنده خواهد ماند یا خیر؛ البته شبکه شوتایم در اطلاعاتی گفته بود که دکستر زنده می‌ماند و نخواهد مرد. دلیل این موضوع چیزی نبود به جز اینکه این شبکه بتواند در آینده درصورت امکان ادامه این سریال را بسازد که همین اتفاق هم رخ داد.

جان گلدوین، یکی از تهیه‌کنندگان سریال Dexter در یک مصاحبه تلویزیونی درباره این موضوع توضیحاتی داد و گفت: «مدیران شبکه شوتایم به‌هیچ‌وجه اجازه نمی‌دادند شخصیت دکستر کشته شود. آن‌ها کاملا صریح و قاطع به ما گفته بودند که حق کشتن این شخصیت را نداریم. زمانی‌که پیچش داستانی انتهایی فصل آخر را با آن‌ها درمیان گذاشتیم، آن‌ها در جواب گفتند هرکاری که می‌کنید، بکنید ولی دکستر مورگان باید زنده بماند. ما پایان‌بندی‌های جذاب زیادی را بررسی کردیم ولی به‌خاطر حرف مدیران شبکه شوتایم محدودیت‌های زیادی سر راه ما قرار گرفت. سریال دکستر شاید مانند سریال بریکینگ بد فن‌بیس بزرگی نداشته باشد ولی شک نداریم که طرفداران وفاداری در سراسر جهان دارد و ما به این موضوع افتخار می‌کنیم».

سارا کولتون، تهیه‌کننده اجرایی سریال دکستر نیز درباره محدودیت‌های وضع شده توسط شبکه شوتایم برای پایان سریال دکستر در مصاحبه‌ای با رسانه TV Line گفت: «بعضی وقت‌ها آرزو می‌کردم که دکستر به‌خاطر فشارهای روحی زیادی که به ذهنش وارد می‌شد بتواند خودش را از بین ببرد. حتی دوست داشتم دبرا یک گلوله به او شلیک کند و اینگونه داستان دکستر به پایان برسد ولی نه، ما اجازه این کار را نداشتیم. کشته شدن دکستر شاید فصل هشتم را از لحاظ داستانی بسیار پیچیده می‌کرد ولی کشته شدن دکستر به‌خاطر اعمال او در سال‌های گذشته که خودش را در مخمصه‌ای بزرگ انداخته بود، می‌توانست پایانی جذاب و خوبی برای این شخصیت به‌شمار رود ولی بازهم می‌گویم که ما اجازه ساخت چنین پایان‌هایی را نداشتیم و ما برخلاف مدیران شوتایم اصلا موافق این تصمیم نبودیم. هیچ شخصیتی در سینما و تلویزیون نباید به‌طور کامل غیرقابل حذف شدن باشد».

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت زومجی درباره سریال Dexter چیست؟ به‌نظر شما پایان‌بندی فصل هشتم یک پایان‌بندی مناسب قلمداد می‌شد؟ به‌نظر شما ساخت Dexter: New Blood برای این سریال تلویزیونی ضروری بود؟ نظر خودتان را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده