نویسنده: مسیح کریمی
// یکشنبه, ۱۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۵۹

بوبا فت کیست و آیا او یک مندلورین است؟ | به بهانه پخش سریال The Book of Boba Fett

به مناسبت شروع پخش سریال The Book of Boba Fett تصمیم گرفتیم بیشتر با بوبا فت آشنا شویم و ببینیم که آیا او یک مندلور است یا تنها شباهت ظاهری به آن‌ها دارد. پس در ادامه با زومجی و این مقاله همراه باشید.

بوبا فت یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های دنیای جنگ ستارگان است که برای اولین‌بار در فیلم The Empire Strikes Back معرفی شد و سپس شاهد حضور این شخصیت در فیلم Return of the Jedi بودیم، اما در این فیلم او به وسیله موجودی به‌نام سارلاک خورده و کشته شد. در هر حال بوبا فت به شخصیتی بسیار محبوب تبدیل شد و همین محبوبیت بالا باعث شد تا لوکاس‌فیلم تصمیم به تغییر سرنوشت این جایزه‌بگیر محبوب بگیرد و سرانجام سال گذشته شاهد بازگشت این شخصیت در فصل دوم سریال The Mandalorian بودیم. حالا مدتی می‌شود که پخش سریال The Book of Boba Fett آغاز شده که در این سریال شاهد ادامه ماجراجویی بوبا فت در دنیای استار وارز هستیم. حالا به مناسبت شروع پخش این سریال قرار است بیشتر با شخصیت بوبا فت آشنا شویم. پس در ادامه با زومجی همراه باشید.

بوبا فت در حال پرواز در سیاره تاتویین و شلیک به دشمنان

بوبا فت کیست؟

بوبا فت درواقع کلون بی‌نقص جنگو فت است

برای آشنایی با بوبا فت بهتر است در ابتدا با پدر این جایزه‌بگیر آشنا شویم. پس از محبوبیت بوبا فت در سه‌گانه اصلی جنگ ستارگان، جرج لوکاس در سه‌گانه پیش درآمد Star Wars یک شخصیت جایزه‌بگیر دیگر به‌نام جنگو فت را معرفی کرد که پدر بوبا فت بود. جنگو فت یک جایزه بگیر معروف از سیاره مندلورین بود که تصمیم می‌گیرد تا راه دیگری در پیش بگیرد و به همین منظور سیاره خودش را ترک می‌کند. جنگو فت در سیاره‌ای به‌نام Concord Dawn به‌دنیا آمد و گفته می‌شود که توسط مندلورها به سرپرستی گرفته شده و پس از آموزش توسط مندلورها، به یکی از اعضای مندلورین تبدیل و به‌عنوان یک مبارز مندلورین بزرگ شد.

جنگو فت سپس در جنگ‌های داخلی مندلورین شرکت کرد و پس از آن زره مخصوص خود را به‌دست آورد، اما پس از فعالیت به‌عنوان یک مندلور تصمیم می‌گیرد تا به یک شکارچی فضایی تبدیل شود. البته مندلورها همیشه ارتباط با او را انکار کردند و می‌گویند که او یک جایزه‌بگیر است که شی با ارزشی از گذشته مندلورین را دزدیده است. جنگو فت خیلی سریع به شهرت زیادی در کهکشان دست پیدا کرد و توانایی بالای او در مبارزه باعث شد تا ارباب تاریکی تصمیم بگیرد تا به او پیشنهاد دهد که DNA خود را برای تولید ارتش کلون در اختیارش قرار دهد. جنگو فت این پیشنهاد را با یک شرط قبول می‌کند و آن هم ساخت یک کلون بدون نقص و کاملا مشابه خود بود.

جنگو فت و ارتش کلون در دنیای جنگ ستارگان

بوبا فت در فیلم Star Wars: Attack of the Clones شاهد مرگ پدرش به وسیله میس ویندو بود

نتیجه آن هم خلق شخصیت بوبا فت بود که به‌عنوان پسرش شناخته می‌شود. در ادامه جنگو فت توسط میس ویندو در فیلم Star Wars: Attack of the Clones و در جنگ جئنوسیس دربرابر چشمان بوبا فت کشته شد که این موضوع باعث نفرت بوبا فت از جدای‌ها شد. بوبا فت در ادامه تلاش کرد تا انتقام پدرش را در طول انیمیشن Clone Wars بگیرد، اما این تلاش بوبا جوان خیلی موفقیت‌آمیز نبود و او مجبور شد تا از تصمیم خودش منصرف شود. او در ادامه توسط دیگر جایزه‌بگیران و دوستان پدرش آموزش دید تا به یک جایزه‌بگیر ماهر و معروف در کهکشان تبدیل شود.

بوبا فت سال‌ها بعد به‌عنوان یک جایزه بگیر بسیار معروف تبدیل شد تا جایی که در سیاره تاتویین به شهرت و محبوبیت زیادی رسیده بود. بوبا فت محبوبیت زیادی میان دارث ویدر و جابا د هات داشت. بوبا فت در ادامه به همکاری با امپراطوری پرداخت که در آن او یکی از ۶ جایزه‌بگیر دارث ویدر برای دستگیری سرنشینان سفینه میلینیوم فالکون انتخاب شد و توانست هان سولو را دستگیر کند و او را به نزد جابا د هات در سیاره تاتویین ببرد. در هر حال او در جریان مبارزه با لوک اسکای‌واکر به درون گودال افتاد و توسط سارلاک خورده و کشته شد.

بوبا فت در حال فرار از گودال سارلاک در کمیک

بوبا فت در سه‌گانه اصلی جنگ ستارگان در ابتدا کشته شد، اما سرنوشت او سال‌ها بعد تغییر کرد

اگرچه بوبا فت در ابتدا واقعا کشته شده بود، اما سال‌ها بعد لوکاس‌فیلم تصمیم به تغییر سرنوشت این شخصیت گرفت. البته شاید جالب است بدانید که جرج لوکاس از کشتن بوبا فت در سه‌گانه اصلی جنگ ستارگان خیلی سریع پشیمان شد و سال‌ها بعد بوبا فت در دنیای کمیک دوباره زنده شد. او توانست با استفاده از جت‌پکش از گودال خارج شود و از دست سارلاک فرار کند. البته بخش زیادی از شهرت بوبا فت در بازار اسباب بازی‌های مرتبط با مجموعه جنگ ستارگان بود و این شخصیت با اینکه حضور خیلی پر رنگی در فیلم‌ها نداشت، اما در ابتدا بیشتر به‌خاطر ظاهر متفاوت و جذابش بین طرفداران Star Wars بسیار محبوب شد.

شخصیت بوبا فت بالاخره در فصل دوم سریال The Mandalorian بازگشت و در ادامه متوجه شدیم که داستان او قرار است به‌عنوان یک ارباب جرم و جنایت در دنیای جنگ ستارگان در سریال مستقلش ادامه پیدا کند، اما لوکاس‌فیلم در ادامه تصمیم گرفت تا روش نجات یافتن بوبا فت از دست سارلاک را در سریال The Book of Boba Fett کمی تغییر دهد. اما بوبا فت شباهت زیادی به دین جارین، شخصیت اصلی سریال مندلورین داشت و حتی در ابتدا بسیاری تصور می‌کردند که این سریال درواقع سریال بوبا فت است، اما شاید این سؤال هم برای شما پیش آمده باشد که آیا بوبا فت یک مندلور است یا موضوع چیز دیگری است؟

مندلورین در کنار بوبا فت و فنک شاند در قسمت ششم فصل دوم سریال The Mandalorian

آیا بوبا فت یک مندلور است؟ مندلورها چه کسانی هستند؟

بوبا فت درواقع یک مندلور است، اما او مسیر پدرش را در پیش گرفت و مندلورها هیچگاه او را به رسمیت نشناختند

اگر قرار است این جواب را خیلی خلاصه بگوییم، بوبا فت هم یک مندلور است و هم نه. او فرزند جنگو فت است و پدرش هم یک مندلور به حساب می‌آمد و باتوجه‌به اینکه بوبا کلون پدرش است، او به‌صورت فنی یک مندلور حساب می‌شود. اما این موضوع باعث نمی‌شود تا مندلورها او را به‌عنوان یکی از خودشان بشناسند و البته خود بوبا فت هم هیچگاه تلاش نکرد تا یکی از مندلورها باشد. درواقع بوبا فت تصمیم گرفت تا مثل پدرش یک جایزه‌بگیر مشهور در کهکشان تبدیل شود و البته سیاره مندلورین نیز دیگر سقوط کرده بود و حالا مندلورها در سراسر کهکشان پخش شده بودند.

اما مندلورها چه کسانی هستند؟ مندلورین یک سیاره صحرایی متشکل از قبیله‌ها و فرقه‌های مختلف بود که به جنگجویان افسانه‌ای و فوق‌العاده شهرت داشتند که می‌توانستند جدای‌ها را شکست دهند و با آن‌ها مبارزه می‌کردند. مندلورها بیشتر به‌خاطر ظاهر متفاوتشون شناخته می‌شوند که پوششی خاص داشتند. سیاره مندلورین در حاشیه کهکشان قرار داشت و در ادامه با قدرت گرفتن آن‌ها، مندلورها توانستند سیاره‌هایی چون Kalevala ،Krownest و Concord Dawn را به مستعمره خود بگیرند. اما جنگ داخلی مندلورین یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات کهکشان بود که باعث شد تا احساسات صلح‌طلبانه کم کم در سیاره شکل بگیرد.

دین جارین، بو کاتان و دیگر اعضای مندلورین در قسمت یازدهم سریال The Mandalorian

جنگ داخلی مندلورها بین دث واچ و ساتین کرایز باعث سقوط سیاره مندلورین شد

نتیجه هم تغییر روش و رسوم مندلورها بود و در ادامه ساتین کرایز رهبری مندلورها را بر عهده گرفت و در جنگ‌های کلون اعلام بی‌طرفی کرد. همچنین مندلورهای قدیمی دیگر در اطراف کهکشان پراکنده شدند و اشخاص جدیدی کنترل این سیاره را بر عهده گرفتند. با اینکه دهه‌ها صلح در سیاره مندلورین جریان داشت، اما دولت جدید مندلورها با تهدید جدیدی به‌نام دث واچ مواجه شدند. دث واچ متشکل از اعضای تبعیدی مندلورین بود که تصمیم داشتند تا رسومات و شیوه جنگجویانه مندلورها بازگردد و به همین منظور آماده شروع یک جنگ داخلی شدند. حتی بو کاتان کرایز، خواهر ساتین نیز یکی از اعضای دث واچ بود.

جنگ داخلی جدید مندلورین باعث تضعیف دولت و سپس اشغال آن توسط جمهوری و در ادامه امپراطوری شد. در ادامه پالپاتین تصمیم گرفت تا بو کاتان را رهبر جدید مندلورین کند، اما بو کاتان درخواست پالپاتین را رد کرد تا گار ساکسون رهبری مندلورها را بر عهده بگیرد. مانند بسیاری از سیاره‌ها، طی دوران امپراطوری مندلورین نیز مورد ظلم امپراطوری قرار گرفته و سلاح‌هایی مانند Arc Pulse Generator برای آرام کردن آن‌ها ساخته شد.

بو-کاتان کرایز با موهای قرمزرنگ مقابل مندو در فصل دوم سریال The Mandalorian

در ادامه کلن ساکسون وارد درگیری با کلن رن و کلن کرایز به‌همراه فن رائو، رهبر سابق محافظان مندلورین شد. درنهایت این اتفاقات به پاکسازی بزرگ مندلور ختم شد که در آن امپراطوری تعدادی زیادی از مردم مندلورین را کشت و حتی باعث شد تا بسیاری فکر کنند که آن‌ها منقرض شده‌اند. البته این پاکسازی که لحظات کوتاهی از آن در سریال The Mandalorian نمایش داده شد، پایان کار مندلورین نبود و افراد باقی‌مانده مندلور که زنده مانده بودند، مانند قبیله مجبور شدن پنهانی در گوشه و کنار کهکشان زندگی کنند. حالا بو کاتان در تلاش است تا دوباره شمشیر دارک‌سیبر را به‌دست بیاورد و دوباره مردمش را برای باز پس گیری مندلورین متحد کند.

دارث ویدر و بوبا فت در فیلم The Empire Strikes Back

از حضور بوبا فت و مندلورین در سینما و تلویزیون تا سرنوشت آن‌ها

جرمی بولاک در سه‌گانه اصلی جنگ ستارگان نقش بوبا فت را بر عهده داشت، اما تمورا موریسون در سه‌گانه پیش درآمد نقش جنگو فت را بازی کرد

اولین حضور بوبا فت در دنیای جنگ ستارگان به Star Wars Holiday Special باز می‌گردد که در سال ۱۹۷۸ پخش شد. در ادامه شاهد اولین حضور رسمی این شخصیت در سینما در فیلم The Empire Strikes Back بودیم که در آن یک جایزه‌بگیر با ظاهری جذاب و متفاوت بود و توانست نظر بسیاری را به خود جلب کند. سپس شاهد بازگشت بوبا فت در فیلم Return of the Jedi بودیم، اما همان‌طور که پیش از این گفتیم، حضور این شخصیت در این دو فیلم کوتاه بود و درواقع محبوبیت آن باعث شد تا جرج لوکاس از تصمیم خود پشیمان شود. البته بوبا فت در ابتدا قرار بود نقش مهم‌تری داشته باشد، اما در ادامه برنامه عوض شد.

جرمی بولاک نقش بوبا فت را در این دو فیلم از دنیای جنگ ستارگان بر عهده داشت، اما از آنجایی که ما هرگز صورت او را ندیدیم، باعث شد تا دست جرج لوکاس برای نمایش ریشه این شخصیت باز باشد. در ادامه تمورا موریسون برای نقش جنگو فت در سه‌گانه پیش درآمد Star Wars انتخاب شد. باتوجه‌به ریشه شخصیت بوبا و کلون بودن آن، بوبا فت دیگر شباهت ظاهری به پدرش داشت و اگر قرار بود فیلم یا سریالی از این جایزه‌بگیر در آن زمان ساخته شود، تمورا موریسون احتمالا گزینه اول سازندگان بود. البته لوکاس‌فیلم در یک دوره تلاش کرد تا فیلم Boba Fett را تولید کند و حتی در آن زمان گفته می‌شد که آن‌ها به‌دنبال استخدام بازیگر دیگری هستند.

بوبا فت و هنک شند در حال صحبت با گروهی افراد شرور در سریال The Book of Boba Fett

در طول انیمیشن The Clone Wars شاهد نمایش جنگ داخلی مندلورین و سقوط سیاره بودیم

طبق این شایعه، در ابتدا فیلم قرار بود توضیح داده شود که بوبا فت تصمیم می‌گیرد تا ظاهر خود را تغییر دهد و دلیل آن نمایش داده می‌شد، اما این موضوع هرگز تایید یا تکذیب نشد و البته فیلم بوبا فت هم درنهایت لغو شد. در فیلم Attack of the Clones شاهد نسخه کودکی بوبا فت بودیم و در ادامه نسخه کودکی این شخصیت در انیمیشن The Clone Wars حضور داشت. در انیمیشن جنگ‌های کلون شاهد ورود مندلورین نیز بودیم که درواقع خط داستانی آن‌ها به محبوبیت زیادی در بین طرفداران انیمیشن پیدا کرد و باعث شد تا اتفاقات جنگ داخلی و سقوط سیاره مندلور نیز در انیمیشن The Clone Wars به تصویر کشیده شود.

البته شاهد پرداختن به مندلورها در انیمیشن Star Wars Rebels نیز بودیم، اما سرانجام محبوبیت مندلورین باعث شد تا سریال The Mandalorian برای دیزنی پلاس ساخته شود. البته سریال مندلورین ظاهرا تا حد زیادی به فیلمنامه اولیه فیلم بوبا فت شباهت داشت. به‌طوری که دین جارین نیز مانند بوبا فت یک مندلور از سیاره دیگر است و حالا یک جایزه‌بگیر شناخته شده است. در فصل اول سریال The Mandalorian به شخصیت بوبا فت اشاره شد و در فصل دوم شاهد حضور پر رنگ بوبا فت با بازی تمورا موریسون بودیم. همچنین در سریال مندلورین شاهد حضور مندلورهای محبوبی مثل بو کاتان نیز هستیم.

شخصیت مندلوری و بیبی یودا در سریال the mandaloran در حال راه رفتن روی سطحی شفاف

داستان بوبا فت پس از فصل دوم سریال مندلورین در سریال The Book of Boba Fett ادامه پیدا کرد که در این سریال شاهد پرداختن به نجات بوبا فت از گودال سارلاک تا تلاش او برای تبدیل شدن به ارباب جرم و جنایت هستیم. هنوز مشخص نیست که داستان بوبا فت قرار است در این سریال به پایان برسد یا همچنان برنامه بیشتری برای او وجود دارد. البته در انیمیشن The Bad Batch به بوبا فت هم اشاره شده است که و دلیل آن وجود شخصیتی به‌نام اومگا است که به‌نحوی بی‌نقص‌ترین کلون ساخته شده پس از بوبا فت است و او درواقع خواهر بوبا فت است. البته کمی بعید به‌نظر می‌رسد که بوبا فت در انیمیشن The Bad Batch حضور داشته باشد، اما ممکن است اومگا را در سریال The Book of Boba Fett ببینیم؟

البته یکی از اشتباهات رایج در سریال مندلورین این است که بسیاری فکر می‌کنند نام شخصیت اصلی درواقع مندلورین است و درواقع او دین جارین نام دارد که پدرو پاسکال نقش این شخصیت را بازی می‌کند. سریال The Mandalorian قرار است برای فصل سوم بازگردد و حالا سؤال اصلی این آیا سریال قرار است به وعده خود عمل کند و در فصل آینده آن شاهد تلاش مندلورها برای باز پس‌گیری سیاره‌ مندلورین باشیم یا سریال همچنان قرار است مسیر دیگری را دنبال کند؟ البته جان فاورو، سازنده سریال بارها به احتمال ساخت فیلم Mandalorian اشاره کرده است و شاید نبرد پایانی در قالب یک فیلم سینمایی ساخته شود.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده