// یکشنبه, ۲۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۵۹

معرفی انیمه ماجراجویی عجیب جوجو: اقیانوس سنگی (Jojo's Bizarre Adventure: Stone Ocean)

Jojo's Bizarre Adventure: Stone Ocean با ارائه جلوه‌های بصری متفاوت به خاطر طراحی چهره شخصیت‌ها و سکانس‌های اکشن، تجربه‌ای متفاوت را دراختیار علاقه‌مندان به انیمه قرار می‌دهد.

زمانی‌که اولین فصل از انیمه Jojo’s Bizarre Adventure در سال ۲۰۱۲ پخش شد، شاید کمتر شخصی فکر می‌کرد محصولی را ببینیم که از نظر بصری، ساختار شکن است. طراحی متفاوت چهره کاراکترها و بعضی وقت‌ها ساختار بدن آن‌ها از مواردی هستند که باعث متفاوت شدن ماجراجویی عجیب جوجو نسبت‌به سایر انیمه‌های آن زمان شد. همین مورد سبب شد که بتواند مخاطبان انیمیشن‌های ژاپنی را به خود جذب کند.

بااین‌حال داستان Jojo’s Bizarre Adventure و شخصیت پردازی شخصیت‌ها و جهان آن هم به‌گونه‌ای بود که بتواند یک تجربه قابل قبول را ارائه دهد. همین روند ادامه پیدا کرد تا اینکه پس از دو سال از پخش فصل چهارم، مشخص شد که Jojo’s Bizarre Adventure: Stone Ocean، پنجمین فصل از انیمه Jojo’s Bizarre Adventure، در زمستان ۲۰۲۱ از شبکه نتفلیکس پخش می‌شود. البته که روند پخش این انیمه در دو پارت ۱۲ قسمتی انجام می‌شود و از نظر داستانی، «اقیانوس سنگی» را می‌توان یکی از بهترین و متفاوت‌ترین فصل‌های سری Jojo’s Bizarre Adventure دانست.

جولین در انیمه Jojo's Bizarre Adventure: Stone Ocean

در همان شروع، سؤال‌های مختلفی در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد و رفته رفته، نویسنده به‌خوبی این سؤال‌ها را جواب می‌دهد

پس از گذشت چهار فصل، شاهد یک قهرمان زن برای سری هستیم و روایت داستان در Stone Ocean به‌گونه‌ای است که فصل جدیدی از اتفاقات مختلف آغاز خواهد شد. به‌عبارتی، فصل پنجم شروع کننده مسیر جدیدی در این سری است و زمانی‌که قصد شروع اتفاقاتی جدید را داریم، قصه‌گویی و شخصیت پردازی شخصیت‌ها، موردی است که اهمیت بالایی دارد. Jojo’s Bizarre Adventure: Stone Ocean به‌خوبی این کار را انجام می‌دهد و بسیاری از حقایق‌های قدیم را آشکار می‌کند. بگذارید کمی دقیق‌تر به این قضیه نگاه کنیم.

داستان اقیانوس سنگی در مورد جولین کوجو، دختر جوتارو کوجو، است که به ۱۵ سال حبس محکوم می‌شود. درواقع براثر یک سانحه رانندگی که به هیچ‌وجه در رخ دادن آن مقصر نبوده، محاکمه و به زندان می‌افتد. در همان شروع، سؤال‌های مختلفی در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد و رفته رفته، نویسنده به‌خوبی این سؤال‌ها را جواب داده و موارد جدیدتری را خلق می‌کند. بازی با ذهن مخاطب یکی از ویژگی‌های اصلی قصه‌گویی Star Ocean به حساب می‌آید و بیننده مدام در حال حدس اتفاق‌هایی است که در آینده رخ خواهند داد.

کاراکترهای Jojo's Bizarre Adventure: Stone Ocean

نکته جالب دیگر قصه‌گویی در اقیانوس سنگی، نوع شروع آن است. در فصل سوم، جوتارو بی اعصابی را دیدیم که از پشت میله‌های زندان به مخاطب معرفی و بدون هیچ ایده‌ای متوجه شد که یک استفاده کننده از استند (Stand User) است و به‌واسطه‌ی قدرت ویژه خود، می‌تواند کارهای مختلفی را انجام دهد. حال در فصل پنجم، جولین هم همانند پدرش در یک زندان به مخاطب معرفی می‌شود. دراین‌میان با روایتی متفاوت در ادامه داستان، نویسنده درکنار ارائه حس و حالی آشنا و قدیمی، تجربه جدیدی را هم دراختیار مخاطب قرار می‌دهد.

خلق شخصیت‌های شرور و خوب و اینکه بیننده بتواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای داستانی به حساب می‌آید

ساختار قصه‌گویی در سری Jojo’s Bizarre Adventure بدین صورت است که همیشه قهرمان داستان به مرور زمان با شخصیت‌هایی آشنا می‌شود که بعضی از آن‌ها، در دسته شخصیت‌های شرور قرار گرفته و بعضی دیگر، هم‌تیمی‌های کاراکتر اصلی به حساب می‌آیند. حال شخصیت پردازی کاراکترها در این ساختار داستانی موردی است که اهمیت بسیار بالایی دارد. خلق شخصیت‌های شرور و خوب و اینکه بیننده بتواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای داستانی به حساب می‌آید. جولین و سایر شخصیت‌ها هرکدام شخصیت‌پردازی مخصوص‌به خود را دارند.

مبارزات انیمه Jojo's Bizarre Adventure: Stone Ocean

Jojo’s Bizarre Adventure: Stone Ocean جزو آن دسته از انیمه‌های فصل زمستان است که می‌تواند تجربه‌ی بسیار خوبی را دراختیار مخاطبان این سری قرار دهد

برای مثال، جولین دختری بی اعصاب است که شاید در ظاهر ساده‌لوح به‌نظر رسد، اما وی با آنالیز کردن به موقع گزینه‌های خود در شرایط سخت، بهترین عملکرد را از خود به‌نمایش گذاشته و اکثر مواقع با انجام موارد غافل‌گیر کننده، بیننده را شگفت‌زده می‌کند. همچنین قسمت به قسمت شاهد پخته‌تر شدن این کاراکتر هستیم. از آن طرف، فو فایترز شخصیتی است که برحسب یک اتفاق داستانی، تصمیم به مراقبت از جولین می‌گیرد. فو فایترز در طول داستان مدام در حال انجام کارهای دیوانه‌وار و عجیب و غریبی است. همین تضادها و المان‌های مشابه، دست به‌دست هم داده‌اند تا گروهی از شخصیت‌هایی را ببینیم که هرکدام به‌واسطه‌ی کارهایی که انجام می‌دهند، قصد سرگرم کردن بیننده را دارند.

بااین‌حال یکی دیگر از موارد تأثیرگذار در شخصیت‌پردازی کاراکترها، دیالوگ‌هایی است که میان آن‌ها رد و بدل می‌شود. دیالوگ‌های فصل پنجم بعضی وقت‌ها جنبه مرموزانه و جدی به خود گرفته و بعضی وقت‌ها طنزآلود بوده و قصد سرگرم کردن مخاطب را دارد. انتخاب درست دیالوگ‌ها موردی است که به شخصیت‌پردازی بهتر کاراکترها کمک کرده و هرازگاهی راوی داستان با بازگو کردن وقایع رخ داده، سعی می‌کند تا داستان انیمه را برای مخاطب بیشتر باز کند.

کاراکتر استورم کستر در حال نبرد در انیمه Jojo's Bizarre Adventure: Stone Ocean

تابه‌امروز انیمه‌های مختلفی ساخته شده که به‌خاطر نوع طراحی‌شان، مورد بحث قرار گرفته و مخاطب را از این طریق جذب کرده‌اند. سری Jojo’s Bizarre Adventure هم جزو این دسته از انیمه‌ها به حساب می‌آید. طراحی شخصیت‌های Jojo’s Bizarre Adventure: Stone Ocean ساختاری متفاوت نسبت به سایر انیمه‌ها دارد که بیشتر این تغییرات، به نوع طراحی چهره شخصیت‌ها بر می‌گردد. خشونت عامل دیگری است که استفاده مناسب آن سبب شده تا شاهد سکانس‌های هیجان‌انگیز و جذاب مختلفی باشیم و ترکیب آن با موسیقی، سبب شده تا مخاطب هم از نظر بصری و هم شنوایی، تجربه‌ی بسیار خوبی را کسب کند.

بااین‌تفاسیر Jojo’s Bizarre Adventure: Stone Ocean جزو آن دسته از انیمه‌های فصل زمستان است که می‌تواند تجربه‌ی بسیار خوبی را دراختیار مخاطبان این سری قرار دهد. همچنین اگر تابه‌امروز هیچ یک از فصل‌های Jojo’s Bizarre Adventure را مشاهده نکرده‌اید، حال بهترین زمان برای شروع Jojo’s Bizarre Adventure تا تجربه‌ای کاملا متفاوت را نسبت‌به سایر انیمیشن‌های ژاپنی کسب کنید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده