نویسنده: رضا اسکندری
// چهار شنبه, ۱۷ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۳۱

حقایق جالب فیلم There Will Be Blood | کلاس درس بازیگری توسط دنیل دی‌لوئیس

در این مقاله به بررسی نکات و حقایق جالب فیلم There Will Be Blood یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های دنیل دی‌لوئیس به کارگردانی پل توماس اندرسون خواهیم پرداخت. با زومجی همراه باشید.

با هربار تماشای دنیل دی‌لوئیس در قاب سینما از خودم این سؤال را می‌پرسم که آیا امکان دارد باز هم نقش‌آفرینی دیگری را از این بازیگر برجسته تاریخ سینما تماشا کنیم یا خیر؟ سوالی که بدون شک تمام سینمادوستان برای مثبت شدن جوابش لحظه‌شماری می‌کنند. دنیل دی‌لوئیس تنها بازیگر سینما به‌شمار می‌رود که توانسته است سه بار برنده جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد شود؛ رکوردی که باوجود تمام بازیگران بزرگ تاریخ سینما نشان می‌دهد هر سکانسی که از دنیل دی‌لوئیس تماشا می‌کنیم می‌تواند به‌عنوان یک درس بازیگری استفاده شود. فیلم There Will Be Blood به کارگردانی پل توماس اندرسون که دومین اسکار را برای دی‌لوئیس به‌همراه داشت سعی دارد به صنعت نفت آمریکا در اوایل قرن بیستم بپردازد و مشکلات آن زمان را به تصویر بکشد.

این فیلم در سال ۲۰۰۷ با اقتباس از رمانی به نام نفت (Oil) به نویسندگی آپتون سینکلر به تهیه‌کنندگی جوآن سلار و پل توماس اندرسون با بودجه‌ای ۲۵ میلیون دلاری تولید و توانست فروش نسبتا خوب ۸۰ میلیون دلاری را در گیشه‌ها تجربه کند. فیلم خون‌ به پا خواهد شد در مراسم اسکار توانست در بخش‌هایی مانند بهترین فیلم سال، بهترین کارگردانی و بهترین تدوین فیلم و صدا نامزد کسب این جایزه شود و تنها در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد و بهترین فیلم‌برداری این جایزه را به خودش اختصاص داد. ایفای نقش دنیل دی‌لوئیس در این فیلم به‌قدری شگفت‌انگیز است که نه‌تنها در مراسم اسکار که در جشنواره‌های فیلم گلدن‌گلوب و بفتا نیز جایزه بهترین بازیگر مرد سال را توانست کسب کند. به بهانه نزدیک شدن به چهاردمین سالگرد اکران این فیلم تصمیم گرفتیم تا در این مقاله نگاهی کنیم به نکات و حقایق جالب فیلم There Will Be Blood؛ حقایقی که شاید از آن‌ها اطلاعی نداشته باشید.

«توجه: مطالعه این مقاله ممکن است قسمت‌هایی از فیلم There Will Be Blood را برای شما اسپویل کند»

دنیل دی لوئیس درحال سیگار کشیدن در فیلم there will be blood

۱- محل اقتباس فیلم There Will Be Blood

همان‌طور که در اطلاعات فیلم خون به‌پا خواهد شد آمده است این فیلم از روی کتابی به نام Oil اثر آپتون سینکلر اقتباس شده ولی در واقعیت این کتاب محل اقتباس اصلی این فیلم به‌شمار نمی‌رود. کتاب Oil طبق گفته‌های پل توماس اندرسون حکم یک شروع‌کننده را برای مراحل ساخت فیلم داشته و او این کتاب را حتی کامل مطالعه نکرده است. اندرسون در مصاحبه‌ای با رسانه A.V. Club درباره این موضوع توضیح داد و گفت: «در زمان ساخت فیلم There Will Be Blood من به‌هیچ‌وجه فکر نمی‌کردم درحال اقتباس از یک کتاب باشم. در آن زمان به‌طرز عجیبی به‌دنبال یک منبع برای اطلاعات می‌گشتم و کتاب Oil نیز یکی از مهم‌ترین منابع من تلقی می‌شد».

اندرسون در ادامه گفت: «دقیقا میز کارم را یادم می‌آید؛ در آن زمان پر شده بود از نوشته‌های مختلف و کتاب‌های گوناگون که درباره صنعت نفت در اوایل قرن بیستم صحبت می‌کردند. فیلم‌نامه فیلم از منابع زیادی تشکیل شده ولی بدون شک کتاب Oil مهم‌ترین قدم برای شروع این پروژه به‌شمار می‌رفت. اطلاعاتی که آقای سینکلر درباره جزییات آن زمان و تجربیات شخصی خود در آن کتاب نوشته به‌معنای واقعی کلمه برای من حکم طلا داشتند. بااین‌حال پس از مطالعه حدود ۲۰۰ صفحه از آن کتاب متوجه شدم که ادامه آن خیلی مناسب اقتباس برای آن پروژه نبود و اطلاعات حاشیه‌ای بسیار زیادی را تعریف می‌کرد و به‌همین‌دلیل ادامه آن را مطالعه نکردم. حس می‌کنم خیلی به داستان کتاب وفادار نبودیم ولی از صمیم قلب از آپتون سینکلر برای نوشتن کتاب Oil سپاسگزارم».

یکی دیگر از منابع اقتباس فیلم There Will Be Blood فیلم The Treasure of the Sierra Madre اثر جان هوستون به‌شمار می‌رود. طبق گفته‌های نزدیکان پل توماس اندرسون، او قبل از شروع مراحل فیلم‌برداری فیلم خون به‌پا خواهد شد به تماشای آن فیلم می‌نشست و بارها و بارها آن را تماشا کرده است. بااین‌حال اندرسون در مصاحبه‌ای با مجله Filmmaker گفت که تماشای این فیلم در هرشب اغراق‌آمیز بوده ولی بدون شک از این فیلم الهام زیادی برای پروژه خود دریافت کرده است.

شایعاتی در سطح اینترنت وجود داشت که دنیل دی‌لوئیس خصوصیات رفتاری و اخلاقی جان هوستون، نویسنده و کارگردان فیلم The Treasure of the Sierra Madre را در شخصیت دنیل پلین‌ویو قرار داده و از خصوصیات رفتاری او برای نقش‌آفرینی در این فیلم استفاده کرده است. او در مصاحبه‌ای با رسانه Time Out درباره این موضوع توضیح داد و گفت: «بسیاری این سؤال را از من می‌پرسند و جواب همه آن‌ها منفی است. من برای نقش‌آفرینی با آن لهجه خاص فیلم‌ها و صحبت‌های زیادی را تماشا کردم و گوش دادم که فیلم The Treasure of the Sierra Madre هم یکی از آن‌ها بود ولی اصلا و ابدا قصد نداشتم شخصیت جان هیوستون را درون شخصیت دنیل پلین‌ویو قرار دهم».

دنیل پلین ویوو در فیلم there will be blood

۲- حضور دنیل دی‌لوئیس در این فیلم

بدون شک شما هم با من موافق هستید که دنیل دی‌لوئیس به‌هیچ‌وجه اهل نقش‌آفرینی در نقش‌هایی آسان و راحت نیست و این موضوع را خیلی راحت می‌توانیم از فیلم‌هایی که در آن‌ها حضور داشته، متوجه شویم. بااین‌حال داستان بسیار جالبی درباره قبول کردن این نقش توسط دنیل دی‌لوئیس وجود دارد. طبق گفته‌های او شخصیت تاریک دنیل پلین‌ویو مهم‌ترین مولفه‌ای تلقی می‌شود که او را متقاعد به قبول کردن پیشنهاد پل توماس اندرسون کرد؛ مولفه‌ای که در بسیاری از قسمت‌های فیلم با آن روبه‌رو می‌شویم و دی‌لوئیس نیز به زیباترین شکل ممکن آن را به تصویر کشیده است.

دنیل پلین‌ویو: «تمام زمین‌های این اطراف قابل خریدنه؟»

وی در مصاحبه‌ای با رسانه NPR درباره این موضوع توضیحات جالبی داد و گفت: «به جرات می‌‌توانم بگویم که وقتی با شخصیتی ناشناخته روبه‌رو می‌شوم به‌طور ناخودآگاه از آن خوشم می‌آید. چه چیزی می‌تواند جذاب‌تر از ایفای نقش در نقشی باشد که شما را به چالش می‌کشد؟ این موضوع برای من همیشه در الویت قرار داشته است. من همیشه جذب شخصیت‌هایی می‌شوم که با زندگی شخصی خودم فاصله بسیار زیادی دارند و شخصیت دنیل پلین‌ویو دقیقا چنین شخصیتی تلقی می‌شد. من به‌خاطر خشونت یا قدرت شخصیت پلین‌ویو آن را قبول نکردم و شخصیت تاریک و مبهم آن و ناشناخته بودن او من را به سمتش می‌کشاند. شخصیتی که با دنیل دی‌لوئیس فاصله زیادی دارد و به‌تصویر کشیدن آن چالش بزرگی به‌شمار می‌رود».

شخصیت دنیل پلین ویو با بازی دنیل دی لوئیس در چاه استخراج نفت در فیلم there will be blood

۳- رابطه میان دنیل دی لوئیس و پل توماس اندرسون

جوآن سلار، تهیه‌کننده فیلم There Will Be Blood در یک مصاحبه به نکته‌ای بسیار جالب اشاره کرد و گفت که اگر دنیل دی‌لوئیس پیشنهاد ما را برای حضور در این فیلم رد می‌کرد، ممکن بود این فیلم هیچوقت ساخته نشود؛ به همین راحتی! پل توماس اندرسون تنها دی‌لوئیس را برای نقش‌آفرینی در نقش شخصیت دنیل پلین‌ویو درنظر داشت و به‌همین‌خاطر جوآن سلار از این توضیح در آن مصاحبه استفاده کرده بود. البته تنها پل توماس اندرسون نبود که علاقه شدیدی به حضور دنیل دی‌لوئیس داشت، چراکه خود دی‌لوئیس نیز پس از دریافت این پیشنهاد آن را سریع پذیرفت و دلیل خودش را اینگونه توضیح داد که یکی از طرفداران پروپاقرص فیلم‌های اندرسون به‌شمار می‌رود.

دی‌لوئیس در مصاحبه‌ای با رسانه IndieLondon درباره این موضوع گفت: «بیشتر اوقات فیلم‌نامه مهم‌ترین چیز برای قبول یک نقش تلقی می‌شود ولی درباره فیلم There Will Be Blood علاوه‌بر فیلم‌نامه و شخصیت جالب دنیل پلین‌ویو، علاقه من به آثار قبلی پل توماس اندرسون به مولفه مهم دیگری برای حضورم در این فیلم تبدیل شد. من احترام بسیار زیادی برای او و آثارش قائل هستم و فیلم اخیر او (در زمان مصاحبه) یعنی Punch-Drunk Love را چندبار تماشا کرده‌ام. به‌همین‌دلیل وقتی پیشنهاد همکاری با او به من رسید، از آن پیشنهاد خیلی خوشحال شدم و پس از مواجهه با شخصیت دنیل پلین‌ویو آن را خیلی سریع قبول کردم. در آن زمان به‌خاطر همکاری با او واقعا خوشحال بودم».

رابطه بسیار خوب میان پل توماس اندرسون و دنیل دی‌لوئیس به مهم‌ترین دلیلی تبدیل شده است که خیلی‌های اعتقاد دارند شاید تنها اندرسون بتواند بار دیگر دنیل دی‌لوئیس را برای حضور در سینما ترغیب کند تا طرفداران این بازیگر محبوب مثل خود من بار دیگر بتوانند از تماشای او در یک فیلم سینمایی لذت ببرند.

پال دانو و دنیل دی لوئیس در کلیسا در فیلم there will be blood

۴- تعهد دنیل دی‌لوئیس به نقش دنیل پلین‌ویو

تقریبا همه اهالی سینما درباره تعهد دنیل دی‌لوئیس به نقش‌هایش می‌دانند که چگونه آن نقش‌ها را زندگی می‌کند و تا پایان مراحل ساخت فیلم از آن نقش خارج نمی‌شود. بااین‌حال داستان‌های بسیار جالبی درباره تعهد او به نقش دنیل پلین‌ویو وجود دارد که در این مورد به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت. مارک بریجس، طراح لباس فیلم There Will Be Blood در مصاحبه‌ای با رسانه The Washington Post درباره اهمیت دادن دنیل دی‌لوئیس به جزییات فیلم و تعهدش به نقش دنیل پلین‌ویو گفت: «شاید باور این موضوع سخت باشد ولی کلاه‌هایی که شخصیت دنیل پلین‌ویو در این فیلم روی سر خودش می‌گذاشت به یکی از مهم‌ترین مولفه‌های فیلم برای دنیل دی‌لوئیس تبدیل شده بودند».

بریجس در ادامه گفت: «دنیل دی‌لوئیس اعتقاد داشت کلاهی که دنیل پلین‌ویو به سر می‌گذارد می‌تواند نمایان‌گر وضع زندگی شخصی و کاری او در آن زمان باشد. به‌همین‌دلیل برای انتخاب کلاه مناسب وسواس بسیار عجیبی به خرج می‌داد. درنهایت وقتی تنها سه کلاه به‌عنوان سه گزینه نهایی باقی مانده بود، دنیل دی‌لوئیس تصمیم گرفت هرکدام از آن‌ها را به‌معنای واقعی کلمه در زندگی خودش امتحان کند. او را می‌شناسید دیگر، با نقش‌هایش زندگی می‌کند. او دنیای کوچکی برای خودش ساخته بود و در آن دنیا به‌عنوان دنیل پلین‌ویو زندگی می‌کرد. چندین روز این سه کلاه را روی سر می‌گذاشت و تمام روز حس‌های مختلفی که هرکدام از آن‌ها به او منتقل می‌کردند را می‌سنجید. از ابتدای شروع فیلم‌برداری تا روز آخر مراحل ساخت فیلم مخصوصا زمانی‌که یک کلاه روی سر او قرار داشت، ما دیگر با دنیل دی‌لوئیس سروکار نداشتیم و دنیل پلین‌ویو درمقابل قرار می‌گرفت».

داستان جالب دیگری درباره ایفای نقش دنیل دی‌لوئیس در این فیلم وجود دارد که پل دانو، بازیگر نقش ایلای ساندی آن را تعریف کرده است. در مصاحبه‌ای با رسانه Collider زمانی‌که از او پرسیده شد قرار گرفتن درمقابل دنیل دی‌لوئیس چگونه پیش می‌رفت، او جواب داد: «باور کنید هنوز جواب این سؤال را نمی‌دانم. بعضی وقت‌ها دنیل دی‌لوئیس به‌گونه‌ای نقش‌آفرینی می‌کند که فقط دوست دارید او را تماشا کنید و یادتان می‌رود که شما هم در این فیلم حضور دارید. بعضی وقت‌ها یه سکانس را تمرین می‌کردیم و در زمان فیلم‌برداری دنیل دی‌لوئیس به‌قدری واقعی آن سکانس را ایفا می‌کرد که من اصلا آمادگی آن را نداشتم».

دنیل پلین‌ویو: «تو مرد مهمی نیستی الی، پال نسبت‌به تو برادر باهوش‌تری بود، اون منو پیدا کرد و درباره زمین‌هاتون به من گفت، تو فقط یه احمقی»

او در ادامه گفت: «واقعا نمی‌دانستم چگونه یک بازیگر می‌تواند هر دیالوگی را که به زبان می‌آورد یا هر حرکتی که انجام می‌دهد را طوری انجام دهد که گویا بهترین دیالوگ یا حرکتش در تمام دوران حرفه‌ای او به‌شمار می‌رود. در برخی از سکانس‌ها او به‌قدری زیبا و فی‌البداهه ایفای نقش می‌کند که خشکتان می‌زند. سکانس پایانی فیلم و جایی که میان من و دنیل دی‌لوئیس یک درگیری شکل می‌گیرد را به‌خاطر می‌آورید؟ خواندن فیلم‌نامه آن سکانس و تمرین کردنش زمین تا آسمان با زمان فیلم‌برداری آن سکاسن تفاوت داشت. واقعا نمی‌توانم درست آن را توصیف کنم و هنوز نمی‌دانم چطوری توانستم به دنیل دی‌لوئیس سیلی بزنم».

همچنین شایعاتی وجود داشت که دنیل دی‌لوئیس در حیاط پشتی خانه خود چاهی حفر کرده بود و با بستن یک طناب به خودش سعی داشت که برخی از سکانس‌های فیلم را در آن‌جا تمرین کند و به داخل آن چاه حفر شده برود. تمام این شایعات نه‌تنها واقعیت ندارند که واقعا مسخره هستند. دی‌لوئیس در مصاحبه‌ای درباره این موضوع به شوخی گفت: «وقتی این شایعات را شنیدم پیش خودم گفتم که واقعا ایده بدی هم نبوده و می‌توانستم با اینکار تمرین بیشتری داشته باشم ولی به دور از شوخی کسی که این شایعات را درست می‌کند واقعا از قوه تخیل بسیار خوبی برخوردار است».

شخصیت‌های دنیل دی پلین ویو و پسرش اچ‌دابلیو در فیلم there will be blood

۵- شخصیت اچ‌دابلیو با بازی دیلن فرزیر

در زمان انتخاب بازیگران فیلم There Will Be Blood پل توماس اندرسون و اعضای تیم سازنده این فیلم برای پیدا کردن بازیگر مناسب برای نقش‌آفرینی در نقش اچ‌دابلیو، پسر دنیل ‌پلین‌ویو به مشکل خورده بودند. آن‌ها عده‌ای از بازیگران نوجوان و حرفه‌ای را ملاقات کردند ولی نتوانستند از میان آن‌ها بازیگر مناسبی انتخاب کنند. اندرسون قصد داشت تا پسری که برای این نقش انتخاب می‌شود اهل تکزاس باشد و بتواند با اسلحه شلیک کند و از آن مهم‌تر تجربه زندگی در خارج از شهر را داشته باشد. کاساندرا کولوکوندیس، مسئول انتخاب بازیگران این فیلم با چند مدرسه در آن حوالی تماس گرفت و از آن‌ها کمک خواست و با عبارت «کودکی که با نینتندو بازی نکند و در خارج از خانه کار کرده باشد» به توصیف نوجوانی می‌پرداخت که آن‌ها برای این نقش در نظر داشتند. از طرفی پل توماس اندرسون نیز به‌دنبال «مرد بزرگی در بدن یک کودک» می‌گشت و از این عبارت برای پیدا کردن بازیگر مناسب این استفاده می‌کرد.

یکی از نوجوان‌های پیشنهاد شده توسط یکی از این مدرسه‌ها دیلن فرزیر بود که به‌گفته کاساندرا کولوکوندیس به‌خاطر نحوه صحبت کردنش در ذهن او باقی ماند. یک روز که کولوکوندیس در راه مدرسه بود تا با دیلن صحبت کند، برای این ملاقات دیرش شده بود و به‌همین‌دلیل با سرعت زیادی درحال رانندگی بود که ماشین او توسط یک افسر پلیس نگه داشته شد. آن افسر پلیس کسی نبود به جز مادر دیلن فرزیر و پس از دیدن گواهینامه کولوکوندیس به او گفت که امشب در خانه‌اش او را خواهد دید و درباره آینده دیلن بیشتر صحبت خواهند کرد.

نکته جالب درباره مادر دیلن یعنی خانم رجینا فرزیر این بود که اصلا و ابدا دنیل دی‌لوئیس را نمی‌شناخت. قبل از اینکه قرارداد رسمی را با سازندگان این فیلم امضا کند تصمیم گرفت یکی از فیلم‌های این آقای غریبه یعنی دنیل دی‌لوئیس را تماشا کند و از میان فیلم‌های او فیلم Gangs of New York را انتخاب کرد و پس از تماشای آن به‌طرز عجیبی از دنیل دی‌لوئیس می‌ترسید؛ چراکه این مرد غریبه قرار بود زمان زیادی را به‌همراه پسر او سپری کند. پس از اینکه پل توماس اندرسون فیلم The Age of Innocence را به او نشان داد، مادر دیلن کمی نسبت‌به دنیل دی‌لوئیس احساس بهتری پیدا کرد.

زمانی‌که دنیل دی‌لوئیس جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را به‌خاطر حضور در فیلم There Will Be Blood به‌دست آورد، سخنرانی کوتاهی انجام داد و در همان سخنرانی از شخصیت اچ‌دابلیو و دیلن فرزیر تشکر و از او به‌عنوانی یکی از مهم‌ترین دلایل این جایزه یاد کرد. بااین‌حال متاسفانه در آن لحظه دیلن فرزیر خواب بود و سخنرانی دنیل دی‌لوئیس را به‌طور زنده و مستقیم نتوانست تماشا کند ولی مادرش با چشم‌هایی پر از اشک این صحنه را تماشا کرده بود.

فن آرت فیلم there will be blood با تصویری از چاه استخراج نفت

۶- نفت موجود در فیلم

برای به تصویر کشیدن استخراج نفت و کلا برای نشان دادن نفتی که به‌خاطر فعالیت‌های گروه آقای دنیل پلین‌ویو از زمین خارج می‌شد، طبیعتا نمی‌شد از نفت واقعی استفاده کرد. کارگردان یک فیلم هرچقدر هم به واقع‌گرایانه بودن فیلمش اهمیت بدهد، نمی‌تواند از نفت واقعی استفاده کند. بااین‌حال در مراحل تولید فیلم پل توماس اندرسون و تیم طراحی صحنه فیلم There Will Be Blood یک راه‌حل بسیار جالب و البته ارزان به ذهنشان رسید و از همان استفاده کردند.

پل توماس اندرسون در مصاحبه‌ای با رسانه Entertainment Weekly با اشاره به این موضوع توضیح داد که نفت حاضر در این فیلم از موادی ساخته شده است که فست‌فود‌ زنجیره‌ای مک‌دونالد برای تولید میلک‌شیک‌های شکلاتی خود استفاده می‌کند. به‌این‌ترتیب تیم سازنده فیلم یک میلک‌شیک با طمع شکلات تلخ به مساحت ۲۵ متر مربع تولید و از آن به‌عنوان نفت حاضر در سکانس‌های فیلم استفاده کردند. برخی از بازیگران فیلم از جمله دنیل دی‌لوئیس و دیلن فرزیر در مصاحبه‌ای به شوخی گفته بودند که نفتی که آن‌ها از زمین استخراج می‌کردند بسیار خوش‌مزه بود و حتی می‌شد آن را نوش‌جان کرد.

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت زومجی درباره فیلم There Will Be Blood چیست؟ اگر شما هم نکته جالبی درباره این فیلم در ذهن دارید که در این مقاله به آن اشاره‌ای نشده است، آن را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده