نویسنده: سوگند مختاری
// شنبه, ۱۳ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۷

معرفی سریال چرخ زمان (The Wheel Of Time) | دومین سریال پر خرج آمازون

سریال The Wheel Of Time «چرخ زمان»، دومین پروژه‌ی بزرگ و پرهزینه‌ی آمازون بعد از سریال ارباب حلقه‌ها محسوب می‌شود که براساس رمانی به‌همین نام و نوشته‌ی رابرت جردن (Robert Jordan) در ژانر حماسی فانتزی ساخته شده است. با معرفی این سریال همراه زومجی باشید.

ادبیات همیشه خواستگاه قصه‌ها و داستان‌های ماورایی بوده است. افسانه‌هایی خیالی که سر از سینما درآورده‌اند. آثار فانتزی آن هم از نوع حماسی‌اش، آنقدر در ناخودآگاه مخاطب نفوذ پیدا کرده‌اند که شرکت‌ها و استریم‌های آنلاین نمی‌توانند از این ظرفیت بالقوه چشم‌پوشی کنند. برکسی پوشیده نیست که آثار اقتباسی به‌دلیل خاصیت قصه‌گویی‌‌شان، توانایی خوبی را در جذب مخاطب دارند. ارباب حلقه‌ها (The Lord Of The Rings)، بازی تاج و تخت (Game Of Thrones) و ویچر (The Witcher) آثار اقتباسی مهمی هستند که ثابت کرده‌اند، سینما تا همیشه می‌تواند روی این قصه‌ها و کتاب‌ها حساب ویژه‌ای داشته باشد.

آثار حماسی فانتزی معمولا به‌دنبال جهان‌بینی‌های مشترکی می‌روند. آن‌ها سرشار از کهن‌الگوهایی‌ هستند که همه‌ی انسان‌ها به‌نوعی درکشان کرده‌اند و با آن‌ها خو گرفته‌اند. جنگ بین خیر و شر که اصلی‌ترین و قدرتمند‌ترین آرکی‌تایپ روی زمین است به سان موتیفی تکرار شونده در بین این فیلم‌ها و سریال‌ها می‌چرخد. از طرفی دیگر، قهرمان‌ها و ضدقهرما‌های قدرتمند با توانایی‌های منحصر به‌فرد، جادوها و قدرت‌های ماورایی، موجودات غیرانسانی، سرزمین‌های خیالی، خاندان‌ها و پادشاهان بزرگ، تاریخ‌های آلترناتیو، اسطوره‌های واقعی و غیرواقعی، فرهنگ‌های قدیمی و غیره مسائل مشترکی هستند که در این نمایش‌ها می‌توانیم آن‌ها را ببینیم.

آی سدا در حال رفتن به برج سفید در سریال چرخ زمان

حال Amazon به‌دنبال یکی از کتاب‌های پرکشش و سرشار از جادو و داستان‌های ماورایی رفته است و می‌خواهد از این ظرفیت خاص نهایت استفاده را ببرد. سریال چرخ زمان که استارت ساختش در ۲ اکتبر ۲۰۱۸ زده شد، بعد از مدت‌ها تأخیر (تولیدش در مارس ۲۰۲۰ به‌دلیل همه‌گیری متوقف شده بود)، قسمت اول آن در ۱۹ نوامبر روی استریم رفت. طبق نظرسنجی‌ها و گفته‌های مدیران آمازون چرخ زمان جزء چند سریال‌ برتر تاریخ پرایم ویدئو قرار گرفته است. The Wheel Of Time که از زمان انتشارش با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده است، انتظار می‌رود که عنوان پرمخاطب‌ترین سریال استودیوی آمازون را به خودش اختصاص دهد.

The Wheel Of Time، مدت‌ها پیش در آمازون و سونی پیکچرز، برای فصل دوم تمدید شد و آن‌ها تصویربرداری‌اش را در ژوئیه ۲۰۲۱ در پراگِ جمهوری چک آغاز کرده‌اند. این کتاب قرار بود توسط یونیورسال (Universal) و (Red Eagle) برای اقتباسی سینمایی در سال ۲۰۰۹ مورد استفاده قرار بگیرد که درنهایت استودیوی آمازون (Amazon) امتیاز آن را خریداری کرد و آن را در قالب یک سریال به‌تصویر درآورد.

سریال چرخ زمان ، که به‌وسیله‌ی تلویزیون سونی پیکچرز (Sony Pictures Television) و استودیو آمازون (Studio Amazon)، آماده شده است، فصل اول‌اش شامل ۸ قسمت است که ترتیب پخش‌شان روی استریم در تاریخ‌های ۲۸ آبان (۳ قسمت اول)، ۵ آذر، ۱۲ آذر، ۱۹ آذر، ۲۶ آذر و ۳ دی ماه است. این سریال عظیم بازیگران زیادی را در خود جای داده است که تا به اینجا ما شاهد حضور بازیگرانی همچون Rosamund Pike (در نقش مویرین دامودرد)، Daniel Henney (در نقش لان ماندراگوران)، Alvaro Morte (در نقش لوگین آبلار)، Madeleine Madden (در نقش اگونه الوره)، Zoe Robins (در نقش نینائو)، Josha Stradowski (در نقش رند)، Marcus Rutherford (در نقش پرین)، Barney Harris (در نقش مت) و ... هستیم.

گروه برج در حال رفتن به شرق در سریال چرخ زمان

Wayne Yip ، Uta Briesewitz و Salli Richardson تا به اینجا کارگردانان اپیزودهای این فصل از سریال هستند که پیش از این آمازون وین ییپ را نیز به‌عنوان یکی از کارگردانان سریال ارباب حلقه‌ها معرفی کرده بود. این اثر که براساس رمان The Wheel Of Time رابرت جردن (Robert Jordan)، نوشته شده، فیلمنامه‌اش به وسیله راف جودکینز (Rafe Judkins) توسعه یافته و به وسیله سلین سانگ (Celine Song) ، مایکل کلارکسون (Michael Clarkson) ، دیو هیل (Dave Hill) و چندین نفر دیگر نوشته و به رشته‌ی تحریر درآمده است.

چرخ زمان یک اثر بیگ پروداکشن محسوب می‌شود که عوامل زیادی از نیروهای انسانی را به خدمت گرفته است، تا جاییکه حدودا ۳۴۰ نفر در بخش جلوه‌های ویژه‌ی بصری به‌کار گرفته شده‌اند

چرخ زمان یک اثر بیگ پروداکشن محسوب می‌شود که عوامل زیادی از نیروهای انسانی را به خدمت گرفته است، تا جاییکه حدودا ۳۴۰ نفر در بخش جلوه‌های ویژه‌ی بصری به‌کار گرفته شده‌اند. در دیگر بخش‌ها همچون طراحی‌های صحنه‌ و دکور، طراحی‌های میدان جنگ، کارگردانی هنری، موسیقی‌ها، جلوه‌های ویژه‌ی میدانی و گریم‌ها نیز افراد زیادی مشغول به کار بوده‌اند.

در ادامه بخش‌هایی از داستان سریال چرخ زمان فاش می‌شود

در جهانی خیالی با الهام از عناصر قرون وسطایی که مردم در آن اسب‌سواری می‌کنند و با شمشیر و تبر می‌جنگند و از طرفی دیگر هم به عصرهای مختلف، زندگی‌های دوباره و ارواح‌ بازمانده معتقدند، جادوها نقش به‌سزایی را در زندگی‌شان ایفا می‌کند. در این دوران زن‌ها می‌توانند قدرتی ماورایی داشته باشند و به کمک آن از دنیا دربرابر سیاهی‌ها محافظت کنند. حال اژدهایی که در عصر قبلی دنیا را نابود کرده است، در وجود کسی دوباره متولد شده و ارتش خدای نور باید قبل از اینکه خدمتگذاران تاریکی بیابندش، اژدها را پیدا کند. دراین‌میان مویرین یکی از آن زن‌های آیس سدای قدرتمند، با مت، رند، اگوین، پرین به ظن تناسخ اژدها در وجودشان همراه می‌شود و آن‌ها را به‌سمت شرق و برج سفید که محل زندگی زنانِ آیس سدای (Aes Sedai) است، می‌کشاند.

مجموعه رمان چرخ زمان (The Wheel Of Time)، شامل ۱۴ کتاب است که ۳ کتاب پایانی آن، به‌وسیله‌ی براندون ساندرسون (Brandon Sanderson) تکمیل شده است. رابرت جردن (نام واقعی جیمز اولیور ریگنی) در سال ۲۰۰۷ درگذشت و یک دسته نوشته‌ی نهایی و ناتمام از خود به‌جای گذاشت که ساندرسون آن‌ها را تکمیل کرد و در ۳ کتاب به رشته‌ی تحریر درآورد. آخرین رمان این مجموعه، کتاب یک خاطره از نور (A Memory Of Light) است که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد.

مرد مدعی اژدها در حال رفتن به شرق در سریال چرخ زمان

پس از انتشار کتاب‌های ارباب حلقه‌ها (The Lord Of The Rings) نوشته‌ی جی‌آرآر تالکین ( J. R. R. Tolkein)، سروکله‌ی رمان‌هایی که سعی می‌کردند از کتاب‌های جادویی او تقلید کنند و فضایی شبیه به آن را به‌تصویر بکشند، پیدا شد. بااین‌حال بیشتر آن‌ها به‌دلیل شباهت بیش از حدشان به ارباب حلقه‌ها مورد انتقاد قرار گرفتند. هنگامی که چرخ زمان منتشر شد، اگرچه زیر سایه‌ی اثر تالکین قرار گرفته بود اما به‌دلیل خلق فضایی بدیع و متمایز مورد تحسین قرار گرفت. جورج آرآر مارتین (George Raymond Richard Martin) نویسنده‌ی رمان ترانه‌ی یخ و آتش (A Song of Ice and Fire) که بعدها این کتاب منبع اقتباس سریال بازی تاج‌وتخت شد، از یک سری عناصر موجود در چرخ زمان الهام گرفته بود و در مجموعه‌ی خود آن‌ها را گنجانید. می‌توان گفت که بعضی از شخصیت‌ها مثل لردها، مکان‌ها و اتفاقات از The Wheel Of Time تاثیر گرفته‌اند.

The Wheel Of Time اثری حماسی است که ردپای اساطیر شرقی و غربی در آن دیده می‌شود و شخصیت‌ها با الهام‌گیری از آن‌ها پرداخت شده‌اند. از طرفی دیگر چرخ زمان با فلسفه‌‌ی بودا، هندو و تائو حرکت می‌کند و به مسائل متافیزیکی می‌پردازد

The Wheel Of Time اثری حماسی است که ردپای اساطیر شرقی و غربی در آن دیده می‌شود و شخصیت‌ها با الهام‌گیری از آن‌ها پرداخت شده‌اند. از طرفی دیگر چرخ زمان با فلسفه‌‌ی بودا، هندو و تائو حرکت می‌کند و به مسائل متافیزیکی می‌پردازد. همچنین سریال در باب آفرینش، شیطان، خدای نور و غیره از ادیان ابراهیمی نیز تاثیرهایی می‌گیرد. چرخ زمان برپایه‌ی تناسخ بنا نهاده شده است و به دوره‌های زمانی اعتقاد دارد. افراد معتقد به تناسخ در این اثر معتقدند که این اتفاق یا بشر را نجات می‌دهد یا به‌کلی نابود می‌کند که بعد از انتشارِ کامل فصلِ اول، به این قسمت به‌طور مفصل خواهیم پرداخت.

فصل اول این سریال، وقایعِ کتابِ اول مجموعه‌ی چرخ زمان یعنی چشم دنیا (The Eye Of The World) را پوشش می‌دهد و به اتفاقات درون آن می‌پردازد. نقش اصلی این سریال را که رُزمِند پایک بازی می‌کند و به‌عنوان یک گاندالف زن (که همانند بانوی الف ارباب حلقه‌ها گریم شده است) با قدرت‌هایی ماورایی توصیف می‌شود. او برای پیدا کردن کسی که بتواند دنیا را از نابودی نجات دهد و تناسخ اژدها را بیابد، کاراکترهای دیگری را وارد سریال می‌کند. اپیزودهای این سریال تا قسمت چهارم، بیشتر حول معرفی شخصیت‌ها، شکل‌گیری قصه، فضا و توضیح هدف برای مخاطب می‌چرخد و می‌توان گفت این قسمت‌ها حکم مقدمه را برای این اثر دارند. در قسمت پنجم اوضاع مقداری تغییر می‌کند و چرخ زمان کم‌کم وارد قصه‌ی خودش می‌شود و کارکترها تقریبا راهشان را می‌یابند.

سفیدپوشان در حال پیدا کردن آیس سدا در سریال چرخ زمان

زنان آیس سدای( دارای قدرت چرخ زمان)، فرزانه‌ها (حکیم روستا)، محافظین، لباس سفیدان، زنان آیس سدای لباس قرمز(شکار کننده‌ی مردان با نیروی جادویی)، گرگ‌ها، موجودات غیرانسانی و خون‌ریز مانند ترولوک‌ها (ترول‌ها) , مینوتورها، فید (سایه)، اژدهای دروغین و غیره کارکترهایی بودند که تا به اینجا وارد سریال شده‌اند. مسئله‌ی دیگر چرخ زمان توجه به حقوق زنان و تفکرات فمنیستی و برابری نژادی است. سیاهپوستان، زردپوستان، آیس سدای محجبه و فرقه‌های دیگر در این اثر به چشم می‌خورند. برخلاف قرون وسطا زن‌ها قدرتمند هستند و می‌توانند از قدرت واحد استفاده کنند. این زن‌ها که به آیس سدای معروف‌اند می‌توانند از قدرت جادوی چرخ زمان بهره ببرند اما مردها اگر به این جادو دسترسی پیدا کنند، دچار جنون شده و دست به خودکشی می‌زنند.

سریال چرخ زمان با اینکه تا به اینجا اثری قابل قبول بوده است اما نمی‌‌تواند شبیه به آنچه که در بازی تاج‌وتخت و ارباب حلقه‌ها دیدیم، عمل کند

یکی از ضعف‌های سریال که تاکنون خیلی از مخاطبان را ناامید کرده، ضعف در جلوه‌های ویژه‌ است. عنصری بصری که نقشی حیاتی را در فیلم های فانتزی بازی می‌کند، در این قسمت‌ها نتوانسته به کمک محتوا و قصه بیاید. شهر قدیمی و خانه‌ی سنگی بین راهی در جنگل کاملا خودشان را لو می‌دهند و مشخص می‌کنند که اصلا طبیعی نیستند.

از آنجاییکه سازندگان طی صحبت‌هایی غیررسمی اعلام کرده‌اند که قرار است هر جلد این کتاب تبدیل به یک فصل شود و از سمتی دیگر نیز، هنوز به پایان اثر نرسیده‌ایم، قضاوت برای نوع اقتباس و نقد کلی سریال مقداری زود است اما چیزیکه تا به اینجا دستگیرمان شده است: ریتم، نوع فضاسازی و شخصیت‌ها تفاوت‌هایی با منبع اصلی دارند اما آنچنان ریشه‌ای نیستند که ما بتوانیم این اقتباس را غیروفادار بنامیم. پرین، اگوین، رند و مت روابط خانوادگی و خصوصی‌شان در سریال دچار تغییراتی شده است. همچنین مورین نیز در ابتدای منبع اصلی اینگونه وارد قصه نمی‌شود.

این سریال شباهت بسیار زیادی با ارباب حلقه‌ها دارد و بیننده تا اینجا می‌تواند این شباهت را در گروه مویرین و جدایی افراد از یکدیگر و جشن و پایکوبی مردم روستای دو رود جست‌وجو کند. چرخ زمان مقداری در قصه‌گویی و پرداخت شخصیت‌ها تعلل می‌کند و همانند منبع اصلی‌اش توانایی پرداخت کششی قدرتمند را ندارد.

سریال چرخ زمان با اینکه تا به اینجا اثری قابل قبول بوده است اما نمی‌‌تواند شبیه به آنچه که در بازی تاج‌وتخت و ارباب حلقه‌ها دیدیم، عمل کند. طرفداران این رمان انتظار داشتند که نتفلیکس (Netfelix) یا HBO، به‌جای آمازون به‌سراغ این داستان بروند و آن را در قالب سریال درآورند، چراکه این دو شبکه امتحان خود را در باب آثار فانتزی حماسی، پس داده‌اند. بااین‌حال سریال در ابتدای راه خودش قرار دارد و این اثر باتوجه‌به منبع اصلی پرکشش خود، تیم حرفه‌ای و منابع مالی سرشار قطعا می‌تواند پتانسیل‌های خود را بهتر نمایان کند، چراکه داستان خیر و شر آن هم با چاشنی زندگی‌های دوباره قطعا جذاب از آب درخواهد آمد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده