// سه شنبه, ۴ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۵۹

گزارش باکس آفیس: فروش فیلم Dune چطور بود؟

عملکرد فیلم موردانتظار Dune در گیشه چطور بوده است؟ آیا درآمدش برای توجیه ساخت دنباله‌اش کافی بوده است؟ پاسخ این سوالات و مرور ۱۰ فیلم پُرفروش هفته در گزارش باکس آفیس زومجی.

گزارش باکس آفیس این هفته را با تل‌ماسه (Dune)، ساخته‌ی علمی‌تخیلیِ دنی ویلنوو شروع می‌کنیم که با کسب ۴۰ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار به عنوان افتتاحیه‌ی سه‌روزه‌‌اش در آمریکای شمالی، صدرنشینِ جدول شد. این رقم نه تنها بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی برادران وارنر از زمان جوکر (۹۶ میلیون دلار) در اکتبر سال ۲۰۱۹ تاکنون است، بلکه با پشت سر گذاشتنِ گودزیلا علیه کونگ (۳۱ میلیون دلار)، بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی برادران وارنر در دورانِ کرونا نیز حساب می‌شود. درآمد افتتاحیه‌ی تل‌ماسه در بینِ فیلم‌هایی که به‌طور همزمان در سینماها و پلتفرم‌های استریمینگ پخش شده‌اند، پایین‌تر از هالووین می‌کُشد (۴۹ میلیون دلار) و بلک‌ویدو (۸۰ میلیون دلار)، در رده‌ی سوم جای می‌گیرد. گرچه درآمد روز جمعه‌ی تل‌ماسه ۴۰ درصد بهتر از بلید رانر ۲۰۴۹ بود (۱۷ و نیم میلیون دلار در مقایسه با ۱۲ و نیم میلیون دلار)، اما افتتاحیه‌ی سه‌روزه‌اش فقط ۲۱ درصد بهتر از افتتاحیه‌ی ۳۲ میلیون دلاری بلید رانر ۲۰۴۹ در اکتبر سال ۲۰۱۷ است.

پوستر رسمی فیلم Dune سال ۲۰۲۱ میلادی

این موضوع به این معنی است که درآمدِ افتتاحیه‌ی تل‌ماسه فقط ۲/۲۸ برابرِ درآمد روز جمعه‌اش است. در حالت عادی این آمار که یادآور واچمنِ زک اسنایدر است (۱۰۸ میلیون دلار از ۵۵ میلیون دلار افتتاحیه و ۲۴ و نیم میلیون دلار درآمد روز جمعه)، نشانه‌ی نگران‌کننده‌ای از دوام ضعیف فیلم در هفته‌های پسا-افتتاحیه خواهد بود. حتی اگر این اُفت فروش را به پای پخش همزمان فیلم روی اچ‌بی‌اُ مکس بنویسیم (احتمالا کسانی که برای دیدن فیلم در سینماها مصمم بوده‌اند، آن را هرچه زودتر در روز جمعه و شنبه دیده‌اند)، از اینجا به بعد پیش‌بینی میزانِ دوام فیلم به دلیلِ قابل‌دسترس‌بودنش روی اچ‌بی‌اُ مکس و ماهیتش به عنوان یک اکشنِ فانتزی غیرعامه‌پسندتر در مقایسه با امثال نیرو برمی‌خیزد یا ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه خیلی سخت است. اگر فیلم عملکردی شبیه به گودزیلای گرت اِدواردز (۲۰۰ میلیون دلار از ۹۳ میلیون دلار افتتاحیه) یا جوخه‌ی انتحارِ جیمز گان (۵۵ میلیون دلار از ۲۶ میلیون دلار افتتاحیه) داشته باشد، فروشِ خانگی ۸۴ میلیون دلاری‌اش پیش‌بینی می‌شود و اگر دوامی نزدیک به حاشیه‌ی اقیانوس آرام (۱۶۸ میلیون از ۳۷ میلیون افتتاحیه) یا کونگ: جزیره‌ی جمجمه (۱۶۸ میلیون از ۶۰ میلیون افتتاحیه) را تجربه کند، درآمدِ نهایی ۱۱۲ میلیون دلاری‌اش پیش‌بینی می‌شود.

اما از طرف دیگر نباید فراموش کنیم که در رابطه با تل‌ماسه داریم درباره‌ی اقتباسِ یک آی‌پی جدیدِ غیردی‌سی/غیرمارولی که در جریان چالش‌های دست‌و‌پاگیرِ همه‌گیری کرونا و با وجودِ پخش همزمان روی اچ‌بی‌اُ مکس، ۴۰ میلیون دلار به عنوان افتتاحیه فروخته است صحبت می‌کنیم. اگر بگوییم این فیلم ۱۵ درصد از درآمد احتمالی‌اش را به خاطر کرونا از دست داده است (کم و بیش برابر با همان مقداری که شانگ‌چی، یک مکان ساکت ۲ و سریع و خشن ۹ از دست دادند)، آن وقت افتتاحیه‌ی تل‌ماسه ۴۶ میلیون دلار می‌بود که برابر با امثال مگ (The Meg) و مد مکس: جاده‌ی خشم است. حتی اگر درآمدِ تل‌ماسه از فردا با کله سقوط هم کند، کماکان این افتتاحیه‌ پیروزی تبلیغاتی بزرگی برای فیلمِ ۱۶۰ میلیون دلاریِ (۳۰۰ میلیون دلار با هزینه تبلیغات) بسیار گران‌قیمتی که همیشه تحلیلگران از احتمال دستیابی‌اش به افتتاحیه‌ای نزدیک به بلید رانر ۲۰۴۹ (۳۲ میلیون دلار) یا صعود ژوپیتر (۱۸ میلیون دلار) می‌ترسیدند، است.

نسخه عریض پوستر فیلم Dune

تل‌ماسه همچنین این هفته ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار هم به عنوان افتتاحیه در بازار چین فروخت. گرچه این رقم برابر با افتتاحیه‌ی ۲۳ میلیون دلاری مرد آزاد (Free Guy) در چین است، اما فیلم ویلنوو نه تنها از هفته‌ی آینده در قالب زمانی برای مُردن نیست با رقیب سرسختی مواجه خواهد شد، بلکه همین حالا نمایش رکوردشکنانه‌ی نبرد در دریاچه‌ی چانگ‌جین (۸۲۹ میلیون دلار و اندی) به موی دماغش تبدیل شده است. قابل‌ذکر است که فیلم پروپاگاندایی دریاچه‌ی چانگ‌جین یک قدم دیگر به عبور از سلام، مامان (۸۳۷ میلیون دلار) و بدل شدن به پُرفروش‌ترین فیلم باکس آفیس ۲۰۲۱ نزدیک شده است. خلاصه اینکه تل‌ماسه، اقتباسِ رُمان کلاسیکِ فرانک هربرت تاکنون ۱۸۰ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در کشورهای خارجی فروخته که به معنی درآمدِ جهانی ۲۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار دلاری‌اش است.

تل‌ماسه برای اینکه استودیو را برای خرج ۱۵۰ میلیون دلار دیگر جهت بازگشت به سیاره‌ی بیابانی آراکیس متقاعد کند، باید عملکرد خیلی خوبی روی سرویس اچ‌بی‌اُ مکس داشته باشد

از یک طرف این فیلم احتمالا اکرانش را با کسب چیزی بینِ افسانه‌ی تارزان (۳۵۳ میلیون دلار) و آلیتا: فرشته‌ی جنگ (۴۰۵ میلیون دلار) به اتمام خواهد رساند که به معنی شکست تجاری است، اما از طرف دیگر، موفقیت تل‌ماسه با توجه به شرایط کرونا در طولانی‌مدت مشخص می‌شود: تل‌ماسه درست مثل مد مکس: جاده‌ی خشمِ جُرج میلر (۳۷۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار از ۱۸۵ میلیون دلار بودجه)، به احتمال بسیار زیاد یکی از مدعیان فصل جوایز خواهد بود. جاده‌ی خشم علاوه‌بر بُردن شش اُسکار، در شاخه‌های بهترین کارگردانی و بهترین فیلم نیز نامزد شد و اسپین‌آفش نیز که آغاز فیلم‌برداری‌اش برای سال بعد برنامه‌ریزی شده است، لقبِ بزرگ‌ترین پروداکشنِ تاریخ سینمای استرالیا را به دست آورده است.

اینکه آیا درآمد تل‌ماسه از سینماها برای توجیه کردن ساخت قسمت دوم که نیمه‌ی دوم کتابِ نخستِ مجموعه‌ی فرانک هربرت را اقتباس می‌کند کافی خواهد بود فعلا مشخص نیست. از همین رو، تل‌ماسه برای اینکه استودیو را برای خرج ۱۵۰ میلیون دلار دیگر جهت بازگشت به سیاره‌ی بیابانی آراکیس متقاعد کند، باید عملکردِ خیلی خوبی روی سرویس اچ‌بی‌اُ مکس داشته باشد. همان‌طور که خانم اَن سارنوف، مدیرعامل برادران وارنر هم گفته است، عملکرد تل‌ماسه نه فقط براساس اکران سینمایی‌اش، بلکه براساس کاری که برای کُل شرکت انجام می‌دهد، قضاوت خواهد شد. طبق گزارش شرکت «سامبا‌تی‌وی» یک میلیون و ۹۰۰ هزار خانوار تل‌ماسه را در سه روز نخست پخشش روی اچ‌بی‌اُ مکس تماشا کرده‌اند که بیشتر از آمار یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفری جاستیس لیگِ زک اسنایدر، اما کمتر از آمار ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتایی واندروومن ۱۹۸۴ است. تا به امروز پربیننده‌ترین افتتاحیه‌ی اچ‌بی‌اُ مکس به آمار ۳ میلیون و ۸۰۰ هزارتایی مورتال کامبت اختصاص دارد.

برادران وارنر که می‌دانست در قالب تل‌ماسه صاحب چه حماسه‌ی بزرگی است، بلافاصله آن را برای اولین‌بار در جشنواره‌‌ی فیلم ونیز و جشنواره‌ی فیلم تورنتو برای اصحاب رسانه و اعضای هیئت داوران پخش کرد. همچنین، وارنر ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار خرجِ تبلیغات تلویزیونی تل‌ماسه در ایالات متحده کرد که بیشتر از ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار دلاری که یونیورسال خرج تبلیغات تلویزیونی هالووین می‌کُشد و ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دلاری که سونی خرج ونوم: بگذار کشتار برپا شود کردند است، اما پایین‌تر از بودجه‌ی ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دلاری اِم‌جی‌اِم برای تبلیغات تلویزیونی زمانی برای مُردن نیست حساب می‌شود. تل‌ماسه از آن فیلم‌هایی است که دیده شدنش روی بزرگ‌ترین پرده با بهترین کیفیت صوتی را طلب می‌کند. پس تعجبی ندارد که ۵۰ درصد از درآمدِ افتتاحیه‌اش به سینماهای فرمت بزرگ و ممتازی مثل آیمکس، دالبی‌سینما، سه‌بعدی، پی‌اِل‌اِف و دی‌باکس تعلق دارند. درواقع، سینماهای آیمکس به تنهایی صاحب ۹ میلیون دلار (۲۲ و نیم درصد) از سهم فروش افتتاحیه‌ی فیلم هستند. تل‌ماسه با ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار دلاری که از سینماهای آیمکسِ سراسر دنیا به دست آورده، رکورد بزرگ‌ترین درآمد آیمکسِ تاریخ ماه اُکتبر را شکسته است.

ربات و پسربچه روی چمن نشسته‌اند انیمیشن ران خراب شده

دومین تازه‌اکران این هفته اما گزارش فرانسوی (The French Dispatch)، جدیدترین فیلم پُرستاره‌ی وس اندرسون است که استودیوی سرچ‌لایت پیکچرز آن را پیش از آغاز اکران گسترده‌اش از آخرهفته‌ی آینده در ۵۲ سینما روی پرده فرستاد. این فیلم تحسین‌شده به یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار افتتاحیه دست یافت که به معنی میانگینِ معرکه‌ی ۲۵ هزار دلار از هر سینما است که با عبور از ونوم ۲ (۲۱ هزار و ۳۰۰ دلار از هر سینما) و بلک‌ویدو (۱۹ هزار و ۴۰۰ دلار از هر سینما)، از زمان اکران محدودِ فیلم جنگی ۱۹۱۷ در اواخر سال ۲۰۱۹ تاکنون، بهترین میانگینِ درآمد از هر سینما حساب می‌شود. گزارش فرانسوی پشت‌سرِ افتاحیه‌ی تیتان (یک میلیون و ۳۶۰ هزار دلار از ۵۶۲ سینما) و خوک (۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار از ۵۸۸ سینما) در رده‌ی سوم بزرگ‌ترین افتتاحیه‌های اکران‌های محدود (زیر ۶۰۰ سینما) جای می‌گیرد. نتیجه‌ی نظرسنجی از تماشاگران نشان می‌دهد که ۸۳ درصد از مخاطبان گزارش فرانسوی خودشان را به عنوان طرفدارانِ سینمای اندرسون معرفی کرده‌اند که بیشتر از چیزی است که در رابطه با هتل گرند بوداپست و جزیره‌ی سگ‌ها دیده بودیم. دیگر تازه‌اکران این هفته انیمیشن ران خراب شده (Ron's Gone Wrong)، محصول دیزنی/قرن‌ بیستم بود که در شرایط نسبتا بی‌سروصدایی اکران شد و ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار کسب کرد. این رقم با توجه به شرایط کرونا و تقلای انیمیشن‌های اورجینال حتی پیش از همه‌گیری کرونا (به خاطر همین بود که سونی انیمیشن‌‌های ویوو و میچل‌ها علیه ماشین‌ها را به نت‌فلیکس فروخت)، درآمد نسبتا قابل‌قبولی تعبیر می‌شود.

پوستر فیلم گزارش فرانسوی

اما در زمینه‌ی فیلم‌های قدیمی جدول به هالووین می‌کُشد (Halloween Kills) برمی‌خوریم که در دومین آخرهفته‌ی نمایشش ۱۴ و نیم میلیون دلار فروخت؛ رقمی که به معنی اُفت فروش وحشتناک اما نه چندان غافلگیرکننده‌ی ۷۱ درصدی این فیلم در مقایسه با افتتاحیه‌ی ۴۹ میلیون دلاری‌اش است. بخشی از دلیل این سقوط به پای قابل‌دسترس‌بودنِ همزمان این فیلم روی پلتفرم استریمینگ پیکاک نوشته می‌شود، اما واقعیت این است که حتی قسمت قبلی هالووین هم اُفت فروش سریع و شدیدی را تجربه کرد (۱۵۹ میلیون دلار از ۷۶ میلیون دلار افتتاحیه). بنابراین، این دنباله که اتفاقا با واکنش‌های اکثرا منفی منتقدان و طرفداران مواجه شده بود، همیشه قرار بود به فیلمی مخصوصِ جامعه‌ی طرفداران هاردکور مجموعه بدل شود. با وجود این، داریم درباره‌ی یک فیلم ۲۰ میلیون دلاری که از مرز ۹۱ میلیون دلار فروشِ جهانی عبور کرده است صحبت می‌کنیم.

درآمد ۷۳ میلیون دلاری هالووین می‌کُشد در گیشه‌ی آمریکای شمالی، آن را بالاتر از احضار ۳: شیطان مرا وادار کرد (۶۴ میلیون دلار)، به پُرفروش‌ترین فیلم بزرگسالانه‌ی دوران کرونا از زمان پسران بد تا ابد (۲۰۴ میلیون دلار) در ژانویه‌ی ۲۰۲۰ تاکنون تبدیل می‌کند. هالووین می‌کُشد احتمالا تا پایان دوره‌ی اکرانش از مرز ۱۰۰ میلیون دلار درآمد خانگی عبور می‌کند که برای چنین فیلمی خیلی خوب است. در رده‌ی سوم جدول به زمانی برای مُردن نیست (No Time To Die) برمی‌خوریم که ۱۱ میلیون و ۵۹۰ هزار دلار دیگر در سومین آخرهفته‌اش کسب کرد که که این رقم مجموعِ درآمد ۱۷ روزه‌ی بیست و پنجمین فیلم جیمز باند را به ۱۱۹ میلیون دلار می‌رساند. گرچه عملکرد نسبتا قوی تل‌ماسه در آمریکای شمالی خبر خوبی برای زمانی برای مُردن نیست، اما مامور ۰۰۷ همچنان به کولاک کردن در کشورهای خارجی ادامه می‌دهد. ساخته‌ی کری فوکوناگا با کسب ۳۳ میلیون دلار دیگر از خارج از آمریکای شمالی، مجموعِ درآمد خارجی‌اش را به ۳۲۶ میلیون دلار و مجموع جهانی‌اش را به ۵۲۵ میلیون دلار رساند.

دنیل کریگ در نقش جیمز باند در ماشین استون مارتین که به گلوله بسته شده در فیلم No Time To Die

این فیلم هنوز هیچی نشده، پشت سر سریع و خشن ۹ (۷۱۶ میلیون دلار)، دومین فیلم هالیوودی برتر باکس آفیس ۲۰۲۱ است و به زودی با عبور از کازینو رویال (۶۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۶)، پایین‌تر از اسپکتر (۸۸۱ میلیون دلار) و اسکای‌فال (یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار)، به سومین فیلم پُرفروش تاریخ فیلم‌های جیمز باند بدل می‌شود. رده‌ی چهارم جدول به ونوم: بگذار کشتار برپا شود (Venom: Let There Be Carnage) تعلق دارد که با کسب ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار دیگر در چهارمین آخرهفته‌اش، مجموع درآمد ۲۴ روزه‌اش را به ۱۸۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار رساند. این فیلم از سریع و خشن ۹ (۱۷۳ میلیون دلار) عبور کرده است و اکنون یک پله پایین‌تر از بلک‌ویدو (۱۸۳ میلیون دلار) و شانگ‌چی (۲۲۰ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار)، در رده‌ی سوم پُرفروش‌ترین فیلم‌های باکس آفیسِ خانگیِ ۲۰۲۱ قرار دارد. این فیلم تا پایان دوره‌ی اکرانش از مرز ۲۰۰ میلیون دلار فروش خانگی عبور خواهد کرد که حتی در شرایط غیرکرونایی هم نتیجه‌ی درخشانی برای دنباله‌ی فیلمی که ۲۱۳ و نیم میلیون دلار فروخته بود، حساب می‌شود.

ونوم ۲ که با ۱۱۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده، ۳۸ میلیون دلار تازه هم از کشورهای خارجی به دست آورد تا مجموع فروشِ جهانی‌اش را به رقم شگفت‌انگیز ۳۵۲ میلیون دلار برساند. این فیلم احتمالا نمایشش را بدون بازار چین با کسب چیزی حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار به پایان خواهد رساند. فیلم اول ۲۶۹ میلیون دلار از درآمد جهانی ۸۵۶ میلیونی‌اش را از چین به دست آورده بود و گرچه هنوز اکران قسمت دوم در چین نامعلوم نیست، اما مقدار درآمد این فیلم در دیگر نقاط دنیا خیلی به مقدار درآمد فیلم اول نزدیک است. انیمیشن خانواده آدامز ۲ (The Addams Family 2) به ۴ میلیون و ۱۱۰ هزار دلار دیگر در چهارمین آخرهفته‌اش دست یافت و به مجموع ۲۴ روزه‌ی ۴۸ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار رسید. درام تاریخی آخرین دوئل (The Last Duel)، ساخته‌ی ریدلی اسکات پس از تجربه‌ی ۵۷ درصد اُفت فروش در دومین آخرهفته‌اش، ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار فروخت. با وجود تماشاگران بزرگسالی که دیدن گزینه‌های عامه‌پسندتری مثل تل‌ماسه، هالووین می‌کُشد یا زمانی برای مُردن نیست را به دیدن ساخته‌ی تحسین‌شده اما تیره‌و‌تاریک‌تر ریدلی اسکات ترجیح داده‌اند، این نتیجه همان‌قدر که دردناک است، همان‌قدر هم قابل‌انتظار است. این فیلم که با ۱۰۰ میلیون دلار بودجه تهیه شده، تاکنون ۸ و نیم میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی و ۱۷ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته است و می‌رود تا به یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های تجاری باکس آفیس ۲۰۲۱ بدل شود.

جدول ۱۰ فیلم برتر آخرهفته (۲۲ تا ۲۴ اُکتبر ۲۰۲۱)

ردیفنام فیلمدرآمد آخرهفتهمجموع آمریکای شمالیتعداد هفته
۱

Dune

۴۰ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار۴۰ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار۱
۲

Halloween Kills

۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار۷۳ میلیون و ۱۰۴ هزار دلار۲
۳

No Time to Die

۱۱ میلیون و ۸۸۶ هزار دلار۱۲۰ میلیون دلار۳
۴

Venom: Let There Be Carnage

۹ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار۱۸۱ میلیون و ۸۲۹ هزار دلار۴
۵Ron's Gone Wrong۷ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار۷ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار۱
۶The Addams Family 2۴ میلیون و ۳۳۹ هزار دلار۴۸ میلیون و ۳۱۸ هزار دلار۴
۷The Last Duel۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار۸ میلیون و ۵۲۱ هزار دلار۲
۸

Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings

۲ میلیون دلار۲۲۱ میلیون دلار۸
۹

The French Dispatch

یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلاریک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار۱
۱۰

Honsla Rakh

۴۹۰ هزار دلاریک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار۲


منبع forbes زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده