// چهار شنبه, ۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۰۱

موشکافی تریلر جدید فیلم The Batman | ریدلر دربرابر بتمن

دومین تریلر رسمی و بلند فیلم The Batman به نویسندگی مت ریوز، پیتر کریگ و متسون تاملین نشان داد که بتمن جدید با بازی رابرت پتینسون، از ترس به‌عنوان سلاح اصلی خود بهره می‌برد.

فیلم The Batman مت ریوز با نقش‌آفرینی رابرت پتینسون، زوئی کراویتز، پل دینو، جفری رایت، جان تورتورو، پیتر سارسگارد، بری کیوگن، اندی سرکیس و کالین فارل در تاریخ ۴ مارچ ۲۰۲۲ (۱۳ اسفند) اکران می‌شود. ۴۵ روز بعد از آغاز پخش در سالن‌های آمریکا هم فیلم بتمن جدید روی شبکه آنلاین HBO Max قرار می‌گیرد.

تماشاگرهای زیادی برای دیدن این فیلم ابرقهرمانی هیجان‌زده هستند و به تازه‌ترین نسخه‌ی سینمایی بتمن علاقه‌مند شده‌اند. به‌لطف تریلر دوم و اطلاعات رسمی مختلف حالا بیشتر از قبل با فیلم The Batman آشنا شده‌ایم. پس می‌توانیم با موشکافی دومین تریلر بتمن، آمادگی خود برای نبرد خفاش شب‌های گاتهام با ریدلر و پنگوئن را افزایش دهیم.

دانلود از آپارات

نخستین نکته‌ای که در تریلر جدید فیلم The Batman به چشم می‌آید، وضعیت روحی بد بتمن است. ما در ویدیوهای رسمی پخش‌شده از این فیلم حتی زمان مواجهه با بروس وین، شخصیتی عبوس و عصبی را دیده‌ایم که انگار هر لحظه فقط می‌خواهد به درون لباس بتمن بازگردد. این‌جا خبری از آن پسر ثروتمند مسلط روی خود نیست که می‌تواند روزها نقش بروس وین و شب‌ها نقش خفاش را بازی کند. به‌گفته‌ی مت ریوز، تنها مقداری بیشتر از یک سال از تبدیل شدن او به بتمن می‌گذرد و وی فاصله‌ی زیادی تا رسیدن به ثبات و تعادل در زندگی دارد.

رابرت پتینسون در نقش بروس وین بدون ماسک بتمن در فیلم The Batman

یکی از مهم‌ترین سکانس‌های حاضر در نخستین تریلر فیلم بتمن، لحظه‌ی کتک خوردن چند خلافکار توسط او بود؛ وقتی که جمله‌ی «من انتقام هستم» را به زبان آورد. این جمله را بسیاری از طرفدارهای قدیمی با سریال معروف Batman: The Animated Series می‌شناسند و باتوجه‌به ظاهر دشمن‌های مقابل بتمن، اکثر بینندگان حدس زدند که آن‌ها خلافکارهای پلیدی هستند که یا برای جوکر یا برای پنگوئن کار می‌کنند. هرچند گفته می‌شود که اصلا در جهان فیلم The Batman مت ریوز قرار نیست جوکر وجود داشته باشد. ولی تریلر دوم حقیقت تاریک‌تری را فاش کرد؛ بتمن گویا واقعا بدون هیچ‌گونه دلیل خاص و جدی، سراغ حمله به این آدم‌ها رفته است.

ریدلر با بازی پل دینو در پوستر جدید فیلم The Batman

البته که آن‌ها اراذل و اوباش شهر هستند. اما بیشتر شبیه چند جوان بی‌کار به نظر می‌رسند که صورت خود را رنگ‌آمیزی کرده‌اند و شاید دزدی از یک سوپرمارکت، بزرگ‌ترین خلاف شب آن‌ها باشد. ما بتمن را در تریلر دوم فیلم The Batman مشغول تعقیب این خلافکارهای خرده‌پا می‌بینیم؛ افرادی که در وسیله‌ی حمل‌و‌نقل عمومی نشسته‌اند و از قضا کاری به یک زن عادی حاضر در قطار شهری ندارند.

بتمن مخفیانه آن‌ها را دنبال می‌کند. گویا به‌دنبال مجازات کردن این چد نفر است. حالا لحظات مواجهه‌ی او با این افراد در تریلرهای اول و دوم فیلم The Batman را با دقت بیشتری نگاه کنید. آن‌ها ترسیده‌اند و حتی به درستی نمی‌دانند که چرا باید با چنین حمله‌ای مواجه شوند. بتمن هم چه با مشت‌ها و چه با تجهیزات الکترونیکی خود از خجالت همه درمی‌آید. او انگار فقط می‌خواهد کتک بزند و کتک بخورد؛ آسیب بزند و آسیب ببیند. این‌جا ما یک ابرقهرمان با کدهای اخلاقی محکم را نمی‌بینیم و حتی در ویدیو جدید پخش‌شده از پشت صحنه، شاهد حمله‌ی بتمن با چوب بیس‌بال به فردی افتاده روی زمین بودیم. به همین خاطر احتمالا وضعیت روحی بسیار بد این شخصیت، بارها در طول فیلم The Batman توسط دشمن اصلی او یعنی ریدلر به چالش کشیده می‌شود.

بتمن: وقتی آن نور به سمت آسمان می‌تابد، هدف فقط برقراری ارتباط نیست. بلکه این یک هشدار است

همین تریلر دوم یک لحظه‌ی کلیدی دیگر نیز دارد که در آن بتمن داخل راهرو تاریک، آرام‌آرام به سمت دشمن‌ها قدم برمی‌دارد و نفر به نفر آن‌ها را از پا درمی‌آورد. این‌جا او فقط در حال آسیب زدن نیست. بلکه در فاصله‌ی چند سانتی‌متری با شلیک‌های پیاپی مواجه می‌شود. لباس او بسیار بسیار مقاوم است که در دربرابر چنین شلیک‌هایی سوراخ نمی‌شود. اما خود بروس هم قطعا می‌داند که اگر فقط یک گلوله به سمت چانه و فک او بیاید، کار وی تمام است. پس چرا اهمیتی نمی‌دهد؟ چرا انقدر آماده‌ی نابود کردن و نابود شدن است؟ تازه ما تیر خوردن او از نزدیک را در همان بخش حمله به اراذل شهر هم دیدیم. در بخشی دیگر از هر دو تریلر هم شاهد قرارگیری وی در نزدیکی یک انفجار بودیم. انگار او نه اهل احتیاط است و نه اهل اهمیت دادن فراوان به اینکه چه کسی را با مشت‌های خود لِه می‌کند.

وحشت در تاریکی شب گاتهام موج می‌زند و ترس، سلاح اصلی مورد استفاده‌ی این نسخه از بتمن است. او احتمالا خطاب به کمیسر گوردون که با Bat-Signal بتمن را خبر می‌کند، در تریلر دوم گفت: «ترس، یک ابزار است. وقتی آن نور به سمت آسمان می‌تابد، هدف فقط برقراری ارتباط نیست. بلکه این یک هشدار محسوب می‌شود».

بتمن مقابل اراذل و اوباش عادی شهر در فیلم The Batman

حتی ازوالد کابلپات یا همان پنگوئن هم با دیدن شدت خشونت بتمن متعجب می‌شود

این وسط اگر با دیدن سکانس داخل راهرو به یاد یکی از بهترین لحظات فیلم Rogue One: A Star Wars Story افتادید، تعجب نکنید. زیرا آن سکانس با محوریت حمله‌ی دارث ویدر به لشگری از سربازها داخل راهرو تاریک، توسط گرگ فریزر فیلم‌برداری شده بود؛ شخصی که حالا به‌عنوان فیلم‌بردار Dune و فیلم‌بردار The Batman هم شناخته می‌شود.

در هر دو سکانس، تاثیرگذاری اصلی روی مخاطب به خاطر روشن شدن محیط کاملا تاریک با سلاح‌ها شکل می‌گیرد. در جنگ ستارگان او بیشتر از نور لایت‌سیبر برای روشن کردن محیط بهره می‌برد و در این سکانس از فیلم The Batman فقط لحظات شلیک شدن تیر از تفنگ‌های افراد ایستاده مقابل بتمن را دارد. به همین خاطر یکی شدن این بتمن با تاریکی را به خوبی احساس می‌کنیم و باز هم جلوه‌ی ترسناک وی را می‌بینیم.

فیلم The Batman و بتمن مشغول مبارزه با دشمنان مسلح در راهرو تاریک

حالا این ابرقهرمان عصبی و آماده‌ی دعوا بیشتر از همه توسط چه شخصیتی به چالش کشیده می‌شود؟ کاراکتری که برخلاف او آرام‌آرام و کاملا حساب‌شده نقشه‌های خود را طراحی کند؛ ادوارد نشتون ملقب به ریدلر (Riddler) که به‌عنوان یک قاتل زنجیره‌ای، جنایت‌های خود را با استریم ازطریق اینترنت برای مخاطب‌ها به نمایش می‌گذارد. اصلا نگذارید این تریلر شما را راجع به نقش پنگوئن (ازوالد کابلپات) در فیلم The Batman فریب بدهد. او مطابق گفته‌ی رسمی بازیگر نقش یعنی کالین فارل، کمتر از ۹ دقیقه در اثر مت ریوز حضور دارد و اتفاقا مطابق آن‌چه در تریلر می‌بینیم، یکی از همان شخصیت‌های منفی است که این نسخه‌ی رام‌نشده از بتمن هیچ مشکلی برای به بند کشیدن آن‌ها ندارد.

اصلا شاید نابود شدن پنگوئن در همان اوایل قصه باعث ایجاد همکاری بین گوردون و بتمن شود. شاید هم شکست خوردن ساده‌ی او از بتمن، بروس را مغرور و صد البته آسیب‌پذیر کند. حالا ناگهان ادوارد نشتون موفق به کشتن دان میچل جونیور، شهردار گاتهام می‌شود. ریدلر صورت شهردار مرده را همان‌گونه که در تریلر اول می‌بینیم، به‌صورت کامل با چسب می‌پوشاند و سپس با رنگ قرمز می‌نویسد: «دیگر دروغ بس است» (No More Lies).

رابرت پتینسون در نقش بروس وین در فیلم The Batman، محصول سال ۲۰۲۲ میلادی

تریلر اول باعث شده بود که احساس کنیم خود بتمن به حل معماهای ریدلر می‌پردازد. اما تریلر دوم این احساس را به مخاطب می‌دهد که بروس وین در حال بی‌توجهی به کارهای ریدلر بوده است. او می‌خواهد با بتمن ارتباط برقرار کند و این را حتی می‌توانیم روی یکی از پوسترهای رسمی جدید ببینیم. سپس نوبت به قتل دوم می‌رسد؛ گیل کالسن، دادستان منطقه. ما او را در تریلر اول، بیرون‌آمده از ماشین تصادف‌کرده دیدیم؛ درحالی‌که از یک موبایل متصل به او صدای ریدلر پخش می‌شد، روی سینه‌ی او عبارت «خطاب به بتمن» (To The Batman) به چشم می‌خورد و یک بمب متصل به او آماده‌ی ترکیدن بود.

طبیعی است که تصور کنیم بمب منفجر می‌شود و دادستان هم می‌میرد. اما شاید بتمن حتی به دومین درخواست پر سروصدای ریدلر برای برقراری ارتباط هم توجه خاصی نشان ندهد. این یک نسخه‌ی سالم و عاقل از بتمن نیست. بلکه شبیه جوانی خودسر و پرشده از خشم و مشکلات روحی و روانی به نظر می‌رسد. پس با تمام تهدیدهای ریدلر مثلا قرار نیست هویت خود را فاش کند.

فیلم The Batman، محصول سال ۲۰۲۲ میلادی و بروس وین با بازی رابرت پتینسون در مرکز حلقه اطلاعات مربوط به ریدلر

باتوجه‌به حلقه‌ای از اطلاعات که در یکی از صحنه‌های تریلر دوم پیرامون بروس دیده می‌شود، احتمالا سومین قربانی بزرگ ریدلر شخصی نیست جز پیت سوج، رئیس پلیس شهر گاتهام. ما او را در تریلر اول مشغول صحبت برای مراسم بزرگداشت شهردار میچل دیدیم؛ همان رویدادی که می‌دانیم کارماین فالکون و سلینا کایل (کت وومن) هم در آن حضور دارند و بروس طی برگزاری آن با دومین پیام ریدلر و مرگ احتمالی کالسن مواجه می‌شود.

این تصویر عبارت «بازسازی یک دروغ است» (Renewal is a lie) را هم به نمایش می‌گذارد. ریدلر قطعا شهردار را کشته است. پس شاید با این جمله به برنامه‌ی شهرداری برای بازسازی برخی مناطق شهر اشاره دارد. شاید هدف اصلی این بازسازی‌های شهری ایجاد فاصله‌ی طبقاتی بیشتر یا سرپوش گذاشتن روی برخی از رازها باشد؛ مانند محیط‌های زیرزمینی ساخته‌شده توسط خانواده‌ی وین که حالا بی‌استفاده هستند و بروس وین در آن‌ها پرسه می‌زند. عده‌ای هم می‌گویند که عبارت Savage (وحشی) نه فقط به پیت سوج که به خشونت عریان بتمن هم اشاره می‌کند.

در تریلر قبلی ریدلر گفت: «اگر شما [برقرارکننده‌ی] عدالت هستید، لطفا دروغ نگویید. با چه پولی حاضر به بستن چشم‌های خود شده‌اید؟». عده‌ای گفتند که شاید ادوارد نشتون این پیام را خطاب به اداره‌ی پلیس گاتهام ارسال می‌کند؛ تا به یاد همه بیاورد که گوردون و اعضای تیم او در عین دیدن خشونت و میزان عصبی بودن بتمن، به اسم برقراری عدالت به همکاری با وی ادامه می‌دهند. این جمله در حقیقت مخاطب را به یاد مجسمه‌ی بانوی عدالت (Lady Justice) هم می‌اندازد؛ چشم‌های او با چشم‌بند بسته شده‌اند، در یک دست ترازو را نگه داشته است و در دست دیگر شمشیر دارد.

باتوجه‌به این تریلر می‌توان حدس زد که چگونه ریدلر بین بتمن و نیروهای پلیس فاصله می‌اندازد

معمایی که بروس در مرکز همه‌ی سرنخ‌های حل آن ایستاده است، شامل یک پرسش بزرگ می‌شود: «گناهان پدر من؟». اگر تریلر قبلی را به‌تازگی تماشا کرده باشید، حتما به یاد دارید که ریدلر در اواخر آن به بتمن می‌گوید که او بخشی از ماجرا است. اما بتمن منظور ادوارد نشتون را متوجه نمی‌شود. ظاهرا این‌جا شبیه به آن‌چه در فیلم Joker تاد فیلیپس دیدیم، پدر و مادر بروس وین صرفا ثروتمندهای قربانی‌شده نیستند. آن‌ها شاید روی ایجاد فاصله‌ی طبقاتی و انواع‌واقسام خلافکاری‌ها تأثیرگذار بوده باشند. راستی به نوار زردرنگ قرارگرفته در سمت چپ تصویر بالا نگاه کنید. این‌جا یک صحنه‌ی جرم است.

بروس وین در برابر زندانی در فیلم The Batman، محصول سال ۲۰۲۲ میلادی

حالا دستگیری ادوارد نشتون در لحظات آغازین تریلر را به یاد بیاورید. او بدون هیچ‌گونه استرس و نگرانی خود را تسلیم پلیس کرد و نگاه‌های جیمز گوردون هم نشان می‌دهند که نگران این وضعیت شده است. ریدلر با فنجان سبز و سفید از قبل آماده که می‌توان علامت سؤال را روی قهوه‌ی داخل آن دید، آماده‌ی دستگیر شدن بود؛ انقدر آماده که به طرز واضحی می‌خواست توسط پلیس به بازداشتگاه فرستاده شود. وقتی چنین شخصیت باهوش و خطرناکی عامدانه گرفتار می‌شود، قطعا گرفتار شدن بخشی از نقشه‌ی او بوده است. حالا زمانی‌که او داخل زندان وقت می‌گذراند، اتفاقاتی در بیرون رخ می‌دهند؛ تا حدی که بتمن بالاخره مجبور می‌شود دست از بی‌توجهی به وی بردارد و مستقیم با نشتون روبه‌رو شود.

به‌لطف تریلر دوم حتی می‌توان حدس زد که پس از رویارویی این دو در زندان چه اتفاقی رخ می‌دهد. در بخشی از تریلر یک معما را از زبان ریدلر می‌شنویم: «آن‌چه که آبی (غمگین) و سیاه است و سرتاسر به مرگ گره خورده، چیست؟ تو». او می‌تواند به چند موضوع اشاره داشته باشد. برخی از بینندگان فکر می‌کنند که شاید منظور خود بتمن است؛ سیاه‌پوش، افسرده و از درون مرده. حتی آبی و سیاه می‌توانند به کبودی‌های فراوان روی بدن وی هم اشاره داشته باشند. بالاخره ما در همین تریلر، بدن آسیب‌دیده‌ی بروس را مشاهده کردیم. از آن سو بعضی از تماشاگرها فکر می‌کنند که منظور از آبی، پلیس و منظور از سیاه، بتمن است؛ به این معنی که نیروهای پلیس و بتمن توسط ریدلر کشته می‌شوند. اما چگونه؟

فریب خوردن احتمالی بتمن با بازی رابرت پتینسون و نیروهای پلیس از ریدلر در فیلم The Batman مت ریوز

به مانند برخی از بخش‌های دیگر این مقاله باید برای ادامه‌ی ماجرا هم سراغ گمانه‌زنی برویم. به نظر می‌رسد که ریدلر پس از گفت‌وگو با بتمن در زندان او را به سمت مکانی به‌خصوص، نمور و تاریک می‌فرستد. بتمن با نیروهای پلیس گاتهام قدم به این مکان می‌گذارد و آن‌ها به‌جای سرنخ جدید و مهم صرفا با یک پیام ساده مواجه می‌شوند؛ «شما را در جهنم می‌بینم» (See you in hell). این پیام در زبان انگلیسی حکم نوعی خداحافظی را دارد که به مرگ شخص مورد خطاب و لعنت شدن او اشاره می‌کند.

باتوجه‌به ظاهر محیط و یکی از صحنه‌های دیگر تریلر که بتمن را آغشته به گل خشک‌شده نشان داد، می‌توان حدس زد که کل محیط با آب پر می‌شود. احتمالا در این بین همه‌ی پلیس‌های همراه‌شده با بتمن خفه شده‌اند و بروس به سختی خود را نجات داده است. او درک می‌کند که فریب خورد. احتمالا در این بین ریدلر هم از زندان می‌گریزد.

حالا شاید بشود فهمید که چرا برخی از مامورها در دو تریلر فیلم The Batman مشغول حمله به بتمن یا تلاش برای گیر انداختن او بودند. رابطه‌ی خفاش با پلیس‌های گاتهام از جایی به بعد خراب می‌شود. تازه در همین حین افراد بیشتری در جامعه متوجه خشونت مریض بتمن شده‌اند. پس بروس می‌فهمد که چه‌طور توسط ادوارد، بازی خورده است.

بتمن با صورت آلوده در فیلم The Batman، محصول سال ۲۰۲۲ میلادی

نکات مختلفی در تریلر جدید فیلم The Batman و تازه‌ترین ویدیو پخش‌شده از پشت صحنه‌ی ساخت فیلم بتمن قرار دارند. مثلا اکنون می‌دانیم که کت‌وومن این‌جا نه یک آنتاگونیست که ظاهرا معشوقه‌ی بتمن و دختری علاقه‌مند به محافظت از مردم ناتوان شهر گاتهام است. او حتی مطابق چند ثانیه از تریلر، گاهی به‌تنهایی مشغول انجام کارها و شاید نجات چند نفر از دست خلافکارها می‌شود.

تازه نباید از آلفرد پنی‌ورث غافل شد که زخم‌های جدی و قدیمی روی صورت وی ما را به یاد شایعاتی انداختند که مطابق آن‌ها او در فیلم The Batman یک کماندو جنگی بازنشسته است؛ یک مبارز حرفه‌ای با پیشینه‌ی نظامی مفصل که بروس حتی استفاده از ابزارهای متفاوت را به کمک او یاد می‌گیرد. حالا آن شایعات را می‌توان بیش‌ازپیش جدی گرفت.

بت سیگنال در فیلم The Batman مت ریوز

درنهایت برخی جزئیات هیجان‌انگیز دیگر مثل تمرکز فراوان جیمز چینلند روی واقع‌گرایی در طراحی صحنه‌ی فیلم The Batman هم به زیبایی به چشم می‌آیند. او که طراح صحنه‌ی فیلم The Avengers، محصول سال ۲۰۱۲ میلادی بوده است، شاید حالا اوج هنر خود را در ظاهر بت‌سیگنال به نمایش گذاشته باشد؛ جسمی که تیزر رویداد DC FanDome سال ۲۰۲۱ میلادی هم روی آن تاکید ویژه‌ای داشت. این بت‌سیگنال کاملا مکانیکی، باورپذیر و ساخته‌شده با تکه‌های آهنی است. زمخت، واقعی، درخشان، ترسناک و تقریبا تکه‌تکه‌شده از صفاتی هستند که به کمک آن‌ها می‌شود Bat-Signal مورد بحث را مورد توصیف قرار داد؛ شاید مثل خود این بتمن.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده