نویسنده: رضا اسکندری
// چهار شنبه, ۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۱

حقایق جالب فیلم Bohemian Rhapsody | از ساخت استادیوم ویمبلی تا تحریف‌های عجیب

در این مقاله به نکات، حقایق جالب و تحریف‌های موجود در فیلم Bohemian Rhapsody، فیلمی درباره گروه کویین و فردی مرکوری خواهیم پرداخت. با زومجی همراه باشید.

یک فیلم سینمایی در ژانر بیوگرافی همزمان هم می‌تواند با کیفیت و سرگرم‌کننده باشد و هم می‌تواند داستان‌های واقعی را تحریف کند و خودش به خودش ضربه بزند. فیلم Bohemian Rhapsody در میان این فیلم‌ها بهترین است. فیلمی که قصد دارد زندگی فردی مرکوری، خواننده اصلی گروه کویین و در مجموع داستان‌های این گروه راک بسیار محبوب را به‌تصویر بکشد و هم در آن موفق است و هم شکست می‌خورد. فیلمی که زندگی بسیار پرفراز و نشیب فردی مرکوری را طوری نشان ما می‌دهد که گویی او یکی از بدترین انسان‌های تاریخ بوده و اطرافیانش انسان‌هایی پاک تلقی می‌شدند. فیلمی که شاید بسیار خوش‌ساخت و سرگرم‌کننده باشد ولی به داستان اصلی آن‌ها وفادار نیست و همین موضوع آن را از عرش به فرش می‌رساند.

فیلم Bohemian Rhapsody همان‌طور که اشاره کردیم اگر مشکلات آن را کنار بگذاریم به فیلمی سرگرم‌کننده تبدیل می‌شود و می‌تواند لحظات خوبی را برای دوست‌داران موسیقی به‌خصوص طرفداران گروه کویین و شخص فردی مرکوری خلق کند. این فیلم در سال ۲۰۱۸ با بودجه‌ای ۵۵ میلیون دلاری ساخته شد و روی پرده سینماها رفت و توانست فروش فوق‌العاده ۹۰۵ میلیون دلاری را تجربه کند. بااین‌حال در این مقاله تصمیم گرفتیم تا درکنار حقایق جالب فیلم Bohemian Rhapsody نگاهی کنیم به تحریف‌ها و اشتباهات داستانی و زمانی آن که برای بسیاری از دوست‌داران گروه کویین بسیار ناراحت‌کننده بودند.

«توجه: مطالعه این مقاله ممکن است داستان فیلم Bohemian Rhapsody را برای شما اسپویل کند»

اعضای اصلی گروه کویین در فیلم Bohemian Rhapsody درحال اجرای آهنگ در Live aid

۱- ورزشگاه ویمبلی

اگر قصد داشته باشید یکی از به‌یادماندنی‌ترین لحظات موسیقی تاریخ را به تصویر بکشید، موظف خواهید بود آن را تمام و کمال به واقعی‌ترین شکل ممکن به تصویر بکشید و این موضوع دقیقا همان کاری قلمداد می‌شود که سازندگان فیلم Bohemian Rhapsody آن را انجام دادند. همان‌طور که حتما اطلاع دارید کنسرت خیریه Live Aid Concert در ورزشگاه ویمیلی برگزار شد ولی این ورزشگاه در آن زمان به‌هیچ‌وجه به ورزشگاهی که امروزه در لندن وجود دارد، شباهت نداشت. اگر تمام ورزشگاه قدیمی ویمبلی در این فیلم با کمک تصاویر کامپیوتری و با استفاده از تکنولوژی CGI خلق می‌شد مطمئن باشید این فیلم اصلا و ابدا حس خوبی به بینندگان این فیلم و مخصوصا افرادی که در آن کنسرت حضور داشتند، منتقل نمی‌کرد.

سازندگان فیلم Bohemian Rhapsody برای هرچه واقعی‌تر کردن آن لحظات تصمیم گرفتند به‌طور کامل یک سازه شبیه به ورزشگاه ویمبلی در آن زمان احداث کنند؛ باورتان می‌شود؟ احتمالا باور این موضوع سخت خواهد بود ولی بااین‌حال تیم سازنده این فیلم به مدت چند ماه با سازه‌هایی سبک توانستند یک استادیوم دقیقا شبیه‌به استادیوم ویمبلی در آن زمان تهیه کنند و این سازه پس از اتمام مراحل فیلم‌برداری جمع‌آوری شد. این سازه بسیار جالب در نزدیکی یکی از فرودگاه‌های نظامی شهر لندن در زمینی خالی از ساختمان احداث شد.

چند تن از سازندگان و مهندسان ورزشگاه جدید و بازسازی‌شده ویمبلی نیز به‌طور مستقیم در مراحل ساخت و طراحی این سازه نظارت داشتند و مشاوره‌های زیادی را به سازندگان این فیلم ارائه می‌کردند تا این سازه کاملا به سازه اصلی شبیه باشد. همچنین کارگردان کنسرت Live Aid Concert در زمان طراحی صحنه این فیلم به تیم سازندگانش اضافه شد تا دقیقا جزییات سکانس مربوط‌به این مراسم با مراسم اصلی مو نزند. همین موضوع اصلی‌ترین دلیلی به‌شمار می‌رود که تصاویر این کنسرت در فیلم Bohemian Rhapsody اینقدر واقع‌گرایانه است و حس خوبی به مخاطب خود انتقال می‌دهد.

چند نفر از افرادی که در سال ۱۹۸۵ در این کنسرت حضور داشتنددر مصاحبه‌ای تلویزیونی با اشاره به این موضوع گفتند که تماشا کردن تصاویر مربوط‌به این کنسرت در فیلم Bohemian Rhapsody بسیار به واقعیت شباهت داشته و آن‌ها به سختی می‌توانستند تفاوتی میان تصاویر فیلم و تصاویر کنسرت واقعی پیدا کنند. جا دارد به این نکته نیز اشاره کنیم که تنها درصد کمی از جمعیت حاضر در این کنسرت در فیلم Bohemian Rhapsody افرادی واقعی به‌شمار می‌روند و بخش زیادی از جمعیت زیادی که در این ورزشگاه در فیلم حضور دارند، توسط تکنولوژی CGI به تصویر کشیده شده‌اند. به‌هرحال اقدامات تیم سازنده فیلم برای نشان دادن این مراسم به‌یادماندنی بدون شک تحسین‌برانگیز است.

رامی ملک در نقش فردی مرکوری در فیلم Bohemian Rhapsody

۲- دندانِ طلایی

قطعا اولین مولفه‌ای که در ظاهر شخصیت فردی مرکوری توجه شما را جلب خواهد کرد، دندان‌های جلویی او به‌شمار می‌روند که کمی جلوتر از حد عادی هستند و همین موضوع ظاهر منحصر‌به‌فردی برای او ساخته است. البته طبق گفته‌های فردی مرکوری همین طرز قرارگیری دندان‌های او یکی از مهم‌ترین دلایل صدای بسیار زیبا اوی تلقی می‌شود و از شکل قرارگیری دندان‌های خود با عبارت «سرچشمه مهارت‌های موسیقی خود» یاد کرده و آن‌ها را یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت خود می‌داند.

فردی مرکوری: «ما می‌تونیم این کار رو انجام بدیم، ما به همدیگه ایمان داریم و این یعنی همه چی»

برای به تصویر کشیدن زندگی فردی مرکوری سازندگان فیلم باید ظاهر این شخصیت در فیلم را به ظاهر واقعی او بسیار شبیه طراحی می‌کردند و تیم گریم این فیلم نیز برای انجام این کار وظیفه سختی برعهده داشت. بااین‌حال بدون شک سخت‌ترین کار برعهده رامی ملک، بازیگر نقش فردی مرکوری قرار گرفته بود. او موظف بود دندان‌هایی کاملا شبیه به دندان‌های فردی مرکوری که دقیقا برای دهان او طراحی شده بودند را برای مدت زیادی در دهان خود قرار دهد و با آن‌ها نقش‌آفرینی کند.

طبق صحبت‌های رامی ملک در یک مصاحبه تلویزیونی درباره این موضوع او گفت که چند ماه قبل از شروع فیلم‌برداری فیلم Bohemian Rhapsody او استفاده از این دندان‌ها را آغاز کرد و تقریبا در تمام روز درحالی‌که این دندان‌ها در دهان او قرار داشتند، زندگی می‌کرد. او با اشاره به این موضوع گفت که در اوایل حرف زدن و آهنگ خواندن و مخصوصا غذا خوردن با این دندان‌ها برای او بسیار کارهای سختی بودند و کم‌کم و پس از گذشت یکی دو ماه بلاخره توانست به آن‌ها عادت کند.

او همچنین پس از پایان مراحل فیلم‌برداری در مصاحبه‌ای دیگر گفت: «اکنون که از آن دندان‌ها استفاده نمی‌کنم، حس عجیبی دارم. آن دندان‌ها برای ماه‌ها به عضوی از بدن من تبدیل شده بودند و پس از توقف استفاده از آن‌ها دقیقا مانند زمانی‌که استفاده از آن‌ها را آغاز کرده بودم، حرف زدن و غذا خوردن برایم کمی متفاوت بود. البته خیلی سریع به نبودن آن‌ها عادت کردم و این موضوع مشکل خاصی برای من به وجود نیاورد. این دندان‌ها به‌قدری برایم باارزش بودند که پس از پایان مراحل ساخت فیلم آن‌ها را با روکش طلایی تزیین کردم و در جایی در دکور خانه خود قرارشان دادم تا همیشه با دیدن آن‌ها یاد فردی مرکوری و تجربه شگفت‌انگیز خودم در این فیلم در ذهنم باقی بماند».

رامی ملک درحال خواندن آهنگ در نقش فردی مرکوری در فیلم Bohemian Rhapsody

۳- صدای شخصیت فردی مرکوری

به احتمال بسیار زیاد با من موافق خواهید بود که نه‌تنها در بین بازیگران و عوامل سازنده فیلم که در تمام جهان نمی‌توانیم کسی را پیدا کنیم که صدایی حتی نزدیک به صدای فردی مرکوری داشته باشد. صدایی ماندگار که قطعا تا سال‌ها و دهه‌ها در یاد دوست‌داران موسیقی باقی خواهد ماند. به‌همین‌دلیل سازندگان فیلم Bohemian Rhapsody برای صدای شخصیت فردی مرکوری در زمانی‌که قصد داشت یک آهنگ را اجرا کند، کار بسیار سختی در پیش داشتند.

صدای شخصیت فردی مرکوری در تمام لحظات فیلم که او زندگی عادی خود را می‌گذراند، تمام و کمال همان صدای رامی ملک است. به‌طرز عجیبی رامی ملک توانست با صدایی نسبتا شبیه‌به صدای فردی مرکوری در زمان صحبت کردن، صحبت کند و به‌همین‌دلیل برای این بخش از صدای این شخصیت نیازی به صداگذاری یا استفاده از برنامه‌های کامپیوتری نبود. زمانی این موضوع چالش‌برانگیز می‌شد که شخصیت فردی مرکوری در این فیلم قصد اجرای یک آهنگ را داشت و خب طبیعتا رامی ملک نمی‌توانست با صدایی شبیه‌به او در زمان خوانندگی، آهنگ بخواند.

رامی ملک در اقدامی بسیار جالب برای مدت چند ماه به‌همراه همان دندان‌های طراحی شده برای او، تمرین‌های سخت آواز را پشت‌سر گذاشت و ۲ بار در روز توسط یک استاد آواز مهارت‌های خوانندگی را فرا می‌گرفت. او که می‌توانست با صدایی شبیه‌به فردی مرکوری صحبت کند با این تمرین‌های سخت می‌توانست تقریبا شبیه‌به او آهنگ هم بخواند. البته از صدای خود رامی ملک در تمام سکانس‌های مربوط‌به خوانندگی فردی مرکوری استفاده نشده است. مارک مارتل، خواننده کانادایی سبک راک که به‌خاطر صدای خود که بسیار شبیه به فردی مرکوری قلمداد می‌شود، معروف است در مراحل ساخت فیلم حضور پیدا کرد و آهنگ‌هایی که نیاز به حضور یک خواننده حرفه‌ای داشتند را او ایفا می‌کرد.

فردی مرکوری و رامی ملک بازیگر نقش او در فیلم bohemian rhapsody

۴- حرکات معروف فردی مرکوری

در موارد قبلی به اقدامات تحسین‌برانگیز رامی ملک برای نقش‌آفرینی هرچه طبیعی‌تر در نقش شخصیت فردی مرکوری پرداختیم و در این مورد قصد داریم به یکی از مهم‌ترین تلاش‌های او اشاره کنیم که یکی از مهم‌ترین دلایل واقع‌گرایانه بودن این فیلم به‌شمار می‌رود. با تماشای هرکدام از اجراهای فردی مرکوری خیلی راحت می‌توانیم حرکات خاصی را در او مشاهده کنیم، حرکاتی که تنها و تنها متعلق به او بودند و همه او را با این حرکات عجین‌شده می‌دانستند. بااین‌حال حرکات بدن فردی مرکوری در زمان اجرا چیزی است که می‌توانیم در ویدیوهای او ببینیم ولی نحوه رفتار و حرکت‌های او در زندگی شخصی خود چطور؟ این موضوع به چالش اصلی بازیگر نقش این شخصیت تبدیل شده بود که رامی ملک خیلی خوب توانست از عهده آن برآید.

فردی مرکوری هیچ‌‌وقت نحوه رفتارش در زندگی شخصی خود را در اجراهای گروه کویین بروز نمی‌داد و خیلی کم می‌توانستیم حرکتی از او ببینیم که نسبت‌به حرکاتش موقع اجرا تفاوت داشته باشد. رامی ملک نه‌تنها قبل از آغاز مراحل فیلم‌برداری چند ماه با دندان‌های ویژه خود زندگی کرد و توسط یک مربی آواز آموزش دید که درکنار این کارها با حضور در نزد یک مربی ویژه حرکات بدن توانست تمرین‌های فشرده‌ای را برای به تصویر کشیدن حرکات معروف فردی مرکوری پشت‌سر بگذارد. او در این تمرین‌ها نحوه رفتار و حرکت‌های فردی مرکوری در اجراهای گروه کویین را به‌طور مرتب تمرین می‌کرد تا در زمان نقش‌آفرینی، حرکاتش اصلا مصنوعی نباشند و به طبیعی‌ترین شکل ممکن نشان داده شوند.

رامی ملک از پس انجام این کار به خوبی برآمد و توانست شخصیت فردی مرکوری روی استیج را تا حدود زیادی به‌طور طبیعی شبیه‌سازی کند ولی این موضوع درباره نحوه رفتاری فردی مرکوری در زندگی شخص او هم صدق می‌کند؟ همان‌طور که می‌دانید برایان می، راجر تیلور و جان دیکن، سه نفر از اعضای گروه کویین در تیم سازنده این فیلم حضور داشتند و آن‌ها کمک بسیار زیادی به رامی ملک در نشان دادن الگوی رفتاری فردی مرکوری کردند. الگوهای رفتاری فردی مرکوری مانند راه رفتن، صحبت کردن، صحبت کردن درحال راه رفتن، عصبانی شدن و خصوصیات رفتاری دیگری که شاید در ظاهر ساده باشند ولی به تصویر کشیدن طبیعی آن‌ها به‌هیچ‌وجه ساده نخواهد بود، مخصوصا زمانی‌که پای شخصیتی مانند فردی مرکوری در میان باشد.

تصویری از پشت سر بازیگران اصلی فیلم Bohemian Rhapsody

۵- لباس‌های واقعی گروه کویین

یکی از جالب‌ترین مولفه‌های فیلم Bohemian Rhapsody به طراحی لباس و لباس‌هایی مربوط می‌شود که شخصیت‌های حاضر در آن به تن می‌کردند. نکته جالب جایی است که برای برخی از صحنه‌های این فیلم اصلا لباسی طراحی نشده و بازیگران حاضر در این فیلم از لباس‌های اصلی گروه کویین استفاده کرده‌اند. لباس‌های طراحی شده برای این فیلم به زیبایی هرچه تمام‌تر دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی را به‌تصویر می‌کشد و به خوبی حس و حال لباس پوشیدن مردم آن زمان را به بیننده خود نشان می‌دهد.

فردی مرکوری: «برو بریم سقف ویمبلی رو سوراخ کنیم»
مری: «راستش ویمبلی سقف نداره»
فردی مرکوری: «پس برو بریم که آسمون بالای ویمبلی رو سوراخ کنیم»

برایان می، گیتاریست اصلی گروه کویین به‌قدری روی ظاهر شخصیت خود در فیلم Bohemian Rhapsody وسواس داشت که به‌هیچ‌وجه نمی‌خواست ظاهر او در این فیلم با واقعیت متفاوت باشد. وی همچنین تمام لباس‌های خود از آن زمان را نگه داشته و مانند کودکان خود از آن‌ها مراقبت می‌کند. برایان می برای اینکه ظاهر شخصیت خود با بازی گويلیم لی اشتباه از آب درنیاید تصمیم گرفت تعدادی از لباس‌های معروف خود را که در برخی از اجراهای مهم گروه کویین از آن‌ها استفاده کرده بود، به تیم سازنده فیلم بسپارد تا از آن‌ها استفاده کنند. البته لباس‌های او کمی برای بازیگر این نقش بزرگ بودند و تیم طراحی لباس این فیلم توانستند با تغییراتی جزیی آن‌ها را برای استفاده به سایز مناسب برسانند.

شخصیت فردی مرکوری در اتاقی تاریک در فیلم Bohemian Rhapsody

۶- تحریف‌های موجود در فیلم

پس از اکران فیلم Bohemian Rhapsody بسیاری از آن انتقاد کردند که داستان اصلی گروه کویین و مخصوصا شخصیت فردی مرکوری را به واقعی‌ترین شکل ممکن نشان نداده و تحریف‌های زیاد و آشکاری در آن وجود دارد. نه‌تنها تحریف‌های داستانی که در این فیلم می‌توانیم به‌طور فراوان اشتباه‌های زمانی و اشتباه‌های مختلف دیگری را ببینیم. به‌همین‌دلیل تصمیم گرفتیم در این مورد به چند مورد از این اشکالات آشکار موجود در فیلم Bohemian Rhapsody اشاره کنیم تا شاید با تماشای دوباره آن درک بهتری از داستان شخصیت‌های آن داشته باشیم.

از مواردی با اهمیت کمتر شروع کنیم؛ در فیلم مشاهده کردیم که فردی مرکوری پس از ملاقات مری همان لحظه شیفته او شد و بلافاصله با رفتن به محل کار مری از او درخواست کرد که با او بیرون رود. بااین‌حال این موضوع از لحاظ زمان‌بندی اصلا و ابدا صحیح نیست. شاید به‌تصویر کشیدن این داستان به‌خاطر سرعت بخشیدن به روند داستانی فیلم توجیه شود ولی به‌هرحال این موضوع صحت ندارد. فردی مرکوری پس از اولین ملاقات خود با مری به مدت ۵-۶ ماه به‌خاطر کم‌رویی و کمبود اعتمادبه‌نفس نتوانست به سمت او برود و نهایتا پس از ماه‌ها تصمیم گرفت دلش را به دریا بزند.

پس از زمان‌بندی ملاقات اولیه فردی و مری به نکات مهم‌تری بپردازیم. یکی از مهم‌ترین اشتباهات فاحش فیلم Bohemian Rhapsody مربوط‌به بازه زمانی قبل از کنسرت Live Aid Concert می‌شود. در فیلم دیدیم که اعضای گروه کویین قبل از این مراسم برای مدت زیادی اجرا نداشتند که این موضوع از بیخ غلط است. مجموعه The Works توسط گروه کویین در سال ۱۹۸۴ منتشر شد و آن‌ها قبل از این مراسم در یک تور بسیار بزرگ در شهرهای مختلف از سال ۱۹۸۴ تا دو ماه قبل از Live Aid Concert درحال اجرا کردن آهنگ‌های جدید خود بودند. پس این موضوع هم در این فیلم به شکلی کاملا غلط نشان داده شده است.

به مهم‌ترین اشتباه فیلم برسیم. اشتباه فاحشی که نقش بسیار پررنگی در روند داستانی فیلم داشت و بار قسمت زیادی از احساسات فیلم را برعهده گرفته بود. یکی از مهم‌ترین مولفه‌های داستان فیلم Bohemian Rhapsody به بیماری فردی مرکوری و تشخیص بیماری ایدز او مربوط می‌شود. در یکی از سکانس‌های تأثیرگذار فیلم شاهد این موضوع هستیم که فردی مرکوری خبر بیماری خودش را با دیگر اعضای گروه کویین درمیان می‌گذارد و پس از آن به‌همراه آن‌ها در یکی از مهم‌ترین اجراهای گروه کویین در Live Aid Concert اجرایی به‌یادماندنی را پشت‌سر می‌گذارد.

در فیلم فردی مرکوری بیماری خود را به اعضای گروه می‌گوید، پس از آن جیم هوتون را به دیگر اعضای گروه کویین معرفی می‌کند و دقیقا پس از آن در Live Aid Concert اجرایی بی‌نظیر را تقدیم دوست‌داران خود می‌کند. این حجم از اطلاعات و اتفاقات مهم امکان ندارد همگی در یک روز رخ دهند و در واقعیت هم به‌هیچ‌وجه اینگونه نبوده است. فاحش‌ترین اشتباه فیلم با اختلاف به این موضوع مربوط می‌شود که فردی مرکوری در زمان Live Aid Concert اصلا و ابدا از بیماری کشنده خود اطلاعی نداشته است. طبق صحبت‌های جیم هوتون، فردی در سال ۱۹۸۷ یعنی دو سال پس از این مراسم متوجه بیماری خودش شد که در فیلم شاهد یک تحریف بسیار بزرگ درباره این موضوع بودیم که فیلم به‌این‌صورت قصد داشت بار احساسی داستان را تا حد زیادی افزایش دهد.

از فردی مرکوری که عبور کنیم به سایر اعضای گروه کویین می‌رسیم. از اعضای اصلی این گروه بسیار محبوب تنها فردی مرکوری عزیز دیگر در بین ما نیست و سایر اعضای آن در دهه هفتم و هشتم زندگی خودشان قرار دارند. به‌همین‌دلیل اعضای این گروه مانند برایان می و راجر تیلور در مراحل ساخت فیلم حضور داشتند و مشاوره‌هایی را به تیم سازنده آن می‌دادند. بسیاری از دوست‌داران گروه کویین اعتقاد دارند این دو نفر اطلاعاتی کاملا اشتباه را در اختیار سازندگان فیلم قرار دادند و خودشان را به‌طور کامل در فیلم به‌صورت انسان‌هایی کاملا درست‌کار به تصویر کشیدند.

طبق صحبت‌های جیم هوتون و بسیاری از طرفداران گروه کویین، برایان می و راجر تیلور دقیقا مانند فردی مرکوری اهل خوشگذرانی بودند و کارهای عجیب بسیاری در زندگی خود انجام دادند. در فیلم آن‌ها همیشه سر وقت به محل تمرین گروه می‌آیند و فردی برخی اوقات به‌دلیل مشکلاتش دیر می‌کند و همین موضوع یکی از آن المان‌های فیلم به‌شمار می‌رود که واقعیت ندارد. دیگر اعضای گروه نیز مشکلاتی مانند فردی داشتند و آن‌ها هم خیلی وقت‌ها دیر به محل تمرین می‌رسیدند ولی بااین‌حال در فیلم Bohemian Rhapsody شاهد این موضوع نبودیم.

تحریف‌ها و اشتباهات فاحش بسیار دیگری در این فیلم وجود دارد که شاید در حوصله این مقاله نگنجد، بااین‌حال شما می‌توانید با یک جست‌وجوی ساده در سطح اینترنت و در سایت‌های معتبر خارجی این اشتباهات بزرگ موجود در این فیلم را ببینید و از آن‌ها آگاه شوید. نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت زومجی درباره فیلم Bohemian Rhapsody چیست؟ به‌نظر شما این اشتباه‌های موجود در فیلم تا چه اندازه به فیلم لطمه زده‌اند؟ نظر خودتان را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده