بهترین فیلم های برنده جایزه اسکار از نگاه زومجی

بهترین فیلم های برنده جایزه اسکار از نگاه زومجی

شنبه, ۲۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۰۱

در این مقاله به معرفی و بررسی بهترین فیلم های برنده جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم سال خواهیم پرداخت. با زومجی همراه باشید.

جایزه اسکار بدون شک یکی از مهم‌ترین و پرحاشیه‌ترین رویدادها و اتفاقات دنیای سینما به‌شمار می‌رود. رویدادی که شاید در سال‌های گذشته کمی اعتبار خودش را از دست داده باشد ولی بااین‌حال نمی‌توانیم منکر تاثیرگذاری آن بر پیکره صنعت سینما باشیم. این رویداد در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی در اوج خود قرار داشت و از اعتبار بسیار بیشتری نسبت‌به امروز درمیان اهالی سینما برخوردار بود. برای مثال فیلم‌هایی مانند Pulp Fiction و The Shawshank Redemption که در دهه ۹۰ میلادی دستشان از این جایزه کوتاه ماند امروزه به‌عنوان فیلم‌هایی به‌یادماندنی از آن‌ها یاد می‌شود و فیلم‌هایی مانند Green Book یا Moonlight که در سال‌های گذشته این جایزه را کسب کردند به احتمال زیاد پس از گذشت سال‌ها از یاد اهالی سینما خواهند رفت.

تا به‌ امروز ۹۳ دوره از جوایز اسکار برگزار شده و ۹۳ فیلم به‌عنوان بهترین فیلم سال انتخاب شده‌اند؛ از سال ۱۹۲۸ و انتخاب فیلم Wings به‌عنوان بهترین فیلم سال گرفته تا سال ۲۰۲۱ و انتخاب فیلم Nomadland. درمیان این ۹۳ فیلم قطعا فیلم‌های تأثیرگذار و فراموش‌نشدنی زیادی وجود دارند که در تاریخ سینما محبوبیت بسیار زیادی درمیان اهالی آن به‌دست آورده‌اند. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا با هم نگاهی داشته باشیم به بهترین فیلم‌هایی که برنده جایزه بهترین فیلم سال شده‌اند تا اگر هنوز برخی از آن‌ها را تماشا نکرده‌اید، با آن‌ها بیشتر آشنا شده و به تماشای آن‌ها بپردازید.

 این ۴۰ فیلم از میان بیش از ۹۰ فیلمِ برنده جایزه اسکار با نظر تیم تحریریه سایت زومجی انتخاب و براساس سال اکران آن‌ها مرتب شده‌اند


بهترین فیلم های برنده اسکار

فرانسیس مک دورماند در فیلم نومدلند

۴۰. فیلم Nomadland

فیلم سرزمین خانه‌به‌دوش‌ها

  • کارگردان: کلویی ژائو | نویسنده: کلویی ژائو
  • بازیگران: فرانسیس مک‌دورمند، دیوید استراترن، باب ولز، لیندا می
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۲۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Nomadland در IMDB: ۷.۴ از ۱۰

مقاله بهترین فیلم های برنده جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم سال را با فیلم Nomadland آغاز می‌کنیم. فیلمی که بدون شک در سال ۲۰۲۰ که تمام دنیا با ویروس کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کردند، یکی از اتفاقات خوب آن سال بود. فیلمی که با کارگردانی و نویسندگی کلویی ژائو از روی کتابی با همین نام اثر جسیکا برودر اقتباس شد و توانست تحسین تقریبا تمام منتقدین سینمایی را به خودش اختصاص دهد. نومدلند به‌خاطر شکل خاصی که در به‌تصویر کشیدن هنر خود پیش گرفته بود مورد توجه همگان قرار گرفت و همچنین شکستن کلیشه‌ها در روند داستان‌گویی آن را می‌توانیم یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت آن قلمداد کنیم. این فیلم علاوه‌بر جایزه بهترین فیلم سال توانست در ۶ بخش دیگر نامزد کسب این جایزه شود و در بخش‌های بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر نقش اول زن این جایزه را کسب کند.

فیلم Nomadland به تهیه‌کنندگی فرانسیس مک‌دورمند توسط استودیو Highwayman Films تولید شد و باتوجه به بودجه ۵ میلیون دلاری خود توانست فروش خوب ۳۷ میلیون دلاری را تجربه کند. داستان فیلم درباره شخصیت فرن با ایفای نقش هنرمندانه و بسیار زیبای فرانسیس مک‌دورمند جریان دارد. او به‌همراه شوهرش که سال‌ها پیش فوت کرد مدت‌ها در کارخانه یو‌اس‌جی در ایالت نوادا کار می‌کرد و پس از تعطیل شدن این کارخانه بیشتر وسایل خود را فروخت و با خریدن یک ون تصمیم گرفت تا علاوه‌بر زندگی درون آن، برای پیدا کردن شغلی مناسب به شهرهای مختلف آمریکا سفر کند. داستان و شخصیت‌پردازی فیلم نومدلند آن‌قدر زیبا است که با تماشای آن قطعا برنده شدن این فیلم در بخش بهترین فیلم سال را منطقی خواهید دانست.


نمایی از فیلم انگل ساخته ی بونگ جون هو

۳۹. فیلم Parasite

فیلم انگل

  • کارگردان: بونگ جون هو | نویسنده: بونگ جون هو، هان جین وون
  • بازیگران: سونگ کانگ هو، لی سون کیون، چو یئو جئونگ، چوی وو شیک، پارک سو دام
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۹ میلادی
  • میانگین امتیازات Parasite در IMDB: ۸.۶ از ۱۰

انگل یا همان فیلم Parasite یکی از شگفتی‌های سال ۲۰۱۹ به‌شمار می‌رود. فیلمی که نمی‌توانیم آن را در ژانر خاصی دسته‌بندی کنیم و این موضوع را خیلی خوب در زمان تماشای آن لمس کرده‌ایم. این فیلم به‌قدری زیبا و استادانه در طول مدت زمان خود ژانر را عوض می‌کند و از یک ژانر به‌کلی وارد ژانری دیگر می‌شود که در زمان تماشای آن مدام از خود می‌پرسیم که اکنون این فیلم در چه ژانری قرار دارد؟ الخاندرو گونزالو ایناریتو، رئیس هیئت داوران جشنواره کن درباره این فیلم گفت: «این فیلم تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد و اثری غیرمنتظره است که همه ما را تحت تأثیر قرار داد. اینکه فیلم ما را ازطریق ژانرهای گوناگون با خود همراه می‌کند و به شکلی سرگرم‌کننده پیرامون مسئله‌ای جهانی و اساسی حرف می‌زند برای ما غیرقابل پیش‌بینی بود».

فیلم Parasite دقیقا مانند اسمش مانند یک انگل به میان ریشه‌های سرمایه‌داری قدم می‌گذارد و کثافت موجود در این نظام را به‌تصویر می‌کشد. انگلی که آن را دقیقا می‌توانیم در داستان فیلم نیز تماشا کنیم؛ زمانی‌که اعضای یک خانواده که در یک زیرزمین و در یک شرایط اسفناک درحال زندگی کردن هستند، ناگهان با آشنا شدن با یک خانواده پولدار آرام‌آرام از آن‌ها تغذیه می‌کنند که درنهایت با روند داستانی دیوانه‌وار این فیلم به نقطه اوج خود می‌رسد. فیلمی که توانست در مراسم اسکار به نخستین فیلم غیرانگلیسی‌زبانی تبدیل شود که جایزه بهترین فیلم سال را به‌دست می‌آورد. فیلم Parasite در سال ۲۰۱۹ به تهیه‌کنندگی بونگ جو هون توسط استودیو Barunson E&A با بودجه‌ای ۱۵ میلیون دلاری تولید و توانست فروش عالی ۲۶۰ میلیون دلاری را تجربه کند.


کاور سیاه و سفید فیلم اسپات لایت

۳۸. فیلم Spotlight

فیلم اسپات‌لایت

  • کارگردان: تام مک‌کارتی | نویسنده: جاش سینر، توماس مک‌کارتی
  • بازیگران: مارک روفالو، مایکل کیتون، ریچل مک‌آدامز، لیو شرایبر
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Spotlight در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

اسپات‌لایت دغدغه‌مند است، دغدغه‌ای که قصد دارد کثافت موجود درمیان برخی از کشیش‌های فاسد را به‌تصویر بکشد، دغدغه‌ای که درنهایت در انجام کار خودش هم موفق بود. فیلم Spotlight یکی از آن فیلم‌هایی به‌شمار می‌رود که برخی‌ها اعتقاد دارند تنها به‌دلیل موضوع خود برنده جایزه اسکار شده و کیفیت رقیب‌هایش از آن بالاتر بوده است. بااین‌حال موضوع یک فیلم و پرداخت خوب آن چرا نباید یکی از مهم‌ترین مولفه‌های این جایزه تلقی شود؟ این فیلم درمیان فیلم‌های برجسته‌ای مانند فیلم The Big Short، فیلم Bridge of Spies و فیلم The Revenant توانست جایزه بهترین فیلم سال را به خودش اختصاص دهد و به عقیده بسیاری به حق خود رسید که شجاعانه داستانی را بازگو کرد که شاید خیلی‌ها از به‌زبان آوردن آن ترس داشته باشند.

داستان فیلم درباره شخصیت‌های حاضر در تیم تحریریه روزنامه اسپات‌لایت جریان دارد که در راس آن‌ها والتر رابی، دبیر تحریریه و مارتی بارون، سردبیر جدید این روزنامه قرار گرفته‌اند. آن‌ها توسط وکیلی به‌نام میچل گارابدیان متوجه می‌شوند که کشیشی به نام جان کیگان یک فرد به‌شدت فاسد است و کودکان را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد. با اینکه این مسیر بسیار خطرناک قلمداد می‌شود ولی گروه اسپات‌لایت تصمیم می‌گیرد درباره آن تحقیق کند. فیلم Spotlight در سال ۲۰۱۵ به تهیه‌کنندگی استیو گولین، مایکل شوگر و نیکول راکلین توسط استودیو Participant Media با بودجه‌ای ۲۰ میلیون دلاری تولید و فروش خوبی معادل‌با ۹۹ میلیون دلار را در گیشه‌ها پشت‌سر گذاشت.


مایکل کیتون در کاور فیلم Birdman

۳۷. فیلم Birdman

فیلم بردمن

  • کارگردان: الخاندرو گونزالس ایناریتو | نویسنده: الخاندرو گونزالس ایناریتو
  • بازیگران: مایکل کیتون، زک گالیفیاناکیس، اما استون، ادوارد نورتون، ایمی رایان
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Birdman در IMDB: ۷.۷ از ۱۰

ساخته الخاندرو ایناریتو در سال ۲۰۱۴ به‌قدری شگفت‌انگیز بود که اکثر منتقدین سینمایی معتقد بودند این فیلم سینمایی بدون چون و چرا مستحق کسب جایزه بهترین فیلم سال به‌شمار می‌رفت. مایکل کیتون با حضور در فیلم‌های Birdman و Spotlight توانست برای ۲ سال پیاپی یکی از نقش‌های اصلی برنده جایزه بهترین فیلم سال را ایفا کند. نقش‌آفرینی هنرمندانه بازیگران برجسته‌ای مانند اما استون، ادوارد نورتون و زک گالیفیاناکیس یکی دیگر از برگ‌های برنده این فیلم هستند که درکنار داستان جذابش این فیلم را به بهترین فیلم سال ۲۰۱۴ تبدیل کردند. Birdman به تهیه‌کنندگی الخاندرو گونزالس ایناریتو و جان لشر توسط استودیو Regency Enterprises با بودجه‌ای ۱۸ میلیون دلاری تولید و به فروش خوب ۱۰۴ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

فیلم بردمن مشکلی را به‌تصویر می‌کشد که بسیاری از بازیگران سینما و تلویزیون با آن سروکله می‌زنند، مشکلی که برای بسیاری از آن‌ها می‌تواند به منزله پایان راه و فروپاشی روحی روانی تلفی شود. شخصیت ریگا تامسون با نقش‌آفرینی مایکل کیتون یک بازیگر هالیوودی است که سال‌ها پیش نقش ابرقهرمانی به نام بردمن را در فیلم‌های بلاک‌باستری ایفا کرده و هم‌اکنون شهرت خود را از دست داده است. او از این موضوع اصلا خوشحال نیست و مدام صدای آن شخصیت را در ذهن خود می‌شنود و با او صحبت می‌کند. او فکر می‌کند قدرت‌های شخصیت بردمن را در زندگی واقعی هم دارد و همین عاملی قلمداد می‌شود برای به‌وجود آمدن مشکلات مختلفی که او باید با آن‌ها دست‌وپنجه نرم کند.


کاور فیلم ۱۲ سال بردگی با حضور چیویتل اجیوفور

۳۶. فیلم 12Years a Slave

فیلم ۱۲ سال بردگی

  • کارگردان: استیو مک‌کویین | نویسنده: جان ریدلی
  • بازیگران: چیویتل اجیوفور، مایکل فاسبندر، بندیکت کامبربچ، لوپیتا نیونگو، برد پیت
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۳ میلادی
  • میانگین امتیازات 12Years a Slave در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

فیلم ۱۲ سال بردگی از آن دسته فیلم‌هایی به‌شمار می‌رود که تقریبا همه موافق آن بودند که علاوه‌بر موضوع خاص خودش جایزه اسکار را به حق کسب کرده است. فیلم‌هایی که با محوریت برده‌داری در سال‌های دور و مشکلات سیاه‌پوست‌های آمریکایی برنده جایزه اسکار می‌شوند معمولا از این دست حواشی دور خود می‌بینند ولی فیلم ۱۲ سال بردگی به‌قدری باکیفیت و با درامی فوق‌العاده ساخته شد که تقریبا اینگونه حواشی درکنار آن جایی نداشتند. این فیلم به تهیه‌کنندگی برد پیت توسط استودیو Regency Enterprises با بودجه‌ای ۲۰ میلیون دلاری تولید و توانست فروش بسیار عالی ۱۹۰ میلیون دلاری را پشت سر بگذارد. اگر به فیلم های تاریخی و تأثیرگذار علاقه دارید این فیلم را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

داستان فیلم درباره شخصیت سالومون نورثاب جریان دارد، یک موزیسین سیاه‌پوست که آزادانه به‌همراه خانواده خود در ساراتوگا زندگی می‌کرد ولی یک شب توسط عده‌ای از اوباش آن منطقه مسموم و به‌عنوان یک برده فروخته می‌شود. یک فرد سیاه‌پوست که به‌عنوان برده فروخته شده، مگر می‌تواند ادعای آزادی کند؟ خیر. سالومون بااینکه می‌دانست یک فرد کاملا آزاد است ولی بااین‌حال ۱۲ سال از عمر خود را به‌عنوان یک برده زندگی کرد و در این مدت لحظاتی را پشت‌سر گذاشت که او را برای همیشه تغییر دادند. فیلم ۱۲ سال بردگی در سال ۲۰۱۳ درمیان فیلم‌های بسیار خوبی مانند فیلم The Imitation Game، فیلم American Sniper، فیلم The Grand Budapest Hotel، فیلم Selma و فیلم The Theory of Everything توانست جایزه اسکار بهترین فیلم سال را کسب کند.


کاور فیلم The King's Speech

۳۵. فیلم The King's Speech

فیلم سخنرانی پادشاه

  • کارگردان: تام هوپر | نویسنده: دیوید سیدلر
  • بازیگران: کالین فرث، جفری راش، مایکل گمبون، هلنا بونهام کارتر
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۰ میلادی
  • میانگین امتیازات The King's Speech در IMDB: ۸ از ‍۱۰

به یکی دیگر از فیلم‌های تاریخی فهرست بهترین فیلم های برنده جایزه اسکار رسیدیم. فیلمی که یک داستان واقعی را به‌قدری زیبا به تصویر می‌کشد که در هنگام تماشای آن محوش خواهید شد. فیلمی درباره پادشاه بریتانیا یعنی جرج ششم که می‌شود پدر الیزابت دوم، ملکه فعلی بریتانیا. در این فیلم داستان لکنت زبان جورج ششم را خواهیم دید، داستانی که برای او بسیار عذاب‌آور تلقی می‌شد و به هر دری می‌زد تا آن را از بین ببرد. همسر وی یعنی شخصیت الیزابت پس از ناامیدی از روش‌های ناکارآمد اطرافیان پادشاه، گفتار درمانی استرالیایی با نام لیونل را پیدا کرده و پس از کش‌وقوس‌های فراوان نهایتا لیونل لوگ کار درمان لکنت پادشاه را آغاز می‌کند.

فعالیت‌هایی که تحت روش‌های نوین و قوانین خاص و سخت‌گیرانه لیونل پیش گرفته می‌شود تا درنهایت پادشاه نیز بتواند سخنرانی‌های بهتری را برای مردمش انجام دهد. فیلم The King's Speech نه‌تنها در بخش بهترین فیلم سال که در بخش‌های دیگری مانند بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین فیلم‌نامه اورجینال توانست برنده جایزه اسکار شود. این فیلم در سال ۲۰۱۰ به تهیه‌کنندگی یان کنینگ، امیل شرمن و جفری راش توسط استودیو UK Film Council با بودجه‌ای ۱۵ میلیون دلاری تولید و توانست فروش شگفت‌انگیز ۴۳۰ میلیون دلاری را گیشه‌ها پشت‌سر بگذارد. فیلمی که با درام فوق‌العاده خود می‌تواند فیلمی بسیار ارزشمند به حساب آید.


جرمی رنر در فیلم The Hurt Locker

۳۴. فیلم The Hurt Locker

فیلم مهلکه

  • کارگردان: کاترین بیگلو | نویسنده: مارک بول
  • بازیگران: جرمی رنر، آنتونی مکی، برایان گرتی، رالف فاینس، کریستیان کامارگو
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۹ میلادی
  • میانگین امتیازات The Hurt Locker در IMDB: ۷.۵ از ۱۰

فیلم The Hurt Locker یکی از آن فیلم های جنگی است که خودش را درگیر کلیشه نمی‌کند و همین موضوع را می‌توانیم مهم‌ترین عامل موفقیت‌های آن بدانیم. فیلم داستان شخصیت ویلیام جیمز با نقش‌آفرینی جرمی رنر را روایت می‌کند؛ گروهبان اول ارتش آمریکا که وظیفه فرماندهی چند سرباز را در خاک عراق برعهده دارد. آن‌ها موظف هستند مین‌ها و بمب‌هایی که شورشیان عراق در جاده‌ها و خیابان‌ها کار گذاشته‌اند را خنثی کرده و از بین ببرند. دراین‌میان علاقه و شور زیاد ویلیام جیمز به انجام مأموریت‌های خارج از وظیفه باعث می‌شود تا داستان‌های بسیار جذاب این فیلم شکل بگیرند و شما را با خود همراه کنند.

فیلم The Hurt Locker در سال ۲۰۰۹ رقیب‌های بسیار مهمی در مسیر کسب جایزه بهترین فیلم سال در مراسم اسکار داشت. فیلم‌های برجسته و بسیار محبوبی مانند فیلم Avatar، فیلم District 9 و فیلم Inglourious Basterds درکنار انیمیشن Up آثاری بودند که همگی شانس زیادی برای کسب این جایزه داشتند؛ جایزه‌ای که درنهایت درکنار جوایز دیگری مانند بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه اورجینال، بهترین تدوین و بهترین میکس و تدوین صدا به فیلم مهلکه اختصاص یافتند. این فیلم به تهیه‌کنندگی کاترین بیگلو و مارک بول توسط استودیو Voltage Pictures با بودجه‌ای ۱۵ میلیون دلاری تولید و روی پرده سینماها رفت. بااینکه فروش این فیلم به بیش از ۵۰ میلیون دلار نرسید ولی بااین‌حال این فیلم بدون شک ارزش حداقل یک بار تماشا کردن را دارد.


شخصیت‌های اصلی فیلم No Country for Old Men

۳۳. فیلم No Country for Old Men

فیلم جایی برای پیرمردها نیست

  • کارگردان: جوئل کوئن، اتان کوئن | نویسنده: جوئل کوئن، اتان کوئن
  • بازیگران: تامی لی جونز، خاویر باردم، جاش برولین، وودی هارلسون
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۷ میلادی
  • میانگین امتیازات No Country for Old Men در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

برادران کوئن با ساخت فیلم No Country for Old Men اثری ساختند که به احتمال بسیار زیاد تا سال‌ها و دهه‌ها بعد از آن صحبت خواهد شد. اثری که شاید برای همه سلیقه‌ها ساخته نشده باشد ولی اگر از آن خوشتان بیاید نمی‌توانید خودتان را از تماشای دوباره و دوباره آن محروم کنید. جایی برای پیرمردها نیست در سال ۱۹۸۰ و درباره شخصیت لوئلین ماس جریان دارد؛ وی زمانی‌که برای شکار در صحرا بود به‌طور اتفاقی در آن مکان چند جسد می‌بیند که در یک معامله مواد مخدر حضور داشتند. لوئلین همچنین کیفی حاوی ۲ میلیون دلار پول پیدا می‌کند و تصمیم می‌گیرد آن را نزد خود نگه دارد که همین موضوع شروعی به‌شمار می‌رود برای روند اصلی داستان این فیلم.

دراین‌میان شخصیت آنتون چیگو با بازی خاویر باردم که یک آدمکش بسیار کاربلد است برای پیدا کردن پول‌ها اجیر می‌شود و برای انجام وظیفه خود از هیچ کاری دریغ نمی‌کند. فیلم No Country for Old Men که از روی رمانی با همین‌نام اثر کورمک مک‌کارتی ساخته شده درکنار جایزه بهترین فیلم سال توانست در بخش‌های بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه اقتباسی و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برنده جایزه اسکار شود. این فیلم به تهیه‌کنندگی اسکات رودین به‌همراه برادران کوئن توسط استودیو Scott Rudin Productions تولید و اکران شد. باتوجه‌به بودجه ۲۵ میلیون دلاری این فیلم فروش ۱۷۲ میلیون دلاری آن قطعا فروش خوبی قلمداد می‌شود.


کاور فیلم The Departed با حضور لئوناردو دی‌کاپریو جک نیکلسون و مت دیمون

۳۲. فیلم The Departed

فیلم رفتگان

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی | نویسنده: ویلیام موناهان
  • بازیگران: لئوناردو دی‌کاپریو، مت دیمون، جک نیکلسون، مارک والبرگ، مارتین شین
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۶ میلادی
  • میانگین امتیازات The Departed در IMDB: ۸.۵ از ۱۰

امکان ندارد نام لئوناردو دی‌کاپریو کنار نام مارتین اسکورسیزی قرار بگیرد و شاهد فیلم خوبی نباشیم. زوج طلایی سینما که توانسته‌اند فیلم‌های بسیار خوبی را یکی پس از دیگری تهیه و به مخاطبان خود هدیه دهند. فیلم‌هایی که همگی آن‌ها جزو نامزد‌های اصلی کسب جایزه اسکار به‌شمار می‌رفتند. فیلم The Departed دقیقا یکی از همان فیلم‌ها یا شاید بهترین درمیان آن‌ها باشد. این فیلم در سال ۲۰۰۶ به تهیه‌کنندگی برد گری و گراهام کینگ توسط استودیو Plan B Entertainment با بودجه‌ای ۹۰ میلیون دلاری تولید و توانست فروش خوب ۲۹۰ میلیون دلاری را تجربه کند. این فیلم همچنین درکنار جایزه بهترین فیلم سال در بخش‌های دیگری مانند بهترین کارگردانی، بهترین تدوین و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی نیز موفق به کسب جایزه اسکار شد.

داستان فیلم درباره یکی از مامورین پلیس شهر بوستون یعنی شخصیت بیلی کاستیگان با بازی دی‌کاپریو جریان دارد که مامور می‌شود به‌صورت ناشناس در یک باند گانگستری بسیار خطرناک فعالیت کند. باندی که به رهبری شخصیت فرانک کاستلو با هنرنمایی جک نیکلسون با هیچ‌کس شوخی ندارد و اگر متوجه حضور یک جاسوس در میان خودشان شوند به‌راحتی او را خواهند کشت. این تمام ماجرا نیست و پیچش‌های داستانی فوق‌العاده جذاب فیلم باعث می‌شوند تا نتوانید در هنگام تماشای آن پلک بزنید. اگر به فیلم های جاسوسی یا پلیسی علاقه دارید فیلم دپارتد می‌تواند بهترین گزینه برای شما تلقی شود.


کلینت ایستوود و هیلاری سوانک در فیلم Million Dollar Baby

۳۱. فیلم Million Dollar Baby

فیلم محبوب میلیون دلاری

  • کارگردان: کلینت ایستوود | نویسنده: پل هگیس
  • بازیگران: هیلاری سوانک، کلینت ایستوود، مورگان فریمن، جی باروشل
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Million Dollar Baby در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

هرچه فیلم ورزشی تابه‌امروز تماشا کرده‌اید فراموش کنید، ساخته کلینت ایستوود هنوز بعد از گذشت تقریبا ۲ دهه از اکرانش فیلم مورد علاقه بسیاری از سینمادوستان به‌شمار می‌رود. فیلمی درباره شخصیت مگی با بازی هیلاری سوانک که در سن ۳۲ سالگی خانه را ترک کرده و در شهر اوزارک به‌عنوان یک پیشخدمت مشغول به کار است. او پس از آشنا شدن با فرانکی دان با هنرنمایی کلینت ایستوود که یکی از مربی‌های بسیار معروف رشته بوکس تلقی می‌شود، اصرار و پافشاری می‌کند تا شیوه‌ها و روش مبارزه مناسب در این رشته را از او فرا بگیرد و همین موضوع آغاز داستان مگی در مسیر تبدیل شدن به یک مبارز حرفه‌ای در رشته بوکس است ولی داستان مثل تقریبا تمام فیلم‌های ورزشی همینطور کلیشه‌ای باقی نمی‌ماند.

فیلم محبوب میلیون دلاری پس از تحسین منتقدین و اهالی سینما توانست در مراسم اسکار در بخش‌هایی مانند بهترین فیلم سال، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد این جایزه را به خودش اختصاص دهد تا کلینت ایستوود یکی از موفق‌ترین آثار خودش را ساخته باشد. این فیلم در سال ۲۰۰۴ میلادی به تهیه‌کنندگی تام روزنبرگ به‌همراهی کلینت ایستوود توسط استودیو Lakeshore Entertainment با بودجه‌ای ۳۰ میلیون دلاری تولید و توانست فروش بسیار عالی ۲۲۰ میلیون دلاری را در گیشه سینماها تجربه کند. محبوب میلیون دلاری اگر بهترین فیلم ورزشی تاریخ سینما لقب نگیرد بدون هیچ شکی یکی از بهترین فیلم‌ها در این ژانر محسوب می‌شود.


کاور The Lord of the Rings

۳۰. فیلم The Lord of the Rings: The Return of the King

فیلم ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه

  • کارگردان: پیتر جکسون | نویسنده: فرن والش، پیتر جکسون
  • بازیگران: الایجا وود، ایان مک‌کلین، لیو تایلر، بیلی بوید، کیت بلانشیت
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۳ میلادی
  • میانگین امتیازات The Lord of the Rings: The Return of the King در IMDB: ۸.۹ از ۱۰

جهانی که جی آر آر تالکین خلق کرده است بدون هیچ شکی یکی از زیباترین و شگفت‌انگیزترین جهان‌‌های فانتزی قلمداد می‌شود. جهانی که همه چیز دارد، از تقابل خیر و شر گرفته تا نبردهای حماسی و بزرگ و صحنه‌های اکشن ناب. مجموعه سینمایی ارباب حلقه‌ها که از روی مجموعه رمانی با همین نام اثر آقای تالکین اقتباس شده اگر نگوییم بهترین قطعا یکی از بهترین و محبوب‌ترین مجموعه‌های سینمایی تاریخ به‌شمار می‌رود. فیلم The Lord of the Rings: The Return of the King که قسمت سوم و پایانی این مجموعه بود در سال ۲۰۰۳ به تهیه‌کنندگی فرن والش و پیتر جکسون توسط استودیو New Line Cinema با بودجه‌ای ۹۴ میلیون دلاری تولید و توانست فروش خارق‌العاده ۱.۱۵ میلیارد دلاری را پشت سر بگذارد.

فیلم بازگشت پادشاه رکوردی بسیار ارزشمند دارد؛ این فیلم تنها فیلم تاریخ تلقی می‌شود که توانسته است تمام جوایز اسکاری که در آن‌ها نامزد بوده را کسب کند و در مجموع ۱۱ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم سال را به خودش اختصاص داده است و قطعا پایانی بدون نقص برای این مجموعه به‌شمار می‌رود و اگر هنوز فیلم‌های ارباب حلقه‌ها را تماشا نکرده‌اید آب دستتان است بگذارید زمین و همین الان تماشای آن‌ها را شروع کنید. به‌این‌دلیل که اگر به روند داستانی این فیلم اشاره‌ای داشته باشیم ممکن است داستان قسمت‌های قبلی اسپویل شود از اشاره به داستان آن خودداری می‌کنیم تا اگر هنوز فیلم‌های ارباب حلقه‌ها را تماشا نکرده‌اید داستان آن برای شما لو نرود.


راسل کرو در حال نقش‌آفرینی در فیلم A Beautiful Mind

۲۹. فیلم A Beautiful Mind

فیلم ذهن زیبا

  • کارگردان: ران هاوارد | نویسنده: آکیوا گلدزمن
  • بازیگران: راسل کرو،‌ جنیفر کانلی، ویوین کاردن، اد هریس، پل بتانی
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۱ میلادی
  • میانگین امتیازات A Beautiful Mind در IMDB: ۸.۲ از ۱۰

راسل کرو پس از حضور در فیلم گلادیاتور که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت با حضور در فیلم ذهن زیبا توانست برای ۲ سال پیاپی نقش اصلی بهترین فیلم سال را ایفا کند. دو نقشی که زمین تا آسمان با یکدیگر فرق داشتند و راسل کرو نشان داد که چه استعداد بی‌نظیری در نقش‌آفرینی در نقش‌هایی کاملا متفاوت دارد. فیلم A Beautiful Mind که براساس رمانی با همین نام اثر سیلویا ناسار ساخته شده در سال ۲۰۰۱ به تهیه‌کنندگی برایان گریزر و ران هاوارد توسط استودیو Universal Pictures با بودجه‌ای ۵۸ میلیون دلاری تولید و توانست به فروش خوب ۳۲۰ میلیون دلاری دست پیدا کند.

این فیلم در مراسم اسکار رقیب بسیار قدرتمندی به نام The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring داشت که درنهایت موفق شد با کنار زدن آن برنده جایزه بهترین فیلم سال شود. داستان فیلم ذهن زیبا درباره شخصیت جان نش با بازی راسل کرو جریان دارد،‌ فردی بسیار باهوش که پس از فارغ‌التحصیل شدن وظیفه استادی را برعهده می‌گیرد. شخصیتی که توانایی بسیار بالایی در حل معماها و رابطه میان اشکال و اعداد دارد و همین موضوع باعث می‌شود تا از سمت سازمان سیا از او درخواست کمک شود. بااین‌حال این داستان به همین زیبایی نبوده و پیچش‌های داستانی فیلم به ما نشان می‌دهد که در واقعیت چه خبر بوده است.


کاور فیلم gladiator با ایفای نقش راسل کرو

۲۸. فیلم Gladiator

فیلم گلادیاتور

  • کارگردان: ریدلی اسکات | نویسنده: دیوید فرانزونی، جان لوگان
  • بازیگران: راسل کرو، واکین فینیکس، کانی نیلسن، الیور رید، ریچارد هریس
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Gladiator در IMDB: ۸.۵ از ۱۰

اگر فیلم گلادیاتور رو تماشا کرده باشید کافی است چشم‌های خود را ببندید و به روند داستانی آن فکر کنید تا به‌راحتی فکر دیدن دوباره آن به‌سراغ شما بیاید. فیلم گلادیاتور به‌قدری داستان قوی و تاثیرگذاری دارد که می‌تواند تا روزها ذهن شما را درگیر خود کند. داستان فیلم که یک داستان افسانه‌ای به‌شمار می‌رود و واقعیت تاریخی ندارد درباره ماکسیموس دسیموس مریدیوس، ژنرال ارتش روم است که نقش او را راسل کرو ایفا می‌کند. او پس از شکست دادن آخرین گروه بربرها نزد امپراتور مارکوس اورلئوس که در بستر بیماری است می‌رود و امپراتور از او می‌خواهد که پس از مرگ او زمام امور کشور را به‌دست بگیرد. با مرگ امپراتور به‌دست پسر او یعنی کومودوس با بازی واکین فینیکس، کومودوس ادعای امپراتوری می‌کند، همسر و فرزند ماکسیموس رو به‌قتل می‌رساند و دستور اعدام ماکسیموس را صادر می‌کند. ماکسیموس با فرار از مرگ به‌عنوان یک برده و یک جنگجو تمام روزهای عمر خود را با فکر گرفتن انتقام سپری و تنها به یک موضوع می‌اندیشد و آن چیزی نیست جز بازگشت به روم و گرفتن انتقام خانواده خود.

فیلم Gladiator از معدود فیلم‌هایی است که در آن می‌توانید طعم واقعی تنفر، خیانت، انتقام و عشق را به‌بهترین شکل ممکن و به‌خوبی با ذره‌ذره وجودتان لمس کنید. به جرات می‌توان گفت پس از هربار تماشای این فیلم با بازی هنرمندانه راسل کرو و واکین فینیکس، موسیقی شاهکار هانس زیمر و درام خارق‌العاده فیلم‌نامه آن، موهای تنتان سیخ خواهد شد. این فیلم در سال ۲۰۰۰ توسط استودیو رد واگن اینترتینمنت و به‌تهیه‌کنندگی داگلاس ویک، دیوید فرانزونی تهیه و توسط شرکت دریم‌وورکس پیکچرز اکران شد. ساخته ریدلی اسکات توانست به‌فروش ۴۶۰ میلیون دلاری دست پیدا کرده و بودجه نسبتا سنگین ۱۰۰ میلیون دلاری خود را به‌خوبی توجیه کند؛ علاوه‌بر این موضوع این اثر مطمئنا تا دهه‌ها از ذهن اهالی سینما پاک نخواهد شد.


تصویری از کشتی تایتانیک در حال غرق شدن در فیلم Titanic

۲۷. فیلم Titanic

فیلم تایتانیک

  • کارگردان: جیمز کامرون | نویسنده: جیمز کامرون
  • بازیگران: لئوناردو دی‌کاپریو، کیت وینسلت، بیلی زین، فرانسیس فیشر
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۷ میلادی
  • میانگین امتیازات Titanic در IMDB: ۷.۸ از ۱۰

این فیلم به عنوان یکی از محبوب‌ترین فیلم های عاشقانه دهه ۹۰ شناخته می‌شود. فیلمی که استعداد خارق‌العاده لئوناردو دی‌کاپریو را به تمام جهان نشان داد و به سکوی پرتاب بسیار بزرگی برای این سوپراستار هالیوود تبدیل شد. فیلمی که اگر آن را دیده باشید قطعا پای داستان جک و رز گریه کرده‌اید و به آن کوه یخ لعنتی ناسزا گفته‌اید. فیلم تایتانیک در سال ۱۹۹۷ میلادی به تهیه‌کنندگی جیمز کامرون و جان لاندو توسط استودیو Paramount Pictures با بودجه‌ای ۲۰۰ میلیون دلاری تولید و فروش شگفت‌انگیز ۲.۲۱ میلیارد دلاری را در گیشه‌ها تجربه کرد.

قطعا با داستان تایتانیک آشنایی دارید. کشتی بزرگی که با کوه یخ برخورد کرده و داستان‌های احساسی و زیبایی را خلق می‌کند. این فیلم تا سال ۲۰۱۰ پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما لقب گرفت که فیلم آواتار که آن هم به کارگردانی جیمز کامرون ساخته شده بود این عنوان را به خودش اختصاص داد. فیلم تایتانیک در ۱۴ بخش مختلف نامزد کسب جایزه اسکار شد که توانست در ۱۱ بخش مختلف مانند بهترین فیلم سال و بهترین کارگردانی این جایزه را کسب کند. نسخه ۳ بعدی فیلم تایتانیک در سال ۲۰۱۲ میلادی به مناسبت بزرگداشت صدمین سالگرد غرق شدن این کشتی منتشر شد و توانست ۳۴۴ میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشته باشد.


رالف فاینس در کاور فیلم The English Patient

۲۶. فیلم The English Patient

فیلم بیمار انگلیسی

  • کارگردان: آنتونی مینگلا | نویسنده: آنتونی مینگلا، مایکل اونداتج
  • بازیگران: رالف فاینس، ژولیت بینوش،‌ویلم دفو، لی راس، آماندا واکر
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۶ میلادی
  • میانگین امتیازات The English Patient در IMDB: ۷.۴ از ۱۰

به احتمال فراوان با شنیدن نام رالف فاینس خیلی سریع یاد شخصیت لرد ولدمورت در مجموعه سینمایی هری پاتر خواهیم افتاد ولی رالف فاینس قبل از نقش‌آفرینی در نقش شخصیت ولدمورت به‌عنوان نقش اصلی فیلم بیمار انگلیسی توانسته بود یک هنرنمایی به‌یادماندنی را از خود به جای بگذارد. این فیلم در سال ۱۹۹۶ به تهیه‌کنندگی سال زینتز توسط استودیو Tiger Moth Productions با بودجه‌ای ۲۷ میلیون دلاری تولید و توانست در گیشه‌ها فروش بسیار خوب ۲۳۳ میلیون دلاری را تجربه کند.

داستان فیلم درباره خلبانی گمنام با نقش‌آفرینی رالف فاینس جریان دارد که در جنگ جهانی دوم طی یک حادثه در شمال آفریقا سقوط می‌کند. وی به‌دلیل زخم‌ها و جراحت‌های خود دچار یک شوک روانی خطرناک شده بود و به‌همین‌دلیل نام و گذشته خود را به یاد نمی‌آورد. او با نام «بیمار انگلیسی» به نیروهای متفقین در ایتالیا تحویل داده شد و در آن مکان پرستاری با نام هانا تصمیم گرفت از او مراقبت کند و همین موضوع آغازی به‌شمار می‌رود برای روند اصلی داستان فیلم. فیلم The English Patient توانست در مراسم اسکار ۹ جایزه مختلف را در بخش‌هایی مانند بهترین فیلم سال، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین فیلم‌برداری به خودش اختصاص دهد.


کاور فیلم braveheart با ایفای نقش مل گیبسون

۲۵. فیلم Braveheart

فیلم شجاع دل

  • کارگردان: مل گیبسون | نویسنده: رندل والاس
  • بازیگران: مل گیبسون، پاتریک مک‌گوئن، برندن گلیسون، سوفی مارسو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Braveheart در IMDB: ۸.۳ از ۱۰

ساخته مل گیبسون را می‌توان یکی از بهترین فیلم‌های اکشن تاریخ سینما تلقی کرد. داستان فیلم درباره شخصیت ویلیام والاس جریان دارد؛ شخصی که با کینه از انگلیسی‌ها بزرگ شد و همیشه از آن‌ها تنفر داشت. در سال ۱۲۹۰ با فوت مارگارت، ملکه اسکاتلند که در آن زمان تنها هشت سال سن داشت و تا رسیدن به سن قانونی وظیفه اداره مملکت برعهده مشاورین پدر او قرار داشت، لردهای اسکاتلند تصمیم گرفتند برای جلوگیری از هرج‌و‌مرج شاه ادوارد اول را برای حکومت بر اسکاتلند انتخاب کنند. قبل از رسمی شدن این انتخاب نیروهای انگلیسی با تصرف سرزمین‌های آن‌ها حکومت خود بر اسکاتلند را آغاز کردند. ویلیام والاس به‌همین‌دلیل همیشه تنفر شدیدی از آن‌ها در دل داشت و تصمیم گرفت که انتقام تصرف این سرزمین را از انگلیسی‌ها بگیرد و درنهایت با کمک آزادی‌خواهان اسکاتلندی به این مهم دست پیدا می‌کند.

فیلم Braveheart در سال ۱۹۹۵ با بودجه‌ای معادل ۶۵ میلیون دلار به تهیه‌کنندگی خود مل گیبسون به‌همراه بروس دیوی و آلان لد توسط شرکت پارامونت پیکچرز اکران شد. تماشای این فیلم حدود سه ساعت زمان می‌بَرد و مطمئن باشید تمام لحظات آن ارزش تماشا کردن را دارند. این فیلم با فروش بسیار خوب ۲۲۰ میلیون دلاری موفق شد سود خوبی را برای سازندگان آن به‌همراه داشته باشد.


کاور فیلم Forrest Gump با حضور تام هنکس

۲۴. فیلم Forrest Gump

فیلم فارست گامپ

  • کارگردان: رابرت زمکیس | نویسنده: اریک راث
  • بازیگران: تام هنکس، رابین رایت، گری سینایس، سالی فیلد
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Forrest Gump در IMDB: ۸.۸ از ۱۰

همان‌طور که در مقدمه مقاله اشاره کردیم جایزه اسکار در دهه ۸۰ و مخصوصا در دهه ۹۰ میلادی ارزش بسیار بالاتری نسبت‌ به اکنون داشت و سال ۱۹۹۴ بهترین نمونه برای ثابت کردن این موضوع به‌شمار می‌رود. شما تنها کافی است به نامزدهای کسب جایزه بهترین فیلم سال نگاهی داشته باشید؛ فیلم‌هایی مانند فیلم Pulp Fiction، فیلم The Shawshank Redemption و فیلم Forrest Gump که همگی آن‌ها به‌راحتی می‌توانند جزو بهترین فیلم‌های تاریخ سینما دسته‌بندی شوند و اگر در آن سال هر سه آن‌ها به‌عنوان بهترین فیلم سال انتخاب می‌شدند شک نکنید که هیچ‌کس کوچک‌ترین اعتراضی نمی‌کرد. فارست گامپ به‌تهیه‌کنندگی وندی فینرمن و استیو تیش توسط استودیو The Tisch Company با بودجه‌ای ۵۵ میلیون دلاری تولید و توانست فروش بسیار خوب ۶۸۵ میلیون دلاری را پشت سر بگذارد.

این فیلم روایت‌گر زندگی پرفرازونشیب فارست گامپ است، مردی ساده که در ایستگاه اتوبوس نشسته و پس از نشستن یک خانم درکنارش داستان زندگی خود را برای او تعریف کند و چه داستانی!. او در کودکی از لحاظ هوشی در سطح پایین‌تری نسبت‌به سایرین قرار داشت و بهترین دوست او شخصیت جنی به‌شمار می‌رفت که تا پایان داستان اتفاقاتی بسیار گوناگون را تجربه می‌کنند. داستان زندگی فارست گامپ شبیه یک ترن هوایی است، همان‌قدر هیجان‌انگیز و بعضی اوقات همان‌قدر آرام که البته آرامش قبل طوفان تلقی می‌شود و خیلی سریع دوباره شما را با پیچش‌های داستانی شگفت‌انگیز خود همراه خواهد کرد.


کاور فیلم schindler's list با حضور مردم و دختر معروف داستان با کت قرمز

۲۳. فیلم Schindler's List

فیلم فهرست شیندلر

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ | نویسنده: استیون زایلیان
  • بازیگران: لیان نیسون، بن کینگزلی، ریف فاینز، کارولین گودال
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۳ میلادی
  • میانگین امتیازات Schindler's List در IMDB: ۸.۹ از ۱۰

پس از هربار تماشای فیلم فهرست شیندلر این سؤال برای من مطرح می‌شود که یک فیلم چگونه می‌تواند به‌این‌اندازه تأثیرگذار باشد؟ فیلم‌های اقتباسی و تأثیرگذار در تاریخ سینما کم نیستند ولی بدون هیچ شکی فهرست شیندلر جایگاه بسیار ویژه‌ای درمیان آن‌ها خواهد داشت. فیلمی که روایت‌گر داستان زندگی اسکار شیندلر است و نشان می‌دهد این شخصیت چگونه جان هزاران انسان بی‌گناه را نجات داد. شخصیتی که خیلی وقت‌ها از آسایش و رفاه شخصی خودش گذشت و به فکر سایر افراد بود تا آن‌ها بتوانند به زندگی خودشان ادامه دهند. شخصیتی که در پایان فیلم همه ما با چشمانی خیس خداحافظی او را با سایرین تماشا کردیم.

استیون اسپیلبرگ، کارگردان فیلم Schindler's List به‌قدری فیلم باکیفیت ساخته است که احتمالا شمارش آن‌ها از دستمان در رفته و درمیان این همه فیلم خوب و به‌یاد‌ماندنی، فهرست شیندلر به‌عقیده بسیاری از اهالی سینما بهترین فیلم او به‌شمار می‌رود. فیلم Schindler's List در سال ۱۹۹۳ به تهیه‌کنندگی برانکو لوستینگ، جرالد آر مولن و استیون اسپیلبرگ توسط استودیو یونیورسال پیکچرز با بودجه‌ای ۲۲ میلیون دلاری تولید و اکران شد. این فیلم برخلاف انتظارها توانست فروش بسیار عالی ۳۳۰ میلیون دلاری را تجربه و به یک پروژه بسیار موفق چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ محتوا تبدیل شود.


تصویری از پشت سر کلینت ایستوود در فیلم Unforgiven

۲۲. فیلم Unforgiven

فیلم نابخشوده

  • کارگردان: کلینت ایستوود | نویسنده: دیوید وب پیپلس
  • بازیگران: کلینت ایستوود، جین هکمن، مورگان فریمن، ریچارد هریس، لاکلین مونرو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۲ میلادی
  • میانگین امتیازات Unforgiven در IMDB: ۸.۲ از ۱۰

به دومین فیلم کارگردانی شده توسط کلینت ایستوود در فهرست بهترین فیلم های برنده جایزه اسکار رسیدیم. فیلمی که دقیقا مانند فیلم محبوب میلیون دلاری که پیش‌تر به بررسی آن پرداختیم توسط کلینت ایستوود کارگردانی شد و مورگان فریمن نیز درکنار وی از بازیگران اصلی آن به‌شمار می‌رود. فیلم نابخشوده روایت‌گر هفت‌تیرکشی کارکشته را روایت می‌کند که همچنان گذشته ناپسندش او را عذاب می‌دهد. زمانی‌که دو گاوچران زنی را مجروح می‌کنند کلانتر شهر تنها به جریمه کردن آن‌ها بسنده می‌کند ولی بااین‌حال دوستان آن زن برای گرفتن انتقام او جایزه‌ای هزار دلاری را درنظر می‌گیرند و به‌همین‌دلیل ویلیام با بازی کلینت ایستوود به‌همراه دوستانش تصمیم می‌گیرد که این کار را به‌عنوان آخرین مأموریت خود انجام دهند.

فیلم Unforgiven به انتخاب بنیاد فیلم آمریکا درمیان ۱۰ فیلم برتر وسترن تاریخ قرار گرفته است، انتخابی کاملا درست که حتی می‌توان آن عدد ۱۰ را به اعدادی کوچک‌تر نیز تبدیل کرد. نابخشوده علاوه‌بر کسب جایزه بهترین فیلم سال توانست در بخش‌هایی مانند بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین تدوین نیز جایزه اسکار را کسب کند. این فیلم در سال ۱۹۹۲ به تهیه‌کنندگی کلینت ایستوود توسط استودیو Malpaso Productions با بودجه‌ای ۱۴ میلیون دلاری تولید و توسط برادران وارنر روی پرده سینماها رفت و فروش خوب ۱۶۰ میلیون دلاری را تجربه کرد.


کاور فیلم The Silence of the Lambs

۲۱. فیلم The Silence of the Lambs

فیلم سکوت بره‌ها

  • کارگردان: جاناتان دمی | نویسنده: تد تلی
  • بازیگران: جودی فاستر،‌ آنتونی هاپکینز، اسکات گلن، تپ لواین
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۱ میلادی
  • میانگین امتیازات The Silence of the Lambs در IMDB: ۸.۶ از ۱۰

رمان بسیار زیبای Hannibal Lecter نوشته توماس هریس، به‌قدری داستان جذاب و جدیدی داشت که هر کارگردانی را به‌ فکر اقتباس از روی آن می‌انداخت. دیوانه‌ترین دکتر تاریخ سینما که به‌طرز فجیعی بیماران خود را به قتل می‌رساند و از این کار بسیار لذت می‌برد. پنج فیلم سینمایی و یک سریال تلویزیونی درباره هانیبال لکتر ساخته شده است که خیلی راحت می‌توانیم فیلم The Silence of the Lambs را نه‌تنها درمیان آن‌ها بهترین بدانیم که می‌توانیم این فیلم را یکی از برترین آثار ساخته شده در تاریخ سینما به‌شمار آوریم. این فیلم در سال ۱۹۹۱ به تهیه‌کنندگی کنت اوت و ادوارد ساکسون توسط استودیو Strong Heart Productions با بودجه‌ای ۱۹ میلیون دلاری تولید و فروش عالی ۲۷۳ میلیون دلاری را پشت سر گذاشت.

شخصیت هانیبال لکتر با بازی آنتونی هاپکینز براساس رتبه‌بندی بنیاد فیلم آمریکا در سال ۲۰۰۳ توانست عنوان بهترین شخصیت شرور تاریخ سینما را به خودش اختصاص دهد. قاتلی زنجیره‌ای که در زندان به سر می‌برد و شخصیت کلاریس با بازی جودی فاستر سعی دارد با او مصاحبه کند تا شاید به کمک او بتواند قاتل زنجیره‌ای دیگری را با نام بیل بوفالو دستگیر کند. صحبت‌های شخصیت‌های هانیبال و کلاریس می‌توانند مو به تنتان سیخ کنند. اگر به فیلم‌های دلهره‌آور ترسناک روانشناختی علاقه دارید فیلم سکوت بره‌ها قطعا بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.


کاور فیلم Dances with Wolves با حضور کوین کاستنر

۲۰. فیلم Dances with Wolves

فیلم رقص با گرگ ها

  • کارگردان: کوین کاستنر | نویسنده: مایکل بیلک
  • بازیگران: کوین کاستنر، مری مک‌دانل، گراهام گرین، رادنی ای گرانت
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Dances with Wolves در IMDB: ۸ از ۱۰

ساخته کوین کاستنر به‌قدری تأثیرگذار و شگفت‌انگیز است که در سال ۱۹۹۰ توانست در رقابت با فیلم‌های بزرگی مانند فیلم The Godfather Part III، فیلم Goodfellas و فیلم Awakenings جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم سال را کسب کند. این فیلم همچنین در بخش‌های دیگری نیز مانند بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه اقتباسی و بهترین فیلم‌برداری موفق شد جایزه اسکار را جلوتر از این رقبای بسیار محبوب به خودش اختصاص دهد. فیلم رقص با گرگ‌ها به تهیه‌کنندگی جیم ویلسون به‌همراه کوین کاستنر توسط استودیو Tig Productions با بودجه‌ای ۲۲ میلیون دلاری تولید و توانست فروشی معادل با ۴۳۵ میلیون دلار را تجربه کند. فروشی بسیار عالی که سود مالی زیادی را برای سازندگاه آن به ارمغان آورد.

در تاریخ سینما تنها سه فیلم وسترن توانسته‌اند برنده جایزه بهترین فیلم سال شوند؛ فیلم Cimarron در سال ۱۹۳۱، فیلم Dances with Wolves در سال ۱۹۹۰ و پس از آن فیلم Unforgiven که پیش‌تر به آن پرداختیم تنها فیلم‌های وسترن برنده این جایزه تلقی می‌شوند. فیلم با دغدغه‌مندی بسیار مناسب سعی دارد زندگی خام و عمیق سرخ‌پوستان در طبیعت را درمقابل زندگی سلطه‌طلبانه سفیدپوستان به تصویر بکشد. کوین کاستنر در نقش یک ستوان آمریکایی پس از حضور در جنگ مامور می‌شود که به غرب آمریکا و به سرزمین سرخ‌پوستان برود و همین موضوع داستان‌های جالب و گاها غمگین‌انگیز و تاثیرگذاری را شکل می‌دهد.


داستین هافمن و تام کروز درحال راه رفتن در فیلم Rain Man

۱۹. فیلم Rain Man

فیلم مرد بارانی

  • کارگردان: بری لوینسون | نویسنده: بری مارو
  • بازیگران: داستین هافمن، تام کروز، والریا گولینو، جک مرداک
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۸ میلادی
  • میانگین امتیازات Rain Man در IMDB: ۸ از ۱۰

تام کروز در سال ۱۹۸۸ در بهترین فیلم سال به ایفای نقش پرداخت و همچنان پس از گذشت تقریبا ۳۵ سال با همان شور و نشاط درحال نقش‌آفرینی است. فیلم مرد بارانی داستان واقعی زندگی شخصیتی را به‌تصویر می‌کشد که در زندگی خود دچار محدودیت‌های زیادی بوده ولی اجازه نداده این محدودیت‌ها جلوی او را بگیرند. درباره شخصیت کیم پیک صحبت می‌کنیم، فردی دچار سندروم ساوان که قسمت‌هایی از مغزش دچار نارسایی شده بود و به‌همین‌دلیل مشکلات زیادی برای او در زندگی پیش می‌آمد. داستین هافمن به زیبایی زندگی او را روی پرده برد و داستان فیلم هم درباره میراث پدر او جریان دارد که پس از مرگش به او می‌رسد و برادرش یعنی چارلی با ایفای نقش تام کروز اصلا از این موضوع راضی نیست.

فیلم Rain Man علاوه‌بر کسب جایزه بهترین فیلم سال توانست اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی و اسکار بهترین کارگردانی را به خودش اختصاص دهد و همچنین داستین هافمن به‌دلیل هنرنمایی استادانه خود در نقش ریموند که براساس زندگی کیم پیک خلق شده است، توانست اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را کسب کند. این فیلم در سال ۱۹۸۸ به تهیه‌کنندگی پیتر گوبر، دیوید مک‌گیفرت و مارک جانسون توسط استودیو United Artists با بودجه‌ای ۲۵ میلیون دلاری تولید و توانست فروش بسیار خوب ۳۵۵ میلیون دلاری را در گیشه‌ها برای خود رقم بزند. از دیگر جنبه‌های بسیار جذاب فیلم مرد بارانی می‌توان به موسیقی متن بسیار زیبای آن اشاره کنیم که توسط هانس زیمر تهیه شده است.


شخصیت اصلی فیلم Kramer vs. Kramer در حال درست کردن صبحانه

۱۸. فیلم Kramer vs. Kramer

فیلم کریمر علیه کریمر

  • کارگردان: رابرت بنتون | نویسنده: رابرت بنتون
  • بازیگران: داستین هافمن، مریل استریپ، جاستین هنری، جین الکساندر
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۹ میلادی
  • میانگین امتیازات Kramer vs. Kramer در IMDB: ۷.۸ از ۱۰

پس از یک پرش تقریبا ۱۰ ساله به سال ۱۹۷۹ می‌رسیم؛ سالی که شاهد اکران یکی از بهترین فیلم‌ها با موضوع طلاق یعنی فیلم Kramer vs. Kramer هستیم که دست بر قضا بازیگر نقش اصلی آن همان بازیگر نقش اصلی فیلم قبلی یعنی داستین هافمن به‌شمار می‌رود. ایفای نقش داستین هافمن و مریل استریپ، دو تن از بهترین بازیگران تاریخ سینما بدون شک از ماندگارترین نقش‌آفرینی‌هایی به‌شمار می‌رود که سینما به خود دیده است. نقش‌آفرینی‌هایی که برای هر دوی آن‌ها جایزه اسکار را در پی داشت. این فیلم در سال ۱۹۷۹ به تهیه‌کنندگی ریچارد فیشهوف توسط استودیو Columbia Pictures با بودجه‌ای ۸ میلیون دلاری تولید و توانست فروش بسیار خوب ۱۷۵ میلیون دلاری را تجربه کند.

داستان فیلم درباره مشکلات زندگی مشترک شخصیت‌های اصلی آن یعنی تد کریمر با بازی داستین هافمن و جوآنا با بازی مریل استریپ جریان دارد. مشکلاتی که یکی پس از دیگری از راه می‌رسند و زندگی این دو نفر مخصوصا تد را با چالش‌هایی بسیار جدی روبه‌رو می‌کنند. او بعد از اخراج شدن از کار خود خطر از داست دادن حضانت فرزند خود را جلوی خود می‌بیند و به‌همین‌دلیل باید علاوه‌بر این موضوع با مشکلات جدی دیگری نیز دست‌وپنجه نرم کند. فیلم کریمر علیه کریمر با کمدی سیاه خود مشکلات زندگی مشترک دو نفر را آن‌قدر خوب به تصویر می‌کشد که مخاطب آن به‌راحتی قادر به ارتباط برقرار کردن با آن‌ها خواهد بود.


وودی آلن و دایان کیتن در فیلم Annie Hall

۱۷. فیلم Annie Hall

فیلم آنی‌هال

  • کارگردان: وودی آلن | نویسنده: وودی آلن
  • بازیگران: وودی آلن، دایان کیتن، تونی رابرتس، کارول کین، پل سایمون، کریستوفر واکن
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۷ میلادی
  • میانگین امتیازات Annie Hall در IMDB: ۸ از ۱۰

به یکی از به‌یادماندنی‌ترین فیلم‌های وودی آلن رسیدیم. فیلم آنی‌هال که وودی آلن فیلم‌نامه آن را تنها برای حضور دایان کیتون در نقش آنی هال نوشته است؛ همان‌طور که اطلاع دارید نام کامل دایان کیتون «دایان هال کیتون» به‌شمار می‌رود که نام او و نام فیلم با یکدیگر هم‌خوانی دارند. داستان فیلم درباره شخصیت الوی سینگر با بازی وودی آلن جریان دارد، یک کمدین و شومن که سعی دارد متوجه شود چرا رابطه‌اش با آنی هال که یک خواننده به‌شمار می‌رود، در سال گذشته از بین رفته است. فیلم آنی‌هال روایت‌گر رابطه این دو نفر و مشکلاتی است که در هر رابطه‌ای احتمال رخ دادن آن‌ها وجود دارد.

این فیلم کمدی و رمانتیک با درام بسیار خوب و طنز بسیار به‌جایی که دارد به‌هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهد از آن خسته شوید و شما را در داستان خود غرق خواهد کرد. فیلم Annie Hall در سال ۱۹۷۷ به تهیه‌کنندگی چارلز اچ جاف توسط استودیو A Jack Rollins and Charles H. Joffe Production تولید و اکران شد. با اینکه فروش این فیلم فراتر از ۴۰ میلیون دلار نرفت ولی باتوجه به بودجه ۴ میلیون دلاری خود این میزان فروش اصلا فروش بدی حساب نمی‌شود. آنی‌هال از آن فیلم‌هایی است که اگر به فیلم‌های کمدی و عاشقانه با داستانی تأثیرگذار علاقه داشته باشید، عاشق آن خواهید شد.


جک نیکلسون در فیلم One Flew Over the Cuckoo's Nest

۱۶. فیلم One Flew Over the Cuckoo's Nest

فیلم دیوانه از قفس پرید

  • کارگردان: میلوش فورمن | نویسنده: لورنس هاوبن، بو گلدمن
  • بازیگران: جک نیکلسون، ویلیام ردفیلد، لوئیز فلچر، ویل سمسون
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۵ میلادی
  • میانگین امتیازات One Flew Over the Cuckoo's Nest در IMDB: ۸.۷ از ۱۰

اگر اهل فیلم‌های سینمایی به‌خصوص فیلم‌هایی کمی قدیمی‌تر باشید بدون شک حداقل یک بار نام فیلم سینمایی دیوانه از قفس پرید به ترجمه‌ای دیگر پرواز بر فراز آشیانه فاخته را شنیده‌اید و به احتمال زیاد آن را تماشا کرده‌اید. فیلمی در دسته فیلم های درام و روانشناختی که با نقش‌آفرینی هنرمندانه جک نیکلسون داستانی بسیار جذاب را به شما نشان می‌دهد. داستانی که درباره شخصیت رندل پاتریک مک‌مورفی جریان دارد، کسی که به جرم تجاوز دستگیر شده و پس از آن ادعا می‌کند که دچار بیماری روانی شده است و به‌همین‌دلیل برای بررسی وضعیت روحی روانی‌اش او را به تیمارستان ایالتی می‌فرستند. او در این تیمارستان که تحت قوانینی بسیار سخت‌گیرانه اداره می‌شود یک بار با سایر بیماران اقدام به فرار می‌کنند اما این اقدام آن‌ها به در بسته می‌خورد.

روند اصلی داستان از همین نقطه آغاز می‌شود و مشکلات و داستان‌های شخصیت اصلی فیلم در این تیمارستان را به تصویر می‌کشد. داستان‌هایی که قطعا با تماشا کردن آن‌ها از فیلم لذت خواهید برد. این فیلم در سال ۱۹۷۵ به تهیه‌کنندگی مایکل داگلاس از روی رمانی با همین نام اثر کن کیسی اقتباس و توسط استودیو Fantasy Films با بودجه‌ای ۴ میلیون دلاری تولید و اکران شد. فروش ۱۶۵ میلیون دلاری این فیلم در آن زمان یک پیروزی بسیار ارزشمند برای آن و سازندگانش به‌شمار می‌رود. این فیلم درکنار جایزه بهترین فیلم سال موفق شد در بخش‌های دیگری مانند بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه اقتباسی، بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی جک نیکلسون و بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی لوئیز فلچر، برنده این جایزه ارزشمند شود.


مارلون براندو درحال ایفای نقش در فیلم پدرخوانده

۱۵. فیلم The Godfather

فیلم پدرخوانده

  • کارگردان: فرانسیس فورد کاپولا | نویسنده: ماریو پوزو، فرانسیس فورد کاپولا
  • بازیگران: مارلون براندو، آل پاچینو، جیمز کان، رابرت دووال
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۲ میلادی
  • میانگین امتیازات The Godfather در IMDB: ۹.۲ از ۱۰

به یکی از محبوب‌ترین و بهترین مجموعه‌های سینمایی تاریخ رسیدیم. مجموعه سینمایی پدرخوانده به‌قدری محبوب است که شاید اصلا لازم نباشد توضیح زیادی درباره آن نوشت. شاهکاری اثر فرانسیس فورد کاپولا و با بازی هنرمندانه بازیگرانی چون مارلون براندو و آل پاچینو که هرکدام از آن‌ها می‌توانند نماد یک دوران از تاریخ سینما لقب بگیرند. داستان این مجموعه سینمایی درباره یک خانواده مافیایی به‌نام کورلئونه است که رهبری آن را ویتو کورلئونه با بازی مارلون براندو برعهده دارد. او خانواده خود را از نقطه صفر به یکی از قدرتمندترین خانواده‌های کشور تبدیل کرد و به‌همین‌دلیل از قدرت بسیاری در میان مقامات اصلی کشور برخوردار بود. ویتو کارلئونه پله‌های جرائم سازمان یافته را یکی پس از دیگری طی کرد تا رهبری خانواده را به‌دست پسر خود یعنی مایکل کورلئونه با بازی آل پاچینو بسپارد.

در قسمت دوم این مجموعه شخصیت رابرت دنیرو یکی از جذاب‌ترین شخصیت‌های آن قلمداد می‌شود؛ او نقش سال‌های جوانی ویتو کورلئونه را ایفا می‌کند که چطور توانست با سختی‌های بسیار زیاد خانواده خود را به این جایگاه برساند. اولین قسمت مجموعه سینمایی The Godfather در سال ۱۹۷۲ تهیه و تولید شد و تنها فیلم این فهرست به‌شمار می‌رود که امتیاز کامل ۱۰۰ را از سایت متاکریتیک دریافت کرده است. قسمت دوم این مجموعه نیز با امتیاز عالی ۹۰ و رضایت ۹۸ درصدی منتقدین به‌خوبی توانست موفقیت قسمت اول آن را ادامه دهد ولی قسمت پایانی این مجموعه محبوب که ۱۶ سال پس از قسمت دوم آن در سال ۱۹۹۰ اکران شد نتوانست مانند قسمت‌های ابتدایی نظر مثبت منتقدین و اهالی سینما را کسب کند؛ شاید دلیل این موضوع کیفیت بسیار بالای قسمت‌های ابتدایی آن باشد که انتظار‌ها را از قسمت سوم این مجموعه به‌شدت بالا برده بود.


یکی از شخصیت‌های اصلی فیلم The French Connection در حال شلیک گلوله

۱۴. فیلم The French Connection

فیلم ارتباط فرانسوی

  • کارگردان: ویلیام فریدکین | نویسنده: ارنست تایدیمن
  • بازیگران: جین هاکمن، فرناندو ری،‌ روی شایدر، تونی لو بیانکو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۱ میلادی
  • میانگین امتیازات The French Connection در IMDB: ۷.۷ از ۱۰

فیلم ارتباط فرانسوی نخستین فیلم با درجه سنی R به‌شمار می‌رود که توانست جایزه اسکار بهترین فیلم سال را کسب کند. فیلمی که از روی رمانی با همین نام اثر رابین مور اقتباس شد و توانست داستان کتاب را به زیبایی هرچه تمام‌تر روی پرده نقره‌ای ببرد. این فیلم درمیان فیلم‌های مهمی مانند فیلم A Clockwork Orange، یکی آثار فراموش‌نشدنی استنلی کوبریک و فیلم Fiddler on the Roof توانست این جایزه را به خود اختصاص دهد و علاوه‌بر آن جین هاکمن به‌خاطر هنرنمایی استادانه خود توانست جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد را نیز کسب کند. این فیلم به تهیه‌کنندگی فلیپ دانتونی در سال ۱۹۷۱ میلادی توسط استودیو Philip D'Antoni Productions با بودجه‌ای ۲ میلیون دلاری تولید و توانست فروش بسیار عالی ۷۰ میلیون دلاری را تجربه کند.

داستان فیلم درباره شخصیت کارآگاه جیمی دویل با بازی جین هاکمن جریان دارد. او به‌همراه همکارش یعنی بادی روسو پرونده‌های زیادی را حل‌وفصل کرده‌اند و به‌تازگی اطلاعات مهمی از محموله موادمخدری که قرار است وارد شهر نیویورک شود را به‌دست آورده‌اند. به‌همین‌دلیل این دو نفر قصد دارند جلوی این محموله را بگیرند و از طرفی شخصیت آلن شارنیه، فرمانده فرانسوی قاچاقچیان نیز حاضر است دست به هرکاری بزند تا این محموله به مقصدش برسد. فیلم The French Connection یکی از فیلم‌های کارآگاهی خوب سال‌های دور سینما تلقی می‌شود که اگر به آ‌ن‌ها علاقه داشته باشید بدون شک از دیدن آن پشیمان نخواهید شد.


کاور رنگارنگ فیلم Midnight Cowboy با حضور داستین هافمن و جان وویت

۱۳. فیلم Midnight Cowboy

فیلم کابوی نیمه‌شب

  • کارگردان: جان شلزینجر | نویسنده: والدو سالت
  • بازیگران: داستین هافمن، جان ویت، برندا واکارو، سیلویا مایلز
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۶۹ میلادی
  • میانگین امتیازات Midnight Cowboy در IMDB: ۷.۸ از ۱۰

داستین هافمن خیلی راحت می‌تواند یکی از بهترین و تاثیرگذارترین بازیگران تاریخ سینما لقب بگیرد. فردی که در بسیاری از فیلم‌های برنده جایزه اسکار ایفای نقش کرده و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان تاثیر او در این فیلم‌ها را نادیده گرفت. فیلم کابوی نیمه‌شب یکی دیگر از همان فیلم‌ها به‌شمار می‌رود که با نقش‌آفرینی هنرمندانه داستین هافمن به‌همراه جان ویت به یکی از آثار به‌يادماندنی سینما تبدیل شده است. فیلم Midnight Cowboy در سال ۱۹۶۹ به تهیه‌کنندگی جرومی هلمن توسط استودیو Jerome Hellman Productions با بودجه‌ای ۳ میلیون دلاری تولید و فروش عالی ۴۵ میلیون دلاری را در گیشه‌ها تجربه کرد.

داستان تاریک فیلم آن را بسیار جذاب می‌کند. داستانی که باعث می‌شود نتوانید از تماشایش دست بردارید. داستانی که درباره یک جوان تگزاسی به نام جو باک با بازی جان ویت جریان دارد که زندگی سختی را سپری می‌کند و تصمیم می‌گیرد برای پول‌دار شدن به نیویورک برود و پس از آن با جیب‌های پر از پول به شهرش بازگردد. اما داستان همینقدر ساده پیش نمی‌رود و او پس از آشنا شدن با فردی که به بیماری سل مبتلا شده متوجه می‌شود که روزهای سختی انتظار او را می‌کشند.


شخصیت اصلی فیلم A Man for All Seasons با نقش آفرینی پل اسکوفیلد

۱۲. فیلم A Man for All Seasons

فیلم مردی برای تمام فصول

  • کارگردان: فرد زینه‌مان | نویسنده: فرد زینه‌مان
  • بازیگران: پل اسکوفیلد، وندی هیلر، لئو مک‌کرن، اورسن ولز، رابرت شاو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۶۶ میلادی
  • میانگین امتیازات A Man for All Seasons در IMDB: ۷.۷ از ۱۰

فرد زینه‌مان کارگردان صاحب سبک فیلم مردی برای تمام فصول یکی از آن کارگردان‌های سینما به‌شمار می‌رود که اگر نبود به‌احتمال زیاد سینما با این سرعت پیشرفت نمی‌کرد. کارگردانی که فیلم‌های او در مجموع ۶۶ بار در بخش‌های مختلف نامزد کسب جایزه اسکار شدند که ۲۴ بار این جایزه به فیلم‌های فرد زینمان اختصاص پیدا کرده است. او برای ساخت فیلم‌های A Man for All Seasons و From Here to Eternity برنده جایزه بهترین کارگردانی شد؛ فیلم‌هایی که هر دوی آن‌ها توانستند عنوان بهترین فیلم سال را نیز کسب کنند. فیلم مردی برای تمام فصول به تهیه‌کنندگی فرد زینمان توسط استودیو Highland Films با بودجه‌ای ۲ میلیون دلاری تولید و توانست فروش بسیار خوب ۳۰ میلیون دلاری را پشت‌سر بگذارد.

فیلم A Man for All Seasons قصد دارد با دغدغه‌مندیِ به‌جایِ خود زندگی جناب تامس مور، حقوق‌دان و سیاست‌مدار برجسته قرن ۱۶ میلادی را به تصویر بکشد و اتفاقاتی که برای وی در میان سال‌های ۱۵۲۹ تا ۱۵۳۵ رخ داده را به مخاطب خود نشان دهد تا با تامس مور بیشتر آشنا شوند. تامس مور در آن زمان صدراعظم انگلستان و مشاور مهمی برای هنری هشتم قلمداد می‌شد و به‌همین‌دلیل یکی از چهره‌های تأثیرگذار انگلستان بوده است. اگر به فیلم‌های تاریخی با داستان‌هایی واقعی علاقه دارید تماشای فیلم مردی برای تمام فصول را از دست ندهید.


شخصیت اصلی فیلم Lawrence of Arabia در صحرایی در کشور عربستان

۱۱. فیلم Lawrence of Arabia

فیلم لورنس عربستان

  • کارگردان: دیوید لین | نویسنده: رابرت بولت، مایکل ویلسون
  • بازیگران: پیتر اوتول، عمر شریف، الک گینس، آنتونی کوئین، جک هاوکینز
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۶۲ میلادی
  • میانگین امتیازات Lawrence of Arabia در IMDB: ۸.۳ از ۱۰

به یکی از محبوب‌ترین و تاثیرگذارترین فیلم‌های تاریخ سینما رسیدیم. فیلمی که همچنان پس از گذشت تقریبا ۶ دهه از اکرانش درمیان سینمادوستان از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است و همچنان درمیان فیلم‌های مورد علاقه آن‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. فیلمی که درباره فعالیت‌ها و تجربه‌های تی ئی لارنس، افسر پایه ارتش بریتانیا جریان دارد و کارهای مهم وی در عربستان در زمان جنگ جهانی اول را به تصویر می‌کشد. لارنس به‌دلیل اطلاعات مهم و زیادی که درباره سیاست و ریشه‌های فرهنگی کشورهای خاورمیانه دارد، موظف می‌شود تا درباره ساماندهی قبایل پراکنده عرب تحقیق کند تا بریتانیایی‌ها از کمک اعراب در آن زمان از جنگ‌جهانی اول بهره ببرند.

کتاب Seven Pillars of Wisdom اثر تی ئی لارنس که محل اقتباس اصلی این فیلم تلقی می‌شود داستان‌های این فیلم و در مجموع داستان‌ها و تجربیات وی در آن زمان را بازگو می‌کند. فیلم لورنس عربستان فیلمی حماسی است که به عقیده بسیاری از منتقدین و اهالی سینما هیچوقت مانند آن در سینما تکرار نخواهد شد. این فیلم در بخش‌های مختلفی مانند بهترین فیلم سال، بهترین کارگردانی هنری، بهترین فیلم‌برداری، بهترین کارگردانی و بهترین تدوین برنده جایزه اسکار شد و همچنین پیتر اوتول پس از نامزد شدن در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد دستش از این جایزه کوتاه ماند. فیلم Lawrence of Arabia در سال ۱۹۶۲ به تهیه‌کنندگی سم اسپیگل توسط استودیو Horizon Pictures با بودجه‌ای ۱۵ میلیون دلاری تولید و توانست فروش بسیار خوب ۷۰ میلیون دلاری را در گیشه‌ها به نام خود ثبت کند.


شخصیت های اصلی فیلم The Apartment در حال صحبت کردن

۱۰. فیلم The Apartment

فیلم آپارتمان

  • کارگردان: بیلی وایلدر | نویسنده: بیلی وایلدر
  • بازیگران: جک لمون، شرلی مک‌لین، فرد مک‌کوری، جویس جیمسون
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۶۰ میلادی
  • میانگین امتیازات The Apartment در IMDB: ۸.۳ از ۱۰

به معرفی یکی از موفق‌ترین فیلم‌های یکی دیگر از کارگردان‌های جریان‌ساز و بسیار تأثیرگذار سال‌های دور سینما بپردازیم. بیلی وایلدر با ساخت فیلم The Lost Weekend که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت و پس از آن با ساخت فیلم The Apartment توانست دو بار جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم سال را در مراسم اسکار کسب کند. درمیان فیلم‌های وی به سختی می‌توان فیلم بدی پیدا کرد و می‌توان به فیلم‌هایی مانند Five Graves to Cairo و The Private Life of Sherlock Holmes نیز اشاره کنیم. The Apartment در سال ۱۹۶۰ درحالی برنده جایزه بهترین فیلم سال شد که رقبای مهمی مانند فیلم جنگی The Alamo و فیلم درام Elmer Gantry را درکنار خود می‌دید.

فیلم آپارتمان درباره شخصیت سی‌سی باکستر با بازی جک لمون جریان دارد که فردی مجرد و تنها است. او چند سال در یک شرکت بزرگ بیمه با هزاران کارمند در نیویورک کار کرده و این فیلم روایت‌گر اتفاقاتی به‌شمار می‌رود که برای او رخ می‌دهند. فیلمی کمدی و رمانتیک که با شوخی‌های بسیار به‌جا و درام خوبش باعث می‌شود به یک گزینه بسیار ارزشمند و سرگرم‌کننده تبدیل شود. این فیلم در سال ۱۹۶۰ به تهیه‌کنندگی بیلی وایلدر توسط استودیو The Mirisch Company با بودجه‌ای ۳ میلیون دلاری تولید و فروش عالی ۲۵ میلیون دلاری را در گیشه‌ها جشن گرفت.


شخصیت های اصلی فیلم On the Waterfront پشت حصاری فلزی

۹. فیلم On the Waterfront

فیلم در بارانداز

  • کارگردان: الیا کازان | نویسنده: باد شولبرگ
  • بازیگران: مارلون براندو، کارل مالدن، اوا ماری سنت، راد استایگر، پت هینگل
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۴ میلادی
  • میانگین امتیازات On the Waterfront در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

به یکی از حاشیه‌سازترین فیلم‌های برنده جایزه اسکار رسیدیم. فیلمی که با حاشیه‌های اطراف کارگردان آن یعنی الیا کازان باعث ایجاد یک دودستگی بزرگ در صنعت سینما شد. در آن سال برای ترویج کمونیست جنبشی به راه افتاد و تعدادی از فیلم‌سازان مطرح به این جنبش پیوستند که ماریا کازان نام آن‌ها را به‌صورت عمومی فاش کرد. به‌همین‌دلیل در زمان کسب جایزه اسکار توسط او در بخش بهترین کارگردانی بسیاری از تشویق کردن او امتنا کردند و البته بسیاری هم برخلاف سایرین این حق را برای او قائل بودند که دست به چنین کاری زده باشد. به‌هرحال فیلم در بارانداز در آن سال توانست هشت جایزه اسکار در بخش‌هایی از جمله بهترین فیلم، بهترین فیلم‌نامه، بهترین بازیگر نقش اول مرد برای مارلون براندو و بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای اوا ماری سنت را به‌دست آورد.

حاشیه‌های پیرامون الیا کازان هیچوقت به پایان نرسید و در سال ۱۹۹۹ و زمانی‌که قرار بود یک اسکار افتخاری به پاس یک عمر دستاورد هنری به او تعلق بگیرد، تظاهراتی در محل اهدای جایزه صورت گرفت و بسیاری ار حاضران در آن مکان با الفاظی نظیر «خائن» به استقبال الیا کازان رفتند. وی همچنین مشکلاتی هم با مارلون براندو داشت که مارلون براندو در مراسم سال ۱۹۹۹ که برای این مراسم دعوت شده بود، این دعوت را نپذیرفت و در مراسم شرکت نکرد؛ البته وی همیشه با تحسین فراوانی از الیا کازان یاد کرده و او را یکی از بهترین کارگردان‌هایی می‌داند که در دوران حرفه‌ای خودش سابقه همکاری با آن‌ها را داشته است.

داستان فیلم On the Waterfront درباره بوکسور جوانی به نام تری مالون با نقش‌آفرینی هنرمندانه مارلون براندو جریان دارد. او برای انجام کاری با چند نفر دیگر شریک می‌شود که پس از انجام این کار یکی از کارگران یک بارانداز به نام جیک به قتل می‌رسد. تری به‌هیچ‌وجه نمی‌دانست که قرار است کار به این جا کشیده شود و به‌شدت از تصمیم خود پشیمان می‌شود. او به‌همراه ندامت خود نزد کشیشی می‌رود و کشیش به وی می‌گوید که باید به گناه خود اعتراف کند. داستان فیلم به‌طرز بسیار جذابی روایت‌گر اتفاقاتی است که پس از قتل جیک برای تری مالون رخ می‌دهند. این فیلم در سال ۱۹۵۴ به تهیه‌کنندگی سم اسپیگل توسط استودیو Horizon Pictures با بودجه‌ای ۹۰۰ هزار دلاری تولید و توانست فروش بسیار خوب ۱۰ میلیون دلاری را تجربه کند.


تصویری سیاه و سفید از شخصیت های فیلم All About Eve

۸. فیلم All About Eve

فیلم همه‌چیز درباره ایو

  • کارگردان: جوزف ال منکیه‌ویچ | نویسنده: جوزف ال منکیه‌ویچ
  • بازیگران: بت دیویس، آن بکستر، جرج سندرز، سلست هولم، گری مریل
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۰ میلادی
  • میانگین امتیازات All About Eve در IMDB: ۸.۲ از ۱۰

جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم سال ۱۹۵۰ را می‌توانیم یکی از نزدیک‌ترین رقابت‌های تاریخ این مراسم قلمداد کنیم. سالی که با حضور فیلم‌هایی مانند فیلم Sunset Boulevard و فیلم All About Eve تا لحظه اعلام جایزه احتمال برنده شدن هر دو فیلم کاملا مساوی بود و هیچکس نمی‌توانست با درصد اطمینان بالایی درباره برنده شدن یکی از آن‌ها صحبت کند. بااین‌حال فیلم All About Eve توانست با پیشی گرفتن از فیلم بسیار ارزشمند Sunset Boulevard برنده جایزه بهترین فیلم سال شود. این فیلم در سال ۱۹۵۰ میلادی به تهیه‌کنندگی داریل اف زانوک توسط استودیو 20th Century Fox با بودجه‌ای ۱.۵ میلیون دلاری تولید و در گیشه‌های توانست فروش نسبتا خوب ۸.۵ میلیون دلاری را پشت‌سر بگذارد.

فیلم All About Eve همان‌طور که از اسمش می‌توان متوجه شد، درباره شخصیت ایو با بازی آن بکستر جریان دارد. وی عاشق نقش‌آفرینی‌های مارگو چنینگ با بازی بت دیویس در تئاتر است و دوست دارد که به او نزدیک شود و او را بشناسد. او پس از اتفاقاتی وارد زندگی مارگو می‌شود ولی داستان همیشه طبق میل آن‌ها پیش نمی‌رود و مشکلاتی برای زندگی آن‌ها به‌وجود می‌آید. این فیلم که از روی کتابی با نام The Wisdom of Eve اثر مری اور اقتباس شده با داستان درام خود به زیبایی زندگی شخصی و مشکلات به‌وجود آمده برای شخصیت‌های حاضر در فیلم را به تصویر می‌کشد تا بیننده به‌هیچ‌وجه از آن خسته نشود و همچنین به‌خوبی بتواند شخصیت‌هایش را با تمام وجود درک کند.


فردریک مارچ در حال صحبت کردن در فیلم The Best Years of Our Lives

۷. فیلم The Best Years of Our Lives

فیلم بهترین سال‌های زندگی ما

  • کارگردان: ویلیام وایلر | نویسنده: رابرت ای شروود، مک‌کینلی کانتر
  • بازیگران: میرنا لوی، فردریک مارچ، دانا اندروز، ترزا رایت، کنی اودانل
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۴۶ میلادی
  • میانگین امتیازات The Best Years of Our Lives در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

به نخستین سال‌های برگزاری مراسم اسکار نزدیک می‌شویم. مراسمی که در آن زمان کم‌کم درحال کسب اعتبار بسیار زیادی بود و بسیاری از مردم و اهالی سینما اهمیت زیادی برای آن قائل بودند. فیلم بهترین سال‌های زندگی ما براساس رمانی با همین اثر مک‌کینلی کانتر اقتباس شده و فیلم‌نامه آن را رابرت ای شرود به زیبایی نوشته است. این فیلم دقیقا مانند بسیاری از فیلم‌های ویلیام وایلر برای روایت داستان خود زمان زیادی صرف می‌کند و تماشای آن حدود سه ساعت زمان نیاز دارد. فیلم The Best Years of Our Lives در سال ۱‍۹۴۶ به تهیه‌کنندگی ساموئل گلدوین توسط استودیو Samuel Goldwyn Productions با بودجه‌ای ۳ میلیون دلاری تولید و توانست فروش خوب ۲۴ میلیون دلاری را به نام خود ثبت کند.

داستان فیلم درباره سه کهنه‌سرباز آمریکایی با نام‌های فرد دری، هومر پریش و استفنسون جریان دارد که پس از پایان جنگ‌جهانی دوم به خانه برگشته‌اند. آن‌ها در زمان جنگ در ژاپن مشغول خدمت بودند و در آن کشور در قالب نیروهای ارتش آمریکا در نبرد به‌سر می‌بردند. آن‌ها پس از پایان جنگ به خانه برگشته‌اند تا زندگی جدیدی را آغاز کنند ولی زندگی بر وفق مراد آن‌ها پیش نمی‌رود و مشکلات متعددی سر راهشان قرار می‌گیرد. مشکلاتی که اکثر سربازها پس از سال‌ها جنگیدن و پس از بازگشت به خانه با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند، مشکلاتی که اجازه داشتن یک زندگی معمولی را از آن‌ها می‌گیرند.


حال خراب شخصیت اصلی فیلم The Lost Weekend

۶. فیلم The Lost Weekend

فیلم آخرهفته از دست رفته

  • کارگردان: بیلی وایلدر | نویسنده: چارلز براکت،‌ بیلی وایلدر
  • بازیگران: ری میلند، جین وایمن، فیلیپ تری، هاوارد داسیلوا، مری یانگ
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۴۵ میلادی
  • میانگین امتیازات The Lost Weekend در IMDB: ۷.۹ از ۱۰

همان‌طور که پیش‌تر و در توضیحات مربوط‌به فیلم The Apartment اشاره کردیم، بیلی وایلدر با تهیه این دو فیلم توانست دو بار جایزه اسکار در بخش‌های بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را کسب کند. کارگردانی صاحب سبک که تاثیر به‌سزایی از خود بر پیکره صنعت سینما به‌جای گذاشت و فیلم‌های بسیار خوبی را به اهالی سینما هدیه داد. فیلم The Lost Weekend به تهیه‌کنندگی چارلز براکت و با اقتباس از رمانی با همین نام اثر چارلز جکسون توسط استودیو Paramount Pictures با بودجه‌ای ۱.۳ میلیون دلاری تولید و فروش ۱۱ میلیون دلاری را تجربه کرد. این فیلم در هجدهمین دوره مراسم اسکار توانست علاوه‌بر جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی در بخش‌های بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی نیز این جایزه را کسب کند.

فیلم آخر هفته از دست رفته درباره شخصیت دان برنام جریان دارد؛ نویسنده دائم‌الخمری که از دوران اوج خود فاصله زیادی گرفته و تقریبا خلاقیتش در نویسندگی را از دست داده است. او در تعطیلات یک آخر هفته مشکلات اعتیادش اوج می‌گیرد و پس از نوشیدن بسیار زیاد نوشیدنی‌های الکلی باعث سرگردانی شدید خودش می‌شود. اطرافیان برنام به‌شدت نگران او می‌شوند و درنهایت به‌خاطر دل‌گرمی‌های کسی که بسیار دوستش دارد تصمیم می‌گیرد تا این اعتیاد خطرناک را ترک کند. فیلم به خوبی مشکلات استفاده زیاد از این نوشیدنی‌ها را به تصویر می‌کشد تا زنگ خطری به‌شمار رود برای افرادی که با این مشکل روبه‌رو هستند.


شخصیت های اصلی فیلم Casablanca

۵. فیلم Casablanca

فیلم کازابلانکا

  • کارگردان: مایکل کورتیز | نویسنده: جولیوس جی اپستاین، فیلیپ جی اپستاین
  • بازیگران: هامفری بوگارت، اینگرید برگمن، پل هنرید، جان کوالن، کلود رینس
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۴۲ میلادی
  • میانگین امتیازات Casablanca در IMDB: ۸.۵ از ۱۰

اگر طرفدار پروپاقرص فیلم‌های سینمایی باشید بدون شک نام فیلم سینمایی کازابلانکا را شنیده‌اید. یکی از فیلم‌های به‌یادماندنی سینما که هنوز پس از گذشت تقریبا ۸۰ سال از اکرانش برای بسیاری از خوره‌های سینما یک فیلم بکر و غیرقابل جایگزین به‌شمار می‌رود. فیلمی که با اقتباس از روی رمانی به نام Everybody Comes to Rick's اثر جوآن آلیسون اقتباس شد و به تهیه‌کنندگی هال بی والیس توسط استودیو برادران وارنر با بودجه‌ای ۹۰۰ هزار دلاری تولید و روی پرده سینماها رفت. طبق گزارش‌ها مختلف میزان فروش این فیلم سینمایی حدود ۴ الی ۷ میلیون دلار اعلام شده و به‌همین‌دلیل اطلاعات دقیقی از میزان صحیح فروش آن در گیشه‌ها در دسترس نیست.

داستان فیلم در سال ۱۹۴۱ و پس از حمله به پرل هاربر جریان دارد. کشورهای اروپایی به‌خاطر نبردهای شدید آسیب‌های زیادی دیده‌اند و به‌همین‌دلیل بسیاری از مردم اروپا قصد دارند برای پیدا کردن کشوری امن به آمریکا مهاجرت کنند. به‌دلیل جمعیت زیاد مهاجران برخی از آن‌ها مجبور می‌شوند ابتدا به کشور مراکش بروند و از آن‌جا رویای خود را دنبال کنند. هامفری بوگارت در این فیلم نقش شخصیت ریک بلین را ایفا می‌کند؛ یک آمریکایی بسیار بدبین که در کازابلانکا یک کافه بسیار معروف دارد و مشتریان سرشناسی هم به آن‌جا رفت‌وآمد می‌کنند. روند اصلی داستان فیلم از اتفاقاتی سرچشمه می‌گیرد که در همین کافه و دررابطه با همین موضوعات جریان دارند. ایفای نقش هنرمندانه هامفری بوگارت یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این فیلم تلقی می‌شود که در حین تماشای فیلم شیفته هنرنمایی او خواهید شد.


شخصیت های اصلی فیلم How Green Was My Valley درحال صحبت کردن

۴. فیلم How Green Was My Valley

فیلم چه سرسبز بود وادیِ من

  • کارگردان: جان فورد | نویسنده: فیلیپ دان
  • بازیگران: والتر پیجن، کورین اوهارا، آنا لی، پاتریک نولز، دونالد کریسپ
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۴۱ میلادی
  • میانگین امتیازات How Green Was My Valley در IMDB: ۷.۷ از ۱۰

یک سال قبل از اکران فیلم کازابلانکا اهالی سینما شاهد یکی از حساس‌ترین رقابت‌های اسکار تا به آن زمان بودند. بدون شک نام فیلم همشهری کین را شنیده‌اید که به عقیده بسیاری از منتقدین و اهالی سینما یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ این صنعت بی‌پایان به‌شمار می‌رود. فیلمی که هرچه از عمر آن گذشت بیشتر خودش را نشان داد ولی بااین‌حال دستش از جایزه اسکار کوتاه ماند و فیلمی که جلوتر از آن توانست جایزه بهترین فیلم سال را کسب کند همین فیلم How Green Was My Valley بود. این فیلم نه‌تنها جلوتر از همشهری کین که جلوتر از فیلم‌های مهم دیگری مانند فیلم The Maltese Falcon و فیلم Blossoms in the Dust این جایزه را به خودش اختصاص داد.

داستان این فیلم که براساس کتابی با همین نام اثر ریچارد لولین ساخته شده درباره شخصیت هیو مورگان جریان دارد. او به‌همراه خانواده‌اش که در معدن کار می‌کنند، ساکن دره‌ای سرسبز و آرام هستند. با رشد هیو و تغییراتی که در زندگی او ایجاد می‌شود همزمان زندگی اطراف او نیز دست‌خوش تغییرات زیادی شده است و ساخته جان فورد به زیبایی هرچه تمام‌تر اتفاقات به‌وجود آمده به این خاطر را به مخاطب خود نشان می‌دهد. فیلم چه سرسبز بود وادیِ من در سال ۱۹۴۱ به تهیه‌کنندگی داریل اف زانوک توسط استودیو 20th Century Fox با بودجه‌ای ۸۰۰ هزاردلاری ساخته و اکران شد. فروش این فیلم با اینکه از مرز ۲.۵ میلیون دلار فراتر نرفت ولی بدون شک تماشا کردن آن واجب است، چراکه اگر آن را تماشا نکنید یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما را از دست داده‌اید.


لارنس الیویه و جوآن فونتین در فیلم Rebecca

۳. فیلم Rebecca

فیلم ربکا

  • کارگردان: آلفرد هیچکاک | نویسنده: فیلیپ مک‌دونالد، مایکل هوگان
  • بازیگران: لارنس الیویه، جوآن فونتین، جودیت اندرسون، جورج سندرس
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۴۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Rebecca در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

در اوایل قرن ۴۰ و اواخر قرن ۳۰ میلادی شاهد اکران فیلم‌های ماندگاری در تاریخ سینما بودیم، از فیلم Citizen Kane و How Green Was My Valley گرفته تا فیلم Casablanca و همین فیلم Rebecca و صدالبته فیلم بعدی در همین مقاله یعنی بربادرفته. فیلم ربکا که نخستین فیلم آمریکایی کارگردان بزرگ سینما و تلویزیون یعنی آلفرد هیچکاک به‌شمار می‌رود با اقتباس از رمانی پر از تعلیق با همین نام اثر دافنه دوموریه ساخته شد و با حضور یکی از محبوب‌ترین بازیگران آن زمان سینما یعنی لارنس اولیویه توانست تحسین بسیاری از منتقدین و اهالی سینما را به‌دست آورد. این فیلم در سال ۱۹۴۰ به تهیه‌کنندگی دیوید سلزنیک توسط استودیو Selznick International Pictures با بودجه‌ای ۱.۳ میلیون دلاری تولید و فروش نسبتا خوب ۶ میلیون دلاری را در گیشه‌ها تجربه کرد.

داستان فیلم فوق‌العاده جذاب و هیجان‌انگیز دنبال می‌شود و درباره ندیمه جوانی که نامش را نمی‌دانیم، جریان دارد. ندیمه‌ای که در مونت‌کارلو عاشق مرد جوان ثروتمندی به نام ماکسیم دووینتر شده و آن‌ها پس از ازدواج با یکدیگر به عمارت بزرگ و باشکوه ماکسیم می‌روند. ماکسیم دووینتر به‌تازگی همسرش یعنی شخصیت ربکا را از دست داده است و به‌همین‌دلیل خدمتکاران عمارتِ او به داستان مرگش مشکوک هستند. در راس آن‌ها خانم دانور که سرخدمتکار این عمارت به‌شمار می‌رود به ربکا علاقه زیادی داشت و همچنان عشق او در قلبش جریان دارد، به‌همین‌خاطر با رویی بسیار سرد و گاها ترسناکی با همسر جدید آقای ماکسیم رفتار می‌کند. داستان جذاب فیلم که از زبان همسر جدید ماکسیم روایت می‌شود درباره اتفاقاتی است که پس از این موضوع در آن عمارت رخ می‌دهند.


مارک گیبل در حال ایفای نقش در فیلم Gone with the Wind

۲. فیلم Gone with the Wind

فیلم برباد رفته

  • کارگردان: ویکتور فلمینگ | نویسنده: سیدنی هاوارد
  • بازیگران: کلارک گیبل، ویوین لی، اولیویا دی‌هاویلند، لسلی هاوارد، توماس میچل
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۳۹ میلادی
  • میانگین امتیازات Gone with the Wind در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

همان‌طور که پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم، در آن زمان هرسال فیلم‌های بسیار خوبی اکران می‌شد و برای اولین‌بار در این مقاله شاهد این موضوع هستیم که سه فیلم قبلی و فیلم برباد رفته همگی در سال‌های متوالی اکران شده‌اند و برخلاف تمام قسمت‌های مقاله از هیچ‌کدام از فیلم‌های این چهار سال به‌هیچ‌وجه نمی‌توان بی‌تفاوت رد شد. فیلم برباد رفته با حضور کلارک گیبل که به او لقب سلطان سینما داده‌اند یکی دیگر از آن فیلم‌هایی به‌شمار می‌رود که بدون شک هیچوقت از خاطر سینمادوستان پاک نخواهد شد. فیلمی که به تهیه‌کنندگی دیوید او سلزنیک از روی رمانی با همین نام اثر مارگارت میچل اقتباس و توسط استودیو Selznick International Pictures با بودجه‌ای ۳.۹ میلیون دلاری تولید و اکران شد. این فیلم توانست در آن زمان فروش شگفت‌انگیز و سرسام‌آور ۳۹۰ میلیون دلاری را پشت‌سر بگذارد که رقمی بسیار بزرگ تلقی می‌شود.

داستان فیلم برباد رفته در سال ۱۸۶۱ میلادی و درباره شخصیت اسکارلت اوهارا جریان دارد. شخصی که با خانواده خود در مزرعه‌ای بزرگ در جورجیا زندگی می‌کند و به پسر صاحب مزرعه مجاور یعنی شخصیت اشلی ویلکز علاقه زیادی دارد. او متوجه می‌شود که اشلی قصد دارد نامزدی خود با دخترخاله‌اش را اعلام کند و اسکارلت فکر می‌کند که اشلی به‌دلیل ناامید شدن از او قصد انجام این کار را دارد. به‌همین‌دلیل اسکارلت تصمیم می‌گیرد علاقه خودش به اشلی را نشان دهد تا به کسی که دوستش دارد، برسد. داستان اما به همین خوبی و خوشی پیش نمی‌رود و مشکلاتی سر راه او قرار می‌گیرند که روند اصلی داستان برباد رفته را شکل می‌دهند. اگر فیلم برباد رفته را هنوز تماشا نکرده‌اید، تماشای آن را در الویت قرار دهید، فیلمی که به‌راحتی می‌تواند یکی از بهترین و تاثیرگذارترین فیلم‌های تاریخ سینما قلمداد شود.


شخصیت های اصلی فیلم It Happened One Night کنار یک جاده

۱. فیلم It Happened One Night

فیلم در یک شب اتفاق افتاد

  • کارگردان: فرانک کاپرا | نویسنده: رابرت ریسکین
  • بازیگران: کلارک گیبل، کلودت کولبرت، والتر کانلی، آلن هیل، آرتور هویت
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۳۴ میلادی
  • میانگین امتیازات It Happened One Night در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

به آخرین فیلم مقاله بهترین فیلم‌های برنده جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم سال رسیدیم. فیلمی که در هفتمین دوره این جوایز علاوه‌بر جایزه بهترین سال در بخش‌های دیگری مانند بهترین کارگردانی، بهترین نویسندگی، بهترین بازیگر نقش اصلی زن و بهترین بازیگر نقش اصلی مرد این جایزه را به خودش اختصاص داد و تبدیل به نخستین فیلم تاریخ سینما شد که توانست هر پنج جایزه اصلی اسکار را کسب کند. It Happened One Night باحضور یکی از بهترین و محبوب‌ترین بازیگران مرد سینما یعنی کلارک گیبل توانست تحسین بسیاری از منتقدین را به‌دست آورد. این فیلم به تهیه‌کنندگی فرانک کاپرا و هری کان از روی رمانی به نام Night Bus اثر ساموئل هاپکینز آدامز اقتباس و توسط استودیو Columbia Pictures با بودجه‌ای ۳۲۰ هزار دلاری تولید و توانست فروش نسبتا خوب ۲.۵ میلیون دلاری را پشت‌سر بگذارد.

داستان فیلم درباره شخصیت پیتر وارن، یک خبرنگار ساده ولی کاربلد جریان دارد که تصمیم گرفته خودش و توانایی‌های خود را به مدیر نشریه‌ای که او را اخراج کرده، ثابت کند. از طرفی الی اندروز، دختر ثروتمند یکی از افراد پرقدرت شهر به‌دلیل مخالفت پدرش با علایق او از خانه فرار کرده و پیتر وارن برای ثابت کردن توانایی‌های خود قصد دارد او را تعقیب کند تا گزارشی اختصاصی درباره این موضوع بنویسد. این تصمیم که بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی از سوی پیتر گرفته شد کم‌کم به سمتی رفت که علاقه‌ای میان او و الی به‌وجود آمد و همین موضوع روند اصلی داستان و اتفاقات جذاب فیلم را شکل می‌دهد. فیلم It Happened One Night قطعا یک گزینه بسیار ارزشمند و تماشایی برای شما به‌شمار می‌رود اگر هنوز آن را تماشا نکرده‌اید.

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت زومجی درباره فهرست بهترین فیلم‌های برنده جایزه اسکار چیست؟ به‌نظر شما کدام‌یک از سایر فیلم‌های برنده بهترین فیلم سال در جوایز اسکار می‌توانستند در این فهرست جای داشته باشند؟ به‌نظر شما کدام‌یک از فیلم‌های نامزد کسب این جایزه به حق خودشان نرسیدند و دستشان از این جایزه کوتاه ماند؟ نظر خودتان را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


پرسش‌های متداول

۱-بهترین فیلم هایی که اسکار گرفته‌اند کدامند؟

از میان بهترین فیلم های برنده اسکار می‌توان به فیلم کازابلانکا، فیلم برباد رفته، فیلم سخنرانی پادشاه و فیلم بیمار انگلیسی اشاره کرد.

۲- فیلم‌های جذاب دهه ۹۰ که اسکار بهترین فیلم را برده‌اند کدامند؟

از میان فیلم شاخص دهه ۹۰ که در اسکار هم موفق بوده‌اند می‌توان به فیلم شجاع دل، فیلم فارست گامپ و فیلم سکوت بره‌ها اشاره کرد.
منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده