نویسنده: فریده صالحی
// شنبه, ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۰

واکنش منتقدان به فیلم Dune - تل ماسه

فیلم تل ماسه (Dune) ساخته جدید دنی ویلنوو که مدت زیادی طرفداران را منتظر خود گذاشته بود، مدتی پیش نمایش داده شد و میانگین امتیاز خوبی از منتقدان گرفت.

فیلم Dune یا در زبان فارسی «تل ماسه» یکی از جدیدترین آثار درام، ماجراجویی و علمی تخیلی شرکت وارنر براز پیکچرز (Warner Bros. Pictures) است که به‌دست کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده بسیار محبوب، خیلی خوب و بااستعدادی به نام دنی ویلنوو ساخته شده است. از جمله آثار این فیلمساز می‌توان به فیلم Blade Runner 2049 (بلید رانر ۲۰۴۹)، فیلم Arrival (ورود)، فیلم Sicario (سیکاریو)، فیلم Enemy (دشمن)، فیلم Prisoners (زندانیان)، فیلم Incendies (ویران‌شده)، فیلم Polytechnique (پلی‌تکنیک) و غیره اشاره کرد. در فیلم تل ماسه، بازیگران هنرمند و بااستعدادی به نام تیموتی شالامی در نقش پاول اِترِیدیز، ربکا فرگوسن در نقش لیدی جسیکا، اسکار آیزاک در نقش لتو اتریدیز، جاش برولین در نقش گارنی هالک، استلان اسکاشگورد، دیو باتیستا در نقش گلاسو رابن و استیفن مک‌کینلی هندرسون در نقش توفیر هوات حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم تل ماسه در تاریخ ۳ سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۲ شهریور ۱۴۰۰) در هفتاد و هشتمین جشنواره فیلم ونیز برای اولین‌بار نمایش داده شد. شرکت برادران وارنر در نظر دارند که فیلم تل ماسه را در تاریخ ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر) در سینماهای ایالات متحده به‌صورت عمومی نمایش دهند؛ البته در همین روز هم در سرویس استریم اچ‌بی‌او مکس نمایش داده می‌شود و برای یک ماه در این سرویس قرار دارد. پیش از این، این اثر در قرار بود نوامبر سال ۲۰۲۰ اکران شود اما بعد از آن به خاطر همه‌گیری بیماری کرونا، دچار مشکل شد و به تاخیر خورد. تا به این لحظه این اثر درام امتیاز ۷۶ را از بین ۱۸ بررسی فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود دنی ویلنوو، جان اسپیتز و اریک راث بوده است. این هنرمندان فیلمنامه خود را براساس داستانی که فرانک هربرت با همین نام نوشته و منتشر کرده بود، نوشته‌اند. از طرف دیگر هم خود دنی ولنوو، مری پرنت، کیل بویتر و جو کاراچیلو جونیور نقش تهیه‌کنندگان این اثر را داشتند. این فیلم به‌طور کلی بررسی‌های متنوعی را از منتقدان گرفت که اکثر آن‌ها هم در بخش روبه‌بالا و متوسط قرار دارند.

منتقدانی که نظرشان را برای این فیلم ثبت کردند، تا حد زیادی آن را مورد تحسین قرار دادند. برخی از آنها اعتقاد داشتند که این فیلم در نمایش و تجسم متریال اصلی خود که فوق‌العاده سنگین است، برخی اوقات دچار مشکل می‌شد. البته اکثر این مشکلات و ضعف‌ها به خاطر مقیاس پروژه، جاه‌طلبی زیاد و زیبایی بصری بسیار زیاد این اقتباس به چشم نمی‌آیند. از طرف دیگر هم ۲۹ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر علمی تخیلی را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۸۳ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند. از آن‌جا که اخیرا فیلم Dune در سینماها نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه بررسی فیلم و سریال، نظرات و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر بررسی فیلم Dune از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

فیلم تل ماسه ماجراجویی قهرمانی را نقل می‌کند که افسانه‌ای و پر از احساسات است. این اثر حول محور پاول اتریدیز را حکایت می‌کند که یک مرد جوان درخشان و بااستعداد است. او با سرنوشت بزرگی متولد شده که فراتر حد درک او است. او باید به خطرناک‌ترین سیاره‌ی جهان سفر کند تا از آینده‌ی خانواده‌ی خود و همچنین مردمش مطمئن شود. این سیاره یک ذخیره اختصاصی از ارزشمندترین منبع موجود در هستی را در خودش دارد؛ محصولی که می‌تواند بزرگترین پتانسیل بشریت را آزاد کند. همین موضوع باعث شده که نیروهای بدخواهی وارد این سیاره شوند و بر سر این منبع ذخیره مبارزه کنند. تنها آنهایی که بر ترس خود غلبه می‌کنند، می‌توانند از این ماجرا جان سالم به در ببرند.

سکانسی از فیلم Dune با حضور تیموتی شالامی و جاش برولین

حال بیایید تل ماسه نگاهی به بررسی‌های منتشر شده از فیلم Dune بیندازیم:

جیمز موترام | توتال فیلم

۱۰۰ از ۱۰۰

یک منظره حیرت‌انگیز، در مقیاس وسیع و بلند پروازانه. آماده باشید که این فیلم نفس شما را قطع کند و ذهنتان را منفجر کند.

گلن کنی | راجر ایبرت

۸۸ از ۱۰۰

من همیشه عاشق نسخه دیوید لینچ فیلم Dune باقی می‌مانم؛ یک کار رویایی که به شدت آسیب دیده است (با توجه به تمایل خود لینچ، آنقدرها هم تعجب‌آور نیست) و آنقدرها هم از پیغام هربرت استفاده نکرده بود. اما نسخه‌ی ویلنوو واقعا همان « Dune» است.

اوون گلیبرمن | ورایتی

۷۰ از ۱۰۰

فیلم Dune آمده تا ما را شگفت‌زده کند و برخی اوقات هم موفق می‌شود. اما در عین حال هم تلاش می‌کند که مثل یک پشه‌ی سمی و خواب‌آور زیر پوست شما قرار بگیرد. آنقدر این کار را انجام می‌دهد... تا فیلم به پایان می‌رسد.

زندیا در نقش چانی در فیلم Dune وارنر میان بیابان

اسکات کالورا | آی جی ان

۷۰ از ۱۰۰

فیلم Dune یک اثر حماسی بسیار زیبا اما دارای نقص است. یک اثر شگفت‌انگیز و فنی که زمان زیادی را صرف تنظیم کردن قسمت سوم داستان خود می‌کند؛ قسمت سومی که هیچوقت نمی‌آید.

برایان ترویت | یو اس ای تودی

۶۳ از ۱۰۰

فیلم علمی تخیلی تل ماسه با طوفان‌های شنی خیلی بزرگ، سفینه‌های فضایی شگفت‌انگیز، ارتش‌های کیهانی و درام سیاسی کهکشانی خود توانست چندین فیلم دیگر را در جیب خود بگذارد؛ اگرچه در اصل تنها نیمی از یک فیلم است.

ریچارد لاوسون | ونیتی فر

۴۰ از ۱۰۰

دنی ویلنوو می‌توانست با فیلم تل ماسه، تمام اشتباهاتی که دیوید لینچ در اثر ناموفق ۱۹۸۴ انجام داده بود، جبران کند و واقعا به متریال اصلی هربرت ادای احترام کند؛ البته از نظر بعضی‌ها اثر لینچ یک شکست محسوب می‌شود. اما کاری که ویلنوو انجام داد، این بود که حسابی روی این اشتباهات لاک زد و تبدیل به یک اثر صیقلی کرد که کسی نمی‌تواند به آن دست بزند.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Dune نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری خیلی خوب، جذاب و سرگرم‌کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، ما هم آن را به شما دوستان خوبی زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده