نویسنده: فریده صالحی
// سه شنبه, ۲ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۰

واکنش منتقدان به فیلم Cryptozoo

فیلم Cryptozoo که در دسته انیمیشن‌های درام و بزرگسالانه قرار می‌گیرد، به‌تازگی در سینماها نمایش داده شد و توانست میانگین امتیاز نسبتا بالایی دریافت کند.

فیلم Cryptozoo یکی از جدیدترین آثار انیمیشنی شرکت مگنولیا پیکچرز (Magnolia Pictures) است که به‌دست کارگردان و کارتونیست بااستعداد و تازه‌کاری به نام دش شاو ساخته شده است. این هنرمند، پیش از این تنها یک اثر بزرگ داشت که با نام My Entire High School Sinking into the Sea (تمام دبیرستان من دارد در آب فرو می‌رود) شناخته می‌شود. در فیلم Cryptozoo، بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند لیک بل در نقش لورن گری، مایکل سرا در نقش متیو، انجلیکی پاپولیا در نقش فیبی، زوئی کازان در نقش مگدالین، پیتر استومار در نقش گوستاو فاون، گریس زابریسکی در نقش ژوان، لوئیزا کراوس در نقش امبر، توماس جی رایان در نقش نیکولاس و الکس کارپوسکی و غیره حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم Cryptozoo در تاریخ ۲۹ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۰ بهمن ۱۳۹۹) در جشنواره فیلم ساندنس که بزرگ‌ترین جشنواره فیلم‌های مستقل در آمریکا محسوب می‌شود، برای اولین‌بار به نمایش درآمد. همین چند روز پیش یعنی ۲۰ اوت (۲۹ مرداد) بود که شرکت مگنولیا، جدیدترین اثر خود را به‌صورت عمومی در سینماهای ایالات متحده اکران کرد. تا به این لحظه این اثر درام امتیاز ۷۶ را از بین ۱۸ بررسی فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود دش شاو بوده است. از طرف دیگر هم کایل مارتین، جین سامبورسکی، بیل وی و تایلر دیویدسون نقش تهیه‌کنندگان این اثر را داشتند. این فیلم به‌طور کلی بررسی‌های متنوعی را از منتقدان گرفت که اکثر آن‌ها هم در بخش روبه‌بالا و متوسط قرار دارند.

اکثر منتقدان تا حد زیادی از این فیلم استقبال کردند و آن را مورد تحسین قرار دادند. آن‌ها معتقد بودند که اگرچه جلوه‌های بصری این انیمیشن جذابیت موضوعات آن را در معرض خطر قرار می‌دهد، اما آنقدر جاه‌طلبانه و منحصربه‌فرد است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. از طرف دیگر هم ۷۴ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر انیمیشنی را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۶۸ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند. از آن‌جا که اخیرا فیلم Cryptozoo در سینماها نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه بررسی فیلم و سریال، نظرات و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر بررسی فیلم Cryptozoo از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

کریپتیدها، موجوداتی هستند که موجودیت آن‌ها یا انکار می‌شود یا اثبات نشده است. وقتی امبر و مت در جنگل گم می‌شوند، به یک حصار خاص با امنیت بسیار بالا برخورد می‌کنند. آن‌ها در سمت دیگر این حصار یک کریپتید پیدا می‌کنند (یک یونیکورن)؛ موجودی که می‌تواند زندگی آن‌ها را تغییر دهد. لورن که یکی از افراد نظامی محسوب می‌شود، کل دوران کودکی خود را در یک حالت کابوس‌وار می‌گذراند و یک خواب شبانه راحت نداشت؛ تا زمانی‌که یک باکوی افسانه‌ای به سراعش رفت و رویاهایش را خورد. همین اتفاق باعث شد تا او از دست آن عذاب شبانه راحت شود. لورن تصمیم گرفت که زندگی خود را صرف پیدا کردن، نجات دادن و پناه دادن به کریپتیدها بکند؛ آن هم از دست کسانی که قصد افشای آن‌ها را دارند و می‌خواهند از آن‌ها سوءاستفاده کنند. به همین ترتیب هم او به یک نگهدارنده Cryptozoo شد. اما زمانی‌که مسیر امبر و لورن با هم برخورد کرد، لورن به این فکر افتاد که واقعا چه کاری بهتر است؛ اینکه این موجودات نادر را در شرایط خاصی به نمایش در بیاورد یا اینکه همچنان این جانوران افسانه‌ای را مخفی و ناشناخته نگه دارد.

موجودی عحیب و غریب با لاکی خاردار در فیلم cryptozoo

حال بیایید با هم نگاهی به بررسی‌های منتشر شده از فیلم Cryptozoo بیندازیم:

کارلوس آگیلار | پلی لیست

۱۰۰ از ۱۰۰

تماشا کردن فیلم Cryptozoo درست همانند باز کردن دری به سمت قلمرویی از ایده‌ها، به اندازه دیزنی لند است؛ قلمرویی که اصلا از غافلگیر کردن مخاطب دست برنمی‌دارد.

لوری کیکتا | فیلم ترِت

۹۰ از ۱۰۰

وقتی تماشای فیلم Cryptozoo را آغاز می‌کنید، متوجه می‌شوید که شبیه به هیچ تجربه‌ای که در گذشته داشتید، نیست و مثل آن را قبلا تماشا نکردید. این اثر، جالب‌ترین و منحصربه‌فردترین انیمیشن سینمایی محسوب می‌شود که در چند سال اخیر دیدم.

بیاتریس لویزا | نیویورک تایمز

۸۰ از ۱۰۰

فیلم Cryptozoo کار خود را به‌عنوان یک اثر بسیار زیبا، جاه‌طلبانه و متعهد آغاز می‌کند و مخاطبان خود را با صحنه‌های انیمیشنی هیپنوتیزم کننده‌اش، وسوسه می‌کند؛ البته موسیقی بسیار زیبای کارول کربی هم نقش زیادی در این ماجرا دارد.

جسیکا کیانگ | ورایتی

۸۰ از ۱۰۰

در این باغ‌وحش، ممکن است داستان اهلی به نظر بیاید. اما تصاویر و تخیلاتی که درکنار آن به کار رفته، باعث وحشی و آزاد شدن آن می‌شود.

شخصیتی همراه با عینک که در فیلم cryptozoo پری در دست دارد

باب استراوس | سان فرانسیسکو کرونیکل

۷۵ از ۱۰۰

از هر نظر، فیلم Cryptozoo یک دستاورد بلندپروازانه‌تر از فیلم My Entire High School Sinking Into the Sea به حساب می‌آید؛ اثری معمولی اما دوست‌داشتنی که در سال ۲۰۱۶ اکران شده بود. شاید داستان و ویژگی‌های ماجرا به دوران هیپی ارتباط داشته باشد و تصاویر توهم‌آور آن حسی نوستالژیک داشته باشد؛ اما درگیری‌های تیره و تار فیلم، بیانگر مسائل وحشتناک امروز است.

جیک کول | مجله اسلنت

۶۳ از ۱۰۰

انیمیشن ساده و البته فریبنده‌ی دش شاو، به‌صورت مداوم وارد مناظر خیالی و عجیب و غریب می‌شود؛ وضعیتی که به واسطه‌ی ایده اصلی و عجیب داستانش به وجود آمده است.

سایمون آبرامز | راجر ایبرت

۵۰ از ۱۰۰

متاسفانه بخش زیادی از فیلم Cryptozoo مانند تمرینی جدی و نمایشی در این ژانر به نظر می‌آید؛ تلاشی که بیشتر از متفکرانه بودن، عجیب و غریب است.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Cryptozoo نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری خیلی خوب و جذاب بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، ما هم آن را به شما دوستان خوبی زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده