نویسنده: فریده صالحی
// یکشنبه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۱۱

واکنش منتقدین به فیلم Annette - آنت

فیلم آنت (Annette) با بازی آدام درایور به‌تازگی در سینماهای ایالات متحده نمایش داده شد و توانست میانگین امتیاز خوب و نسبتا بالایی را از منتقدین مطرح جهانی دریافت کند.

فیلم Annette یا در زبان فارسی «آنت» یکی از جدیدترین آثار درام، رمانتیک و موزیکال شرکت آمازون استودیوز (Amazon Studios) است که به‌دست نویسنده، بازیگر، منتقد و کارگردان بااستعدادی به نام لئوس کاراکس ساخته شده است. از جمله آثار این فیلمساز محبوب می‌توان به فیلم Holy Motors (هولی موتورز)، فیلم Pola X (پولا ایکس)، فیلم Les Amants du Pont-Neuf (عاشقان روی پل)، فیلم Mauvais Sang (خون ناپاک)، فیلم Boy Meets Girl (پسر با دختر ملاقات می‌کند) و غیره اشاره کرد. در فیلم آنت، بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند آدام درایور در نقش هنری مک‌هنری، ماریون کوتیار در نقش ان دفقانو و صدای خوانندگی آنت، سایمون هلبرگ در نقش همراه، دوین مک‌دوئل در نقش آنت، ربکا دایسون اسمیت در نقش جین اسمیت، راسل میل در نقش راسل میل، ران میل در نقش ران میل، لئوس کاراکس در نقش لئوس کاراکس و نینو پورزیو در نقش کلانتر گارونی و غیره حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم آنت در تاریخ ۶ ژوئیه ۲۰۲۱ (۱۵ تیر ۱۴۰۰) هفتاد و چهارمین دوره جشنواره کن، برای اولین‌بار به نمایش درآمد. روز بعد از رونمایی هم در کشور فرانسه به‌صورت عمومی به نمایش درآمد. از آنجایی که شرکت آمازون قصد دارد فیلم آنت را در تاریخ ۲۰ اوت (۲۹ مرداد) در سرویس استریم خود نمایش دهد، چند روز قبل از آن یعنی در تاریخ ۶ اوت (۱۵ مرداد) آن را به‌صورت محدود در یک سری سینماهای خاصِ ایالات متحده اکران کرد. تا به این لحظه این اثر موزیکال امتیاز ۶۶ را از بین ۴۲ بررسی فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود لئوس کاراکس، ران میل و راسل میل بوده است. این هنرمندان فیلمنامه‌ی خود را براساس داستانی که توسط ران و راسل میل مطرح شده بود، نوشته‌اند. از طرف دیگر هم خود آدام درایور، چارلز گیلیبرت و پاول دامنیک وین نقش تهیه‌کنندگان این اثر را داشتند. این فیلم به‌طور کلی بررسی‌های متنوعی را از منتقدان گرفت که اکثر آن‌ها هم در بخش روبه‌بالا و متوسط قرار دارند.

منتقدان فیلم آنت را رقصی رویایی و ظریف بین تقلید و فانتزی عنوان کردند؛ یک اپرای راک بسیار خنده‌دار که رویکرد تجربی آن نسبت به احساسات خیلی زیادش، یک بازگشت جاه‌طلبانه و عجیب مجسوب می‌شود. از طرف دیگر هم ۸۹ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر درام را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۷۵ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند. از آن‌جا که اخیرا فیلم Annette برای منتقدان نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه بررسی فیلم و سریال، نظرات و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر بررسی فیلم Annette از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

لس آنجلس، دنیای امروز. هنری (با بازی آدام درایور) یک کمدین استند آپ به شمار می‌رود که شوخ‌طبعی شدیدی دارد؛ کسی که عاشق آن (با بازی ماریون کوتیار)، خواننده‌ی معروف جهانی اپرا، می‌شود. آن‌ها زیر درخشش نورافکن، یک زوج پرشور و محسور‌کننده را تشکیل می‌دهند. بعد از تولد اولین فرزند این زوج به نام آنت، زندگی آن‌ها ازاین‌رو به آن رو می‌شود؛ آنت یک دختر کوچک و اسرارآمیز است که سرنوشت استثنایی دارد.

ماریون کوتیار در یک ماشین در فیلم Annette

حال بیایید با هم نگاهی به بررسی‌های منتشر شده از فیلم Annette بیندازیم:

ای. او اسکات | نیویورک تایمز

۱۰۰ از ۱۰۰

فیلم آنت، بر پارادوکس‌های خاص خود تسلط دارد. این اثر بسیار هوشمندانه و به‌طرز جذابی پیچیده است که حول محور احساسات غیرقابل کنترل می‌چرخد.

بیلگ ایبیری | ولچر

۱۰۰ از ۱۰۰

من گمان می‌کنم که به احتمال بسیار زیاد، این فیلم حیرت‌انگیز و بسیار زیبا، برای مدت خیلی زیادی محبوب و مشهور می‌ماند و تاثیر عمیقی روی مخاطب می‌گذارد.

استیو پاند | The Wrap

۸۰ از ۱۰۰

متاسفانه یا خوشبختانه، هیچوقت کاری را نصفه و نیمه انجام نمی‌دهد و فیلم آنت هم اصلا از جسور و عجیب بودن دست برنمی‌دارد.

پت براون | مجله اسلنت

۷۵ از ۱۰۰

قالب موزیکالی نشان داد که چه سازگاری طبیعی‌ای با علاقه‌ی زیاد لئوس کاراکس نسبت به فانتزی‌های بصری دارد؛ تخیلاتی که توسط ابتدایی‌ترین ابزارهای توهم سینمایی ساخته شده است.

رودریگو پرز | پلی فهرست

۷۵ از ۱۰۰

فیلم آنت یک اثر عجیب و غریب و در عین حال فریبنده است؛ روایتی ساده و از نظر هنری پیچیده. در برخی مواقع شگفت‌انگیز و در مواقع دیگر گیج‌کننده است؛ درست مثل فیلم های معمایی دیگر کاراکس و موسیقی منحصربه‌فردی که اسپارکس، آن را تنظیم کرده است.

آدام درایور در فضایی مه‌آلود و آبی در فیلم Annette

بری هرتز | گلوب اند میل

۶۴ از ۱۰۰

فیلم Annette در شعله‌ور کردن هرگونه اشتیاق و ذوقی شکست می‌خورد و این به‌شدت خسته‌کننده است؛ زیرا کاراکس به ندرت می‌تواند در این فیلم صحنه‌ها و تصاویری را ارائه کند که حتی به ماندگار شدن، نزدیک باشند.

جیکوب اولر | مجله پیست

۵۹ از ۱۰۰

درست مثل دیگر بخش‌های فیلم آنت، طنز خشک آن هم آنقدر خنده‌دار نیست که تفاسیر جذاب خود را حفظ کند. از طرف دیگر هم سبک فیلمسازی کارگردان آن آنقدرها هم بزرگ و چشمگیر نیست که بتواند موفقیت زیادی را از این پروژه کسب کند.

راجر مور | مووی نیشن

۵۰ از ۱۰۰

به نظر من، یک اثر موزیکالی، زمانی‌که حس نمایشی بودن خود را از دست می‌دهد، مشخص می‌شود که مسیر خود را هم گم کرده است و به انحراف کشیده شده است.

می عبدلباکی | اسکرین رنت

۴۰ از ۱۰۰

فیلم Annette غیرمعمول و جاه‌طلبانه است؛ اما در عین حال خسته‌کننده، خودخواه و از لحاظ احساسی سطحی است.

مایک لاسل | سان فرانسیسکو کرونیکل

۲۵ از ۱۰۰

با اینکه مدت زیادی تا پایان فیلم باقی مانده، اما دیگر مخاطب نگران شخصیت‌ها نیست و کم کم برای خودش نگران می‌شود؛ نگران اینکه بالاخره چه زمانی می‌توانند آن‌جا را ترک کنند.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Annette نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری خوب و سرگرم‌کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، ما هم آن را به شما دوستان خوبی زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده