نویسنده: رضا اسکندری
// چهار شنبه, ۳۰ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۵۹

حقایق جالب سریال Seinfeld | از داستان تولد سریال تا بررسی شخصیت‌های مختلف آن

در این مقاله به بررسی نکات و حقایق جالب سریال Seinfeld یکی از نخستین سیت‌کام‌های موفق تلویزیون خواهیم پرداخت. با زومجی همراه باشید.

وقتی از سریال‌های کمدی سیت‌کام صحبت می‌شود احتمالا خیلی سریع یاد سریال‌هایی مانند Friends یا HIMYM می‌افتیم؛ سریال‌هایی که وجود آن‌ها را باید مدیون ساخت سریال Seinfeld باشیم. سریالی که در اواخر دهه ۸۰ میلادی ساخته شد و تا اواخر دهه ۹۰ میلادی روی آنتن رفت. سریالی که مانند سریال‌های معروف این ژانر زندگی چند دوست صمیمی را به تصویر می‌کشد با این تفاوت که شخصیت اصلی این سریال در داستان آن و بازیگر این شخصیت در زندگی واقعی خود یکسان هستند. جری ساینفلد که در زندگی واقعی خودش یک کمدین به‌شمار می‌رود در این سریال گوشه‌ای از زندگی جری ساینفلد را به نمایش درمی‌آورد.

لری دیوید و جری ساینفلد، خالقان این سریال با نمایش دادن گوشه‌ای از زندگی یک استندآپ کمدین به مردم نشان دادند که یک کمدین چگونه زندگی خود را می‌گذراند و چگونه محتوای برنامه‌های خودش را پیدا می‌کند. نخستین قسمت سریال ساینفلد در تاریخ ۵ ژوئیه ۱۹۸۹ (۱۴ تیر ۱۳۶۸) از شبکه NBC روی آنتن رفت و پس از پخش ۱۸۰ قسمت از آن در قالب ۹ فصل در تاریخ ۱۴ مه ۱۹۹۸ (۲۴ اردیبهشت ۱۳۷۷) به پایان خود رسید. این سریال برای بسیاری از علاقه‌مندان سریال‌های سیت‌کام یکی از خاطره‌انگیزترین سریال‌های تلویزیونی به‌شمار می‌رود. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا نگاهی داشته باشیم به نکات و حقایق جالب سریال Seinfeld؛ حقایقی که شاید از آن‌ها اطلاعی نداشته باشید.

شخصیت های سریال seinfeld در حال صحبت کردن در اتوبوس

۱- داستان تولد مجموعه

احتمالا شما هم با من موافق هستید که اگر سریال Seinfeld ساخته نمی‌شد سیت‌کام‌های امروزی شکل بسیار متفاوتی پیدا می‌کردند. این سریال را می‌توان به‌نوعی آغازگر نسل طلایی سریال‌های سیت‌کام دانست. سریالی که باعث شد تا پس از آن سریال‌هایی مانند سریال Friends، سریال HIMYM و سریال بیگ‌بنگ تئوری ساخته شوند. بااین‌حال قبل از آغاز مراحل ساخت این سریال به‌هیچ‌وجه قرار نبود سریالی با این داستان و این محتوا روی آنتن رود. جری ساینفلد قصد داشت یک قسمت ویژه ۹۰ دقیقه‌ای تحت عنوان Stand Up تهیه کند که در یکی از برنامه‌های شبانه آمریکا و در آخر هفته پخش شود. او درنظر داشت با این برنامه به مخاطبان خود نشان دهد که یک استندآپ کمدین چگونه محتوای برنامه‌های خودش را پیدا می‌کند و درکل قصد داشت گوشه‌ای از زندگی یک استندآپ کمدین را به‌تصویر بکشد.

در سال ۲۰۱۴ جری ساینفلد در برنامه ردیت درجواب یکی از طرفداران سریال توضیحات مفصل و جالبی درباره تولد سریال داد و گفت: «اول از همه باید بگویم که واقعا غافل‌گیر شده بودم که سریال Seinfeld به این اندازه محبوب شد و طرفداران زیادی در جهان پیدا کرد. زمانی‌که قصد داشتم آن قسمت ویژه ۹۰ دقیقه‌ای را تولید کنم پس از ملاقات با لری دیوید ایده ساخت یک سریال در ذهن ما پدیدار شد و تصمیم گرفتیم بیخیال آن قسمت ویژه شویم. در سال ۱۹۸۸ ایده ساخت این سریال و داستان آن را نزد شبکه NBC بردیم. داستان سریال دقیقا مانند داستان همان قسمت ویژه درباره گوشه‌ای از زندگی یک کمدین جریان داشت ولی طبیعتا در یک سریال به‌خاطر زمان بیشتری که دراختیار دارید می‌توانید جزییات بیشتری از زندگی یک شخص را به تصویر بکشید».

او در ادامه افزود: «زمانی‌که ایده خود را به شبکه NBC نشان دادیم، آن‌ها از این ایده بسیار خوششان آمد. باید به این موضوع نیز اشاره کنم که به‌هیچ‌وجه قرار نبود سریال ساینفلد با عنوان Show About Nothing منتشر شود. این عنوان (سریالی درباره هیچ چیز) بعدها به‌صورت یک جوک بین من و لری دیوید به‌وجود آمد و چند اپیزود هم به آن اختصاص پیدا کرد ولی اصلا قرار نبود به خط اصلی داستانی سریال تبدیل شود. داستان Show About Nothing به‌طرز جالبی درمیان طرفداران محبوب شده است و متاسفانه بسیاری این سریال را با این عنوان می‌شناسند که البته برای ما سازندگان و تمام تیم سازنده سریال Seinfeld، به‌هیچ‌وجه معنی نمی‌دهد. سریال Seinfeld به زندگی ما تبدیل شد و واقعا می‌تواند تعریفی باشد از زندگی ما».

تصویر سیاه و سفید از جری ساینفلد درحال اجرای برنامه

۲- رابطه جری ساینفلد و لری دیوید

جری ساینفلد و لری دیوید خالقان سریال Seinfeld قلمداد می‌شوند. کسانی که با ساخت این سریال تاثیر بسیار زیادی بر ژانر کمدی و سریال‌های سیت‌کام تلویزیون از خود به‌جای گذاشتند. جری ساینفلد در ادامه توضیحات خود در مورد قبلی در برنامه ردیت در سال ۲۰۱۴ داستان بسیار جالبی را درباره شروع رابطه خود با لری دیوید تعریف کرد که به‌گفته خودش حتی لری دیوید هم تا آن زمان از این داستان اطلاعی نداشت. او دراین‌باره گفت: «وقتی برای اولین‌بار لری دیوید را دیدم، بدون اینکه او متوجه شود داشتم حرف‌های او و یک کمدین دیگر را گوش می‌دادم؛ دقیقا می‌توانید صفت فوضولی کردن را برای این کار من انتخاب کنید».

در ادامه گفت:‌ «لری دیوید و یک کمدین دیگر در سال ۱۹۷۵ و قبل از اینکه من فعالیت خودم در ژانر کمدی را آغاز کنم در تقاطع خیابان شماره ۴۴ و شماره ۹ به ماشین من تکیه داده بودند و درحال صحبت کردن بودند. من جلو نرفتم و در گوشه‌ای ایستادم و به حرف‌های آن‌ها گوش دادم. باورم نمی‌شد لری دیوید به ماشین من تکیه داده است. واقعا برای من اتفاق مهمی تلقی می‌شد. ما درنهایت چند سال بعد در یک کافی‌شاپ با یکدیگر به‌طور مفصل صحبت کردیم. واقعا از صحبت کردن با او لذت می‌بردم و برای ساعت‌ها درباره موضوعات بزرگ و کوچک حرف زدیم. واقعا خوشحالم که درنهایت توانستم با لری دیوید همکاری داشته باشم».

رستوران معروف سریال seinfeld

۳- رستوران معروف سریال

وقتی یک سریال یا فیلم محبوب در یک لوکیشن واقعی فیلم‌برداری شود، آن لوکیشن به یک مکان معروف تبدیل می‌شود. دقیقا مانند راه‌پله‌هایی که واکین فینیکس در فیلم جوکر روی آن‌ها می‌رقصد. رستوران حاضر در سریال Seinfeld که در سریال با نام Monk شناخته می‌شد درواقع با نام Tom's Restaurant در تقاطع خیابان برادوی و خیابان شماره ۱۱۲ در نیویورک قرار دارد. پس از محبوبیت دیوانه‌وار این سریال رستوران تام به یکی از رستوران‌های معروف شهر نیویورک تبدیل شد و مردم زیادی برای نشستن روی صندلی‌هایی که شخصیت‌های سریال ساینفلد زمانی روی آن‌ها نشسته بودند، به این رستوران می‌رفتند. البته قبل از سریال ساینفلد یک موزیک ویدیو معروف از سوزان وگا در این مکان ضبط شده بود ولی بااین‌حال صاحبان این رستوران شهرت بسیار زیاد این مکان را مدیون سریال ساینفلد هستند.

نقاشی شخصیت کریمر در سریال seinfeld

۴- شخصیت کریمر 

بدون هیچ شکی شخصیت کریمر یکی از محبوب‌ترین و بامزه‌ترین شخصیت‌های سریال‌های سیت‌کام در تاریخ تلویزیون به‌شمار می‌رود. شخصیتی که یکی از مهم‌ترین عوامل خنده‌دار بودن سریال ساینفلد به‌شمار می‌رود. شخصیت کریمر درابتدا و زمانی‌که جری ساینفلد ایده ابتدایی داستان خود را به شبکه NBC نشان داد با نام «کِسلر» در داستان سریال حضور داشت و به‌هیچ‌وجه نام کریمر برای او مطرح نبود. لری دیوید سال‌ها قبل همسایه‌ای به‌نام کنی کریمر داشت که در خانه جفتی او و تنها زندگی می‌کرد و شخصیتی بسیار بامزه و شوخ‌طبع به‌شمار می‌رفت. لری دیوید به‌این‌خاطر قبل از آغاز مراحل ساخت سریال نام کریمر را به‌عنوان نام این شخصیت پیشنهاد داد و عنوان کرد که این نام را از روی نام همسایه قبلی خود برداشته است.

کریمر: «تو مثل تمام اونا زیبایی فقط به یه عمل بینی نیاز داری»

همین موضوع باعث شد تا سازندگان سریال موظف شوند از کری کریمر اجازه بگیرند تا از نام او در سریال خود استفاده کنند. کری کریمر مبلغ بسیار کم ۱۰۰۰ دلار را درخواست کرد و سازندگان سریال هم با روی خوش و با خوشحالی کامل این مبلغ را به او پرداخت کردند. شخصیت کریمر بعدها سود هنگفتی برای سازندگان سریال در پی داشت و احتمالا اکنون کری کریمز از پیشنهاد ۱۰۰۰ دلاری خود به‌شدت پشیمان است. نکته بسیار جالب درباره شخصیت کریمر این است که مایکل ریچارد، بازیگر نقش کریمر در طول ساخت سریال و در تمام مدت تنها ۲ جفت کفش استفاده می‌کرد. او ۲ جفت کفش که دقیقا شبیه به یکدیگر بودند را خریداری کرد و در تمام مدت ساخت سریال تنها آن‌ها را جلوی دوربین استفاده می‌کرد. جری ساینفلد پس از پایان سریال عنوان کرده بود که از خراب نشدن این کفش‌ها طی این سال‌ها بسیار متعجب بوده است.

جیسون الکساندر در نقش جورج کاستانزا در سریال seinfeld

۵- جیسون الکساندر در نقش جورج

جیسون الکساندر بازیگر نقش شخصیت جورج کاستانزا به‌شدت به فیلم‌نامه و داستان سریال Seinfeld علاقه‌مند بود ولی موفقیت این سریال برای او در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. در مصاحبه‌ای در سال ۱۹۹۲ با رسانه Desert News جیسون الکساندر توضیحات جالبی درباره این موضوع بیان کرد و گفت: «دقیقا از همان اولین لحظه‌ای که فیلم‌نامه این سریال را مطالعه کردم، متوجه شدم که این سریال به احتمال زیاد هوشمندانه‌ترین و بهترین پروژه‌ای تلقی می‌شود که من عضوی از آن بوده‌ام ولی بااین‌حال اصلا و ابدا امیدی به موفقیت آن نداشتم. من حتی فکر می‌کردم این سریال بعد از پخش تنها چند قسمت شکست خواهد خورد و ساخت آن لغو خواهد شد».

او در ادامه گفت: «مخاطبان این سریال افرادی مثل من بودند و من در آن زمان اصلا علاقه‌ای به تماشا کردن تلویزیون نداشتم. به‌همین‌دلیل پیش خودم می‌گفتم این سریال چگونه نزد مخاطبینی مثل من موفق خواهد شد. واقعا خوشحالم که در اشتباه بودم و باور کنید هیچکس به اندازه من از موفقیت این سریال غافل‌گیر نشده است. در آن زمان حتی به سایر اعضای تیم سازنده سریال به شوخی می‌گفتم که این پروژه فصل دوم خودش را نخواهید دید و ما تنها مقداری تصاویر در دست خواهیم داشت که بعدها می‌توانیم در مهمانی‌های خودمان آن‌ها را تماشا کنیم و به هم بگوییم یادش بخیر! من عاشق داستان این سریال بودم ولی امیدی به موفقیت آن نداشتم».

جورج کاستانزا: «به من توهین نکن. یادت باشه داری با کی حرف می‌زنی، هیچ‌کس تو دنیا از من احمق‌تر نیست»

شخصیت جورج کاستانزا با نقش‌آفرینی جیسون الکساندر یکی از چهار شخصیت اصلی سریال ساینفلد به‌شمار می‌رفت. شخصیت جورج در ۱۷۲ قسمت از سریال حضور داشت و در یک قسمت درست قبل از آغاز فیلم‌برداری از فیلم‌نامه آن حذف شد؛ در قسمتی تحت عنوان خودکار (The Pen) در فصل سوم که شخصیت‌های جری و الین به خانه خانواده جری در فلوریدا می‌روند و ماجرای خودکاری که جری از همسایه پدرش هدیه می‌گیرد، پیش می‌آید. در آن قسمت قرار بود شخصیت جورج نیز حضور داشته باشد ولی درنهایت از فیلم‌نامه این قسمت کنار گذاشته شد که این موضوع جیسون الکساندر را به‌شدت عصبانی کرد. الکساندر در ملاقاتی با لری دیوید با عصبانیت به او گفت: «اگر قصد داری یک بار دیگر من را از یک قسمت کنار بگذاری این کار را برای همیشه انجام بده و من را به‌کل از سریال حذف کن».

نکته جالب درباره شخصیت جورج کاستانزا این است که این شخصیت طبق شایعات براساس دوست قدیمی جری ساینفلد یعنی مایکل کاستانزا خلق شده است. مایکل کاستانزا زمانی‌که متوجه شد سازندگان سریال به کری کریمر برای استفاده از نام او مبلغی را پرداخت کرده بودند، از لری دیوید، جری ساینفلد و شبکه NBC شکایت کرد و خواستار غرامتی معادل ۱۰۰ میلیون دلار شد. لری دیوید اظهار داشت که شخصیت جورج کاستانزا براساس خودش خلق شده و به فرد دیگری مربوط نیست. هیئت منصفه در دادگاه این پرونده حق را به سازندگان سریال داد و ادعای مایکل کاستانزا را بی‌اساس خواند.

مایکل کاستانزا در کتابی تحت عنوان «ساینفلد واقعی از زبان کاستانزای واقعی» به نکات جالبی اشاره کرد. او در این کتاب نوشته است: «شخصیت جورج کچل است، دقیقا مانند من. قد شخصیت جورج کوتاه است، دقیقا مانند من. شخصیت جورج همراه‌با جری به دانشگاه Queens رفته است، دقیقا مانند من. معلم دوران دبیرستان شخصیت جورج او را مسخره کرده بود، دقیقا مانند معلم دوران دبیرستان من. شباهت‌های من و جورج بسیار زیاد است و این موضوع اصلا تصادفی نیست ولی بااین‌حال خیلی‌ها (لری دیوید) اعتقاد دارند این شخصیت براساس من ساخته نشده و شما حرف آن‌ها را باور می‌کنید». باوجود تمام این توضیحات و ادعاهای شخص مایکل کاستانزا درنهایت هیچ غرامتی به او تعلق نگرفت و دستش از آن مبلغ رویایی کوتاه ماند.

جولیا لوئیز در نقش الین بنس در سریال seinfeld

۶- شخصیت الین بنس با بازی جولیا لوئیز

مانند جیسون الکساندر و شخصیت جورج کاستانزا، شخصیت الین بنس با نقش‌آفرینی جولیا لوئیز نیز داستان‌های زیاد و جالبی دارد. در فیلم‌نامه قسمت ابتدایی یا همان پایلت سریال که در اختیار شبکه NBC قرار گرفت، اصلا خبری از شخصیت الین در داستان سریال نبود. شخصیت اصلی زن سریال شخصیتی بود با نام کلیر. این شخصیت یک پیشخدمت در همان رستوران معروف سریال به‌شمار می‌رفت که در زمان غذا خوردن شخصیت‌های سریال با آن‌ها صحبت می‌کرد و به‌نوعی یکی از دوستان شخصیت‌های سریال بود. ایفای نقش شخصیت کلیر برعهده لی کارلینگتون قرار داشت، او در قسمت پایلت سریال نیز بازی کرد ولی درنهایت او از میان بازیگران اصلی سریال حذف شد.

جیسون الکساندر، مرد پرحاشیه این سریال در مصاحبه‌ای با اشاره به این موضوع گفت که دلیل حذف کارلینگتون از تیم بازیگری این سریال این بود که او دیالوگ‌های شخصیت کلیر را خودش و بدون هماهنگی با جری ساینفلد و لری دیوید بازنویسی می‌کرد و این موضوع باعث ناراحتی سازندگان سریال شده بود. لی کارلینگتون نیز این موضوع را تایید کرده است و او هم در مصاحبه‌ای با لحنی تند گفت که سازندگان سریال ساینفلد به‌هیچ‌وجه ایده‌ها و پیشنهادهای دیگران را قبول نداشتند و دیالوگ‌هایی که من برای شخصیت کلیر مناسب می‌دانستم را حتی نگاه هم نکردند. بااین‌حال جری ساینفلد با تکذیب تمام این ادعاها گفت که دلیل حذف شخصیت کلیر و اضافه کردن شخصیت الین این بوده که آن‌ها قصد داشتند شخصیت اصلی زن سریال در زندگی شخصی شخصیت‌های دیگر حضور پررنگ‌تری داشته باشد و به‌همین‌دلیل آن‌ها لی کارلینگتون را برای شخصیت الین مناسب نمی‌دیدند.

الین بنس: «فکر نمی‌کنم تا حالا جورج پیش خودش فکر کرده باشه که از یه فرد دیگه بهتر بوده»

نکته بسیار جالب درباره جولیا لوئیز، بازیگر شخصیت الین این است که او تا سال ۲۰۰۴ از این موضوع خبر نداشت و به‌هیچ‌وجه نمی‌دانست چه داستان‌هایی پشت شخصیت الین وجود دارد. در سال ۲۰۰۴ و زمانی‌که یک مستند از مراحل ساخت این سریال ساخته شد، جولیا لوئیز تازه در آن زمان متوجه شد که قسمت پایلت سریال چه داستانی داشته و اصلا قرار نبوده شخصیت الین در سریال وجود داشته باشد. لوئیز در سال ۲۰۰۴ و پس از سال‌ها تازه متوجه شد که بازیگر دیگری قرار بود شخصیت اصلی زن سریال را ایفا کند. او در مصاحبه‌ای با اشاره به این موضوع گفت که تا امروز از آن نسخه ابتدایی اطلاعی نداشته و طبیعتا آن را تماشا نکرده است و همچنین گفت که هیچ علاقه‌ای هم به تماشای آن نسخه با حضور شخصیت کلیر ندارد!

چهار شخصیت اصلی سریال seinfeld

۷- شخصیت‌ها و لحظات خوب و بد سریال از نگاه جری ساینفلد

این موضوع بسیار طبیعی است که هرکس پس از تماشای یک سریال از چند قسمت آن خوشش نیاید و چند قسمت را بیش از سایر قسمت‌ها دوست داشته باشد. این موضوع برای جری ساینفلد نیز صدق می‌کند. او در مصاحبه‌ای تلویزیونی درباره قسمتی که کمتر دوست دارد و همچنین قسمت‌ها و شخصیت مورد علاقه خودش صحبت کرد. طبق صحبت‌های جری ساینفلد، او قسمت The Alternate Side را از سایر قسمت‌های سریال کمتر می‌پسندد. قسمتی که در آن ماشین جری دزدیده شده و جورج سر صحنه فیلم‌برداری فیلم وودی آلن باعث ایجاد دردسر می‌شود.

قسمت مورد علاقه جری ساینفلد به قسمت He Told Uproxx مربوط می‌شود. قسمتی که در آن جورج ادعا می‌کند یک زیست‌شناس دریایی است. شخصیت مورد علاقه جری ساینفلد نیز کسی نیست به‌جز دشمن او یعنی شخصیت نیومن. ساینفلد در مصاحبه‌ای درباره این موضوع گفت: «تمام ابرقهرمان‌ها یک دشمن خونین دارند و من هم در این سریال یک دشمن خونین بسیار دوست‌داشتنی داشتم. فیلم‌برداری سکانس‌هایی که شخصیت نیومن و من روبه‌روی یکدیگر قرار می‌گرفتیم بسیار سخت بود. او به‌قدری بازمزه است که نمی‌شود پیش او جلوی خنده خود را بگیرید. بله به‌نظرم شخصیت نیومن شخصیت مورد علاقه من در سریال قلمداد می‌شود».

بازیگران اصلی سریال seinfeld در حال اشاره کردن

۸- لحظات احساسی بازیگران قبل از قسمت پایانی

چهار بازیگر اصلی سریال Seinfeld قبل از آغاز فیلم‌برداریِ تمام قسمت‌ها یک دایره تشکیل می‌دادند و جری به آن‌ها می‌گفت که امیدوار است برنامه خوبی داشته باشند. بازیگران این سریال به این دایره که یکدیگر را در آغوش می‌گرفتند لقب دایره قدرت داده بودند. این دایره قدرت قبل از تمام ۱۷۹ قسمت سریال شکل گرفت ولی قبل از فیلم‌برداری قسمت آخر قصه به سمت دیگری پیش رفت.

جیسون الکساندر بازیگر نقش جورج کاستانزا در مصاحبه‌ای با رسانه Variety درباره قسمت آخر سریال توضیحات جالبی داد و گفت: «همان‌طور که می‌دانید بین ما بازیگران اصلی سریال رابطه بسیار ویژه و دوستانه‌ای برقرار است. ما خانواده یکدیگر هستیم. قبل از شروع فیلم‌برداری قسمت آخر سریال جری ساینفلد خطاب به ما به‌جای جملات همیشگی و به‌جای آرزوی موفقیت برای ما کلمات بسیار تأثیرگذار و زیبایی به زبان آورد. او به ما گفت: «برای همیشه هروقت یک نفر به یکی از ما فکر کند، به تمام ما چهار نفر فکر خواهد کرد. فکر نمی‌کنم دست‌آوردی بالاتر از این در تلویزیون وجود داشته باشد و من افتخار می‌کنم که سال‌های زیادی را کنار شما گذراندم». این حرف‌های جری تاثیر بسیار زیادی روی ما گذاشت و در آن لحظه واقعا سخت بود که جلوی دوربین برویم و وانمود کنیم که خوشحال هستیم».

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت زومجی درباره سریال Seinfeld چیست؟ اگر شما هم نکته جالبی درباره این سریال در ذهن دارید که در این مقاله به آن اشاره‌ای نشده است، آن را با ما و سایر مخاطب‌های سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده