نویسنده: مهرداد داودی
// چهار شنبه, ۲۳ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۹

از فیلم قهرمان اصغر فرهادی چه می دانیم؟

خلاصه داستان فیلم قهرمان چیست؟ چه بازیگرانی در آن ایفای نقش کرده‌اند؟ منتقدان چه نظراتی درباره فیلم داشته‌اند؟ و چه اطلاعاتی از اکران و پخش کننده‌های آن داریم؟ برای پاسخ به این سوالات همراه زومجی باشید.

فیلم سینمایی قهرمان به‌عنوان جدیدترین ساخته اصغر فرهادی روز گذشته در جشنواره فیلم کن رونمایی شد. فیلم قبلی اصغر فرهادی همه می‌دانند (Everybody Knows) بود که با بازی پنه‌لوپه کروز و خاویر باردم در اسپانیا ساخته شد و به‌عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره کن به نمایش درآمد. فرهادی حالا پس از مدتی دوری با فیلمی جدید و این‌بار ایرانی به جشنواره کن بازگشته است. در ادامه مطلب حاضر از داستان قهرمان می‌گوییم، فهرست بازیگران و عوامل را مرور می‌کنیم، از اخبار مهم آن اطلاعاتی به‌دست می‌دهیم و درنهایت به سراغ نظرات اولیه منتقدان درباره قهرمان می‌رویم.

سحر گلدوست در فیلم قهرمان چادر خود را نگه داشته است

خلاصه داستان فیلم قهرمان

فیلم سینمایی قهرمان که در شیراز جلوی دوربین رفته است درباره رحیم (امیر جدیدی) است که به‌دلیل بدهی به زندان افتاده است. رحیم به مرخصی‌ای دو روزه می‌آید تا سعی کند رضایت شاکی‌اش را جلب کند اما درگیر اتفاقاتی می‌شود. باتوجه‌به شواهد، می‌توان حدس زد که کارگردان جدایی نادر از سیمین مجددا رو به ساختن فیلمی رئالیستی آورده است که در آن با مسائل اجتماعی دست‌وپنجه نرم می‌کند. درونمایه فیلم نیز احتمالا قرابتی با مسئله فقر خواهد داشت؛ مسئله‌ای که پیش از این نیز در آثار فرهادی نمود داشته است. همچنین یکی از مضامین برجسته‌ی فیلم قهرمان تاثیرگذاری و ضریب نفوذ بالای شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی و رسانه‌ها در جامعه عنوان شده است. مسائل اجتماعی همواره از مضامین مکرر ساخته‌های کارگردان جدایی نادر از سیمین محسوب شده‌اند. 

قهرمان، جدیدترین ساخته اصغر فرهادی با بازی امیر جدیدی، محسن تنابنده، فرشته صدرعرفایی، سحر گلدوست، احسان گودرزی، مریم شاه‌داعی، علیرضا جهاندیده، صالح كريمايی، فرخ نوربخت، محمد عاقبتی و سارینا فرهادی و چهره‌هایی نو جلوی دوربین رفته است. 

اصغر فرهادی و جایزه اسکار برای فیلم جدایی نادر از سیمین

عوامل فیلم قهرمان

کارگردان: اصغر فرهادی، نویسنده: اصغر فرهادی (با تشکر از سعید فرهادی)، تهیه‌کنندگان: اصغر فرهادی و الکساندر ماله‌گی، مدیر فیلم‌برداری: علی قاضی، تدوین:هایده صفی یاری، صدابردار: مهدی صالح کرمانی، طراحی و تدوین صدا: محمدرضا دلپاک، میکس صدا: برونو تری‌یر، مجری طرح: حمیدرضا قربانی، مدیر تولید: محمد یمینی، فیلمبردار: آرش رمضانی، طراح صحنه: مهدی موسوی، طراح لباس: نگار نعمتی، طراح چهره‌پردازی: مهرداد میرکیانی، مدیر برنامه‌ریزی: پریسا گرگین، دستیار اول کارگردان: امین خنکال، دستیار دوم کارگردان: بهنام راهنمایی، منشی صحنه: غزل رشیدی، مدیر تدارکات: مهدی عباسی‌پور، اصلاح رنگ: فرهاد قدسی، جلوه‌های تصویری: فرید ناظر فصیحی، عکاس: امیرحسین شجاعی، روابط عمومی: ثمین مهاجرانی.

فیلم سینمایی قهرمان، ساخته متاخر اصغر فرهادی در کن 2021 که یکی از فیلم‌های بخش مسابقه اصلی است، روز گذشته در این جشنواره رونمایی شد و پس از نمایش تشویق پنج دقیقه‌ای حضار را به همراه داشت. مراسم فرش قرمز قهرمان نیز با قطعه‌ای از محمدرضا شجریان برگزار شد. قهرمان که به تهیه‌کنندگی شرکت ممنتو ساخته شده، رقبای سرسختی برای کسب نخل طلای کن و جوایز دیگر دارد، رقبایی همچون فیلم پربازیگر The French Dispatch (گزارش فرانسوی) ساخته وس اندرسون. همچنین شرکت آمازون حق پخش فیلم سینمایی قهرمان را برای اکران در آمریکا و کانادا خریداری کرده است. حق پخش این فیلم در کشورهای بلژیک، منطقه‌ بالتیک، فنلاند، آلمان و اتریش، یونان، ایتالیا، لهستان، پرتغال، منطقه اسکاندیناوی، اسپانیا، سوئیس، استرالیا، نیوزلند، چین، ترکیه، روسیه، آمریکای لاتین، هنگ کنگ آمریکای جنوبی، تایوان، هند و اندونزی نیز توسط شرکت‌های مختلف خریداری شده است. تاریخ دقیق اکران فیلم قهرمان در ایران فعلا مشخص نیست. 

امیر جدیدی دست در دست پسربچه در فیلم قهرمان اصغر فرهادی

واکنش منتقدان به فیلم قهرمان

حال پس از به‌دست دادن آشنایی‌‌یی نسبی با فیلم قهرمان، بد نیست نظرات اولیه منتقدان درباره آن را مرور کنیم.

دبورا یانگ | هالیوود ریپورتر

... او [(اصغر فرهادی)] با فیلمی بسیار خوب درباره صداقت، شرافت و بهای آزادی، بازگشتی خوش‌آیند به کشورش ایران رقم زده است.

آنا اسمیت | ددلاین

در ساخته‌ی [حاضر در] بخش مسابقه‌ی جشنواره کنِ اصغر فرهادی، یعنی قهرمان، یک عمل خوب به سرنوشتی بد دچار می‌شود، اثری تامل‌برانگیز که شاید نامحسوس‌ترین و خالص‌ترین ساخته‌ی این فیلمساز پس از جدایی نادر از سیمین باشد.

دیوید ارلیک | ایندی‌وایر

فرهادی با قهرمان توانایی خود را به کار می‌گیرد، به این صورت که او یک فرضیه کلاسیک را با قدرتی مرکزگریز و کافی آنقدر به این سو و آن سو می‌چرخاند تا همزمان با اینکه حس همدردی‌تان کاملا برانگیخته می‌شود، شما را روی صندلی‌تان میخکوب نگه دارد.

پیتر برادشاو | گاردین

قهرمان به‌نوعی تکه‌ای از یک داستان‌ [از] زندگی است که در آن مانند یک فیلمنامه‌ی نظام‌مند همه‌ جزئیات لزوما به‌شکلی معین، دقیق و سازمان‌یافته سرجای خود نیستند؛ این فیلم واجد زشتیِ نامطلوب و غیرشفاف زندگی واقعی است.

اوون گلیبرمن | ورایتی

فیلم جدید کارگردان ایرانی در لحظاتی [حس] تعلیق مشهور جدایی نادر از سیمین و فروشنده را برمی‌انگیزد، این فیلم اما پراکنده‌تر و ضعیف‌تر است.

عوامل فیلم قهرمان در فرش قرمز کن 2021

© اصغر فرهادی، امیر جدیدی، سارینا فرهادی و عوامل تیم قهرمان در جشنواره کن 2021

سلفی امیر جدیدی، سارینا فرهادی و اصغر فرهادی در فرش قرمز جشنواره کن 2021

اصغر فرهادی در جشنواره فیلم کن 2021

امیر جدیدی با عینک دودی در فرش قرمز جشنواره کن 2021

شما کاربران زومجی چه نظری درباره واکنش منتقدان به جدیدترین ساخته اصغر فرهادی دارید؟


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده