بهترین بازیگران زن هالیوود

بهترین بازیگران زن هالیوود

پنجشنبه, ۱۷ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۵۹

در این مقاله قرار است به معرفی بهترین بازیگران زن هالیوود بپردازیم و آن‌ها را معرفی کنیم. در ادامه با زومجی همراه باشید.

وقتی نوبت به هالیوود می‌رسد، همیشه این امکان وجود دارد که جایگاه برترين بازیگران زن با هم عوض شود. چرا که با انتشار بسیاری از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی، همیشه موقعیت برای بازیگران زن نوظهور آن هم برای تصاحب جایگاهی درخور  فراهم است. با این حال برخی از بهترین بازیگران زن هالیوود که تا به امروز نام‌شان در این جولانگاه بزرگ حک شده است، توانسته‌اند تا سالیان طولانی در کانون توجهات باقی بمانند. استعداد بالا و توانایی‌شان در بازیگری به آن‌ها این امکان را داده که نزد مخاطبان، جایگاه خاصی داشته باشند و همواره در مقام یک ستاره به دیگران معرفی شوند. بازیگرانی که مخاطب فیلم را بر سر ذوق می‌آورند و او را به تحسین وامی‌دارند. هدف از این مقاله نیز معرفی اسامی برترین بازیگران زن هالیوود است که معیارهای انتخابمان، توانایی های اجرا، تعداد نقش‌آفرینی‌های به یاد ماندنی و سایر ویژگی‌های خاص بازیگری است که یک ستاره هالیوود را در این زمینه متمایز کرده و نام او را در میان بهترین‌ها ثبت می‌کند.

این فهرست بر اساس تاریخ تولد بازیگران از قدیم به جدید رتبه بندی شده است.


بهترین بازیگران زن هالیوود

جنیفر لارنس در پروژه بهترین بازیگران زن هالیوود

۵۰- جنیفر لارنس (Jennifer Lawrence)

سال تولد: ۱۹۹۰

مهمترین فیلم‌ها: Silver Linings Playbook، The Hunger Games، Mother

مهمترین جوایز: برنده ۱ جایزه اسکار

از زمانی‌که لارنس برای اولین‌بار در سری فیلم‌های The Hunger Games «بازی‌های گرسنگی» حضور پیدا کرد و به واسطه آن مخاطبان فراوانی را در سراسر جهان جذب کرد ۹ سال می‌گذرد. او بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ به‌عنوان بازیگری جوان به شهرت رسید و خیلی سریع راه خود را به جشنواره‌ها پیدا کرد. لارنس در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ پردرآمدترین بازیگر زن جهان بود و تاکنون فیلم‌هایش بیش از ۶ میلیارد دلار فروش جهانی داشته است. معمولا فیلم‌های او در گیشه به فروش خوبی دست می‌یابد و نقش‌های او با استقبال مخاطبان همراه می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی لارنس در بازیگری را می‌توان اجرای نقش‌هایی دانست که کاراکتر تحت فشارهای بیرونی و محیطی یا فشارهای درونی و روانی قرار دارد. لارنس از مجموع ۴ باری که نامزد دریافت اسکار بوده، موفق شده است یک بار این جایزه را برای فیلم Silver Linings Playbook «دفترچه امیدبخش» دریافت کند. از دیگر نقش‌آفرینی‌های مهم او می‌توان به  Winter’s Bone«سرمای استخوان سوز»، American Hustle «حقه‌بازی آمریکایی»، Mother ‎ «مادر» و Joy «جوی» اشاره کرد. همچنین او توانسته با کارگردانان شاخصی از جمله دارن آرنوفسکی و دیوید اُراسل همکاری کند.


گرتا گرویگ در پروژه بهترین بازیگران زن هالیوود

۴۹- گرتا گرویگ (Greta Gerwig)

سال تولد: ۱۹۸۳

مهمترین فیلم‌ها: Lady Bird، Mistress America، Frances Ha

مهمترین جوایز: ۳ بار نامزد دریافت اسکار

گرویگ بازیگر ۳۷ ساله اهل ایالت کالیفرنیا آمریکاست که با بازی در سه فیلم نوآ بامباک به دنیای سینما معرفی شد. نکته جالب توجه در خصوص این بازیگر جوان سینمای هالیوود تبحر او در فیلم‌نامه نویسی است که نام وی پس از نویسندگی و کارگردانی فیلم مشهور lady bird «لیدی برد» بر سر زبان‌ها افتاد. گرویگ تا به حال دو بار برای فیلم‌های lady bird و little woman «زنان کوچک»‌ نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم‌نامه شده است. Frances Ha «فرانسیس ها» را شاید بتوان مهم‌ترین فیلم گرویگ دانست که در آن او با بازی در نقش فرانسیس قصد دارد نظر شرکت را به‌عنوان یک کارآموز رقص جلب کند. از دیگر نقش آفرینی‌های مهم گرویگ می‌توان به  Mistress America «دلبر آمریکا»، Greenberg «گرین‌برگ»، ۲۰th Century woman «زنان قرن بیستم» و Maggie’s Plan «طرح مگی» اشاره کرد.


ناتالی پورتمن در مقاله بهترین بازیگران زن هالیوود

۴۸- ناتالی پورتمن (Natalie Portman)

سال تولد: ۱۹۸۱

مهمترین فیلم‌ها: Léon: The Professional، Closer، Black Swan

مهمترین جوایز: برنده ۱ جایزه اسکار

ناتالی پورتمن، زادۀ ۹ ژوئن ۱۹۸۱، بازیگر و تهیه‌کنندۀ آمریکایی است که بیشتر با نقش‌های پدمه آمیدالا در سه‌گانۀ پیش‌درآمد Star Wars «جنگ ستارگان» و نینا سیرس در  Black Swan«قوی سیاه» (۲۰۱۰) شناخته ‌می‌شود که برای دومی برندۀ جوایز اسکار، گلدن گلوب و اتحادیۀ بازیگران سینما شده ‌است. در سال ۱۹۹۳، پورتمن برای نقش دختر یتیمی که با یک آدم‌کش میانسال دوست می‌شود، تست داد و توانست درکنار ژان رنو در Léon: The Professional «لئون: حرفه‌ای» ساختۀ لوک بسون بازی کند. در سال‌های میانی دهۀ ۱۹۹۰، پورتمن در چندین فیلم سینمایی، از جمله فیلم‌های مطرح Heat «مخمصه» (۱۹۹۵)، Everyone Says I Love You «همه می‌گویند دوستت دارم» (۱۹۹۶) و Mars Attacks! «مریخ حمله می‌کند!» (۱۹۹۶) بازی کرد. بازی او در فیلم Beautiful Girls «دختران زیبا» (۱۹۹۶) تحسین منتقدان را برانگیخت.

بعد از آن، در Anywhere But Here «هر جا جز اینجا» به کارگردانی وین وانگ، درکنار سوزان ساراندن بازی کرد. او نامزد دریافت جایزۀ گلدن گلوب بهترین بازیگر زن نقش مکمل شد. در سال ۲۰۱۶، پورتمن در نقش اول درام زندگینامه‌ای Jackie «جکی» به کارگردانی پابلو لارائین، ظاهر شد؛ فیلم دربارۀ جکلین کندی، بانوی اول آمریکا در دهۀ ۱۹۶۰ پس از مرگ همسرش، رئیس جمهور جان اف. کندی است. وی برای این نقش، برندۀ جایزۀ اتحادیۀ بازیگران سینما و جایزۀ انتخاب منتقدان و نامزد دریافت جایزه‌های اسکار، گلدن گلوب و بفتا برای بهترین بازیگر زن شد.


کیت وینسلت در مقاله بهترین بازیگران زن هالیوود

۴۷- کیت وینسلت (Kate Winslet)

سال تولد: ۱۹۷۵

مهمترین فیلم‌ها: Titanic، Revolutionary Road، The Reader

مهمترین جوایز: برنده ۱ جایزه اسکار

کیت وینسلت هنرپیشه و خواننده اهل انگلستان و برنده جایزه اسکار، جایزه امی، سه جایزه گلدن گلوب و جایزه گرمی است. او جوان‌ترین فردی است که شش بار نامزد جایزه اسکار و یکی از معدود بازیگران زنی است که موفق به دریافت سه جایزه از چهار جایزه مهم جوایز سرگرمی آمریکا (که شامل یک جایزه امی، یک جایزه اسکار و یک جایزه گرمی می‌شود) شده است. اولین فیلم سینمایی بلندی که وینسلت در آن ایفای نقش کردHeavenly Creatures «موجودات آسمانی» محصول ۱۹۹۴ بود که او برای بازی در این فیلم مورد توجه و ستایش بسیاری قرار گرفت. وینسلت یک سال بعد برای بازی در نقش مکمل در فیلم Sense and Sensibility «عقل و احساس» حضور پیدا کرد. این فیلم که اقتباسی از رمان جین آستین بود مورد توجه منتقدان زیادی قرار گرفت. کیت وینسلت در این فیلم در نقش یکی از خواهران به نام ماریان ظاهر شد.

فیلم عقل و احساس در گیشه ۱۳۴ میلیون دلار فروش داشت و وینسلت جوان را در سن ۲۱ سالگی صاحب سه جایزه معتبر از جمله بفتا کرد. او همچنین برای اولین‌بار در رشته «بازیگر نقش مکمل زن» نامزد جایزه اسکار شد. سیر صعودی وینسلت ادامه پیدا کرد تا اینکه با بازی در فیلم Titanic «تایتانیک» به هنرپیشه‌ای با شهرت جهانی تبدیل شد؛ تایتانیک در آن زمان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ شد. وینسلت برای بازی در فیلم The Reader «کتاب‌خوان» در سال ۲۰۰۸ هم در تصاحب اسکار موفق بود و هم در گلدن گلوب.


شارلیز ترون در مقاله بهترین بازیگران زن هالیوود

۴۶- شارلیز ترون (Charlize Theron)

سال تولد: ۱۹۷۵

مهمترین فیلم‌ها: Monster، Mad Max: Fury Road، Snow White and the Huntsman

مهمترین جوایز: برنده ۱ جایزه اسکار

شارلیز ترون متولد اوت ۱۹۷۵ است. حادثه تلخی که ترون در پانزده سالگی شاهدش بود، کشته شدن پدرش بود. شارلیز ترون در ۱۶ سالگی به میلان ایتالیا مرکز مد لباس اروپا رفت، در آن‌جا به مدت یکسال مدل لباس بود و توانست در رقابت‌های محلی عنوان نخست را کسب کند. حرفه بازیگری ترون در سن ۱۹ سالگی با بازی در فیلم Children of the Corn III: Urban Harvest «بچه‌های مزرعه ۳» محصول ۱۹۹۵ آغاز شد. شارلیز در این فیلم نقش کوتاه و بدون دیالوگی را ایفا کرد. اولین فیلمی که وی در آن نقش مهمی را بر عهده گرفت در فیلم ۲ Days in the Valley «۲ روز در دره» محصول سال ۱۹۹۶ بود، او در این فیلم در نقش هلگا بازی کرد. در همان سال در فیلم That Thing You Do! «کاری که می‌کنی» نیز بازی کرد که به‌گفته شارلیز، نقش مهمی در حرفه بازیگری او داشت. در سال ۱۹۹۷ شارلیز توانست فرصت بازی درکنار آل پاچینو را در فیلم The Devil's Advocate «وکیل مدافع شیطان» به‌دست بیاورد. این فیلم، اولین فیلم مهم ترون به حساب می‌آید. شارلیز که در آن زمان ۲۲ سال داشت برای بازی در این فیلم، نامزد اولین جایزه دوران هنرپیشگی خود شد.

او نامزد جایزه بهترین بازیگر زن فیلم درام از جشنواره فیلم بلاک‌باستر شد. گذشته از این موارد در حقیقت دوران طلایی بازیگری شارلیز از سال ۲۰۰۳ شروع می‌شود. او ابتدا در نسخه بازسازی شده The Italian Job «شغل ایتالیایی» درکنار بازیگرانی همچون «مارک والبرگ»، «جیسون استاتهام» و «ادوارد نورتون» به نقش‌آفرینی پرداخت. این فیلم در مجموع بیش از ۱۷۵ میلیون دلار فروش داشت و تا سال ۲۰۰۸، پرفروش ‌ترین فیلم ترون به حساب می آمد. در این سال «پتی جنکینز» با دیدن فیلم وکیل مدافع شیطان، تصمیم گرفت تا نقش اول فیلم Monster "هیولا" را به ترون بدهد. فیلمی که ترون برای ایفای نقش اصلی آن ۱۳ کیلو به وزن خود اضافه کرد. هیولا نقطه عطفی در کارنامه کاری شارلیز ترون رقم زد چرا که به خاطر حضور در آن برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شد.


کاترین زتا جونز در مقاله بهترین بازیگران زن هالیوود

۴۵- کاترین زتاجونز (Catherine Zeta-Jones)

سال تولد: ۱۹۶۹

مهمترین فیلم‌ها: Chicago، Traffic، The Mask of Zorro

مهمترین جوایز: برنده ۱ جایزه اسکار

کاترین در سال ۱۹۹۸ در فیلم The Mask of Zorro «ماسک زورو» درکنار آنتونیو باندراس و آنتونی هاپکینز بازی کرد که وی را به شهرت رساند و بعد از آن توانست نقش اول فیلم های مشهوری را ایفا کند. او در سال ۱۹۹۸ با مایکل داگلاس ازدواج کرد و سه سال بعد آن‌‌ها در فیلم Traffic «ترافیک» با هم همبازی شدند. فیلمی که به موفقیت تجاری خوبی دست یافت. موفقیت بزرگ زتا جونز به واسطه فیلم Chicago «شیکاگو» در سال ۲۰۰۲ رقم خورد که او برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد. زتا جونز بعد از دریافت ۲۰ میلیون دلار برای تبلیغ T-Mobile از تلویزیون فرا ارتباطی انگلستان به ثروتمندترین و پول سازترین زن بریتانا تبدیل شد. Intolerable Cruelty «سنگدلی تحمل‌ناپذیر»، The Terminal «ترمینال»، Ocean's Twelve «دوازده یار اوشن»، The Legend of Zorro «افسانه زورو»، No Reservations «بدون رزرو»، Rock of Ages «دوران راک» و Broken City «شهر شکسته» از دیگر آثاری است که کاترین زتاجونز به ایفای نقش در آن پرداخته است.


رنه زلوگر در مقاله بهترین بازیگران زن هالیوود

۴۴- رنی زلوگر (Renée Zellweger)

سال تولد: ۱۹۶۹

مهمترین فیلم‌ها: Chicago، Cold Mountain، Jerry Maguire

مهمترین جوایز: برنده ۲ جایزه اسکار

زلوگر متولد آوریل ۱۹۶۹ در تگزاس است. در بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ رنی زلوگر در چند فیلم، نقش‌های کوتاهی داشت که آن فیلم‌ها هم غالباً با بودجه محدودی تهیه می‌شدند. تا اینکه نخستین نقش او در Texas Chainsaw Massacre: The Next Generation «کشتار با اره برقی در تگزاس» مورد توجه قرار گرفت. رنی زلوگر در همان سال در فیلم جنایی – کمدی، Love and a .۴۵ «عشق و تفنگ چهل و پنج میلیمتری» به ایفای نقش پرداخت که تقریباً نقشی اصلی بود. در همان سال وی موفق شد نخستین جایزه دوران حرفه‌ای خود را از انجمن فیلم‌های مستقل دریافت کند و یک سال بعد در فیلم Empire Records «امپراطور رکوردها» به ایفای نقش پرداخت. رنی زلوگر در سال ۲۰۰۰ درکنار جیم کری در فیلم طنز Me، Myself & Irene «من خودم و ایرِن» به ایفای نقش پرداخت.

در سال ۲۰۰۲ با بازي در فیلم Chicago «شیکاگو» نامزد جایزه اسکار شد. بازي درخشان زلوگر در Cold Mountain «کوهستان سرد» سبب شد تا سرانجام نخستین اسکار را به‌عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل زن دریافت کند. موفقیت های هنری او در چندین فیلم دیگر ادامه داشت تا اینکه در سال ۲۰۱۹ برای بازی در فیلم Judy «جودی» برنده جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن فیلم درام، برنده جایزه بفتای بهترین بازیگر نقش اول زن و برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را کسب کرد.


کیت بلانشت یکی از بهترین بازیگران زن هالیوود

۴۳- کیت بلانشت (Cate Blanchett)

سال تولد: ۱۹۶۹

مهمترین فیلم‌ها: Blue Jasmine، Carol، The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring

مهمترین جوایز: برنده ۲ جایزه اسکار

کیت بلانشت که در جوانی به هنر علاقه‌مند شده بود، در دانشگاه به تحصیل در رشته هنرهای زیبا پرداخت. او پس از پایان تحصیل، بیشتر مشغول بازی در تئاتر بود، در سال ۱۹۹۷ در اولین فیلم سینمایی خود بازی کرد و خیلی زود و با بازی در فیلم Elizabeth «الیزابت» در سال ۱۹۹۸، هنر خود را به نمایش گذاشت و توانست نامزد جایزه اسکار شده و جایزه گلدن گلوب را نیز کسب کند. بلانشت در سال ۱۹۹۹ در فیلم The Talented Mr. Ripley «آقای ریپلی بااستعداد» بازی کرد که در گیشه به فروش ۱۲۸ میلیون دلاری دست یافت. پولسازترین فیلمی را که کیت بلانشت در آن به ایفای نقش پرداخته قسمت اول فیلم ارباب حلقه‌هاست. فیلمی با فروش بالا که نامزد ۱۴ جایزه اسکار شد. بلانشت نتیجه تمام بازی‌های خوب خود را بالاخره در سال ۲۰۰۴ گرفت و برای بازی در فیلم The Aviator «هوانورد» اسکار را به خانه برد. پس از یک سال دوری از سینما، بلانشت با دو فیلم موفق به سینما بازگشت. دو فیلم Babel «بابل» که در گیشه ۱۳۲ میلیون دلار فروش داشت و فیلم Notes on a Scandal «یادداشت‌هایی بر یک رسوایی» که باعث شد تا وی سومین نامزدی اسکار و پنجمین نامزدی گلدن گلوب خود را کسب کند.

فیلم‌های I'm Not There «من آن‌جا نیستم» و قسمت دوم الیزابت Elizabeth: The Golden Age در سال ۲۰۰۸، باعث شد تا بلانشت در هر دو بخش بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین بازیگر نقش مکمل زن، نامزد دریافت اسکار شود. در سال ۲۰۱۳ نقش او در فیلم Blue Jasmine «یاسمن پژمرده» به خوبی دیده شد و بلانشت برای بار دوم برنده اسکار شد. بلانشت آخرین بار برای بازی در فیلم Carol «کارول» نامزد دریافت اسکار شد. بلانشت تنها بازیگر زن تاریخ است که برای بازی در یک نقش در دو فیلم مختلف، دو بار نامزد اسکار می‌شود. وی همچنین تنها استرالیایی تاریخ است که برنده دو اسکار شده است.


لورا درن در مقاله بهترین بازیگران زن هالیوود

۴۲- لورا درن (Laura Dern)

سال تولد: ۱۹۶۷

مهمترین فیلم‌ها: Jurassic Park، Marriage Story، Blue Velvet

مهمترین جوایز: برنده ۱ جایزه اسکار

لورا درن متولد ۱۹۶۷ در لس آنجلس آمریکاست. اولین موفقیت برای درن در سن سیزده سالگی با فیلم روباه‌ها، ساخته آدریان لین رقم خورد. در ادامه درن در آثاری چون فیلم Teachers در سال ۱۹۸۴ که موفقیت تجاری خوبی به همراه داشت، فیلم Mask و فیلم Smooth Talk در سال ۱۹۸۵، حضور یافت. در سال ۱۹۸۶ شاهد حضور درن در فیلم Blue Velvet  به‌کارگردانی دیوید لینچ بودیم که جدی‌ترین نقش‌آفرینی او تا به آن روز بود و توانست توجه بسیاری را به خود جلب کند. پس از بازی در فیلم Fat Man and Little Boy در سال ۱۹۸۹، درن وارد دهه ۹۰ میلادی شد که درواقع شروعی برای کارنامه و شهرت او نیز بود. 

در ابتدا درن در فیلم Wild   at Heart بار دیگر با دیوید لینچ همکاری کرد و این فیلم با بازی نیکلاس کیج در سال ۱۹۹۰ منتشر شد. در ادامه درن در سال ۱۹۹۱ در فیلم Rambling Rose به‌کارگردانی فیلم مارتا کولیج جلوی دوربین رفت و این فیلم به موفقیت بزرگی برای او تبدیل شد. درن برای بازی در فیلم Rambling Rose موفق شد برای اولین‌بار نامزد دریافت جایزه اسکار و همچنین گلدن گلوب شود، اما درنهایت از دریافت هر دو جایزه ناکام ماند. درن برای اینکه برای دومین بار نامزد دریافت اسکار شود ۲۳ سال صبر کرد و این بار برای فیلم wild نامزد دریافت اسکار شد اما پنج سال دیگر هم باید صبر می‌کرد تا برای فیلم Marriage Story برنده اسکار شود.


جولیا رابرتز در مقاله بهترین بازیگران زن هالیوود

۴۱- جولیا رابرتز (Julia Roberts)

سال تولد: ۱۹۶۷

مهمترین فیلم‌ها: Pretty Woman، Closer، Erin Brockovich

مهمترین جوایز: برنده ۱ جایزه اسکار

جولیا رابرتز اولین فیلم خود را با عنوان Blood Red «قرمز خونی» در سال ۱۹۸۶ بازی کرد که به دلایلی تا ۱۹۸۹ اکران نشد. فیلم‌هایی که او در ابتدای دهه ۹۰ بازی کرد به فروش قابل اعتنایی دست نیافتند تا اینکه رابرتز همراه‌با دنزل واشنگتن در The Pelican Brief پرونده پلیکان ایفای نقش می‌کند و تبدیل می‌شود به قهرمان آثار دراماتیک. سال بعد I Love Trouble «من عاشق دردسرم» و بعد از آن با Mary Reilly «مری رایلی» شکست را تجربه می‌کند. اما این ناکامی طولی نمی‌کشد و او با دو اثر مایکل لینز درکنار لیام نیسون و فرضیه توطئه درکنار میل گیبسون باز هم به اوج باز می‌گردد و موفقیت‌های خود را تکرار می‌کند. سال ۲۰۰۰ را می‌توان جهشی در کارنامه کاری رابرتز دانست چرا که با ایفای نقش اول فیلم اثرگذار استیون سودربرگ یعنی Erin BrockoVich «ارین براکوویچ» برنده اسکار می‌شود.

فیلمی که اقتباسی از یک داستان واقعی بود و جولیا رابرتز نقش مقابل برد پیت را در آن بازی می‌کرد. از فیلم‌های مهم دیگری که جولیا رابرتز به ایفای نقش در آن پرداخت می‌توان به America's Sweethearts «معشوقه آمریکایی» و Ocean's Eleven «یازده یار اوشن» اشاره کرد که رابرتز پس از ایفای نقش در یازده یار اوشن به بانوی بیست میلیون دلاری هالیوود لقب گرفت. «پیش قراول»، Confessions of a Dangerous Mind «اعترافات یک ذهن خطرناک» و Mona Lisa Smile «لبخند مونالیزا» از دیگر آثار برجسته‌ای بود که جولیا رابرتز در آن‌ها به ایفای نقش پرداخت.


نیکول کیدمن در مقاله بهترین بازیگران زن هالیوود

۴۰- نیکول کیدمن (Nicole Kidman)

سال تولد: ۱۹۶۷

مهمترین فیلم‌ها: Moulin Rouge!، Cold Mountain، Rabbit Hole

مهمترین جوایز: برنده ۱ جایزه اسکار

اولین فیلم موفق نیکول کیدمن در ایالات متحدهDead Calm  «آرامش قبرستانی» بود و در ادامه با فیلم‌های Billy Bathgate «بیلی باتگیت»، To Die For «به خاطرش مردن»، Practical Magic «جادوی عملی» و Eyes Wide Shut «چشمان کاملاً بسته» که در آن با همسرش تام کروز هم بازی بود، مسیر موفقیت را پیمود. کیدمن برای بازی در نقش خواننده ای پاریسی در اثر خیالی و موزیکال باز لورمن، Moulin Rouge! «مولن روژ» برندۀ جایزۀ گلدن گلوب شد. وی در همان سال، در نقش اول فیلم ترسناک The Others «دیگران» ساختۀ الساندرو آمنابار به ایفای نقش پرداخت. او برای بازی در این فیلم برای دومین بار نامزد دریافت جایزۀ بفتا و برای بار پنجم نامزد دریافت گلدن گلوب شد. سال بعد، در فیلم The Hours «ساعت‌ها» با بازی در نقش ویرجینیا وولف، نویسندۀ مشهور، منتقدین و تماشاگران را شگفت زده کرد. وی برای این کار افتخارات بسیاری کسب کرد که از آن جمله می‌توان به دریافت اولین اسکار وی برای بهترین بازیگر زن نقش اول اشاره کرد. از فیلم‌های مهم دیگری که کیدمن در آن نقش‌آفرینی کرده است می‌توان به Cold Mountain کوهستان سرد اشاره کرد که موضوع محوری‌اش جنگ داخلی آمریکاست.

کیدمن در سال‌های بعد در درام مستقل Rabbit Hole «لانۀ خرگوش»، محصول  ۲۰۱۰، با آرون اکهارت هم‌بازی شد و تحسین منتقدان و سومین نامزدی اسکار را به‌دست آورد. از فیلم‌های مهم دیگری که کیدمن در آن نقش‌آفرینی کرده می‌توان به Queen of the Desert «ملکه صحرا» ساخته ورنر هرتزوگ و فیلم Lion «شیر» محصول سال ۲۰۱۶ اشاره کرد. کیدمن از سال ۲۰۱۷ به بازی در سریال‌های تلویزیونی نیز روی آورد و مینی سریال‌های Big Little Lies  «دروغ‌های کوچک بزرگ» و The Undoing «فروپاشی» پرداخت.


وایولا دیویس در مقاله ۵۰ بازیگر زن برتر هالیوود

۳۹- وایولا دیویس (Viola Davis)

سال تولد: ۱۹۶۵

مهمترین فیلم‌ها: Fences ، Widows، Doubt

مهمترین جوایز: برنده ۱ جایزه اسکار

وایولا دیویس که بازیگری را از سال ۱۹۹۶ و با یک سکانس کوتاه در فیلم The Substance of Fire «جنس آتش» آغاز کرده بود، برای آن فیلم فقط ۵۲۸ دلار گرفت. تنها پس از گذشت پنج سال از این نقش ناچیز توانست روی صحنه تئاتر برادوی اجرا کند و موفق به کسب جایزه تونی شود. کارنامه هنری دیویس در دهه اول کاری‌اش از نظر افتخارات و تعداد بالای تئاترهای با کیفیت، شگفت‌انگیز است. او خیلی زود با کارگردانان بزرگ هالیوود همچون استفان سودربرگ شروع به همکاری کرد و در سه فیلم برای او به ایفای نقش پرداخت. او در این دهه در چند سریال نیز به‌عنوان نقش اول به ایفای نقش پرداخت. وایولا دیویس در سال ۲۰۰۸ تنها در یک سکانس از فیلم Doubt «شک» حضور داشت؛ فیلمی با حضور مریل استریپ و فلیپ هافمن. نکته جالب توجه این است که او برای همین سکانس نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب و اسکار گردید.

او در سال ۲۰۱۰ و با تئاتر حصارها، دومین تونی خود را نیز به‌دست آورد. وایولا یک جایزه امی و پنج SAGA دارد. وی چهار بار برای گلدن گلوب و دو بار برای بفتا کاندیدا شده که در هر کدام یک بار برنده شده است. او در سال ۲۰۱۷ برای فیلم تحسین شده Fences «حصارها» به نویسندگی و کارگردانی دنزل واشینگتون، اسکار نقش مکمل زن را نیز دریافت کرد. ویولا دیویس تا به حال سه بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده است. او چندین دکترای افتخاری دارد و توسط دانشگاه هاروارد به‌عنوان هنرمند سال ۲۰۱۷ نام گرفت.


دایان لین در مقاله بهترین بازیگران زن هالیوود

۳۸- دایان لین (Diane Lane)

سال تولد: ۱۹۶۵

مهمترین فیلم‌ها: Unfaithful، Under the Tuscan Sun، The Outsiders

مهمترین جوایز: نامزد ۱ جایزه اسکار

دایان لین هنرپیشه و مانکن آمریکایی است که از سال ۱۹۷۹ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده است. او اولین فیلم خود را در سن ۱۴ سالگی و با فیلم A Little Romance رومنس کوچک به کارگردانی جرج روی هیل با بازی اولیور استون و لارنس اولیویه انجام داد. فیلم موفقیت نسبی‌ای به‌دست آورد و اولیویه بازیگر جوان مقابلش را گریس کلی جدید خواند. وی سپس در فیلم‌های زیادی بازی کرد اما نتوانست به موفقیت بالایی دست یابد. از جمله این فیلم‌ها می‌توان به The Outsiders «بیگانگان» به کارگردانی فرانسیس فورد کوپولا، The Big Town «شهر بزرگ» به کارگردانی هارولد بکر اشاره کرد.

با این وجود وی نتوانست تا قبل از سال ۱۹۸۹ و بازی در مجموعه تلویزیونی کوتاه  Lonesome Dove «فاخته تنها» به موفقیتی دست یابد. اما در ادامه او در فیلم‌های خوبی نیز بازی کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به A Streetcar Named Desire «اتوبوسی به نام هوس»، The Perfect Storm «کاملاً طوفانی»، Unfaithful «بی‌وفا»، Man of Steel «مرد پولادین» و Batman v Superman: Dawn of Justice «بتمن و سوپرمن: طلوع عدالت» (۲۰۱۶) اشاره کرد. وی تاکنون توانسته است برای بازی در فیلم بی وفا كاندیدای اسكار و گلدن گلاب شود. از جمله افتخارات دیان لین دریافت جایزه بهترین بازیگر زن از طرف انجمن منتقدان نیویورک بوده است.


ساندرا بولاک در مقاله بهترین بازیگران زن هالیوود

۳۷- ساندرا بولاک (Sandra Bullock)

سال تولد: ۱۹۶۴

مهمترین فیلم‌ها: Miss Congeniality، The Proposal، Speed

مهمترین جوایز: برنده ۱ جایزه اسکار

بولاک در شهرستان آرلینگتون، ویرجینیا به دنیا آمد. او پس از اجرای نقش‌های موفقی در دهه ۱۹۹۰ میلادی هم‌چون سرعت و وقتی تو در خوابی به شهرت رسید. پس از آن، او حرفه‌اش را به‌عنوان یک بازیگر هالیوودی نقش اول مشهور با فیلم‌هایی مانند خانم موافقت و تصادف که تحسین منتقدان را دریافت کردند، آغاز کرد. در سال ۲۰۰۷ او با داشتن سرمایه ۸۵ میلیون‌دلاری در رده ۱۴ ثروتمندترین اشخاص نامدار زن قرار گرفت. ساندرا بولاک در سال ۲۰۱۰ ردرآمدترین بازیگر زن هالیوود نام گرفت. او بین ژوئن ۲۰۰۹ تا یک سال بعد حدود ۵۸ میلیون دلار بابت فیلم‌های The proposal «خواستگاری» و The Blind Side «نقطه کور» دریافت کرده ‌است.

بولاک برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن به خاطر بازی در فیلم نقطه کور در سال ۲۰۰۹ است. ساندرا بولاک یکی از چهار بازیگر زنی است که تا به امروز هم توانسته اسکار بهترین بازیگر را بگیرد هم تمشک طلایی بدترین بازیگر زن. بولاک از بازی در فیلم «عزیز میلیون دلاری» به کارگردانی کلینت ایستووود انصراف داده بود که پس از او نقش به هیلاری سوانک رسید و سوانک هم توانست اسکاری برای ایفای همین نقش به‌دست بیاورد. دیگر فیلمی که بولاک به خاطر آن نامزد دریافت اسکار شد فیلم «جاذبه» بود.


دمی مور در مقاله ۵۰ بازیگر زن برتر هالیوود

۳۶- دمی مور (Demi Moore)

سال تولد: ۱۹۶۲

مهمترین فیلم‌ها: G.I. Jane، Indecent Proposal، Ghost

مهمترین جوایز: نامزد ۲ جایزه گلدن گلوب

دمی مور بازیگری را با ایفای نقش‌های کوتاه از سال ۱۹۸۱ شروع کرد و سپس با بازی در سریال بیمارستان عمومی به دنیای بازیگری حرفه‌ای وارد شد. از فیلم‌های معروف او می‌توان به About Last Night «درباره شب قبل» درکنار راب لو، We're No Angels «ما فرشته نیستیم» درکنار رابرت دنیرو و شان پن، Ghost «روح» درکنار پاتریک سوویزی، Mortal Thoughts «افکار مرگبار»، Indecent proposal «پیشنهاد بی‌شرمانه» درکنار رابرت ردفورد، Disclosure «افشاگری» درکنار مایکل داگلاس، The Scarlet Letter «داغ ننگ» درکنار گری اولدمن، If These Walls Could Talk «اگر این دیوار ها می‌‌توانستند صحبت کنند»، Charlie's Angels: Full Throttle «فرشتگان چارلی ۲»، Deconstructing Harry «هری ساختار شکن»، Mr. Brooks «آقای بروکس» درکنار کوین کاستنر و Rough Night «شب سخت» درکنار اسکارلت جوهانسون اشاره کرد.

شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیوگرافی دمی مور بازی در فیلم A Few Good Men «چند مرد خوب» باشد. دمی مور در ۳۰ سالگی در فیلم چند مرد خوب نقش مهمی را ایفا کرد و به واسطه آن توانست با مهارت خود، آن نقش و همچنین خودش را میان مخاطبان سینما مطرح کند. او در این فیلم با راب رینر همکاری داشته است. همچنین همکاری او در این فیلم درکنار بازیگرانی نظیر تام کروز، جک نیکلسون، کوین بیکن و کیفر ساترلند بر تجارب‌اش افزود. مور به خاطر اعمال انسان‌دوستانه خود نیز شهره بود و در آوریل ۲۰۱۱ درکنار همسرش سازمانی با هدف مقابله با برده‌داری جنسی کودکان راه‌اندازی کرد.


جودی فاستر در مقاله بهترین بازیگران زن هالیوود

۳۵- جودی فاستر (Jodie Foster)

سال تولد: ۱۹۶۲

مهمترین فیلم‌ها: The Silence of the Lambs، Contact، The Brave One

مهمترین جوایز: برنده ۲ جایزه اسکار

در سال‌هایی که تمام بازیگران هالیوود آرزوی ستاره شدن داشتند، جودی فاستر در جایگاهی بود که می‌توانست تصمیم‌گیران شرکت‌ها را معطل خودش کند. اما بانوی جوان‌تر آن روزها از هالیوود کناره گرفت و سعی کرد مستقل باشد. فاستر تا آن‌جا استعداد خود را به نمایش گذاشت که در یک مقطع زمانی سه ساله، دو اسکار برای The Accused «متهم» و The Silence of the Lambs «سکوت بره‌ها» گرفت و زمانی‌که در فیلم Nell «نل» به ایفای نقش پرداخت آکادمی، منتقدان و هالیوود را مسخ بازی خود کرد. نگاه ایده‌آل‌گرایانه جودی فاستر مانع از آن می‌شد که او بخواهد ستاره جریان عامه‌پسند هالیوود باشد و جاه طلبی‌هایش در این حد بود که همان ابتدای دهه نود در مرز سی سالگی یک شرکت فیلم‌سازی تأسیس کرد و شروع به فیلم‌سازی کرد و در ادامه، از نیمه‌های دهه نود هر دو سه سال یک بار روی پرده خودی نشان می‌داد و قدرت‌نمایی می‌کرد.

همین جاه طلبی باعث شد استودیوها حاضر شوند در قبال حضورش روی پرده دستمزدهای بالای یک بازیگر زن را تحمل کنند و همین گونه او جنگید تا برای Anna and the King «آنا و سلطان» پیش از همه بازیگران زن پانزده میلیون دلار دریافت کند و راه را برای ستارگان زن باشگاه بیست میلیون دلاری‌ها باز کند. او به سبک خودش پیش رفت و جایگاه خودش را به‌دست آورد.


تیلدا سوئینتون در مقاله ۵۰ بازیگر زن برتر هالیوود

۳۴- تیلدا سوینتون (Tilda Swinton)

سال تولد: ۱۹۶۰

مهمترین فیلم‌ها: Snowpiercer، Doctor Strange، Only Lovers Left Alive

مهمترین جوایز: برنده ۱ جایزه اسکار

تیلدا سوئینتن در ابتدا در سریال‌های تلویزیونی ظاهر شد، سپس با کارگردان مستقل سینما درک جارمن آشنا شد و همکاری‌شان آغاز گشت. این بازیگر در درام زندگی نامه‌ای کاراواجو، فیلم فلسفه‌ای پایان انگلستان و درام روانی نظامی مرثیه جنگ، باغ و کمدی زندگی‌نامه‌ای ویتگنشتاین بازی کرد. پس از مرگ جارمن این بازیگر تا یک سال نمی‌توانست با مرگ او کنار بیاید، زیرا آن دو از دوستان نزدیک هم بودند. اولین تغییر در زندگی او، بازی در اقتباس رمان افسانه‌ای ویرجینیا ولف یعنی فیلم اورلاندو بود. منتقدین بازی تیلدا را درخشان توصیف کردند. سوئینتن در این فیلم دو تصویر از یک فرد را نشان می‌داد؛ مذکر و مؤنث.

او در چندین فستیوال فیلم لقب بهترین بازیگر سال را به خود اختصاص داد. پس از آن، ترکیب تصاویر زن و مرد به مشخصه بازیگری تیلدا تبدیل شد. این بازیگر موهایش را کوتاه می‌کند، تی‌شرت‌های ساده می‌پوشد و خودش را آندروجین می‌داند. همچنین این تصویر دوگانه از این بازیگر به قد بلند او نیز مربوط می‌شود، زیرا قد او ۱۷۹ سانتی‌متر است. البته این تصویر تنها در حرفه سینمایی او دیده نمی‌شود، بلکه او در زندگی روزمره خود نیز چنین است. سوئینتون در سال ۲۰۰۸ برای بازی در فیلم Michael Clayton مایکل کلیتون برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد.


جولیان مور در مقاله بهترین بازیگران زن هالیوود

۳۳- جولیان مور (Julianne Moore)

سال تولد: ۱۹۶۰

مهمترین فیلم‌ها: The Kids Are All Right، Still Alice، Magnolia

مهمترین جوایز: برنده ۱ جایزه اسکار

جولیان مور کار خود را ابتدا با تئاتر شروع کرد. او پس از اجراهای موفق روی صحنه، پایش به سریال‌های تلویزیونی باز شد که از جمله معروف‌ترین آن‌ها حضور مستمر در سریال soap opera  و As the world turns بود که او را به بینندگان تلویزیونی معرفی کرد. پس از موفقیت نسبی در تلویزیون، وی با ایفای نقش‌های مکمل به سینما آمد و کم کم با حضور در فیلم‌های موفق‌تری از جمله «میانبر» به کارگردانی رابرت آلتمن، توانست خود را به‌عنوان بازیگری مستعد در سینما مطرح کند. در سال‌های بعد جولیان مور در آثار موفق از جمله Boogie Nights «شب‌های عیاشی» حضور پیدا کرد که به خاطر بازی اش در این فیلم نامزد دریافت اسکار شد و پس از آن نیز روند صعودی بازیگری او آغاز گردید و وی در آثار مطرحی از جمله The Big Lebowski«لبوفسکی بزرگ» و magnolia «مگنولیا» ظاهر شد.

جولیان مور دو بار دیگری نامزدی اسکار را برای فیلم‌های The End of the Affair «پایان رابطه» و The Hours «ساعت‌ها» تکرار کرد تا اینکه در سال ۲۰۱۴ بالاخره موفق به دریافت اسکار برای فیلم Still Alice «من هنوز آلیس هستم» شد. او این جایزه را به خاطر بازی در نقش زنی که مبتلا به آلزایمر است دریافت کرد.


شارون استون در مقاله ۵۰ بازیگر زن برتر هالیوود

۳۲- شارون استون (Sharon Stone)

سال تولد: ۱۹۵۸

مهمترین فیلم‌ها: Basic Instinct، Casino، The Quick and the Dead

مهمترین جوایز: نامزد ۱ جایزه اسکار

شارون استون علاوه‌بر بازیگری، تهیه کننده هالیوود نیز است. در میان جوایز دریافت شده توسط او جایزه بانوی شعر و ادب فرانسه دیده می‌شود. کارنامه بازیگری او شامل ۶۵ پروژه است. این بازیگر پس از حضور در تریلر اروتیکBasic Instinct  «غریزه اصلی» پل ورهوفن و صحنه جنجال برانگیز آن به شهرت رسید. در این صحنه معروف درحالی‌که یک لباس سفید به تن کرده پاهایش را روی هم قرار داده و سپس پاهای خود را عوض می‌کند. این تکه از فیلم در دنیای اینترنت بسیار محبوب است و درباره آن صحبت می‌شود. در سال ۱۹۸۰ استون در فیلم (Stardust Memories) «خطرات اکلیلی» وودی آلن حضور یافت.

بازی در فیلم چنین کارگردانی یک موفقیت بزرگ است هر چند نقش او کوچکتر از آن بود که بخواهد نقش‌های دیگری را دریافت کند. بنابراین در این دوران در قسمت‌هایی از سریال‌های تلویزیونی حضور یافت و سپس بازی در نقش های فرعی را آغاز کرد. در سال ۱۹۹۵، بازی در فیلم (Casino) «کازینو» اسکورسیزی برای این بازیگر فرجام موفقی داشت. پس از اتمام فیلم‌برداری اسکورسیزی از بازی شارون استون تمجید کرد و از نقش او تعریف کرد. شارون استون برای بازی در این نقش جایزه گلدن گلوب را دریافت کرد و نامزد اسکار شد.


آنت بنینگ در پروژه بهترین بازیگران زن هالیوود

۳۱- آنت بنینگ (Annette Bening)

سال تولد: ۱۹۵۸

مهمترین فیلم‌ها: American Beauty، The Grifters، The Kids Are All Right

مهمترین جوایز: ۴ بار نامزد دریافت اسکار

بازیگر ۶۳ ساله‌ای که متولد ایالت کانزاس آمریکاست. بنینگ تا به حال ۴ بار برای فیلم‌های The Kids Are All Right «بچه‌ها حالشان خوب است»، Being Julia «جولیا بودن»، American Beauty «زیبای آمریکایی» و The Grifters «کلاهبرداران» نامزد دریافت اسکار شده است اما تا به حال هیچ‌گاه موفق به دریافت این جایزه نشده است. البته او توانست به واسطه بازی خوب خود در فیلم‌های جولیا بودن و بچه‌ها حالشان خوب است گلدن گلوب را به خانه ببرد. از فیلم‌های شاخص دیگر بنینگ می‌توان به Mrs. Harris «خانم هریس» اشاره کرد که بنینگ به واسطه آن نامزد دریافت جایزه امی شد. او تا به حال در مجموع ۱۲۶ بار نامزد دریافت جایزه از جشنواره‌ها و آکادمی‌‌های مختلف بوده است. شاید خاطره‌انگیزترین نقش بنینگ را بتوان در فیلم زیبای آمریکایی به خاطر آورد که در آن نقش یک مادر آمریکایی خودخواه را به خوبی ایفا کرد.


فرانسیس مک دورمند یکی از بهترین بازیگران زن هالیوود

۳۰- فرانسیس مک دورمند (Frances Mcdormand)

سال تولد: ۱۹۵۷

مهمترین فیلم‌ها: Fargo، Three Billboards Outside Ebbing, Missouri، Moonrise Kingdom

مهمترین جوایز: برنده ۳ جایزه اسکار

فرانسیس مک‌دورمند  متولد سال ۱۹۵۷ است. اولین تجربه‌ی سینمایی‌ مک دورمند با فیلم نخست برادران کوئن تحت عنوان Blood Simple «دهشت زده» رقم خورد که در آن فیلم نقش زن متاهلی به نام ابی را بازی می‌کرد که همسرش پس از پی بردن به خیانت وی، قصد کشتن او و معشوقش را داشت. Mississippi Burning «میسیسیپی می‌سوزد» به کارگردانی آلن پارکر یکی از فیلم‌های مهمی بود که دورمند در آن به ایفای نقش پرداخت. فیلمی که در ۷ رشته نامزد دریافت اسکار شد که در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن نام فرانسیس مک دورمند دیده می‌شد.

فرانسیس در سال ۱۹۹۳ درکنار انبوهی از بازیگران مطرح سینما همچون جک لمون، اندی مک‌داول، جنیفر جیسون لی، تیم رابینز، جولیان مور و رابرت داونی جونیور در فیلم کارگردان یاغی آمریکایی، رابرت آلتمن با نام Short Cuts «راه‌های میان‌بر» به ایفای نقش پرداخت که این اثر درکنار تصاحب شیر طلایی ونیز، جایزه‌ی بهترین گروه بازیگری این جشنواره و همچنین جایزه‌ی گلدن گلوب را در همین زمینه از آن خود کرد. در سال ۱۹۹۷ مک دورمند برای بازی در فیلم Fargo «فارگو» اولین اسکار دوران حرفه‌ای بازیگری‌اش را تصاحب کرد و این افتخار را در سال ۲۰۱۷ برای فیلم Three Billboards Outside Ebbing, Missouri «سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری»‌ و در سال ۲۰۲۱ برای فیلم Nomadland «سرزمین آواره‌ها» مجددا تکرار کرد.


مریل استریپ در پروژه بهترین بازیگران زن هالیوود

۲۹- مریل استریپ (Meryl Streep)

سال تولد: ۱۹۴۹

مهمترین فیلم‌ها: Sophie's Choice، The Devil Wears Prada، Out of Africa

مهمترین جوایز: برنده ۳ جایزه اسکار

از نظر بسیاری از منتقدان، بزرگ‌ترین بازیگر زن زنده، مریل استریپ است که ۲۱ بار در کمال شایستگی نامزد دریافت جایزه اسکار شده و سه بار برنده آن شده است. جاه‌‌طلبی‌های اولیه اجرای مریل استریپ به اپرا متمایل شد. وی هنگامی که دانشجوی واسار بود به بازیگری علاقه‌مند شد و پس از فارغ‌التحصیلی در مدرسه درام ییل ثبت نام کرد. او در اولین نقش سینمایی خود، Julia «جولیا» در سال ۱۹۷۷ بازی فوق‌العاده‌ای را به نمایش گذاشت و یک سال بعد با بازی در Deer Hunter «شکارچی گوزن» برای اولین‌بار نامزد اسکار شد. وی برای بازی در فیلم‌های Kramer vs. Kramer «کریمر علیه کریمر» و Sophie's Choice «انتخاب سوفی» که در آن‌ها تصویری دلخراش از یک مادر زندانی در اردوگاه مرگ نازی‌ها را ارائه می داد، برنده جایزه اسکار شد.

استریپ که در کار حرفه‌ای خود فردی کمال‌گرا محسوب می‌شد و در انتخاب نقش‌هایش دقیق و سخت کوش بود، در دهه‌های بعدی، نمایش‌های بسیار تحسین برانگیزی را در فیلم‌های بزرگی مانند Silkwood «سیلک وود» از خود به‌جای گذاشت. او در سال ۱۹۹۵ با بازی در نقش مقابل کلینت ایستوود در فیلم The Bridges of Madison  County  «پل‌های مدیسون کانتی» و بعد از آن با فیلم Marvin's Room «اتاق ماروین» در نقش دختری ولگرد پس از چند تجربه ناموفق مجددا به دوران اوج خود بازگشت. استریپ اولین تجربه خود در زمینه تهیه‌کنندگی را در سال ۱۹۹۷ با مجموعه First Do No Harm «اول آسیب نرسان» پشت سرگذاشت. او در یکی از مصاحبه‌های مهم خود عنوان کرد: «هر اتفاقی بیفتد، کار من پابرجا خواهد ماند»


گلن کلوز در مقاله بهترین بازیگران زن هالیوود

۲۸- گلن کلوز (Glenn Close)

سال تولد: ۱۹۴۷

مهمترین فیلم‌ها: Anesthesia، Albert Nobbs، Dangerous Liaisons

مهمترین جوایز: نامزد ۸ جایزه اسکار

گلن کلوز را ناکام‌ترین بازیگر زن تاریخ اسکار می‌دانند چرا که پس از هشت بار نامزدی در این بخش هیچ‌گاه موفق به کسب جایزه نشده است. نامزدی‌های او از سال ۱۹۸۳ با فیلم The World According to Garp«جهان به‌گفته گارپ» آغاز شد: فیلمی که اقتباسی از رمان جان اروین بود و کلوز در آن با رابین ویلیامز همبازی بود. کلوز در ادامه موفقیت‌هایش در بخش بازیگر مکمل زن با فیلم‌های The Big Chill «اندوه بزرگ» و The Natural «استعداد ذاتی» به اسکار راه یافت. استعداد ذاتی یکی از بهترین فیلم‌های ورزشی تاریخ سینما با بازی رابرت ردفورد و گلن کلوز است که بعد‌ها منبع الهام بسیاری از فیلمسازان شد و ردپایی از آن را می‌توان در فیلم‌های ورزشی زیادی دید.

۴ نامزدی دیگر او که مربوط‌به بازیگر نقش اصلی زن است، به فیلم‌های Dangerous Liaisons «روابط خطرناک»، Albert Nobbs «آلبرت نابز»، The Wife «همسر» و Fatal Attraction «جذابیت مرگبار»، باز می‌گردد. فیلم روابط خطرناک داستان دو شخصی است که شجاعت کافی برای ابراز عشق ندارند بنابراین تمام انرژی خودشان را صرف نابودی عشق دیگران می‌­­کنند. از نکته‌های قابل‌توجه کارنامه کاری گلن کلوز می‌توان به فیلم سینمایی Hillbilly Elegy «مرثیه هیلبیلی» اشاره کرد. نقشی که در اتفاقی نادر نامزد جوایز بدترین‌های سال (تمشک طلایی) و همین طور جوایز آکادمی اسکار بود.


سوزان ساراندون یکی از بهترین بازیگران زن هالیوود

۲۷- سوزان ساراندون (Susan Sarandon)

سال تولد: ۱۹۴۶

مهمترین فیلم‌ها: Thelma & Louise، Stepmom، Bull Durham

مهمترین جوایز: برنده ۱ جایزه اسکار

وی در سال ۱۹۹۹ به‌عنوان سفیر حسن نیت یونیسف انتخاب شد و در به خاطر فعالیتهایش در زمینه مبارزه با فقر جایزه حقوق بشر را دریافت کرده است. او فعالیت بازیگری را از سال ۱۹۷۰ و با فیلم Joe  «جوی»آغاز کرد. سپس در فیلم‌ها و مجموعه‌های مختلفی بازی کرد که برای برخی از آن‌ها از جمله مرده متحرک (۱۹۹۵) برنده جایزه اسکار شد. او همچنین برای بازی در فیلم‌های «مردگان متحرک»، Atlantic City «شهر آتلانتیک»، Thelma & Louise «تلما و لوئیس»، Lorenzo's Oil«روغن لورنزو» و The Client «موکل» توانست کاندیدا دریافت جایزه اسکار شود. او همچنین شش بار نامزد دریافت جایزه امی شده است. از جمله مجموعه‌های تلویزیونی که او برای آ‌ن‌ها نامزد دریافت این جایزه شده است می‌توان به دوستان، دنیای مالکوم، برنارد و دوریس و تو جک را نمیشناسی اشاره کرد.

از جمله فیلم‌های دیگری که او بازی کرده است و برای بازی در آن‌ها موفق به دریافت نامزدی جایزه گلدن گلوب شده است می‌توان به White Palace «قصر سفید» به کارگردانی لوئیس مندوکی، Stepmom «نامادری» به کارگردانی کریس کلمبوس که علاوه‌بر آن جایزه انجمن منتقدان فیلم سن دیگو را از آنِ خود کرد، ایگبی نزول می‌کند و برنارد و دوریس اشاره کرد. او همچنین در تعداد زیادی فیلم مستند به روایت‌گری پرداخته است. بسیاری از این فیلم‌های مستند به معضلات سیاسی و اجتماعی می پردازد. علاوه‌بر این او به‌عنوان ارائه‌کننده در بسیاری از قسمت‌های سریال مستند شبکه PBS به نام ذره بین مستقل حضور یافته است. در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ او میزبان و مجری برنامه مستند سه قسمتی اسطوره‌شناسی که تعدادی از سخنرانی‌های جوزف کمبل اسطوره‌شناس آمریکایی را در شش سال پایانی عمرش پوشش می‌دهد، حضور یافت.


سالی فیلد در مقاله بهترین بازیگران زن هالیوود

۲۶- سالی فیلد (Sally Field)

سال تولد: ۱۹۴۶

مهمترین فیلم‌ها: Forrest Gump، Steel Magnolias، Smokey and the Bandit

مهمترین جوایز: برنده ۲ جایزه اسکار

سالی فیلد نخستین بار در ۲۱ سالگی با فیلم «در راه غرب» ساخته آندره مک لاگلن در سینما حضور یافت. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدیش مانند فیلم Forrest Gump «فارست گامپ» بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای سالی فیلد محسوب می‌شد. سالی فیلد در ۴۸ سالگی در فیلم فارست گامپ نقش مهمی بازی کرد که توانست با مهارت خود، آن نقش و همچنین خودش را میان مخاطبان سینما مطرح کند. او در این فیلم با رابرت زمکیس همکاری داشته است. سالی فیلد توانست با بازی در فیلم فارست گامپ تجربه بازیگری موفقی برای خود رقم بزند و همکاری درکنار بازیگرانی نظیر تام هنکس، رابین رایت، گری سینایس و ربکا ویلیامز بر تجارب او افزود.

فیلد در سال ۱۹۷۹ برای بازی در فیلم Norma Rae «نورما ری» ساخته مارتین ریت برنده جایزه اسکار شد. به فاصله پنج سال بعد او مجددا نامزد دریافت اسکار شد و این بار برای فیلم Places in the Heart «مکان‌هایی در قلب» اسکار را به خانه برد. سالی فیلد در سال ۲۰۱۲ بار دیگر ارزش‌های خود را نشان داد و برای بازی در فیلم Lincoln «لینکولن» نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شد. دیگر فیلم مهمی که سالی فیلد در آن به ایفای نقش پرداخت می‌توان به The Amazing Spider-Man«مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز» اشاره کرد.


دایان کیتون در مقاله بهترین بازیگران زن هالیوود

۲۵- دایان کیتون (Diane Keaton)

سال تولد: ۱۹۴۶

مهمترین فیلم‌ها: Annie Hall، Something's Gotta Give، Love and Death

مهمترین جوایز: برنده ۱ جایزه اسکار

دایان کیتون تاثیر به‌سزایی روی صنعت مد گذاشت. از اواخر دهه ۷۰، زمانی‌که او واژه «استایل شلخته» را وارد کتاب واژگان مُد کرد، تقریبا همیشه از او به‌عنوان یکی از الگوهای تأثیرگذار روی مد و سلایق عمومی نام برده می‌شود. او در اواخر همین دهه در فیلم Annie Hall  «آنی‌هال» درخشید. فیلمی که فیلم‌نامه آن را همسرش وودی آلن به رشته تحریر درآورده بود و اساس داستان اقتباسی بود از رابطه غریب این دو در آن مقطع و از آن پس شیوه لباس‌پوشیدنش بسیار معروف شد. آنی هال نقطه عطف کارنامه کاری کیتون را نیز رقم زد چرا که برنده اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

چهار سال بعد بازی در فیلم Reds  «قرمزها» ساخته وارن بیتی او را برای دومین بار به نامزدی اسکار رساند. او در سال ۱۹۹۶ این فرصت را به‌دست آورد تا در فیلم Marvin's Room اتاق ماروین با دی‌کاپریو و مریل استریپ همبازی شود و برای سومین بار نامزد دریافت اسکار شود. در سال ۲۰۰۳ کیتون برای بازی در فیلم Something's Gotta Give «یکی باید کوتاه بیاید» موفق شد یک بار دیگر نامزد دریافت اسکار شود. فیلمی که در آن با جک نیکلسون و کیانو ریوز همبازی بود.


هلن میرن در مقاله بهترین بازیگران زن هالیوود

۲۴- هلن میرن (Helen Mirren)

سال تولد: ۱۹۴۵

مهمترین فیلم‌ها: RED، The Queen، Gosford Park

مهمترین جوایز: برنده ۱ جایزه اسکار

هلن میرن در نقش‌های درخشانی ظاهر شده است. اما به نظر می‌رسد که نقش افراد ثروتمند به او بیشتر می‌خورد. البته درست هم است زیرا او خون اشرافی دارد؛ اما نه از خانواده سلطنتی بریتانیا بلکه روسیه. هلن میرن ۴۰ فیلم سینمایی در کارنامه خود دارد. اولین‌بار پس از اکران درام حماسی Caligula «کالیگولا» از تینتو برس به موفقیت رسید. سپس در فیلم‌های دیگر حضور پیدا کرد، از جمله: فیلم احساسی The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover «آشپز، دزد، همسرش و عاشقش» به کارگردانی پیتر گرینوی که سروصدای زیادی به پا کرد و جامعه روحانیون را شوکه کرد. هلن میرن در سال ۱۹۸۴ اولین جایزه خود را از فستیوال فیلم کن دریافت کرد.

او این جایزه را برای نقش آفرینی درخشان در فیلم درام Cal «کال» دریافت کرد. فیلم‌های کال، Gosford Park «گاسفورد پارک» و The Madness of King George «جنون شاه جرج» باعث شدند که میرن به شهرت برسد و توجه منتقدین و تماشاگران را جلب کند. هلن میرن در سال ۲۰۰۶ برای بازی در نقش ملکه الیزابت دوم موفق به کسب جایزه اسکار شد. تنوع نقش‌های او بسیار زیاد است. او می‌تواند به خوبی در نقش‌های دراماتیک ظاهر شود و از سوی دیگر نقش یک زن سرکش و بی اخلاق را هم به‌راحتی ایفا کند. بنابراین در هر نقش درخشان ظاهر می‌شود، چه در نقش یک ملکه یا بازی در نقش یک زن فاسد. در بهار ۲۰۱۰ مجسمه این بازیگر در موزه مادام توسو قرار گرفت و خود او هم در این مراسم شرکت کرد.


کاترین دنوو در مقاله بهترین بازیگران زن هالیوود

۲۳- کاترین دنو (Catherine Deneuve)

سال تولد: ۱۹۴۳

مهمترین فیلم‌ها: Repulsion، Dancer in the Dark، Belle de Jour

مهمترین جوایز: نامزد ۱ جایزه اسکار

کاترین دنو زاده ۲۲ اکتبر ۱۹۴۳، هنرپیشه، خواننده، مدل و تهیه‌کننده فرانسوی است. وی به خاطر به تصویرکشیدن شخصیت‌هایی سرد، منزوی و دارای زیبایی اسرارآمیز  شناخته شده ‌است. نخستین فیلمی که وی در آن ایفای نقش کرد محصول ۱۹۵۷ بود، در آن زمان وی فقط سیزده سال داشت. در این فیلم از نام خانوادگی مادرش در تیتراژ اثر بهره برد. پیش از بازی در فیلم «چترهای شربورگ» که نخل طلای کن را برای کارگردان آن به ارمغان آورد و نام دنو را بر سر زبان‌ها انداخت در چندین فیلم بازی کرده بود. ظاهر خشک و ملاحت منحصربه‌فرد کاترین دنو او را به بازیگر محبوبی در میان کارگردانان بزرگ سینما تبدیل کرد.

این بازیگر محبوب و توانا با کارگردانان برجسته‌ای چون روژه وادیم، ژاک دمی، رومن پولانسکی، آنیس واردا، لوئیس بونوئل، فرانسوا تروفو، رابرت آلدریچ، کلود للوش و لارس فون تریه سابقه همکاری دارد. مهم‌ترین نقش‌های عمر این بازیگر در فیلم‌های لوئیس بونوئل بوده است که با چهره خون‌سرد اما شکننده‌اش توانسته در یاد و حافظه سینمادوستان جهان باقی بماند. کاترین دونو در بیش از ۱۰۰ فیلم نقش‌آفرینی کرده است. این هنرپیشه فرانسوی در تمام این سال‌ها خود را اسیر یک ژانر یا یک شخصیت به‌خصوص نکرده و در سبک‌های متفاوت، از موزیکال و وحشت گرفته تا ملودرام و کمدی ظاهر شده است. دنو در سال ۱۹۹۳ برای بازی در فیلم «هند و چین» نامزد دریافت جایزه اسکار شد.


فی داناوی در مقاله بهترین بازیگران زن هالیوود

۲۲- فی داناوی (Faye Dunaway)

سال تولد: ۱۹۴۱

مهمترین فیلم‌ها: Bonnie and Clyde، Chinatown، Three Days of the Condor

مهمترین جوایز: برنده ۱ جایزه اسکار

داناوی از نمایش‌های برادوی پا به سینما گذاشت. در ۱۹۶۷ و به محض ورود داناوی به سینما، سه فیلم اول او همزمان به نمایش درآمد که از این میان، Bonnie and Clyde «بانی و کلاید» داناوی را به ستاره‌ای بین‌المللی تبدیل کرد. نقش بانی پارکر گنگستر عاشقی که مرگش تماشاگر را به‌شدت آزرده می‌کرد و زوج شیرینی که درکنار وارن بیتی شکل گرفته بود، درهمان نخستین سال بازیگری حرفه‌ای، نامزدی مجسمه طلایی اسکار و جایزه آکادمی بریتانیا را برایش به ارمغان آورد. تا سال ۱۹۷۴ و دومین نامزدی اسکار برای Chinatown «محله چینی ها»، او هم‌چنان ستاره درام‌های عاشقانه و فیلم‌های گنگستری مشابه «بانی و کلاید» بود.

در این مدت به جز همکاری دوباره با آرتور پن و حضور در The Thomas Crown Affair «ماجرای توماس کراون» که از پرفروش‌ترین‌های اواخر دهه شصت بود، به بازیگر آمریکایی محبوب کارگردانان اروپایی تبدیل شد. در ادامه مسیر حرفه‌ای داناوی، فیلم Network «شبکه» در سال ۱۹۷۶ داناوی را به جایزه اسکار رساند. فیلم سیدنی لومت یک بیانیه درباره نقش رسانه جمعی آمریکایی بود و داناوی، در ترسیم نقش دایانا کریستنس مدیر جوان و جاه طلب یکی از این شبکه‌های تلویزیونی کاملا موفق عمل کرد. پولانسکی توصیف کوتاهی درباره بازی داناوی دارد و آن در عبارت "جنون آميز" خلاصه می‌شود.


شرلی مک لین در مقاله بهترین بازیگران زن هالیوود

۲۱- شرلی مک لین (Shirley MacLaine)

سال تولد: ۱۹۳۴

مهمترین فیلم‌ها: Terms of Endearment، The Apartment، Steel Magnolias

مهمترین جوایز: برنده ۱ جایزه اسکار

شرلی مک لین در سال ۱۳۱۳ چشم به جهان گشود. او نخستین بار در سال ۱۳۳۴ در سن ۲۱ سالگی با بازی در فیلمArtists and Models  به کارگردانی Frank Tashlin  پا به جهان سینما گذاشت. یکی از مهم‌ترین نقش‌آفرینی‌های مک لین در فیلم آپارتمان به کارگردانی بیلی وایلدر رقم خورد. فیلمی که  تجربه بازیگری موفقی برای او رقم زد و همکاری درکنار بازیگرانی نظیر جک لمون، فرد مک موری و ری والستن بر تجارب مک‌لین افزود. با اینکه شرلی مک لین را بیشتر به‌عنوان بازیگر می‌شناسیم، اما در حرفه‌های دیگر نیز فعال بوده است. شرلی مک لین علاوه‌بر بازیگر به‌عنوان کارگردان نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. مهم‌ترین اثر شرلی مک‌لین در حرفه‌ی کارگردان، فیلم Bruno است. در این سال‌ها شرلی مک لین با هنرمندان بسیاری تجربه‌ی کار داشته است اما جالب است بدانید که در میان بازیگران Dean Martin با ۵ مرتبه، فرانک سیناترا با ۳ مرتبه، مایکل کین با ۲ مرتبه، Joan Shawlee  با ۲ مرتبه و کریستوفر پلامر با ۲ مرتبه بیشترین همکاری را با شرلی مک لین داشته‌اند. شرلی مک‌لین در سال ۱۹۸۳ برای بازی در فیلم شرایط مهرورزی برنده اسکار شد.


مگی اسمیت در مقاله ۵۰ بازیگر زن برتر هالیوود

۲۰- مگی اسمیت (Maggie Smith)

سال تولد: ۱۹۳۴

مهمترین فیلم‌ها: Gosford Park، The Lady in the Van، The Best Exotic Marigold Hotel

مهمترین جوایز: برنده ۲ جایزه اسکار

مگی اسمیت نخستین بار در سن ۲۹ سالگی در سینما حضور یافت و در فیلم The V.I.P.s به کارگردانی Anthony Asquith بازی کرد. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدیش مانند فیلم Harry Potter and the Philosopher's Stone هری پاتر و سنگ جادو، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای مگی اسمیت محسوب می‌شد چرا که او همکاری با هنرمندانی همچون Elizabeth Taylor، Richard Burton، Louis Jourdan  وElsa Martinelli  را تجربه کرد. اسمیت در سال ۱۹۶۶ با بازی در فیلم Othello «اتلو» نامزد دریافت اسکار شد و چهار سال بعد برای بازی در فیلم The Prime of Miss Jean Brodie «بهار زندگی دوشیزه جین برودی» برای اولین‌بار موفق به تصاحب جایزه اسکار شد. او سه سال بعد برای بازی در فیلم Travels with My Aunt «سفرهای من و عمه‌ام» برای سومین بار نامزد دریافت اسکار شد و شش سال بعد برای دومین بار برنده اسکار شد.

او این بار این جایزه را برای فیلم California Suite «سوئیت کالیفرنیا» گرفت. او بعد از این اسکار دو نامزدی دیگر این جایزه را برای فیلم‌های Gosford Park «پارک گاسفورد» و A Room with a View «اتاقی با یک چشم انداز» در کارنامه دارد. نکته مهم دیگری که در کارنامه کاری مگی اسمیت به چشم می‌آید بازی در مجموعه‌ فیلم‌های هری پاتر است. فیلمی که او را در سن ۶۷ سالگی مجددا بر سر زبان‌ها انداخت و اسمیت ۹ سال بعد با بازی در سریال دانتون ابی بار دیگر استعداد خود را به رخ کشید.


سوفیا لورن در مقاله بهترین بازیگران زن هالیوود

۱۹- سوفیا لورن (Sophia Loren)

سال تولد: ۱۹۳۴

مهمترین فیلم‌ها: Two Women، A Special Day، Marriage Italian Style

مهمترین جوایز: برنده ۱ جایزه اسکار

سوفیا لورن، ستاره مشهور بازیگری با زیبایی خیره کننده‌اش، اغلب در فهرست جذاب‌ترین زنان تمام دوران قرار می‌گیرد. لورن را به‌عنوان مشهورترین بازیگر ایتالیایی می‌شناسند. از فیلم‌های مشهور وی می‌توان به Two Women «دو زن»، Yesterday, Today and Tomorrow «دیروز، امروز، فردا»، Marriage Italian Style «ازدواج به سبک ایتالیایی» و A Special Day «یک روز به‌خصوص» اشاره کرد. وی در طول بیش از شصت سال فعالیت حرفه‌ای خود، برندۀ جوایز بسیاری از جمله اسکار فیلم غیرانگلیسی زبان برای فیلم دو زن شده است. زمانی‌که رم رقیب اصلی هالیوود در تولید فیلم بود، او ستاره بسیاری از محصولات سینمایی رم بود و با کارگردانانی همچون فدریکو فلینی و ویتوریو دسیکا کار می‌کرد. مارچلو ماسترویانی همبازی او در بسیاری از فیلم‌هایش بود. نتیجۀ یک نظرخواهی در ایتالیا می‌گوید مردم ایتالیا بیشتر از هر نقش دیگر سوفیا لورن، بازی او را دربرابر مارچلو ماسترویانی در فیلم دیروز، امروز و فردا ساختۀ ویتوریو دسیکا دوست دارند. لورن توانایی بازیگری وسیعی حتی در حوزۀ کمدی داشت، به‌ویژه در پروژه‌های ایتالیایی که می‌توانست به‌راحتی افکار خود را ابراز کند، هر چند در یادگیری زبان انگلیسی هم به خوبی پیشرفت داشت.

جایزۀ اسکاری که به‌دست آورد، اولین جایزۀ مهم اسکار برای یک بازیگر زن غیر انگلیسی زبان بود. فعالیت لورن پس از مادر شدنش کاهش یافت و در ۴۰ و ۵۰ سالگی در فیلم‌هایی همچون The Voyage «سفر»  و یک روز به‌خصوص بازی کرد. لورن در سال ۱۹۶۱ بهترین بازیگر زن جشنواره کن شناخته شد و در سال ۱۹۹۱ جایزه سزار افتخاری به وی اعطا شد. از دیگر افتخارات سینمایی سوفیا لورن می‌توان به دوربین طلای آلمان، چهار جایزۀ بهترین بازیگر گلدن گلوب، بهترین بازیگر زن جشنوارۀ مسکو (۱۹۶۵)، بهترین بازیگر جشنوارۀ سن‌سباستین (۱۹۷۴)، بهترین بازیگر جشنوارۀ ونیز (۱۹۵۸) و شیر طلای افتخاری جشنوارۀ ونیز (۱۹۹۸) اشاره کرد.


کیم نواک در مقاله بهترین بازیگران زن هالیوود

۱۸- کیم نواک (Kim Novak)

سال تولد: ۱۹۳۳ 

مهمترین فیلم‌ها: Bell Book and Candle، Kiss Me, Stupid، Vertigo

مهمترین جوایز: -

نواک بیشتر به‌خاطر بازی در نقش دوگانه‌اش در فیلم Vertigo «سرگیجه» ساخته آلفرد هیچکاک شناخته می‌شود. در سال ۱۹۵۴ برای نخستین بار در یک فیلم سینمایی در نقش یک مدل ظاهر شد، بی آنکه نامی از او در تیتراژ فیلم آورده شود. سرانجام توسط کارگزار استعدادیابی کلمبیا پیکچرز کشف شد و دربرابر دوربین فیلم‌برداری تست داد. نواک قراردادی بلندمدت را امضاء کرد و نام کوچکش توسط استودیو به کیم تغییر یافت و در نتیجه تبدیل به کیم نواک شد. نواک در سال ۱۹۹۷ خرس طلایی افتخاری جشنواره فیلم برلین را به پاس یک عمر دستاورد سینمایی دریافت کرد. او همچنین دو بار جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن را به‌دست آورده است. ستاره شهرت کیم نواک در سال ۱۹۶۹ در پیاده‌روی شهرت هالیوود نقش بست. آخرین فیلم او که روی پرده نقره‌ای رفت، Liebestraum محصول ۱۹۹۱ بود که در آن نواک نقش یک زن مریض در زمان قدیم را بازی می‌کرد. این فیلم از هر نظر ناامیدکننده و باعث شده بود کیم نواک با کارگردان اثر یعنی مایک فیگیس در مورد نحوه بازی و نوع کاراکتر درگیر شد. در نتیجه، این نقش بسیار کوتاه شد. کیم به غیر از فعالیت در عرصه بازیگری، نقاش برجسته‌ای نیز است و نمایشگاه نقاشی‌های خود را در گالری‌های سراسر آمریکا به نمایش گذاشته است. او از سواری ، قایق‌رانی، شعر و عکاسی لذت می‌برد.


الیزابت تیلور در مقاله بهترین بازیگران زن هالیوود

۱۷- الیزابت تیلور (Elizabeth Taylor)

سال تولد: ۱۹۳۲ | سال مرگ: ۲۰۱۱

مهمترین فیلم‌ها: Suddenly, Last Summer، Cat on a Hot Tin Roof، Cleopatra

مهمترین جوایز: برنده ۲ جایزه اسکار

الیزابت تیلور یکی از آخرین ستاره‌های بزرگ، اگر نگوییم آخرین، از سیستم استودیوی قدیمی هالیوود به حساب می‌آمد. وی در سطح بین‌المللی به خاطر زیبایی، به‌خصوص به چشمان مایل به بنفش معروف بود که در اوایل جوانی مخاطبان را جذب خود می‌کرد. اولین فیلمی که تیلور بازی کرد Lassie Come Home «لاسی بیا خانه»  بود که در سال ۱۹۴۳ مورد توجه مخاطبان قرار گرفت اما در این بین فیلمی که تیلور را در شمایل یک ستاره به همگان معرفی کرد National Velvet «ولوت ملی» بود. او در این فیلم نقش مقابل میکی رونی را بازی کرد. این فیلم با فروش بیش از ۴ میلیون دلار بسیار موفق بود. تیلور در دهه ۱۹۵۰ فیلم‌های مهمی همچون A Place in the Sun «مکانی در آفتاب»، Ivanhoe «ایوانهو» و Beau Brummell «برومل زیبا» را بازی کرد. او تمام این فیلم‌ها را زمانی بازی کرد که تنها ۲۲ سال داشت و در عین حال یکی از زیباترین ستارگان زن جهان بود.

در سال ۱۹۵۸ الیزابت تیلور در نقش مگی پولیت در Cat on a Hot Tin Roof «گربه روی شیروانی داغ» بازی کرد. این فیلم با انتقادات زیادی از طرف منتقدان رو‌به‌رو شد و الیزابت نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شد. در سال ۱۹۵۹ او بار دیگر نامزد دریافت اسکار شد و این مهم برای فیلم Suddenly, Last Summer «ناگهان، تابستان گذشته» (۱۹۵۹) رقم خورد اما طولی نکشید او برای بازی در فیلم Butterfield 8 «باترفیلد ۸» موفق به دریافت جایزه اسکار شود. بعد از این فیلم تیلور به مدت سه سال هیچ نقشی را نپذیرفت تا اینکه به فاصله شش سال بعد برای بازی در فیلم Who's Afraid of Virginia Woolf «چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد» دومین اسکار زندگی‌اش را به خانه برد. سرانجام تیلور پس از نقش‌آفرینی‌های متعدد تا سال ۲۰۰۲ در مارس ۲۰۱۱ به علت سکته قلبی درگذشت.


گریس کلی در مقاله بهترین بازیگران زن هالیوود

۱۶- گریس کلی (Grace Kelly)

سال تولد: ۱۹۲۹ | سال مرگ: ۱۹۸۲

مهمترین فیلم‌ها: Rear Window، To Catch a Thief، The Country Girl

مهمترین جوایز: برنده ۱ جایزه اسکار

یک سال پس از جنگ جهانی دوم، صنعت فیلم و تلویزیون شروع به ترقی کرد و کِلی به سمت هالیوود حرکت کرد. او در کل در ۱۱ فیلم سینمایی و ۶۰ نمایش تلویزیونی بازی کرد. موفقیت‌های گریس کلی در نمایش‌‌های تلویزیونی سبب شد تا در سال ۱۹۵۱ در اولین فیلمش Fourteen Hours «چهارده ساعت» به کارگردانی هنری هاتاوی در نقش کوچکی ظاهر شود. گریس کلی با بازی در این فیلم توسط گری کوپر کشف شد.کوپر او را برای بازی در نقش ایمی کین در فیلم High Noon «ماجرای نیمروز» انتخاب کرد تا راه را برای ستاره شدن گریس کلی هموار سازد، او با بازی در این فیلم درکنار گری کوپر و کارگردانی فرد زینه‌مان حضوری برجسته یافت و به بازیگری محبوب تبدیل گشت. یک سال بعد کلی برای بازی در فیلم Mogambo «موگامبو» نامزد دریافت جایزه اسکار شد و جایزه بهترین بازیگر زن مکمل گلدن گلاب را از آن خود کرد.

در دهه پنجاه کلی توانست در ۳ فیلم با استاد افسانه‌ای «تعلیق» یعنی آلفرد هیچکاک همکاری کند. این فیلم‌ها شامل Rear Window «پنجره پشتی»، Dial M for Murder «ام را به نشانه مرگ بگیر» و To Catch a Thief «گرفتن یک دزد» هستند. آلفرد هیچکاک گریس کلی را نمونه بارز یک زن افسونگر می‌داند. به‌گفته هیچکاک او زیبایی، استایل و وقار را یک جا با هم دارد. کلی در سال ۱۹۵۴ برای بازی در فیلم The Country Girl «دختر روستایی» برنده جایزه اسکار شد. مرگ غم انگیز کلی در ۱۴ سپتامبر ۱۹۸۲ به وقوع پیوست. او در یک سانحه رانندگی دچار حمله قلبی شد و بعد از یک تصادف سنگین در سن ۵۲ سالگی چشم از جهان فروبست. گریس کلی از سال ۱۹۹۳ تاکنون یکی از ۱۰۰ بازیگر برتر مجله امپایر است.


آدری هپبورن در پروژه بهترین بازیگران زن هالیوود

۱۵- آدری هپبورن (Audrey Hepburn)

سال تولد: ۱۹۲۹ | سال مرگ: ۱۹۹۳

مهمترین فیلم‌ها: Breakfast at Tiffany's، Charade، Roman Holiday

مهمترین جوایز: برنده ۱ جایزه اسکار

آدری هپبورن بازیگری انگلیسی تبار بود که از طرف مؤسسه فیلم آمریکا به‌عنوان سومین اسطوره بازیگری زن از دوران طلایی هالیوود به‌عنوان نماد فیلم و مد شناخته شد و به تالار مشاهیر بهترین لباس بین‌المللی راه یافت. بیشتر نقش‌هایی را که هپبورن ایفاگر آن بود کاراکترهایی تشکیل می‌داد که روحیات نوجوانانه و کودکانه‌ای داشتند و الگوی ثابت در فرایند نقش‌های او این بود که همواره هپبورن در جریان روایی فیلم یک تحول شخصیتی عمیق را از سرمی‌گذراند و با عبور از خامی مختص کاراکتر به پختگی می‌رسید. از مهم‌ترین نقش‌های هپبورن می‌توان به Sabrina «سابرینا»، Roman Holiday «تعطیلات رمی»، my fair lady «بانوی زیبای من». ویژگی مشترکی که در تمام نقش‌آفرینی‌های هپبورن دیده می‌شود کاریزما و صداقتی است که تنها مختص خود اوست. هپبورن در فاصله‌ سال‌های ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۸ پنج بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد. هپبورن در ۲۰ ژانویه ۱۹۹۳ چشم از جهان فروبست.


مریلین مونرو در مقاله بهترین بازیگران زن هالیوود

۱۴- مریلین مونرو (Marilyn Monroe)

سال تولد: ۱۹۲۶ | سال مرگ: ۱۹۶۲

مهمترین فیلم‌ها: Some Like It Hot، The Seven Year Itch، Gentlemen Prefer Blondes

مهمترین جوایز: نامزد ۲ جایزه بفتا

مریلین مونرو در ژوئن سال ۱۹۲۶ متولد شد و در اوت ۱۹۶۲درگذشت. بازیگر، مدل و خوانندۀ آمریکایی بود که با بازی در نقش شخصیت‌های کمیک معروف به «بمب جاذبۀ بلوند» به یکی از محبوب‌ترین نمادهای جذابیت زنانه در دهۀ ۱۹۵۰ تبدیل‌شد. شروع کار مونرو به‌صورت حرفه‌ای با بازی در فیلم‌هایی مثل Love Happy «عاشق پیشه» (۱۹۵۰) ساخته برادران مارکس و دو فیلم تحسین‌شدۀ The Asphalt Jungle «جنگل آسفالت» و All About Eve «همه چیز دربارۀ ایو»رقم خورد که در این فیلم‌ها ایفاگر نقش‌های کوتاهی بود. مونرو در ۱۹۵۳ در سه فیلم ظاهر شد که او را به یکی از بازیگران پول‌ساز هالیوود تبدیل‌کرد. فیلم نوآر تکنی‌کالر Niagara «نیاگارا» که در آن وی نقش زنی اغواگر را داشت که نقشۀ قتل همسر خود (جوزف کاتن) را می‌کشید، در بین تماشاگران بسیار محبوب شد و فروش آن از ۶ میلیون دلار گذشت.

برخی سینمادوستان دومین فیلم آن سال مونرو یعنی موزیکال کمدی Gentlemen Prefer Blondes «آقایان موطلایی‌ها را ترجیح می‌دهند» را مشهورترین فیلم کارنامه کاری او می‌دانند که مونرو به واسطه آن شخصیت سینمایی بلوند احمق را که به آن شهره بود، بار دیگر تثبیت‌کرد. او و جین راسل، نقش دو دوست هنرپیشه را بازی کردند. فیلم به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال تبدیل‌شد و منتقدان بازی مونرو را تحسین‌کردند. موفقیت مونرو در سال ۱۹۵۹ با فیلم Some Like It Hot «بعضی‌ها داغش را دوست دارند» به خوبی دیده شد و او برنده جایزه گلدن گلوب شد.


لورن باکال در مقاله بهترین بازیگران زن هالیوود

۱۳- لورن باکال (Lauren Bacall)

سال تولد: ۱۹۲۴ | سال مرگ: ۱۹۹۰

مهمترین فیلم‌ها: Hearts Adrift، Coquette، Hollywood

مهمترین جوایز: نامزد ۱ جایزه اسکار

ورود باکال به هالیوود ازطریق هاوارد هاکس و تست بازیگری صورت گرفت. وی اولین‌بار در سال ۱۹۴۴، زمانی‌که فقط ۱۹ سال داشت، با فیلم To Have and Have Not «داشتن و نداشتن» درکنار همفری بوگارت بر پردۀ نقره‌ای ظاهر شد. باکال در صحنه همان فیلم بود که ژست مخصوص خود، نگاهش را پرورش داد. عجیب این است که این حرکت در ابتدا فقط ترفندی برای مقابله با استرس بود: باکال مجبور بود قبل از اینکه دوربین‌ها به حرکت درآیند، چانه‌اش را محکم مقابل قفسۀ سینه‌اش نگه دارد تا از لرزیدن آن جلوگیری کند، این کار باعث می‌شد در آغاز هر صحنه نگاه او به سمت بالا باشد. این فیلم وی را به‌عنوان بانوی پیشروی فیلم‌های نوآر به شهرت رساند. بازی او در Confidential Agent «مأمور مخفی» که از سوی منتقدان ضعیف ارزیابی شده بود، باعث شد کمی به عقب رانده شود، اما موفقیت‌های بیشتر در راه بود.

باکال در سال ۱۹۴۵ با بوگارت که ۲۵ سال از او بزرگتر بود ازدواج کرد. در طول زندگی مشترک با بوگارت، وی تنها در چند فیلم بازی کرد. این زوج در سه فیلم دیگر هم بازی بودند: The Big Sleep «خواب ابدی»، Dark Passage «گذرگاه تاریک»، و Key Largo «کی لارگو». باکال در سال ۱۹۵۳، در کمدی How to Marry a Millionaire «چگونه می‌توان با یک میلیونر ازدواج کرد»، در نقش یک نابغۀ جذاب درکنار مریلین مونرو و بتی گریبل خوش درخشید. پس از مرگ بوگارت و افسردگی موقت باکال او به تئاتر بازگشت تا اینکه در سال ۱۹۹۶ برای بازی در فیلم The Mirror Has Two Faces «آینه دو چهره دارد» (۱۹۹۶) به کارگردانی باربرا استرایسند، برای اولین‌بار نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل شد. لورن باکال در سال ۲۰۱۴ در سن ۸۹ سالگی درگذشت.


اوا گاردنر یکی از بهترین بازیگران زن هالیوود

۱۲- اوا گاردنر (Ava Gardner)

سال تولد: ۱۹۲۲ | سال مرگ: ۱۹۹۰

مهمترین فیلم‌ها: The Night of the Iguana، On the Beach، Mogambo

مهمترین جوایز: نامزد ۱ جایزه اسکار

در فاصله سال‌های ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۶، «اوا» در هفده فیلم در نقش‌های کوچک ظاهر شد. اولین این فیلم‌ها «ما می‌رقصیدیم» نام داشت‌. با‌ فیلم Reunion in France « تجدید دیدار در فرانسه» (۱۹۴۴)، اوا پس از دو سال سکوت و ایفای نقش‌هایی که حتی یک دیالوگ هـم نـداشتند، بالاخره ایفاگر نقشی دیالوگ‌دار شد. نقش‌آفرینی او در فیلم قاتلین The Killers در نقش قاتلی شریر، چنان قدرتمند و تأثیرگذار بود که مسئولان شرکت متروگلدوین مه‌یر برای پیشگیری از اثرات سوء‌ آن‌ بر‌ سـلامت اخـلاقی جـوانان آمریکایی، قسمت اعظم صـحنه‌های بـا حـضور‌ او را از فیلم بیرون کشیدند.

نقطه عطف کارنامه کاری گاردنر با فیلم Mogambo موگامبو محصول ۱۹۵۳رقم خورد که او با بازی در این نقش نامزد دریافت جایزه اسکار شد. از دیگر فیلم‌های شاخص گاردنر می‌توان به The Night of the Iguana «شب ایگوانا»، On the Beach «در ساحل» و Bhowani Junction «چهارراه بووانی» اشاره کرد. در ۱۹۹۵ اوا گاردنر به‌عنوان زیـباترین هـنرپیشه تاریخ هالیوود از سوی مجله امپایر انتخاب‌ شد. پیش از آن مجله پیپل او را به‌عنوان «زیباترین جاندار قرن بیستم»انتخاب کرده بود. گاردنر یک اصل کلی در بازیگری داشت و آن یک قانون بود:‌ « من در بازیگری فقط یک قانون دارم و آن اعتماد به کارگردان و دل و جان دادن به اوست»


جودی گارلند در مقاله بهترین بازیگران زن هالیوود

۱۱- جودی گارلند (Judy Garland)

سال تولد: ۱۹۲۲ | سال مرگ: ۱۹۶۹

مهمترین فیلم‌ها: The Wizard of Oz، A Star Is Born، Meet Me in St. Louis

مهمترین جوایز: برنده ۲ جایزه اسکار

جودی گارلند یکی از درخشان‌ترین و غم انگیزترین ستارگان سینمای دوران طلایی هالیوود، شخصیتی بود که گرما و روحیه او به همراه صدای غنی و سرشار از آن، تماشاگران تئاتر را با مجموعه‌ای از موزیکال‌های جذاب سرگرم می‌کرد. در سال ۱۹۳۹ جودی با بازی در فیلم The Wizard of Oz «جادوگر اوز» تبدیل به ستاره شد. در این فیلم، او نقش دوروتی، دختر یتیمی را بازی می‌کرد که در مزرعه‌ای در دشت‌های کویری کانزاس زندگی می‌کرد و پس از مدتی به دنیای جادویی اوز چشم باز می‌کرد. گارلند اولین موفقیت جدی خود در زمینه بازیگری را با بازی در فیلم A Star Is Born  «ستاره‌ای متولد شده است» به‌دست آورد که به واسطه آن برای اولین‌بار نامزد دریافت اسکار شده بود.

زندگی شخصی گارلند فراز و نشیب زیادی داشت و او در سال‌های ۱۹۶۰ وقت خود را بیشتر صرف خوانندگی کرد تا بازی در فیلم‌ها. بااین‌حال تا یک نامزدی دیگر برای جایزۀ اسکار پیش رفت. او در Judgment at Nuremberg  «محاکمه در نورمبرگ» (۱۹۶۱) نقش زنی را بازی کرد که از سوی نازی‌ها مورد بدرفتاری قرار می‌گیرد. همان سال، گارلند برای آلبوم Judy at Carnegie Hall دو جایزۀ گرمی بهترین اجرای تک نفره و بهترین آلبوم را به‌دست آورد. با اینکه او خوانندۀ موفقی بود، این‌ها تنها جایزه های‌گرمی بودند که او دریافت کرد. به گفتۀ مل تورمه، خوانندۀ آمریکایی «گارلند حافظه‌ای بسیار قوی داشت. می‌توانست با یک بار دیدن یک قطعۀ موسیقی، تمام آن را به خاطر بسپارد.» گارلند در سال ۱۹۶۹ و در سن ۴۷ سالگی درگذشت.


ریتا هیورث در مقاله ۵۰ بازیگر زن برتر هالیوود

۱۰- ریتا هیورث (Rita Hayworth)

سال تولد: ۱۹۱۸  | سال مرگ: ۱۹۸۷

مهمترین فیلم‌ها: Gilda، The Lady from Shanghai، My Gal Sal

مهمترین جوایز: -

ریتا هیورث متولد ۱۷ اکتبر ۱۹۱۸ در کشور آمریکاست. هیورث در فیلم Under the Pampas Moon «زیر نور ماه پامپاس» در سال ۱۹۳۵ اولین نقش مصوت خود را اجرا کرد. هیورث در یکی از مشهورترین فیلم‌هایش در موزیکال رنگی Cover Girl «دختر مدل» بازی کرد که در سال ۱۹۴۴ اکران شد. این فیلم او را به‌عنوان ستاره برتر دهه چهل تثبیت کرد و او تبدیل به اولین زن از شش زنی شد که روی پرده سینما با جین کلی و فرد آستر حرکات موزون اجرا کردند. هیورث در سال ۱۹۷۰ در مصاحبه‌ای گفت: «فکر می‌کنم تنها جواهرات زندگی من، فیلم‌هایی هستند که با فرد آستر بازی کردم و فیلم «دختر مدل» هم همینطور.» از سال ۱۹۴۴ به مدت سه سال متوالی، هیورث یکی از جذابیت‌های باکس آفیس دنیا محسوب می‌شد. وی در رقص‌های باله، تپ، بال روم و روتین‌های اسپانیایی مهارت داشت.

هری کوهن رئیس استودیوی کلمبیا پیکچرز به نشان دادن استعدادهای او روی پرده سینما ادامه داد و وی را در فیلم‌های رنگی Tonight and Every Night «امشب و هر شب» (۱۹۴۵) با لی بومن و Down to Earth «پائین روی زمین» (۱۹۴۷) با لری پارکس بازی داد. هیورث برای بازی در فیلم Separate Tables «میزهای جداگانه» (۱۹۵۸) درکنار برت لنکستر و دیوید نیون و همچنین The Story on Page One «داستان صفحه اول» (۱۹۶۰) با آنتونی فرانسیوسا از سوی منتقدین تحسین زیادی به‌دست آورد. وی با بازی در فیلم‌های دهه شصت ادامه داد و در سال ۱۹۶۲ تئاترش در برادوی به خاطر مسائل جسمی که هرگز فاش نشد، لغو شد. در The Money Trap «دام پولی» برای آخرین بار با دوست خوبش، گلن فورد، همبازی شد. وی تا اوایل دهه هفتاد به بازی در فیلم‌ها ادامه داد. آخرین فیلمی که هیورث در آن نقش‌آفرینی کرد The Wrath of God «خشم خدا» نام داشت که در سال ۱۹۷۲ اکران شد.


جان فونتین در مقاله بهترین بازیگران زن هالیوود

۹- جون فونتین (Joan Fontaine)

سال تولد: ۱۹۱۷ | سال مرگ: ۲۰۱۳

مهمترین فیلم‌ها: Suspicion، Rebecca، Letter from an Unknown Woman

مهمترین جوایز: برنده ۱ جایزه اسکار

فونتین در اوایل دهه ۱۹۴۰ با نقش‌آفرینی‌های به‌یاد‌ماندنی در دو فیلم آلفرد هیچکاک، جایگاه یک ستاره را پیدا کرد. هیچکاک در Rebecca ربکا که اولین فیلم آمریکایی او بود، نقش همسر دوم ماکسیم دی وینتر (با بازی لارنس اولیویر) را به فونتین سپرد. حضور فونتین در نقش همسر جدید مردی که یاد و خاطره همسر اولش بر زندگی او سایه انداخته، مورد توجه قرار گرفت و فونتین برای اولین‌بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد. یک سال بعد، هیچکاک در فیلم Suspicion «سوءظن» فونتین را مقابل کری گرانت قرار داد. فونتین برای بازی در نقش یک زن انگلیسی خجالتی که به همسر جدیدش مشکوک می‌شود و حس می‌کند او قصد کشتنش را دارد، برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شد. فونتین تنها بازیگری است که برای یک فیلم از هیچکاک اسکار گرفته است. او برای بازی در فیلم The Constant Nymph «دختر وفادار» برای سومین بار نامزد اسکار شد.

حضور در نقش قهرمان فیلم Jane Eyre «جین ایر» در مقابل اورسن ولز، بازی در تریلر رمانتیک September Affair «ماجرای سپتامبر» روبروی جوزف کاتن، بازی در فیلم تاریخی Ivanhoe «آیوانهو» با رابرت تیلور و حضور در نقش زنی اشرافی در فیلم Island in the Sun «جزیره‌ای در خورشید» مقابل هری بلافونته، از دیگر فعالیت‌های سینمایی درخور توجه فونتین است. فونتین پس از فعالیت طولانی در زمینه بازیگری و بازی در آثار درخشان، در سن ۹۶ سالگی بر اثر مرگ طبیعی درگذشت.


سوزان هیوارد در پروژه بهترین بازیگران زن هالیوود

۸- سوزان هیوارد (Susan Hayward)

سال تولد: ۱۹۱۷ | سال مرگ: ۱۹۷۵

مهمترین فیلم‌ها: I Want to Live!، I'll Cry Tomorrow، My Foolish Heart

مهمترین جوایز: برنده ۱ جایزه اسکار

سوزان هیوارد متولد ۱۹۱۷ در نیویورگ است. او در سن ۲۰ سالگی و در سال ۱۹۳۷ به مکان‌هایی سر زد که تست بازیگری می‌گرفتند. یکی از این‌ تست‌های بازیگری به فیلم برباد رفته مربوط می‌شد که هیوارد برای تصاحب این نقش از ویوین لی شکست خورد. بالاخره در سال ۱۹۳۹ او نتیجه پشتکار خود را دید و برای بازی در فیلم Beau Geste «بو ژست» در نقش ایزابل ریورز انتخاب شد. در سال ۱۹۴۱ وی در نقش پركینز در تریلر Among the Living «در میان زندگان» بازی كرد. فیلمی که برای اولین‌بار خصوصیات نمایشی قابل‌توجه سوزان هیوارد را نشان داد. وی یک سال بعد نقش مهمی را در فیلم Reap the Wind Wild «درو کردن باد وحشی» ساخته سیسیل بی. دمیل ایفا کرد که در آن نقش یک دختر زیبای جنوبی را بر عهده داشت. در سال ۱۹۴۷ هیوارد نامزد دریافت جایزه اسکار برای بازی در نقش آنجلیکا ایوانز در فیلم Smash-Up: The Story of a Woman «حادثه، داستان یک زن» شد.

سیر بداقبالی هیوارد برای کسب جایزه اسکار طولانی شد و او تا سال ۱۹۵۷ چهار بار نامزد دریافت این جایزه شده بود اما هیچ‌گاه موفق نشده بود آن را به خانه ببرد. تا اینکه بالاخره در سال ۱۹۵۸ این طلسم شکست و او به خاطر بازی در فیلم I Want to Live «می‌خواهم زنده بمانم» در نقش باربارا گراهام با اجرایی بی‌نقص برنده اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شد. سوزان در این فیلم در به تصویر کشیدن زن قاتلی که حالا در دادگاه محکوم شده کاملا موفق عمل کرد. نقشی که بسیاری از علاقه‌مندان به سینما آن را یکی از بهترین بازی های تاریخ سینما می‌دانند. بعد از این فیلم، هیوارد تقریبا سالانه در یک فیلم ظاهر می‌شد. سوزان هیوارد بعد از بازی در فیلم‌های قابل تامل و قابل دفاع درنهایت در سن ۵۷ سالگی بر اثر ابتلا به بیماری سرطان درگذشت.


اینگرید برگمان در پروژه بهترین بازیگران زن هالیوود

۷- اینگرید برگمن (Ingrid Bergman)

سال تولد: ۱۹۱۵ | سال مرگ: ۱۹۸۲

مهمترین فیلم‌ها: Casablanca، Gaslight، Autumn Sonata

مهمترین جوایز: برنده ۳ جایزه اسکار

اینگرید برگمن یکی از بزرگ‌ترین بازیگران دوران طلایی هالیوود بود. زیبایی طبیعی و بی‌تکلف بودن وی و استعداد بی نظیر او در بازیگری، او را به یکی از مشهورترین چهره‌های تاریخ سینمای آمریکا تبدیل کرده است. برگمن در ۱۸ سالگی در مدرسه تئاتر رویال دراماتیکِ استکهلم ثبت نام کرد اما پس از مدتی فعالیت در تئاتر به این نتیجه رسید که برای بازیگری صحنه ساخته نشده است. برگمن سه سال بعد با بازی در فیلم Count of the Old Town « کنت شهر قدیمی» در نقش السا ادلوند جایگاه خود را در مقام یک بازیگر زن حرفه‌ای به‌دست آورد. اینگرید برگمان ابتدا تئاتری با نام  Intermezzo «میان پرده؛ یک قصه عشق» روی صحنه برد و در نقش آنیتا هافمن ظاهر شد. از شانس وی، تهیه کننده آمریکایی دیوید او. سلزنیک آن را دید و پس از به‌دست آوردن حق امتیاز داستان، سه سال بعد فیلم روی پرده سینماها رفت. فیلمی که با درخشش برگمن همراه شد. سه سال بعد نقطه عطف کارنامه کاری برگمن رقم خورد و او با بازی در فیلم کازابلانکا و ایفای نقش مقابل همفری بوگارت چنان توفیقی به‌دست آورد که پس از آن ستاره یکه‌تاز سینمای هالیوود شد.

سال بعد برگمان برای بازی در فیلم For Whom the Bell Tolls «زنگ‌ها برای که به صدا درمی‌آیند» نامزد دریافت اسکار شد. در این زمان شاید برای برگمن دور از انتظار نبود که به فاصله یک سال بعد برای بازی در فیلم Gaslight «چراغ گاز» موفق به کسب جایزه اسکار می‌شود. برگمان در سال ۱۹۴۹ عازم ایتالیا شد تا ایفاگر نقش اصلی فیلم استرومبولی ساخته روسلینی باشد. فیلمی که منجر به ایجاد رابطه‌ای نزدیک میان برگمن و روسلینی شد. برگمن پس از ۷ سال فعالیت در سینمای ایتالیا در سال ۱۹۵۶ به هالیوود بازگشت و برای بازی در فیلم Anastasia «آناستازیا» دومین اسکار زندگی‌اش را تصاحب کرد. میان اسکار دوم و سوم برگمن فاصله زیادی افتاد و او در سال ۱۹۷۴ برای سومین بار این جایزه را به خاطر بازی در اثر به یادماندنی سیدنی لومت، Murder on the Orient Express «قطار سریع‌السیر شرق» به‌دست آورد. درنهایت برگمن در سال ۱۹۸۲ بر اثر سرطان درگذشت.


ویوین لی در مقاله ۵۰ بازیگر زن برتر هالیوود

۶- ویوین لی (Vivien Leigh)

سال تولد: ۱۹۱۳ | سال مرگ: ۱۹۶۷

مهمترین فیلم‌ها: A Streetcar named Desire، Gone With The Wind، Waterloo Bridge

مهمترین جوایز: برنده ۲ جایزه اسکار

هالیوود در جستجوی هنرپیشه زنی برای بازی در نقش اسکارلت اوهارا در فیلم Gone With The Wind «بر باد رفته» ساخته دیوید او. سلزنیک بود. آن زمان مایرون سلزنیک، برادر دیوید و مدیر برنامه آمریکایی لی، نماینده آژانس مایرون سلزنیک در لندن بود. در فوریه ۱۹۳۸، لی از مایرون سلزنیک تقاضا کرد که او را برای نقش اسکارلت اوهارا در نظر داشته باشد. «بر باد رفته» برای لی شهرت و توجه آنی همگان را به همراه آورد. این فیلم ۱۰ جایزه آکادمی اسکار را برد از جمله جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را برای لی به ارمغان آورد.

لی به‌دنبال نقش بلانش دوبوآ در فیلم A Streetcar named Desire «اتوبوسی به نام هوس» ساخته تنسی ویلیامز بود و پس از آنکه ویلیامز و آیرین میر سلزنیک، تهیه کننده نمایش، او را در «مدرسه رذالت» و «آنتیگون» دیدند، برای آن نقش انتخابش کردند و الیویه کارگردانش شد. با آنکه موضوع فیلم جنجالی بود و همین قضیه بر استرس لی می افزود، ولی به‌شدت به اهمیت این اثر ایمان داشت. پس از ۳۲۶ بار اجرای این نمایش، لی برای بازی در نقش بلانش دوبوآ در نسخه سینمایی این نمایشنامه، کارش را شروع کرد. شوخ طبعی بی ادبانه و نامناسب او باعث شد که رابطه‌اش با براندو خوب شود، ولی در کار کردن با الیا کازان، کارگردان فیلم، مشکل داشت، زیرا از نحوه کارگردانی او که الیویه در شکل دادن کاراکتر بلانش آغازگر آن بود، راضی نبود. بازی لی در اتوبوسی به نام هوس نقدهای درخشانی دریافت کرد و دومین جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را برایش به ارمغان آورد و جایزه بفتا برای بهترین هنرپیشه زن بریتانیایی و همچنین جایزه محفل منتقدین فیلم نیویورک برای بهترین بازیگر نقش اول زن را نیز برد. تنسی ویلیامز درباره بازی لی در این فیلم گفته بود: «لی همه آن چیزهایی که برای این نقش در نظر داشتم را روی صحنه آورد و حتی چیزهایی که حتی خوابشان را هم نمی دیدم.» ولی خود لی احساسات متفاوتی درباره ارتباطش با این کاراکتر داشت و در سال‌های بعد گفته بود که بازی در نقش بلانش دوبوآ او را «به سمت دیوانگی هل داده است»


بتی دیویس در پروژه بهترین بازیگران زن هالیوود

۵- بتی دیویس (Bette Davis)

سال تولد: ۱۹۰۸  | سال مرگ: ۱۹۸۹

مهمترین فیلم‌ها: All About Eve، Dark Victory، Now, Voyager

مهمترین جوایز: برنده ۲ جایزه اسکار

سال ۱۹۳۲ را می‌توان شروعی برای ستاره شدن دیویس دانست. او در این سال یک قرارداد هفت ساله با Warner Brothers Pictures امضا کرد و با بازی در فیلم The Man Who Played God «مردی که خدا را بازی کرد» بر سر زبان‌ها افتاد. او از این پس به بازیگری که می‌تواند انواع مختلفی از نقش‌های بسیار سخت و پیچیده را بازی کند شناخته شد. در ادامه فیلم‌های خوب دیگری بازی کرد و با بازی در نقش میلدرد راجرز در فیلم Of Human Bondage «پیرامون اسارت بشری» تحسین منتقدان زیادی را برانگیخت. بازی او در آکادمی اسکار مورد توجه قرار گرفت اما رای لازم را برای کسب جایزه به‌دست نیاورد. بالاخره در سال ۱۹۳۵، دیویس برای بازی در فیلم Dangerous «خطرناک» در نقش جویس هیث اولین اسکار خود را دریافت کرد. سه سال بعد آشنایی با ویلیام وایلر برای او خوش یمن بود و او برای فیلم جزبل دومین بار صاحب اسکار شد.

دیویس با اینکه همواره در آثار خوب و مهم هالیوود حاضر می‌شد اما بزرگ‌ترین حسرت کارنامه کاری‌اش را بازی نکردن در فیلم برباد رفته می‌داند. او این نقش را صرفا به خاطر عدم تعامل برادران وارنر و سلزنیک در امضای قرارداد از دست داد. اوضاع در دهه ۱۹۴۰ بر وفق مراد دیویس نبود و او با بازی در فیلم‌های برادران وارنر روزبه‌روز افول خود را به چشم می‌دید تا اینکه در سال ۱۹۴۹ قرارداد او با تهیه‌کنندگان به پایان رسید. سال ۱۹۵۰ را می‌توان بازگشتی دوباره در کارنامه کاری دیویس دانست چرا که او جایگزین کلودت کولبرت در فیلم All About Eve «همه چیز درباره ایو» شد که به خاطر بیماری بازی در این نقش را از دست داده بود. سال‌های آخر بازیگری بتی دیویس مورد توجه چندانی قرار نگرفت و او در سال ۱۹۸۹ بر اثر سرطان درگذشت.


باربارا استنویک در مقاله بهترین بازیگران زن هالیوود

۴- باربارا استنویک (Barbara Stanwyck)

سال تولد: ۱۹۰۷  | سال مرگ: ۱۹۹۰

مهمترین فیلم‌ها: Double Indemnity، Union Pacific، Ball of Fire

مهمترین جوایز: نامزد ۴ جایزه اسکار

باربارا استنویک متولد ژوئیه سال ۱۹۰۷ است. او بازیگر، مدل و رقصندۀ آمریکایی بود که به تدریج به ستارۀ سینما و تلویزیون تبدیل شد و در طول فعالیت ۶۰ ساله‌اش به بازیگری حرفه‌ای، کامل و همه کاره با بازی قوی و واقع‌گرایانه شهرت داشت که محبوب کارگردان‌هایی همچون سیسیل بی. دمیل، فریتز لانگ و فرانک کاپرا بود. بعد از فعالیتی کوتاه اما چشمگیر در تئاتر در اواخر سال‌های ۱۹۲۰، در طول ۳۸ سال در ۸۵ فیلم هالیوودی بازی کرد و سپس به بازی در تلویزیون پرداخت. استنویک در سال ۱۹۴۴ به گران‌ترین بازیگر زن ایالات متحده تبدیل شده بود. وی چهار باز نامزد دریافت جایزۀ اسکار برای بهترین بازیگر زن شد: برای فیلم‌های Stella Dallas «استلا دالاس»، Ball of Fire «گلولۀ آتش»، Double Indemnity «غرامت مضاعف» و Sorry, Wrong Number «متأسفم، شماره اشتباه است».

همچنین در تلویزیون، برای The Barbara Stanwyck Show «نمایش باربارا استنویک»، The Big Valley «درۀ بزرگ» و The Thorn Birds «پرندگان خارزار» برندۀ سه جایزۀ امی شد. او برای بازی در «پرندگان خارزار» یک جایزۀ گلدن گلوب نیز به‌دست آورد.  او در مراسم جوایز اکادمی سال ۱۹۸۲، یک اسکار افتخاری و در مراسم جوایز گلدن گلوب سال ۱۹۸۶ نیز جایزۀ سسیل بی. دمیل را دریافت کرد. همچنین جوایز افتخاری دستاورد زندگی مؤسسه فیلم آمریکا در سال ۱۹۸۷، انجمن فیلم مرکز لینکلن در سال ۱۹۸۶، انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس در سال ۱۹۸۱ و اتحادیۀ بازیگران سینما در سال ۱۹۶۷ نیز به او اهدا شده است. استنویک در سال ۱۹۶۰ از سوی بنیاد فیلم آمریکا در رتبه یازدهم بزرگ‌ترین ستاره‌های زن سینمای کلاسیک آمریکا قرار گرفت. سرانجام ژانویه ۱۹۹۰ پایان تلخ زندگی او را رقم زد.


کاترین هپبورن در پروژه بهترین بازیگران زن هالیوود

۳- کاترین هپبورن (Cathrine Hepburn)

سال تولد: ‍۱۹۰۷ | سال مرگ: ۲۰۰۳

مهمترین فیلم‌ها: The Lion in Winter، The Philadelphia Story، The African Queen

مهمترین جوایز: برنده ۴ جایزه اسکار

کاترین هپبورن در ۱۲ ماه می سال ۱۹۰۷ در هارتفورد دیده به جهان گشود. پدر و مادرش همیشه او را ترغیب می‌کردند کاری را که فکر می‌کند درست است انجام دهد و همواره حرف‌هایش را بزند. هپبورن از کودکی رفتاری پسرانه داشت و با برادرش رابطه گرم و صمیمی‌ای داشت اما زمانی‌که تنها ۱۴ سال داشت مرگ برادر، آسیب روحی جدی‌ای را برای او رقم زد. این مسئله موجب شد تا هپبورن منزوی شده تا جایی که به‌جای مدرسه رفتن به درس خواندن در خانه مشغول شود. سرانجام او در دانشگاه برین مااور ثبت‌نام کرد و از آن‌جا بود که تصمیم گرفت بازیگر شود. پس از فارغ التحصیلی، او شروع به پذیرفتن نقش‌های کوچک در نمایش‌های برادوی کرد.

او پس از موفقیت‌های متوالی در تئاتر، در سال ۱۹۳۲ توانست نظر جرج کیوکر را جلب کند و برای بازی به فیلم A Bill of Divorcement «طلاق نامه» دعوت شود. این فیلم مورد توجه گسترده مخاطبان و منتقدان  قرار گرفت و آغازی شد بر همکاری و قرارداد RKO با هپبورن. او بین سال‌های ۱۹۳۲ و ۱۹۳۴ در پنج فیلم حضور یافت که در این بین برای بازی در فیلم Morning Glory «جلال صبح» (۱۹۳۳) اولین جایزه اسکار دوران حرفه‌ای خود را دریافت کرد. او در ادامه دوران حرفه‌ای بازیگری خود خود برای بازی در فیلم Guess Who's Coming to Dinner «حدس بزن چه کسی برای شام می‌آید»، Lion in the winter «شیر در زمستان» و On Golden Pond «روی گلدن پاند» موفق به تصاحب جایزه اسکار شد.


کلودت کولبرت در مقاله ۵۰ بازیگر زن برتر هالیوود

۲- کلودت کولبرت (Claudette Colbert)

سال تولد: ۱۹۰۳ | سال مرگ: ۱۹۹۶

مهمترین فیلم‌ها: It Happened One Night، Bluebeard's Eighth Wife، Since You Went Away

مهمترین جوایز: برنده ۱ جایزه اسکار

کولبرت کار خود را از سال‌های پایانی دهۀ ۱۹۲۰، در تولیدات برادوی آغاز کرد و با آغاز سینمای ناطق، کارش در فیلم‌های سینمایی را ادامه داد. او که در ابتدا با پارامونت پیکچرز همکاری می‌کرد، رفته رفته به سمت بازیگری مستقل تغییر مسیر داد. کلودت زمانی در زندگی حرفه‌ای خود پیشرفت اساسی کرد که سسیل بی. دمیل او را در نقش زن اغواگر فیلم تاریخی حماسی The Sign of the Cross «علامت صلیب» محصول ۱۹۳۲در مقابل فردریک مارچ و چارلز لوتن انتخاب کرد. این فیلم یکی از پرفروش‌ترین فیلم های او بود. در سال ۱۹۳۳، دربارۀ قراردادش با پارامونت دوباره مذاکره کرد تا بتواند در فیلم‌های استودیوهای دیگر نیز حضور یابد. در فیلم Torch Singer «خوانندۀ غمگین»  با بازی ریکاردو کورتس و دیوید منرز نیز از صدای آوازی او استفاده شد. در سال ۱۹۳۳، وی سیزدهمین بازیگر موفق گیشه بود. تا آن سال، در ۲۰  فیلم بازی کرده بود، یعنی به‌طور میانگین سالی چهار فیلم.

بسیاری از نخستین فیلم‌هایش موفق بودند و بازی او نیز تحسین شده بود. نقش‌های اصلی او جدی و متنوع بودند و این همه فن حریف بودن او را ثابت می‌کرد. وی برای بازی در فیلم It Happened One Night «یک شب اتفاق افتاد» اسکار بهترن بازیگر زن را دریافت کرد و برای دو فیلم دیگر نیز نامزد دریافت این جایزه شد. Cleopatra «کلئوپاترا» (۱۹۳۴) و The Palm Beach Story «داستان پالم بیچ» (۱۹۴۲) از دیگر فیلم های مهم او هستند. با آغاز دهۀ ۱۹۵۰، کولبرت از سینما کناره گرفت و به کار در تلویزیون و تئاتر پرداخت، وی در سال ۱۹۵۹، برای بازی در تئاتر «دورِ ازدواج» نامزد دریافت جایزۀ تونی شد. در دهۀ ۱۹۶۰ کم کار شد، اما در سال‌های ۱۹۷۰، فعالیت خود را در تئاتر از سر گرفت و برای کارهایش در تئاتر شیکاگو در سال ۱۹۸۰ جایزۀ سارا سیدنز را دریافت کرد. برای بازی در سریال The Two Mrs. Grenvilles «دو خانم گرینویلز» یک جایزۀ گلدن گلوب به‌دست آورد و نامزد دریافت جایزۀ امی شد.


مری پیکفورد در مقاله بهترین بازیگران زن هالیوود

۱- مری پیکفورد (Mary Pickford)

سال تولد: ۱۸۹۲ | سال مرگ: ۱۹۷۹

مهمترین فیلم‌ها: Hearts Adrift، Coquette، Hollywood

مهمترین جوایز: برنده ۱ جایزه اسکار

پیکفورد یکی از ۳۶ بنیانگذار اصلی آکادمی هنرها و علوم سینمایی بود. او فعالیت هنری خود را با تئاتر آغاز کرد اما از سال ۱۹۱۳ تصمیم گرفت تنها در سینما فعالیت کند. درام‌های کمدی In the Bishop's Carriage «در کالسکۀ بیشاپ»، Caprice «هوس»  و به‌ویژه Hearts Adrift «قلب‌های سرگردان» محبوبیت او را افزایش‌دادند. در فیلم آخر، نام پیکفورد برای اولین‌بار، بالاتر از عنوان فیلم درج شد و او رسماً تبدیل به یک ستاره شد. فیلم بعدی او، Tess of the Storm Country «تِس در سرزمین طوفانی»، او را به محبوب‌ترین بازیگر زن آمریکا تبدیل کرد و به فاصله کمی او در دهه‌های ۱۹۱۰ و ۱۹۲۰ مشهورترین زن دنیا بود. مسئله‌ای که به پیکفورد آسیبی جدی زد ظهور صدا در سینما بود. اضافه شدن صدا به فیلم‌ها، مساوی بود با نابودی پیکفورد چرا که او ارزش صدا را دست‌کم گرفته بود. در Coquette «عشوه‌گر» نقش دختر بی پروای اعیانی را بازی کرد که فیلم موفقی شد و برای او اسکار بهترین بازیگر زن را در‌پی‌داشت.

زمانی‌که پیکفورد به آخرین سال‌های سی سالگی‌اش رسیده بود و دیگر نمی‌توانست نقش کودکان، نوجوانان آتشین‌مزاج و زنان جوان چابک را که مورد علاقۀ هوادارانش بود، بازی کند و برای نقش زن‌های اغواگر فیلم‌های ناطق هم مناسب نبود، تصمیم گرفت در انتخاب نقش‌های خود تجدید نظر کند. او در سال ۱۹۳۳، برای بازی در نسخۀ لایو اکشن «آلیس در سرزمین عجایب» برای والت دیزنی تست دوربین تکنی کالر داد، اما با انتشار نسخۀ پارامونت از این کتاب، ساخت این فیلم لغو شد. وی در ۲۹ مه ۱۹۷۹، در ۸۷ سالگی بر اثر خونریزی مغزی درگذشت.


پرسش‌های متداول

بهترین بازیگران زن هالیوود کدامند؟

از میان بازیگران شاخص قدیمی می‌توان به نام‌هایی همچون اینگرید برگمن، مرلین مونرو، آدری هپبورن و از نام‌های معاصر می‌توان به ناتالی پورتمن و جنیفر لارنس اشاره کرد. فهرست کامل ۵۰ بازیگر برتر زن هالیوود را می‌توانید در سایت زومجی بخوانید.

کدام بازیگر زن بیشترین تعداد اسکار را کسب کرده‌ است؟

در مقاله بهترین بازیگران زن هالیوود سایت زومجی، آمار جوایز هر بازیگر نیز ذکر شده است. کاترین هپبورن با ۴ جایزه اسکار رکوردار کسب بیشترین تعداد

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده