// چهار شنبه, ۹ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۱

از سریال The Lord of the Rings: The Rings of Power چه می‌دانیم؟

شبکه آنلاین آمازون پرایم ویدیو با «ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت» به سراغ ساخت پرخرج‌ترین سریال تاریخ رفته است. ما چه اطلاعاتی راجع به سریال The Lord of the Rings داریم؟

از ۴۶۵ میلیون دلار خرج برای فصل اول تا پرداخت ۲۵۰ میلیون دلار برای دریافت حق ساخت اثر تلویزیونی با اقتباس از داستان‌های از دوران دوم دنیای آردا؛ جهان خلق‌شده توسط قلم جی. آر. آر. تالکین بزرگ که سرزمین میانه تنها یکی از بخش‌های آن به شمار می‌آید. بعد از سال‌ها پیش‌تولید، فیلم‌برداری و انجام کارهای پسا-تولید، بالاخره سریال The Lord of the Rings: The Rings of Power به‌زودی از راه می‌رسد.

شبکه Amazon Prime Video مدت‌ها روی اثر کار کرد و بسیاری از جزئیات در رابطه با آن را پنهان نگه داشت. ولی تماشاگرها به‌لطف بررسی دقیق تک‌تک تصاویر و ویدیوهای رسمی موفق به موشکافی اولیه ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت شده‌اند. در ویدیو جدید زومجی بسیاری از اطلاعات مهم سریال The Rings of Power را مرور می‌کنیم.

برای حمایت از زومجی، لطفا ویدیو را در یوتیوب تماشا کنید

خلاصه داستان رسمی سریال The Lord of the Rings: The Rings of Power

استودیوهای فیلم‌سازی آمازون با این اثر برای نخستین بار قهرمان‌های افسانه‌ای دوران دوم تاریخ فانتزی سرزمین میانه را به دنیای تصویر می‌آورند. این درام حماسی که داستان آن هزاران سال قبل از اتفاقات سه‌گانه هابیت و سه‌گانه ارباب حلقه‌ها روایت می‌شود، تماشاگرها را به دوران شکل‌گیری قدرت‌های عظیم، رسیدن پادشاهی‌ها به شکوه و سقوط آن‌ها به سوی نابودی، آزمایش شدن قهرمان‌های خاص و به دار آویخته شدن امید حتی برای بهترین مردم می‌برد؛ به زمانه‌ای که بزرگ‌ترین شرور بیرون‌آمده از قلم تالکین تبدیل به تهدیدی شد که می‌خواست سرتاسر جهان را در تاریکی غرق کند.

سریال ارباب حلقه ها: حلقه های قدرت از دوران برقراری صلح نسبی آغاز می‌شود و گروهی از شخصیت‌ها را دنبال می‌کند که بعضی از آن‌ها آشنا و برخی از آن‌ها جدید هستند. همه‌ی آن‌ها باید روبه‌روی همان اتفاقی قرار بگیرند که مدت‌ها از وقوع آن می‌ترسیدند؛ یورش بردن دوباره‌ی شیطان به سمت سرزمین میانه.

از تاریک‌ترین اعماق کوهستان مه‌آلود و جنگل‌های باشکوه لیندون، پایتخت الف‌ها تا پادشاهی نفس‌گیر جزیره نومنور و آن‌جا که نقشه‌ها به پایان می‌رسند. این حکومت‌ها و شخصیت‌ها میراثی را شکل می‌دهند که مدت‌ها بعد از مرگ آن‌ها نیز باقی خواهد ماند.

لوگو رسمی سریال ارباب حلقه ها: حلقه های قدرت از شبکه آنلاین آمازون پرایم ویدیو

تاریخ پخش سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت

آمازون در اصل می‌خواست سریال The Lord of the Rings: The Rings of Power را در ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ میلادی پخش کند. اما پیچیده‌تر شدن پروسه‌ی فیلم‌برداری به خاطر شیوع ویروس کرونا/کووید 19 و جدا شدن چند نفر از پروژه کاری کرد که سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت، بدون سروصدا تأخیر بخورد. با همه‌ی این‌ها درنهایت تاریخ ۲ سپتامبر (۱۱ شهریور) برای پخش دو اپیزود آغازین فصل اول مشخص شد و تیم سازنده تایید کرد که بعد از آن به‌صورت هفتگی، جمعه‌ها (از ۱۸ شهریور تا ۲۲ مهر) شاهد پخش قسمت‌های بعدی خواهیم بود.

فصل اول سریال دارای هشت اپیزود است و شرکت Amazon انقدر به پروژه اطمینان دارد که چندین و چند ماه قبل به‌صورت رسمی آن را برای فصل دوم تمدید کرد. در صورتی که تولید و پخش اثر به شکل مناسب جلو برود، این سریال در کل پنج فصل خواهد داشت و حتی امکان ساخت یک اسپین-آف برای آن در آینده هم وجود دارد.

پس از این همه خرج، انواع‌واقسام افراد تأثیرگذار روی ساخت محصول نام‌برده شدیدا منتظر جلب توجه بینندگان با ارباب حلقه‌ها هستند. شاید جالب باشد بدانید با اینکه سازندگان از اوایل سال ۲۰۲۰ فیلم‌برداری را آغاز کردند، ولی جف بزوس، موسس آمازون از سال ۲۰۱۷ می‌گفت که این شرکت باید رقیب بزرگی برای سریال Game of Thrones بسازد.

شورانرهای سریال The Lord of the Rings (ارباب حلقه ها) آمازون پرایم ویدیو

سازندگان سریال The Lord of the Rings: The Rings of Power

خوان آنتونیو بایونا، کارگردان اسپانیایی فیلم The Orphanage، فیلم The Impossible، فیلم Jurassic World: Fallen Kingdom و فیلم A Monster Calls وظیفه‌ی کارگردانی دو قسمت نخست فصل اول سریال The Lord of the Rings را برعهده داشته است. وین چه ییپ و شارلوت برندستروم، کارگردان‌های فعال در مدیوم تلویزیون به ترتیب چهار اپیزود و دو اپیزود دیگر از فصل نخست را کارگردانی کردند. از آن‌جایی که مشغول صحبت راجع به پرخرج‌ترین اثر تلویزیونی هستیم، قطعا می‌خواهیم تک‌تک اعضای کلیدی تیم ساخت سریال ارباب حلقه‌ها را بشناسیم.

جی. دی. پین و پاتریک مکای شورانرهای سریال The Lord of the Rings هستند؛ نویسندگان و تهیه‌کنندگان پرخرج‌ترین اثر تلویزیونی تاریخ. ولی من و شما احتمالا در گذشته نام آن‌ها را نشنیده بودیم. این دو دوست که یکدیگر را دارای جهان‌بینی متضاد و در عین حال تکمیل‌کننده‌ی هم در نویسندگی می‌دانند، بیشتر از دو دهه همکاری داشته‌اند. ولی چه فیلم‌نامه‌های اورجینال ساخته‌نشده‌ی آن‌ها و چه فعالیت‌هایی که کم‌وبیش در پشت پرده برای مجموعه استار ترک، MonsterVerse و آثاری مانند فیلم Jungle Cruise داشتند، آن‌چنان بزرگ نبودند. بدون تعارف باید پذیرفت که حتی صفحات IMDB این دو نفر خلوت به نظر می‌رسد.

نتفلیکس و شبکه HBO تلاش فراوانی برای دریافت حق ساخت سریال ارباب حلقه‌ها داشتند. ولی آمازون با پرداخت ۲۵۰ میلیون دلار به سرعت مذاکرات را به پایان رساند و اثر را مال خود کرد

خود آن‌ها در رابطه با تبدیل شدن به سازندگان اصلی سریال ارباب حلقه‌ها می‌نویسند: «احساس فرودو را داریم؛ خروج از منطقه‌ی امن و دوست‌داشتنی شایر و قدم گذاشتن در مسیری پرخطر با مسئولیتی بسیار بزرگ. ما ماجراجویی عظیم زندگی خود را شروع کردیم و می‌دانیم که جهان غنی آفریده‌شده توسط جی. آر. آر. تالکین پرشده از ابهت، احساسات، حکمت و پیچیدگی است».

آیا سپردن پروژه‌ای انقدر هزینه‌بر به دو انسان که از بسیاری جهات عملا تازه‌کار محسوب می‌شوند، یک کار منطقی به نظر می‌آید؟ باید برای گرفتن پاسخ قطعی صبر کرد. ولی می‌دانیم که وقتی آمازون حق ساخت اثر را خرید، وارد مذاکره با تعداد پرشماری از نویسندگان شد که گویا نام‌های بزرگی هم بین آن‌ها حضور داشتند. ولی از بین تمامی فیلم‌نامه‌های پیشنهادشده، جی. دی. پین و پاتریک مکای توانستند شبکه را شگفت‌زده کنند.

دنیای سریال فانتزی Lord Of The Rings: The Rings Of Power

برخلاف تصورات اولیه، پیتر جکسون کوچک‌ترین نقشی در تولید سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت ندارد. هرچند آثار او به‌صورت غیرمستقیم می‌تواند الهام‌بخش تیم سازنده باشد. این فیلم‌ساز شناخته‌شده که سه‌گانه هابیت و سه‌گانه ارباب حلقه‌ها را کارگردانی کرد، به‌تازگی گفت که صرفا به‌عنوان یک طرفدار The Lord of the Rings سراغ تماشای سریال می‌رود. این وسط ظاهرا نمایندگان تالکین هم نمی‌خواستند که جکسون در میان سازندگان قرار بگیرد.

یک نکته‌ی مهم راجع به سریال، عدم حضور او در تیم سازنده را جدی‌تر از قبل توضیح می‌دهد. ماجرا از این قرار است که حقوق سه فیلم The Lord of the Rings و سه فیلم The Hobbit به شرکت Warner Bros. Discovery تعلق دارد؛ درحالی‌که سریال The Lord of the Rings: The Rings of Power در دست شرکت Amazon است. البته که منبع اقتباس همه‌ی آن‌ها را باید آثار تالکین دانست، ولی این باعث نمی‌شود که دو شرکت بتوانند از آثار یکدیگر بهره ببرند.

پس با اینکه داستان ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت چند هزار سال قبل از فیلم‌های جکسون روایت می‌شود و سریال به‌نوعی حکم پیش‌درآمد برای آن را دارد، انتظار نداشته باشید که آمازون سراغ همکاری با بازیگرهای یکسان برای نقش‌های آشنا یا استخدام تعداد زیادی از سازندگان کلیدی فیلم‌ها برود. حتی حضور New Line Cinema از شرکت Warner Bros. Discovery در پروژه‌ی بزرگ شرکت آمازون احتمالا حداقل تا حدی مربوط‌به جلوگیری از پیش آمدن مشکلات قانونی است.

ران ایمز با سابقه‌ی کار روی چند فیلم مارتین اسکورسیزی، درکنار کریستوفر نیومن که تهیه‌کنندگی ۵۳ قسمت از سریال بازی تاج و تخت در کارنامه‌ی او به چشم می‌خورد، دو تهیه‌کننده سریال The Lord of the Rings: The Rings of Power به شمار می‌آیند. فهرست تهیه‌کنندگان اجرایی سریال اکشن، فانتزی و ماجراجویانه ارباب حلقه‌ها را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.

  • جی. دی. پین و پاتریک مکای، نویسندگان اصلی و شورانرهای سریال
  • لیندزی وبر، تهیه‌کننده فیلم 10Cloverfield Lane
  • کلوم گرین با سابقه‌ی کار روی فیلم هابیت و فیلم جنگ ستارگان
  • جی. ای. بایونا (خوان آنتونیو بایونا)، کارگردان دو قسمت اول سریال
  • بلن اتینزا، همکار همیشگی جی. ای. بایونا
  • بروس ریچموند، تهیه‌کننده سریال From the Earth to the Moon
  • یوجین کلی، تهیه‌کننده سریال The Leftovers و سریال Boardwalk Empire
  • شارون تل یوادو، تهیه‌کننده سریال Outcast
  • جاستین دوبله، تهیه‌کننده سریال Stranger Things
  • جیسون کیهیل، یکی از نویسندگان سریال The Sopranos و سریال Fringe
  • جنیفر هاچسون، یکی از نویسندگان سریال Breaking Bad و سریال Better Call Saul

سه نفر آخر یعنی جاستین دوبله، جیسون کیهیل و جنیفر هاچسون در گروه نویسندگان سریال ارباب حلقه ها هم قرار گرفته‌اند. هلن شنگ، نویسنده‌ی یکی از قسمت‌های سریال Hannibal نیز در گروه نویسندگان سریال ارباب حلقه‌ها حضور دارد. به این فهرست باید استفانی فالسم، نویسنده انیمیشن Toy Story 4 را هم اضافه کرد.

فیلم‌برداری فصل اول سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت در نیوزیلند انجام شد

تام شیپی، پژوهشکر آثار تالکین، برایان کاگمن، نویسنده‌ی بعضی از اپیزودهای Game of Thrones، جین کلی، تهیه‌کننده اجرایی سریال Boardwalk Empire و گلنایز مالینز هم هرکدام در مقاطعی به تیم سازنده مشاوره دادند. اندرو لی، جیک رایس و وین چه ییپ در نقش تهیه‌کنندگان کمکی قدم به تیتراژ پایانی سریال The Lord of the Rings می‌گذارند. در ادامه نگاهی کوتاه به چهار عضو دیگر از تیم ساخت سریال ارباب حلقه ها داشته باشید.

  • طراح لباس: کیت هاولی، طراح لباس فیلم Edge of Tomorrow و فیلم Crimson Peak
  • طراح صحنه: ریک هاینریکز، طراح صحنه چند فیلم برادران کوئن، دزدان دریایی کارائیب و چند فیلم تیم برتون
  • طراح جلوه‌های ویژه: جیسون اسمیت با سابقه‌ی کار روی فیلم The Revenant، استار وارز، هری پاتر و اونجرز
  • تصویرگر و طراح هنری: جان هو، طراح هنری سه‌گانه ارباب حلقه‌ها و سه‌گانه هابیت

گالادریل با نقش‌آفرینی مورفید کلارک در حال نگاه به بقایای جنگ در سریال ارباب حلقه ها: حلقه های قدرت

نقش‌ها و بازیگران سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت

مورفید کلارک در نقش گالادریل (Galadriel)، رابرت آرمایو در نقش الروند (Elrond)، چارلز ادواردز در نقش کله‌بریمبور (Celebrimbor)، لوید اووِن در نقش الندیل (Elendil)، مکس بالدری در نقش ایزیلدور (Isildur)، نازنین بنیادی در نقش برانوین (Bronwyn)، لنی هنری در نقش سداک باروز (Sadoc Burrows)، پیتر مولان در نقش دورین سوم (Durin III)، اوین آرتور در نقش دورین چهارم (Durin IV) بنجامین واکر در نقش گیل-گالاد (Gil-galad)، سینتیا آدای-رابینسون در نقش میریل (Míriel)، اسماعیل کروز کوردووا در نقش آروندیر (Arondir) و اما هوروت در نقش ارین (Eärien) از بازیگرهای سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت هستند.

جدا از اینکه در فهرست شخصیت‌های سریال The Rings of Power هم با اسامی آشنا و هم با نام‌های تازه روبه‌رو می‌شویم، تلاش فراوان آمازون برای فاش نشدن جزئیات داستانی کاری کرد که مدت‌ها اطلاعات نادرست درباره‌ی آن‌ها را بخوانیم. مثلا طی چند ماه اکثر طرفدارها به اشتباه تصور کرده بودند که رابرت آرمایو، بازیگر سریال Mindhunter و فیلم Nocturnal Animals قرار است نقش یک شخصیت خلق‌شده توسط شورانرها را در سریال The Lord of the Rings بازی کند. تازه تعدادی از اسامی مطرح‌شده در اینترنت برای کاراکترهای جدید هم درنهایت اشتباه از آب درآمدند.

جالب این‌جا است که هنوز سوالات زیادی در رابطه با قصه و کاراکترهای حاضر در آن وجود دارد. جوزف ماول، آگوستوس پرو، الکس ترنت، سایمون مرلز، کیپ چپمن، ویل فلچر، جف مورِل، توسیتا جِیاساندرا، آملی چایلد ویلیرز، فابین مک‌کالوم، پیتر تِیت، مکسین کانلیف، آنتونی کرام، ایان بلکبرن و بو کسیدی همه بازیگرانی هستند که همچنان نام آن‌ها بدون اسم شخصیت در صفحه سریال The Lord of the Rings: The Rings of Power در IMDB ثبت شده است.

گیل گالاد با بازی بنجامین واکر در سریال The Lord of the Rings: The Rings of Power

به فهرست بالا باید افراد دیگری را نیز اضافه کنیم؛ از مارکلا کاونا در نقش النور «نوری» براندیفوت (Elanor 'Nori' Brandyfoot)، دیلن اسمیت در نقش لارگو برندیفوت (Largo Brandyfoot)، سارا زوانگوبانی در نقش مریگلد برندیفوت (Marigold Brandyfoot) و مگان ریچاردز در نقش پاپی پرودفلو (Poppy Proudfellow) تا سوفیا نامویت در نقش دیسا (Disa)، تریستن گرول در نقش فارازون (Pharazôn)، چارلی ویکرز در نقش هلبرند (Halbrand)، تایرو موهافیدین در نقش تیو (Theo) و لئون وادام در نقش کمن (Kemen). در انتها باید به دنیل ویمن اشاره کرد که سازندگان فعلا شخصیت اجراشده توسط او را به‌عنوان «غریبه» (The Stranger) معرفی کرده‌اند.

ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت در اصل به روایت اتفاقات داستانی مهم رخ‌داده طی «دوران دوم» می‌پردازد، ولی اجازه دارد که اشارات مختصری به «دوران اول» هم داشته باشد. همین که درختان والینور را در تریلر سریال دیدیم به‌سادگی نشان می‌دهد که اثر پرخرج شبکه آنلاین آمازون پرایم ویدیو قرار نیست فقط دوران دوم را به تماشاگرها نشان دهد.

شورانرهای سریال ادعا می‌کنند که تیم بازیگری را با چند سال جست‌وجو در چند کشور به بهترین شکل ممکن ساختند

از آن‌جایی که علاوه‌بر Middle-earth Enterprises، به‌صورت رسمی انتشارات هارپر کالینز، بنیاد خیریه The Tolkien Trust و تیم قانونی مدیریت‌کننده‌ی آثار تالکین (Tolkien Estate) هم در قرارداد نقش دارند، سازندگان سریال The Lord of the Rings: The Rings of Power معمولا برای خلاقیت به خرج دادن فقط می‌توانند به پر کردن نقاط خالی‌مانده در داستان‌های تالکین بپردازند.

در حقیقت هر اتفاق مهمی که در داستان‌ها و یاداشت‌های تالکین توضیح داده شده است، باید با وفاداری کلی به منبع در سریال The Lord of the Rings به تصویر کشیده شود. اما نکته این‌جا است که همه‌ی اطلاعات موجود از بازه‌ی زمانی ۳۴۴۱ساله‌ی «دوران دوم» پراکنده و غالبا دارای جزئیات اندک هستند. به همین خاطر نه‌تنها دست نویسندگان به اندازه‌ی کافی باز می‌ماند، بلکه اصلا آن‌ها برای تولید یک سریال با این همه اپیزود باید بخش قابل توجهی از قصه را خودشان بنویسند. وگرنه آن اطلاعات کلی انقدر فراوان و پیوسته نیستند که بتوان با آن‌ها ۴۰ قسمت سریال اصلی و یک اسپین-آف (سریال فرعی) تولید کرد.

نقشه رسمی سریال ارباب حلقه ها شبکه آنلاین آمازون پرایم ویدیو با نمایش جزیره نومنور

از وفادار ماندن به توضیحات تالکین در طراحی بسیاری از محیط‌ها تا پیش بردن نویسندگی سریال در ساختمان‌های محافظت‌شده، به روش‌های مختلف طرفدارها را هیجان‌زده کردند. یکی از بازیگرهای سریال گفت که فکر نمی‌کند هیچ اثر تلویزیونی یا سینمایی دیگری تا به امروز چنین پروسه‌ی فیلم‌برداری عظیمی را پشت سر گذاشته باشد؛ ادعایی که باتوجه‌به بودجه‌ی عجیب‌وغریب اثر، آن‌چنان غیرمنطقی به نظر نمی‌آید.

جی. دی. پین و پاتریک مکای به‌عنوان شورانرهای سریال، تیم به وجود آمده برای ساخت «ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت» را یاران حلقه می‌دانند: «از سرتاسر دنیا دور هم جمع شدند و قدم به جاده گذاشتند؛ تا با هم برای دست یافتن به اثری ارزشمند تلاش کنیم که از تک‌تک ما بزرگ‌تر است و هیچ‌کس نمی‌توانست به‌تنهایی به آن برسد». پس اگر علاقه‌مند به دیدن بسیاری از مناطق و داستان‌های جهان آردا در دنیای تصویر باشید، شاید دلایل گوناگونی برای هیجان‌زده شدن پیدا کنید.

یک حلقه برای حکومت بر همه‌ی آن‌ها، یک حلقه برای پیدا کردن آن‌ها، یک حلقه برای جمع کردن آن‌ها دور هم و کور کردن آن‌ها در دل تاریکی سرزمین موردور؛ آن‌جا که سایه‌ها آرمیده‌اند

بااین‌حال نگرانی‌هایی هم وجود دارند. وقوع حوادثی همچون آسیب دیدن یک بدل‌کار در پشت صحنه، برای چند هفته رسانه‌ها را کمی به سریال ارباب حلقه‌ها شبکه آمازون پرایم ویدیو بدبین کرد. همچنین مدتی قبل یکی از بازیگرها که برای چند قسمت فیلم‌برداری داشت، از پروژه جدا شد. سپس شخصی دیگر جای او را گرفت و سکانس‌های مربوط‌به آن کاراکتر از ابتدا فیلم‌برداری شدند. وی دلیل این جدایی را «متفاوت بودن خواسته‌ی سازندگان با او برای مسیر داستانی شخصیت» دانست. همیشه هم انتشار چنین گزارشی باعث می‌شود که برخی افراد با نگرانی بپرسند که مگر در پشت صحنه‌ی تولید اثر چه خبر است که ناگهان چنین اختلافی به وجود آمد؟

هیچ‌کس نمی‌تواند مطمئن باشد که درنهایت سریال The Lord of the Rings تبدیل به یک ساخته‌ی تلویزیونی معرکه می‌شود یا اقتباسی ضعیف را ارائه می‌دهد. ولی در اکثر مواقع نیازی به بدبینی کامل نیست و صرفا باید برای تماشای کامل اثر نهایی و قضاوت سریال در زمان درست صبر کرد. شاید جی. دی. پین و پاتریک مکای موفق به انجام کارهایی همچون شخصیت‌پردازی فوق‌العاده برای سائورون، ارباب تاریکی شوند.

بیشتر از ۸۰۰ نفر به‌صورت همزمان روی سریال ارباب حلقه‌ها شبکه آنلاین آمازون پرایم ویدیو کار می‌کنند و به‌گفته‌ی مورفید کلارک سازندگان به قدری به جزئیات توجه دارند که مثلا کار یک نفر فقط این است که به تنظیم نحوه‌ی واکنش نشان دادن گرد و غبار به راه رفتن و نفس کشیدن شخصیت‌ها بپردازد!

(از این‌جا به بعد مقاله شاید بخش‌هایی از داستان سریال ارباب حلقه‌ها شبکه آنلاین آمازون پرایم ویدیو را اسپویل کند)

مرگ و غرق شدن در سریال ارباب حلقه ها: حلقه های قدرت، محصول شبکه آنلاین آمازون پرایم ویدیو

اتفاقات قابل‌توجه پرشماری در‌ دوران دوم آردا رخ داده‌اند و از قضا بسیاری از این رخدادهای کلیدی، فاصله‌ی زمانی زیادی با هم دارند. توجه به همین حقیقت باعث شد که تئوری‌های پرشماری در رابطه با سریال The Lord of the Rings: The Rings of Power در اینترنت پخش شوند. مثلا عده‌ای انتظار داشتند که هرکدام از فصل‌های سریال به یک بخش از تاریخ آردا بپردازد.

ولی درنهایت شورانرهای سریال اعلام کردند که قصه‌ی دوران دوم با فشرده‌سازی در سریال ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت به تصویر کشیده می‌شود. به بیان ساده‌تر باید گفت که اگر برای نمونه دو اتفاق مطابق توضیحات تالکین با ۴۰۰ سال اختلاف رخ داده‌اند، شاید در سریال فقط یک سال فاصله‌ی زمانی از یکدیگر داشته باشند.

مکای و پین می‌گویند که با اشاره به نوع داستان‌گویی تلویزیونی مورد نظرشان، موفق به راضی کردن نمایندگان تالکین شدند و راه مناسب برای این فشرده‌سازی زمانی را پیدا کردند. زیرا می‌خواستند سریال از روایت پیوسته بهره ببرد؛ نه اینکه باتوجه‌به صدها سال فاصله بین بعضی از اتفاقات، تعدادی از شخصیت‌ها صرفا به خاطر گذر زمان از کهولت سن بمیرند.

جلوه های متفاوت از سائورون، دومین ارباب تاریکی جهان آردا جی. آر. آر. تالکین

از هجوم سائورون به اریادور و ماجراهای مردم نومه‌نور تا شکسته شدن قانون Valar و شکل گرفتن حلقه‌ی قدرت. رخدادهای شگفت‌انگیز و میخکوب‌کننده‌ی گوناگونی در دوران دوم جهان آردا جی. آر. آر. تالکین به چشم می‌خورند. پس مرور کلی اتفاقات این بازه‌ی زمانی و شناختن نقاط آغاز و پایان دوران دوم ضروری به نظر می‌رسد.

دوران دوم با شکست مورگوت (Morgoth)، اولین ارباب تاریکی آغاز شد؛ وقتی که او را برای همیشه به بیرون از جهان آردا تبعید کردند. در حقیقت طی دوران دوم بود که سائورون، خدمتگزار مورگوت با انجام کارهای شیطانی گوناگون به قدرت کامل رسید و تبدیل به ارباب تاریکی شد. ما آخرین لحظات دوران دوم را در آغاز سه‌گانه ارباب حلقه‌ها پیتر جکسون دیدیم؛ وقتی آخرین لشگر زمین مقابل ارباب تاریکی ایستاد و در آخرین لحظه، ایزیلدور انگشت سائورون را برید و حلقه به زمین افتاد. آن‌جا دوران دوم تمام شد و دوران سوم آغاز گشت که قصه‌های فراوانی داشت؛ ماجراهایی جالب که تعدادی از آن‌ها در ۶ فیلم پوشش داده شدند.

برای بسیاری از آدم‌ها سائورون صرفا یک چشم آتشین و منبع ابدی پلیدی بود. اما او چگونه در دوران دوم تبدیل به دومین ارباب تاریکی شد؟ چگونه الف‌ها را فریب داد؟ چگونه با وسوسه پادشاهی نومه‌نور را به خاک سیاه نشاند؟ چگونه حلقه‌های قدرت و یک حلقه برای فرمان‌روایی بر تمامی آن‌ها را ساخت؟

بسیاری از تماشاگرها تنها با پذیرش توضیحات ارائه‌شده طی چند دقیقه توانستند با داستان‌های فوق‌العاده ارباب حلقه‌ها همراه شوند. ولی پرداختن مفصل به دوران دوم جهان آردا می‌تواند درک تعداد قابل توجهی از بینندگان از فانتزی شگفت‌انگیز جی. آر. آر. تالکین را چندبرابر کند. البته عده‌ای از طرفدارها نگران هستند که آمازون باتوجه‌به خرج بسیار زیاد، فقط با رویکرد تجاری به تولید اثر بپردازد و موفق به ارائه‌ی یک محصول لایق توجه از لحاظ ارزش هنری نشود.

سائورون، دومین ارباب تاریکی جهان آردا تالکین در میان سیاهی و آتش کوه نابودی

در اوایل دوران دوم جهان آردا، انسان‌ها و الف‌ها مشغول ترک سرزمین میانه به سمت غرب می‌شوند. بسیاری از الف‌ها به همان زمین‌های نامیرایی عقب‌نشینی می‌کنند که فرودو و بیلبو در انتهای فیلم The Lord of the Rings: The Return of the King برای رسیدن به آن سوار کشتی شدند. گروهی از انسان‌ها که اداین نامیده می‌شدند، قدم به جزیره نومه‌نور گذاشتند. آن‌ها خیراندیش و خوب بودند. ولی قدم به قدم ساکنین جزیره بیشتر به جنگ و حسادت رو آوردند. عمر آن‌ها کوتاه نبود، اما یک نفر باعث شد به این فکر کنند که چرا نباید مثل الف‌ها عمر بی‌نهایت در زمین‌های نامیرایی داشته باشند؟

سائورون الف‌ها را برای ساخت حلقه‌ها فریب داد؛ یک ارباب الف و استاد جواهرسازی به اسم کله‌بریمبور این کار را به سرانجام رساند. از آن سو پادشاه قدرتمند نومه‌نور فریب خورد و علیه ۱۴ آینور شد؛ علیه والار که شاید بتوان در ساده‌ترین بیان ممکن آن‌ها را مهم‌ترین و قدرتمندترین فرشتگان خدمت‌کننده به ایلوواتار، خداوندگار جهان خلق‌شده توسط تالکین دانست. پس ساکنین جزیره نومه‌نور برای یورش بردن به سمت زمین‌های نامیرایی به هدف رسیدن به جاودانگی نقشه ریختند و خود ایلوواتار دست به کار شد.

ایلوواتار نومه‌نور را به نابودی دهشتناک کشاند؛ این اتفاق آن‌چنان عظیم بود که به خاطر آن جهان آردا از یک سطح صاف تبدیل به کره زمین شد! ایلوواتار زمین‌های نامیرایی را تا ابد از بخش‌های دیگر جهان آردا جدا کرد تا دیگر انسان‌ها خیال رسیدن به جاودانگی با تاختن به سوی آن را نداشته باشند. حتی سائورون تقریبا در اثر این رخداد ویران‌کننده به آستانه‌ی از بین رفتن کامل رسید. اما هر طور که بود مجددا در موردور یک لشگر جدید ساخت.

مواردی که هرگز نباید از یاد می‌رفتند، فراموش و گم شدند. تاریخ تبدیل به افسانه شد و افسانه حکم اسطوره را پیدا کرد

همه‌ی انسان‌ها در نومه‌نور نابود نشده بودند. بعضی از آن‌ها که تحت فرماندهی پادشاه الندیل (یکی از اجداد آراگورن) قرار داشتند، به سرزمین میانه رسیدند و حکومت‌های گاندور و آرنور را به وجود آوردند. الندیل درکنار دو پسر خود که ایزیلدور و آناریون نام داشتند، ارتش انسان‌ها را آماده کرد. گیل-گالاد و الروند هم در مقام پادشاه‌های نژاد دیگر، لشگر الف‌ها را به وجود آوردند. آخرین لشگر زمین مقابل سائورون ایستاد. ارباب تاریکی شکست خورد و نابود نشد. زیرا حلقه کاری کرد که ایزیلدور قدرت نابود کردن کامل آن را نداشته باشد. دوران دوم به به اتمام رسید و دوران سوم کلید خورد.

گالادریل جوان در حال تماشا رویا و کابوش در سریال The Lord of the Rings: The Rings of Power

با همه‌ی این تاریکی‌ها و وحشتی که به‌دنبال آن می‌آید، دوران دوم جهان آردا تالکین خالی از زیبایی نیست. بالاخره جی. دی. پین و پاتریک مکای، شورانرهای سریال The Lord of The Rings نیز برای اعلام خبر فیلم‌برداری اپیزودهای فصل ۱ در نیوزیلند گفتند: «داخل این کشور می‌توانیم زیبایی بسیار کهن دوران دوم را به تصویر بکشیم. ما می‌دانیم که به مکانی باشکوه، دارای سواحل طبیعی دست‌نخورده، جنگل‌ها و کوه‌ها احتیاج داریم».

نظر شما چیست؟ آیا برای سریال ارباب حلقه ها: حلقه های قدرت هیجان‌زده هستید؟


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده