نویسنده: فریده صالحی
// پنجشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۹

هر آنچه که باید درباره فیلم Thor 4 بدانید

چیزی حدود یک سال دیگر تا اکران فیلم Thor: Love and Thunder یا ثور ۴ باقی مانده است و ما تصمیم گرفتیم تا در قالب مقاله‌ای، تمام اطلاعات منتشر شده را گردآوری کنیم. با زومجی همراه باشید

تقریبا یک سال دیگر تا اکران فیلم ثور: عشق و تندر باقی مانده است اما اصلا نگران نباشید؛ زیرا به نظر می‌رسد که این دنباله ثور، ارزش صبر کردن را دارد. مرحله فیلم‌برداری در حال حاضر بدون هیچ مشکلی در استرالیا در حال انجام است. براساس تصاویری هم که از صحنه‌های فیلم‌برداری منتشر شده، به نظر می‌رسد که ما در این فیلم شاهد حضور چهره‌های آشنای زیادی خواهیم بود. دراین‌میان یک سری بازیگران درجه یکی هستند که حضور شگفت‌انگیز و کوتاهی دارند و از طرف دیگر هم شخصیت‌هایی قرار است دوباره در داستان حضور پیدا کنند. حتی یک سری ویدیو هم به بیرون درز پیدا کرده که تا حدی ظاهر ناتالی پورتمن در قالب جین فاستر، به همراه میولنیر، را به ما نشان می‌دهد.

تا به امروز اطلاعات مختلف زیادی درباره فیلم جدید تایکا وایتیتی در فاز چهارم دنیای سینمایی مارول منتشر شده است؛ از جمله فهرست کامل بازیگران، جزئیاتی درباره حضور جیمز گان و اینکه چه انتظاراتی می‌توانیم از فیلمنامه این اثر داشته باشیم. بنابراین بدون معطلی، سراغ متن اصلی مقاله می‌رویم تا تمام اطلاعاتی را که درباره فیلم ثور: عشق و تندر وجود دارد، با هم مرور کنیم.

تاریخ اکران فیلم ثور: عشق و تندر

در حال حاضر این اثر قرار است در تاریخ ۶ می ۲۰۲۲ (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱) به نمایش در بیاید و در حال حاضر هم فیلم‌برداری‌های آن در استرالیا در حال انجام است. مسیر رسیدن به این نقطه، خیلی طولانی و پر پیچ و خم بود. شاید بهتر باشد که داستان این ماجراجویی را در یکی از مسافرخانه‌های سرزمین میدگارد، به صرف چند نوشیدنی تعریف کنیم. اما از آنجایی که امکان عملی کردن آن وجود ندارد، خلاصه‌وار آن را مرور می‌کنیم؛ البته امیدوارم که تا پایان این ماجرا، با راگناروک برخورد نکنیم. قرار بر این بود که فیلم ثور ۴ در پایان فاز چهارم دنیای سینمایی مارول یعنی تاریخ ۵ نوامبر ۲۰۲۱ (۱۴ آبان ۱۴۰۰) اکران شود. این موضوع در طی یکی از اخبار مهم کوین فایگی درباره دنیای سینمایی مارول، در طی مراسم کامیک کان سن دیگو در سال ۲۰۱۹ اعلام شد.

تایکا وایتیتی در حال صحبت با کریس همسورث

بعد از آن بود که کم کم همه چیز دستخوش تغییرات قرار گرفت. بعد از رخ دادن بیماری همه‌گیر کرونا در سرتاسر دنیا، موجی از فیلم‌های دنیای مارول به تأخیر خوردند که فیلم Black Widow (بلک ویدو) هم جزو آن‌ها بود. بنابراین فیلم Thor: Love and Thunder هم به تأخیر خورد و برای اکران در ۱۸ فوریه (۳۰ بهمن ۱۳۹۹) تنظیم شد. اما تا حدودی به خاطر تغییر تاریخ اکران فیلم Spider-Man 3، این اثر هم دوباره عقب افتاد و باز تاریخ جدید ۲۵ مارس ۲۰۲۲ (۵ فروردین ۱۴۰۱) برای آن انتخاب شد. البته اخیرا دوباره تاریخ نمایش آن تغییر کرد و به ۶ می منتقل شد. امیدواریم که دیگر تغییری در تاریخ نمایش آن ایجاد نشود.

بازیگران فیلم ثور: عشق و تندر

اول از همه به سراغ فهرست قطعی و تایید شده‌ی بازیگران این فیلم می‌رویم. جای تعجب نیست که چنین چیزی اول از همه تایید شده باشد؛ بله، کریس همسورث دوباره می‌خواهد نقش خدای تند یا همان ثور را بازی کند. بعد از آن، والکری با بازی تسا تامپسون، به‌عنوان فرمانروای تازه منصوب شده‌ی سرزمین آزگارد جدید، تایید شد. در یک افشاگری غافلگیرانه در طی مراسم کامیک کان سن دیگو ۲۰۱۹، ناتالی پورتمن روی صحنه آمد. در همان زمان اعلام شد که قرار است به‌عنوان جین فاستر به دنیای سینمایی مارول بازگردد اما دیگر آن نسخه قبلی نیست. این جین فاستر (حالا مشخص نیست که از دنیای دیگری آمده یا نه)، ثور قدرتمند یا همان «مایتی ثور» خواهد بود.

این اتفاق به‌صورت مستقیم از مجموعه Thor به نویسندگی جیسون آرون که در اواسط دهه ۲۰۱۰ منتشر می‌شد، آمده است. علاوه‌بر این، پورتمن اخیرا عنوان کرده بود که شخصیت او، تحت درمان سرطان قرار خواهد گرفت. اگر می‌خواهید پیش‌زمینه‌ای از این اتفاق داشته باشید، این سری کتاب کمیک را بخوانید تا اطلاعاتی را درباره مایتی ثور از ناتالی پورتمن کسب کنید و بدانید که انتظار چه چیزی را باید داشته باشید. از طرف دیگر، جیمی الکساندر هم به‌عنوان سیف بازمی‌گردد. با اینکه حضور این بازیگران تایید شده، اما مشخص نیست که دیگر شخصیت‌های دنیای سینمایی مارول به چه سرنوشتی دچار می‌شوند.

شخصیت ثور و استار لرد به همراه راکت راکون

از جمله مت دیمون که نقشی را در فیلم Thor: Ragnarok (ثور: راگناروک) ایفا کرد. همان بازیگری که نقش لوکی را در سرزمین آزگارد ایفا کرد. آیا این بار نقش او عمیق‌تر خواهد بود؟ باید صبر کنیم تا ببینیم که چه اتفاقی رخ می‌دهد. سم نیل هم اشاره‌هایی به حضور خود در این فیلم کرده است؛ بازیگری که در همان نمایش، نقش اودین را بازی کرده بود. تایکا وایتی هم که کارگردان این پروژه است، دوباره به‌عنوان شخصیت کورگ مقابل دوربین ظاهر می‌شود. این سومین باری است که این شخصیت محبوب جلوی دوربین قرار می‌گیرد. اولین‌بار او را در فیلم ثور: راگناروک دیدیم و بعد هم در فیلم Avengers: Endgame (انتقام جویان: پایان بازی)‌ شاهد بازی کردن او در یک بازی شبیه فورتنایت بودیم.

همچنین عنوان شده که کریس پرت، بازیگر شخصیت استار لرد، هم قرار است در قسمت جدید سری فیلم ثور ایفای نقش کند. مشخص نیست که نقش او چقدر است اما حداقل در حال حاضر اعلام شده که ما دوباره شاهد تعامل ثور و این نگهبان کهکشان خواهیم بود. وین دیزل هم به‌نوعی تایید کرده که گروت دوباره هنرنمایی می‌کند و در فیلم ثور ۴ حضور دارد. او در مصاحبه‌ای با سایت خبری کامیک بوک اینطور گفته بود: «تایکا وایتیتی درباره اینکه ثور در این فیلم همکاری‌هایی با نگهبانان کهکشان دارد، با من صحبت کرد؛ به نظرم ایده خیلی جذابی است. هیچکس نمی‌داند و شاید نباید درباره چیزی حرف می‌زدهم.»

البته از آنجایی که پرت هم در تیم بازیگران قرار دارد، شاید وین دیزل خیلی زود صحبت کرد و اطلاعات زیادی به ما داد. ویدیویی که از استرالیا و صحنه فیلم‌برداری منتشر شده، پام کلمنتیئف (بازیگر نقش مانتیس)، دیو باتیستا (بازیگر نقش درکس نابودگر) و کارن گیلان (بازیگر نقش نبیولا) را نشان می‌دهد که در میان دیگر بازیگران حضور دارند. به نظر می‌رسد که کل اعضای گروه دوباره کنار هم جمع شدند. احتمالا بردلی کوپر هم باری دیگر برای شخصیت راکت صداپیشگی کند اما این موضوع هنوز تایید نشده است. از بازیگران دیگر هم می‌توان گفت که راسل کرو، به تیم بازیگری این اثر پیوسته است. کرو در این فیلم نقش زئوس را برعهده دارد اما مشخص نیست که نقش او چقدر بزرگ است.

ثور، لوکی و اودین تقلبی در فیلم Thor: Ragnarok

علاوه‌بر تمام این موارد، جف گلدبلوم هم در استرالیا به همراه همسورث و وایتیتی دیده شده است؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که گرند مستر دوباره به ماجرا بیاید. ملیسا مک‌کارتی هم در صحنه فیلم‌برداری دیده شده است؛ در قالب یک آزگاردین که نقش هلا (با بازی کیت بلانشت) را ایفا می‌کند. اینطور عنوان شده که کریستین بیل در مقابل ثور قرار خواهد گرفت و قرار است نقش گور گاد بوچر را ایفا کند. این شخصیت نقش بسیار مهمی را در مجموعه کمیکی جیسون آرون داشت و کسی بود که خدایان را در سراسر جریان زمان و مکان به قتل می‌رساند. او رسما به خاطر اودین تبدیل به نسخه مارولی کریتوس شده است. می‌شود او را دوست نداشت؟

قاتلان خدا نه‌تنها یک رقیب خیلی خوب برای ثور محسوب می‌شوند، بلکه از لحاظ قدرتی هم با تانوس برابری می‌کنند. علاوه‌بر این، چنین اتفاقاتی نشان می‌دهد که این فیلم تا چه اندازه از ماجراهای مختلف کمیکی الهام گرفته است. ثور: عشق و تندر همین حالا هم جین فاستر جدید را از کمیک‌های آرون گرفته است و می‌خواهد از کوسه‌های فضایی هم استفاده کند. دیگر چه اتفاقی ممکن است؟

داستان فیلم ثور: عشق و تندر

چه انتظاری از فیلم Thor 4 داشته باشیم؟ براساس اطلاعاتی که هالیوود ریپورتر منتشر کرده، احتملا این اثر حس «انتقام جویان ۵» را خواهد داشت. کریس همسورث حتی گفته که داستان این فیلم «یکی از بهترین فیلمنامه‌هایی است که بعد از سال‌ها خوانده است». خب، اگر به کارگردان آن یعنی تایکا وایتیتی اعتماد داشته باشید، می‌توانید باید انتظار یک اتفاق خیلی بزرگ و چشمگیر را داشته باشید. او خبرگزاری اینترتینمنت تونایت گفت: «راگناروک را در نظر بگیرید، که من فکر می‌کنم یک اثر خیلی بزرگ، عجیب و غریب و بمبی بود. سعی داریم هر کاری را که در آن فیلم کردیم، اینجا دو برابر کنیم. بنابراین قصد داریم یک چیز خیلی دیوانه‌وار، سرگرم‌کننده‌تر و حتی با ماجراجویی خیلی بزرگتری را خلق کنیم.»

وایتیتی همچنین در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که شخصیت کورگ در فیلم ثور ۴ به‌دنبال عشق زندگی‌اش می‌گردد. علاوه‌بر این هم مشخص شد که کوسه‌های فضایی هم در این فیلم خواهند بود. نه، این یک اشتباه تایپی نیست. این موجودات در سری کتاب کمیک سال ۲۰۱۳ ظاهر شدند و مانعی بسیار تیز و خطرناک برای کسانی بودند که می‌خواستند به سیاره گورِ شرور نزدیک شوند. در این لحظه دیگر می‌دانیم که جین فاستر هم در قالب ثور می‌خواهد وارد میدان نبرد شود اما هنوز هیچ چیزی درباره اینکه او چطور به میولنیرِ خودش دست پیدا می‌کند، گفته نشده است؛ همچنین معلوم نیست که او از چه جهانی آمده است.

ناتالی پورتمن در نقش جین فاستر در ظاهر ثور مونث در فن آرت فیلم Thor: Love and Thunder

دیگر نکته مهمی که درباره داستان وجود دارد، این است که والکری می‌خواهد فردی را پیدا کند که به همراه او فرمانروای سرزمین آزگارد جدید باشد. تسا تامپسون در طی گفتگویی با خبرگزاری اینترتینمنت تونایت گفت: «او پادشاه است و اگر کسی را برای همراهی پیدا نکند، مجبور است همزمان هم پادشاه و هم ملکه باشد.» در حال حاضر جزئیات دیگر فقط در حد حدس و و گمان است. اما باید حدس و گمان داشت تا به نتیجه رسید. از آنجایی هم که فیلم عشق و تندر تا حد زیادی به خط داستانی مجموعه جیسون آرون از Mighty Thor نزدیک است، می‌توان نتیجه‌گیری‌هایی را انجام داد و اطلاعات بیشتری به‌دست آورد.

مسائلی وجود دارد که فقط ما را امیدوار می‌کنند و قطعی نیستند اما بازگشت جین فاستر می‌تواند به معنای چند چیز باشد. یکی اینکه ثور دیگر لیاقت بلند کردن چکشش را ندارد. حال اینکه چطور این اتفاق افتاده، مشخص نیست و باید صبر کنیم تا ببینیم. البته در کتاب‌های کمیک، جین روی ماه میولنیر را برمی‌دارد و شاید در فیلم هم همین اتفاق رخ دهد. یک احتمال دیگر هم این است که او از یک مولتی ورس آمده باشد؛ مفهومی که قرار است در دنباله فیلم دکتر استرنج به نام Multiverse of Madness مورد بررسی قرار بگیرد. با اینکه اطلاعات زیادی از خط داستانی منتشر نشده، اما به نظر می‌آید که گور قاتل خدایان باید شرور اصلی داستان باشد.

در کتاب‌های کمیک گور معتقد بود که خدایان ذاتا لیاقت ندارند و دنبال این بود که همه آن‌ها را بکشد. او یک بار مسیر خونینی را در سرتاسر کیهان ایجاد کرد و قتل‌های بی‌شماری را مرتکب شد. اما سرانجام توسط چندین تجسم مختلف که از برهه زمانی‌های متنوع فراخوانده شده بودند، شکست داده شد. بدون شک این داستان دستخوش تغییرات قرار خواهد گرفت اما المان‌های اصلی به همان شکل خواهد ماند. آن هم به خاطر اینکه کاملا با مضامین داستان جین فاستر و این سؤال که معنای واقعی سزاوار بودن چیست، همخوانی دارد. تمام شواهد اینطور نشان می‌دهند که گور گاد بوچر با همان شکل کمیکی خود حضور پیدا می‌کند و وفاداری زیادی به کمیک وجود دارد.

اگر چنین چیزی صحت داشته باشد، بنابراین مایتی ثور جین فاستر، می‌تواند چالش بزرگی را برای او به وجود بیاورد؛ زیرا او یک چیز کاملا متفاوت است؛ یک فانی که حالا قدرت‌های یک خدا را در اختیار دارد. او با دسته‌بندی‌های گور تفاوت دارد و همین موضوع باعث می‌شود تا او روی هدف خود بیشتر از قبل فکر کند؛ حالا یا آن را کنار بگذارد یا تشدیدش کند. یک چنین نبردی مطمئنا هیجان زیادی را برای مخاطبان فیلم Thor: Love & Thunder به وجود می‌آورد.

ناتالی پورتمن با زره مایتی ثور در فیلم Thor: Love and Thunder

ماجرای جین فاستر و مایتی ثور

در کتاب‌های کمیک، زمانی جین فاستر تبدیل به مایتی ثور می‌شود که خود اودین‌سان دیگر سزاوار بلند کردن میولنیر نیست. به همین ترتیب هم جین آن را بلند می‌کند، زیرا اعتقاد دارد که همیشه باید یک ثور وجود داشته باشد. جین در این فرایند، هزینه خیلی هنگفتی را پرداخت کرد. او در زمانی تبدیل به مایتی ثور شد که نیاز زیادی به او وجود داشت. او در آن زمان با سرطان درگیر بود و هروقت که به ثور تبدیل می‌شد، تاثیر شیمی‌درمانی او روند معکوسی به خود می‌گرفت. با اینکه موضوع تبدیل شدن جین فاستر به مایتی ثور در این فیلم تایید شده، هنوز مشخص نیست که چه شباهت‌هایی بین نسخه سینمایی و خط داستانی کمیک وجود دارد.

البته باید این نکته را هم در نظر گرفت که ممکن است تایکا وایتیتی مثل همیشه عمل کند و به‌صورت مستقیم طبق ماجراهای کمیک پیش نرود. به‌گفته خودش، این مجموعه کمیک منبع الهام خیلی بزرگی بود و پیش‌نویس‌های اولیه تا حد زیادی براساس آن نوشته شده بود؛ اما آن‌ها در مارول، همیشه همه چیز را تغییر می‌دهند. ناتالی پورتمن در اولین حضور خود در این دنیای سینمایی، تنها نقش یک اخترفیزیکدان معمولی را داشت که فقط به‌عنوان عشق بزرگ ثور شناخته می‌شد. اما به نظر می‌رسد که در این فیلم می‌خواهد بخش زیادی از توجهات را به سمت خود جلب کند. به همین ترتیب هم از ظاهر او پیداست که تمرین‌ها و رژیم‌های سنگینی انجام داده که ظاهر مناسبی برای نقشش داشته باشد؛ کسی که درکنار ثورِ کریس همسورث بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

در سری کتاب کمیک Mighty Thor از جیسون آرون، ارتباط متفاوتی بین میولنیر و حامل او شکل گرفت؛ این چکش افسون‌شده نشان داد که موجودیتی به نام God Tempest را درون خودش دارد. این قدرت کیهانی و باستانی حتی می‌تواند به نیروی فینکس هم آسیب بزند. هزاران سال پیش به سرزمین آزگارد آمد و مقابل اودین، خدای همگان، قرار گرفت. اودین هم در مقابل این موجودیت را زندانی کرد و میولنیر فعلی را به وجود آورد. اما این موجود هیچوقت اسارت خود را نپذیرفت. به همین ترتیب هم کینه بزرگی از خانواده اودین و خودش در دل داشت. می‌توان اینطور نتیجه گرفت که ثور اودین‌سان، به‌صورت کامل از قدرت‌های این چکش استفاده نمی‌کرد و به آن‌ها دسترسی نداشت.

ثور در حال مبارزه با شخصیت گور گاد بوچر

مهم‌ترین تفاوت بین ثور اودین‌سان و ثورِ جین فاستر شکل ارتباط آن‌ها با میولنیر بود.ثور به‌دنبال این بود که استاد سلاحش شود و به آن تسلط پیدا کند؛ این در حالی بود که جین، میولنیر را به‌عنوان یک متحد یا حتی یک همکار می‌دید. به این سلاح اجازه می‌داد که او را به هر سمتی که بیشترین نیاز را به او دارند، هدایت کند. با تمام این تفاسیر، جین می‌تواند قدرت کامل میولنیر را در یک رعد و برق فراخوانی کند؛ چندین برابر چیزی که ثور قادر به احضار آن بود. از همین‌رو، در میدان نبرد می‌تواند با خود اودین برابری کند. خیلی جالب است که ببینیم تا چه اندازه تایکا وایتیتی قصد دارد توانایی‌های بسیار جذاب و منحصربه‌فرد مایتی ثور را نشان دهد.

اطلاعات فاش شده از صحنه فیلم برداری ثور 4

به‌لطف جایی که فیلمبردرای در آن انجام می‌شود، اطلاعات مختلفی از آن‌جا فاش شده است. برخی از فیلم‌ها و عکس‌هایی که منتشر شده، لحظات بالقوه‌ای را از فیلم نشان می‌دهند؛ از جمله دنباله‌ای از صحنه مورد علاقه طرفداران از فیلم ثور: راگناروک. هم مت دیمون و هم لوک همسورث (برادر کریس) در صحنه فیلم‌برداری در استرالیا دیده شدند؛ آن‌ها به ترتیب هر کدام لباس‌های لوکی و ثور «جعلی» را بر تن دارند. به نظر می‌رسد که آن‌ها می‌خواهند نقش‌های مخصوص خود از نمایش آزگاردینی فیلم راگناروک را دوباره ایفا کنند؛ اتفاقات مهمی از زندگی خدای تندر را بازگو کنند. به نظر می‌رسد که ملیسا مک‌کارتی هم به آن‌ها می‌پیوندد و نقش هلا جعلی را ایفا می‌کند.

یک افشاگری دیگر مربوط‌به جین فاستر و اینکه چطور ممکن است به میولنیر خود دست پیدا کرده باشد، است. ویدیوی جدیدی نشان می‌دهد که جین به زیارتگاه اودین نزدیک می‌شود (آن هم درحالی‌که تکه‌های میولنیر در صحنه دیده می‌شود) و کم کم رفتار عجیبی از خود نشان می‌دهد؛ به نظر می‌رسد که او با سزاوار بودن خود می‌تواند میولنیر را ترمیم کند. این اتفاق شباهت خیلی زیادی به خط داستانی مجموعه Thor از جیسون آرون دارد. البته در عین حال هم ممکن است تمام این افشاگری‌ها فقط حیله و فریب باشند. بنابراین باید صبر کنیم و ببینیم که نسخه نهایی فیلم چه اتفاقاتی را در بر دارد. علاوه‌بر این، تصاویر دیگری هستند که ثور و استار لرد را با هم نشان می‌دهند. با اینکه استار لرد تفاوت خیلی زیادی با فیلم‌های قبلی خود ندارد، اما ثور ظاهر کاملا متفاوتی را انتخاب کرده است.

ثور و استار لرد سوار بر سفینه فضایی در صحنه پایانی فیلم Avengers: Endgame

از یک طرف متفاوت به نظر می‌رسد و از طرف دیگر جلیقه‌ای پوشیده است؛ همین تغییرات شباهت‌های زیادی را بین او و شخصیت تاندر استرایک به وجود آورده است. تاندر استرایک یا همان اریک مسترسون، کاراکتری از کتاب‌های کمیک مارول است که برای مدتی از میولنیر استفاده می‌کرد و اغلب هم با ثور ادغام می‌شد. البته فعلا باید صبر کنیم و ببینیم که این شباهت‌ها به نتیجه خاصی می‌رسند یا خیر. عکس‌های دیگر پشت صحنه شان گان، بازیگر نقش کراگلین در سری فیلم Guardians of the Galaxy (نگهبانان کهکشان) را نشان می‌دهد که با یک کلاه سایبرنتیکی جدید در صحنه فیلم‌برداری است؛ چیزی که از یاندو (با بازی مایکل روکر) الهام گرفته شده است.

پس تریلر ثور 4 چه شد؟

هنوز هیچ تریلر و تیزری از این فیلم منتشر نشده است. مارول عادت دارد که ۳ ۴ ماه پیش از اکران فیلم‌های خود، تصاویر و ویدیوهای تبلیغاتی را منتشر کند. اگر این موضوع درباره ثور: عشق و تندر هم صدق کند، می‌توان انتظار داشت که اواخر سال جاری میلادی تصاویر و ویدیوهایی از آن منتشر شود. تا آن زمان هم وقت خیلی زیادی مانده است و فعلا باید با تصویری که از لوگوی آن در کامیک کان سن دیگو منتشر شده بود، سر کنیم.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده