نویسنده: فریده صالحی
// دوشنبه, ۲۱ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۵۹

۷ فیلم ترسناکی که در گیشه شکست خوردند

در این مقاله می‌خواهیم ۷ فیلم ترسناکی را به شما معرفی کنیم که شکست خیلی بدی را در گیشه تجربه کردند؛ از سال ۱۹۹۵ گرفته تا آثار همین دهه گذشته اخیر سینمای هالیوود.

زمانی‌که فیلمسازها می‌خواهند اثری را تولید کنند، مهم‌ترین نکته برای آن‌ها این است که فیلمشان درنهایت اثر خوبی از آب در بیاید و نتیجه فوق‌العاده خوبی هم داشته باشد. اما مشکل زمانی به وجود می‌آید که فیلم خوب است، اما نتیجه افتضاح! منظور از نتیجه در اینجا یعنی فروش بد و استقبال ضعیف! می‌توان گفت تا حدی اتفاق تلخی برای هر سازنده‌ای است که استقبال جالبی از فیلم خوبش نشود.

به همین دلیل ما نیز تصمیم گرفتیم که همین کابوس فیلمسازها را هدف قرار دهیم؛ خصوصا آنهایی که فیلم ترسناک هستند. ما در این مقاله سراغ ۷ مورد از فیلم‌های ترسناکی می‌رویم که در باکس آفیس رسما نابود شدند. همین اول کاری هم باید گفت که ما فقط با فیلم‌هایی کار داریم که فروش خوبی در باکس آفیس نداشتند و با فیلم‌هایی که نقدهای مختلفی گرفتند اما فروش خوبی داشتند کاری نداریم. خب بدون معطلی، برویم سراغ فهرست فیلم‌های ترسناک. در ادامه ابتدا می‌توانید ویدیو را تماشا کنید و سپس اطلاعات بیشتر را در مقاله بخوانید.

تماشا در یوتیوب


تارا رید در فیلم Alone in the Dark

۷-فیلم Alone in the Dark

فیلم تنها در تاریکی

نویسنده:  الان ماستای، مایکل رش و پیتر شیرر | کارگردان:‌ اووه بول

بازیگران: کریستین اسلیتر، تارا رید و استیون درف

متاکریتیک: ۹ | راتن تومیتوز:‌ ۱

واقعا امکان نداشت در این فهرست اسم اووه بول را نیاوریم. بین تمام فیلم‌های مزخرف و مسخره‌ای که ساخته، این اثر اقتباسی که براساس یک بازی ویدیویی ساخته شده، استثناء حساب می‌شود. چرا؟ اول از همه این نکته را در نظر بگیرید که این فیلم به خاطر کیفیت خیلی پایین و دیدگاهی که نسبت به متریال اصلی خودش داشت، خیلی از طرفدارهای قدیمی این مجموعه را عصبانی کرد. از طرف دیگر هم منتقدان آن را به‌عنوان یکی از بدترین فیلم‌هایی که ساخته شده، معرفی کردند. این فیلم که یک بودجه ۲۰ میلیونی داشت، تنها توانست ۱۰.۴ میلیون آن را جبران کند. متاسفانه این فیلم در بازار خانگی موفق شد و دنباله‌ای هم در سال ۲۰۰۸ برای آن ساخته شد.


جیمی لی کورتیس روی یک قایق در فیلم Virus

۶-فیلم Virus

فیلم ویروس

نویسنده:  دنیس فلدمن، چاک فارر و جاناتان هنسلی | کارگردان:‌ جان برونو

بازیگران: جیمی لی کورتیس، دونالد ساترلند و ویلیام بالدوین

متاکریتیک: ۱۹ | راتن تومیتوز:‌ ۱۲

احتمالا همین فیلم ویروس، بزرگ‌ترین اثر علمی-تخیلی و ترسناکی محسوب می‌شود که از روی کتاب‌های کمیک اقتباس شده است و شما شاید اسم آن را هم نشنیده باشید. کلی اثر و تبلیغات مختلف حول محور این فیلم شکل گرفت. آن‌ها حتی می‌خواستند یک بازی ویدیویی مرتبط با این فیلم هم بسازند که عرضه کنند. در این فیلم عجیب و غریب، جیمی لی کورتیس نقش شخصیت اصلی یعنی کلی فاستر را برعهده داشت؛ یعنی یک همچین بازیگری هم در این فیلم بود که بتواند توجه عشقِ فیلم‌ها را به خودش جذب کند. ایده اصلی این فیلم روی کاغذ خیلی جذاب به نظر می‌آمد؛ یک نوع موجود بیگانه مبتنی بر انرژی به زمین آمده بود و قصد داشت که بعد از نابود کردند نسل بشر، زمین را تسخیر کند. شاید بپرسید نتیجه نهایی چی شد؟ جلوه‌های ویژه خیلی خوب و زیادی در این فیلم بود. ولی خب... مشکل همین جاست. این فیلم توسط منتقدان کوبیده شد و فقط توانست ۳۰ میلیون از بودجه ۷۵ میلیونی را برگرداند.


امیلی برگل با لباس خونی در فیلم The Rage: Carrie 2

۵-فیلم The Rage: Carrie 2

فیلم خشم: کری ۲

نویسنده:  رافائل موریو | کارگردان:‌ کت شیا

بازیگران: امیلی برگل، جیسون لندن و دیلن برونو

متاکریتیک: ۴۲ | راتن تومیتوز:‌ ۲۲

انتظار می‌رفت که این فیلم فقط با داشتن یک کلمه «کری» در عنوانش، تا یک حدی بتواند به سود‌دهی برسد و میزان فروش خودش را بالا ببرد. چون همان‌طور که می‌دانید، کری یکی از مهم‌ترین فیلم‌های تاریخ این ژانر محسوب می‌شود. حتی در این قسمت هم ایمی اروینگ هم برگشت تا نقش سو اسنل را بازی کند تا یک ارتباط خوب و عقلانی‌ای این وسط به وجود بیاید. اما خب هرکسی نتیجه نهایی را می‌دید، متوجه می‌شد که این فیلم کجا و کتاب و آن فیلم اصلی کجا. به اندازه زمین تا آسمان با هم تفاوت داشتند و هر سینما‌دوستی این را متوجه می‌شد. با اینکه این فیلم از طرف شرکت‌های خوبی هم آمده بود، اما فقط توانست ۱۷.۸ میلیون دلار از بودجه ۲۱ میلیونی را برگرداند.


ناتاشا مک‌الهون در فیلم FeardotCom

۴-فیلم FeardotCom

فیلم فیِر دات کام

نویسنده:  یوزفین کویل | کارگردان:‌ ویلیام مالون

بازیگران: استیون درف، ناتاشا مک‌الهون و استیون ری

متاکریتیک: ۱۶ | راتن تومیتوز:‌ ۳

اوایل دهه ۲۰۰۰ بود که اینترنت تازه از مرحله مقدماتی خودش گذشته بود و داشت به همین نیروی همه جانبه امروزی تبدیل می‌شد. برای همین بهترین زمان برای چنین فیلم ترسناکی بود. فیلم FeardotCom یک سری شباهت‌های مختلفی با آثار تکنوهراسی قبل از خودش مثل Videodrome و Ringu داشت؛ اما در بحث خشونت و وحشی‌گری نتوانست به پای آن‌ها برسد و جایگاه خوبی داشته باشد. درسته که این فیلم به نوبه‌ی خودش نقطه قوت‌هایی هم داشت اما آن‌ها آنقدر زیاد نبودند که بتوانند عیب‌های اساسی فیلمنامه را بپوشانند. این فیلم با همکاری شرکت‌های مختلفی از آمریکا، انگلیس و آلمان ساخته شد. خلاصه که این آش شله قلم‌کار، با بودجه ۴۰ میلیونی که داشت، فقط توانست ۱۸.۹ میلیون دلار آن را پس بگیرد.


کریسپین گلاور به همراه یک موش در فیلم Willard

۳-فیلم Willard

فیلم ویلارد

نویسنده:  گلن مورگان | کارگردان:‌ گلن مورگان

بازیگران: کریسپین گلاور، لورا هرینگ و جکی باروز

متاکریتیک: ۶۱ | راتن تومیتوز:‌ ۶۴

اگر شما عکس کریسپین گلاور را به یک سینمادوست معمولی نشان دهید، احتمالا می‌گوید که این آدم را در فیلم Charlie’s Angels یا اثر فوق‌العاده‌ی جورج مک‌فلای یعنی Back to the Future دیده است. اما در دنیای ژانر ترسناک، این بازیگر بیشتر از هر چیزی برای ایفای نقش در این فیلم بخت برگشته شهرت به‌دست آورد. Willard اثر سال ۲۰۰۳ محسوب می‌شود که یک فیلم ترسناک و بازسازی یک اثر دیگر است. این اثر داستان یک آدم منزوی و جامعه‌گریز را حکایت می‌کند که با موش‌ها دوست می‌شود و آن‌ها را آموزش می‌دهد. این فیلم خیلی باب میل منتقدان نبود اما باز هم با استقبال خوبی روبه‌رو شد. عملکرد گلاور در نقش شخصیت اصلی خیلی خیلی خوب بود و باعث شد که در جشنواره Saturn Awards نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد شود. متاسفانه تمام این موفقیت‌ها تبدیل به بلیط فروخته‌شده نشد و تنها ۱۱.۵ میلیون دلار از این فیلم درآمد.


کودکانی با چشمان درخشان در فیلم Village of the Damned

۲-فیلم Village of the Damned

فیلم دهکده نفرین‌شدگان

نویسنده:  جان ویندهام و جان کارپنتر | کارگردان:‌ جان کارپنتر

بازیگران: کریستوفر ریو، کریستی آلی و لیندا کازلاوسکی

متاکریتیک: ۴۱ | راتن تومیتوز:‌ ۳۱

زمانی‌که در سال ۱۹۶۰ رمان The Midwich Cuckoos از جان ویندهام برای اولین‌بار به‌صورت سینمایی اقتباس شد و با اسم Village of the Damned به نمایش درآمد؛ فوق‌العاده مورد استقبال قرار گرفت و تحسین شد. حتی کار به جایی رسید که یک دنباله هم برای آن ساخته شد. اما متاسفانه هیچکدام از این اتفاقات خوب، برای نسخه ۱۹۹۵ و بازسازی آن رخ نداد. این فیلم تازه زیر نظر جان کارپنتر که کارگردان پروژه بود، ساخته شد... چه چیزی بدتر از این؟ این فیلم با اینکه بودجه‌ای ۲۲ میلیون دلار داشت، اما فقط توانست ۹.۴ میلیون دلار آن را از باکس آفیس داخلی جبران کند. حتی منتقدان هم کلی از آن انتقاد کردند. این فیلم حتی نامزد دریافت تمشک طلایی هم شد.

خب... قبل از اینکه ببینیم مورد اول چیست، طبق معمول سراغ فیلم‌هایی می‌رویم که می‌توانستند در این فهرست قرار بگیرند اما متاسفانه بخت با آن‌ها یار نبود:

  • فیلم The Apparition از سال ۲۰۱۲ و شرکت برادران وارنر
  • فیلم Bad Moon از سال ۱۹۹۶ و شرکت برادران وارنر
  • فیلم Suspiria از سال ۲۰۱۸ و شرکت آمازون استودیوز
  • فیلم The Monster Squad از سال ۱۹۸۷ و شرکت تری‌استار پیکچرز

یک گوی بزرگ در تالار جاذبه در فیلم Event Horizon

۱-فیلم Event Horizon

فیلم افق رویداد

ویسنده:  فیلیپ آیزنر و اندرو کوین واکر | کارگردان:‌ پل دبلیو. اس. اندرسون

بازیگران: لارنس فیشبرن، سام نیل و کاتلین کویینلان

متاکریتیک: ۳۵ | راتن تومیتوز:‌ ۲۸

این فیلم با بودجه ۶۰ میلیون دلاری‌ای که داشت، در باکس آفیس فقط چیزی حدود ۲۶.۷ میلیون دلار درآورد... شکست بزرگتر از این هم مگر است؟ جالب است بدانید که این اثر، حتی در ژانر علمی-تخیلی و ترسناک، تبدیل به یک فیلم کالت و کلاسیک هم شد. شما فکر کنید که بازیگرهایی مثل سام نیل و لارنس فیشبرن در این فیلم بودند، یک کارگردان خوب و نسبتا تازه‌کاری مثل پاول اندرسون هم داشت... خب مشخص است که شرکت پارامونت انتظارات خیلی زیادی داشت. تا آن زمان، اندرسون فقط یک فیلم Mortal Kombat (مورتال کامبت) را تولید کرده بود که در باکس آفیس موفقیت خیلی زیادی داشت. برای همین هم تصمیم گرفت که برای پروژه بعدی این فیلم را بسازد. اما خب... بازی بدی را شروع کرد!

در ادامه پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین فیلم های ترسناک 2022 را مشاهده کنید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده