نویسنده: فریده صالحی
// شنبه, ۹ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۰۱

واکنش منتقدان به فیلم The Father - پدر

فیلم درام پدر (The Father) با بازی آنتونی هاپکینز و اولیویا کولمن، اخیرا به‌صورت محدود در سینماها نمایش داده شد و نمرات خیلی خوبی را از منتقدان مطرح جهانی گرفت.

فیلم The Father یا در زبان فارسی «پدر» یکی از جدیدترین آثار درام شرکت سونی پیکچرز کلاسیک (Sony Pictures Classics) است که به‌دست تهیه‌کننده، نمایشنامه‌نویس و کارگردان نسبتا ناشناس فرانسوی به‌نام فلوریان زلر ساخته شده است. در فیلم پدر، بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند آنتونی هاپکینز در نقش آنتونی، اولیویا کولمن در نقش انه، روفس سوئل در نقش پاول، ایموجن پوتس در نقش لورا، مارک گیتیس در نقش بیل و اولیویا ویلیامز در نقش کترین و غیره حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

مقاله مرتبط

فیلم پدر در تاریخ ۲۷ ژانویه (۷ بهمن) در جشنواره فیلم ساندنس که بزرگ‌ترین جشنواره فیلم‌های مستقل در آمریکا محسوب می‌شود، برای اولین‌بار به نمایش درآمد. بعد از گذشت یک سال و تاخیرهایی که پشت سر گذاشت، این فیلم بالاخره در تاریخ ۲۶ فوریه (۷ اسفند) به‌صورت محدود در سینماهای خاص و انتخاب‌شده‌ی ایالات متحده روی پرده نقره‌ای رفت. البته شرکت سونی پیکچرز در نظر دارند که در تاریخ ۱۲ مارس (۲۲ اسفند) به‌صورت گسترده آن را اکران و بعد هم در تاریخ ۲۶ مارس (۶ فروردین) آن را به‌صورت ویدیویی و دیجیتالی در دسترس مخاطبان و دوست‌داران قرار دهند. تا به این لحظه این اثر درام امتیاز ۸۸ را از بین ۳۰ بررسی فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است.

نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود فلوریان زلر و کریستوفر همپتون بوده است. این دو هنرمند، فیلمنامه را براساس نمایشنامه‌ای که توسط فلوریان زلر با نام Le Père اجرا شده بود، نوشتند. در بحث تهیه‌کنندگی این اثر هم دیوید پارفیت، جین لوئیس لیوی، فیلیپه کارکاسونه، کریستوف پادون و سایمون فرند فعالیت کرده بودند. این فیلم به‌طور کلی بررسی‌های خوبی را از منتقدان گرفت که اکثر آن‌ها هم نمرات روبه‌بالایی را به آن داده بودند. سایت متاکریتیک هم علامت «Must-See» را به آن داده که تماشای آن را الزامی عنوان کرده است. همه منتقدانی که این اثر را تماشا کردند، آن را غرق تحسین کردند و به تعریف و تمجید از بازی هاپکینز و کولمن پرداختند و نحوه نمایش زوال عقل را مورد تحسین قرار دادند. لازم به ذکر است که این اثر، نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب برای بخش بهترین فیلم درام و همچنین ۳ بخش دیگر شده است. از طرف دیگر هم ۹۹ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر درام را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۱۰۰ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند.

از آن‌جا که مدتی است فیلم The Father در سینماهای مختلف نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه بررسی فیلم و سریال، نظرات و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر بررسی فیلم The Father از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

آنتونی که در سن ۸۰ سالگی قرار دارد، اصلا قبول نمی‌کند که در طی این دوران، از دخترش کمترین کمکی را بگیرد؛ آن هم در شرایطی که به مرور زمان ضعیف‌تر و پیرتر از قبل می‌شود. در طی مدت زمانی‌که او در تلاش است تا با شرایط متغیر خود کنار بیاید و آن‌ها را درک کند، کم کم به در رابطه با عزیزانش، ذهن خود و همچنین تار و پود واقعیتی که او را احاطه کرده است، دچار شک و تردید می‌شود.

آنتونی هاپکینز در نقش هاپکینز در فیلم The Father روی مبل نشسته است

حال بیایید با هم نگاهی به بررسی‌های منتشر شده از فیلم The Father بیندازیم:

آلیسون ویلمور | ولچر

۱۰۰ از ۱۰۰

استادانه و البته آزاردهنده. فیلم The Father یک اثر بسیار خوش‌ساخت محسوب می‌شود که یک سازوکار محکوم با چاشنی عشق را برای مخاطب خود حکایت می‌کند؛ چیزی که درنهایت فقط با تراژدی و غم به پایان می‌رسد.

رکس رید | آبزرور

۱۰۰ از ۱۰۰

یک بازی قدرتمند، مسحورکننده و کاملا دلخراش دیگر از آنتونی هاپکینز بزرگ که نیروی خود فیلم پدر را چندین برابر می‌کند.

پیتر تراورس | ای بی سی

۹۰ از ۱۰۰

آنتونی هاپنکینز در این اثر رسما یک مستر کلاس بازیگری را به نمایش می‌گذارد؛ آن هم در قالب مردی که زمانی‌که یک بسیار درخشان و باهوش بوده است و حالا کم کم دارد توانایی‌های ذهنی خود را به واسطه زوال عقل، از دست می‌دهد. فلوریان زلر که برای اولین‌بار پا به عرصه کارگردانی سینما گذاشته است، نمایش «شاه لیر» مدرن خود را به یک اثر سینمایی فوق‌العاده تبدیل می‌کند.

اوون گلیبرمن | ورایتی

۹۰ از ۱۰۰

فیلم The Father یک اثر نسبتا کوچک (از لحاظ مقیاسی و تعداد شخصیت‌ها) محسوب می‌شود اما به خوبی توانایی هنری خود را برای پیچ و تاب واقعیت، نشان می‌دهد؛ البته بدون اینکه خسته‌کننده و آزاردهنده شود.

آنتونی هاپکینز و اولیویا کولمن در فیلم The Father مقابل یک آینه

برایان لوری | سی ان ان

۸۰ از ۱۰۰

فیلم پدر، یک اثر تفریحی به حساب نمی‌آید و نمی‌توان آن را یک فیلم پیک‌نیکی دانست؛ بلکه اثری است که اصلا نمی‌توان آن را فراموش کرد. آن هم با وجود بازی فوق‌العاده‌ای که آنتونی هاپکینز نشان داده است.

بنجامین لی | گاردین

۸۰ از ۱۰۰

این فیلم باتوجه‌به موضوع اصلی‌ای که در خود دارد، یک تجربه تماشایی دشوار و اغلب هم بسیار بی‌رحمانه را برای مخاطب ایجاد می‌کند؛ نه فقط به‌خاطر داستان‌سرایی خاصی که دارد، بلکه به‌خاطر بازی ویرانگر آنتونی هاپکینز در نقش اصلی داستان.

گرگوری الوود | پلی فهرست

۷۵ از ۱۰۰

با وجود تلاش‌های خیلی زیاد هاپکینز و گروه فوق‌العاده‌ای که در این اثر وجود دارد، اما زلر باز هم نمی‌تواند اولین اثر بلند و سینمایی خود به‌عنوان کارگردان را از ریشه‌های تئاتری آن جدا کند.

کی. آستین کالینز | رولینگ استون

۶۰ از ۱۰۰

نحوه برداشت از پایان این فیلم، کاملا به خودتان بستگی دارد؛ ممکن است آن را خیلی شسته و رفته ببینید یا اینکه آن را نسبتا مکاشفه‌آمیز تلقی کنید. اما احساساتی که درون فیلم قرار داده شده است، درخششی کاملا به یاد ماندنی دارد.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم The Father نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری خیلی خوب، جذاب و سرگرم‌کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده