// سه شنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۵۹

لیگ عدالت زک اسنایدر | داستان واقعی و عجیب ساخت فیلم

برای تعدادی از طرفداران زک اسنایدر، ساخته شدن فیلم Zack Snyder's Justice League (اسنایدر کات) حکم جمع شدن آب ریخته روی زمین را دارد. ولی خود او چهار سال قبل دختری را از دست داد که هرگز به زندگی بازنمی‌گردد.

زک اسنایدر برای تکمیل فیلم Zack Snyder's Justice League حتی یک دلار هم دریافت نکرد

او آتمن (Autumn) نام داشت؛ دختر ۲۰ساله‌ی زک اسنایدر و دبورا اسنایدر که خودکشی وی ضربه‌ی دهشتناکی به این فیلم‌ساز زد. زک اسنایدر می‌گوید که مرگ آتمن مثل رعد و برق بر زندگی آن‌ها فرود آمد و روی تمام کار او تاثیر گذاشت؛ حتی روی تمام فیلم‌هایی که وی بعد از مرگ دختر خود باید روی آن‌ها کار می‌کرد. آن‌چه در ادامه می‌خوانید کوچک‌ترین اهمیتی به سطح کیفی فیلم Zack Snyder's Justice League نمی‌دهد. لیگ عدالت، نسخه‌ی زک اسنایدر مثل هر ساخته‌ی سینمایی و تلویزیونی دیگر پخش خواهد شد و هر تماشاگر و منتقد محترم نظر خود راجع به آن را اعلام خواهد کرد. ولی این مقاله به روایت ماجرای واقعی جنگ طولانی مدت یک فیلم‌ساز با استودیو و تراژدی خانوادگی او می‌پردازد. آنتونی برزنیکان از مجله Vanity Fair در مقاله‌ی مفصل خود راجع به یک داستان حقیقی نوشته است؛ قصه‌ی عجیبی که پخش فیلم Zack Snyder's Justice League تنها حکم پایان‌بندی آن را دارد.

در سال ۲۰۱۷ میلادی فیلم Justice League جاس ویدون اکران شد. دروغ بزرگ تیتراژهای آغازین و پایانی این فیلم ابرقهرمانی هم آن بود که زک اسنایدر را به‌عنوان کارگردان معرفی می‌کرد. درحالی‌که استودیوهای برادران وارنر تنها برای آن که تعداد ارقام چک‌های حقوقی چند مدیر بیشتر شود، فیلم لیگ عدالت را شتاب‌زده در سال ۲۰۱۷ میلادی روی پرده‌های نقره‌ای برد.

آن‌ها اگر انقدر عجله نداشتند، می‌توانستند به زک اسنایدر برای کنار آمدن با مرگ دل‌خراش دختر خود وقت بدهند؛ تا فیلم تأخیر بخورد، او پس از مدتی به پروژه بازگردد و با تمام فشارهای موجود کار خود را به پایان برساند. ولی آن‌ها در اولین فرصت عملا به‌صورت غیررسمی زک اسنایدر را اخراج کردند و با جاس ویدون به‌صورت کلی فیلم لیگ عدالت را تغییر دادند. ویدون اسم خود را فقط به‌عنوان یکی از دو نویسنده‌ی فیلم Justice League در تیتراژ گذاشت. ولی واقعیت این است که جاس ویدون بخش‌های بسیار بسیار زیادی از فیلم را تغییر داد.

تماشا در یوتیوب

برای درک بهتر موضوع باید بدانید که از کل ۴ ساعت Zack Snyder's Justice League، کمتر از یک ساعت را سکانس‌های تقریبا یکسان بین Justice League سال ۲۰۱۷ میلادی و این فیلم لیگ عدالت اصلی زک اسنایدر (اسنایدر کات) تشکیل می‌دهند. تازه در همین یک ساعت هم سکانس‌هایی را می‌یابید که نسخه‌ی متفاوت آن‌ها در فیلم سال ۲۰۱۷ قرار داشت. زیرا ویدون و وارنر می‌خواستند چه از لحاظ داستانی و چه از لحاظ بصری به افزایش شوخی‌ها، کاهش لحظات تاریک و ازبین‌بردن لحن جدی فیلم زک اسنایدر بپردازند.

همسر اسنایدر از او خواست که هرگز فیلم Justice League سال ۲۰۱۷ را تماشا نکند. او می‌دانست که دیدن آن فاجعه که به اسم زک اسنایدر اکران شد، قلب وی را بیشتر از قبل می‌شکند

عجیب این‌جا است که پس از اعمال همه‌ی تغییرات، باز هم وارنر فیلم را با ذکر عبارت A Zack Snyder Film (یک فیلم از زک اسنایدر) در تیتراژ اکران کرد. البته که دست بردن برادران وارنر در کار زک اسنایدر و دیگر فیلم‌سازهای خود اتفاق تازه‌ای نبود. این استودیو حتی باعث‌وبانی شکل‌گیری بسیاری از مشکلات فیلم Suicide Squad و فیلم Batman v Superman: Dawn of Justice است. تیم مدیریت استودیو مخصوصا در آن زمان مدام به تصمیمات مختلف خود و فیلم‌سازهای استخدام‌شده شک می‌کرد. برای نمونه وقتی دیوید آیر مشغول تدوین جوخه انتحار بود، وارنر ناگهان به استخدام یک شرکت ساخت تبلیغات تلویزیونی پرداخت، فیلم را از کارگردان گرفت، چندین و چند روز فیلم‌برداری مجدد انجام داد و با حذف بخش قابل توجهی از سکانس‌های تکمیل‌شده توسط آیر، فیلم Suicide Squad را با تدوینِ فان (!) یک شرکت تبلیغاتی به سینماها فرستاد. نتیجه هم بی‌نظمی بی‌پایانی است که شوربختانه ذره‌ذره‌ی هویت DCEU را تشکیل می‌دهد.

تصویر سیاه و سفید جوکر با بازی جرد لتو در فیلم لیگ عدالت، نسخه زک اسنایدر یعنی احتمالا یکی از بهترین فیلم های ۲۰۲۱ با درجه سنی R

زک اسنایدر هرگز فیلم Justice League، محصول سال ۲۰۱۷ میلادی را تماشا نکرد. او می‌خواست این کار را انجام بدهد. ولی دبورا اسنایدر یعنی همسر او درکنار کریستوفر نولان جلوی زک اسنایدر را گرفت. این دو نفر فیلم را در یک اکران خصوصی دیدند و به زک اسنایدر گفتند که به هیچ عنوان آن را تماشا نکند. دبورا می‌گوید: «دیدن آن فیلم تجربه‌ی عجیبی بود. نمی‌دانم چند نفر چنین تجربه‌ای داشته‌اند؛ اینکه مدت‌ها روی یک اثر کار کنی، از آن جدا بشوی و سپس ببینی که چه بر سر آن آمد. من می‌دانستم که دیدن این فیلم، قلب زک را می‌شکند».

نولان هم که هیچ نقشی در نسخه‌ی اکران‌شده از فیلم Justice League نداشت و صرفا وارنر در تیتراژ به او عنوان تهیه‌کننده‌ی اجرایی را داد، به اسنایدر گفت که هرگز نمی‌تواند آن فیلم را ببیند. البته که آن فیلم در گیشه هم عملکرد مالی اسفناکی داشت. فیلم Justice League با بودجه‌ی ۳۰۰ میلیون دلاری ساخته شد و بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار، هزینه‌ی تبلیغات آن بود.

زک اسنایدر حتی یک دلار هم برای تکمیل اسنایدر کات حقوق نگرفت؛ تا آزادی عمل کامل برای تکمیل فیلم Zack Snyder's Justice League را داشته باشد

پس در مجموع فیلم سال ۲۰۱۷ بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون دلار خرج داشت و درنهایت به فروش ۶۵۷ میلیون دلاری سینمایی رسید؛ فروشی سینمایی که حدودا فقط نیمی از آن به استودیو می‌رسد و عملا باعث شد برادران وارنر ضرر چند ۱۰ میلیون دلاری را به خاطر این فیلم متحمل شود. چه کسی فکر می‌کرد یک روز فیلم لیگ عدالت دی سی ساخته شود و به‌جای سودآوری به چنین عملکرد مالی فاجعه‌بار و زشتی چنگ بزند؟

طرفداران اسنایدر سال‌ها به اعتراض ادامه دادند. آن‌ها از وارنر می‌خواستند که زک اسنایدر را به پروژه بازگرداند و به او زمان و بودجه‌ی کافی برای تکمیل فیلم را بدهند. رسانه‌ها احتمال رخ دادن این اتفاق را برابر با عدد ۰ می‌دانستند. ولی طی چند جلسه زک اسنایدر توانست به‌جای برادران وارنر، شرکت صاحب این استودیوها یعنی AT&T را راضی کند. او به شرکت AT&T نشان داد که چه‌قدر بی‌اندازه طرفدارها به فیلم لیگ عدالت اصلی (اسنایدر کات) اهمیت می‌دهند و چه‌قدر منتقدها و بینندگان از فیلم لیگ عدالت سال ۲۰۱۷ متنفر هستند.

شرکت AT&T فرصت را برای جلب توجه بیشتر به شبکه HBO Max مناسب دید و بیشتر از ۷۰ میلیون دلار بودجه‌ی لازم برای تکمیل اسنایدر کات (فیلم Zack Snyder's Justice League) را از ذخیره‌ی مالی بخش تبلیغاتی شبکه آنلاین HBO Max تأمین کرد. غیرممکن واقعا ممکن شد و در اتفاقی شاید کاملا بی‌سابقه در هالیوود، یک فیلم‌ساز توانست برگردد و نسخه‌ی بسیار متفاوت و اصلی فیلم خود را بدون دخالت استودیو بسازد. زک اسنایدر در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی برای تکمیل فیلم لیگ عدالت اصلی هیچ حقوقی نگرفت و فقط از شرکت AT&T درخواست کرد که اولا هزینه‌ی لازم برای ساخت فیلم (۷۰ میلیون دلار) را تأمین کند و ثانیا حداقل حالا دیگر به او آزادی عمل کامل بدهد.

حتی پیش از آغاز ماجراهای جدایی او از فیلم Justice League، بسیاری از ایده‌ها و برنامه‌ریزی‌های زک اسنایدر در طول سال‌ها توسط برادران وارنر لگدمال شدند. ولی پس از سال‌ها تکرار شدن هشتگ‌های طرفداران، بالاخره کارگردان فیلم واچمن، فیلم Dawn of the Dead و انیمیشن Legend of the Guardians: The Owls of Ga'Hoole در تاریخ ۱۸ مارچ (۲۸ اسفند) می‌تواند بهترین و کامل‌ترین نسخه‌ی ممکن فیلم لیگ عدالت از نگاه خود را از شبکه HBO Max پخش کند. اما هیچ هشتگی نمی‌تواند زندگی دختر زک اسنایدر را به او بازگرداند.

(۷ پاراگراف بعدی مقاله شامل توضیحاتی می‌شوند که شاید مطالعه‌ی آن‌ها برای برخی از افراد آزاردهنده باشد)

تصویر سیاه و سفید زک اسنایدر در کنار دختر خود که از دنیا رفت

درحالی‌که اسنایدر میان بحث‌های پیاپی با استودیوهای برادران وارنر در رابطه با محتوای فیلم لیگ عدالت بود، دختر ۲۰ساله و دانشجوی او در خانه حضور داشت؛ از دانشگاه به خانه آمده بود. او که مدت‌ها با افسردگی دست‌وپنجه نرم می‌کرد، به زندگی خود پایان داد. به همین خاطر اسنایدر دو سال از کار فاصله گرفت و روی همسر و دیگر فرزندان خود تمرکز داشت؛ تا اینکه آرام‌آرام اعضای خانواده پروسه‌ی سخت بهبود یافتن و بیرون آمدن از اتمسفر این رخداد تکان‌دهنده را طی کردند. زک اسنایدر و دبورا اسنایدر حالا پروسه‌ی ساخت اسنایدر کات را به پایان رسانده‌اند و مشغول انجام کارهای نهایی فیلم Army of the Dead هستند؛ یک فیلم زامبی‌محور که قرار است آغازگر مجموعه‌ای جدید برای شبکه آنلاین نتفلیکس باشد.

زک اسنایدر با چشم‌های اشک‌آلود می‌گوید: «از من می‌پرسید که زندگی او چه‌قدر ارزش دارد؟ می‌گفتم منظور تو چیست؟ معلوم است که بیشتر از هر شخص و هر چیزی ارزش داری»

پس از مرگ آتمن، زک اسنایدر فهمید که دیگر قدرت جنگیدن مداوم با وارنر را ندارد و باید انرژی خود را صرف خانه و خانواده کند. حالا بعد از این همه سال، فیلم‌ساز مورد بحث می‌گوید که به خاطر طرفداران و به خاطر دختر خود به پروژه بازگشت: «در تیتراژ پایانی فیلم نوشتم: For Autumn (برای آتمن، دخترم)». زک اسنایدر درحالی‌که سر خود را پایین آورده است، این‌گونه خطاب به رسانه ونیتی فیر مسئله را توضیح می‌دهد: «بدون آتمن نمی‌توانستم این فیلم را تکمیل کنم».

اسنایدر درحالی‌که با لبخند روحیه‌ی پرانرژی آتمن در کودکی را به یاد می‌آورد، از او می‌گوید: «وقتی که یک طفل بود و یک سال و چند روز سن داشت، او را به سرپرستی گرفتیم. پدر بودن برای فرزندی به سرپرستی‌گرفته‌شده کاری کرد که به داستان Kal-El (سوپرمن) علاقه‌مند شوم؛ موجودی قدرتمند که به خاطر تربیت پدر و مادری که او را در زمین به سرپرستی گرفتند، تبدیل به سوپرمن شد».

تصویر سیاه و سفید رویارویی بتمن و جوکر در راهرو فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر

با اینکه بیشتر از سه سال از مرگ آتمن می‌گذرد، اسنایدر همچنان گاهی از افعال گذشته و گاهی از افعال متعلق به زمان حال برای صحبت راجع به دختر خود بهره می‌برد: «آتمن تنها فرد متفاوت خانواده‌ی ما است. او تنها طرفدار واقعی من بود. سایر اعضای خانواده...». اسنایدر کمی می‌لرزد. امروز فرزند دیگر او یعنی الی به فیلم‌سازی علاقه‌مند شده است. اما آتمن تنها فرزند خانواده بود که عشق کودکانه، خالص و درونی زک اسنایدر به خدایان، بیگانه‌ها و ابرقهرمان‌ها را لمس می‌کرد. زک اسنایدر مجددا به اشتباه با فعل متعلق به زمان حال، صحبت‌های خود را ادامه می‌دهد: «او بسیار خلاق است». مکث می‌کند و می‌گوید: «آتمن یک نویسنده بود. در کالج سارا لارنس درس می‌خواند که یک نویسنده بشود».

زک اسنایدر واقعا بخش‌های زیادی از فیلم را با درنظرگرفتن آتمن ساخت. مثلا سایبورگ با بازی ری فیشر در فیلم Justice League بازیکن فوتبال آمریکایی است که در یک تصادف وحشتناک به‌شدت آسیب می‌بیند و توسط پدر خود تبدیل به موجودی نیمه‌روباتیک می‌شود تا زنده بماند. ژاکتی که این شخصیت در برخی از دقایق کلیدی فیلم لیگ عدالت به تن کرده، لباسی است که اسنایدر عکس آتمن با آن را در گوشی خود دارد.

سایبورگ با بازی ری فیشر میان دو دیوار با لباس خاص در پشت صحنه ساخت فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر

آتمن در جلسات روان‌درمانی شرکت می‌کرد و به مصرف برخی از داروهای تجویزشده توسط پزشک می‌پرداخت. اما افسردگی به شکلی وحشیانه به حمله به او ادامه می‌داد. اسنایدر با لرزش بدن و کلماتی که ذره‌ذره از دهان او بیرون می‌آیند، از وضعیت روحی آتمن می‌گوید: «مدام درباره‌ی ارزش خود سؤال می‌پرسید. به من می‌گفت چه‌قدر ارزش دارم؟ باید چه کار کنم؟ زندگی من چه هدفی دارد؟». زک اسنایدر اشک می‌ریزد: «به او می‌گفتم معلوم است که فوق‌العاده‌ای! چرا درباره‌ی ارزش خود سؤال می‌کنی؟ تو بیشتر از هر شخص و هر چیزی در جهان ارزش داری! او فقط به آرامی جواب می‌داد آره».

به‌گفته‌ی زک اسنایدر، آتمن از نویسندگی برای تخلیه‌ی درد خود استفاده می‌کرد؛ با کلماتی که پرشده از درد بودند یا حداقل آن را توضیح می‌دادند. آتمن عاشق داستان‌های علمی-تخیلی بود. زک اسنایدر: «شخصیت‌هایی که دختر من خلق می‌کند، همواره مشغول مبارزه با موجوداتی متعلق به یک بعد دیگر هستند؛ دشمنانی که فقط و فقط خود قهرمان داستان می‌توانست آن‌ها را ببیند. اما نبرد جدی بود. حالا می‌فهمم که آن جنگ هر روز برای خود او رخ می‌داد. فکر می‌کنم آدم‌های زیادی هر روز مشغول این جنگ هستند و فقط به تو نگاه می‌کنند، لبخند می‌زنند و سر تکان می‌دهند». بعد از آتمن، اسنایدر دیگر اهمیتی نمی‌داد که استودیو به او احترام می‌گذارد یا نه. او درکنار دبورا چند هفته تلاش کرد تا به کار ادامه بدهد. اما دیگر جانی برای مبارزه‌ی پیاپی با یک استودیو نداشت و همان‌گونه که بالاتر خواندید، از پروژه جدا شد. وارنر هم به دروغ در فضای مجازی این شایعه را مطرح کرد که اصلا خود اسنایدر به انتخاب ویدون پرداخت تا فیلم را اصلاح و تکمیل کند!

زک استایدر مشغول کنترل دوربین در پشت صحنه ساخت اسنایدر کات یعنی فیلم لیگ عدالت اصلی شبکه HBO Max

اکثر منتقدها هیچ‌وقت زک اسنایدر را دوست نداشتند. حتی به‌سادگی می‌توانید بگویید از او متنفر هستند. ولی بارها و بارها به همه اثبات شد که بین بینندگان، اسنایدر جامعه‌ی بزرگی از طرفدارها را پیدا کرده است. افراد زیادی با فیلم‌های اسنایدر مشکل دارند. ولی کم هم نیستند آدم‌هایی که سینمای او را به باد ستایش می‌گیرند. این وسط نه می‌توان برخی از موفقیت‌های مالی/باکس‌آفیسی عظیم برخی از فیلم‌های او را انکار کرد و نه کسی فراموش می‌کند که بازیگرانی همچون جرارد باتلر، گل گدوت و هنری کویل به‌معنی واقعی کلمه بخش قابل توجهی از شهرت امروز خود را بدهکار فیلم‌های زک اسنایدر هستند.

همچنین فارغ از تمامی انتقادها نمی‌توان انکار کرد که اسنایدر واقعا چشم‌انداز خود را در خلق نسخه‌ی سینمایی شخصیت‌های دی‌سی داشت. مسئله این نیست که این چشم‌انداز ایده‌آل بود یا افتضاح. مسئله این نیست که چند نفر از آن متنفر و چند نفر به آن علاقه‌مند بودند. صرفا واقعیت این بود که برخلاف بسیاری از نویسندگان و کارگردان‌های فعال در سینمای ابرقهرمانی چند سال اخیر، زک اسنایدر هویت شخصی کار خود را به فیلم‌ها می‌آورد و برای آن‌ها اهمیت زیادی قائل می‌شد؛ چه وقتی عکاسی‌های پشت‌صحنه را هم شخصا انجام می‌داد و چه وقتی نسخه‌هایی حداقل ظاهرا تاریک‌تر و بزرگ‌سالانه‌تر از شخصیت‌هایی همچون سوپرمن را به سینما برد.

بتمن بن افلک با عینک محافظ بزرگ و لباس چرمی در فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر یعنی اسنایدر کات

رفتار وارنر در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ میلادی به قدری توهین‌آمیز و بچگانه شده بود که هر روز جف جانز یا جان برگ سر هر صحنه‌ی فیلم‌برداری حضور داشتند تا کارگردان فیلم دست از پا خطا نکند و از مسیر مورد نظر استودیو خارج نشود

او به چالش کشیدن انتظارات مخاطب و استانداردها را دوست داشت. پس از واکنش‌های تند استودیو نمی‌ترسید. فقط آکوامن ارباب‌گونه‌ی کتاب‌های کمیک با موهای بلوند و چشم‌های آبی را با آکوامن اجراشده توسط جیسون موموآ مقایسه کنید. اسنایدر آکوامن را تبدیل به شخصیتی با موهای بلند سیاه کرد و لحن فعلی را به او داد.

بسیاری از افرادی که برخی از نقاط قوت دنیای سینمایی دی‌سی را ستایش می‌کنند و فقط به دو فیلم اکران‌شده توسط اسنایدر در این دنیا لعنت می‌فرستند، از یاد برده‌اند که او مسئول شکل‌گیری اکثر نقاط قوت است. البته که وارنر قدم به قدم برنامه‌ی بلندمدت اسنایدر را نابود کرد. چون باور داشت فیلم‌های DCEU باید همگی بالای یک میلیارد دلار فروش داشته باشند و عین مارول بشوند.

نکته‌ی طعنه‌آمیز ماجرا هم آن است که اسفناک‌ترین شکست‌های مالی برادران وارنر با فیلم‌های دی‌سی (فیلم Justice League جاس ویدون، فیلم Wonder Woman 1984 و فیلم Harley Quinn: Birds of Prey) در سال‌های اخیر یا همان دوران عدم حضور اسنایدر رقم خوردند. حالا او به‌زودی فیلم Zack Snyder's Justice League را با مدت‌زمان ۴ ساعت، ۱ دقیقه و ۲۸ ثانیه و با درجه‌ی سنی بزرگ‌سال پخش می‌کند. اثری که میزان استقبال از تیزر، تریلر، پوسترها و اخبار رسمی آن به مراتب فراتر از انتظارات استودیوهای برادران وارنر و شرکت AT&T بود. لیگ عدالت، نسخه‌ی زک اسنایدر (اسنایدر کات) به احتمال بسیار زیاد آخرین همکاری این فیلم‌ساز ۵۵ساله با وارنر را رقم می‌زند.

عکاسی زک اسنایدر از ابرقهرمان های دی سی در پشت صحنه ساخت فیلم لیگ عدالت اصلی

پیش از اخراج زک اسنایدر از فیلم Justice League، میزان شک داشتن وارنر به فردی که برای معماری DCEU انتخاب کرده بود، مدام احمقانه‌تر از قبل به نظر می‌آمد. مثلا استودیو به‌صورت رسمی افرادی همچون جان برگ و جف جانز را مثل ناظم سر صحنه‌ی تمامی فیلم‌برداری‌ها می‌فرستاد تا مراقب باشند که فیلم‌ساز دست از پا خطا نکند. جان برگ می‌گوید که انجام این کار را دوست نداشت و برای اسنایدر احترام قائل بود. اما استودیو به او دستور داد که جلوی لحن تاریک اسنایدر را بگیرد و مثل فیلم‌های مارول، شوخی و حس‌وحال روشن بیشتری به فیلم بدهد. مسئول اصلی وقت استودیوها برادران وارنر به برگ گفت: «مردم فیلم‌های ابرقهرمانی روشن مثل فیلم‌های مارول می‌خواهند». حتی خود جان برگ هم می‌دانست که این پروسه جلوی ساخته شدن فیلم درست را می‌گیرد و به آثار اسنایدر آسیب فراوانی می‌زند.

جف جانز و جان برگ مدام موقع ضبط هر سکانس، ایده‌هایی برای افزایش شوخی‌های فیلم به زک اسنایدر می‌دادند و مثل پرستار بچه به او می‌گفتند که باید چه کاری انجام بدهد. از آن سو دایان نلسون، رئیس وقت تیم سرگرمی برند دی‌سی می‌گوید: «من علاقه‌ی زک اسنایدر به ساختارشکنی به‌جای بازگویی قصه‌های از قبل روایت‌شده در کمیک‌ها را دوست داشتم. او یک داستان‌گو تصویری کاربلد است که می‌خواهد به شکلی عمیق سراغ هر کاراکتر برود. در نگاه بعضی از افراد، این کار او فوق‌العاده به نظر می‌رسد و برای برخی از افراد دیگر، فیلم‌سازی او اشکال داشت. زیرا آن‌ها نظراتی تعیین‌شده و غیر قابل تغییر راجع به شخصیت‌های دی‌سی را در ذهن خود ثبت کرده بودند». نکته‌ی اصلی این‌جا است که حتی در دی‌سی و وارنر هم دعواهای زیادی راجع به ماهیت DCEU وجود دارند. اما از سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ میلادی، اکثر افراد اصلی و تأثیرگذار وارنر علیه زک اسنایدر ایستادند.

تصویر سیاه و سفید از فیلم واچمن زک اسنایدر با قدم زدن یکی از شخصیت های خلق شده توسط الن مور افسانه ای

برخی از تغییرات اعمال‌شده روی فیلم توسط استودیو انقدر مشخص و قطعی‌شده بودند که ذات فیلم‌نامه را هم تغییر دادند و طبیعتا اسنایدر کات هم شامل آن‌ها می‌شود. ولی زک اسنایدر که تکمیل این فیلم را ادای احترام به دختر خود می‌داند، شکایتی ندارد و از طرفدارها سپاسگزار است. چون باور دارد که در شرایط فعلی باید حقیقت را پذیرفت و بهترین نسخه‌ی ممکن و موجود از فیلم را ارائه کرد.

برای نمونه یکی از ایده‌های حذف‌شده‌ی او مربوط‌به بروس وین و لوئیس لین، معشوقه‌ی سوپرمن می‌شد. به این شکل که پس از مرگ سوپرمن و طی داستانی نسبتا مفصل، بروس وین با بازی بن افلک به لوئیس لین با بازی ایمی آدامز علاقه پیدا می‌کند؛ تا حدی که در یک سکانس خطاب به آلفرد می‌گوید: «من هرگز زندگی بیرون غار را تجربه نکردم. هرگز جهانی برای خود بیرون از لباس بتمن را متصور نشدم. ولی این زن باعث می‌شود که فکر کنم اگر از پس جمع کردن این گروه از خدایان بربیایم و مأموریت را به پایان برسانم، می‌توانم برای همیشه از بتمن بودن دست بردارم. می‌توانم بس کنم». اما بروس می‌فهمید که موضوع به این سادگی نیست و تنها راه برای نجات زمین، زنده کردن سوپرمن است و بس. این‌گونه یک جنگ اخلاقی درون بروس شکل می‌گرفت. زیرا می‌دانست نجات همه وابسته به زنده شدن کلارک کنت است و از طرفی می‌دانست که لوئیس لین هنوز در اعماق وجود به سوپرمن عشق می‌ورزد. 

پروسه‌ی اخراج غیرمستقیم اسنایدر و تبدیل شدن جاس ویدون به جایگزین او به مراتب زشت‌تر از شایعاتی است که در این‌باره منتشر شدند

تازه همه‌ی تغییرات هم پس پیش از آغاز فیلم‌برداری یا در حین فیلم‌برداری بر اسنایدر تحمیل نشدند. زیرا بعضی از آن‌ها وقتی که او می‌خواست پروسه‌ی تدوین را تکمیل کند، به‌عنوان چند دستور تحویل وی داده شدند. یکی از مسئولان بسیار مهم وقت برادران وارنر که البته حالا به خاطر اتهامات اخلاقی اخراج شده است (الگویی که به طرز عجیبی در وضعیت فعلی چند فرد کلیدی سابق وارنر به چشم می‌خورد)، ناگهان به اسنایدر گفت که فیلم را روی دو ساعت ببند! زک اسنایدر که مطابق فیلم‌برداری و برنامه‌ریزی خود قرار بود یک فیلم سه ساعت و چند دقیقه‌ای را روی پرده‌های سینما قرار دهد، ناگهان متوجه شد که باید با حذف بخش قابل توجهی از فیلم، مدت‌زمان آن را به کمتر از دو ساعت برساند. چرا؟ چون وارنر می‌خواست فیلم را در سانس‌های بیشتری اکران کند و پول بیشتری به جیب بزند. اما میزان بی‌نظمی استودیو به قدری عجیب بود که حتی این قانون را هم کسی موقع نوشتن فیلم‌نامه یا فیلم‌برداری به اسنایدر نگفت.

تانک عظیم و کمیک بوکی بتمن در فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر (اسنایدر کات)

جف جانز که به‌تازگی با فیلم واندر وومن 1984 مجددا ضعف جدی خود در داستان‌گویی سینمایی را به رخ همگان کشید، یکی از قدرتمندترین و تاثیرگذارترین افراد مدیریت‌کننده‌ی DCEU است؛ انقدر قدرتمند که تمامی اتهامات مطرح‌شده علیه او و والتر هامادا توسط ری فیشر هم نتوانستند وی را حتی برای کسری از ثانیه از جای خود تکان بدهند. جاس ویدون بدون سروصدا اخراج شد و چندین و چند عضو دیگر وارنر هم در سال‌های اخیر مجبور به ترک این شرکت و شاید رفتن از کل صنعت فیلم‌سازی شدند. ولی جف جانز همانند والتر هامادا بدون هیچ مشکلی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

شایعات مطرح‌شده در اینترنت توسط منابعی نامشخص، مدت‌ها می‌گفتند که اصلا خود اسنایدر به انتخاب ویدون پرداخت؛ شایعاتی که به طرز جالبی وارنر هیچ علاقه‌ای به رد آن‌ها نداشت. داستان حقیقی ولی به مراتب زشت‌تر به نظر می‌رسد. ماجرا از جایی آغاز شد که جف جانز تصمیم گرفت فیلم Batgirl را به جاس ویدون بسپارد. در همین حین ناگهان او را به تیم ساخت فیلم Justice League افزود و گفت که ویدون باید چند سکانس بامزه برای فیلم بنویسد.

اسنایدر هم آن‌چنان مخالفتی با یک همکاری مفید نداشت و از قضا می‌خواست ببیند که چه‌طور ویدون از پس بهتر کردن فیلم برمی‌آید. با گذر زمان مدام نقش ویدون بیشتر و بیشتر می‌شد. به‌گونه‌ای که شاید بتوان گفت وقتی که اسنایدر یک تراژدی خانوادگی را تجربه کرد و از پروژه فاصله گرفت، شاید برخی از اعضای وارنر دقیقا چنین زمان تلخی را به‌عنوان یک فرصت ایده‌آل برای دادن کل فیلم به‌دست ویدون شناخته باشند.

عکس سیاه و سفید پوسترمانند جوکر جرد لتو با لباس خاص داخل راهرو فیلم Justice League (لیگ عدالت) زک اسنایدر یعنی اسنایدر کاتاسنایدر به افراد مختلف از جمله بازیگران خبر داد که چه اتفاقی برای او و خانواده‌ی وی رخ داده است؛ تا مثلا همه بفهمند که چرا باید سر صحنه مشغول فیلم‌برداری مجدد بسیاری از سکانس‌ها با کارگردانی متفاوت شوند و چرا زک باید از پروژه فاصله بگیرد. ری فیشر خبر را در یک تماس تلفنی شنید. او در این‌باره می‌گوید: «یک میلیون سؤال داشتم. قلب من در غم غرق شد». البته ظاهرا وارنر حتی پیش از اکران فیلم Justice League سال ۲۰۱۷ هم فهمید که مرتکب چه خطای دهشتناکی شد.

یکی از تهیه‌کنندگان اجرایی اصلی استودیوهای برادران وارنر که از ونیتی فیر خواست نام او را فاش نکند، خطاب به این رسانه می‌نویسد: «وقتی واقعا فیلم نهایی جاس ویدون را دیدیم، متوجه شدیم که چه‌قدر گیج‌کننده و احمقانه است. سکانس مرتبط با آن دزد روی پشت بام؟ مسخره و بسیار ناخوشایند بود. نقش آن خانواده‌ی روسی در داستان؟ به‌شدت بی‌هدف و بی‌فایده. همه‌ی این‌ها را ویدون در فیلم گذاشت و همه در استودیو می‌دانستند فیلم چه‌قدر افتضاح به نظر می‌رسد. فضا شدیدا آزاردهنده شده بود. زیرا هیچ‌کس نمی‌خواست اعتراف کند که فیلم تبدیل به چه کثافت پستی شده است».

از زمانی‌که لیگ عدالت به اجبار از زک اسنایدر جدا شد، طغیان کلید خورد؛ میان بازیگران و تهیه‌کنندگان. از قبل از ضبط و هنگام فیلم‌برداری مجدد تا ماه‌ها بعد از اکران. همه معترض بودند و اعتراض‌ها افزایش یافتند. گزارش‌ها منتشر شدند، تحقیقات شدت گرفتند و کار به چند اخراج رسید. نلسون، مدیر اجرایی سابق برند دی‌سی می‌گوید: «اعضای تیم ساخت فیلم به زک اسنایدر وفادار بودند و به خاطر او ناراحتی سنگینی را تحمل می‌کردند؛ به خاطر اخراج او. به خاطر بلایی که بر سر خانواده‌ی زک نازل شد».

در جهانی که فاجعه‌ای به اسم فیلم لیگ عدالت سال ۲۰۱۷ میلادی را تحمل کرد و در زمانی‌که زک اسنایدر کار را از یاد برد و روی خانواده متمرکز شد، آرام‌آرام صدای بینندگان هم درآمد. هشتگی شکل گرفت که به‌تازگی کتابی مفصل راجع به آن منتشر شده است؛ هشتگی نسبتا بلند که وارنر نتوانست آتش آن را خاموش کند: ReleaseTheSnyderCut# (نسخه‌ی زک اسنایدر فیلم لیگ عدالت/اسنایدر کات را پخش کنید).

جرد لتو با گریمی متفاوت در نقش جوکر در نسخه سیاه و سفید زک اسنایدر فیلم Justice League

زک اسنایدر متمرکز روی زندگی شخصی بود. ولی بر این میزان از حمایت چشم نپوشید و با برقراری ارتباط بیشتر با طرفداران از درخواست آن‌ها حمایت کرد. هرچند هرگز فکر نمی‌کرد روزی فیلم لیگ عدالت واقعی پخش شود. او فقط یک نسخه‌ی قابل پخش حدودا ۴ ساعتی اما کامل‌نشده از فیلم اصلی را روی کامپیوتر خود داشت و یک بار به چند دوست خود نشان داد. می‌خواست آن را به‌عنوان یادگاری نگه دارد. حتی وقتی زمان برداشتن نخستین گام‌ها به سمت کار رسید، او فقط به فیلم Army of the Dead فکر می‌کرد و اینکه چگونه مثل همیشه با نهایت توجه به جزئیات، جهان آن را براساس چشم‌انداز خود بیافریند؛ تا قدم به قدم یک مجموعه زامبی‌محور سرگرم‌کننده را برای شبکه آنلاین نتفلیکس گسترش دهد.

اسکات استیوبر، مدیر اجرایی بخش تولید فیلم اختصاصی نتفلیکس از همکاری با اسنایدر بسیار خوشحال است و او را علاوه‌بر یک کارگردان عالی برای فیلم‌های عظیم، یک فرد بسیار مهربان و واقعا بافکر خطاب می‌کند. هیچ‌کس نیست که با او کار کرده باشد و اخلاق وی را به باد ستایش نگیرد. حتی فردی مثل سیلورمن که بارها دقیقا به‌عنوان تهیه‌کننده مقابل زک اسنایدر ایستاد، با کلمات مثبت به صحبت راجع به او می‌پردازد: «او یک مرد فوق‌العاده است و محیط کار معرکه‌ای را پیرامون خود به وجود می‌آورد که در آن همه محترم شمرده می‌شوند؛ همه‌ی افراد حاضر در پشت صحنه و تمامی بازیگران». حداقل به‌عنوان انسانی که باید پروسه‌ی ساخت یک فیلم را کنترل کند، ظاهرا اسنایدر همیشه موقع همکاری با انسان‌های پیرامون خود می‌دانست که قدرت زیاد، مسئولیت زیادی را روی دوش آدم قرار می‌دهد.

آهنگ Hallelujah لئونارد کوهن، محبوب‌ترین موسیقی برای آتمن، دختر از دست‌رفته‌ی زک اسنایدر بود؛ دختری که طرفداران اسنایدر با برگزاری رویدادهای خیریه، به خاطر مرگ او ۱۰۰ها هزار دلار به سازمان پیش‌گیری از خودکشی‌های مربوط‌به افسردگی اهدا کردند

عکس سیاه و سفید چهره نسبتا غمگین زک اسنایدر در مقابل عکاس های حاضر در فرش قرمز اکران فیلم ابرقهرمانی دی سی

در سه سال گذشته یک روز هم نبود که به فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر فکر نکنم. شب‌ها می‌نشستم و از خود می‌پرسیدم که چه می‌شد اگر واقعا مردم فیلم Zack Snyder's Justice League را می‌دیدند؟ شاید باید فراموش می‌کردم. اما می‌دانستم که موارد ارزشمند بسیار زیادی رها شده‌اند که هرگز تماشاگرها آن‌ها را ندیده‌اند. می‌دانستم که لیگ عدالت اصلی یک فیلم کاملا متفاوت با نسخه‌ی اکران‌شده از فیلم Justice League در سال ۲۰۱۷ است. - ری فیشر، بازیگر نقش ویکتور استون

طرفدارهای او خستگی‌ناپذیر بودند و مدت‌ها به حمایت ادامه دادند. ماجرا حتی دیگر محدود به شبکه‌های اجتماعی هم نمی‌شد؛ بنرهای بزرگ در رویدادهای مهم به پرواز درمی‌آمدند و هواپیماهای شخصی با پرچم عظیم ReleaseTheSnyderCut# در آسمان مقابل استودیوهای برادران وارنر پرواز می‌کردند. طرفداران انقدر از حساب شخصی خود پول خرج کردند که توانستند در یکی از نمایشگرهای بزرگ میدان تایمز نیویورک هم جمله‌ی «من یک نسخه/کات دارم. آماده‌ی تکمیل است» زک اسنایدر را بگذارند. البته که هیچ جامعه‌ی طرفدارانی نیست که تمام اعضای آن انسان‌های خوبی باشند و رفتارهای مثبت و حمایت‌محور از خود نشان بدهند. اسنایدر نیز رفتارهای سمی در شبکه‌ی اجتماعی حتی به هدف حمایت از اسنایدر کات را محکوم می‌کند و از قضا می‌گوید که دقیقا همین رفتارها باعث جلو نرفتن کارهای مثبت هوادارهای اصلی می‌شود.

درنهایت طرف درست به هدف خود رسید؛ آدم‌هایی که باعث شدند حتی بازیگران معروف فیلم لیگ عدالت هم هشتگ را به اشتراک بگذارند. این‌ها افرادی بودند که بسیاری از آن‌ها در سال‌های اخیر با محوریت ReleaseTheSnyderCut# پول برای خیریه‌ها جمع کردند. هرچه‌قدر که گروه خشن، بدرفتار، کم‌جمعیت و پر سروصدا باعث شد که رسانه‌ها دید بدی به فیلم اصلی داشته باشند، رفتار هوادارهای واقعی خیلی‌ها را نرم‌تر کرد. آدم‌ها نمی‌توانند جمع شدن بیشتر از نیم میلیون دلار به هدف جلوگیری از خودکشی‌های مرتبط با افسردگی را یک حرکت انسانی لایق احترام به حساب نیاورند. حتی اگر از تک‌تک فیلم‌های زک اسنایدر متنفر باشند. دبورا اسنایدر با چشمان اشک‌آلود می‌گوید: «آن‌هایی که علیه ما هستند، مدام به جلوه‌های بد جامعه‌ی طرفداران اشاره می‌کردند. ولی این آدم‌ها زندگی‌ها را نجات دادند؛ زندگی‌های افرادی که می‌توانستند مثل دختر ما از دست بروند».

حالا دیگر قصه در آستانه‌ی پایان یافتن است. فیلم لیگ عدالت، نسخه‌ی زک اسنایدر با مدت‌زمان ۴ ساعت و چند دقیقه و نسبت تصویر 4:3 آی‌مکس در تاریخ ۲۸ اسفند پخش می‌شود. چند روز بعد از آن هم نسخه‌ی سیاه‌وسفید فیلم با نام Zack Snyder's Justice League: Justice is Gray از راه می‌رسد. اکنون کتاب Release the Snyder Cut: An Insider Look at the Lost Justice League Movie منتشر شده است.

سوپرمن سیاه پوش با بازی هنری کویل، یک قدم تا پرواز به سوی آسمان ها در اسنایدر کات (فیلم لیگ عدالت زک اسنایدر)

او اکنون مشغول تکمیل فیلم Army of the Dead و گسترش جهان آن با آثار زامبی‌محور متفاوت است. درحالی‌که به خاطر ویروس کرونا/کووید 19 باید از خانه به کمک اینترنت با سایر افراد دخیل در ساخت این پروژه‌ها همکاری داشته باشد. زک اسنایدر این کارها را در حالی جلو می‌برد که پشت سر او روی دیوار، تصویر لبخند الی و آتمن به چشم می‌خورد؛ تصویر دوران کودکی آن‌ها. وقتی هر دو می‌خندیدند.

هیچ‌کدام از این حقایق حرفی راجع به کم‌وکیف فیلم Zack Snyder's Justice League (اسنایدر کات) نمی‌زنند. ولی گاهی باید به یاد آورد که انسان‌ها فیلم‌ها را می‌سازند؛ تا وقتی در تیتراژ پایانی لیگ عدالت، نسخه‌ی زک اسنایدر عبارت For Autumn نقش بست و آهنگ Hallelujah/هله‌لویا لئونارد کوهن با صدای آلیسون کرو اوج گرفت، بدانیم ورای سینما و هر بحث فنی یا هنری، آن‌جا یک پدر در حال ادای احترام به فرزند از دست‌رفته‌ی خود است.


منبع VanityFair
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده