نویسنده: فریده صالحی
// دوشنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۳

واکنش منتقدان به فیلم Saint Maud - سنت ماد

مدتی پیش فیلم ترسناک و روانشناختی سنت ماد (Saint Maud) در ایالات متحده به نمایش درآمد؛ اثری که توانست امتیازات خیلی بالایی را از منتقدان مطرح جهانی دریافت کند.

فیلم Saint Maud یا در زبان فارسی «سنت ماد» یکی از جدیدترین آثار درام، اسرارآمیز و ترسناک شرکت ای ۲۴ (A24) است که به‌دست کارگردان تازه‌کار و بااستعدادی به نام رز گلس ساخته شده است. لازم به ذکر است که این هنرمند به‌تازگی حرفه کارگردانی خود را آغاز کرده است و فیلم سنت ماد اولین اثر بلند و سینمایی او محسوب می‌شود. در فیلم سنت ماد، بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند مورفید کلارک در نقش ماد، جنیفر ال در نقش آماندا، لیلی نایت در نقش جوی، لیلی فریزر در نقش کارول، ترلو کانوی در نقش کریستین، روزی سنسام در نقش استر، مارکس هاتن در نقش ریچارد و نوآ بادنر در نقش هیلاری و غیره حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

مقاله مرتبط

فیلم سنت ماد در تاریخ ۸ سپتامبر ۲۰۱۹ (۱۷ شهریور ۱۳۹۸) در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو، برای اولین‌بار به نمایش درآمد. علاوه‌بر این، سازندگان در نظر داشتند که این فیلم را در تاریخ همین تاریخ یعنی ۲۹ ژانویه (۱۰ بهمن)، به‌صورت محدود در یک سری سینماهای انتخاب شده و خاص در ایالات متحده به نمایش در بیاورند. تا به این لحظه این اثر ترسناک امتیاز ۸۵ را از بین ۲۷ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود رز گلس بوده است. در بحث تهیه کنندگی این اثر هم آندریا کرنول و اولیور کاسمن فعالیت کرده بودند. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلفی دریافت کرد که اکثر آن‌ها در بخش رو به بالا قرار دارند. سایت متاکریتیک هم علامت «Must-See» را به آن داده که تماشای آن را الزامی عنوان کرده است. اکثر منتقدانی که این فیلم را تماشا کردند، عملکرد بازیگران، سبک کارگردانی و همچنین اتمسفر آن را دوست داشتند و از آن تحسین کردند. علاوه‌بر این، منتقدان زیادی از موسیقی انتخاب شده برای این فیلم، تعریف و تمجید کردند. از طرف دیگر هم ۹۹ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر اسرارآمیز را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۹۲ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند.

از آن‌جا که مدتی است فیلم Saint Maud در سینماهای ایالات متحده و همچنین کشور انگلیس نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Saint Maud از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

فیلم Saint Maud در تلاش است تا یک زاویه ترسناک و جسورانه اصیل از ایمان، دیوانگی و نجات را در جهانی که سقوط کرده، به تصویر بکشد. ماد یک پرستار تازه‌کار و مذهبی در یک آسایشگاه است که نسبت به نجات دادن روح یکی از بیماران در حال مرگ خود، وسواس عجیبی پیدا می‌کند. اما نیروهای شیطانی و همچنین گذشته پر از گناه خود او، تلاش‌های قابل تقدیر و مقدس او را مورد تهدید قرار می‌دهد.

مورفید کلارک در حال نگاه کردن به دوربین در فیلم Saint Maud

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Saint Maud بیندازیم:

کیتی والش | لس آنجلس تایمز

۱۰۰ از ۱۰۰

رز گلس در عرض تنها یک ساعت و ۲۴ دقیقه، یک فیلم سرشار از نکات تاریخی، ارجاعی، روانشناسی و معنوی ساخته است که سبک خیلی زیبا و حتی جذابیت بسیار زیادی هم دارد. این فیلم اصلا تلاش نمی‌کند که مدت زمان خود را الکی زیاد کند و تشخیص داده که مختصر و مفید بودن، بهتر است.

جیسون بیلی | پلی لیست

۱۰۰ از ۱۰۰

این فیلم، یک اثر خیره‌کننده و یک پیروزی هیجان‌انگیز محسوب می‌شود که به‌خوبی توانسته ورود یک استعداد جدید و البته قابل توجه را به ما نشان دهد.

رایان لارسون | کانسیکوئنس آو ساوند

۹۱ از ۱۰۰

فیلم Saint Maud یک آغاز کار بسیار جذاب و شگفت‌انگیز از یک استعداد جدید و هیجانی در این سبک محسوب می‌شود. این فیلم با فیلمنامه محکم و اجراهای پویایی که دارد، به اوج خود می‌رسد. این فیلم، عنوان برجسته‌ای است که کاملا لیاقت این حجم از تقدیر و ستایش را دارد.

کریستی پوچکو | آی جی ان

۹۰ از ۱۰۰

فیلم سنت ماد با استانداردهای بسیار بالایی ساخته شده است؛ یک اثر ترسناک و مذهبیِ فوق‌العاده مغشوش‌کننده و به‌طرز شرورانه‌ای جذاب.

مورفید کلارک روی پله‌های آسایشگاه در فیلم Saint Maud

دارن فرانیچ | اینترتینمنت ویکلی

۸۳ از ۱۰۰

این فیلم زمانی که شخصیت‌های زن را از یکدیگر دور می‌کند، حرارت و شدت خود را از دست می‌دهد. اما عملکرد و بازی ترسناک کلارک، بخش پایانی و سورئال این اثر را خیلی محکم نگه می‌دارد و اجرا می‌کند. این بازیگر واقعا برای نمایش شیطانی شخصیت اصلی فیلم Saint Maud مناسب است؛ انگار که برای همین نقش ساخته شده است.

کریستوفر مچل | Cinevue

۸۰ از ۱۰۰

فیلم سنت ماد مانند یک شیرجه به درون وسواس، انزوا و محرومیت مدنی است؛ چیزی که شما در حال حاضر به آن نیاز دارید.

ایان فریر | امپایر

۸۰ از ۱۰۰

ایمان خود را به سمت فیلم Saint Maud منعطف کنید؛ یک فیلم اصیل، مغشوش کننده و به‌طرز عجیبی تکان‌دهنده. این فیلم می‌تواند حکم یک کارت ویزیت قوی را برای کارگردان خود یعنی رز گلس و همچنین بازیگر اصلی آن به نام مورفید کلارک داشته باشد.

چاک بوون | مجله اسلنت

۳۸ از ۱۰۰

رز گلس برای یک تمرین هنری جدی، مرگبار و مبهم، از یک سناریوی تحریک‌کننده و فتنه‌گر استفاده کرده است.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Saint Maud نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری بسیار خوب، جذاب و سرگرم‌کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده