نویسنده: فریده صالحی
// چهار شنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۱

واکنش منتقدان به فیلم Monster Hunter - شکارچی هیولا

فیلم ماجراجویی و اقتباسی شکارچی هیولا (Monster Hunter) مدتی پیش در سینماهای سرتاسر ایالات متحده به نمایش درآمد و نتوانست امتیازات خیلی بالایی را از منتقدان دریافت کند.

فیلم Monster Hunter یا در زبان فارسی «شکارچی هیولا» یکی از جدیدترین آثار ماجراجویی، فانتزی و اکشن شرکت اسکرین جم (Screen Gems) است که به‌دست تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان بااستعدادی به نام پل دبلیو. اس. اندرسون ساخته شده است. از جمله آثار این هنرمند می‌توان به فیلم Resident Evil: The Final Chapter (رزیدنت ایول: قسمت پایانی)، فیلم Pompeii (پمپئی)، فیلم Resident Evil: Retribution (رزیدنت ایول: قصاص)، فیلم The Three Musketeers (سه تفنگدار)، فیلم Resident Evil: Afterlife (رزیدنت ایول: زندگی پس از مرگ)، فیلم Death Race (مسابقه مرگ) و آثار دیگر اشاره کرد.

در فیلم شکارچی هیولا، بازیگران هنرمند و محبوبی مانند میلا یوویچ در نقش کاپیتان ناتالی آرتمیس، تونی جا در نقش هانتر، کلیفورد «تی. آی» هریس جونیور در نقش لینکلن یا لینک، میگن گود در نقش دش، دیگو بونتا در نقش مارشال، جاش هلمن در نقش استیلر و ران پرلمن در نقش دریادار و غیره حضور داشتند و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم شکارچی هیولا در تاریخ ۳ دسامبر (۱۳ آذر) در سینماهای کشور هلند و همچنین روز بعد از آن هم در کشور چین، برای اولین‌بار به نمایش درآمد. این اثر قرار بود که در تاریخ ۱۸ دسامبر (۲۸ آذر) در سینماهای ایالات متحده نمایش داده شود. علاوه‌بر این هم فیلم شکارچی هیولا قرار است در تاریخ ۲۹ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۰ بهمن ۱۳۹۹) در کشور انگلیس به‌صورت رسمی برای مخاطبان سینمایی به نمایش دربیاید. تا به این لحظه این اثر اکشن امتیاز ۴۵ را از بین ۱۶ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود پل دبلیو. اس. اندرسون بوده است. این هنرمند فیلمنامه این اثر را براساس سری بازی ویدیویی Monster Hunter که توسط شرکت کپکام ساخته شده است، نوشت.

در بحث تهیه کنندگی این اثر هم پل دبلیو. اس. اندرسون به همراه جرمی بولت، دنیس براردی، رابرت کولزر و مارتین مسکوویچ فعالیت کرده بود. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلفی دریافت کرد که اکثر آن‌ها در بخش روبه‌پایین قرار دارند. اکثر منتقدانی که این فیلم را تماشا کردند، جلوه‌های ویژه بسیار چشمگیر آن را مورد تحسین قرار دادند. اما از طرف دیگر هم شخصیت‌های این اثر را که به‌خوبی تکامل پیدا نکرده بودند، سبک تدوین و همچنین فیلمنامه سطحی آن را مورد هدف انتقادات خود قرار دادند. از طرف دیگر هم ۵۸ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر ماجراجویی را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۴۷ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند.

از آن‌جا که مدتی است فیلم Monster Hunter در سینماهای کشورهای مختلف نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Monster Hunter از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

در پشت دنیای ما، یک دنیای دیگر وجود دارد؛ دنیایی از هیولاهای خطرناک و قدرتمند که با خشونتی کشنده، بر قلمروی خود حکومت می‌کنند. زمانی‌که ستوان آرتمیس و سربازان وفادار او از دنیای ما به این دنیای جدید منتقل می‌شوند، متوجه می‌شود که چه وضعیت خطرناکی در آن سرزمین وجود دارد؛ حقیقتی که بزرگ‌ترین شوک زندگی را به این ستوان بخت‌برگشته وارد می‌کند. به‌طبع هم آرتمیس حسابی ناامید شده است و چاره‌ای جز مبارزه برای بقای خود علیه این دشمنان بزرگ با قدرتی بسیار زیاد و حمله‌های غیرقابل توقف و بسیار ترسناک، ندارد. به همین ترتیب با یک شکارچی اسرارآمیز متحد می‌شود؛ کسی که یک راه برای مبارزه متقابل با این هیولاها پیدا کرده است.

ستوان آرتمیس به همراه سربازان خود در فیلم Monster Hunter

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Monster Hunter بیندازیم:

مری بث مک‌اندروز | پیست

۸۱ از ۱۰۰

هیولاهایی وجود دارند، انفجارهایی رخ می‌دهد و در آن میان ران پرلمن هست که با موهایی زیبا ظاهر می‌شود. شکارچی هیولا اثری محسوب می‌شود که فقط باید آن را تماشا کنی و از منظره لذت ببری. اصلا نیازی به سؤال پرسیدن یا کنجکاوی درباره یک سری جنبه‌های فیلمنامه نیست: تمام چیزی که شما باید بدانید این است که یک بعد دیگر هم وجود دارد که با هیولاها پر شده است. فیلم Monster Hunter از شما می‌خواهد که اجازه بدهید ثانیه‌های خارق‌العاده شما را در خود غرق کنند.

پیتر دبروژ | ورایتی

۶۰ از ۱۰۰

بخش‌های کمی از فیلم شکارچی هیولا با منطق جور در می‌آید. اما حداقل از لحاظ بصری جذاب است و اگر بخواهیم در خانه آن را با یک دوست تماشا کنیم، لذت‌بخش است؛ درحالی‌که مدام سؤال می‌پرسیم و در همین حین موضوعات مختلف را مسخره می‌کنیم.

کریستین هولوب | اینترتینمنت ویکلی

۵۰ از ۱۰۰

فیلمنامه خیلی اهمیت ندارد؛ اصلا هیچ پیشرفت و تکامل شخصیتی‌ای وجود ندارد که بخواهیم درباره آن حرف بزنیم. این در حالی است که فیلمنامه با مبارزه‌های بی‌پایانی با دشمنان پر شده است.

آرتمیس/میلا یوویچ در حال مبارزه با یک هیولا در فیلم Monster Hunter

برایان تالریکو | راجر ایبرت

۳۸ از ۱۰۰

شما نمی‌توانید یک فیلم بسازید و اسم آن را شکارچی هیولا بگذارید؛ وقتی که آنقدر تماشا کردن آن خسته کننده است. می‌توان این اثر را یکی از سطحی‌ترین فیلم‌های اندرسون دانست.

زاکی حسن | آی جی ان

۳۰ از ۱۰۰

فیلم Monster Hunter فقط یک ساعت ۳۰ دقیقه مدت دارد اما به‌لطف فیلمنامه بی‌رمق و سطحی خود، باعث می‌شود که این مدت زمان دو برابر به نظر برسد؛ فیلمنامه‌ای که هیچ محوریت مرکزی و جهان‌سازی معناداری ندارد.

دیوید ارلیچ | ایندی وایر

۱۶ از ۱۰۰

طرفداران این مجموعه با دیدن این اثر که با بی‌علاقگی و غیرمنصفانه از چیزی که آن‌ها عاشقش هستند اقتباس کرده، حس خیانت می‌کنند. این در حالی است که این اثر باعث می‌شود تا سایر ما که اطلاعاتی از مجموعه نداریم، مدام به این موضوع فکر کنیم که چطور متریال منبع توانسته تا این اندازه طرفدار پیدا کند.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Monster Hunter نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری متوسط و نسبتا سرگرم‌کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده