نویسنده: فریده صالحی
// یکشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۳۹

واکنش منتقدان به فیلم 76 Days

فیلم درام ۷۶ روز (76 Days)، که یک اثر مستند درباره ویروس کرونا و شهر ووهان است، بعد از نمایش داده شدن توانست امتیازات خیلی خوب و بالایی را از منتقدان بگیرد.

فیلم 76 Days یا در زبان فارسی «۷۶ روز» یکی از جدیدترین آثار درام و مستند شرکت ام‌تی‌وی فیلمز (MTV Films) است که به‌دست نویسنده و کارگردان بااستعدادی به نام هائو وو و ویکسی چن ساخته شده است. هائو وو هم درست مانند ویکسی چن، یک فرد تازه‌کار در زمینه کارگردانی و نویسندگی محسوب می‌شود و پیش از این هم تقریبا تمام آثار او مانند فیلم All In My Family (همه چیز در خانواده من)، فیلم People's Republic of Desire، فیلم The Road to Fame (مسیر رسیدن به شهرت) و فیلم Beijing or Bust کوتاه یا مستند حساب می‌شوند.

فیلم ۷۶ روز در تاریخ ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۰ (۲۴ شهریور ۱۳۹۸) در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو که یک جشنواره فیلم غیررقابتی عمومی محسوب می‌شود، برای اولین‌بار به نمایش درآمد. علاوه‌بر این هم این اثر در تاریخ ۴ دسامبر (۱۴ آذر) در سینماهای سرتاسر ایالات متحده به نمایش درآمد. تا به این لحظه این اثر درام امتیاز ۸۳ را از بین ۱۶ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود هائو وو بوده است. در بحث تهیه کنندگی این اثر هم خود هائو وو و جین سین فعالیت کرده بودند. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلفی دریافت کرد که همه آن‌ها در بخش رو به بالا قرار داشتند. اکثر منتقدان به این موضوع اشاره داشتند که فیلم ۷۶ روز، یک مستند قدرتمند و بسیار جذاب است که تجربه دست‌نخورده‌ای را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد؛ یک تصویر فوق‌العاده آرامش‌بخش از بشریت. سایت متاکریتیک هم علامت «Must-See» را به آن داده که تماشای آن را الزامی عنوان کرده است. از طرف دیگر هم ۵۴ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر مستندی را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۱۰۰ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند.

از آن‌جا که مدتی است فیلم 76 Days در سینماهای سرتاسر ایالات متحده نمایش داده شده است، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم 76 Days از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

این اثر مستندی و درام، یک تجربه خام و صمیمی را در اختیار شما قرار می‌دهد. ۷۶ روز مبارزه‌های بیماران و متخصصان پزشکی شهر ووهان را که در خط مقدم مبارزه با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ قرار داشتند، به تصویر می‌کشد.

بیمار به همراه پزشکان در بیمارستان در فیلم 76 Days

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم 76 Days بیندازیم:

ان هورنادی | واشینگتون پست

۱۰۰ از ۱۰۰

این فیلم عاری از هرگونه احساسات تمسخر‌آمیز است و در عوض به اثری با تدبیر و دلسوزی بیشتر تبدیل می‌شود. این فیلم زمانی را نشان می‌دهد که تیم‌هایی از متخصصان پزشکی کاملا خسته و ناتوان، چطور هر کاری را برای نجات جان بیماران خود انجام می‌دهند و دست به هر کاری می‌زنند؛ حداقل در لحظات آخر بیماران، آن‌ها با حرکات مختلف از آن‌ها مراقبت یا با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.

کریستین گالیچیو | فیلم استیج

۹۱ از ۱۰۰

شاید گاهی اوقات بتوان این فیلم را یک تجربه وحشیانه و بی‌رحمانه دانست؛ زیرا مدام اصرار دارد که آسیب‌های بیماری کووید-۱۹ را با جزئیات و دقت خیلی زیادی نشان دهد. من فکر می‌کنم که احتمالا در آینده، فیلم ۷۶ روز تبدیل به یک مستند مهم و برجسته شود؛ آن هم زمانی‌که می‌خواهیم درباره این ویروس و واکنش اولیه کشور چین صحبت کنیم.

شری لیندن | هالیوود ریپورتر

۹۰ از ۱۰۰

فیلم‌برداری و همچنین تدوین این فیلم از نظر بی‌واسطه بودن و حساسیت آن‌ها نسبت به هرج‌و‌مرج، خستگی و انعطاف‌پذیری (و برخی اوقات همه آن‌ها به‌صورت همزمان)، فوق‌العاده و چشمگیر است.

ریچارد ویتاکر | آستین کرونیکل

۸۹ از ۱۰۰

فیلم ۷۶ روز در مشاهدات بی‌سروصدا و همچنین غیرسیاسی خود، به یک شکست کامل اشاره می‌کند؛ نه‌تنها شکست دولت ترامپ در زمینه رسیدگی به این فاجعه بهداشت و سلامت عمومی، بلکه ضعف و شکست مطبوعات آمریکایی در پوشش این فاجعه.

نیکولاس راپولد | نیویورک تایمز

۸۰ از ۱۰۰

فیلم ۷۶ روز اسم خود را از دوران قرنطینه کامل ووهان که از ۲۳ ژانویه تا ۸ آوریل به آن‌ها تحمیل شده بود، گرفته است. این فیلم بیشتر از هر چیزی حول محور توانایی انسان برای مقاومت و دلسوزی می‌چرخد، به‌جای احساس نفرین شدن یا احساس تخریب (یا با تمرکز روی تصمیمات سیاسی کشور چین).

پزشکان خسته در بیمارستان در فیلم 76 Days

دیوید سیمز | آتلانتیک

۸۰ از ۱۰۰

فیلم ۷۶ روز یک اثر مستندی خام و جلا نخورده است؛ اولین پیشنویس از تاریخی که همچنان در حال نوشته شدن است.

پیتر بردشاو | گاردین

۸۰ از ۱۰۰

نمی‌توان گفت که فیلم ۷۶ روز یک اثر مستندی خیلی واضح و مستقیم درباره مرکز بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ است؛ احتمالا چنین فیلمی خیلی دیرتر و کندتر از واکسن این بیماری ساخته شود. اما این مستند یک داستان قدرتمند با محوریت انسان‌ها دارد که تصویر شهری را که تحت حمله یک بیماری قرار دارد و محاصره شده است، نشان می‌دهد.

درک اسمیت | مجله اسلنت

۷۵ از ۱۰۰

می‌توان گفت که این اثر مستندی توانایی این را دارد که پرتره تعیین‌کننده طلوع همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ باشد.

بری هرتز | گلوب اند میل

۶۳ از ۱۰۰

در بعضی مواقع، این رویکرد خاصی که این فیلم مستندی دارد، باعث می‌شد که تجربه تماشای بسیار جذاب و فوق‌العاده احساسی‌ای در مخاطب به وجود بیاید. اما نحوه ساخت آن به‌گونه‌ای بود که اغلب اوقات به‌طرز چشمگیری هیچ ضرورتی در آن احساس نمی‌شد. یک سری شخصیت‌ها هم بودند که فیلمسازان مدام آن‌ها را وارد داستان می‌کردند؛ در صورتی که پیوستگی خاصی وجود نداشت.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم 76 Days نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری بسیار خوب و جذاب بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده