نویسنده: فریده صالحی
// سه شنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۵۹

واکنش منتقدان به فیلم Freaky - عجیب و غریب

فیلم عجیب و غریب (Freaky)، اثر جدید جیسون بلوم، اخیرا در سینماهای ایالات متحده به نمایش درآمد و توانست نمرات نسبتا خوبی را از منتقدان مطرح سرتاسر جهان بگیرد.

فیلم Freaky یا در زبان فارسی «عجیب و غریب» یکی از جدیدترین آثار دلهره‌آور، ترسناک و کمدی شرکت یونیورسال پیکچرز اینترنشنال (Universal Pictures International) است که به‌دست نویسنده و کارگردان هنرمند و بااستعدادی به نام کریستوفر لندن ساخته شده است. از جمله آثار این هنرمند می‌توان به فیلم Happy Death Day 2U (روز مرگت مبارک ۲)، فیلم Happy Death Day (روز مرگت مبارک)، فیلم Scouts Guide to the Zombie Apocalypse (پیشاهنگ‌ها به دوره آخرالزمان زامبی‌وار هدایت می‌شوند)، فیلم Paranormal Activity: The Marked Ones (فعالیت فراطبیعی: نشانه‌گذاری شده‌ها)، فیلم  Paranormal Activity 4 (فعالیت فراطبیعی ۴) و غیره اشاره کرد. در فیلم عجیب و غریب، بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند وینس وان در نقش بلیسفیلد بوچر، کترین نیوتن در نقش میلی کسلر، کیتی فینران در نقش پاولا کسلر، سلست اوکانر در نقش نایلا چونز، آلن راک در نقش آقای فلچر، میشا اوشروویچ در نقش جاش دیتمر، یورایا شلتون در نقش بوکر استرود و غیره حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم عجیب و غریب در تاریخ ۸ اکتبر (۱۷ مهر ۱۳۹۹) در جشنواره بیاند (Beyond Fest) که یکی از محبوب‌ترین جشنواره‌های فیلم ایالات متحده محسوب می‌شود، به نمایش درآمد. علاوه‌بر این هم این فیلم کمدی سال ۲۰۲۰ در تاریخ ۱۳ نوامبر (۲۳ آبان) در سینماهای سرتاسر ایالات متحده به نمایش درآمد. تا به این لحظه این اثر ترسناک امتیاز ۶۶ را از بین ۳۳ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده خود کریستوفر لندن و مایکل کندی بوده است. در بحث تهیه کنندگی این اثر هم جیسون بلوم به واسطه شرکت بلوم هاوس پروداکشن فعالیت کرده بود. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلفی دریافت کرد که اکثر آن‌ها در بخش رو به بالا و متوسط قرار داشتند. منتقدان در نقدهای خود تا حد زیادی بازی وان و نیوتن را مورد تحسین قرار دادند. آن‌ها معتقد بودند که نویسنده‌های فیلمنامه این اثر خیلی خوب توانستند ژانر ترسناک و کمدی را با یکدیگر ترکیب و ادغام کنند. لازم به ذکر است که داستان این فیلم، تا حدودی نسخه پیچیده شده رمان Freaky Friday محسوب می‌شود که با فیلم Friday the 13th (جمعه سیزدهم) ترکیب شده است. از طرف دیگر هم ۱۵۶ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر دلهره‌آور را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۸۵ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند.

از آن‌جا که مدتی است فیلم Freaky در سینماهای سرتاسر ایالات متحده به نمایش درآمده، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Freaky از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

میلی کسلر که یک نوجوان ۱۷ ساله است، تلاش می‌کند تا در دوران دبیرستان دوام بیاورد و جان سالم به در ببرد و از دست رفتارهای ظالمانه مردم در امان باشد. اما زمانی‌که او تبدیل به آخرین هدف بوچر (قاتل سریالی بد نام شهر) می‌شود، سال آخر دبیرستان او، تبدیل به کمترین چیزی می‌شود که باید نگران آن باشد. در همان زمان چاقوی جادویی بوچر باعث می‌شود که بدن او و میلی به‌طرز عجیبی با هم عوض شود. بعد این نوجوان وحشت‌زده متوجه می‌شود که تنها ۲۴ ساعت زمان دارد تا هویت خود را بازگرداند وگرنه برای همیشه شبیه یک فرد روانی میانسال باقی می‌ماند.

ونس به همراه دو دانش آموز در فیلم freaky

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Freaky بیندازیم:

رایان لارسون | کانسیکوئنس آو ساوند

۹۱ از ۱۰۰

این فیلم حکم یک نامه عاشقانه را برای ژانر خودش دارد، بدون اینکه بخواهد از آن تقلید کند یا ادای آن را در بیاورد. با وجود یک تیم بازیگری مکمل و همچنین دو هنرمند اصلی، این فیلم تبدیل به یک اثر انفجاری و کامل شده است؛ اثری که باعث می‌شود لندن لحظه به لحظه به استادان سبک اسلشری مانند کریون و کارپنتر نزدیک‌تر شود.

جک ویلهملی | اسکرین رنت

۸۰ از ۱۰۰

فیلم عجیب و غریب از کریستوفر لندن، به‌طرز جذابی توسط وینس وان دزدیده شده است؛ کسی که شخصیت خود را به شکلی نشان می‌دهد که در آنِ واحد هم ترسناک است و هم دوست‌داشتنی.

کریس ایوانجلیستا | اسلش فیلم

۸۰ از ۱۰۰

عجیب و غریب هم درست همانند فیلم Scream (جیغ) آثار ترسناکی را که قبل از خودش آمدند، درک می‌کند و آن‌ها را دوست دارد. این فیلم، المان‌های خام را گرفته است و آن‌ها را با یکدیگر ترکیب کرده تا یک هویت منحصر‌به‌فرد را برای خودش به وجود بیاورد. همین کار هم باعث شده تا یکی از جدیدترین و نوآورانه‌ترین آثار ژانر وحشت ساخته شود؛ چیزی که مدت‌های طولانی ما شاهد آن نبودیم.

تام ارنست | اوریجینال سین

۷۵ از ۱۰۰

فیلم Freaky با یکی از بهترین مفاهیمی که با ترکیب ترسناک/کمدی درآورده است، به بالای فهرست بهترین فیلم‌های ژانر رسیده است؛ چیزی که از زمان فیلم Shaun of the Dead (شانِ مردگان) در سال ۲۰۰۴ وجود نداشت.

کترین نیوتن به همراه یک سلاح در فیلم freaky

جیمز براردینلی | ریل ویوز

۶۳ از ۱۰۰

یک سری از صحنه‌های بسیار جدی (نه آنهایی که مرگبار هستند)، مخاطب را به یاد فیلم Prelude to a Kiss می‌اندازد؛ یک اثر سینمایی که در آن بدن مگ رایان و یک مرد پیر با هم جابه‌جا می‌شود.

پت براون | مجله اسلنت

۶۳ از ۱۰۰

فیلم عجیب و غریب نمی‌تواند به آن سطحی برسد که چیز منحصربه‌فردی را از خودش به نمایش بگذارد. در تمام این مدت فقط به مخاطب خود می‌گوید که Freaky Friday the 13th ایده فوق‌العاده عالی‌ای از آب در می‌آید.

راجر مور | مووی نیشن

۵۰ از ۱۰۰

کریستوفر لندن، کارگردان و یکی از نویسندگان این فیلم، آنقدر شوخی‌های کافی یا صحنه‌های مرگبار سرگرم‌کننده‌ای در اختیار ندارد که بتواند فیلم عجیب و غریب را به اوج خود برساند.

جی. آلن جانسون | سان فرانسیسکو کرونیکل

۲۵ از ۱۰۰

می‌توانیم اینطور بگوییم که فیلم Freaky روح مخاطب را بیرون می‌کشد؟

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Freaky نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری خوب و سرگرم‌کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده