نویسنده: فریده صالحی
// چهار شنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۰

واکنش منتقدان به فیلم Hillbilly Elegy - مرثیه هیلبیلی

فیلم مرثیه هیلبیلی (Hillbilly Elegy)، اثر جدید ران هاوارد، اخیرا در سینماهای ایالات متحده به نمایش درآمد و نتوانست نمرات خیلی بالایی را از منتقدان مطرح سرتاسر جهان بگیرد.

فیلم Hillbilly Elegy یا همان «مرثیه هیلبیلی» یکی از جدیدترین آثار درام سرویس استریم نتفلیکس (Netflix) است که به‌دست نویسنده، کارگردان، تهیه کننده و بازیگر هنرمند و بااستعدادی به نام ران هاوارد ساخته شده است. از جمله آثار این هنرمند می‌توان به فیلم Solo: A Star Wars Story (سولو: داستانی از جنگ ستارگان)، فیلم Inferno (دوزخ)، فیلم In the Heart of the Sea (در دل دریا)، فیلم The Da Vinci Code (رمز داوینچی)، فیلم A Beautiful Mind (ذهن زیبا)، فیلم Apollo 13 (آپولو ۱۳) و غیره اشاره کرد. در فیلم مرثیه هیلبیلی، بازیگران هنرمند و بااستعدادی مانند گلن کلوس در نقش ماماو ونس، ایمی آدامز در نقش بو ونس، گابریل باسو در نقش جی. دی. ونس، اوون آزتالوس در نقش جوانی‌های جی. دی، هیلی بنت در نقش لیندزی، فریدا پینتو در نقش آشا، بو هاپکینز در نقش پاپاو و غیره حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم مرثیه هیلبیلی در تاریخ ۱۱ نوامبر (۲۱ آبان ۱۳۹۹) سینماهای سرتاسر ایالات متحده، به نمایش درآمد. علاوه‌بر این هم این اثر درام قرار است به‌صورت دیجیتالی در تاریخ ۲۴ نوامبر (۴ آذر) در سرویس استریم محبوب نتفلیکس به مشترکان نمایش داده شود. تا به این لحظه این اثر درام امتیاز ۴۰ را از بین ۳۰ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. نگارش فیلمنامه این اثر برعهده ونسا تیلور بوده است. این هنرمند فیلمنامه این اثر را براساس داستانی که خود جی. دی. ونس به همین نام منتشر کرده بود، نوشته است. در بحث تهیه کنندگی این اثر هم برایان گریزر، ران هاوارد و کارن لاندر فعالیت کرده بودند. این فیلم به‌طور کلی نقدهای مختلفی دریافت کرد که اکثر آن‌ها در بخش متوسط و رو به پایین قرار داشتند. منتقدان در نقدهای خود حسابی از خجالت این فیلم درآمدند و آن را به باد انتقاد گرفتند. چیزی که بیشتر از همه مورد انتقاد منتقدان قرار گرفت، فیلمنامه و داستان فیلم بود اما بازیگران مورد تحسین منتقدان قرار گرفتند. از طرف دیگر هم ۸۱ منتقد سایت راتن تومیتوز هم که این اثر درام را تماشا کرده بودند، نظرات مختلف و متفاوتی درباره آن داشتند و امتیاز کلی ۲۸ درصد را برای آن ثبت کرده‌اند.

از آن‌جا که مدتی است فیلم Hillbilly Elegy در سینماهای سرتاسر ایالات متحده به نمایش درآمده، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Hillbilly Elegy از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی داستان این فیلم را که منتشر شده هم بخوانید:

جی. دی. ونس (با بازی گابریل باسو)، از تفنگ‌داران دریایی سابق و اهل جنوب اوهایو است که دانشجوی فعلی حقوق در دانشگاه ییل محسوب می‌شود. او در آستانه دستیابی به شغل رویایی‌اش است که یک بحران خانوادگی به وجود می‌آید و او را مجبور به بازگشت به خانه می‌کند؛ خانه‌ای که سخت در تلاش برای فراموش کردنش بود. جی. دی. مجبور بود که پویایی پیچیده خانواده آپالاچی خودش را هدایت کند؛ از جمله رابطه بی‌ثباتی که او با مادرش بو (با بازی ایمی آدامز) داشت؛ کسی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کرد. جی. دی. با خاطرات مادربزرگ خود ماماو (با بازی گلن کلوس) پر شده بود؛ همان زن بسیار باهوشی که او را بزرگ کرده بود. به همین ترتیب به این نتیجه رسید که در ماجراجویی شخصی خود، اثر ماندگار خانواده‌اش را هم بپذیرد.

ایمی آدامز به همراه اوون آزتالوس در فیلم Hillbilly Elegy

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Hillbilly Elegy بیندازیم:

ریچارد روپر | شیکاگو سان تایمز

۱۰۰ از ۱۰۰

فیلم Hillbilly Elegy یک حماسه خانوادگی محسوب می‌شود که به زیبایی ساخته شده، نابخشودنی و دوست داشتنی است که قصه سه نسل از خانواده ونس را حکایت می‌کند.

بیل گودی کونتز | آریزونا ریپابلیک

۷۰ از ۱۰۰

در حقیقت این فیلم یک داستان کاملا استاندارد درباره غلبه بر مشکلات است؛ خصوصا که مشاهدات اجتماعی سیاسی محور هم از درون آن حذف شده است. چیزی که استاندارد نیست، نحوه بازی بازیگران است.

جانی اولکسینسکی | نیویورک پست

۵۰ از ۱۰۰

کتاب یک دریچه جذاب، با بصیرت و تاثیرگذار به روی یک جامعه منحصربه‌فرد را برای ما باز می‌کند که با مشکلات زیادی درگیر هستند. اما همین داستان روی صفحه نقره‌ای نمی‌تواند خودش را آنطور که باید و شاید نشان دهد.

فیونوالا هالیگن | اسکرین دیلی

۵۰ از ۱۰۰

اصلی‌ترین چیزی که مخاطبان از این فیلم دریافت می‌کنند، عملکرد دو بازیگر اصلی داستان یعنی ایمی آدامز و گلن کلوس است.

بری هرتز | گلوب اند میل

۳۸ از ۱۰۰

اشتباه نکنید: فیلم مرثیه هیلبیلی از ران هاوارد یک اثر بد است. بی‌اثر و کلیشه‌ای و تا حد زیادی عاری از تخیلات سینمایی. اما یک فیلم مشکل‌دار محسوب نمی‌شود.

مایکل اوسالیوان | واشینگتون پست

۳۷ از ۱۰۰

این فیلم ما را درست همانند خانواده جی. دی. با کوه بزرگی از بهانه‌های پوچ برای رفتارهای بد تنها گذاشت.

بلیک گلوب | کانسیکوئنس آو ساوند

۲۵ از ۱۰۰

فیلم مرثیه هیلبیلی نتوانست بهترین را از بازیگران خود نشان دهد. هاوارد هم موفق نشد که شدت یا عمقی که می‌توانست همه چیز را معنی‌دار کند، بیرون بکشد.

الیسا ویلکینسن | ووکس

۲۰ از ۱۰۰

مهم نیست که نظر شما درباره کتاب چیست. این فیلم کاملا با کتاب متفاوت است و یک نسخه افتضاح از آن داستان محسوب می‌شود.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Hillbilly Elegy نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را اثری متوسط و شاید هم کمی ناامید کننده بدانیم؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده