نویسنده: مسیح کریمی
// چهار شنبه, ۱۶ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۵۹

حواشی فیلم های بتمن | از تیم برتون تا بن افلک

در این مقاله قرار است به داستان پشت صحنه ساخت قسمت سوم بتمن به کارگردانی تیم برتون بپردازیم و بگوییم که چرا این فیلم هرگز ساخته نشد. همچنین سری به دیگر فیلم‌های بتمن خواهیم زد. در ادامه با زومجی همراه باشید.

بدون شک شخصیت بتمن یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های دنیای دی سی است که محبوبیت آن در سینما نیز بیش از دیگر شخصیت‌های این مجموعه بوده و تا به امروز شاهد ساخت فیلم‌ها و انیمیشن‌های متعددی براساس این ابرقهرمان بوده‌ایم. فیلم The Batman، جدیدترین فیلم شوالیه تاریکی است که این فیلم قرار است در تاریخ ۴ مارس ۲۰۲۲ (۱۳ اسفند ۱۴۰۰) اکران شود. مت ریوز وظیفه کارگردانی این فیلم را بر عهده دارد و رابرت پتینسون هم جدیدترین بازیگری است که نقش بتمن را در سینما بر عهده گرفته است. اما شاید سؤال بسیاری از طرفداران دنیای DC و بتمن این باشد که چرا هرگز قسمت سوم فیلم Batman به کارگردانی تیم برتون و با بازی مایکل کیتون ساخته نشد؟ یا آیا خبر داشتید که دارن آرونوفسکی قرار بود روزی فیلم بتمن بسازد؟ همچنین شاید دوست داشته باشید تا بیشتر در مورد داستان عدم ساخت فیلم The Batman به کارگردانی و با بازی بن افلک بدانید. البته فیلم جدید بتمن هم بدون حاشیه نبوده است. در ادامه ابتدا ویدیو حواشی فیلم های بتمن را تماشا کنید و سپس برای دریافت جزییات بیشتر، این مقاله را مطالعه کنید. 

تماشا در یوتیوب

مایکل کیتون در نقش بتمن در فیلم Batman Returns

چرا فیلم Batman 3 به کارگردانی تیم برتون هرگز ساخته نشد؟

پس از موفقیت فیلم Batman و فیلم Batman Returns بود که حالا طرفداران شوالیه تاریکی در انتظار قسمت سوم فیلم بتمن به کارگردانی تیم برتون و با بازی مایکل کیتون بودند، اما این اتفاق هرگز رخ نداد. برتون برای ساخت فیلم Batman 3 قرارداد همکاری امضا کرده بود، اما فیلم Batman Returns فروش کمتری نسبت به قسمت قبلی کرد و سود برادران وارنر و شرکا آن کاهش پیدا کرد. یکی از دلایل کاهش فروش فیلم، خشونت بالای فیلم باتوجه‌به درجه سنی فیلم یعنی PG بوده است که حتی باعث انتقاد شدید و نقدهای منفی منتقدان از این موضوع شده بود. همچنین خانواده‌ها اعتقاد داشتند که فیلم Batman Returns بسیار خشن و تاریک است و این فیلم مناسب کودکان آن‌ها نیست و این موضوع روی فروش شرکت مک‌دونالد و محصولاتش تاثیر منفی گذاشته بود. این درواقع اولین قدم و خبر بد برای تیم برتون بود که باعث ساخته نشدن فیلم Batman 3 شد.

خانواده‌ها اعتقاد داشتند که فیلم Batman Returns بسیار خشن و تاریک است و این فیلم مناسب کودکان آن‌ها نیست و این موضوع روی فروش مک‌دونالد تاثیر منفی گذاشته بود

در ادامه و پس از اینکه بسیاری تصمیم به تحریم کردن این فروشگاه زنجیره‌ای گرفته بودند، مک‌دونالد تصمیم گرفت تا به برادران وارنر فشار بیاورد تا تغییرات گسترده‌ای را در فیلم Batman 3 ایجاد کند و این تهدیدها باعث شد تا برادران وارنر مذاکره با تیم برتون برای تغییر لحن و تم قسمت سوم فیلم Batman را آغاز کند. اگرچه برادران وارنر امید داشت تا تیم برتون با این تغییرات موافق باشد، اما این مذاکرات به نتیجه‌ای نرسید تا برتون از فیلم جدا شود و جوئل شوماخر وظیفه کارگردانی این فیلم را بر عهده بگیرد. این تمام اتفاقات نبود و مایکل کیتون هم تصمیم گرفت تا دیگر نقش بتمن را بازی کند. کیتون گفت که تنها در صورتی او باز می‌گردد که تیم برتون دوباره روی صندلی کارگردانی فیلم Batman 3 بنشیند و در آن زمان انتقاد شدیدی از تصمیم برادران وارنر کرده بود.

کت‌وومن با بازی میشل فایفر در بتمن بازمی‌گردد

در ادامه برادران وارنر از انتخاب وال کیلمر برای نقش بتمن گرفت و فیلم Batman Forever در سال ۱۹۹۳ اکران شد و با اینکه نقدهای ضعیف‌تری را دریافت کرده بود، اما توانست عملکرد موفقی در گیشه داشته باشد. اگرچه در ابتدا بسیاری تصور می‌کردند که تغییرات فیلم Batman Forever نسبت به دو فیلم قبلی تنها به لحن و کاهش خشونت خلاصه می‌شود، اما این فیلم درواقع یک سافت ریبوت از بتمن‌های تیم برتون بود و عملا شباهت زیادی هم به فیلمنامه برتون نداشت. به‌طور مثال شخصیت کت‌وومن با بازی میشل فایفر قرار بود در فیلم Batman 3 بازگردد، اما در ادامه تصمیم گرفته شد تا کت‌وومن از فیلمنامه فیلم Batman Forever حذف شود و به‌جای آن شاهد ساخت فیلم Catwoman به کارگردانی تیم برتون باشیم.

شخصیت کت‌وومن با بازی میشل فایفر قرار بود در فیلم Batman 3 بازگردد

درنهایت برتون و فایفر از پروژه جدا شدند و حتی در مقطعی اشلی جاد قرار بود نقش سلینا کایل را در فیلم زن گربه‌ای بازی کند. درنهایت فیلم Catwoman با بازی هیل بری در سال ۲۰۰۴ اکران شد که حسابی منتقدان از خجالت این فیلم در آمدند. همچنین برتون تصمیم داشت تا در فیلم Batman 3 از رابین ویلیامز در نقش ریدلر و بیلی دی ویلیامز در نقش دوچهره استفاده کند که در فیلم Batman Forever به ترتیب جیم کری و تامی لی جونز این نقش‌ها را بر عهده داشتند. همچنین مارلون وینز قرار بود نقش دیک گریسون ملقب به رابین را در فیلم Batman 3 بازی کند که در فیلم Batman Forever نقش رابین به کریس اودانل داده شد.

وال کیلمر در نقش بتمن در پوستر فیلم Batman Forever

چه اتفاقی برای فیلم‌های بتمن جوئل شوماخر افتاد؟

فیلم Batman Forever موفقیت گسترده تجاری داشت و حالا مدیران و شرکای تجاری برادران وارنر از این موفقیت راضی بودند و به همین منظور تصمیم به ادامه دادن با جوئل شوماخر برای ساخت قسمت بعدی فیلم بتمن گرفتند. ساخت فیلم Batman & Robin برای اکران در سال ۱۹۹۷ تایید شد، اما همان ابتدا یک اتفاق عجیب افتاد و آن هم جدایی وال کیلمر بود. کیلمر که نقش بتمن را در فیلم Batman Forever بازی کرده بود، برای بازی در فیلم The Saint قرارداد امضا کرد و به همین منظور از بازی دوباره در نقش شوالیه تاریکی انصراف داد تا جرج کلونی جایگزین کیلمر در نقش بتمن در فیلم Batman & Robin شود. اودانل هم برای بازی در نقش رابین بازگشت و در این فیلم شاهد حضور ستارگانی مثل آرنولد شوارتزنگر در نقش مستر فریز، اوما تورمن در نقش پویزن آی‌وی و آلیسیا سیلورستون در نقش بت‌گرل بودیم.

وال کیلمر، بازیگر نقش بتمن در فیلم Batman Forever برای بازی در فیلم The Saint از بازی دوباره در نقش شوالیه تاریکی انصراف داد 

با اینکه برادران وارنر امید داشت تا فیلم Batman & Robin با بازیگرانی محبوب به فیلمی موفق‌تر از فیلم قبلی تبدیل شود، اما منتقدان حسابی از خجالت فیلم در آمدند و از آن به‌عنوان یکی از بدترین فیلم‌های ابرقهرمانی که تاکنون ساخته شده، یاد می‌شود. وضعیت فیلم بتمن و رابین به نقدهای ضعیف خلاصه نشد و این فیلم با شکست تجاری در گیشه نیز مواجه شد و این پایانی برای بتمن‌های جوئل شوماخر بود که با ایده مک‌دونالد روی کار آمده بودند. همچنین فیلم Batman & Robin توانست نامزد تمشک طلایی بدترین فیلم سال نیز شود و در ادامه برادران وارنر ساخت دنباله فیلم بتمن و همچنین فیلم فرعی رابین را کنسل کرد. این اتفاق باعث شد تا برادران وارنر تصمیم به ساخت ریبوتی براساس بتمن بگیرد، اما پس از شکست فیلم Batman & Robin تا سال‌ها ساخت اقتباسی از شوالیه تاریکی مثل یک طلسم شده بود.

جرج کلونی در نقش بتمن در پوستر فیلم Batman & Robin

بتمن دارن آرونوفسکی تا فیلم Batman vs. Superman

پس از افتضاح فیلم Batman & Robin، برادران وارنر در سال ۲۰۰۰ به‌دنبال ساخت فیلمی لایو اکشن براساس Batman Beyond به نویسندگی پاول دینی، نیل استیونسن و بوآز یاکین بود که گفته می‌شد یاکین ممکن است کارگردانی این فیلم را نیز بر عهده داشته باشد. همچنین برادران وارنر به‌دنبال ساخت فیلمی براساس داستان Batman: Year One اثر فرانک میلر بود و حتی شوماخر به کارگردانی این فیلم ابراز علاقه کرد. بااین‌حال، برادران وارنر در اتفاقی غافلگیر کننده دارن آرنوفسکی را برای کارگردانی فیلم Batman: Year One استخدام کردند و علاوه‌بر کارگردانی، آرنوفسکی وظیفه نوشتن فیلمنامه فیلم را نیز بر عهده گرفت که میلر نیز قرار بود به وی کمک کند. اگرچه در همان زمان یاکین اولین پیش نویس فیلمنامه فیلم Batman Beyond را آماده کرده بود، اما نویسندگان خیلی زود علاقه خود را از دست دادند و مدت کوتاهی بعد وارنر ساخت این فیلم را کاملا لغو کرد تا تمرکزش را روی ساخت فیلم Batman: Year One قرار دهد.

برادران وارنر در سال ۲۰۰۰ به‌دنبال ساخت فیلمی لایو اکشن براساس Batman Beyond بود، اما در ادامه برای تمرکز روی فیلم Batman: Year One ساخت آن را لغو کرد

آرنوفسکی و میلر در آن زمان گفته بودند که آن‌ها قرار است با ریبوت بتمن به ریشه‌های کمیک پایه‌بند باشند و همچنین تصویری جدید از این ابرقهرمان محبوب DC را نمایش دهند. حتی در آن زمان متیو لیباتیک، فیلمبردار فیلم Requiem for a Dream برای فیلم‌برداری ریبوت فیلم بتمن به آرنوفسکی پیوست. در همان زمان آرنوفسکی تصمیم داشت تا کریستین بیل را برای نقش بتمن در این فیلم استفاده کند و حتی واکین فینیکس دیگر گزینه محبوب آرنوفسکی بود، اما وارنر در همان زمان تصمیم داشت تا فردی پرینز را برای نقش شوالیه تاریکی انتخاب کند. فیلمنامه فیلم آرنوفسکی و میلر قرار بود یک نسخه جوان از بتمن با خشونتی واقع گرایانه و همچنین درجه سنی بزرگسال را ارائه کند. اگرچه بسیاری در انتظار ساخت ریبوت فیلم بتمن به کارگردانی آرنوفسکی بودند، اما درنهایت استودیو در سال ۲۰۰۲ تصمیم به ساخت فیلم Batman vs. Superman گرفت و پروژه Year One را کنار گذاشت. 

کانسپت آرت بتمن دارن آرنوفسکی

کانسپت آرت بتمن فیلم Batman: Year One دارن آرنوفسکی

برادران وارنر سال‌ها به‌دنبال ساخت فیلم Batman vs. Superman بود و در آن دوره آن‌ها آکیوا گلدزمن را برای بازنویسی فیلمنامه این فیلم و اندرو کوین واکر برای کارگردانی آن استخدام کردند. در آن زمان حتی ساخت فیلم Superman: Flyby کنار گذاشته شد و براساس پیش نویس گلدزمن، بروس وین در این فیلم پنج سال است که از مبارزه با جرم و جنایت بازنشست شده و این موضوع باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی برای وی شده بود. همچنین دیک گریسون، آلفرد پنی‌ورث و کمیسر گوردون نیز در این فیلم مرده بودند، اما بروس درکنار الیزابت میلر، نامزدش به آرامش رسیده بود. در مقابل کلارک کنت از لوئیس لین جدا شده بود و بروس و کلارک بهترین دوستان یکدیگر بودند. در ادامه جوکر در ماه عسل الیزابت را به قتل رساند و حالا بروس به‌دنبال گرفتن انتقام الیزابت از جوکر بود و سوپرمن نیز تصمیم گرفت تا جلوی بتمن را بگیرد.

برادران وارنر تصمیم گرفت تا ساخت فیلم Batman vs. Superman را متوقف و به‌جای آن روی ساخت فیلم مستقل بتمن و سوپرمن تمرکز کند

درحالی که کلارک در تلاش بود تا بروس را از انتقام منصرف کند، بروس حالا کلارک را مقصر مرگ الیزابت می‌دانست و حالا این دو ابرقهرمان قرار بود با یکدیگر مبارزه کنند. در ادامه مشخص شد که این موضوع کل نقشه لکس لوتر بود تا بتمن و سوپرمن را نابود کند و حالا این دو متحد شدند تا لوتر را متوقف کنند. فیلم‌برداری فیلم Batman vs. Superman برای اوایل سال ۲۰۰۳ در نظر گرفته شده بود و طبق برنامه قرار بود ۵ تا ۶ ماه طول بکشد. این فیلم همچنین برای اکران در تابستان سال ۲۰۰۴ برنامه‌ریزی شده بود. در همان زمان جی جی آبرامز پیش نویس فیلمنامه دیگری از فیلم Superman: Flyby را به وارنر ارائه کرد و پس از آن برادران وارنر تصمیم گرفت تا ساخت فیلم Batman vs. Superman را متوقف و به‌جای آن روی ساخت فیلم مستقل بتمن و سوپرمن تمرکز کند. پس از شکست فیلم Catwoman در سال ۲۰۰۴، ساخت فیلم Batman Begins به کارگردانی کریستوفر نولان تایید شد و کریستین بیل بالاخره نقش شوالیه تاریکی را بازی کرد تا بتمن بالاخره از بن بست خارج شود.

مبارزه بتمن با سوپرمن در فیلم Batman v Superman: Dawn of Justice

چرا بن افلک دیگر فیلم بتمن را نساخت و از بازی در این نقش انصراف داد؟

دی سی و برادران وارنر همیشه رویای ساخت فیلم Justice League و فیلم Batman vs. Superman را داشتند و حتی بارها نیز برای ساخت این فیلم‌ها تلاش کردند. پس از شروع موفقیت آمیز دنیای سینمایی مارول، حالا برادران وارنر تصمیم گرفت تا بالاخره دنیای سینمایی DC را ایجاد کند و با ساخت ریبوت فیلم سوپرمن که Man of Steel نام داشت، به کارگردانی زک اسنایدر و به نویسندگی دیوید اس گویر رسما DCEU آغاز به کار کرد. برنامه اولیه وارنر این بود که فیلم Man of Steel در همان دنیای فیلم‌های بتمن کریستوفر نولان جریان داشته باشد. حتی نولان به‌عنوان تهیه‌کننده در فیلم مرد پولادین حضور داشت تا شایعه بزرگی قوت بگیرد که براساس آن او قرار است فیلم Justice League را کارگردانی کند که البته وارنر همچنین قصدی هم داشت و طرفداران منتظر مبارزه بتمن نولان با سوپرمن اسنایدر بودند.

بن افلک قرار بود وظیفه کارگردانی و نوشتن فیلمنامه فیلم جدید بتمن را بر عهده داشته باشد

پس از اینکه مشخص شد نولان قصدی برای کارگردانی فیلم لیگ عدالت ندارد و کریستین بیل هم اعلام کرد برای همیشه از بازی در نقش بتمن یا حتی فیلم‌های ابرقهرمانی بازنشست شده، حالا وارنر به سراغ تیم اسنایدر و گویر رفت که عملکرد تجاری قابل قبولی در فیلم Man of Steel داشتند؛ اگرچه برخلاف انتظار وارنر این فیلم نتوانست فیلم Iron Man 3 را در گیشه شکست دهد. همان‌طور که دنیای سینمایی مارول به سرعت گسترش پیدا می‌کرد، برادران وارنر هم تصمیم گرفت تا سرعت بیشتری به روند توسعه دنیای سینمایی خودش ببخشد و طی یک تا دو فیلم تمامی شخصیت‌های اصلی لیگ عدالت را وارد کند. همین موضوع باعث شد تا ساخت فیلم Batman v Superman: Dawn of Justice که در ابتدا قرار بود فیلم Man of Steel 2 باشد، تایید شود و برادران وارنر بن افلک را برای بازی در نقش بتمن انتخاب کردند؛ انتخابی که موافقان و مخالفان زیادی داشت و حتی طراحی لباس او با انتقادهایی هم همراه بوده است و در سال ۲۰۱۴ وارنر هم تصمیم گرفت تا وظیفه کارگردانی و نوشتن فیلمنامه فیلم The Batman را به افلک بسپرد.

بن افلک در نقش بتمن با لباس آهنی  در فیلم Batman v Superman: Dawn of Justice

با اینکه نظرهای مثبت و منفی زیادی وجود داشت، اما بازی افلک در فیلم Batman v Superman توانست نظر مثبت بسیاری را جلب کند. درحالی که افلک هنوز مشغول بازی در فیلم Justice League بود، در همان زمان نوشتن فیلمنامه فیلم بتمن را نیز آغاز کرده بود و همچنین افلک تصمیم داشت تا پس از فیلم Live by Night که در سال ۲۰۱۶ اکران شد، مراحل فیلم‌برداری فیلم بتمن را آغاز کند. بااین‌حال، نقدهای ضعیف فیلم Batman v Superman و عملا شکست خوردن فیلم دربرابر فیلم Captian Americe: Civil War در گیشه باعث شد تا وارنر تصمیم به ایجاد تغییراتی گسترده در فیلم لیگ عدالت بگیرد و حتی برای فیلم‌برداری دوباره جاس ویدون را استخدام کرد، اما این اتفاق باعث نشد تا این فیلم به اثری قابل قبول تبدیل شود و به فاجعه دیگری در مقیاس مشابه فیلم بتمن و رابین تبدیل شد. این اتفاق بسیاری را به یاد فیلم Batman & Robin انداخت، اما با این تفاوت که این ترکش‌ها تنها به بخشی از پروژه‌ها سرایت کرد و برخی دیگر به کار خود ادامه دادند.

بن افلک در زمان فیلم‌برداری دوباره فیلم Justice League دوباره اعتیاد به الکل پیدا کرد و از همسرش جدا شد

حالا رویای ساخت DCEU به یک شکست بزرگ برای برادران وارنر تبدیل شده بود و فیلم Justice League یک افتضاح بزرگ برای آن‌ها بود که نه‌تنها به ضعیف‌ترین قسمت فیلم Avengers هم نزدیک نشد، بلکه حتی از نظر تجاری هم نتوانست فیلم موفقی باشد. اما همه چیز برای افلک خوب پیش نرفت و درست زمانی‌که فیلم‌برداری دوباره فیلم لیگ عدالت در جریان بود، افلک دچار مشکلات شدید خانوادگی شد و در ادامه او دوباره اعتیاد به الکل پیدا کرد و همه این اتفاقات به یک پکیج تبدیل شد تا او علاقه‌اش به ساخت و بازی در فیلم بتمن را از دست بدهد. بن افلک پس از این اتفاقات از همسرش نیز جدا شد. افلک اول از سمت کارگردانی فیلم بتمن کنار رفت و سپس از بازی در این نقش هم انصراف داد که البته بخش دوم بیشتر به‌خاطر نظر مت ریوز رخ داد. طبق گفته کسانی که فیلمنامه فیلم The Batman را خوانده بودند، آن‌ها به ستایش فضای کارآگاهی و گوتیک آن پرداختند و اعتقاد داشتند که این فیلم می‌توانست به یکی از بهترین اقتباس‌های بتمن تبدیل شود.

بن افلک در نقش بتمن در صحنه Knightmare فیلم Batman v Superman: Dawn of Justice

طبق اطلاعات منتشر شده، دث‌استروک قرار بود شخصیت منفی اصلی فیلم جدید شوالیه تاریکی باشد و جو منگنیلو این نقش را قرار بود بازی کند. همچنین شخصیت‌های منفی دیگری مثل پنگوئن و کت‌وومن هم قرار بود حضور داشته باشند و درکنار آن‌ها، شایعاتی مبنی‌بر احتمال حضور دوچهره یا ریدلر و همچنین حضور شخصیت‌هایی مثل رابین و بت‌گرل نیز شنیده می‌شد. البته ظاهرا جوکر هم قرار بود در فیلم حضور داشته باشد که ظاهرا همه اتفاقات زیر سر او قرار بود باشد. همچنین گفته می‌شود که فیلمنامه فیلم بتمن بن افلک با الهام از کمیک‌های Arkham Asylum: A Serious House on Serious Earth و Knightfall به‌همراه بازی Batman: Arkham Asylum نوشته شده بود. فیلم The Batman قرار بود درکنار فضای تاریک و کارآگاهیش، صحنه‌های اکشن جذاب و پر چالشی هم داشته باشد.

بسیاری از طرفداران امیدوار به احیا ساخت فیلم یا سریال بتمن بن افلک هستند

اگرچه حضور رابین هرگز بیشتر از یک شایعه نبود، اما بت‌گرل قرار بود به بتمن برای شکست دادن دث‌استروک کمک کند و در ادامه فیلم مستقل این شخصیت هم ساخته شود. در هر حال فیلم The Batman هرگز ساخته نشد، اما افلک پس از آن دوباره از علاقه‌اش به بازی در نقش بتمن خبر داد و حالا قرار است در فیلم The Flash حضور داشته باشد؛ اگرچه شاید دیگر دیر شده باشد. بااین‌حال، پس از موفقیت طرفداران برای احیای نسخه زک اسنایدر فیلم لیگ عدالت و عملکرد خوب بتمن در فیلم Zack Snyder's Justice League، حالا طرفداران در تلاش هستند تا اتفاقی مشابه را برای فیلم Batman بن افلک تکرار کنند؛ اتفاقی که می‌تواند در قالب فیلم یا سریال برای شبکه HBO Max رخ دهد یا شاید هرگز این اتفاق رنگ واقعیت به خود نگیرد.

بن افلک در نقش بروس وین توسط آکوامن با بازی جیسون موموآ به دیوار چسابنده شده در فیلم Justice League

حواشی ساخت فیلم The Batman با بازی رابرت پتینسون

پس از اینکه مشخص شد بن افلک دیگر قرار نیست فیلم The Batman را کارگردانی کند، برادران وارنر چندین گزینه را برای جایگزینی وی در نظر گرفت که از جمله نام‌‌های مطرح شده می‌توان به مت ریوز، مت راس، ریدلی اسکات، گوین اوکانر، جرج میلر، دنی ویلنوو و فده آلوارز اشاره کرد. درنهایت مت ریوز که سابقه کارگردانی آثاری چون فیلم War for the Planet of the Apes را در کارنامه خود داشت، به‌عنوان جانشین افلک وظیفه کارگردانی فیلم بتمن را بر عهده گرفت و در ادامه مشخص شد ریوز قرار است دوباره روی فیلمنامه فیلم کار کند و یک فیلمنامه جدید را بنویسد. ریوز در طول این فرایند با بن افلک برای روند نوشتن فیلمنامه در تماس بود و او در ابتدا قصد داشت که اتفاقات فیلم The Batman در همان دنیای DCEU رخ دهد. بااین‌حال، او سرانجام تصمیم گرفت تا دوباره روی داستان فیلم کار کند و حالا اینبار او قصد داشت تا به روزهای اول شروع به کار بتمن بپردازد و حالا این فیلم قرار بود خارج از دنیای سینمایی DC رخ دهد.

مت ریوز به‌دنبال نسخه جوان‌تر شوالیه تاریکی بود و به همین منظور بن افلک از بازی در نقش بتمن انصراف داد

در ادامه ریوز خواستار حضور بازیگری جوان‌تر در نقش شوالیه تاریکی شد و درنهایت در همان تابستان افلک از این فیلم رسما جدا شد. حالا فیلم Batman دیگر قرار نبود در دنیای سینمایی دی سی جریان داشته باشد و ریوز برای نوشتن فیلمنامه این فیلم از آثاری چون فیلم Chinatown، فیلم The French Connection، فیلم Taxi Driver و کارهای آلفرد هیچکاک الهام گرفته بود. ریوز از طرفداران قدیمی بتمن بود و تصمیم داشت ضمن تمرکز روی جنبه کارآگاهی این شخصیت، به جنبه‌های روانشناسی این شخصیت نیز بپردازد. اگرچه فیلم بتمن قرار نبود اقتباس مستقیمی از کمیک‌های بتمن باشد، اما او با الهام از کمیک Year Two تصمیم گرفت تا به سال دوم فعالیت بروس وین به‌عنوان بتمن بپردازد. البته ریوز تمام فیلمنامه افلک را تغییر نداد و مثلا ریوز تم کارآگاهی فیلم را حفظ کرد و همچنین مانند افلک تصمیم گرفت تا از چند شخصیت شرور استفاده کند که شاید تفاوت مهمش حضور ریدلر به‌جای دث‌استروک به‌عنوان شخصیت منفی اصلی باشد. ریوز در سال ۲۰۱۹ چهار بازیگر را که شامل رابرت پتینسون، نیکلاس هولت، آرمی همر و آرون تیلور جانسون می‌شد، برای نقش بروس وین در نظر گرفت و درنهایت پتینسون که گزینه اول خود ریوز بود، انتخاب شد.

رابرت پتینسون در نقش بروس وین در مراسم خاکسپاری در فیلم The Batman / بتمن

بااین‌حال، بسیاری از طرفداران بابت انتخاب پتینسون به‌عنوان بتمن جدید بسیار ناراحت و عصبانی شدند که دلیل اصلی آن‌ها سابقه حضور این بازیگر در سری فیلم Twilight بود. البته هولت گزینه اصلی دیگری بود که درنهایت این انتخاب کنار گذاشته شد. انتخاب بازیگر زن گربه‌ای هم حواشی خودش را داشت و هنوز بسیاری نسبت به انتخاب زوئی کراویتز و عدم انتخاب آنا د آرماس شک دارند که تصمیم درستی بوده باشد. در هر حال ویدیو تست فیلم The Batman که ظاهر پتینسون در نقش بتمن را نشان می‌داد نیز با واکنش نسبتا منفی مواجه شد و ظاهرا قرار نبود به این زودی نظر مردم نسبت به انتخاب پتینسون حتی با وجود حضور در آثاری تحسین شده مثل فیلم The Lighthouse مثبت شود. بااین‌حال، حواشی فیلم The Batman صرفا به انتخاب پتینسون یا ویدیو آزمایشی خلاصه نشد و برعکس تریلر فیلم توانست نظر بسیاری را تغییر دهد تا حالا افراد بیشتری منتظر فیلم باشند، اما شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا تنها بخش کوچکی از مشکلاتی بود که ریوز و تیم او با آن مواجه شدند.

تولید فیلم The Batman در شهر لیورپول در زمان همه‌گیری ویروس کرونا با انتقادات زیادی مواجه شده بود

درست زمانی‌که همه‌گیری ویروس کرونا در حال تعطیلی شهرها و کشورهای مختلف بود، تیم تولید فیلم The Batman طبق برنامه بخش‌هایی از فیلم را در شهر لیورپول جلوی دوربین بردند که با واکنش‌های منفی مواجه شد. یکی از انتقادها این بود که شرایط کرونا در حال حاد شدن بود و بردن تولید فیلم به درون شهر یک حرکت پر خطر برای اعضای تیم تولید و بازیگران توصیف شده بود. همچنین فیلم‌برداری فیلم بتمن در شهر لیورپول باعث جمع شدن مردم زیادی در محل فیلم‌برداری شد که این موضوع با انتقادات بی‌سابقه‌ای همراه بود و حتی برخی اعتقاد داشتند که برادران وارنر ارزش و اهمیتی برای سلامتی مردم قائل نیست. در ادامه تولید فیلم The Batman پس از مثبت شدن تست کرونا چند نفر از اعضای تیم تولید متوقف و چند ماه تعطیل شد. پس از سرگیری تولید شاهد مبتلا شدن دوباره بخشی از اعضای تیم تولید به ویروس کرونا بودیم که تولید فیلم را دوباره متوقف یا عقب انداخته بود، اما شاید مهم‌ترین بحران سازندگان فیلم مبتلا شدن رابرت پتینسون به ویروس کرونا بود.

رابرت پتینسون در نقش بتمن در زیر نور چراغ در پرومو آرت فیلم The Batman

براساس گفته چند فرد نزدیک به تولید، پتینسون چندان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کرد و او در زمانی‌که طبق قوانین باید در محل تولید یا مکان محل سکونت تنها رفت‌و‌آمد می‌کرد، به شهر می‌رفت و به خوش گذرانی می‌پرداخت و در مهمانی‌های مختلف شرکت می‌کرد. حتی این منبع گفته بود که پتینسون خیلی علاقه‌ای به زدن ماسک و محافظ صورت نداشت و عجیب هم نبود که او به این بیماری دچار شود. بااین‌حال، هیچ تصویر یا مدرکی که این گفته‌ها را ثابت کند، منتشر نشده و این موضوع تنها در حد گمانه‌زنی قلمداد شده است. در هر حال انتقادات از روش تولید فیلم The Batman بالاخره باعث تغییر نظر مت ریوز شد و حالا او قبول کرد که فیلم‌برداری درون شهری به‌صورت کامل حذف شود و همچنین تولید فیلم در آمریکا نیز لغو شد و در عوض بخش‌هایی که قرار بود درون شهر یا در آمریکا تولید شود حالا مانند سریال The Mandalorian با روش فناوری LED Volumes فیلم‌برداری شد تا درنهایت تولید فیلم در اسفند گذشته به پایان برسد.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده