بهترین فیلم های نتفلیکس | از مرد ایرلندی تا قدرت سگ

بهترین فیلم های نتفلیکس | از مرد ایرلندی تا قدرت سگ

دوشنبه, ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۱

در این مقاله قرار است ۴۵ مورد از بهترین فیلم های اختصاصی نتفلیکس را که در طی این سال‌ها فقط و فقط در این سرویس استریم پخش شده، به شما معرفی کنیم.

سرویس استریم نتفلیکس که یکی از غول‌های رسانه‌ای به شمار می‌رود، سال میلادی بسیار سختی را آغاز کرد. این غول استریمی در سال ۲۰۲۲ چیزی حدود ۲۰۰ هزار مشترک را از دست داد، سهام آن تا ۳۷ درصد کاهش پیدا کرد و نزدیک به ۱۵۰ کارمند را هم از شرکت اخراج کرد. دلایل مختلفی برای این اتفاقات وجود دارد؛ یکی اینکه رقبای استریمی بیشتری نسبت به قبل روی کار آمدند و حالا هم دیگر مردم مدت زمان کمتری را در خانه می‌گذرانند. با این اوصاف باید ببینیم که نتفلیکس چطور می‌خواهد با این مسائل کنار بیاید و شرایط تولید آثار خود را پیش ببرد.

اما گذشته از تمام این مسائل، اصلا نمی‌توان از این موضوع چشم‌پوشی کرد که نتفلیکس با وجود تمام این مشکلاتی که حالا پیدا کرده، اوقات بسیار خوبی هم برای مخاطبانش ساخته است؛ از سریال‌های جذابی مانند Stranger Things (اتفاقات ناآشنا) بگیرید تا فیلم‌های اختصاصی مثل The Power of the Dog (قدرت سگ) مرد ایرلندی. حالا ما در این مقاله قصد داریم که ۴۰ مورد از بهترین فیلم‌های اختصاصی این سرویس استریم محبوب را به شما معرفی کنیم. البته توجه داشته باشید که در این مقاله، ما فقط آثاری را داریم که نتفلیکس به‌صورت اختصاصی برای مشترکان خود تولید کرده است و آثاری که صرفا در این پلتفرم وجود دارند و برای نتفلیکس نیستند، معرفی نمی‌شوند.

فیلم‌ها براساس نظر تحریریه زومجی انتخاب و رتبه بندی شده‌اند.


بهترین فیلم های نتفلیکس

بهترین فیلم های نتفلیکس

۴۵- فیلم Apostle

فیلم فرستاده

  • کارگردان: گارث ایوانز
  • نویسنده: گارث ایوانز
  • بازیگران: دن استیونز، ریچارد الفین و پاول هیگنز
  • میانگین امتیازات Apostle در IMDB: ۶.۳

داستان مورد ۴۰ از فهرست بهترین فیلم های اختصاصی نتفلیکس در سال ۱۹۰۵ رخ می‌دهد. توماس ریچاردسون به یک جزیره‌ی دورافتاده سفر می‌کند تا خواهر خود را نجات دهد؛ آن هم بعد از اینکه توسط یک فرقه‌ی مذهبی مرموز و عجیب ربوده می‌شود. اعضای این فرقه می‌خواهند به ازای بازگشت امن این دختر، باج بگیرند و از خانواده‌اش درخواست پول دارند. مدت زیادی طول نمی‌کشد که اعضای فرقه می‌فهمند در افتادن با این مرد و طعمه قرار دادن او، یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتشان بوده است و پشیمان می‌شوند. این مرد جوان برای نجات خواهر خود درباره این فرقه تحقیق می‌کند و مدام در اسرار آن‌ها عمیق می‌شود؛ رازها و دروغ‌هایی که باعث شده چنین جامعه‌ای ساخته شود.

فیلم فرستاده یک اثر ترسناک است که ماجرای یک برهه زمانی خاص را حکایت می‌کند. این اثر تا حد زیادی مورد استقبال منتقدان قرار گرفت و امتیازات بالایی دریافت کرد. آن‌ها معتقد بودند که این فیلم به صحنه‌هایی که راحت مخاطب را می‌ترسانند، دست رد زده است تا بتواند با تعلیق آرام و بسیار جذابی مخاطب خود را وارد داستان ترسناک خود کند؛ آن هم با بازی فوق‌العاده‌ای که دن استیونز به نمایش گذاشته است.


بچه‌های کوچک با لباس نظامی و اسلحه در فیلم First They Killed My Father

۴۴- فیلم First They Killed My Father

فیلم آن‌ها ابتدا پدرم را کشتند

  • کارگردان: آنجلینا جولی
  • نویسنده: لونگ اونگ و آنجلینا جولی
  • بازیگران: سریماک ساریوم، کومفیک فیونگ و سوچیتا سونگ
  • میانگین امتیازات First They Killed My Father در IMDB: ۷.۱

در دهه ۱۹۷۰، یک دختر کامبوجی از طبقه متوسط جامعه متوجه می‌شود که با حمله خمرهای سرخ به کامبوج، زندگی اعضای خانواده‌اش ازاین‌رو به آن رو می‌شود. آن‌ها خانه‌ی راحت و گرم و نرم خود را ترک می‌کنند و سبک زندگی عادی‌شان را پشت سر می‌گذارند تا در یک کمپ کار اجباری زندگی کنند. زمانی‌که پدر این خانواده که یک افسر سابق بود، به قتل می‌رسد، اعضای این خانواده از یکدیگر جدا می‌شوند تا بتوانند جان خود را نجات دهند و زنده بمانند. آن‌ها ابتدا پدرم را کشتند، یک اثر بیوگرافیکی، تاریخی و البته دلهره‌آور است که چندین زبان مختلف در آن شنیده می‌شود. داستان این فیلم از زاویه دید یک دختر ۷ ساله است که حالا بزرگ شده تا داستان زندگی خود را در این فیلم به تصویر بکشد. این اثر توانست جایزه بهترین فیلم خارجی زبان را در جوایز فیلم هالیوود و همچنین جایزه آزادی بیان را از هیئت ملی بازبینی فیلم دریافت کند.


لئوناردو دی کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم Don't Look Up

۴۳- فیلم Don’t look up

فیلم بالا را نگاه نکن

  • کارگردان: آدام مک‌کی
  • نویسنده: آدام مک‌کی
  • بازیگران: لئوناردو دی کاپریو، جنیفر لارنس و راب مورگان
  • میانگین امتیازات Don’t look up در IMDB: ۷.۲

کیت دیبیاسکی، دانشجوی سال آخر نجوم و استادش دکتر رندال میندی، به یک کشف شگفت‌انگیز می‌رسند؛ کشف یک ستاره دنباله‌دار که در منظومه شمسی در حال گردش است. مشکل این است که این ستاره، در مسیر برخورد مستقیم با زمین قرار دارد. مشکل دیگر؟ این است که انگار برای هیچکس مهم نیست. خیلی زود مشخص می‌شود که هشدار دادن به بشر درباره یک ستاره‌ی سیاره‌کش به اندازه کوه اورست است، آنقدرها هم مهم و خوشایند نیست که مردم به آن توجه کنند. آن‌ها به همراه دکتر اوگلتورپ به یک تور رسانه‌ای می‌روند تا به همه اطلاع دهند که چنین فاجعه‌ای قرار است رخ دهد؛ از دفتر رئیس جمهورِ بی‌تفاوت و پسر روانی‌اش گرفته تا برنامه تلویزیونی دیلی ریپ.

با اینکه ۶ ماه تا رسیدن ستاره دنباله‌دار به زمین باقی مانده، اما انگار تلاش‌های شبانه‌روزی این دانشمندان و محققان برای آگاه کردن مردم و خبر دادن به آن‌ها از طرق مختلف، اصلا کافی نیست... واقعا چقدر تلاش و مدرک لازم است تا مردم دنیا فقط بالا و به آسمان نگاه کنند؟


سکانسی از فیلم Wasp Network

۴۲- فیلم Wasp Network

فیلم شبکه زنبور

  • کارگردان: اولیویر آسایاس
  • نویسنده: اولیویر آسایاس
  • بازیگران: پنه لوپه کروز، ادگار رامیرز و گایل گارسیا برنال
  • میانگین امتیازات Wasp Network در IMDB: ۵.۹

این مورد از فهرست بهترین فیلم های اختصاصی نتفلیکس داستانی دارد که در اوایل دهه ۹۰ و داخل هاوانا اتفاق میفتد. رنه گونزالز که یک خلبان کوبایی به شمار می‌رود، هواپیمایی را می‌دزدد و از کوبا فرار می‌کند؛ همسر دوست داشتنی و دختر مورد علاقه‌اش را پشت سر رها می‌کند. او یک زندگی جدید را در میامی آغاز می‌کند. مدت زیادی نمی‌گذرد که دیگر کوبایی‌های فراری هم پشت سر او راه میفتند و دنبالش می‌روند؛ آن‌ها درکنار هم یک شبکه جاسوسی راه‌اندازی می‌کنند. مأموریت آن‌ها این است که به سازمان‌های خشن و وحشیانه‌ی ضد کاسترو نفوذ کنند؛ سازمانی که مسئول حملات تروریستی در جزیره هستند.

داستان این فیلم براساس کتابی با نام The Last Soldiers of the Cold War است که به قلم فرناندو مورایس نوشته شده بود. نکته جالب این است که منتقدان اصلا این اثر را دوست نداشتند و معتقد بودند که استعداد بسیار زیاد بازیگران در چنین داستانی حیف شده است؛ با اینکه داستان رمز و رازهای خوبی دارد اما نتیجه‌ی جالبی به ارمغان نیاورده است.


زندانیان از سکو غذا می‌خورند فیلم پلتفرم

۴۱- فیلم The Platform

فیلم پلتفرم

  • کارگردان: گالدر گازتلو-اوروتیا
  • نویسنده: دیوید دسولا و پدرو ریورو
  • بازیگران: ایوان ماساگوئه، آنتونیا سن خوان، زوریون ایگلور
  • میانگین امتیازات The Platform در IMDB: ۷

فیلم پلتفرم که یک مدت حسابی سر زبان‌ها افتاده بود، درباره یک مکان اسرارآمیز است؛ یک زندان غیرقابل وصف، یک سوراخ بسیار عمیق. اصلا مشخص نیست که این زندان دقیقا چند طبقه یا سطح دارد. در هر سطح این زندان، دو زندانی زندگی می‌کنند. در وسط هر سطح حفره‌ای وجود دارد که سکویی از بالا به سمت پایین می‌آید؛ سکویی که روی آن میز بزرگی، شامل انواع و اقسام غذاهای مختلف است و در اختیار زندانیان قرار می‌گیرد. زندانیان هر طبقه، باقیمانده‌ی غذای زندانیان طبقه‌ی قبل را می‌خورند. البته پیچشی که در این داستان وجود دارد، این است که هر چند وقت یک بار، زندانیان در طبقات مختلفی از خواب بیدار می‌شوند؛ حالا ممکن است در طبقه اول باشند و همه‌ی غذاها در اختیارشان باشد، یا اینکه در طبقات زیرین بیدار شوند و جز استخوان و ظرف‌های کثیف چیزی برایشان باقی نمانده باشد.

تصور جنگی که سر این غذا پیش می‌آید، خیلی راحت است؛ نبردی غیرانسانی برای بقا و البته فرصتی برای همبستگی و اتحاد. اما سوالی که پیش می‌آید، این است که در این شرایط، زندانیان چطور رفتار می‌کنند؟ با هم متحد می‌شوند یا طبق معمول اکثرا فقط به خودشان فکر می‌کنند؟ فیلم پلتفرم در دسته‌ی آثار داستان‌های علمی-اجتماعی و البته ترسناک قرار می‌گیرد.


دختری با صورتی خونین در فیلم The Forest of Love

۴۰- فیلم The Forest of Love

فیلم جنگل عشق

  • کارگردان: سیون سونو
  • نویسنده: سیون سونو
  • بازیگران: کیپی شینا، کیوکو هینامی و شینوسوکه میتسوشیما
  • میانگین امتیازات The Forest of Love در IMDB: ۶.۳

گروه کوچکی از دانشجویان فیلمسازی به همراه یک دختر جوان خجالتی که والدین سخت‌گیری دارد، به‌طور همزمان توسط یک مرد مسن‌تر مورد سوءاستفاده، اغوا و بدرفتاری قرار می‌گیرند. آن‌ها برای اینکه اتفاق بدی برایشان رخ ندهد، از دستورها و اوامر این مرد پیروی می‌کنند؛ حتی زمانی‌که این مرد از آن‌ها می‌خواهد تا کسی را به قتل برسانند. جنگل عشق که مورد بعدی فهرست بهترین فیلم های اختصاصی نتفلیکس به شمار می‌رود، یک اثر ژاپنی با سبکی جنایی و دلهره‌آور است. این فیلم از قتل‌ها، شکنجه و اخاذی‌ای که در اواسط دهه ۹۰ و اوایل ۲۰۰۰ در کیوشو از کشور ژاپن رخ داده بود، الهام گرفته است؛ جنایاتی که توسط یک قاتل سریالی به نام فوتوشی ماتسوناگا اجرا شده بود. علاوه‌بر این، یک نسخه‌ی طولانی‌تر هم در قالب یک سریال محدود ۷ قسمتی با نام The Forest of Love: Deep Cut پخش شد. این فیلم حسابی مورد استقبال منتقدان قرار گرفت. منتقدان عنوان کردند که این اثر همانند بهترین اثر سونو دیوانه‌کننده است و همانند بدترین آثار او، غیرمتمرکز است.


ادریس البا در کنار دو سیاه پوست دیگر در فیلم Beasts of No Nation

۳۹- فیلم Beasts of No Nation

فیلم جانوران بدون کشور

  • کارگردان: کری جوجی فوکوناگا
  • نویسنده: کری جوجی فوکوناگا
  • بازیگران: ادریس البا، کورت اجیاوان و جود آکوودیکه
  • میانگین امتیازات Beasts of No Nation در IMDB: ۷.۷

فیلم جانوران بدون کشور ماجراجویی پسر جوانی به نام آگو را دنبال می‌کند که مجبور است به گروهی از سربازان در یک کشور ساختگی در غرب آفریقا بپیوندد. آگو از فرمانده خود و همچنین بسیاری از مردان اطرافش می‌ترسد. جنگی که در سرتاسر کشورش رخ داده و همه چیز را از بین برده، دوران کودکی بسیار مهم و حساس او را هم به‌طرز وحشیانه‌ای نابود کرده است. او در ابتدا بین درگیری‌ها، نفرت‌ها و شیفتگی‌ها سرگردان شده بود. این فیلم به خوبی مکانیک اصلی جنگ را به تصویر می‌کشد و از جزئیات صریح و احشایی ابایی ندارد؛ تصویری پیچیده و دشواری را از آگو که یک بچه سرباز است، به نمایش می‌گذارد.

این فیلم براساس رمانی با همین نام ساخته شده که در سال ۲۰۰۵ با قلم اوزودینما ایویلا نوشته شده بود. فیلم جانوران بدون کشور در جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز نمایش داده شد و توانست جایزه مارچلو ماسترویانی را به خانه ببرد. منتقدانی هم که این اثر را تماشا کرده بودند، امتیازات بالایی را برایش ثبت کردند و علاوه‌بر هنر کارگردان-نویسنده، استعداد بازیگران را هم مورد تحسین قرار دادند؛ اینکه به‌خوبی تصویری قطعی و گریه‌آور و در عین حال امیدوارکننده را از تلفات انسانی جنگ به ما نشان می‌دهد.


آنتونی هاپکینز و جاناتان پرایس در حال خوردن پیتزا در فیلم The Two Popes

۳۸- فیلم The Two Popes

فیلم دو پاپ

  • کارگردان: فرناندو میرلس
  • نویسنده: آنتونی مک‌کارتن
  • بازیگران: آنتونی هاپکینز، جاناتان پرایس و لوییس گنکو
  • میانگین امتیازات The Two Popes در IMDB: ۷.۶

فیلم دو پاپ که یکی از آثار اختصاصی سرویس استریم نتفلیکس به شمار می‌رود، داستان صمیمی و خودمانی یکی از دراماتیک‌ترین انتقال قدرت‌ها در ۲۰۰۰ سال گذشته را برای مخاطب خود تعریف می‌کند. در پشت دیوارهای واتیکان، پاپ بندیکت سنتی (با بازی آنتونی هاپکینز) و همچنین اصلاح‌طلب آینده‌سازی به‌نام پاپ فرانسیس (با بازی جاناتان پرایس) باید زمینه‌های مشترکی را پیدا کنند؛ تا بلکه به این طریق بتوانند مسیر جدیدی را برای کلیسای کاتولیک به‌وجود بیاورند. این اثر تا حد زیادی مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و حتی منتقد سایت ورایتی هم آن را یک اثر موفق غیرمنتظره خواند.

این فیلم بیشتر به خاطر لحظه‌های طنز و همچنین ایفای نقش فوق‌العاده‌ی دو بازیگر اصلی مورد تحسین منتقدان قرار گرفت؛ البته فیلمنامه‌ی مک‌کارتن هم یکی از مواردی بود که توجه منتقدان را به خود جلب کرد. این فیلم در هفتاد و هفتمین مراسم گلدن گلوب نامزد، در چهار بخش بهترین فیلم درام، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر مرد فیلم درام (برای جاناتان پرایس) و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد (برای آنتونی هاپکینز) نامزد دریافت جایزه شده است.


آندره هالند در حال سخنرانی در فیلم High Flying Bird

۳۷- فیلم High Flying Bird

فیلم پرنده بلند پرواز

  • کارگردان: استیون سودربرگ
  • نویسنده: تارل آلوین مک‌کارنی
  • بازیگران: آندره هالند، ززی بیتز و ملوین گرگ
  • میانگین امتیازات High Flying Bird در IMDB: ۶.۲

در بحبوحه و اواسط تعطیلی حرفه‌ای بسکتبال، ری بورک که نماینده بازیکنان است، خود را در رویایی بین لیگ و بازیکنان می‌بیند و در میان درگیری آن‌ها گرفتار شده است. حرفه و کار او در معرض خطر قرار دارد اما ری تصمیم دارد که با ریسک‌ها و خطرات بیشتری بازی کند. او تنها ۷۲ ساعت زمان دارد که یک نقشه‌ی جسورانه و شجاعانه را طرح‌ریزی کند. ری بورک از تمام بازیکنان قدرتمند پیشی می‌گیرد و حفره‌ای را پیدا می‌کند که می‌تواند روند بازی را برای همیشه تغییر دهد. نتیجه‌ی این اتفاق، چنین سوالاتی را پیش می‌آورد که چه کسی مالک بازی است و چه کسی باید مالکیت بازی را در دست داشته باشد.

نکته بسیار جالبی که درباره این فیلم وجود دارد، این است که کل صحنه‌ها و تصاویر آن با آیفون ۸ فیلم‌برداری شده است؛ به این ترتیب، این دومین اثر سودربرگ است که با یک آیفون فیلم‌برداری می‌شود زیرا پیش از آن فیلم Unsane (دیوانه) را هم با همین روش ساخته بود. اکثر منتقدان نظرات مثبت و خوبی درباره این فیلم داشتند؛ خصوصا که بازی هنرمندان، سبک کارگردانی، موضوعات، تدوین، فیلم‌برداری و نگارش فیلمنامه را هم حسابی مورد تحسین قرار دادند.


دو دختر در حال خندیدن پشت ماشین در فیلم Divines

۳۶- فیلم Divines

فیلم خدایان

  • کارگردان: هودا بنیامینا
  • نویسنده: رومین کامپینگ، هودا بنیامینا و مالیک رومیو
  • بازیگران: اولایا امامرا، دبورا لوکومونا و کوین میچل
  • میانگین امتیازات Divines در IMDB: ۷.۴

دونیا، نوجوانی است که در محله‌ی فقیرنشین زندگی می‌کند. او به همراه دوست خود به نام مایمونا، کار کردن برای ربکا را آغاز می‌کنند؛ یک فروشنده موفق مواد مخدر. آن‌ها برای اینکه بتوانند از فقر فرار کنند و دیگر بی‌پول نباشند، تصمیم می‌گیرند که برای ربکا کار کنند. ملاقات او با یک رقصنده‌ی جذاب به نام جیگوی باعث می‌شود که همه چیز پیچیده شود؛ اما ترک کردن ربکا به این سادگی‌ها که فکر می‌کردند، نیست. فیلم خدایان در جشنواره فیلم کن و در بخش «دو هفته کارگردانان» نمایش داده شد و توانست جایزه دوربین طلایی را در این مراسم بگیرد.

البته جایزه بهترین بازیگر مکمل زن، آینده‌دارترین بازیگر زن و همچنین بهترین فیلم سینمایی از مراسم سزار هم از جمله‌ی افتخارات این اثر به شمار می‌رود. اولایا امامرا که خواهر کوچک هودا بنیامینا محسوب می‌شود، پیش از آغاز فیلم‌برداری یک سال تحت آموزش و تمرین پارکورد و رقص قرار گرفت؛ زیرا نقشی که به او داده شد، توانایی‌های فیزیکی خیلی زیادی را می‌طلبید.


زنی آسیب دیده و ناراحت در رختخواب در فیلم Alles ist gut

۳۵- فیلم Alles ist gut

فیلم همه چیز خوب است

  • کارگردان: ایوا تروبیچ
  • نویسنده: ایوا تروبیچ
  • بازیگران: ان شوارز، اندریاس دولر و هانس لو
  • میانگین امتیازات Alles ist gut در IMDB: ۶.۵

برای آشنایی با این مورد از فهرست بهترین فیلم های اختصاصی نتفلیکس، باید به کشور آلمان سفر کنیم. فیلم همه چیز خوب است، برای اولین‌بار در جشنواره فیلم مونیخ نمایش داده شد. برادر شوهر رئیس جدید یانه به او تعرض می‌کند اما او هیچ گزارشی حول محور این اتفاق ثبت نمی‌کند. او همچنان به همان شکل قبل، زندگی معمول خود را ادامه می‌دهد. اما سکوت او عواقبی را هم به‌دنبال دارد. این عواقب نه‌تنها خود او را درگیر می‌کند، بلکه عشقی را که او به دوستش پیت دارد، تحت تاثیر قرار می‌دهد. از موفقیت‌های مهم و بزرگ این اثر همین بس که ایوا تروبیچ توانست جایزه بهترین کارگردانی را در جشنواره فیلم استکهلم برنده شود.

او در این اثر، به‌طرز ظریف و منسجمی شخصیتی را به تصویر کشید که مدام فضای روانی خود را کوچک و کوچک‌تر می‌کند و تا جایی پیش می‌رود که دیگر چیزی از آن باقی نمی‌ماند؛ زیرا او در تلاش است که با این کار، واقعیتی را که دارد از درون او را می‌خورد، نادیده بگیرد.


دو شخصیت اصلی فیلم A Fortunate Man در حال نوشیدن یک نوشیدنی در مهمانی

۳۴- فیلم A Fortunate Man

فیلم یک مرد خوشبخت

  • کارگردان: بیل اوت
  • نویسنده: بیل اوت و آندرس اوت
  • بازیگران: اسبن اسمد، کاترین گریس رزنتال و بنجامین کیتر
  • میانگین امتیازات A Fortunate Man در IMDB: ۷.۲

پیتر سیدنیوس یک مرد جوان جاه طلب از یک خانواده مسیحی و مذهبی است که در اواخر قرن نوزدهم در دانمارک غربی زندگی می‌کند. او برای تحصیل در رشته‌ی مهندسی به پایتخت این کشور یعنی کپنهاگ سفر می‌کند. مدت زیادی نمی‌گذرد که علیه پدر روحانی خود شورش می‌کند. او در میان ارتباطات خود، با محافل روشنفکر یک خانواده ثروتمند یهودی آشنا می‌شود که دختر بزرگتری به نام یاکوب دارند؛ به همین ترتیب هم پیتر تصمیم می‌گیرد که این دختر را برای رسیدن به منافع خودش فریب دهد. او که حالا خود را پِر صدا می‌کند و نامش را تغییر داده است، یک پروژه مهندسی در مقیاسی بزرگ تشکیل می‌دهد.

پروژه‌ای که شامل ساخت مجموعه‌ای از کانال‌ها در زادگاهش یعنی جوتلند می‌شود. از همین رو، تلاش می‌کند تا برای ساخت و ساز این پروژه لابی کند و منابع مورد نظرش را به‌دست بیاورد. اما درست زمانی‌که به نظر می‌رسید رویاهای پِر در حال محقق شدن هستند، غرور او سر راهش قرار می‌گیرد و مانع او می‌شود.


دو دوست در حال راه رفتن و خندیدن در فیلم The Perfection

۳۳- فیلم The Perfection

فیلم کمال

  • کارگردان: ریچارد شپرد
  • نویسنده: ریچارد شپرد، اریک کارملو و نیکول اسنایدر
  • بازیگران: آلیسون ویلیامز، لوگان براونینگ و استیون وبر
  • میانگین امتیازات The Perfection در IMDB: ۶.۱

یک اثر تعلیقی زیبا و البته وحشتناک که با پیچ و خم‌های غیرمنتظره و اتفاقات عجیب پر شده است. فیلم کمال که مورد دیگری از فهرست بهترین فیلم های اختصاصی نتفلیکس به شمار می‌رود، حول محور یک اعجوبه‌ی موسیقیِ آشفته و دردسرساز به نام شارلوت می‌چرخد. او به‌دنبال الیزابت، دانش‌آموز جدید و ستاره‌ی مدرسه‌ی قبلی‌اش می‌گردد.

این رویایی و برخورد باعث می‌شود که هر دو نوازنده وارد مسیر شوم و شیطانی‌ای شوند که عواقب تکان‌دهنده‌ای را به همراه دارد. منتقدانی که این فیلم را تماشا کرده بودند، نمرات بالایی برایش ثبت کردند و بیشتر از هر چیزی به بازی بسیار جذاب دو بازیگر اصلی، داستان هوشمندانه و دوست داشتنی و همچنین صحنه‌های طنز و پیچ و خم‌های هیجان‌انگیز آن اشاره داشتند. یکی از اتفاقات جالب این فیلم، این بود که یکی از شخصیت‌ها به ویروسی جدید اشاره کرد که در هونانِ چین پیدا شده است و ازطریق هوا منتقل می‌شود؛ تصادفی ترسناک با ویروس کووید ۱۹ که تقریبا یک سال بعد از ساخت فیلم در کشور چین پیدا شد.


آرون پاول با صورتی کثیف در بیابان در فیلم El Camino: A Breaking Bad Movie

۳۲- فیلم El Camino: A Breaking Bad Movie

فیلم ال کامینو: فیلم برکینگ بد

  • کارگردان: وینس گیلیگان
  • نویسنده: وینس گیلیگان
  • بازیگران: آرون پاول، جسی پلمونز و اسکات مک‌آرتور
  • میانگین امتیازات El Camino: A Breaking Bad Movie در IMDB: ۷.۳

«تو یا از یک سری چیزها فرار می‌کنی یا با آن‌ها مقابله می‌کنی.» جسی که حالا بالاخره از دست شکنجه و بردگی توسط عموی تاد یعنی جک و همچنین آقای وایت خلاص شده، باید از دست شیطان‌های گذشته خود فرار کند. از طرف دیگر هم نیروهای پلیس سخت دنبال او هستند و جسی باید به هر شکلی از دست آن‌ها فرار کند. تنها امید او در این لحظه برای فرار، فردی به نام اد گالبریث است که ساول گودمن او را معرفی کرده است. اد گالبریث کسی که است که با قیمت مناسب، می‌تواند یک هویت جدید و شروعی تازه در اختیار جسی قرار دهد.

جسی به همراه اعضای تیم خود سخت در تلاش است که در کمترین زمان ممکن، هم از دست نیروهای پلیس فرار کند و هم پول کافی را جمع‌آوری کنند؛ پولی که بتوانند با آن، یک زندگی جدید برای خود ایجاد کنند. زمانی‌که قسمت آخر سریال Breaking Bad ساخته و پخش می‌شد، وینس گیلیگان فیلمنامه این اثر را نوشت اما تا دهمین سالگرد این مجموعه یعنی تا سال ۲۰۱۷، آن را با آرون پاول مطرح نکرد.


پسربچه‌ای با لباس فضانوردی در حال فکر کردن به فضا و دوستانش روی زمین در فیلم Apollo 10½: A Space Age Childhood

۳۱- فیلم Apollo 10½: A Space Age Childhood

فیلم آپولو ۱۰٫۵: کودکی در عصر فضا

  • کارگردان: ریچارد لینکلیتر
  • نویسنده: ریچارد لینکلیتر
  • بازیگران: گلن پاول، زکری لوی و جک بلک
  • میانگین امتیازات Apollo 10½: A Space Age Childhood در IMDB: ۷.۳

این مورد از فهرست بهترین فیلم های اختصاصی نتفلیکس، سبک و موضوع متفاوتی نسبت به موارد قبلی دارد. ماجرا درباره‌ی اولین فرود روی ماه در تابستان سال ۱۹۶۹ است؛ داستانی که از دو زاویه دید مختلف بازگو می‌شود. از یک طرف ما شاهد فضانورد و کنترل مأموریت در لحظه‌ی مهم و پیروزمندانه هستیم. اما در سوی دیگر زاویه دیدی را می‌بینیم که در آن، همه چیز از دید یک کودک بسیار هیجان‌زده نشان داده می‌شود؛ کودکی که در نزدیکی ناسا زندگی می‌کند اما درست همانند اکثر مردم این اتفاق را ازطریق تلویزیون تماشا می‌کند.

درنهایت این اثر انیمیشنی هم یک بازسازی دقیق و فوق‌العاده از آن لحظه‌ی خاص تاریخی است و هم فانتزی یک بچه را نشان می‌دهد که از زندگی معمولی‌اش در حومه شهر بیرون کشیده می‌شود تا مخفیانه برای یک مأموریت پنهانی به ماه، آموزش ببیند. داستان این اثر تا حدودی براساس دوران کودکی خود ریچارد لینکلیتر نوشته شده است. این اثر انیمیشنی به‌صورت کلی توانست نظرات مثبت منتقدان زیادی را دریافت کند؛ اکثرا هم به خاطر نگارش فیلمنامه، جلوه‌های بصری و همچنین حس نوستالژیکی.


هلنا زنگل در حال فریاد زدن در فیلم System Crasher

۳۰- فیلم System Crasher

فیلم خراب کننده سیستم

  • کارگردان: نورا فینگشیت
  • نویسنده: نورا فینگشیت
  • بازیگران: هلنا زنگل، آلبرشت شوچ و گابریلا ماریا اشمید
  • میانگین امتیازات System Crasher در IMDB: ۷.۸

او دختر کوچک اما در عین حال خطرناک است. بنی سر از هر جایی که در می‌آورد، بلافاصله اخراج و از آن‌جا بیرون انداخته می‌شود. او یک دختر ۹ ساله‌ی وحشی است که همین حالا هم تبدیل به چیزی شده که سازمان حفاظت از کودکان، آن را «خراب کننده سیستم» می‌دانند. به نظر هم نمی‌آید که بخواهد راه و روش زندگی‌اش را تغییر دهد. زیرا بنی تنها یک هدف دارد؛ اینکه به خانه برگردد و با مادرش زندگی کند. اما از طرف دیگر، بیانکا از دختر خود می‌ترسد. خانم بافانه که در سازمان حمایت از کودکان کار می‌کند، سخت در تلاش است تا یک محل دائمی برای بنی پیدا کند.

او یک مربی برای مدیریت خشم به نام میچا استخدام می‌کند تا اسکورت مدرسه‌ای بنی باشد؛ ناگهان کورسوی امیدی به وجود می‌آید. آیا میچا می‌تواند کاری کند که همه در انجام آن شکست می‌خوردند؟ این فیلم از کشور آلمان نامزد دریافت ۵۲ جایزه شده بود که سرانجام توانست ۳۵ مورد از آن‌ها را دریافت کند؛ از جمله خرس نقره‌ای جشنواره بین‌المللی فیلم برلین.


تسا تامپسون و روث نگا در حال راه رفتن در خیابان در فیلم Passing

۲۹- فیلم Passing

فیلم گذر

  • کارگردان: ربکا هال
  • نویسنده: ربکا هال
  • بازیگران: تسا تامپسون، روث نگا و آندره هالند
  • میانگین امتیازات Passing در IMDB: ۶.۷

«هیچ چیزی سیاه و سفید نیست.» دوستان دوران کودکی که نژادهای مختلفی داشتند، حالا در بزرگسالی دوباره با یکدیگر ملاقات می‌کنند و گرد هم می‌آیند. آن‌ها که هر کدام در طبقه متوسط محسوب می‌شوند، به‌طور فزاینده‌ای درگیر زندگی و ناامنی‌های روانی یکدیگر می‌شوند. به‌عنوان مثال، یکی از اعضای این گروه آیرین نام دارد که آفریقایی-آمریکایی شمرده می‌شود و با یک دکتر سیاه پوست ازدواج کرده است. این در حالی است که کلیر به‌عنوان یک زن سفید پوست شناخته می‌شود و با یک مرد سفید پوست متعصب و ثروتمند ازدواج کرده است.

این مورد از فهرست بهترین فیلم های اختصاصی نتفلیکس که سبکی رمانتیک و درام دارد، به‌صورت سیاه و سفید فیلم‌برداری شده است و اولین اثر بلند و سینمایی ربکا حال به شمار می‌رود. فیلم گذر براساس رمانی با همین نام ساخته شده که نلا لارسن در سال ۱۹۲۹ آن را نوشته بود. عنوان این فیلم به آفریقایی-آمریکایی‌هایی اشاره دارد که رنگ پوست آن‌ها به قدری روشن است که مردم از آن‌ها «گذر» می‌کنند و آن‌ها را سفید پوست خطاب می‌کنند. منتقدان فوق‌العاده آن را تحسین کردند و فیلمنامه‌ی هال و سبک کارگردانی او را درکنار بازی تامپسون و نگا دوست داشتند. انجمن منتقدان فیلم آفریقایی آمریکایی، فیلم گذر را به‌عنوان یکی از ۱۰ اثر برتر سال ۲۰۲۱ انتخاب کرده است.


سوپ دیریسو به همراه وومنی موساکو در حال غذا خوردن در فیلم His House

۲۸- فیلم His House

فیلم خانه او

  • کارگردان: رمی ویکس
  • نویسنده: رمی ویکس
  • بازیگران: وونمی موساکو، سوپ دیریسو و مت اسمیت
  • میانگین امتیازات His House در IMDB: ۶.۵

یک زوج جوان پناهنده بعد از اینکه به‌طرز وحشتناک و هولناکی از سودان جنوبیِ جنگ‌زده فرار کردند، توانستند خود را به یک شهر کوچک انگلیسی برسانند. آن‌ها که در تلاش هستند تا با زندگی جدید خود وفق پیدا کنند، متوجه می‌شوند که یک نیروی شیطانی و غیرقابل توضیح در زیر زمین در حال تکان می‌خورد و قصد دارد که آن‌جا را به نابودی بکشاند. فیلمنامه این اثر درام و البته ترسناک براساس طرح داستانی که فلیسیتی ایوانز و توبی ونابلز مطرح کرده بودند، نوشته شده است. منتقدان در نقدهای خود این اثر را مورد تحسین قرار دادند و معتقد بودند که در هر گوشه‌ای از این فیلم، صحنه‌های ترسناک هوشمندانه‌ای قرار داده شده است.

این فیلم می‌تواند جنبه‌های مختلفی از تجربه‌های بسیار ترسناک پناهندگان را به ما نشان دهد. این فیلم نامزد دریافت ۴۵ جایزه مختلف در جشنواره‌های متنوع شده بود که درنهایت ۸ مورد از آن‌ها را دریافت کرد؛ از جمله یک جایزه بفتا در بخش بهترین اثر اول یک نویسنده، کارگردان یا تهیه‌کننده‌ی انگلیسی.


دو شخصیت اصلی فیلم Private Life پشت میز غذاخوری کنار هم نشستند

۲۷- فیلم Private Life

فیلم زندگی شخصی

  • کارگردان: تامارا جنکینز
  • نویسنده: تامارا جنکینز
  • بازیگران: پاول جیامتی، کترین هان و کایلی کارتر
  • میانگین امتیازات Private Life در IMDB: ۷.۲

این مورد از فهرست بهترین فیلم های اختصاصی نتفلیکس، موضوعی کاملا متفاوت دارد و حول محور زن و شوهری به نام‌های ریچارد و ریچل می‌چرخد؛ زوجی که در تنگنای ناباروری قرار دارند. آن‌ها سخت در تلاش هستند تا ازدواج و زندگی متاهلی خود را حفظ کنند. زیرا هر روز بیشتر از دیروز در دنیای عجیب و غریب فناوری کمک‌باروری و فرزندخواندگی فرو می‌روند و عمیق‌تر می‌شوند. زمانی‌که دکتر به آن‌ها پیشنهاد می‌کند تا از روش دیگری (کمک از یک شخص ثالث) برای باروری استفاده کنند، آن‌ها به کلی این گزینه را خط می‌زنند.

اما زمانی‌که سیدی (دانشجوی کالج که اخیرا انصراف داده است) باری دیگر وارد زندگی آن‌ها می‌شود، همه چیز تغییر می‌کند؛ آن‌ها تصمیم می‌گیرند که دوباره این گزینه را از زاویه‌ای دیگر مرور کنند. این فیلم براساس بخشی از تجربه‌های شخصی خود تامارا جنکینز است که درمان‌های باروری را پشت سر گذاشته بود. فیلم زندگی شخصی توانست نظرات و امتیازات مثبت منتقدان زیادی را به خود جلب کند؛ آن‌ها اعتقاد داشتند که این اثر به خوبی توانسته زاویه‌ی جدید و تاثیرگذاری را از این دوران سخت بزرگسالان به نمایش بگذارد.


یا شوگلیاشویلی در حال مطالعه کردن در فیلم My Happy Family

۲۶- فیلم My Happy Family

فیلم خانواده خوشحال من

  • کارگردان: نانا اکویتمیشویلی و سایمون گروب
  • نویسنده: نانا اکویتمیشویلی
  • بازیگران: یا شوگلیاشویلی، مراب نینیدزه و بارتا کاپاوا
  • میانگین امتیازات My Happy Family در IMDB: ۷.۴

در یک جامعه مرد سالار، یک خانواده معمولی گرجستانی متشکل از سه نسل، زیر یک سقف زندگی می‌کنند. در همین میان، زنی به نام مانانا با ۵۲ سال سن تصمیم می‌گیرد که از خانه‌ی والدین خود بیرون برود و مستقل زندگی کند؛ اتفاقی که دیگر اعضای خانواده را حسابی شوکه می‌کند. او بدون داشتن خانواده و همسر خود وارد یک ماجراجویی بزرگ می‌شود؛ ماجراجویی خاصی که او را به سمت ناشناخته‌ها می‌برد. این فیلم در بخش آثار درام جهانی جشنواره فیلم ساندنس و همچنین بخش رقیبان بین‌المللی جشنواره بین‌المللی فیلم سوفیا نمایش داده شد؛ جشنواره‌ای که دو کارگردان این اثر توانستند جایزه بهترین کارگردان را کسب کنند.

تا به اینجا، این اولین مورد از بهترین فیلم های اختصاصی نتفلیکس است که توانسته امتیاز ۱۰۰ را از منتقدان مطرح جهانی دریافت کند؛ منتقدانی که بیشتر از هر چیزی، سبک فیلم‌برداری و موسیقی‌های فوق‌العاده‌ی این اثر درام را مورد تحسین قرار دادند که به خوبی توانسته ناامیدی و درگیری‌های درونی مانانا را به تصویر بکشد.


فیلم مستند My Octopus Teacher یک اختاپوس خوش رنگ در اعماق اقیانوس

۲۵- فیلم My Octopus Teacher

فیلم معلم اختاپوسی من

  • کارگردان: پیپا ارلیچ و جیمز رید
  • نویسنده: پیپا ارلیچ و جیمز رید
  • بازیگران: کریگ فاستر و تام فاستر
  • میانگین امتیازات My Octopus Teacher در IMDB: ۸.۱

کریگ فاستر بعد از سال‌ها شنا کردن در اقیانوس یخ‌زده در نوک آفریقا، آن هم به‌صورت روزانه، با یک معلم عجیب و غریب برخورد می‌کند؛ اختاپوسی جوان که کنجکاوی قابل توجهی از خود نشان می‌دهد. او به‌صورت متوالی در طی ماه‌های بعدی، مدام این اختاپوس را مورد بررسی قرار می‌دهد، از لانه‌اش بازدید می‌کند و حرکاتش را دنبال می‌کند. بالاخره با تلاش خیلی زیاد می‌تواند اعتماد این حیوان آبزی را به‌دست بیاورد. او به مرور زمان ارتباطی را با این اختاپوس تشکیل دهد که هرگز پیش از این بین یک انسان و موجودی وحشی دیده نشده بود.

از نکات بسیار مهمی که درباره این اثر می‌توان گفت، این است که فیلم معلم اختاپوسی من توانست در نود و سومین مراسم آکادمی اسکار و همچنین مراسم بفتا، جایزه بهترین مستند بلند را برنده شود؛ البته علاوه‌بر جایزه‌های مختلف زیاد دیگری که با خود به خانه برده است. همان‌طور که منتقدان هم اشاره کردند، این فیلم نشان می‌دهد که یک ارتباط دوست‌داشتنی و معنی‌دار می‌تواند از هر مرز و مانعی عبور کند و هیچ چیز جلودار آن نباشد.


کاور فیلم night comes for us

۲۴- فیلم The Night Comes for Us

فیلم شب برای ما می‌آید

  • کارگردان: تیمو جاجانتو
  • نویسنده: تیمو جاجانتو
  • بازیگران: جو تسلیم، ایکو اوویس و جولی استل
  • میانگین امتیازات The Night Comes for Us در IMDB: ۶.۹

برای آشنایی با این مورد از فهرست بهترین فیلم های اختصاصی نتفلیکس، باید به کشور اندونزی سفر کنیم. ایتو، یکی از ماموران دنیای جنایتکارانه و زیرزمینی به شمار می‌رود که پس از بازگشت به خانه، در میان یک شورش خائنانه و خشونت‌آمیز، گرفتار می‌شود. او که برای یک برهه زمانی به خارج از کشور رفته بود، هنگام برگشت متوجه می‌شود که در خانواده‌ی مجرمانه‌ی خودش به نام Triad درگیری بزرگی شکل گرفته است. داستان این فیلم آنقدر جذاب بود که پیش از نمایش آن، به‌صورت یک رمان گرافیکی اقتباس شد. بعدها هم خود کارگردان عنوان کرد که قرار است این داستان را در قالب کامیک بوک هم به‌دست مخاطبان خود برساند.

منتقدانی که این اثر را تماشا کردند، نظرات مثبت زیادی درباره آن داشتند و بیشتر از هر چیزی صحنه‌های اکشن و هنرنمایی بازیگران را مورد تحسین قرار دادند اما نسبت به خشونت بسیار زیاد آن انتقاداتی داشتند. جالب است بدانید که این اثر، اولین فیلم اندونزیایی شبکه نتفلیکس است؛ این در حالی بود که در آن زمان این سرویس استریم، در خود کشور اندونزی ممنوع بود.


Dolemite Is My Name

۲۳- فیلم Dolemite Is My Name

فیلم دولمایت اسم من است

  • کارگردان: کریگ برور
  • نویسنده: اسکات الکساندر و لری کاراسزوسکی
  • بازیگران: ادی مورفی، داوین جوی راندولف و کیگن مایکل کی
  • میانگین امتیازات Dolemite Is My Name در IMDB: ۷.۲

«افسانه‌ی خودت را بساز.» آیا بازگشت باشکوه ادی مورفی کافی نیست تا فیلم دولمایت اسم من است در میان موارد فهرست بهترین فیلم های اختصاصی نتفلیکس قرار بگیرد؟ این اثر داستان یکی از اسطوره‌های واقعی به نام رودی ری مور را به تصویر می‌کشد؛ پیش‌گام در صنعت کمدی و رپ که به همه ثابت کرد مخالفان کاملا در اشتباه بودند. این اثر توانست با بررسی موضوعات مهم اجتماعی و طنز هوشمندانه‌ای که در داستان خود داشت، نظر منتقدان را به خود جلب کند و نظرات مثبت و همچنین تحسین بسیار زیادی را به‌دنبال داشته باشد. بیشتر از هر چیزی می‌توان بازی ادی مورفی و طنز بسیار جذاب او را نقطه‌ی قوت فیلم دولمایت اسم من است، دانست؛ هنرنمایی که به خاطر آن، نامزد دریافت جایزه‌های خیلی زیاد و مهمی نشده بود. این فیلم توسط هیئت ملی بازبینی فیلم و همچنین مجله تایم، به‌عنوان یکی از ۱۰ اثر برتر سال ۲۰۱۹ انتخاب شد.


بازیگر نقش اصلی فیلم The Hand of God

۲۲- فیلم The Hand of God

فیلم دست خدا

  • کارگردان: پائولو سورنتینو
  • نویسنده: پائولو سورنتینو
  • بازیگران: فلیپو اسکاتی، تونی سرویلو و تریسا ساپونانجلو
  • میانگین امتیازات The Hand of God در IMDB: ۷.۳

پائولو سورنتینو که نویسنده و کارگردانِ برنده جایزه اسکار، در این مورد از بهترین فیلم های اختصاصی نتفلیکس، با اثر جذاب دیگری بازگشته است و ما را به کشور ایتالیا می‌کشاند؛ اثری که حول محور پسر جوانی به نام فابیتو شیسا می‌چرخد. داستان این فیلم درام در دوران پر آشوب دهه ۱۹۸۰ در ناپل جریان دارد. فیلم دست خدا، داستانی مملو از شادی‌های غیرمنتظره دارد؛ مانند ورود دیگو مارادونا، اسطوره‌ی فوتبال. اما از سوی دیگر، یک تراژدی بزرگ هم نمایش می‌دهد که به همان اندازه غیرمنتظره است. در این داستان، سرنوشت هم نقش خود را ایفا می‌کند؛ به این ترتیب، شادی و تراژدی در هم تنیده می‌شود و آینده‌ی فابیتو را به حرکت درمی‌آورد. در این فیلم، سورنتینو به زادگاه خود بازمی‌گردد تا شخصی‌ترین داستان زندگی‌اش را تعریف کند؛ داستانی از سرنوشت و خانواده، ورزش و سینما، عشق و از دست دادن.


بازیگر نقش اصلی فیلم Mudbound پشت یک ماشین نشسته است

۲۱- فیلم Mudbound

فیلم گل گرفته

  • کارگردان: دی ریس
  • نویسنده: دی ریس و ورجیل ویلیامز
  • بازیگران: کری مالیگن، گارت هدلاند و جیسون کلارک
  • میانگین امتیازات Mudbound در IMDB: ۷.۴

بعد از جنگ جهانی دوم، جایی در دلتای گل‌آلود می سی سی پی، دو خانواده مجبور می‌شوند که یک بخشی از زمین را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. یکی از این خانواده‌ها سیاه پوست است و جکسون نام دارد و دیگری سفید پوست است و مک‌آلن نام دارد. به همین ترتیب هم آن‌ها باید یک صلح نسبی را به خاطر تفاوت نژاد بین خود برقرار کنند. در چنین شرایطی، آن‌ها سخت در تلاش هستند که با مشکلات و فقر شدید دست‌وپنجه نرم کنند. در همین میان، دو کهنه سرباز بعد از مدت طولانی انتظار، به خانه بازمی‌گردند؛ رانسل (پسر بزرگ جکسون‌ها) و جیمی (برادر کوچکتر هنری مک‌آلن).

بازگشت این دو نفر باعث می‌شود تا رابطه‌ی دوستانه‌ی خاصی بین آن‌ها شکل بگیرد که فراتر از هرگونه تعصب و تفاوت نژادی است. اما در پایان، با وجود غروب‌های تب‌آلود می سی سی پی و نژادپرستی سرسختانه، زندگی هنوز هم می‌تواند سخت باشد؛ آن هم زمانی‌که قانون اصلی این سرزمین تبعیض و نفرت است. در چنین شرایطی، هیچکس نمی‌تواند در امان باشد.


گروه نوازندگان ما رینی مشغول تمرین هستند فیلم Ma Rainey’s Black Bottom

۲۰- فیلم Ma Rainey's Black Bottom

فیلم بلک باتم ما رینی

  • کارگردان: جورج سی. ولف
  • نویسنده: روبن سانتیاگو-هادسن
  • بازیگران: وایولا دیویس، چادویک بوزمن و گلین تورمن
  • میانگین امتیازات Ma Rainey's Black Bottom در IMDB: ۶.۹

در یکی از بعد از ظهرهای دهه ۱۹۲۰، زمانی‌که گروهی از نوازندگان در شیکاگو در یک جلسه ضبط منتظر یک مجری پیشرو و افسانه، «مادر سبک بلوز» یعنی ما رینی هستند، تنش تا حد زیادی بالا می‌گیرد. اواخر این جلسه ضبط، ما که یک زن نترس و آتشین است، با مدیر برنامه و تهیه‌کننده سفید پوست خود به‌خاطر کنترل روی موسیقی‌اش، وارد نبرد اراده‌ها می‌شود تا از خودش دفاع کند. زمانی‌که این گروه در اتاق تمرین فاجعه‌بار استودیو منتظر هستند، یک ترامپت‌زن جاه‌طلب به‌نام لوی (با بازی چادویک بوزمن)، هم‌گروهی‌های نوازنده خود را وسوسه می‌کند تا کاری انجام دهند که حقایق آشکار شود؛ اتفاقی که باعث می‌شود مسیر زندگی آن‌ها برای همیشه تغییر کند.

این مورد از فهرست بهترین فیلم های اختصاصی نتفلیکس که آخرین اثر چادویک بوزمن هم بوده، خیلی خوب توانسته به جامعه سیاه‌پوستان ادای احترام کند و یکی از بهترین کارهای این هنرمند فقید هم به شمار می‌رود. لازم به ذکر است که این اثر موفق به دریافت دو جایزه آکادمی اسکار در بخش‌های بهترین گریم/مدل مو و بهترین طراحی لباس شد.


النای جوان در حال نگاه کردن در فیلم دختر گمشده

۱۹- فیلم The Lost Daughter

فیلم دختر گمشده

  • کارگردان: مگی جایلنهال
  • نویسنده: مگی جایلنهال
  • بازیگران: اولیویا کولمن، داکوتا جانسون و جسی باکلی
  • میانگین امتیازات The Lost Daughter در IMDB: ۶.۷

لدا که به‌تنهایی تعطیلات خود را کنار دریا سپری می‌کند، متوجه حضور مادر جوانی به همراه دخترش می‌شود؛ همینطور که مشغول تماشای آن‌ها در ساحل است، گذر زمان را از دست می‌دهد. او بعد از گذشت مدتی از تماشای رابطه‌ی جذاب آن‌ها (و همچنین خانواده‌ی بزرگِ خشن و خطرناکی که دارند)، عصبی می‌شود و به یاد خاطرات خودش میفتد؛ خاطراتی مملو از ترس، سردرگمی و سختی‌های اوایل دوران مادر شدن که حسابی او را تحت فشار قرار داده بود.

یک اتفاق ناخودآگاه و غریزی، باعث می‌شود که لدا به سمت دنیای عجیب و شوم ذهن خود سوق داده شود؛ جایی که او مجبور است با انتخاب‌های نامتعارفی که به‌عنوان یک مادر جوان گرفته بود و همچنین عواقبی که داشت، روبه‌رو شود. دختر گمشده که مورد دیگری از فهرست بهترین فیلم های اختصاصی نتفلیکس به شمار می‌رود، اولین اثر بلند مگی جایلنهال به‌عنوان یک کارگردان است؛ اثری که براساس رمانی با همین نام از الینا فرانته ساخته شده است. این کارگردان و نویسنده توانست در جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز جایزه اوسلای طلایی را برای بهترین فیلمنامه دریافت کند.


چادویک بوزمن به همراه دیگر بازیگران فیلم Da 5 Bloods در جنگل

۱۸- فیلم Da 5 Bloods

فیلم ۵ همخون

  • کارگردان: اسپایک لی
  • نویسنده: دنی بیلسون، پاول دی میو، کوین ویلمات و اسپایک لی
  • بازیگران: دلروی لیندو، جاناتان میجرز و کلارک پیترز
  • میانگین امتیازات Da 5 Bloods در IMDB: ۶.۵

داستان ۵ هم‌خون که اثر جدید اسپایک لی، برنده جایزه آکادمی اسکار است، حول محور چهار دامپزشک آمریکایی-آفریقایی تبار به نام‌های پاول، اوتیس، ادی و ملوین می‌چرخد؛ کسانی که به ویتنام بازمی‌گردند. قهرمانان داستان ما، در جستجوی بقایای رهبر گروه سقوط کرده‌ی خود هستند و به‌دنبال گنج دفن شده‌ای که به آن‌ها وعده داده شده بود، می‌گردند. در طی مسیر، پسر پاول که بسیار نگران پدرش است، به این چهار نفر می‌پیوندد. مدت زیادی نمی‌گذرد که نبردی بین انسان و طبیعت شکل می‌گیرد؛ درحالی‌که آن‌ها باید با ویرانی‌های ماندگار جنگ ویتنام هم روبه‌رو شوند.

منتقدانی که این اثر را تماشا کردند، حسابی آن را مورد تحسین قرار دادند؛ این فیلم بیشتر از هر چیزی به خاطر سبک کارگردانی، موضوعاتی که داشت و همچنین هنرنمایی‌های لیندو و بوزمن مورد تعریف و تمجید قرار گرفت. خیلی از افراد، این فیلم را در میان بهترین کارهای لی می‌دانند. حتی هیئت ملی بازبینی فیلم هم این مورد از بهترین فیلم های اختصاصی نتفلیکس را به‌عنوان بهترین اثر ۲۰۲۰ عنوان کرد.


باب دیلن در حال خواندن در فیلم Rolling Thunder Revue: A Bob Dylan Story by Martin Scorsese

۱۷- فیلم Rolling Thunder Revue: A Bob Dylan Story by Martin Scorsese

فیلم نمایش تندر رولینگ: داستانی از باب دیلن اثر مارتین اسکورسیزی

نمایش تندر رولینگ مورد دیگری از این فهرست بهترین فیلم های اختصاصی نتفلیکس به شمار می‌رود که حول محور باب دیلن می‌چرخد. این فیلم به‌طرز عجیبی روحیه‌ی آمریکا در سال ۱۹۷۵ را به تصویر می‌کشد؛ موسیقی شادی‌آوری که دیلن در طی آن سال می‌نواخت و انرژی زیادی را به مخاطبان خود القا می‌کرد. بخشی از این اثر مستند، بخشی از آن کنسرت و بخشی دیگر رویایی تب‌دار است. فیلم Rolling Thunder یک تجربه کاملا منحصربه‌فرد است؛ آن هم از طرف فیلمساز چیره‌دستی مانند مارتین اسکورسیزی. این دومین اثری است که اسکورسیزی حول محور این هنرمند می‌سازد؛ پیش از این فیلم No Direction Home (راهی به خانه نیست) را ساخته بود که در سال ۲۰۰۵ به نمایش درآمد.

این فیلم شامل مصاحبه‌هایی واقعی و البته مصاحبه‌هایی غیرواقعی است که در آن بازیگران نقش شخصیت‌هایی را بازی کرده بودند که اصلا در تور باب دیلن حضور نداشتند. هیچ مرزی بین واقعی و غیرواقعی بودن ماجرا وجود ندارد؛ زیرا حتی خود دیلن هم در مصاحبه‌هایش به شخصیت‌های ساختگی اشاره می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود که مخاطب نتواند حدس بزند که کدام قسمت‌ها قابل استناد و کدام‌ها ساختگی هستند.


صحنه ای از فیلم بر جسم و روح

۱۶- فیلم On Body and Soul

فیلم در جسم و روح

  • کارگردان: ایلدیکو انیدی
  • نویسنده: ایلدیکو انیدی
  • بازیگران: آلکساندرا بوربئی، گزا مورکسانی و رکا تنکی
  • میانگین امتیازات On Body and Soul در IMDB: ۷.۵

«ما در شب یکدیگر را ملاقات می‌کنیم. در رویاهایمان.» داستان این مورد از فهرست بهترین فیلم های اختصاصی نتفلیکس در حومه بوداپست جریان دارد. اندره که مدیر سالخورده، منزوی و افسرده‌ی یک کشتارگاه کوچک است، برنامه‌ی بسیار شلوغی دارد؛ در حقیقت عادت داشت که دست چپ از کارافتاده و احساسات خود را پشت این برنامه‌ی شلوغ پنهان کند. اما به‌طور ناگهانی، یک تازه‌وارد خجالتی و دوست‌داشتنی در دفتر، توجه او را به خود جلب می‌کند. این دختر، ماریا نام دارد که بازرس کنترل کیفیت مرموز و البته بسیار زیبای این منطقه است.

با وجود پس‌زمینه‌ی سرد کشتارگاه و همچنین دزدی کوچکی که اتفاق افتاده، پیوندی وهم‌آور و نسبتا معنوی بین این دو فرد طردشده ایجاد می‌شود؛ ارتباطی که به مرور زمان، زندگی آن‌ها را بیش‌ازپیش به‌طور جدایی ناپذیری در هم می‌پیچد. این فیلم توانست جایزه خرس طلایی را در بخش اصلی جشنواره بین‌المللی فیلم برلین دریافت کند؛ علاوه‌بر جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم و جایزه کلیسای جهانی. آلکساندرا بوربئی هم جایزه بازیگر زن اروپایی را در مراسم جوایز فیلم اروپا به‌دست آورد.


ادی ردمین و چند بازیگر دیگر مشغول نگاه به قاضی در دادگاه فیلم The Trial of the Chicago 7

۱۵- فیلم The Trial of the Chicago 7

فیلم دادگاه شیکاگو ۷

  • کارگردان: آرون سورکین
  • نویسنده: آرون سورکین
  • بازیگران: یحیی عبدل متین دوم، ساشا بارون کوهن و دنیل فلاهرتی
  • میانگین امتیازات The Trial of the Chicago 7 در IMDB: ۷.۷

در ابتدا قرار بود که یک اعتراض مسالمت‌آمیز نسبت به کنوانسیون ملی حزب دموکرات در سال ۱۹۶۸ انجام شود. اما همه چیز به هم ریخت؛ چیزی که قرار بود جنبشی مسالمت‌آمیز باشد، به یک نبرد و درگیری بسیار خشن بین پلیس و گارد ملی تبدیل شد. سازمان‌دهندگان این اعتراض، از جمله ابی هافمن، جری روبین، تام هیدن و بابی سیل، به جرم توطئه برای دامن زدن به یک شورش متهم شدند و دادگاه تشکیل شده برای آن‌ها، به یکی از معروف‌ترین و بدنام‌ترین دادگاه‌های تاریخ تبدیل شد. اکثر منتقدانی که این اثر را تماشا کرده بودند، عملکرد بازیگران و نحوه بازی آن‌ها را تحسین کردند و اعتقاد داشتند که موازی‌سازی مدرن دهه ۱۹۶۰ عالی انجام شده است.

سورکین فیلمنامه این اثر را در سال ۲۰۰۷ نوشته بود و قصد داشت استیون اسپیلبرگ را به‌عنوان کارگردان بیاورد و اکثر بازیگران هم ناشناخته باشند. اما به خاطر اتفاقاتی که در این سال‌ها رخ داد، اسپیلبرگ به اجبار از پروژه کنار گذاشته شد و اواخر سال ۲۰۱۸، سورکین به‌عنوان کارگردان انتخاب و بخش زیادی از بازیگران در همان ماه استخدام شدند.


تیم بلیک نلسون در فیلم The Ballad of Buster Scruggs در بیابانی گیتار می‌زند

۱۴- فیلم The Ballad of Buster Scruggs

فیلم تصنیف باستر اسکراگز

  • کارگردان: جوئل کوئن و ایتن کوئن
  • نویسنده: جوئل کوئن و ایتن کوئن
  • بازیگران: تاین دالی، جیمز فرانکو و برندن گلیسون
  • میانگین امتیازات The Ballad of Buster Scruggs در IMDB: ۷.۳

«داستان‌ها برای همیشه زنده می‌مانند. اما انسان‌ها اینطور نیستند.» یکی از دلایلی که باعث شد تصنیف باستر اسکراگز به‌عنوان یکی از بهترین فیلم های اختصاصی نتفلیکس انتخاب شود، سبک متفاوتی بود که با دیگر آثار داشت؛ شش داستان از زندگی و خشونت در غرب قدیم. در این شش داستان، ما ماجراهای یک هفت‌تیرکش آوازخوان، یک سارق بانک، یک مدیر اپرای در حال سفر، یک کاوشگر مسن، یک واگن قطار و یک جفت از شکارچیانِ جایزه‌بگیر منحرف و فاسد را دنبال می‌کنیم. این اثر در جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز به نمایش درآمد و توانست جایزه اوسلای طلایی را برای بهترین فیلمنامه برنده شود.

هیئت ملی بازبینی فیلم هم این اثر را به‌عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۸ عنوان کرد. از موفقیت‌های دیگر این اثر می‌توان به سه نامزدی جایزه اسکار در بخش‌های بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین طراحی لباس و همچنین بهترین موسیقی متن اشاره کرد. این اثر برساس دو کتاب با نام All Gold Canyon از جک لاندن و The Girl Who Got Rattled از استوارت ادوارد وایت ساخته شده است.


بازیگر نقش اصلی فیلم Atlantics به همراه یک کوله پشتی

۱۳- فیلم Atlantics

فیلم آتلانتیک

  • کارگردان: متی دیوپ
  • نویسنده: متی دیوپ و اولیور دیمانگل
  • بازیگران: ایبراهیما تروره، میم بینتا سین و آمادو امبو
  • میانگین امتیازات Atlantics در IMDB: ۶.۷

«هر داستان عاشقانه‌ای، یک داستانِ روح‌محور است.» در حومه‌ی محبوب داکار، ساختمانی جذاب و آینده‌دار در حال ساخت است. کارگران در این سایتِ ساخت و ساز، چندین ماه است که بدون دستمزد کار می‌کنند. به همین دلیل بعد از ماه‌ها تصمیم می‌گیرند که کشور خود را که درکنار اقیانوس قرار دارد، ترک کنند تا به آینده‌ای بهتر برسند. در میان آن‌ها فردی به نام سلیمان وجود دارد که عاشق آدا است؛ زوجی که به یکدیگر وعده‌ی آینده‌ای مشترک به هم دادند. آتلانتیک، اولین اثر بلند با کارگردانی متی دیوپ است که سبکی درام، رمانتیک و ماوراءطبیعی دارد.

این فیلم برای رقابت بر سر جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن انتخاب شده بود و تاریخ‌ساز شد؛ زیرا اولین زن سیاه پوستی بود که با فیلم خود وارد این بخش از جشنواره شد. دیوپ در این اثر علاوه‌بر کار با بازیگران شناخته نشده، روی موضوعاتی مانند بحران پناهندگان، پشیمانی، از دست دادن، عزاداری، مشکلات طبقاتی و مسئولیت‌پذیری و غیره تمرکز داشت. اقیانوس اطلس چندین بار به شکل‌های مختلف در سرتاسر فیلم استفاده شده است؛ از جمله به‌عنوان نماد و موتوری برای تغییر، رشد، زندگی و مرگ.


آدام سندلر و داستین هافمن در حال راه رفتن و حرف زدن در فیلم The Meyerowitz Stories

۱۲- فیلم The Meyerowitz Stories

فیلم داستان‌های مایروویتز

  • کارگردان: نوآ بامباک
  • نویسنده: نوآ بامباک
  • بازیگران: آدام سندلر، بن استیلر و داستین هافمن
  • میانگین امتیازات The Meyerowitz Stories در IMDB: ۶.۹

اعضای یک خانواده که رابطه‌ی سرد و غریبی با یکدیگر دارد، به خاطر یک رویداد هنری به شهر نیویورک می‌روند و دور هم جمع می‌شوند؛ رویدادی که در آن، کارهای هنری پدرشان را جشن بگیرند. آن‌ها سخت در تلاش هستند تا زیر سایه‌ی پدرشان، زندگی شخصی خود را داشته باشند و انقدر دچار مشکل نشوند. همانند مورد قبلی فهرست بهترین فیلم های اختصاصی نتفلیکس، داستان‌های مایروویتز هم در جشنواره فیلم کن برای رقابت بر سر نخل طلا در بخش اصلی رقابت حضور پیدا کرد و موفق شد که جایزه نخل سگ را دریافت کند.

این فیلم نقدها و نظرات مثبت زیادی را از منتقدان دریافت کرد؛ کسانی که اکثرا فیلمنامه و سبک کارگردانی نوآ بامباک را مورد تحسین قرار داده بودند و هنرنمایی بازیگران را هم بسیار دوست داشتند؛ خصوصا که بازی سندلر از نظر آن‌ها نسبت به سایر متمایز بود. این دومین اثر نتفلیکس محسوب می‌شود که در کن رقابت می‌کند. همین موضوع هم درگیری خاصی را در میان اعضای هیئت ژوری ایجاد کرده بود. زیرا آن‌ها معتقد بودند که این جشنواره باید مخصوص آثار سینمایی باشد نه سرویس‌های آنلاین.


گابریل در حال درمان دست ناوفل در فیلم I Lost My Body

۱۱- فیلم I Lost My Body

فیلم بدنم را گم کردم

  • کارگردان: جرمی کلاپین
  • نویسنده: جرمی کلاپین و گیلومه لورنت
  • بازیگران: هاکیم فاریس، ویکتور دو بویس و پاتریک داسومچاو
  • میانگین امتیازات I Lost My Body در IMDB: ۷.۵

در یک آزمایشگاه در شهر پاریس، دستی قطع شده از سرنوشت ناخوشایند خود فرار می‌کند. این دست تصمیم دارد که به‌دنبال بدن خود بگردد و دوباره به آن متصل شود. او یک ماجراجویی بزرگ در سرتاسر شهر دارد که حال عجیبی را به بیننده القا می‌کند و آنقدر عجیب به نظر می‌رسد که نه کبوترها و نه موش‌ها جرئت نزدیک شدن به آن را ندارند؛ این دست آنقدر جلو می‌رود تا به پسر پیتزایی داستان یعنی ناوفل متصل می‌شود. خاطراتی که این دست از ناوفل و عشق او به یک دختر کتابدار به نام گابریل دارد، ممکن است پاسخ‌هایی را به سوالات ما بدهد؛ اینکه دقیقا چه چیزی باعث قطع شدن دست از بدن شد.

این داستان، پس‌زمینه‌ای شاعرانه را هم برای دیدار مجدد احتمالی این دست با دو شخصیت داستان، فراهم کرده است. بدنم را گم کردم که سبکی انیمیشنی دارد، براساس داستانی به نام Happy Hand ساخته شده که خود گیلومه لورنت آن را نوشته بود. این فیلم، اولین انیمیشنی بود که توانست در بخش هفته بین‌المللی منتقدانِ جشنواره فیلم کن، جایزه بزرگ نسپرسو را برنده شود.


آدریانو تاردیولو در فیلم Happy as Lazzaro کنار جاده ایستاده است

۱۰- فیلم Happy as Lazzaro

فیلم لازاروی خوشحال

  • کارگردان: آلیس رورواچر
  • نویسنده: آلیس رورواچر
  • بازیگران: نیکولتا براچی، آدریانو تاردیولو و سرگی لوپز
  • میانگین امتیازات Happy as Lazzaro در IMDB: ۷.۵

این مورد از فهرست بهترین فیلم های اختصاصی نتفلیکس که نامزد دریافت ۷۲ جایزه‌ی مختلف شده بود، داستان ملاقات دو شخصیت به نام‌های لازارو و تانکردی را حکایت می‌کند. لازارو که یک دهقان جوان به شمار می‌رود، آنقدر خوب است که اغلب اوقات احمق تلقی می‌شود. از سوی دیگر هم تانکردی یک نجیب‌زاده جوان محسوب می‌شود که توسط تخیلاتش نفرین و طلسم شده است. آن‌ها در یک دهکده دامداری دورافتاده و منزوی به نان اینویولاتا زندگی می‌کنند که تحت سلطه‌ی فرد وحشتناکی به نام مارچسا آلفونسینا د لونا است؛ ملکه‌ی سیگار.

زمانی‌که تانکردی از لازارو می‌خواهد تا نقشه‌ی آدم‌ربایی خودش را با یکدیگر طراحی و پیاده کنند، پیوند وفادارانه و محکمی بین آن‌ها بسته می‌شود. این اتحاد عجیب و متفاوت، چیزهای زیادی را به لازارو نشان می‌دهد. این دوستی آنقدر ارزشمند است که در زمان سفر می‌کند و کاری می‌کند تا او به‌دنبال تانکردی بگردد. لازارو که برای اولین‌بار در شهر بزرگ قرار گرفته، همانند قطعه‌ای از گذشته می‌ماند که در دنیای مدرن گم شده است.


آن سئون-هیون در حال حرف زدن با اوکجا در فیلم Okja

۹- فیلم Okja

فیلم اوکجا

  • کارگردان: بونگ جون-هو
  • نویسنده: بونگ جون-هو و جان رانسون
  • بازیگران: تیلدا سویینتون، پاول دانو و آن سئو-هیون
  • میانگین امتیازات Okja در IMDB: ۷.۳

میجا که یک دختر جوان است، به مدت ۱۰ سال در خانه‌ی خود که روی کوه‌های کره جنوبی قرار داشت، از اوکجا مراقبت می‌کرد و همیشه درکنار او بود؛ یک حیوان بسیار بزرگ و حتی یک دوست غول پیکر. اما زمانی‌که یک شرکت چند ملیتی خانوادگی به نام Mirando Corporation، اوکجا را برای خودشان برمی‌دارند و او را به نیویورک منتقل می‌کند، همه چیز به هم می‌ریزد. رئیس این شرکت یعنی لوسی میراندو که نسبت به ظاهر و تصویر تبلیغاتی خود وسواس عجیبی دارد، نقشه‌های زیادی برای عزیزترین دوست میجا کشیده است. میجا بدون اینکه هیچ نقشه‌ی خاصی داشته باشد، تنها با یک هدف، تصمیم می‌گیرد که به مامویت نجات اوکجا بروند.

مسیر او همین شکلی هم ترسناک و دلهره‌آور بود اما زمانی‌که با گروه‌های مختلفی از سرمایه‌داران، تظاهرکنندگان، مصرف‌کنندگان و غیره برخورد می‌کند، همه چیز پیچیده‌تر می‌شود؛ گروه‌هایی که هر کدام برای کنترل سرنوشت اوکجا می‌جنگند. اما تنها چیزی که میجا می‌خواهد، این است که دوست خود را به خانه برگرداند.


گری اولدمن به همراه آمادندا سایفرد در فیلم Mank

۸- فیلم Mank

فیلم منک

  • کارگردان: دیوید فینچر
  • نویسنده: جک فینچر
  • بازیگران: گری اولدمن، آماندا سایفرد و لیلی کالینز
  • میانگین امتیازات Mank در IMDB: ۶.۸

در سال ۱۹۴۰، یک استودیوی فیلمسازی به نام RKO، فرد موفق و جوان ۲۴ ساله‌ای به نام اورسون ولز را استخدام می‌کند؛ آن هم تحت قراردادی که آزادی و کنترل خلاقیتی کامل در پروژه‌های فیلمسازی را در اختیارش قرار می‌دهد. او برای اولین فیلم خود با هرمن جی. منکیویچ تماس می‌گیرد که فیلمنامه را برای او بنویسد؛ یک هنرمند الکلی که دیگر همانند قبل موفق نیست. فیلمی که قرار است ساخته شود Citizen Kane نام دارد و داستان فیلم منک، درباره این است که چطور این اثر ساخته و فیلمنامه آن نوشته می‌شود. جک فینچر فیلمنامه این اثر را در دهه ۱۹۹۰ نوشت و قرار بود که دیوید آن را بعد از اتمام فیلم The Game (بازی) با حضور کوین اسپیسی و جودی فاستر بسازد.

اما هیچوقت به نتیجه نرسید و جک هم در سال ۲۰۰۳ از دنیا رفت. بعد از چندین سال، فیلم‌برداری این اثر سیاه و سفید و بیوگرافیکی در سال ۲۰۱۹ آغاز شد تا ادای احترامی به آثار دهه ۱۹۳۰ باشد. از موفقیت‌های این فیلم می‌توان به تحسین گسترده‌ی منتقدان، نامزدی ۳۲۵ جایزه مختلف و همچنین دریافت ۲ جایزه اسکار اشاره کرد.


لوسی متوجه می‌شود که والدین نامزدش ناپدید شده‌اند

۷- فیلم I’m Thinking of Ending Things

فیلم من به پایان دادن به اوضاع فکر می‌کنم

  • کارگردان: چارلی کافمن
  • نویسنده: چارلی کافمن
  • بازیگران: جسی پلمونس، جسی باکلی و تونی کولت
  • میانگین امتیازات I'm Thinking of Ending Things در IMDB: ۶.۶

یک زن جوان با اینکه دوباره درباره رابطه‌ی خودش فکر کرده است، اما با وجود این فکرها، با نامزد جدید خود به مزرعه خانوادگی آن‌ها سفر می‌کند تا درکنار خانواده او باشد. این زن جوان که در حین یک طوفان برفی در این مزرعه با مادر جیک و پدرش گیر افتاده است، کم کم ماهیت همه چیزهایی را که درباره نامزد خود، خودش و همچنین دنیا می‌داند یا می‌فهمد، زیر سؤال می‌برد. فیلمنامه این فیلم براساس داستانی است که ایان رید با نام I'm Thinking of Ending Things منتشر کرده است.

این مورد از فهرست بهترین فیلم های اختصاصی نتفلیکس که سبکی سورئالیستی، دلهره‌آور و روانشناختی دارد، توانسته تحسین گسترده‌ی منتقدان را به خود جلب کند؛ اکثر آن‌ها بیشتر از هر چیزی هنرنمایی دو بازیگر اصلی و همچنین سبک فیلم‌برداری این پروژه را دوست داشتند. این اثر نامزد دریافت ۱۲۵ جایزه مختلف شده بود که توانست ۱۴ مورد آن‌ها را دریافت کند؛ از جمله جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین تدوین از مراسم انجمن منتقدان فیلم بوستون.


بازیگران فیلم The Other Side of the Wind در صحنه فیلمبرداری

۶- فیلم The Other Side of the Wind

فیلم سوی دیگر باد

  • کارگردان: اورسن ولز
  • نویسنده: اورسن ولز و اوجا کودار
  • بازیگران: جان هیوستن، اوجا کودار و پیتر باگدانوویچ
  • میانگین امتیازات The Other Side of the Wind در IMDB: ۶.۷

جی جی هانافورد که یک فیلمساز و کارگردان مشهور و بدنام است، در یک تصادف رانندگی جان خود را از دست می‌دهد. او در آستانه‌ی اکران آخرین فیلمش بود. به همین ترتیب هم گروهی از فیلمبرداران مستندساز در روزهای قبل مرگش، همه جا دنبال او می‌رفتند و فیلم‌برداری می‌کردند. ما در میان این تصاویر ضبط شده، شاهد وقایعی هستیم که منتهی به مرگ او می‌شود. علاوه‌بر این هم شغل‌هایی که هانافورد نابود می‌کند، دشمنانی که می‌سازد و همچنین آخرین فیلمش، همگی در این مورد از فهرست بهترین فیلم های اختصاصی نتفلیکس وجود دارند. نکته‌ی بسیار عجیب و البته جالبی که درباره این فیلم وجود دارد، این است که چیزی بیش از ۴۰ سال ساخت آن به طول انجامید.

قرار بر این بود که این اثر، نقطه‌ی بازگشت ولز به هالیوود باشد؛ به همین ترتیب فیلم‌برداری آن در سال ۱۹۷۰ آغاز شد. در طی این سال‌ها پروژه با مشکلات زیادی برخورد کرد؛ به‌عنوان مثال مرگ ولز در سال ۱۹۸۵. بعد از مرگ او همچنان فیلم‌برداری ادامه داشت و حتی چندین بار سازندگان تلاش کردند تا فیلم ناتمام را بازسازی کنند. سرانجام تمام این تلاش‌ها دست به‌دست هم داد تا هم رکوردی به نام این فیلم ثبت شود و هم مورد تحسین بسیار زیاد منتقدان قرار بگیرد.


بندیکت کامبربچ قهرمان وسترن فیلم قدرت سگ

۵- فیلم The Power of the Dog

فیلم قدرت سگ

  • کارگردان: جین کمپیون
  • نویسنده: جین کمپیون
  • بازیگران: بندیکت کامبربچ، کریستن دانست و جسی پلمونس
  • میانگین امتیازات The Power of the Dog در IMDB: ۶.۸

قدرت سگ، اثری با نامزدی ۵۷۲ جایزه در جشنواره‌ها و مراسم‌های مختلف و همچنین برنده‌ی یک جایزه اسکار در بخش بهترین کارگردان، نه‌تنها توانسته نظر مثبت منتقدان زیادی را به خود جلب کند، بلکه یکی از بهترین فیلم های اختصاصی نتفلیکس به شمار می‌رود؛ منتقدانی که بیشتر از هر چیزی سبک کارگردانی و فیلمنامه‌ی کمپیون، فیلم‌برداری، موسیقی و هنرنمایی چهار بازیگر اصلی را دوست داشتند. فیلم قدرت سگ موضوعات خیلی مهمی مانند عشق، غم و اندوه، نفرت، حسادت، بی‌نظمی اجتماعی و غیره را پوشش می‌دهد. فیل بربانک که یک دامدار کاریزماتیک است، ترس و وحشت را به افرادی که اطرافش هستند، القا می‌کند.

زمانی‌که برادر او یک همسر جدید و پسر خود را به خانه می‌آورد، فیل کم کم آزار و اذیت آن‌ها را آغاز می‌کند. او آنقدر این کار را ادامه می‌دهد تا اینکه خودش هم در معرض عشق قرار می‌گیرد. این فیلم براساس رمانی با همین نام ساخته شده که در سال ۱۹۶۷ با قلم توماس سوج منتشر شده بود. کمپیون علاوه‌بر اسکار، جایزه شیر نقره‌ای را هم برای بهترین کارگردانی در جشنواره فیلم ونیز برنده شده بود.


پوستر فیلم marriage story با تصاویری از آدام درایور و اسکارلت جوهانسون

۴- فیلم Marriage Story

فیلم داستان ازدواج

  • کارگردان: نوآ بامباک
  • نویسنده: نوآ بامباک
  • بازیگران: اسکارلت جوهانسون، آدام درایور و لورا درن
  • میانگین امتیازات Marriage story در IMDB: ۷.۹

«وقتی عشق وجود داشته باشد، یک راهی پیدا می‌شود.» فیلم داستان ازدواج حول محور یک کارگردان نمایش و یک بازیگر زن می‌چرخد. این دو هنرمند با یک ماجرای طلاق وحشتناک و خسته کننده دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ طلاقی که باعث می‌شود تا آن‌ها به سمت بالاترین حد خود در مسائل بسیار شخصی و خلاقیتی خود سوق داده شوند. این اثر، به‌صورت گسترده مورد استقبال منتقدان قرار گرفت و تا حد زیادی توسط آن‌ها تحسین شد. بخش زیادی از منتقدان فیلمنامه‌ای را که توسط نوآ بامباک نوشته شده بود، مورد تحسین قرار دادند.

علاوه‌بر این، آن‌ها روش و سبک کارگردانی، موسیقی‌های بسیار زیبا و عملکرد و ایفای نقش بازیگران اصلی فیلم یعنی جوهانسون، درایور و همچنین درن را خیلی دوست داشتند. درن آنقدر در این اثر خوش درخشید که توانست جایزه آکادمی اسکار، گلدن گلوب، انجمن بازیگران فیلم و همچنین جایزه سینمایی انتخاب منتقدان را در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن دریافت کند؛ بنابراین بعید نیست که به یکی از بهترین فیلم های اختصاصی نتفلیکس تبدیل شده است.


کلیو در ماشین در فیلم Roma

۳- فیلم Roma

فیلم روما

  • کارگردان: آلفونسو کوارون
  • نویسنده: آلفونسو کوارون
  • بازیگران: یالیتزا آپاریسیو، مارینا د تاویرا و فرناندو گریدیاگا
  • میانگین امتیازات Roma در IMDB: ۷.۷

«دوره‌هایی در تاریخ وجود دارد که زخمی بر جوامع می‌اندازند و لحظاتی در زندگی وجود دارد که ما را به‌عنوان یک فرد متحول می‌کند.» فیلم روما که یکی دیگر از بهترین فیلم های اختصاصی نتفلیکس است، داستان شخصیتی به نام کلوئی را حکایت می‌کند؛ زن جوانی که در محله روما (در شهر مکزیکو سیتی واقع است) در خانه‌ی یک خانواده با سطح طبقاتی متوسط، کار می‌کند. آلفونسو کوارون یک نامه‌ی دوست‌داشتنی و زیبا برای زنی نوشته که او را بزرگ کرده است. آلفونسو کوارون داستان این فیلم را براساس دوران کودکی خودش نوشته تا یک تصویر زنده و احساسی را از مشکلات داخلی، سیاسی و همچنین اختلاف طبقاتی‌ای که در دهه ۱۹۷۰ به‌شدت وجود داشت، به نمایش بگذارد.

کوارون علاوه‌بر کارگردانی این اثر درام، نگارش فیلمنامه‌ی آن را هم بر عهده داشته و حتی فیلم‌برداری این فیلم را هم خود او انجام داده است. این فیلم نامزد دریافت ۴۷۱ جایزه از جشنواره‌ها و مراسم‌های مختلف شد که درنهایت ۲۵۲ مورد آن‌ها را دریافت کرد؛ از جمله ۳ جایزه اسکار در بخش‌های بهترین کارگردان، بهترین فیلم خارجی زبان و همچنین بهترین فیلم‌برداری.


دک جانسون در مستند Dick Johnson Is Dead روی زمین مرده است

۲- فیلم Dick Johnson Is Dead

فیلم دیک جانسون مرده است

  • کارگردان: کریستن جانسون
  • نویسنده: کریستن جانسون
  • بازیگران: کریستن جانسون و چارلز ریچارد «دیک» جانسون
  • میانگین امتیازات Dick Johnson Is Dead در IMDB: ۷.۴

«دختری که به پدرش کمک می‌کند تا برای پایان زندگی‌اش آماده شود.» سابقه خیلی زیاد ساخت مستندهای مختلف باعث شده تا فیلمساز دارای جایزه یعنی کریستن جانسون را متقاعد کند که قدرت واقعی انجام این کار را دارد. حالا که این موقعیت برای کریستن جانسون مهیا شده است، او می‌تواند از تک تک روش‌های مختلفی را یاد گرفته، استفاده کند. او در این فیلم از روش‌های ابداعی و خارق‌العاده استفاده کرده تا کاری کند که پدر روانپزشک و ۸۶ ساله‌ی او، بمیرد؛ این در حالی است که امیدوار است تا سینما به او کمک کند که زمان را تغییر دهد، به دردها بخندد و کاری کند که پدرش برای همیشه زنده بماند.

این شماره از بهترین فیلم های اختصاصی نتفلیکس، دومین اثر مستندی کریستن جانسون محسوب می‌شود و درکنار کار حرفه کارگردانی، فیلم‌برداری را هم انجام می‌دهد. این فیلم در جشنواره فیلم ساندنس امسال، توانست در بخش نوآوری در داستان‌سرایی غیرداستانی جایزه ویژه هیئت داوران را برنده شود. این فیلم، مورد دیگری در این فهرست است که توانست امتیاز ۱۰۰ درصد را از منتقدان مطرح جهانی بگیرد.


رابرت دنیرو در خیابان در فیلم مرد ایرلندی

۱- فیلم The Irishman

فیلم مرد ایرلندی

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • نویسنده: استیون زایلیان
  • بازیگران: رابرت دنیرو، جو پشی و ال پاچینو
  • میانگین امتیازات The Irishman در IMDB: ۷.۸

«زمان هیچ چیز را تغییر نمی‌دهد.» اولین مورد از فهرست بهترین فیلم های اختصاصی نتفلیکس داستان حماسی جنایت‌های سازمان یافته را در دنیای پس از جنگ آمریکا حکایت می‌کند؛ آن هم از قاب چشمان یکی از سربازان کهنه کار جنگ جهانی دوم یعنی فرانک شیرن. او که دیگر تبدیل به یک کلاه‌بردار و آدمکش شده، در طی قرن بیستم با شخصیت‌های شرور و خلافکار بسیار زیادی همکاری کرده است. با اینکه چیزی حدود چند دهه از این ماجراها می‌گذرد، اما این فیلم قصد دارد تا به بررسی یکی از بزرگ‌ترین رازهای حل نشده‌ی تاریخ آمریکا بپردازد؛ این راز هم چیزی نیست جز ناپدید شدن رئیس افسانه‌ای به نام جیمی هوفا.

این فیلم همچنین در تلاش است تا با داستان خود، ما را به ماجراجویی در درون دنیای جنایت‌های سازمان یافته ببرد و حقایق پنهان آن را نشان بدهد؛ اتفاقاتی که درون این گروه‌ها رخ می‌دهد، رقابت‌هایی که وجود دارد و همچنین ارتباط‌هایی که با دنیای سیاسی فعلی برقرار می‌شود. این فیلم فوق‌العاده، نامزد دریافت ۴۳۰ جایزه شده بود که ۱۰ مورد از آن‌ها به آکادمی اسکار تعلق داشت؛ درنهایت هم ۷۳ جایزه‌ی این فهرست طولانی را دریافت کرد و به خانه برد.


پرسش‌های متداول

۱- بهترین فیلم های نتفلیکس کدام‌اند؟

از میان بهترین فیلم های نتفلیکس می‌توان به فیلم منک، فیلم اوکجا و فیلم مرد ایرلندی اشاره کرد. فهرست کامل ۴۵ فیلم اورجینال نتفلیکس را می‌توانید در سایت زومجی بخوانید.

۲- جدیدترین فیلم های نتفلیکس کدام‌اند؟

از آثار جدید نتفلیکس می‌توان به فیلم قدرت سگ، فیلم دختر گمشده، فیلم دست خدا و فیلم گذر اشاره کرد. فهرست کامل ۴۵ فیلم اورجینال نتفلیکس را می‌توانید در سایت زومجی بخوانید.
منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده