بهترین فیلم های پلیسی | از مخمصه تا هفت

بهترین فیلم های پلیسی | از مخمصه تا هفت

سه شنبه, ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۱

در این مقاله به معرفی بهترین فیلم های پلیسی خواهیم پرداخت و ۵۰ فیلم برتر پلیسی را رتبه‌بندی خواهیم کرد. با زومجی همراه باشید.

بدون شک همه ما از تماشای حداقل یک یا دو فیلم پلیسی در طول عمرمان لذت برده‌ایم. فیلم های پلیسی را دوست داشته باشیم یا خیر باید قبول کنیم که این فیلم‌ها از محبوبیت بسیار زیادی درمیان اهالی سینما برخوردار هستند و نه‌تنها در جهان که در کشور خودمان نیز طرفداران بسیار زیادی دارند. فیلم‌هایی که به‌طور معمول روایت‌گر تقابل نیروهای پلیس و افراد شرور به‌شمار می‌روند و دراین‌میان بسیاری از فیلم های پلیسی با خلاقیت سازندگان خود داستان‌های منحصربه‌فرد و جذابی را روی پرده سینماها برده‌اند.

در این مقاله تصمیم گرفتیم تا نگاهی داشته باشیم به بهترین فیلم های پلیسی تاریخ سینما. انتخاب ۵۰ فیلم برای حضور در این فهرست کار آسانی نبود ولی بااین‌حال قصد داریم تا در این فهرست تاثیرگذارترین و محبوب‌ترین فیلم های پلیسی تاریخ سینما را به شما معرفی کنیم تا اگر به این دسته فیلم‌ها علاقه دارید، گزینه‌های بیشتری برای تماشا کردن داشته باشید. بسیاری از فیلم‌های حاضر در این فهرست مانند فیلم Se7en یا فیلم سکوت بره‌ها فیلم‌های جریان‌سازی تلقی می‌شوند که توانستند استانداردهای فیلم‌های پلیسی را یکی دو پله افزایش دهند. پس این شما و این ۵۰ فیلم پلیسی برتر تاریخ سینما.

«توجه: فیلم‌های حاضر در این مقاله توسط اعضای تیم تحریریه سایت زومجی انتخاب و رتبه‌بندی شده‌اند»


بهترین فیلم های پلیسی 

پوستر سینمایی فیلم Dragnet با حضور تام هنکس

50. فیلم پلیسی Dragnet

فیلم دام

  • کارگردان: تام منکویتز
  • نویسنده: دن اکروید
  • بازیگران: تام هنکس، دن اکروید، کریستوفر پلامر، هری مورگان
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۷ میلادی
  • میانگین امتیازات Dragnet در IMDB: ۶ از ۱۰

مقاله بهترین فیلم های پلیسی سینما را با یکی از نخستین نقش‌آفرینی‌های تام هنکس، یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینما آغاز می‌کنیم. فیلم Dragnet با حضور تام هنکس و کریستوفر پلامر نه‌تنها تیم بازیگری خوبی دراختیار دارد که درمیان فیلم‌های این مقاله داستانی منحصربه‌فرد و البته سرگرم‌کننده را دنبال می‌کند. این فیلم در سال ۱۹۸۷ میلادی به تهیه‌کنندگی برنی بریلستین توسط استودیو Universal Pictures با بودجه‌ای ۲۰ میلیون دلاری تولید شد و فروش خوب ۶۷ میلیون دلاری را در گیشه‌ها تجربه کرد.

داستان فیلم‌های پلیسی معمولا درباره حل کردن پرونده‌های مهم و شاخص جریان دارد ولی اوضاع برای فیلم دام متفاوت‌تر پیش می‌رود. در این فیلم شاهد همکاری دو افسر پلیس به نام‌های فرایدی و استرییک هستیم که پرونده‌هایی عجیب و غریب را برعهده می‌گیرند و به‌همین‌دلیل می‌توانیم شاهد رخ دادن داستان‌هایی جالب و بامزه برای آن‌ها باشیم. از پرونده‌هایی مانند دزدیده شدن یک مار بزرگ تا سرقت یک قایق کوچک و پرونده‌های غیر معمول دیگری که روند اصلی داستان فیلم را شکل می‌دهند.


رابرت دوال و شان پن در فیلم Colors

49. فیلم Colors

فیلم رنگ‌ها

  • کارگردان: دنیس هاپر
  • نویسنده: مایکل شیفر
  • بازیگران: رابرت دووال، شان پن، ماریا آلونسو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۸ میلادی
  • میانگین امتیازات Colors در IMDB: ۶.۷ از ۱۰

داستان فیلم Colors مانند بسیاری از فیلم‌های پلیسی درباره قرارگیری یک پلیس کارکشته درکنار یک پلیس تازه‌کار جریان دارد و این دو شخصیت با نام‌های باب و دنی وظیفه دارند پرونده‌ای که به آن‌ها محول شده را به سرانجام برسانند. بااینکه فیلم‌های پلیسی زیادی را با این مضمون تماشا کرده‌ایم ولی بااین‌حال فیلم رنگ‌ها حرف‌های تازه‌ای برای گفتن دارد. از کسب تجربه‌های مختلف توسط دنی گرفته تا به‌وجود آمدن مشکلاتی ریز و درشت میان آن‌ها به‌خاطر تجربه کم و اخلاق تند این شخصیت.

از همه این صحبت‌ها که بگذریم، داستان این فیلم سینمایی برای سال اکران آن یعنی سال ۱۹۸۸ به‌هیچ‌وجه تکراری و کلیشه‌ای به‌شمار نمی‌رفت و طرفداران فیلم‌های پلیسی همین امروز هم از تماشای آن لذت خواهند برد. ایفای نقش عالی شان پن و رابرت دووال و شیمی بسیار خوب میان آن‌ها یکی دیگر از جنبه‌های مثبت این فیلم سینمایی تلقی می‌شود. فیلم Colors در سال ۱۹۸۸ میلادی به تهیه‌کنندگی رابرت اچ. سالو توسط استودیو Orion Pictures با بودجه‌ای ۱۰ میلیون دلاری تولید شد و در گیشه‌ها فروش خوب ۴۸ میلیون دلاری را به نام خودش ثبت کرد.


ویلیام دفو در حال نقش آفرینی در فیلم Mississippi Burning

48. فیلم Mississippi Burning

فیلم میسیسیپی می‌سوزد

  • کارگردان: آلن پارکر
  • نویسنده: کریس جرالمو
  • بازیگران: جین هکمن، ویلم دفو، فرانسیس مک‌دورمند
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۸ میلادی
  • میانگین امتیازات Mississippi Burning در IMDB: ۷.۸ از ۱۰

داستان فیلم Mississippi Burning همان‌طور که از عنوانش می‌توانیم حدس بزنیم در ایالت میسیسیپی در دهه ۶۰ میلادی جریان دارد. در آن زمان سه کارمند ارگان‌های دولتی که یکی از آن‌ها سیاه‌پوست و دو نفر دیگر سفید پوست بودند برای ثبت افراد سیاه پوستی که قصد رای دادن داشتند به یکی از شهرهای این ایالت می‌روند ولی در راه در یک روستا به قتل می‌رسند. به‌همین‌دلیل دو نفر از نیروهای کارکشته سازمان FBI برای رسیدگی به پرونده قتل آن‌ها به آن منطقه می‌آیند تا بتوانند گر‌ه‌های زیاد این پرونده را باز کنند.

فیلم Mississippi Burning درمیان عنوان‌های بسیار محبوبی که در آن سال و سال قبل از آن روی پرده سینما رفتند، گم شد و ‌آن‌چنان که باید و شاید موردتوجه اهالی سینما قرار نگرفت. فیلم‌های محبوبی مانند Die Hard، فیلم Colors و یک سال قبل فیلم‌هایی مانند روبوکاپ و اسلحه مرگبار، فیلم میسیسیپی می‌سوزد را به‌عنوان یک فیلم پلیسی از کانون توجه دور کردند ولی بااین‌حال این فیلم سینمایی بدون شک یکی از فیلم‌های باکیفیت پلیسی تاریخ سینما به‌شمار می‌رود. فیلمی که به تهیه‌کنندگی رابرت اف. کولزبری توسط استودیو Orion Pictures با بودجه‌ای ۱۵ میلیون دلاری اکران شد و فروشی ۳۵ میلیون دلاری را پشت‌سر گذاشت.


چنینگ تیتوم و جونا هیل در کاور فیلم 21Jump Street

47. فیلم 21Jump Street

فیلم خیابان جامپ شماره ۲۱

  • کارگردان: فیل لرد
  • نویسنده: جونا هیل
  • بازیگران: چنینگ تیتوم، جونا هیل، بری لارسون، آیس کیوب
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۲ میلادی
  • میانگین امتیازات 21Jump Street در IMDB: ۷.۲ از ۱۰

فیلم خیابان جامپ شماره ۲۱ نه‌تنها برای دوست‌داران فیلم‌های پلیسی فیلم جذابی به‌شمار می‌رود که برای علاقه‌مندان فیلم‌های کمدی هم می‌تواند اثری سرگرم‌کننده حساب شود. فیلمی که با کمدی بامزه خود و البته نقش‌آفرینی خوب بازیگران برجسته‌ای مانند چنینگ تیتوم و جونا هیل قطعا ارزش تماشا کردن را دارد و پس از محبوبیت خود ادامه آن تحت عنوان 22Jump Street نیز روی پرده سینماها رفت. این فیلم سینمایی در سال ۲۰۱۲ میلادی به تهیه‌کنندگی استفان جی کنل توسط استودیو Relativity Media با بودجه‌ای ۵۰ میلیون دلاری تولید شد و فروش بسیار خوب ۲۰۵ میلیون دلاری را پشت‌سر گذاشت.

در این فیلم سینمایی مانند بسیاری از فیلم‌های کمدی پلیسی با دو نفر از نیروهای پلیس سروکار داریم که وارد جریاناتی بامزه می‌شوند. این دو افسر پلیس تصمیم دارند در یک مأموریت به‌طور مخفیانه وارد یک دبیرستان شوند و یک گروه مربوط‌به فروش مواد مخدر را دستگیر کنند. در این دبیرستان اتفاقاتی برای آن‌ها رخ می‌دهد که نه‌تنها ممکن است مأموریت آن‌ها را به خطر اندازد که مشکلاتی را بین آن‌ها به‌وجود می‌آورد.


تصویری از فیلم Men in Black

46. فیلم Men in Black

فیلم مردان سیاه‌پوش

  • کارگردان: بری ساننفلد
  • نویسنده: اد سلیمان
  • بازیگران: ویل اسمیت، تامی لی جونز، وینسنت دن آفریو، لیندا فیورنتینو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۷ میلادی
  • میانگین امتیازات Men in Black در IMDB: ۷.۳ از ۱۰

پس از مجموعه سینمایی Bad Boys که در ادامه مقاله به آن خواهیم رسید از مجموعه فیلم‌های Men in Black می‌توانیم به‌عنوان دومین مجموعه اکشن و پلیسی محبوب با نقش‌آفرینی ویل اسمیت یاد کنیم. مجموعه‌ای که با داستان جذاب و البته جدیدش در سال ۱۹۹۷ اکران شد و به‌قدری به محبوبیت رسید که چند فیلم سینمایی به‌عنوان ادامه‌ای برای آن ساخته شد و یک انیمیشن سریالی با اقتباس از آن نیز روی آنتن رفت. این فیلم سینمایی در سال ۱۹۹۷ با اقتباس از رمانی با همین نام اثر لوول کانینگهام به تهیه‌کنندگی استیون اسپیلبرگ با بودجه‌ای ۵۰ میلیون دلاری تولید شد و فروش شگفت‌انگیز ۵۹۰ میلیون دلاری را تجربه کرد.

داستان این فیلم سینمایی درباره سازمانی مخفی و مستقل به نام Men in Black یا همان MIB جریان دارد که سعی می‌کنند زمین را به‌عنوان یک منطقه بی‌طرف برای بیگانگان فرازمینی حفظ کنند و درهمین‌راستا حافظه افرادی که این موجودات را می‌بینند، پاک می‌کنند. پس از گذشت مدتی یکی از افسران این سازمان که پابه‌سن گذاشته و چابکی قبلی را ندارد باید جایگزینی برای او پیدا شود و به‌همین‌دلیل مامور دارل ادوارد با نقش‌آفرینی ویل اسمیت پس از گذراندن آزمون‌های این سازمان تصمیم می‌گیرد به آن‌ها ملحق شود. اگر از فیلم‌های پلیسی و علمی تخیلی خوشتان می‌آید تماشای این فیلم را از دست ندهید.


کیانو ریوز و پاتریک سویزی در فیلم Point Break

45. فیلم Point Break

فیلم نقطه شکست

  • کارگردان: کاترین بیگلو
  • نویسنده: پیتر لیف
  • بازیگران: پاتریک سوویزی، کیانو ریوز، گری بیوسی، لوری پتی
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۱ میلادی
  • میانگین امتیازات Point Break در IMDB: ۷.۲ از ۱۰

به فیلم Point Break رسیدیم، فیلمی که به عقیده بسیاری از اهالی سینما یک فیلم بسیار معمولی و ساده‌انگارانه به‌شمار می‌رود ولی به‌هیچ‌وجه اینگونه نیست و پتانسیل بسیار بیشتری در خود دارد. فیلمی در ژانر اکشن و پلیسی که در سال ۱۹۹۱ اکران شد و داستان جدیدی را برای سینما دوستان بازگو می‌کرد. داستان یک مامور FBI که به درون یک باند خلاف‌کاری نفوذ می‌کند. این باند از سارقان کاربلد بانک هستند و مامور FBI داستان ما اصلا کار ساده و راحتی پیش روی خودش نمی‌بیند. بااین‌حال شاید امروز این داستان کمی تکراری باشد ولی این موضوع برای سال ۱۹۹۱ اصلا صادق نیست.

پاتریک سوویزی در نقش یک آنتاگونیست خطرناک ولی جذاب نقش خود را به‌خوبی ایفا می‌کند و درکنار او قهرمان داستان با ایفای نقش کیانو ریوز یک زوج بسیار خوب را با او تشکیل می‌دهد. ایفای نقش این دو بازیگر اصلی فیلم و پیچش‌های داستانی بسیار مهیج، این فیلم را نه‌تنها به یکی از بهترین فیلم های پلیسی سینما که به یکی از بهترین فیلم‌های کیانو ریوز تبدیل کرده است. فیلم Point Break در سال ۱۹۹۱ به تهیه‌کنندگی پیتر آبرامز و رابرت لوی توسط استودیو Johnny Utah Productions با بودجه‌ای معادل با ۲۴ میلیون دلار تولید و موفق شد در گیشه‌های سینما به فروش خوب ۸۴ میلیون دلاری دست پیدا کند.


آل پاچینو و رابین ویلیامز در فیلم Insomnia

44. فیلم Insomnia

فیلم بی‌خوابی

  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • نویسنده: هیلاری سیتز
  • بازیگران: آل پاچینو، رابین ویلیامز، هیلاری سوانک
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۲ میلادی
  • میانگین امتیازات Insomnia در IMDB: ۷.۲ از ۱۰

یکی از نخستین فیلم‌های کریستوفر نولان، کارگردان صاحب سبک هالیوود فیلم Insomnia به‌شمار می‌رود که ایفای نقش بسیار زیبای آل پاچینو این فیلم را به یکی از بهترین فیلم‌های پلیسی سینما تبدیل کرده است. فیلم بی‌خوابی با حضور بازیگران برجسته‌ای مانند رابین ویلیامز و هیلاری سوانک درکنار خود آل پاچینو از یک تیم بازیگری بسیار خوب بهره می‌برد و یکی از اصلی‌ترین عواملی به‌شمار می‌رود که این فیلم را در این فهرست جای داده است. این فیلم در سال ۲۰۰۲ به تهیه‌کنندگی پال یونگر ویت و ادوارد ال مک‌دانل توسط استودیو Alcon Entertainment با بودجه‌ای معادل‌با ۴۶ میلیون دلار تولید و توانست به فروش ۱۲۰ میلیون دلاری دست پیدا کند.

داستان فیلم Insomnia در جایی نزدیک‌به آلاسکا جریان دارد و همان‌طور که می‌دانید این مکان ۶ ماه شب است و ۶ ماه روز. داستان فیلم داستان شخصیتی به نام کارآگاه ویل درومر با بازی آل پاچینو را روایت می‌کند که وظیفه دارد پرونده قتل یک دختر ۱۷ ساله را در این مکان بررسی کند. پس از پیدا شدن جسد این دختر ۱۷ ساله نیروهای پلیس به تحقیقات درباره این پرونده مشغول شدند ولی کارآگاه درومر به‌خاطر عادت نداشتن به خصوصیات این مکان دچار مشکلات بدی از جمله بی‌خوابی می‌شود. در مدت زمان حضور کارآگاه درومر در آن مکان او هیچوقت رنگ شب را به چشم ندید و به‌همین‌دلیل دچار بی‌خوابی شد و همین بی‌خوابی باعث به‌وجود آمدن مشکلاتی برای او و البته پیچش‌های داستانی جذابی در این فیلم می‌شود.


کاور سینمایی فیلم The Hard Way با حضور جیمز وودز

43. فیلم The Hard Way

فیلم مسیر سخت

  • کارگردان: جان بدهام
  • نویسنده: دانیل پین
  • بازیگران: مایکل جی فاکس، جیمز وودز، استفان لنگ، پنی مارشال
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۱ میلادی
  • میانگین امتیازات The Hard Way در IMDB: ۶.۳ از ۱۰

فیلم مسیر سخت یکی دیگر از فیلم‌های پلیسی و کمدی این مقاله به‌شمار می‌رود که در اوایل دهه ۹۰ میلادی روی پرده سینماها رفت و تاثیر زیادی از خودش در مسیر ساخت اینگونه فیلم‌های برجای گذاشت. حضور جیمز وودز یکی از بازیگران محبوب دهه ۹۰ سینما یکی دیگر از دلایل مهم محبوبیت این فیلم سینمایی تلقی می‌شود. فیلم The Hard Way به تهیه‌کنندگی راب کوهن توسط The Badham/Cohen Group با بودجه‌ای ۲۴ میلیون دلاری اکران شد و فروش نسبتا خوبی معادل‌با ۶۶ میلیون دلار را به نام خودش ثبت کرد.

داستان فیلم درباره یک قاتل سریالی با نام مستعار Party Crasher جریان دارد که در اقدامی جالب از هدف آینده خودش پرده برمی‌دارد و خودش به‌طور مستقیم به پلیس زنگ می‌زند و می‌گوید که در یک باشگاه شبانه قرار است فردی را به قتل برساند. نیروی پلیس باوجود آمادگی کامل نتوانست جلوی این اقدام را بگیرد و قاتل قصه یک فروشنده مواد مخدر را در آن باشگاه به قتل رساند. همین موضوع و تلاش پلیس برای دستگیری این قاتل سریالی به داستان اصلی این فیلم سینمایی تبدیل می‌شود.


پوستر سینمایی فیلم The Blue Lamp

42. فیلم The Blue Lamp

فیلم نور آبی

  • کارگردان: بیزیل دی‌یردن
  • نویسنده: تی ئی بی کلارک
  • بازیگران: جک وارنر، جیمی هانلی، درک بوگارد، رابرت فلمینگ
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۵۰ میلادی
  • میانگین امتیازات The Blue Lamp در IMDB: ۶.۸ از ۱۰

به یکی از قدیمی‌ترین و البته یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های پلیسی این مقاله رسیدیم که داستان آن کمی پس از پایان جنگ جهانی دوم در لندن جریان دارد و داستان یکی از افسران باتجربه پلیس لندن را به‌تصویر می‌کشد که سرپرستی یک افسر تازه استخدام‌شده را برعهده گرفته تا او را برای ورود به نیروهای پلیس آماده کند. پلیس تازه‌وارد یعنی شخصیت اندی میچل در زمان شیفت شب متوجه یک دزدی از سینمای همان محله می‌شود و علاوه‌بر پیگیری این موضوع مشکلاتی نیز برای خودش به‌وجود می‌آید که باید با آن‌ها دست‌وپنجه نرم کند.

اگر به فیلم‌های کلاسیک سینما علاقه داشته باشید و دنبال یک فیلم کلاسیک و پلیسی باکیفیت می‌گردید فیلم The Blue Lamp می‌تواند بهترین گزینه برای شما تلقی شود. فیلمی که تمام المان‌های مورد علاقه دوست‌داران فیلم‌های کلاسیک را در خودش جای داده است؛ از نقش‌آفرینی بازیگرانش گرفته تا داستان جذاب و اتمسفر گیرا. این فیلم سینمایی در سال ۱۹۵۰ میلادی به تهیه‌کنندگی مایکل بالکن با اقتباس از رمانی به نام Original treatment توسط استودیو Ealing Studios روی پرده سینماها رفت و در انگلستان فروشی معادل‌با ۲۵۰ هزار پوند را تجربه کرد.


کاور سینمایی فیلم Bad Lieutenant با حضور هاروی کایتل

41. فیلم Bad Lieutenant

فیلم ستوان بد

  • کارگردان: آبل فرارا
  • نویسنده: آبل فرارا
  • بازیگران: هاروی کایتل، پال کالدرون، ویکتور آرگو، زوئی لوند
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۲ میلادی
  • میانگین امتیازات Bad Lieutenant در IMDB: ۷ از ۱۰

همان‌طور که از نام فیلم می‌توان حدس زد داستان فیلم Bad Lieutenant درباره یک ستوان پلیس فاسد به نام استرابری جریان دارد؛ پلیس فاسدی که نه‌تنها در شرط‌بندی مسابقات ورزشی دخیل است که در فروش و استفاده از مواد مخدر و رابطه با متهمان پرونده‌های مختلف نیز چیزی جلودار او نیست. داستان جایی گره می‌خورد که او پس از پیدا کردن یک بسته مواد مخدر در یک صحنه جرم تصمیم می‌گیرد آن را به فروش برساند ولی خریدارد به او می‌گوید که در روزهای آینده پولش را پرداخت خواهد کرد. همین داستان‌های عجیب درباره این ستوان فاسد به داستان این فیلم تبدیل می‌شوند.

فیلم Bad Lieutenant از آن دسته فیلم‌هایی به‌شمار می‌رود که نه‌تنها جنبه درام و جدی آن لذت‌بخش است که می‌توانیم داستان‌های تاریکی را درباره پلیس‌های فاسد در آن تماشا کنیم که در خیلی از فیلم‌های پلیسی خبری از این وجهه نیروهای پلیس درکار نیست. این فیلم سینمایی در سال ۱۹۹۲ میلادی به تهیه‌کنندگی ادوارد آر. پرسمن با بودجه‌ای یک میلیون دلاری توسط استودیو Aries Films تولید شد ولی فروش آن از مرز سه میلیون دلار فراتر نرفت. بااین‌حال این فیلم را می‌توان یکی از فیلم‌های خاص و منحصربه‌فرد این فهرست برشمارد.


جکی چان و کریس تاکر در فیلم Rush Hour

40. فیلم Rush Hour

فیلم ساعت شلوغی

  • کارگردان: برت رتنر
  • نویسنده: راس لامانا
  • بازیگران: جکی چان، کریس تاکر، تام ویلکینسون، کریس پن
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۸ میلادی
  • میانگین امتیازات Rush Hour در IMDB: ۷ از ۱۰

مگر می‌شود درباره فیلم‌های پلیسی صحبت کنیم و اشاره‌ای به فیلم‌های رزمی که غالبا کمدی هستند، نکنیم؟ فیلم‌هایی با حضور بازیگران محبوب فیلم‌های رزمی مانند جکی چان که چند فیلم از میان آن‌ها در این مقاله حضور خواهند داشت. فیلم ساعت شلوغی که در کشور خودمان نیز محبوبیت زیادی دارد یکی از همان فیلم‌هایی است که المان‌های رزمی و هنرهای رزمی را با سینمای هالیوود ترکیب می‌کند و به فیلمی سرگرم‌کننده تبدیل می‌شود. فیلم Rush Hour در سال ۱۹۹۸ میلادی به تهیه‌کنندگی راجر برنبام با بودجه‌ای ۳۵ میلیون دلاری تولید شد و توانست فروشی بسیار خوب معادل با ۲۴۵ میلیون دلار را تجربه کند.

در پی موفقیت‌های مالی و محبوبیت این فیلم قسمت‌های دوم و سوم آن نیز روی پرده سینماها رفتند و باوجود فروش نسبتا خوب خود نتوانستند کیفیت بالا و محبوبیت قسمت نخست را تکرار کنند. داستان فیلم Rush Hour درباره دو مامور پلیس با نقش‌آفرینی جکی چان و کریس تاکر جریان دارد که هیچ نقطه اشتراکی بین آن‌ها دیده نمی‌شود و هرکدام روش‌های خودشان را دنبال می‌کنند ولی بااین‌حال ماموریتی به آن‌ها سپرده می‌شود که طی آن باید یک دختر بچه دزدیده‌شده را پیدا کنند و او را به خانواده‌اش برگردانند.


شخصیت های اصلی فیلم Cop Land با حضور رابرت دنیرو و سیلوستر استالونه

39. فیلم Cop Land

فیلم سرزمین پلیس

  • کارگردان: جیمز منگولد
  • نویسنده: جیمز منگولد
  • بازیگران: سیلوستر استالونه، رابرت دنیرو، هاروی کایتل، ری لیوتا
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۷ میلادی
  • میانگین امتیازات Cop Land در IMDB: ۷ از ۱۰

فقط کافی است یک نگاه کوتاه به اسامی بازیگران فیلم Cop Land بیاندازیم تا متوجه شویم قرار است فیلم باکیفیتی را تماشا کنیم. حضور یکی از نمادهای فیلم‌های اکشن یعنی سیلوستر استالونه درکنار نام یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینما یعنی رابرت دنیرو و همچنین حضور ری لیوتای فقید تیم بازیگری بسیار خوبی را برای این این فیلم شکل داده است. فیلم سرزمین پلیس در سال ۱۹۹۷ میلادی به تهیه‌کنندگی کری وودز توسط استودیو Woods Entertainment با بودجه‌ای ۱۵ میلیون دلاری روی پرده سینماها رفت و فروش بسیار خوبی معادل‌با ۶۵ میلیون دلار را تجربه کرد.

داستان فیلم درباره کلانتری به نام فردی هفلین جریان دارد که در شهرکی کوچک در نیوجرسی ساکن است و بسیاری از نیروهای پلیس شهر نیویورک نیز در همان منطقه زندگی می‌کنند. یک روز یکی از بازرس‌های اداره پلیس شهر نیویورک به نام مو تیلدن با نقش‌آفرینی رابرت دنیرو برای بررسی و تحقیق درباره تعدادی از پلیس‌های فاسد وارد این شهرک می‌شود و پس از همکاری میان او و هفلین مشخص می‌شود که تعداد زیادی از پلیس‌های این منطقه فاسد هستند و زندگی سالمی را پشت‌سر نمی‌گذرانند.


شخصیت های اصلی فیلم Police Academy به کارگردانی هوگو ویلسون

38. فیلم Police Academy

فیلم دانشکده پلیس

  • کارگردان: هوگو ویلسون
  • نویسنده: هوگو ویلسون
  • بازیگران: استیو گوتنبرگ، کیم کاترال، بابا اسمیت، دیوید گراف
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Police Academy در IMDB: ۶.۷ از ۱۰

به یکی دیگر از مجموعه‌های سینمایی پلیسی و کمدی محبوب سینما رسیدیم که دقیقا مانند فیلم ساعت شلوغی پس از موفقیت و محبوبیت قسمت نخست آن قسمت‌های بعدی مجموعه نیز ساخته شدند ولی این بار نه‌تنها دو قسمت که ۶ قسمت در ادامه فیلم نخست Police Academy روی پرده سینماها رفتند. قسمت نخست این مجموعه سینمایی در سال ۱۹۸۴ به تهیه‌کنندگی پل ماسلانسکی توسط استودیو The Ladd Company با بودجه‌ای ۵ میلیون دلاری اکران شد و فروش ۱۵۰ میلیون دلاری آن نسبت‌به بودجه صرف شده برای ساختش یک پیروزی مالی بزرگ برای سازندگان این فیلم سینمایی تلقی می‌شد.

داستان فیلم همان‌طور که از عنوان آن پیدا است درباره یک دانشکده پلیس جریان دارد که به‌دلیل کمبود نیروهای پلیس و به دستور شهردار افراد زیادی را برای تحصیل در این دانشکده استخدام می‌کند تا بتوانند کمبود نیروهای پلیس آن شهر را جبران کنند. این فیلم سینمایی باوجود داستان‌های بامزه و اتفاقات سرگرم‌کننده قطعا می‌تواند گزینه مناسبی برای تماشا کردن باشد و اگر از آن خوشتان بیاید به احتمال زیاد از قسمت‌های بعدی آن نیز لذت خواهید برد.


ادی مورفی روی یک ماشین قرمز در فیلم Beverly Hills Cop

37. فیلم Beverly Hills Cop

پلیس پلیس بورلی‌هیلز

  • کارگردان: مارتن برست
  • نویسنده: دانیل پیتر جونیور
  • بازیگران: ادی مورفی، جاج رینهولد، جان اشتون، لیسا ایلبچر، رونی کوکس
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Beverly Hills Cop در IMDB: ۷.۳ از ۱۰

با دیدن نام ادی مورفی درمیان بازیگران یک فیلم سینمایی خیلی راحت می‌توانیم از این موضوع تا حد زیادی مطمئن باشیم که قرار است یک فیلم کمدی سرگرم‌کننده تماشا کنیم. فیلم پلیس بورلی‌هیلز نه‌تنها کمدی کاملا به‌جایی در خود می‌بیند که برای دوست‌داران فیلم‌های پلیسی نیز یک گزینه بسیار خوب به‌شمار می‌رود. این فیلم در سال ۱۹۸۴ به تهیه‌کنندگی دن سیمپسون توسط استودیو Don Simpson/Jerry Bruckheimer Films با بودجه‌ای ۱۳ میلیون دلاری تولید و فروش عالی ۳۱۶ میلیون دلاری را پشت‌سر گذاشت.

داستان فیلم درباره یک پلیس به نام اکسل فولی جریان دارد که برای انجام مأموریت‌هایی مختلف وارد منطقه بورلی‌هیلز می‌شود چراکه این منطقه را دوست دارد و می‌داند که اتفاقات ریز و درشت زیادی در این منطقه رخ می‌دهد. به‌همین‌دلیل ماجراهای هیجان‌انگیزی را پشت‌سر می‌گذارد که به داستان اصلی فیلم تبدیل می‌شوند. نقش‌آفرینی ادی مورفی با همان شوخ‌طبعی فوق‌العاده همیشگی خود بدون شک یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت و موفقیت این فیلم سینمایی به حساب می‌آید.


پوستر سینمایی فیلم Bullitt با حضور استیو مک‌کوئین

36. فیلم پلیسی جنایی Bullitt

فیلم بولیت

  • کارگردان: پیتر ییتس
  • نویسنده: رابرت ال. فیش
  • بازیگران: استیو مک‌کوئین، رابرت وان، ژاکلین بیست، رابرت دووال
  • تاریخ اکران: سال ‍۱۹۶۸ میلادی
  • میانگین امتیازات Bullitt در IMDB: ۷.۴ از ۱۰

به یکی دیگر از فیلم‌های قدیمی و کلاسیک مقاله بهترین فیلم های پلیسی رسیدیم. فیلم Bullitt با نقش‌آفرینی بازیگرانی مانند استیو مک‌کوئین و رابرت دووال و رابرت وان به خوبی اتمسفر یک فیلم جنایی و پلیسی را در بهترین سطح خودش به مخاطب خود هدیه می‌دهد و همراه‌با شخصیت‌پردازی بسیار خوب به اثری باارزش تبدیل شده است. این فیلم سینمایی با اقتباس از رمان شاهد بی‌صدا اثر رابرت ال. فیش در سال ۱۹۶۸ میلادی به تهیه‌کنندگی فیلیپ دانتونی توسط استودیو Solar Productions با بودجه‌ای ۴ میلیون دلاری تولید شد و توانست فروش فوق‌العاده ۴۳ میلیون دلاری را به نام خودش ثبت کند.

فیلم سینمایی Bullitt به‌خاطر ارزش فرهنگی و تاریخی خود و همچنین المان‌های زیبایی‌شناسی در سال ۲۰۰۷ میلادی توسط کتاب‌خانه کنگره آمریکا در فهرست ملی این کشور ثبت شد. این فیلم سینمایی پس از گذشت دهه‌ها از اکرانش همچنان در یاد دوست‌داران فیلم‌های جنایی باقی مانده است؛ فیلمی که سکانس‌های اکشن آن و صحنه‌های مربوط‌به تعقیب‌وگریز با ماشین در خیابان‌های سن‌فرانسیسکو از مهم‌ترین المان‌های محبوبیت و جذابیت آن تلقی می‌شوند. فیلمی که درباره یک پلیس نترس جریان دارد که تصمیم می‌گیرد با دستگیر کردن رئیس یک گروه خطرناک او را به‌خاطر به قتل رساندن یک شاهد مهم،‌ به سزای اعمالش برساند.


تصویری از چهره هریسون فورد در فیلم Witness

35. فیلم Witness

فیلم شاهد

  • کارگردان: پیتر ویر
  • نویسنده: ارل والاس
  • بازیگران: هریسون فورد، کلی مک‌گیلس، جوزف سومر، ویگو مورتنسن
  • تاریخ انتشار: سال ۱۹۸۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Witness در IMDB: ۷.۴ از ۱۰

پس از محبوبیت دیوانه‌وار فیلم بلید رانر در سال ۱۹۸۲ هریسون فورد تصمیم گرفت در فیلم‌های پلیسی بیشتری به نقش‌آفرینی بپردازد و دراین‌میان در فیلم‌های موفقی حضور پیدا کرده است که فیلم شاهد را بدون شک می‌توان یکی از بهترین‌ها درمیان آن‌ها دانست. فیلمی که نخستین نقش‌آفرینی سینمایی ویگو مورتنسن در یک فیلم بلند به‌شمار می‌رفت و او را خیلی سریع به‌خاطر استعداد بالایش سر زبان‌ها انداخت.

فیلم Witness درباره پسر مسیحی کوچکی جریان دارد که درمیان مردم فرقه آمیش زندگی می‌کند و یک روز شاهد قتلی در نزدیکی محل زندگی خود است. به‌خاطر مشکلات میان مردم فرقه آمیش و سایر مردم، یک افسر پلیس به نام جان بوک با نقش‌آفرینی هریسون فورد تمام تلاش خودش را به‌کار می‌گیرد تا از این پسربچه به‌صورت مخفیانه تا روز دادگاه مراقبت کند. فیلم شاهد در سال ۱۹۸۵ به تهیه‌کنندگی ادوارد اس. فلدمن توسط استودیو Edward S. Feldman Productions با بودجه‌ای ۱۲ میلیون دلاری تولید شد و فروش بسیار عالی ۱۱۷ میلیون دلاری را تجربه کرد.


پوستر فیلم Traffic با حضور شخصیت‌های اصلی آن

34. فیلم Traffic

فیلم قاچاق

  • کارگردان: استیون سودربرگ
  • نویسنده: استیون گیگان
  • بازیگران: مایکل داگلاس، دان چیدل، بنیسیو دل تورو، لوئیس گازمن
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Traffic در IMDB: ۷.۶ از ۱۰

فیلم Traffic به‌راحتی یکی از موفق‌ترین فیلم‌های این مقاله چه از نظر مالی و چه از نظر جوایز به‌شمار می‌رود. فیلمی که به‌خاطر کارگردانی، داستان فوق‌العاده و همچنین نقش‌آفرینی هنرمندانه بازیگرانش توانست در چهار بخش مختلف از جوایز اسکار از جمله بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای بنسیو دل‌تورو و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی این جایزه را به خودش اختصاص دهد. این فیلم در سال ۲۰۰۰ میلادی به تهیه‌کنندگی ادوارد زوئیک توسط استودیو Bedford Falls Productions با بودجه‌ای ۵۰ میلیون دلاری تولید و فروش خوب ۲۱۰ میلیون دلاری را تجربه کرد.

موفقیت‌ها و محبوبیت این فیلم سینمایی تا جایی پیش رفت که در سال ۲۰۰۴ یک سریال کوتاه با همین نام و با هدف بازسازی وسیع‌تر داستان این فیلم روی آنتن رفت و مورد استقبال قرار گرفت. داستان فیلم درباره نبرد دولت آمریکا درمقابل المان خطرناکی به نام مواد مخدر جریان دارد و درهمین‌راستا رئیس جمهور این کشور یک قاضی محافظه‌کار را به‌عنوان رهبر این جنبش انتخاب می‌کند. طولی نمی‌کشد که این قاضی باسابقه متوجه می‌شود دختر خودش نیز درگیر مواد مخدر شده و همین موضوع و اقدامات دولت علیه مواد مخدر داستان جذاب این فیلم سینمایی را شکل می‌دهند.


کاور فیلم End of Watch با حضور جیک جیلنهال و مایکل پنا

33. فیلم End of Watch

فیلم پایان کشیک

  • کارگردان: دیوید آیر
  • نویسنده: دیوید آیر
  • بازیگران: جیک جیلنهال، مایکل پنا، آنا کندریک، ناتالی مارتینز
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۲ میلادی
  • میانگین امتیازات End of Watch در IMDB: ۷.۶ از ۱۰

در یکی دو دهه گذشته نقش‌آفرینی ضعیفی از جیک جیلنهال در فیلم‌های سینمایی ندیده‌ایم و فیلم End of Watch نیز از این قضیه مستثنی نیست و بار دیگر شاهد ایفای نقش هنرمندانه جیک جیلنهال در آن بودیم. فیلمی که شاید درمیان فیلم‌های این فهرست کمی قدرنادیده به‌نظر برسد ولی قطعا اگر از طرفداران فیلم‌های پلیسی باشید از تماشا کردن آن پشیمان نخواهید شد. این فیلم در سال ۲۰۱۲ میلادی توسط استودیو StudioCanal به تهیه‌کنندگی دیوید آیر با بودجه‌ای ۱۰ میلیون دلاری تولید شد و فروش بسیار خوب ۶۰ میلیون دلاری را تجربه کرد.

داستان فیلم End of Watch درباره دو پلیس مسئولیت‌پذیر در شهر لس‌آنجلس جریان دارد که وظیفه آن‌ها گشت‌زنی در منطقه جنوبی این شهر به‌شمار می‌رود. منطقه‌ای که به‌عنوان محل اسکان خلافکاران خطرناک این شهر شناخته می‌شود و به‌همین‌دلیل گشت‌زنی این دو نفر اهمیت بسیار زیادی برای نیروی پلیس این شهر دارد. در خلال انجام گشت‌های روزانه خود، این دو نیروی پلیس با اتفاقات ریز و درشتی روبه‌رو می‌شوند که گاهی مهم نیستند و گاهی خطرناک هستند و همین موضوع روند اصلی داستان این فیلم را شکل می‌دهند.


کاور فیلم Serpico با حضور آل پاچینو

32. فیلم Serpico

فیلم سرپیکو

  • کارگردان: سیدنی لومت
  • نویسنده: والدو سالت، نورمن وکسلر
  • بازیگران: آل پاچینو، جک کیهو، جان رندلف، تونی رابرتز، باربارا ادایانگ
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۳ میلادی
  • میانگین امتیازات Serpico در IMDB: ۷.۷ از ۱۰

به احتمال فراوان ایفای نقش آل پاچینو در فیلم سرپیکو بهترین و محبوب‌ترین نقش‌آفرینی او در سینما پس از مجموعه پدرخوانده و فیلم صورت زخمی به‌شمار می‌رود. ایفای نقشی که باعث شد آل پاچینو یکی از اصلی‌ترین نامزدهای کسب جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد لقب بگیرد. فیلمی که می‌تواند به‌عنوان سکوی پرتاب آل پاچینو لقب بگیرد و بدون شک پس از گذشت تقریبا نیم دهه از اکران آن هنوز تاریخ مصرفی برای آن وجود ندارد. این فیلم در سال ۱۹۷۳ میلادی با اقتباس از رمانی با همین نام اثر پیتر ماس به تهیه‌کنندگی دینو دلارنتیس و مارتین برگمن توسط استودیو Artists Entertainment با بودجه‌ای ۳ میلیون دلاری تولید و توانست با فروش ۲۹ میلیون دلاری یک فروش بسیار موفقیت‌آمیز را تجربه کند.

داستان فیلم سرپیکو درباره شخصیت فرانک سرپیکو جریان دارد؛ فرانک سرپیکو به‌عنوان یک پلیس تازه‌کار که رویای کارآگاه شدن را در سر دارد وارد دایره جنایی می‌شود و این آغازی است بر زندگی پر پیچ‌وخم او. سرپیکو پس از متوجه شدن وجود فساد درون اداره پلیس برعلیه آن‌ها موضع‌گیری می‌کند و سعی دارد با فساد درون سازمانی پلیس مقابله کند که این کار برای او بسیار گران تمام می‌شود. تقابل او و مدیران فاسد پلیس روند اصلی داستان این فیلم را شکل می‌دهند.


راسل کرو و رایان گاسلینگ در پوستر فیلم The Nice Guys

31. فیلم The Nice Guys

فیلم مردان خوب

  • کارگردان: شین بلک
  • نویسنده: شین بلک
  • بازیگران: راسل کرو، رایان گاسلینگ، انگوری رایس، مت بومر
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۶ میلادی
  • میانگین امتیازات The Nice Guys در IMDB: ۷.۳ از ۱۰

به یکی از فیلم‌های مربوط‌به به دهه گذشته سینما و نسبتا جدید این مقاله رسیدیم که با داستان جذاب و المان‌های کمدی خودش به اثری سرگرم‌کننده و جذاب برای دوست‌داران فیلم‌های پلیسی تبدیل شده است. فیلمی با حضور بازیگرانی برجسته مانند راسل کرو و رایان گاسلینگ که بدون شک نقش‌آفرینی آن‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل جذابیت این فیلم به‌شمار می‌رود. فیلم The Nice Guys در سال ۲۰۱۶ به تهیه‌کنندگی جوئل سیلور با بودجه‌ای ۵۰ میلیون دلاری اکران شد و فروش ۶۳ میلیون دلاری را پشت سر گذاشت.

داستان فیلم روایت‌گر زندگی یک کارآگاه خصوصی احمق به نام هالند مارچ است و زندگی او در دهه ۷۰ میلادی در شهر لس‌آنجلس را به‌تصویر می‌کشد. این کارآگاه خصوصی احمق بعد از مرگ همسرش اعتیاد شدیدی به نوشیدنی‌های الکلی پیدا می‌کند و دراین‌میان توسط شخصی استخدام می‌شود تا به‌دنبال یک زن بازیگر بگردد که در این مسیر اتفاقاتی جالب برای او رخ می‌دهد. اگر اهل فیلم‌های کمدی جنایی و پلیسی هستید فیلم مردان خوب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.


ویل اسمیت و مارتین لارنس در لباس پلیس در فیلم Bad Boys

30. فیلم Bad Boys

فیلم پسران بد

  • کارگردان: مایکل بی
  • نویسنده: مایکل بری، جیم مولهولند، داگ ریچاردسون
  • بازیگران: ویل اسمیت، مارتین لارنس، تیا لئونی، چکی کاریو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Bad Boys در IMDB: ۶.۸ از ۱۰

فیلم پسران بد را به‌راحتی می‌توان هم یکی از بهترین فیلم های اکشن و پلیسی درنظر گرفت و همزمان می‌توان از آن به‌عنوان یک فیلم کمدی بسیار قوی یاد کرد. همین موضوع باعث می‌شود تا این فیلم یکی از خاص‌ترین داستان‌های فیلم‌های این فهرست را داشته باشد. داستان فیلم مثل اکثر فیلم‌های پلیسی داستان دو دوست صمیمی و همکار در نیروی پلیس را به‌تصویر می‌کشد.

این دو همکار که ایفای نقش آن‌ها برعهده ویل اسمیت و مارتین لارنس قرار دارد، وظیفه محافظت از یک شاهد در یک پرونده قتل را به‌دوش می‌کشند. دراین‌میان و همزمان با این وظیفه آن‌ها روی یک محموله هروئین دزدیده شده هم تحقیق می‌کنند که اتفاقات جالب و غیرمنتظره‌ای در این مسیر درانتظار آن‌ها است و این دو باید وظیفه خود را تمام و کمال انجام دهند و با این اتفاقات روبه‌رو شوند. فیلم Bad Boys در سال ۱۹۹۵ توسط استودیو کلمبیا پیکچرز با بودجه ۱۹ میلیون دلاری تولید و موفق شد به فروش ۱۵۰ میلیون دلاری دست پیدا کند.


کیانو ریوز و ساندرا بولاک در یک اتوبوس در فیلم speed

29. فیلم Speed

فیلم سرعت

  • کارگردان: یان ده‌بونت
  • نویسنده: گراهام یوست
  • بازیگران: کیانو ریوز، ساندرا بولاک، جف دانیلز، جو مورتون
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Speed در IMDB: ۷.۳ از ۱۰

فیلم Speed را می‌توانیم یکی از نقاط عطف شروع بازیگری کیانو ریوز در ژانر اکشن بدانیم. بازیگری که با بازی چشم‌نواز خود در فیلم Speed نامی برای خود در این ژانر دست و پا کرد و مثل عنوان فیلم به‌سرعت به یکی از بهترین و محبوب‌ترین بازیگران ژانر اکشن تبدیل شد. داستان فیلم یک اتوبوس درون شهری پر از مسافر را به‌تصویر می‌کشد که یک بمب در آن کار گذاشته شده است. اگر سرعت این اتوبوس از یک حد معین کمتر شود یا کاملا توقف کند بمب درون اتوبوس منفجر خواهد شد. یک مامور پلیس به‌نام جک تراوان تلاش می‌کند تا جلوی این انفجار را بگیرد و جان مسافران حاضر در آن را نجات دهد. شخصیت دیگر فیلم یعنی آنی پورتر که ساندرا بولاک آن را به‌تصویر می‌کشد، راننده آن اتوبوس است که نقش بسیار مهمی در روند داستان فیلم دارد. پورتر و تراوان باید با کمک یکدیگر از این فاجعه جلوگیری کنند تا مسافران حاضر در آن کشته نشوند.

فیلم «سرعت» در سال ۱۹۹۴ به تهیه‌کنندگی مارک گوردون و توسط استودیو او با بودجه‌ای معادل ۳۰ میلیون دلار تولید و همان‌طور‌ که از عنوان آن پیداست روندی جنون‌آور و بسیار هیجان‌انگیز دارد که باعث بالا رفتن آدرنالین شما خواهد شد. همین موضوع باعث فروش عالی این فیلم در گیشه‌ها گردید که فروش سراسری آن را به ۳۵۰ میلیون دلار رساند. فیلم Speed که یکی از بهترین فیلم های پلیسی سینما به‌شمار می‌رود یکی از بهترین گزینه‌ها برای علاقه‌مندان به آدرنالین خواهد بود.


شخصیت های اصلی فیلم Infernal Affairs

28. فیلم Infernal Affairs

فیلم امور دوزخی

  • کارگردان: اندرو لاو، آلن مک

  • نویسنده: آلن مک

  • بازیگران: اندی لاو، تونی لیانگ، آنتونی وانگ، اریک تسانگ

  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۲ میلادی

  • میانگین امتیازات Infernal Affairs در IMDB: ۸ از ۱۰

به یکی دیگر از فیلم‌های پلیسی سینمای شرق رسیدیم که برخلاف سایر فیلم‌های شرقی حاضر در این مقاله در آن خبری از المان‌های کمدی نیست و با جدیت و درام کامل دنبال می‌شود. جالب است بدانید یکی از بهترین فیلم‌های پلیسی تاریخ سینما یعنی فیلم The Departed به کارگردانی مارتین اسکورسیزی نسخه بازسازی‌شده همین فیلم Infernal Affairs به‌شمار می‌رود. همین موضوع به‌خوبی کیفیت بالای این فیلم سینمایی را نشان می‌دهد. فیلمی که پس از محبوبیت بسیار زیادش قسمت‌های دوم و سوم آن هم روی پرده سینماها رفت.

داستان فیلم به‌دلیل این موضوع که محل اقتباس فیلم The Departed به‌شمار می‌رود شباهت‌های زیادی با این فیلم دارد. داستان فیلم درباره رئیس یک باند خلافکاری به نام هان سم جریان دارد که تصمیم می‌گیرد یکی از اعضای جوان این باند گانگستری به نام کین مینگ را به‌عنوان جاسوس خود به درون نیروی پلیس هنک‌کنگ بفرستد و داستان‌های پیش آمده برای این شخصیت در این مسیر به روند اصلی داستان فیلم تبدیل می‌شوند. این فیلم سینمایی با بودجه‌ای ۶ میلیون دلاری در سال ۲۰۰۲ اکران شد و فروش جهانی آن حدود هشت میلیون دلار تخمین زده شده است.


فیلم Training Day، محصول سال ۲۰۰۱ میلادی

27. فیلم Training Day

فیلم روز تعلیم

  • کارگردان: آنتوان فوکوآ
  • نویسنده: دیوید آیر
  • بازیگران: دنزل واشینگتن، ایتن هاک، شارلوت آیانا، اسنوپ داگ
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۱ میلادی
  • میانگین امتیازات Training Day در IMDB: ۷.۷ از ۱۰

دنزل واشنگتن با نقش‌آفرینی فوق‌العاده خود در فیلم Training Day به‌قدری همه را شگفت‌زده کرد که پس از کسب دومین اسکار خود به‌خاطر حضور در این فیلم، تقریبا هیچکس از این موضوع متعجب نشد. این فیلم سینمایی جزییات داستانی بسیار جذابی را در خود جای داده است که قطعا اگر در دفعه نخست تماشا از آن لذت برده باشید قطعا آن را باز هم تماشا خواهید کرد. فیلم روز تعلیم به تهیه‌کنندگی بروس برمن توسط استودیو Village Roadshow Pictures با بودجه‌ای ۴۵ میلیون دلاری اکران شد و توانست فروش ۱۰۵ میلیون دلاری را پشت‌سر بگذارد.

داستان فیلم درباره دو نفر از اعضای نیروهای پلیس جریان دارد؛ یک پلیس ساده با یک کارآگاه حرفه‌ای همراه می‌شود تا قدم به دل نقاط تاریک شهری پر از جنایت بگذارد. داستان زمانی جالب‌تر می‌شود که به‌خاطر رفتارهای متفاوت این دو نفر داستان فیلم با پیچش‌هایی جذاب روبه‌رو می‌شود و شیمی فوق‌العاده میان دنزل واشنگتن و اتان هاوک جذابیت آن را دوبرابر می‌کند. اگر اهل فیلم‌های پلیسی هستید به‌هیچ‌وجه تماشای فیلم Training Day را از دست ندهید.


جانی دپ در کنار داستین هافمن در فیلم Donnie Brasco

26. فیلم Donnie Brasco

فیلم دانی براسکو

  • کارگردان: مایک نیوول
  • نویسنده: پال اَتِناسیو
  • بازیگران: آل پاچینو، جانی دپ، مایکل مدسن، جیمز روسو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۷ میلادی
  • میانگین امتیازات Donnie Brasco در IMDB: ۷.۷ از ۱۰

فیلم دانی براسکو بدون شک یکی از بهترین فیلم‌های اقتباسی این مقاله به‌شمار می‌رود. این فیلم از روی کتابی به نام Donnie Brasco: My Undercover Life in the Mafia اثر ریچارد وودلی اقتباس شده و درباره شخصیت دانی براسکو جریان دارد. دانی براسکو با ایفای نقش آل پاچینو یکی از اعضای کاربلد نیروی پلیس نیویورک تلقی می‌شود که ماموریتی بسیار مهم و در عین حال خطرناک به او محول شده است. او وظیفه دارد با پوششی شبیه به یک تبهکار وارد گروه‌های مافیایی و تبهکاری شود و از درون آن‌ها اطلاعات جمع کند. این کار نه‌تنها بسیار خطرناک خواهد بود که ممکن است سر دانی براسکو رو بر باد دهد.

فیلم Donnie Brasco که به‌راحتی یکی از ناب‌ترین فیلم‌های پلیسی سینما به‌شمار می‌رود در سال ۱۹۹۷ یکی از اصلی‌ترین نامزدهای کسب جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم اقتباسی بود که درنهایت نتوانست این جایزه را به‌دست آورد. این فیلم در سال ۱۹۹۷ به تهیه‌کنندگی مارک جانسون و بری لوینسون توسط استودیو TriStar Pictures با بودجه‌ای ۳۵ میلیون دلاری تولید شد و توانست در گیشه‌های سینما فروش خوب ۱۲۵ میلیون دلاری را تجربه کند.


پوستر سینمایی فیلم Minority Report با حضور تام کروز

25. فیلم Minority Report

فیلم گزارش موارد نادر

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • نویسنده: اسکات فرانک، جان کوهن
  • بازیگران: تام کروز، کالین فارل، سامانتا مورتون، استیو هریس
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۲ میلادی
  • میانگین امتیازات Minority Report در IMDB: ۷.۷ از ۱۰

فیلم Minority Report یکی از بهترین فیلم‌های پلیسی در ژانر علمی تخیلی و سایبرپانک به‌شمار می‌رود که با حضور یکی از بهترین بازیگران سینما در ژانر اکشن یعنی تام کروز و به کارگردانی استیون اسپیلبرگ، یکی از کارگردان‌های صاحب سبک سینما توانست به‌خاطر داستان جذاب و کیفیت ساخت بالای خود تحسین بسیاری از منتقدین سینمایی و اهالی سینما را به‌دست آورد. این فیلم در سال ۲۰۰۲ میلادی به تهیه‌کنندگی جرالد آر. مولن با اقتباس از داستانی کوتاه با همین نام اثر فیلیپ کی دیک با بودجه‌ای ۱۰۰ میلیون دلاری توسط شرکت فاکس قرن بیستم اکران شود و در گیشه‌ها فروش بسیار خوبی معادل با ۳۶۰ میلیون دلار را تجربه کند.

محبوبیت بسیار زیاد این فیلم سینمایی و داستان هیجان‌انگیز آن باعث شد تا یک بازی ویدیویی در سال ۲۰۰۳ و یک سریال تلویزیونی در سال ۲۰۱۵ از روی آن ساخته شود ولی نتوانستند موفقیت این فیلم را تکرار کنند. داستان فیلم Minority Report در سال ۲۰۵۴ جریان دارد و روایت‌گر سیستمی است که می‌تواند جرایم را قبل از وقوع آن‌ها پیش‌بینی کند و ماموران آن برای پیشگیری از این جرایم اقدامات لازم را انجام دهند. بااین‌حال این سیستم پیشرفته گاهی اشتباه می‌کند و همین اشتباهات باعث به‌وجود آمدن داستان‌هایی مهیج و گاهی خطرناک می‌شوند.


چو یون فات در فیلم Hard Boiled درحال شلیک با اسلحه

24. فیلم Hard Boiled

فیلم سرسخت

  • کارگردان: جان وو
  • نویسنده: جان وو
  • بازیگران: چو یون فات، ترزا مو، فیلیپ چان، آنتونی وانگ
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۲ میلادی
  • میانگین امتیازات Hard Boiled در IMDB: ۷.۷ از ۱۰

فیلم Hard Boiled یکی دیگر از فیلم‌های شرقی فهرست بهترین فیلم های پلیسی به‌شمار می‌رود و داستان پلیسی بسیار سرسخت را به‌تصویر می‌کشد که تصمیم می‌گیرد یک گروه از خلافکارهای خطرناک را دستگیر کند و جلوی فعالیت‌های آن‌ها را بگیرد. وی در این مسیر نمی‌تواند به‌تنهایی به هدف خودش برسد و به‌همین‌دلیل با کمک گرفتن از یک مامور مخفی تیمی تشکیل می‌دهد تا بتوانند با همکاری هم این گروه خطرناک را از بین ببرند. مسیری که در آن مشکلات خطرناکی را برای او به‌وجود می‌آورد ولی این مشکلات قرار نیست او را از رسیدن به هدفش باز دارند.

جان وو پس از کارگردانی فیلم‌های بسیار محبوب و موفقی مانند The Killer و A Better Tomorrow فیلم Hard Boiled را کارگردانی کرد و بار دیگر نشان داد توانایی بسیار بالایی در ساخت فیلم‌های اکشن دارد. فیلم Hard Boiled در سال ۱۹۹۲ میلادی به تهیه‌کنندگی لیندا کوک توسط استودیو Golden Princess Film Production با بودجه‌ای ۴ میلیون دلاری تولید شد ولی فروش موفقی را تجربه نکرد. بااین‌حال اگر به فیلم‌های اکشن و پلیسی ساخته شده در کشورهای آسیای شرقی علاقه دارید این فیلم گزینه بسیار سرگرم‌کننده‌ای برای شما تلقی می‌شود.


هریسون فورد در کاور سینمایی فیلم The Fugitive

23. فیلم The Fugitive

فیلم فراری

  • کارگردان: اندرو دیویس
  • نویسنده: جب استیوارت
  • بازیگران: هریسون فورد، تامی لی جونز، مارک دیمون اسپینوزا، جو پانتولیانو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۳ میلادی
  • میانگین امتیازات The Fugitive در IMDB: ۷.۸ از ۱۰

داستان فیلم The Fugitive شاید برای فیلم‌بازهای امروزی کمی تکراری ولی کلیشه‌ای باشد ولی این فیلم را می‌توانیم زمینه‌ساز ساخت بسیاری از فیلم‌های اکشن و معمایی بعد از آن بدانیم. فیلمی که به کارگردانی اندرو دیویس ساخته شد و در آن زمان سروصدای زیادی به پا کرد. همچنین نقش‌آفرینی بازیگران این فیلم را می‌توانیم از جنبه‌های فوق‌العاده آن بدانیم. این فیلم به تهیه‌کنندگی آن کاپلسون توسط استودیو Kopelson Entertainment با بودجه‌ای ۴۴ میلیون دلاری تولید و فروش فوق‌العاده ۳۷۰ میلیون دلاری را پشت‌سر گذاشت.

داستان فیلم درباره دکتر ریچارد کمبل جریان دارد که همسرش توسط مردی که یکی از دست‌های او مصنوعی است، به قتل می‌رسد. کارآگاه‌های مشغول روی این پرونده دکتر کمبل را به‌عنوان قاتل همسر خود دستگیر می‌کنند و وی پس از آن به اعدام محکوم می‌شود. او به‌همراه چند زندانی دیگر در هنگام انتقالشان فرار می‌کند و پس از تغییر دادن چهره خود تصمیم می‌گیرد تا به‌دنبال قاتل همسرش بگردد و در این مسیر اتفاقات ریز و درشت زیادی سر راه او قرار می‌گیرند.


پوستر سینمایی فیلم Stray Dog با تصویری از شخصیت‌های اصلی آن

22. فیلم Stray Dog

فیلم سگ ولگرد

  • کارگردان: آکیرا کوروساوا
  • نویسنده: آکیرا کوروساوا
  • بازیگران: توشیرو میفونه، تاکاشی شیمورا، نوریکو هونما، هاجیمه ایزو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۴۹ میلادی
  • میانگین امتیازات Stray Dog در IMDB: ۷.۸ از ۱۰

به قدیمی‌ترین فیلم حاضر در فهرست بهترین فیلم‌های پلیسی سینما رسیدیم. آکیرا کوروساوا را نه‌تنها می‌توانیم نماد سینمای ژاپن بدانیم که از او می‌توانیم به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین و مهم‌ترین چهره‌های تاریخ سینمای جهان یاد کنیم. کارگردانی که با فیلم‌های خودش سینمای ژاپن را به جهان معرفی کرد و فیلم پلیسی و نوآر سگ ولگرد به‌عقیده بسیاری از منتقدین سینمایی یکی از سه فیلم برتر او به‌شمار می‌رود و همچنین بسیاری از کارگردان‌های سرشناس تاریخ سینما از این فیلم با صفت شاهکار یاد کرده‌اند. فیلم Stray Dog در سال ۱۹۴۹ میلادی به تهیه‌کنندگی سوجیرو موتوکی توسط استودیو Shintoho تولید و اکران شد.

داستان سگ ولگرد درباره شخصیت موراکامی جریان دارد؛ یک پلیس تازه‌کار که یک روز سلاح خودش را گم می‌کند و از طرفی می‌داند این اتفاق عواقب سنگینی برای او در پی خواهد داشت. او برای پیدا کردن اسلحه خود دست به هر کاری می‌زند و حتی در محله‌های پایین شهر به سراغ دلال‌های اسلحه می‌رود تا سلاح گم شده خودش را پیدا کند. چندی بعد او متوجه می‌شود از اسلحه او در یک دزدی مسلحانه استفاده شده و سهل‌انگاری به‌ظاهر کوچیک او به یک اتفاق ناگوار و مهم تبدیل شده است.


مل گیبسون و دنی گلاور بازیگران اصلی فیلم Lethal Weapon

21. فیلم Lethal Weapon

فیلم اسلحه مرگبار

  • کارگردان: ریچارد دانر
  • نویسنده: شین بلک
  • بازیگران: مل گیبسون، دنی گلاور، گری بیوزی، میچل رایان
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۷ میلادی
  • میانگین امتیازات Lethal Weapon در IMDB: ۷.۶ از ۱۰

فیلم اسلحه مرگبار یکی از آن فیلم‌های کلاسیک و به‌یادماندنی و یکی از بهترین فیلم های پلیسی و اکشن سینما قلمداد می‌شود. اگر از طرفداران فیلم‌های اکشن باشید بدون شک سری فیلم‌های اسلحه مرگبار را تماشا کرده‌اید. اکران قسمت اول این مجموعه در سال ۱۹۸۷ توسط شرکت سیلور پیکچرز رنگ و بوی جدیدی به ژانر اکشن بخشید و این فیلم را به‌سرعت در میان اهالی سینما در سراسر جهان به محبوبیت زیادی رساند. وجود المان‌های کمدی در این فیلم نه‌تنها آن را لوس نمی‌کند و دل بیننده را نمی‌زند بلکه به افزایش جذابیت آن کمک شایانی می‌کند.

بازی هنرمندانه مل گیبسون و دنی گلاور در این فیلم از مهم‌ترین دلایل موفقیت و محبوبیت زیاد آن است. پس از اکران موفقیت‌آمیز قسمت‌های اول و دوم اسلحه مرگبار قسمت‌های سوم و چهارم آن نیز تولید شد که بسیاری از طرفداران این مجموعه به‌هیچ‌وجه از آن‌ها راضی نبودند و قسمت‌های ابتدایی آن را با اختلاف بهترین قسمت‌های این مجموعه سینمایی می‌دانند. داستان فیلم Lethal Weapon محصول سال ۱۹۸۷ درباره دو نفر از اعضای نیروی پلیس شهر لس‌آنجلس یعنی راجر مورتا و مارتین ریگز جریان دارد که به‌تازگی با یکدیگر همکار شده‌اند و باید با کمک هم پرونده‌های مختلف را پیش ببرند. شاید در ابتدا به‌نظر با یک فیلم پلیسی کلیشه‌ای سر و کار داشته باشیم ولی کاملا در اشتباه هستیم و پس از تماشای آن از این فیلم پلیسی اکشن و کمدی بسیار لذت خواهیم برد.


نیکولاس کیج و جان تراولتا در پوستر فیلم face off

20. فیلم Face/Off

فیلم تغییر چهره

  • کارگردان: جان وو
  • نویسنده: مایک ورب، مایل کالیری
  • بازیگران: جان تراولتا، نیکولاس کیج، جوآن آلن، الساندرو نیوولا
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۷ میلادی
  • میانگین امتیازات Face/Off در IMDB: ۷.۳ از ۱۰

پس از فیلم Hard Boiled به یکی دیگر از فیلم‌های جان وو رسیدیم. فیلم Face/Off با فاصله گرفتن از کلیشه‌های فیلم‌های پلیسی و اکشن یک فیلم بسیار هوشمندانه و هیجان‌انگیز را به اهالی سینما تقدیم می‌کند، فیلمی که اگر تنها دقایقی از آن را تماشا کنید به‌هیچ‌وجه نمی‌توانید دست از تماشای ادامه آن بکشید. تغییر چهره علاوه‌بر این توضیحات با استفاده از ایفای نقش بسیار هنرمندانه دو بازیگر بسیار برجسته سینما یعنی نیکولاس کیج و جان تراولتا توانست روند داستانی خود را به‌بهترین شکل ممکن به بیننده خود نمایش دهد. این فیلم با بودجه ۸۰ میلیون دلاری توسط پارمونت پیکچرز منتشر شد و توانست به فروش ۲۵۰ میلیون دلاری دست پیدا کند.

فیلم داستان یک تبهکار به‌نام کاستور تروی با بازی نیکلاس کیج و یک پلیس وظیفه‌شناس به‌نام شان آرچر با بازی جان تراولتا را به‌تصویر می‌کشد. در طی حادثه‌ای پسر آرچر توسط تروی کشته می‌شود. پس از گذشت چند سال از این ماجرا آرچر افسرده شده و تروی به کما می‌رود و برادر او یعنی پولوکس راهی زندان می‌شود. همکاران شان آرچر به او پیشنهاد می‌دهند صورت خود را با صورت تروی تعویض کند، راهی زندان شود و اطلاعاتی از پولوکس به‌دست آورد. او این‌کار را انجام می‌دهد ولی در این حین تروی به‌هوش می‌آید و صورت آرچر را تصاحب می‌کند. این موضوع آغازی تلقی می‌شود بر روند داستانی دیوانه‌وار این فیلم که جای این دو شخصیت با یکدیگر عوض می‌شود.


سایمون پگ و نیک فراست در کاور سینمایی فیلم Hot Fuzz

19. فیلم Hot Fuzz

فیلم پلیس خفن

  • کارگردان: ادگار رایت
  • نویسنده: ادگار رایت
  • بازیگران: سایمون پگ، نیک فراست، الیس لو، کوین الدن
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۷ میلادی
  • میانگین امتیازات Hot Fuzz در IMDB: ۷.۸ از ۱۰

با شنیدن نام سایمون پگ خیلی سریع یاد مجموعه سینمایی مأموریت غیرممکن خواهیم افتاد؛ یکی از بهترین مجموعه‌های اکشن سینما که در یک دهه و نیم گذشته شاهد نقش‌آفرینی سایمون پگ در آن بوده‌ایم. بااین‌حال این بازیگر محبوب هالیوود در فیلم‌های اکشن باکیفیت دیگری مانند همین Hot Fuzz نیز حضور پیدا کرده و بازی هنرمندانه‌ای را از خودش به نمایش گذاشته است. این فیلم در سال ۲۰۰۷ میلادی به تهیه‌کنندگی خود سایمون پگ توسط استودیو StudioCanal با بودجه‌ای ۱۵ میلیون دلاری تولید و فروشی معادل‌با ۸۱ میلیون دلار را پشت‌سر گذاشت.

داستان فیلم درباره یکی از پلیس‌های کاربلد شهر لندن یعنی نیکلاس انجل جریان دارد که همین کاربلد بودن او برایش گران تمام می‌شود. به‌خاطر توطئه همکارانش، نیکلاس به شهر کوچکی منتقل می‌شود تا همکاران قدیمی او احساس راحت‌تری داشته باشند. پس از مدت کوتاهی آرامش آن شهر کوچک به‌هم می‌خورد و پس از رخ دادن یک قتل که در آن شهر به‌هیچ‌وجه اتفاق معمولی نیست، نیکلاس تمام تلاش خودش را به‌کار می‌گیرد تا با پیدا کردند سرنخ‌های مختلف این پرونده را حل‌وفصل کند.


کاور فیلم Mystic River

18. فیلم Mystic River

فیلم رودخانه مرموز

  • کارگردان: کلینت ایستوود
  • نویسنده: برایان هالگلند
  • بازیگران: شان پن، تیم رابینز، کوین بیکن، لارنس فیشبرن
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۳ میلادی
  • میانگین امتیازات Mystic River در IMDB: ۷.۹ از ۱۰

فیلم رودخانه مرموز که در کشور خودمان نیز طرفداران بسیار زیادی دارد یکی از بهترین فیلم های پلیسی و معمایی تاریخ و البته یکی از بهترین فیلم‌های کارگردانی شده توسط کلینت ایستوود به‌شمار می‌رود. شان پن و تیم رابینز برای نقش‌آفرینی مثال‌زدنی خود در این فیلم توانستند به ترتیب در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی و نقش مکمل مرد برنده جایزه اسکار شوند. فیلم Mystic River در سال ۲۰۰۳ به تهیه‌کنندگی رابرت لورنتس و کلینت ایستوود با بودجه‌ای ۲۵ میلیون دلاری تولید و در گیشه‌ها فروش ۱۵۷ میلیون دلاری را پشت‌سر گذاشت.

داستان فیلم با اتفاقی ناگوار و تکان‌دهنده آغاز می‌شود. شخصیت اصلی داستان یعنی دیو بویل در کودکی دزدیده می‌شود و مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد. سال‌ها بعد به‌خاطر همین اتفاق او تبدیل به فردی گوشه‌گیر شده و حتی ازدواجش رنگ‌وبوی خوبی ندارد. آثار آزار و اذیت وی در دوران کودکی همچنان روی او باقی مانده است. داستان با معرفی شخصیت‌های دیگری پیش می‌رود و پیچش‌های داستانی غافل‌گیرکننده یکی یکی از راه می‌رسند تا داستان بسیار جذاب و سرگرم‌کننده این فیلم سینمایی شکل بگیرد.


شخصیت های اصلی فیلم The Untouchables در یکی از خیابان‌های نیویورک

17. فیلم The Untouchables

فیلم تسخیرناپذیران

  • کارگردان: برایان دی پالما
  • نویسنده: دیوید مامیت
  • بازیگران: کوین کاستنر، رابرت دنیرو، شان کانری، اندی گارسیا
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۷ میلادی
  • میانگین امتیازات The Untouchables در IMDB: ۷.۹ از ۱۰

فیلم The Untouchables یکی از بهترین تیم‌های بازیگری را درمیان فیلم‌های این فهرست به خودش اختصاص داده است. کوین کاستنر، رابرت دنیرو و شان کانری که همگی از بهترین بازیگران تاریخ سینما قلمداد می‌شوند با نقش‌آفرینی استادانه خود یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت و محبوبیت این فیلم به‌شمار می‌روند. فیلم The Untouchables در سال ۱۹۸۷ میلادی به تهیه‌کنندگی آرت لینسون توسط استودیو Paramount Pictures با اقتباس از رمانی با همین نام با بودجه‌ای ۲۵ میلیون دلاری تولید شد و پس از اکران در گیشه‌ها فروشی معادل‌با ۱۰۷ میلیون دلار را تجربه کرد.

داستان فیلم درباره یکی از خلافکاران بزرگ تاریخ جریان دارد؛ شخصی با نام آل کاپون که حتی اگر او را کامل نشناسید حداقل یک بار نامش را شنیده‌اید. مامور فدرال آمریکا یعنی آقای الیوت نس قصد دارد تا با این چهره بزرگ مقابله کند و هرطوری که شده او را به سزای اعمالش برساند ولی همان‌طور که می‌توان حدس زد در این مسیر کار راحتی پیش روی او نخواهد بود. شان کانری به‌خاطر بازی فوق‌العاده خود در این فیلم سینمایی جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به خودش اختصاص داد.


 ال پاچینو در حال سرقت در فیلم بعدازظهر سگی

16. فیلم Dog Day Afternoon

فیلم بعدظهر سگی

  • کارگردان: سیدنی لومت
  • نویسنده: توماس مور
  • بازیگران: آل پاچینو، جان کازال، کریس ساراندون، پنه‌لوپه آلن
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Dog Day Afternoon در IMDB: ۸ از ۱۰

پس از موفقیت‌ها و محبوبیت فیلم سرپیکو که آل پاچینو را سر زبان‌ها انداخت، او بار دیگر استعداد بالای خودش را در فیلم Dog Day Afternoon به رخ اهالی سینما کشید. این فیلم از روی مقاله‌ای به نام «پسران در بانک» نوشته پی. اف. کلوگ و توماس مور اقتباس شده؛ مقاله‌ای که در مجله لایف منتشر شده بود. فیلم بعدازظهر سگی توانست در مراسم اسکار در پنج بخش مختلف نامزد کسب این جایزه شود که درنهایت تنها در بخش بهترین فیلم‌نامه اورجینال این جایزه را به خودش اختصاص داد. این فیلم در سال ۱۹۷۵ به تهیه‌کنندگی مارتین برگمن و مارتین الفاند با بودجه‌ای ۲ میلیون دلاری تولید شد و باتوجه‌به این بودجه توانست به فروش بسیار عالی ۵۰ میلیون دلاری دست پیدا کند.

داستان فیلم روایت‌گر داستان شخصیتی به نام سانی با ایفای نقش آل پاچینو است. معشوقه او برای عمل جراحی خود به مقداری پول نیاز دارد و سانی تصمیم می‌گیرد این پول را فراهم کند. سانی با کمک دوست خود یعنی سال با نقش‌آفرینی جان کازال برای فراهم کردن این پول تصمیم به سرقت از بانک می‌گیرند. آن‌ها درنظر داشتند تا با یک سرقت کوچک پول موردنیاز خود را فراهم کنند ولی سرقت آن‌ها طبق برنامه پیش نمی‌رود و این سرقت به یک گروگان‌گیری تبدیل شده و به‌همین‌دلیل پای نیروهای FBI و رسانه‌ها به محل سرقت کشانده می‌شود. داستان این سرقت یک داستان واقعی به‌شمار می‌رود که در سال ۱۹۷۲ رخ داده است.


کلینت ایستوود بازیگر نقش شخصیت اصلی فیلم Dirty Harry

15. فیلم Dirty Harry

فیلم هری کثیف

  • کارگردان: دان سیگل
  • نویسنده: هری جولیان فینک، ریتا فینک، دین ریسنر
  • بازیگران: کلینت ایستوود، هری گواردینو، رنی سانتونی، جان ورنِن
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۱ میلادی
  • میانگین امتیازات Dirty Harry در IMDB: ۷.۷ از ۱۰

فیلم Dirty Harry یکی از فیلم‌هایی به‌شمار می‌رود که داستان یکی از قاتل‌های دیوانه را به‌تصویر می‌کشد. فیلم درباره شخصیت هری کالاهان، یکی از اعضای نیروی پلیس سانفرانسیسکو است. یک قاتل روانی به‌نام اسکورپیو (Scorpio) پس از شلیک به یک خانم با یک اسلحه تک‌تیر او را به‌قتل رساند و یک یادداشت از خود به‌جای گذاشت که در آن تقاضا کرده بود که ۱۰۰ هزار دلار به او پرداخت کنند و اگر با تقاضای او مخالفت شود او افراد بیشتری را خواهد کشت. این یادداشت توسط هری کالاهان یافت می‌شود و پس از آن شهردار شهر با تشکیل یک تیم از نیروهای پلیس به‌همراه کالاهان سعی در پیدا کردن اسکورپیو و دستگیر کردن او دارد.

شاید فکر کنید که این فیلم هم مثل صدها فیلم جنایی و پلیسی دیگر که در همه آن‌ها یک پلیس به‌دنبال یک قاتل می‌رود، کلیشه‌ای باشد. کلیت داستان فیلم شاید اینگونه به‌نظر برسد ولی جزییات و اتفاقات روند داستانی آن به‌قدری جذاب و هیجان‌انگیر پیش می‌روند که اجازه پلک زدن را از شما خواهند گرفت و همچنین شخصیت‌پردازی بسیار خوب این فیلم از دیگر نکات مثبت آن به‌شمار می‌رود. فیلم هری کثیف در سال ۱۹۷۱ توسط شرکت مالپاسو و با بودجه ۴ میلیون دلاری تهیه و پس از اکران توسط شرکت برادران وارنر موفق شد به فروش بسیار خوب ۴۰ میلیون دلاری دست پیدا کند.


راسل کرو در کاور سینمایی فیلم L.A. Confidential

14. فیلم L.A. Confidential

فیلم محرمانه لس‌آنجلس

  • کارگردان: کرتیس هنسن
  • نویسنده: برایان هالگلند
  • بازیگران: کوین اسپیسی، راسل کرو، گای پیرس، جیمز کرامول
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۷ میلادی
  • میانگین امتیازات L.A. Confidential در IMDB: ۸.۲ از ۱۰

اگر بخواهیم به بهترین نقش‌آفرینی‌های کوین اسپیسی، یکی از بهترین بازیگر‌های تاریخ سینما اشاره کنیم بدون شک فیلم‌های Se7en و البته همین فیلم L.A. Confidential در رتبه‌های بالای آن فهرست قرار می‌گیرند که هر دوی این فیلم‌ها نیز در فهرست بهترین فیلم های پلیسی تاریخ حضور دارند. فیلم L.A. Confidential در سال ۱۹۹۷ میلادی به تهیه‌کنندگی آرنان میلشان توسط استودیو Regency Enterprises با بودجه‌ای ۳۵ میلیون دلاری تولید و فروش خوب ۱۳۰ میلیون دلاری را تجربه کرد. فیلمی که در زمان تماشای آن غرق داستان جذاب آن و نقش‌آفرینی فوق‌العاده بازیگرانش خواهید شد.

داستان این فیلم که اقباسی بسیار عالی از یک رمان معمایی با همین نام اثر جیمز الروی به‌شمار می‌رود درباره شخصیت ادموند اکسلی، یکی از نیروهای اداره پلیس لس‌آنجلس جریان دارد. پدر او یعنی پرستون اکسلی یکی از برجسته‌ترین کارآگاه‌های شهر بود که توسط یک قاتل ناشناس کشته شد و ادموند نیز قصد دارد تا قاتل پدرش را پیدا کند. ادموند در این مسیر قدم به مسیرهایی می‌گذارد که ممکن است برای او گران تمام شود ولی اهمیتی نمی‌دهد و حتی درمقابل افسران فاسد نیروی پلیس نیز می‌ایستد.


جکی چان در فیلم Police Story

13. فیلم Police Story

فیلم داستان پلیس

  • کارگردان: جکی چان
  • نویسنده: جکی چان
  • بازیگران: جکی چان، بیل تونگ، چارلی چو، مگی چنگ
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Police Story در IMDB: ۷.۵ از ۱۰

مجموعه سینمایی Police Story یکی دیگر از فیلم‌های رزمی در این فهرست به‌شمار می‌رود که علاوه‌بر دوست‌داران فیلم‌های رزمی برای علاقه‌مندان فیلم‌های پلیسی و کمدی نیز مجموعه‌ای بسیار سرگرم‌کننده و مهیج تلقی می‌شود . نخستین قسمت این مجموعه در سال ۱۹۸۵ به کارگردانی و نویسندگی بازیگر محبوب فیلم‌های رزمی یعنی جکی چان روی پرده سینماها رفت و خیلی سریع به محبوبیت بسیار زیادی دست پیدا کرد و این محبوبیت به کشور خودمان نیز رسید. قسمت نخست این مجموعه در سال ۱۹۸۵ به تهیه‌کنندگی ریموند چو توسط استودیو Golden Way Films Ltd با بودجه‌ای ۲ میلیون دلاری تولید و توانست فروش خوب ۱۹ میلیون دلاری را پشت‌سر بگذارد.

داستان فیلم درباره شخصیت چان کا کوی با بازی جکی چان جریان دارد که خیلی‌ها در داستان فیلم او را با نام کوین می‌شناسند. کوین یکی از افسرهای کاربلد نیروی پلیس در کشور هنک‌کنگ به‌شمار می‌رود که مشکل بزرگی را پیش روی خود می‌بیند. رئیس یک باند بزرگ قاچاق مواد مخدر برای او پاپوش درست می‌کند و قتل یک پلیس فاسد را بر گردن او می‌اندازد. کوین که پلیسی کاردرست است باید از آبروی رفته خود دفاع کند و به‌همین‌دلیل با مشکلات زیادی که سر راهش قرار می‌گیرند، روبه‌رو می‌شود تا این پاپوش و ننگ را از نام خود حذف کند و اعتبار از دست‌رفته خود را پس بگیرد.


پوستر سفید رنگ فیلم Reservoir Dogs

12. فیلم Reservoir Dogs

فیلم سگ‌های انباری

  • کارگردان: کوئنتین تارانتینو
  • نویسنده: کوئنتین تارانتینو
  • بازیگران: هاروی کایتل، تیم راث، استیو بوشمی، لارنس تیرنی، کوئنتین تارانتینو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۲ میلادی
  • میانگین امتیازات Reservoir Dogs در IMDB: ۸.۳ از ۱۰

وقتی نام کوئنتین تارانتینو را به‌عنوان کارگردان یک فیلم سینمایی می‌بینیم، مطمئن خواهیم بود که با فیلمی منحصربه‌فرد و البته ارزشمند طرف هستیم و فیلم Reservoir Dogs در قالب یک فیلم پلیسی و دلهره‌آور دقیقا همین صفات را در خودش جای داده است. فیلمی که نخستین فیلم بلند تارانتینو تلقی می‌شود و خیلی سریع این کارگردان را به‌عنوان یک کارگردان صاحب سبک به اهالی سینما معرفی کرد. فیلم سگ‌های انباری در سال ۱۹۹۲ میلادی به تهیه‌کنندگی لارنس بندر توسط استودیو Live America Inc با بودجه‌ای ۲ میلیون دلاری تولید شد و فروشی نه‌چندان موفقی را پشت‌سر گذاشت. بااین‌حال هرچه از زمان اکران این فیلم گذشت، ارزش بسیار بالای آن بیشتر مشخص شد.

داستان این فیلم سینمایی درباره رئیس یکی از بزرگ‌ترین باندهای تبهکاری در لس‌آنجلس به‌شمار می‌رود؛ شخصیت جو با نقش‌آفرینی لارنس تیرنی، سردسته این باند زمانی‌که متوجه می‌شود یک محموله بزرگ الماس وارد این شهر شده به‌همراه پسرش یک تیم ۶ نفره با نام‌های مستعار را شکل می‌دهد تا آن محموله الماس را سرقت کنند. بااین‌حال این تصمیم طبق برنامه‌ریزی آن‌ها پیش نمی‌رود و اتفاقات ریز و درشت و گاهی عجیب در روز سرقت سر راه آن‌ها قرار می‌گیرند. اگر به فیلم‌های پلیسی و فیلم های تارانتینو علاقه دارید به‌هیچ‌وجه تماشای فیلم Reservoir Dogs را از دست ندهید.


یکی از شخصیت‌های اصلی فیلم The French Connection در حال شلیک گلوله

11. فیلم The French Connection

فیلم ارتباط فرانسوی

  • کارگردان: ویلیام فریدکین
  • نویسنده: ارنست تایدیمن
  • بازیگران: جین هاکمن، فرناندو ری،‌ روی شایدر، تونی لو بیانکو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۱ میلادی
  • میانگین امتیازات The French Connection در IMDB: ۷.۷ از ۱۰

فیلم ارتباط فرانسوی نخستین فیلم با درجه سنی R به‌شمار می‌رود که توانست جایزه اسکار بهترین فیلم سال را کسب کند. فیلمی که از روی رمانی با همین نام اثر رابین مور اقتباس شد و توانست داستان کتاب را به زیبایی هرچه تمام‌تر روی پرده نقره‌ای ببرد. این فیلم درمیان فیلم‌های مهمی مانند فیلم A Clockwork Orange و فیلم Fiddler on the Roof توانست این جایزه را به خود اختصاص دهد. این فیلم به تهیه‌کنندگی فلیپ دانتونی در سال ۱۹۷۱ میلادی توسط استودیو Philip D'Antoni Productions با بودجه‌ای ۲ میلیون دلاری تولید و توانست فروش بسیار عالی ۷۰ میلیون دلاری را تجربه کند.

داستان فیلم The French Connection درباره شخصیت کارآگاه جیمی دویل با بازی جین هاکمن جریان دارد. او به‌همراه همکارش یعنی بادی روسو پرونده‌های زیادی را حل‌وفصل کرده‌اند و به‌تازگی اطلاعات مهمی از محموله موادمخدری که قرار است وارد شهر نیویورک شود را به‌دست آورده‌اند. به‌همین‌دلیل این دو نفر قصد دارند جلوی این محموله را بگیرند و از طرفی شخصیت آلن شارنیه، فرمانده فرانسوی قاچاقچیان نیز حاضر است دست به هرکاری بزند تا این محموله به مقصدش برسد. 


پوستر سینمایی فیلم Fargo

10. فیلم Fargo

فیلم فارگو

  • کارگردان: جوئل کوئن
  • نویسنده: برادران کوئن
  • بازیگران: فرانسیس مک‌دورمند، ویلیام اچ میسی، استیو بوشمی، استیو پارک
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۶ میلادی
  • میانگین امتیازات Fargo در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

به یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های پلیسی دهه ۹۰ سینما رسیدیم. فیلم فارگو که به‌خاطر داستان فوق‌العاده جذابش و اتمسفر گیرای خود طرفداران بسیار زیادی در سراسر دنیا دارد، یکی از منابع الهام برای ساخت بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های پلیسی و معمایی به‌شمار می‌رود. احتمالا اگر از طرفداران فیلم‌های پلیسی و معمایی باشید آن را بیش از یک بار تماشا کرده‌اید. این فیلم در سال ۱۹۹۶ میلادی به تهیه‌کنندگی برادران کوئن توسط استودیو PolyGram Filmed Entertainment با بودجه‌ای ۷ میلیون دلاری تولید و پس از اکران در گیشه‌ها فروش خوب ۶۱ میلیون دلاری را به نام خودش ثبت کرد.

داستان فیلم فارگو درباره یک فروشنده خودرو به نام جری جریان دارد که مشکلات بسیار زیادی از جمله مشکلات مالی او را احاطه کرده‌اند. او حاضر است دست به هر کاری بزند تا مشکلات مالی خودش را حل‌وفصل کند و در همین مسیر با اتفاقات و مشکلات ریز و درشت زیادی روبه‌رو می‌شود. فرانسیس مک‌دورمند به‌خاطر نقش‌آفرینی فوق‌العاده خود در این فیلم توانست جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی زن را به‌دست آورد و خود فیلم فارگو نیز در بخش بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی این جازه را به خودش اختصاص دهد.


پیاده شدن شخصیت پلیس آهنی از ماشین در پوستر معروف فیلم RoboCop

9. فیلم RoboCop

فیلم پلیس آهنی

  • کارگردان: پل ورهوفن
  • نویسنده: ادوارد نومیر
  • بازیگران: پیتر ولر، نانسی آلن، رانی کاکس، کورتوود اسمیت
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۷ میلادی
  • میانگین امتیازات RoboCop در IMDB: ۷.۶ از ۱۰

به یکی از محبوب‌ترین و صدالبته یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های تاریخ سینما در ژانر اکشن و پلیسی رسیدیم. به‌تصویر کشیدن آینده همیشه یکی از جذاب‌ترین موضوعات ساخت فیلم‌های اکشن و تخیلی به‌شمار می‌رود. فیلم RoboCop اثر پل ورهوفن به‌قدری قوی و جذاب ساخته شده که دیگر مشابه آن را در سینما نخواهیم دید؛ نسخه بازسازی شده آن هم حتی نزدیک به کیفیت بالای نسخه اصلی آن نشد. این فیلم در سال ۱۹۸۷ توسط استودیو اوریون به تهیه‌کنندگی آرنه اشمیت با بودجه‌ای معادل ۱۳ میلیون دلار تولید و اکران شد و در فروش سراسری توانست به رقم ۵۵ میلیون دلار دست پیدا کند.

داستان فیلم درباره خشونت موجود در شهر دیترویت جریان دارد که شرکتی با نام OCP طی قراردادی اعلام می‌کند تا با تخریب کامل این شهر قصد دارد یک شهر ایده‌آل به‌نام دلتاسیتی را با بالاترین سطح کیفی زندگی و عاری از جرم و جنایت جایگزین آن کند. این شرکت قصد دارد تا به‌جای پلیس‌های واقعی از ربات‌های پلیسی استفاده کند ولی همه‌چیز طبق برنامه آن‌ها پیش نمی‌رود و در روز معرفی ربات‌ها یکی از آن‌ها به‌اشتباه یکی از مدیران شرکت را تبهکار تشخیص می‌دهد و او را جلوی دیدگان تمام افراد حاضر در جلسه به‌طرز فجیعی به‌قتل می‌رساند تا داستان فوق‌العاده جذاب این فیلم از همین نقطه کلید بخورد.


شخصیت ریک دکارد درحال شلیک اسلحه با بازی هریسون فورد در فیلم Blade Runner

8. فیلم Blade Runner

فیلم بلید رانر

  • کارگردان: ریدلی اسکات
  • نویسنده: فیلیپ کی. دیک
  • بازیگران: هریسون فورد، روتخر هاور، شان یانگ، ادوارد جیمز آلموس
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۲ میلادی
  • میانگین امتیازات Blade Runner در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

تمام داستان‌ها و کلیشه‌های فیلم‌های پلیسی را کنار بگذارید و فیلم Blade Runner را تماشا کنید. از تأثیرگذار بودن این فیلم سینمایی در ژانر اکشن و علمی تخیلی هرچه بگوییم کم است. فیلمی که در سال ۱۹۸۲ با حداقل استفاده از جلوه‌های ویژه چنان تصاویر باشکوهی خلق کرد که اهالی سینما و منتقدین سینمایی انگشت به دهان ماندند. بلید رانر به کارگردانی ریدلی اسکات در سال ۱۹۸۲ به تهیه‌کنندگی مایکل دیلی توسط استودیو The Ladd Company با بودجه‌ای ۳۰ میلیون دلاری تولید شد و فروشی ۴۲ میلیون دلاری را تجربه کرد. فروشی که به‌هیچ‌عنوان و باز هم تاکید می‌کنیم، به‌هیچ‌عنوان نشان‌دهنده ارزش و کیفیت این فیلم سینمایی نیست.

فیلم Blade Runner به‌قدری کالت است که ساخت ادامه برای آن کاری غیرممکن به‌نظر می‌رسید ولی در سال ۲۰۱۷ فیلم Blade Runner 2049 به کارگردانی دنی ویلنوو این کار غیرممکن را به بهترین شکل ممکن به انجام رساند و به دنباله‌ای تبدیل شد که در بسیاری از جهات می‌تواند از فیلم اصلی جلوتر بایستد. داستان این فیلم سینمایی درباره نیروی پلیسی به نام دکارد جریان دارد که موظف است ربات‌هایی انسان‌نما یا همان رپلیکانت‌ها که حضورشان در زمین ممنوع شده را شناسایی و دستگیر کند. فیلم بلید رانر با موسیقی اعجاب‌برانگیز ونجلیس و داستان محصورکننده خود بدون شک یکی از بهترین فیلم‌های پلیسی برای علاقه‌مندان این ژانر تلقی می‌شود.


شخصیت‌های اصلی فیلم No Country for Old Men

7. فیلم No Country for Old Men

فیلم جایی برای پیرمردها نیست

  • کارگردان: جوئل کوئن، اتان کوئن
  • نویسنده: جوئل کوئن، اتان کوئن
  • بازیگران: تامی لی جونز، خاویر باردم، جاش برولین، وودی هارلسون
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۷ میلادی
  • میانگین امتیازات No Country for Old Men در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

برادران کوئن با ساخت فیلم No Country for Old Men اثری ساختند که به احتمال بسیار زیاد تا سال‌ها و دهه‌ها بعد از آن صحبت خواهد شد. اثری که شاید برای همه سلیقه‌ها ساخته نشده باشد ولی اگر از آن خوشتان بیاید نمی‌توانید خودتان را از تماشای دوباره و دوباره آن محروم کنید. جایی برای پیرمردها نیست در سال ۱۹۸۰ و درباره شخصیت لوئلین ماس جریان دارد؛ وی زمانی‌که برای شکار در صحرا بود به‌طور اتفاقی در آن مکان چند جسد می‌بیند که در یک معامله مواد مخدر حضور داشتند. لوئلین همچنین کیفی حاوی ۲ میلیون دلار پول پیدا می‌کند و تصمیم می‌گیرد آن را نزد خود نگه دارد که همین موضوع شروعی به‌شمار می‌رود برای روند اصلی داستان این فیلم و اتفاقاتی که برای این شخصیت رخ می‌دهند.

دراین‌میان شخصیت آنتون چیگو با بازی خاویر باردم که یک آدمکش بسیار کاربلد است برای پیدا کردن پول‌ها اجیر می‌شود و برای انجام وظیفه خود از هیچ کاری دریغ نمی‌کند. فیلم No Country for Old Men که از روی رمانی با همین‌نام اثر کورمک مک‌کارتی ساخته شده درکنار جایزه بهترین فیلم سال توانست در بخش‌های بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه اقتباسی و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برنده جایزه اسکار شود. این فیلم به تهیه‌کنندگی اسکات رودین به‌همراه برادران کوئن توسط استودیو Scott Rudin Productions تولید و اکران شد. باتوجه‌به بودجه ۲۵ میلیون دلاری این فیلم فروش ۱۷۲ میلیون دلاری آن قطعا فروش خوبی قلمداد می‌شود.


شخصیت جان مک‌کلین با بازی بروس ویلیس در فیلم Die hard

6. فیلم Die Hard

فیلم جان سخت

  • کارگردان: جان مک‌تیرنان
  • نویسنده: استیون د سوزا، جب استارت
  • بازیگران: بروس ویلیس، آلن ریکمن، بانی بدیلیا، تیلور فرای
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۸ میلادی
  • میانگین امتیازات Die Hard در IMDB: ۸.۲ از ۱۰

شخصیت قوی و بسیار جسور جان مک‌کلین با ایفای نقش بی‌نظیر بروس ویلیس خلق شده است تا در فیلم‌های مجموعه جان سخت تا می‌تواند کتک بزند، کتک بخورد و دشمنان خود را از سر راه بردارد. داستان فیلم درباره مردی است که برای آشتی کردن با همسرش به لس‌آنجلس می‌آید. همسر او یعنی هولی جنارو با بازی بانی دیلیا در یک شرکت ژاپنی مشغول به‌کار است که ناگهان یک گروه تروریستی بی‌رحم و مسلح آلمانی با ورود به ساختمان آن شرکت، حاضران در آن ساختمان را گروگان می‌گیرند. جان مک‌کلین که عضو پلیس نیویورک بوده تصمیم می‌گیرد یک تنه با آن گروه تروریستی که دوازده نفر هستند، مقابله کند.

فیلم Die Hard از آن دسته فیلم‌هایی است که تمام سکانس‌ها و مکالمه‌های شخصیت‌های حاضر در آن در روند داستان فیلم اهمیت دارند. این فیلم در سال ۱۹۸۸ به تهیه‌کنندگی لارنس گوردون و جوئل سیلور توسط استودیو‌های سیلور پیکچرز و شرکت گوردون با هزینه‌ای معادل ۳۰ میلیون دلار تهیه و اکران شد. پس از فروش ۱۴۰ میلیون دلاری این فیلم که برای آن یک موفقیت محسوب می‌شد سازندگان آن تصمیم گرفتند که تا قسمت‌های بعدی مجموعه سینمایی جان سخت را نیز تهیه کنند که در مجموع پنج فیلم در قالب این مجموعه سینمای اکران شده است.


فرانک کاستلو درحال صحبت کردن با شخصیت بیلی در فیلم The Departed

5. فیلم The Departed

فیلم رفتگان

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • نویسنده: ویلیام مُناهان، آلن مک
  • بازیگران: لئوناردو دی‌کاپریو، مت دیمون، جک نیکلسون، مارک والبرگ
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۶ میلادی
  • میانگین امتیازات The Departed در IMDB: ۸.۵ از ۱۰

شخصیت دی‌کاپریو در این فیلم به‌نام بیلی کاستیگان، یک مامور مخفی FBI است که در میان خلافکاران شهر بوستون زندگی می‌کند. درکنار بازی بی‌نظیر دی‌کاپریو در این فیلم نباید از ایفای نقش بسیار خوب و برجسته جک نیکلسون غافل شویم. درکنار اسم این دو ستاره سینما، حضور بازیگر‌های بزرگ دیگری مانند مت دیمون و مارک والبرگ، تیم بازیگری این فیلم را در بالاترین سطح ممکن قرار داده است. این فیلم در سال ۲۰۰۶ میلادی به تهیه‌کنندگی برد گری توسط استودیو Plan B Entertainment با بودجه‌ای ۹۰ میلیون دلاری تولید و فروش خوب ۲۹۲ میلیون دلاری را پشت‌سر گذاشت.

موش و گربه بازی شخصیت‌های حاضر در این فیلم نه‌تنها The Departed را به یک فیلم خلافکاری کلاسیک در شهر بوستون تبدیل کرده بلکه از آن به‌عنوان یکی از فیلم‌های بزرگ و موفق سینمای نوین آمریکا یاد می‌شود. این فیلم در مراسم اسکار سال ۲۰۰۶ توانست جایزه بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین تدوین و بهترین فیلنامه اقتباسی را کسب کند. فیلم The Departed یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های پلیسی و جنایی سینما به‌شمار می‌رود که اگر به این ژانر علاقه داشته باشید می‌تواند به اثری فوق‌العاده برای شما تبدیل شود.


دیدار معروف آل‌پاچینو و رابرت دنیرو در فیلم Heat

4. فیلم Heat

فیلم مخمصه

  • کارگردان: مایکل مان
  • نویسنده: مایکل مان
  • بازیگران: رابرت دنیرو، آل پاچینو، وال کیلمر، ناتالی پورتمن
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Heat در IMDB: ۸.۳ از ۱۰

حضور رابرت دنیرو یا آل‌پاچینو در یک فیلم سینمایی به‌خودی‌خود آن فیلم را در مرکز توجهات قرار می‌دهد و بیننده احتمالا با فیلم خوبی روبه‌رو خواهد شد ولی اگر هر دوی آن‌ها به‌عنوان دو شخصیت اصلی یک فیلم آن هم یک فیلم جنایی و پلیسی در آن حضور داشته باشند چطور؟ جواب این سؤال می‌شود فیلم Heat یا همان مخمصه که برای نخستین بار این دو بازیگر فراموش‌نشدنی سینما را در یک قاب روبه‌روی هم قرار داد. یکی از آن‌ها در طرف خیر و دیگری در طرف شر؛ یکی از آن‌ها با لباس سفید و دیگری با لباس مشکی.

نکته جالب جایی است که برخلاف بسیاری از فیلم‌های سینمایی که رنگ سفید برای آدم خوب‌های داستان استفاده می‌شود در این فیلم شخصیت نیل مک‌کالی با نقش‌آفرینی رابرت دنیرو که یک سارق حرفه‌ای به‌شمار می‌رود از لباس سفید استفاده می‌کند و کارآگاه این داستان یعنی شخصیت وینسنت هانا با بازی آل پاچینو لباس‌هایی مشکی می‌پوشد. فیلمی که با داستان فوق‌العاده خود و شخصیت‌پردازی مثال‌زدنی در هنگام تماشایش متوجه گذشت زمان نخواهید شد. فیلم Heat در سال ۱۹۹۵ میلادی به تهیه‌کنندگی مایکل مان توسط برادران وارنر با بودجه‌ای ۶۰ میلیون دلاری تولید و توانست فروشی معادل‌با ۱۹۰ میلیون دلار را تجربه کند.


نمایی از فیلم محله‌ی چینی‌ها ساخته‌ی رومان پولانسکی

3. فیلم Chinatown

فیلم محله چینی ها

  • کارگردان: رومن پولانسکی
  • نویسنده: رابرت تاون
  • بازیگران: جک نیکلسن، فی دانوی، جان هیوستن، جان هیلرمن
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Chinatown در IMDB: ۸.۲ از ۱۰

رتبه سوم در فهرست بهترین فیلم های پلیسی سینما در اختیار فیلم Chinatown قرار گرفته است. داستان فیلم کلاسیک محله چینی‌ها درباره یک کارآگاه خصوصی به نام جیک گیس در شهر لس‌آنجلس جریان دارد. کارآگاه گیتس که در کارهای مربوط‌به خیانت‌های زناشویی خبره است توسط یک خانم که خودش را خانم مالوری خطاب می‌کرد استخدام می‌شود تا از خیانت‌های شوهرش پرده بردارد. پس از این موضوع و پخش شدن چند عکس از آقای مالوری مشخص می‌شود که همه این داستان‌ها تنها برای بردن آبروی آقای مالوری انجام شده و آن خانم نسبتی با آقای مالوری ندارد.

یکی از بدشانسی‌های فیلم Chinatown همزمانی اکران آن با یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما یعنی قسمت دوم پدرخوانده به‌شمار می‌رود که اگر این اتفاق رخ نمی‌داد به احتمال بسیار زیاد نه‌تنها استقبال بسیار بیشتری از آن می‌شد که در جوایز اسکار نیز می‌توانست در بخش‌های زیادی برنده این جایزه شود. فیلم Chinatown در سال ۱۹۷۴ به تهیه‌کنندگی رابرت اوانز توسط استودیو Penthouse با بودجه‌ای ۶ میلیون دلاری تولید شد و در گیشه‌ها فروش خوب ۳۰ میلیون دلاری را تجربه کرد.


آنتونی هاپکینز به همراه جودی فاستر در حال صحبت کردن در فیلم The Silence of the Lambs

2. فیلم The Silence of the Lambs

فیلم سکوت بره ها

  • کارگردان: جاناتان دمی
  • نویسنده: تد تلی
  • بازیگران: جودی فاستر،‌ آنتونی هاپکینز، اسکات گلن، تپ لواین
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۱ میلادی
  • میانگین امتیازات The Silence of the Lambs در IMDB: ۸.۶ از ۱۰

بدون شک نام سکوت‌ بره‌ها را شنیده‌اید حتی اگر آن را هنوز تماشا نکرده باشید که در این صورت مرتکب اشتباه بزرگی شده‌اید. سکوت بره‌ها با اقتباس از رمان بسیار زیبای Hannibal Lecter نوشته توماس هریس داستان دکتری دیوانه به نام هانیبال لکتر را به‌تصویر می‌کشد که با کشتن بیماران خود از این کار لذت بسیار زیادی می‌برد و به‌همین‌دلیل در یک سلول انفرادی با بالاترین اقدامات امنیتی زندانی شده است. دراین‌میان شخصیت کلاریس با نقش‌آفرینی جودی فاستر تصمیم می‌گیرد با وی مصاحبه‌ای انجام دهد تا بتواند قاتل‌های سریالی دیگری را نیز دستگیر کند.

شخصیت هانیبال لکتر با نقش‌آفرینی استادانه آنتونی هاپکینز در رتبه‌بندی بنیاد فیلم آمریکا در رتبه نخست بهترین شرورهای تاریخ سینما قرار گرفته و نام فیلم The Silence of the Lambs در سال ۲۰۱۱ به‌دلیل اهمیت بالای فرهنگی، تاریخی و زیبایی‌شناسی در فهرست ملی این کشور ثبت شده است. این فیلم در سال ۱۹۹۱ به تهیه‌کنندگی کنت اوت و ادوارد ساکسون توسط استودیو Strong Heart Productions با بودجه‌ای ۱۹ میلیون دلاری تولید و فروش عالی ۲۷۳ میلیون دلاری را پشت سر گذاشت.


پوستر فیلم Se7en با حضور برد پیت و مورگان فریمن

1. فیلم Se7en

فیلم هفت

  • کارگردان: دیوید فینچر
  • نویسنده: اندرو کوین واکر
  • بازیگران: برد پیت، مورگان فریمن، کوین اسپیسی، گوئینت پالترو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Se7en در IMDB: ۸.۶ از ۱۰

به رتبه نخست بهترین فیلم‌های پلیسی رسیدیم. از یک فیلم باکیفیت پلیسی و جنایی چه انتظاراتی داریم؟ باور کنید یا خیر فیلم Se7en تقریبا تمام المان‌های مهم برای قرار گرفتن در این رتبه را در خود جای داده است. از داستان بسیار با مفهوم و دغدغه‌مند گرفته تا نقش‌آفرینی هنرمندانه بازیگرانش، از اتمسفر فوق‌العاده گرفته تا کارگردانی مثال‌زدنی دیوید فینچر که استاد فیلم‌های جنایی به‌شمار می‌رود. پس بی‌دلیل نیست که فیلم هفت را می‌توانیم جلوتر از تمام فیلم‌های این مقاله به‌عنوان بهترین فیلم پلیسی تاریخ سینما حساب کنیم. فیلمی که در سال ۱۹۹۵ به تهیه‌کنندگی آرنولد کوپرسون توسط استودیو Arnold Kopelson Productions با بودجه‌ای ۳۳ میلیون دلاری تولید و در گیشه‌ها فروش بسیار خوب ۳۲۸ میلیون دلاری را به نام خودش ثبت کرد.

داستان فیلم درباره کارآگاه دیوید میلز جریان دارد که به‌تازگی به بخش جنایی منتقل شده و و قرار است جایگزین کارآگاه سامرست شود. این دو کارآگاه به‌عنوان آخرین پرونده سامرست روی پرونده قتلی مربوط‌به یک قاتل سریالی کاملا دیوانه کار می‌کنند که داستان‌های فوق‌العاده جذاب و تأثیرگذار این پرونده روند اصلی داستان این فیلم را شکل می‌دهند. اگر به‌دنبال فیلمی می‌گردید که علاوه‌بر هیجان‌انگیز بودن مفاهیم انسانی مهمی را به‌تصویر بکشد، فیلم هفت بدون شک یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما به‌شمار می‌رود.

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت زومجی درباره فهرست بهترین فیلم های پلیسی چیست؟ به‌نظر شما جای کدام فیلم‌ها در این فهرست خالی است؟ نظر خودتان را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


پرسش‌های متداول

۱- بهترین فیلم های پلیسی کدامند؟

از میان برترین فیلم های فرانسوی می‌توان به فیلم هفت، فیلم سکوت بره ها، فیلم محله چینی ها و فیلم مخمصه اشاره کرد.

۲- فیلم های پلیسی جنایی آمریکایی کدامند؟

فیلم هری کثیف، فیلم پلیس آهنی و فیلم بلید رانر تنها بخشی از فیلم های پلیسی جنایی هستند.
منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده