نویسنده: رضا اسکندری
// دوشنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۵

نگاهی به میراث بروسلی پس از مرگ او

محبوبیت بروسلی هنرپیشه‌ی محبوب سری فیلم‌های رزمی بعد از مرگ او نه‌تنها کم نشد بلکه باعث ایجاد یک جریان سینمایی شد. با زومجی همراه باشید تا نگاهی به میراث بروسلی بعد از مرگ او داشته باشیم.

مرگ بروسلی، این هنرپیشه‌ی افسانه‌ای باعث محبوبیت بیشتر او شد و مدت زمان زیادی طول نکشید تا افراد زیادی به تقلید از کارهای او بپردازند. بروسلی در سال ۱۹۷۳ درحالی‌که در اوج محبوبیت خود قرار داشت، به طرز فجیعی در گذشت. نماد فیلم‌های رزمی در آن زمان تنها ۳۲ سال سن داشت و احتمالات چگونگی مرگ وی حتی تا به امروز کاملا سربسته باقی مانده‌اند. حال عمومی او قبل از مرگ کاملا عادی و سالم به‌نظر می‌رسید اما به‌طور ناگهانی ورم مغزی او متورم و به مرگ او ختم شد.

مرگ این اسطوره‌ی فیلم‌های رزمی باعث نشد تا سود فیلم‌سازان این سبک فیلم‌های سینمایی کمتر بشود. مرگ او باعث ایجاد یک روند سینمایی به نام  «Bruceploitation» یا «مبارزات بروس‌لی» شد، روندی که منجر به ساخت بیش از ۱۰۰ فیلم سینمایی با مضمون بروسلی و مبارزات رزمی شد. این رویه بازیگرانی که از لحاظ ظاهری شبیه به او بودند و در فیلم‌ها نام های مشابه بروسلی بازی می‌کردند را با سرعت زیادی به شهرت فراوانی رساند؛ بازیگرانی با نام‌هایی مانند «Bruce Li»، «‌Bruce Lai»، «Dragon Lee»، «Bronson Lee» و اسامی دیگری شبیه به نام بروسلی در فیلم‌های «دوباره اژدها را وارد کنید»، «سه تا اژدها را وارد کنید»، «بازگشت بروس»، «زندگی مجدد اژدها»، «ورود یک اژدهای دیگر»، «بازگشت مشت‌های خشم» و«وارد بازی مرگ شوید» ایفای نقش کردند و همگی این آثار، فیلم‌های کلاسیک بروسلی را دنبال ‌می‌کنند. شاید برجسته ترین اثر درمیان این فیلم‌ها «Fist of Fury» باشد که نه‌تنها به یک فیلم موفق تبدیل شد بلکه برای تبدیل جکی چان به بروس لی جدید یک سکوی پرتاب تلقی می‌شد.

bruce lee

از این آثار که بگذریم به فیلم‌‌هایی می‌رسیم که قصد دارند مرگ او را از زاویه‌های خیالی کشف کنند. به‌عنوان مثال،‌ «مرگ بروسلی» ساخته‌ی ران ون‌کلیف، داستان بازپرسی را نشان می‌دهد که در حال پرسش و پاسخ درباره‌ی مرگ او از باند‌های رقیب، به اعماق مرگ بروس‌لی سقوط می‌کند. بعضی از فیلم‌ها عناصر تخیلی و علمی تخیلی را هم به آن اضافه کردند، «کلون‌های بروسلی» چند فرد شبیه به لی را از طرف یک سازمان دولتی به اعماق جهنم می‌فرستد تا در مقابل گروه‌های شیطانی که کنترل جهنم را در دست دارند، قرار بگیرند. همچنین در جدیدترین ساخته‌ی کوئنتین تارانتینو با عنوان «روزی روزگاری در هالیوود» یک فرد بسیار شبیه به بروسلی را می‌بینیم که ادعای بهترین بودن در حرکات رزمی را دارد، بااین‌حال در یک مبارزه مقابل شخصیت برد پیت، به‌راحتی شکست را می‌پذیرد و تنها یک قالب از بدن او روی در ماشین باقی می‌ماند.

فیلم‌های ژانر «مبارزات بروسلی» شاید بهترین زیرشاخه‌ی فیلم‌های رزمی نباشند ولی بهانه‌ی خوبی برای ادای احترام و عشق ما به بروسلی خواهند بود

جریان سینمایی « Bruceploitation» شاید اخلاقی‌ترین و بهترین زیرشاخه‌ی ژانر رزمی نباشد (استفاده از مرگ یک انسان برای سود تجاری) ولی می‌توان بسیاری از آن‌ها را سرگرم‌کننده و بهانه‌ایی برای ادای احترام و عشق ما به بروسلی قلمداد کرد. «مبارزات بروسلی» شاید برای همه‌ی سلیقه‌ها مناسب نباشد اما اگر می‌خواهید فیلم‌های این ژانر را برای خودتان بررسی کنید و به تماشای آن‌‌ها بنشینید توصیه می‌کنم از این فهرست کوتاه شروع کنید.

bruce lee

BRUCE LEE: THE MAN-THE MYTH

بروسلی؛‌ یک مرد، یک افسانه (۱۹۷۶)

کارگردان: سی یونگ نگ

میانگین امتیازها در سایت آی‌ام‌دی‌بی: ۵.۲

این فیلم یک زندگینامه از زندگی بروسلی است، زندگینامه‌ایی که به‌صورت کاملا داستانی به تصویر در‌آمده است و به هیچ عنوان نباید جدی گرفته شود. داستان این فیلم درباره‌ی یادداشت‌های آموزشی بروسلی برای حرکات رزمی صحبت می‌کند. او به سراسر جهان سفر می‌کند و با افراد محتلف به مبارزه‌ می‌پردازد، از کیک بوکسور‌های تایوانی گرفته تا مافیای ایتالیایی. لی بعد از هر مبارزه یک یادداشت تهیه کرده و مجموعه‌ی آن‌ها به‌عنوان یک راهنمای ورزش‌های رزمی بسیار با ارزش تلقی می‌شود. این مبارزات مانند قسمت «پارک جنوبی» که راسل کرو در سراسر جهان به مبارزه می‌پردازد، به‌صورت واقعی فیلم‌برداری شده‌اند.

به‌هر‌حال «بروسلی؛ یک مرد، یک افسانه» شامل مواردی واقعی در مورد زندگی این اسطوره است. اگر به تماشای این فیلم مشغول باشید، این حس را پیدا خواهید کرد که فیلم توسط یک هوادار با اطلاعات کامل درباره‌ی زندگی بروسلی ساخته شده است؛ هواداری که قصد دارد این اطلاعات را حساس‌تر از میزان واقعی آن‌ها به تصویر بکشد (خب به‌ احتمال زیاد، برای سرگرم کردن بیشتر مخاطب کار درستی انجام داده است).

bruce lee

The Clones Of Bruce Lee

کلون‌های بروسلی (۱۹۸۰)

کارگردان: جوزپ والاسکو

میانگین امتیازها در سایت آی‌ام‌دی‌بی: ۴.۳

در مقدمه‌ی مقاله به این فیلم اشاره‌ی کوتاهی کردیم ولی فیلم «Clones Of Bruce Lee» سزاوار تحلیل و بررسی بیشتری است. این فیلم ژانر خودش را به ساده‌ترین شکل ممکن به تصویر می‌کشد. اگر می‌خواهید با ژانر «مبارزات بروسلی» آشنایی بیشتری پیدا کنید، این فیلم یک گزینه‌ی بسیار مناسب است.

در فیلم «کلون‌های بروسلی»‌ یک دانشمند دیوانه با ساخت چند کلون شبیه به بروسلی، سعی می‌‌کند یک آژانس اطلاعاتی را سرنگون کند 

در فیلم، بروسلی می‌میرد. بعد از مرگ او یک دانشمند دیوانه دی‌ان‌ای او را به‌دست می‌آورد و زیر نظر یک آژانس اطلاعاتی سه کلون، دقیقا شبیه به او می‌سازد. هدف این کلون‌های ساخته شده، اعزام رئیس‌های گروه‌های جنایی به جنوب شرقی آسیا است. نکته‌ی جالب کلون‌ها این است که آن‌ها برخی از متود‌های آموزشی خود را از موزیک‌های راک به‌دست می‌آوردند. دانشمند دیوانه در این راه اقدام به انجام کار‌های بسیار ناخوشایندی می‌کند. او پس از اینکه به‌خاطر ساخت کلون‌ها پاداشی دریافت نکرد، تصمیم گرفت کلون‌ها را در مقابل یکدیگر قرار دهد تا تنها یک نفر از ‌آن‌ها باقی بماند. هدف او ازین کار این بود که تصمیم داشت به کمک قوی‌ترین کلون ساخته‌شده، آژانس اطلاعاتی را سرنگون کرده و خودش رهبری آن را برعهده بگیرد. فیلم کلون‌های لی علاوه براینکه یک فیلم در ژانر مبارزات بروسلی است، قادر است یک فیلم مانند فیلم‌های جیمز باند باشد. یک سری کاراکترهای بریتانیایی مانند کاریکاتور‌های کارکنان گروه «M16» در این اثر حضور دارند که همزاد‌های لی در برخی از مأموریت‌ها با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند.

bruce lee

Enter The Fat Dragon

اژدهای چاق وارد می‌شود (۱۹۷۸)

کارگردان: سامو کمبو هانگ

میانگین امتیازها در سایت آی‌ام‌دی‌بی: ۶.۸

زمانی‌که از یک فیلم تقلیدی صحبت می‌کنیم، مطمئن هستیم که حاصل تاثیرگذاری یک عامل اصلی و بزرگ است. «Enter The Fat Dragon» که به کارگردانی و هنرنمایی سامو هانگ در سال ۱۹۷۸ ساخته شده است، به طرز خنده‌داری هر دو موضوع‌ «مسیر یک مبارز رزمی» و «مبارزات بروسلی» را ترکیب می‌کند که می‌تواند یک اثر بسیار سرگرم‌کننده تلقی شود. در این فیلم که هانگ نقش یک کشاورز را بازی می‌کند به قدری در فیلم‌های بروسلی غرق شده است که این فیلم‌ها روی تفکرات و اخلاق او اثر بسیار زیادی از خود به‌جای گذاشته‌اند.

هانگ با ترک مزرعه خود و نقل مکان به هنگ‌کنگ قصد ورود به صنایع غذایی را دارد اما خیلی طول نمی‌کشد که وارد درگیری و مبارزه می‌شود. هر نشانه‌ایی از دعوا و مبارزه او را وسوسه می‌کند که به سمت آن برود و مانند یک قهرمان عمل کند. این کار او باعث می‌شود توانایی بالای او در مبارزات رزمی به تصویر کشیده شود و علاوه‌بر آن یک کمدی زیبا در قالب دعواهای فیزیکی را به مخاطبان خود بدهد. شاید بگویید این فیلم به‌ دلیل وجود کمدی در آن، درون ژانر مبارزات بروسلی قرار نمی‌گیرد اما یک سری طنز‌های تاریک در این فیلم وجود دارد که امتیاز آن را از میانگین این دسته فیلم‌ها بالاتر قرار می‌دهد.

امسال یک فیلم با همین عنوان به اکران درآمد که قصد داشت به نحوی فیلم قدیمی را بازسازی کند که به عقیده‌ی خیلی‌ها حتی نزدیک به انجام این کار هم نشد.

bruce lee

Exit The Dragon, Enter the Tiger

اژدها را خارج کنید، ببر را وارد کنید (۱۹۷۶)

کارگردان: تسو نام لی

میانگین امتیاز‌ها در سایت آی‌ام‌دی‌بی: ۵.۰

تصاویر واقعی مراسم بعد از مرگ بروسلی برای کارگردان‌های فیلم‌های «مبارزات بروسلی» یک هدیه‌ی بسیار با ارزش بود، به‌خصوص زمانی‌که موضوع بعضی از این فیلم‌ها درباره‌ی حوادث بعد از مرگ او شکل گرفته است. مزیت استفاده از تصاویر واقعی از یک مراسم درگذشت، ارزان‌تر تمام شدن آن به‌ جای استخدام بازیگر و خرید تابوت است!

فیلم «Exit The Dragon, Enter the Tiger» یک جهان متناوب را خلق می‌کند که مرگ این استاد هنرهای رزمی با گانگستر‌های هنگ کنگی در ارتباط است و یکی از دانش‌آموز‌های او برای گرفتن انتقام بی‌عدالتی علیه استاد خود قصد دارد از اتفاقات و راز‌های این ماجرا سر دربیاورد. تمام این داستان به یک سکانس حماسی در انتهای فیلم ختم می‌شد؛ جایی که دانش‌آموزِ بروسلی با یک کلاه کاسه‌ایی بر سر، که تحت هیچ شرایطی نمی‌افتد، در حال مبارزه با یک تبهکار روی یک صخره‌ی بسیار بزرگ است. این سکانس زیبا، نمونه‌ای بسیار خوب و جالب از یک مبارزه‌ی کنگ‌فو را به مخاطب‌های خود نشان می‌دهد. این فیلم شامل سکانس‌های بسیار زیبایی از رقص‌های رزمی است که طرفداران بسیار زیادی در سراسر دنیا دارد.

bruce lee

The Dragon Lives Again

زندگی مجدد اژدها (۱۹۷۷)

کارگردان: چی لو

میانگین امتیازها در سایت آی‌ام‌دی‌بی: ۵.۵

یک فیلم دیگر که در مقدمه هم به آن اشاره شده است، «The Dragon Lives Again» است. این فیلم در برخی از سایت‌ها و منابع با نام «Deadly Hands of Kung Fu» ثبت شده است ولی همه آن را با نام «زندگی مجدد اژدها» می‌شناسند. این اثر شایسته‌ی رمان مطلق به خودش است و دیوانگی و جنون کامل را به تصویر می‌کشد. طوفان فیلم از همان ابتدا آغاز می‌شود؛ جایی که بروسلی در درگیری با یک باند تبهکار قرار دارد و با یک سری افراد با لباس‌هایی که طرح اسکلت روی آن طراحی شده‌است، مبارزه می‌کند. افراد حاضر در مبارزه به‌دلیل کم بودن بودجه‌ی فیلم برای جلوه‌های ویژه، تنها لباس‌های طرح اسکلت را پوشیده بودند و متاسفانه طبق فیلمنامه موجودات ساخته‌شده از اسکلت در فیلم حضور نداشتند.

زمانی‌که لی به جهان زیر زمین می‌رود، متوجه می‌شود که تمام آن منطقه توسط گروه‌های تبهکاری بزرگی مانند «پدر خوانده» کنترل می‌شود. قهرمان داستان، بروس لی، در طی مأموریت خود برای نجات جهنم از دست آن افراد شرور از ملوان پاپی و شمشیرزن یک دست کمک می‌گیرد‌ (دراکولا، امانوئل و زاتوشی هم مدت کمی در فیلم حضور دارن). به عقیده خیلی از منتقدان عنوان فیلم باید به «زندگی مجدد نقض کپی‌رایت» تغییر پیدا می‌کرد اما به‌دلیل اینکه به یکی از بهترین و محبوب‌ترین فیلم‌های این ژانر تبدیل شد سزاوار اعتبار و تقدیر بیشتری است‌ (قانونی یا غیرقانونی).

نظر شما در مورد این فیلم‌های مرتبط با بروسلی چیست؟ نظرات خود را با زومجی در میان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده