نویسنده: مهرداد داودی
// یکشنبه, ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۵۹

پرفروش ترین فیلم سینمای ایران کدام است؟

در یادداشت حاضر فهرست بیست فیلم پرفروش سینمای ایران را آورده‌ایم و به دلایل فروش هر فیلم از نظر کیفی، پرداخته‌ایم. با زومجی همراه باشید.

سینمای ایران در چندسال اخیر چندین صدرنشین داشته است. یعنی در سال‌های اخیر چندین بار لقب «پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران» بین فیلم‌های مختلف دست به دست شده است. چنین بی‌ثباتی می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد، البته بررسی، کنکاشِ و مشخص کردن این دلایل هدف یادداشت حاضر نیست. در یادداشت حاضر بیست فیلم اول گیشه‌ی سینمای ایران را تا پایان اسفند ۱۳۹۸ فهرست کرده‌ایم و در باب هرکدام از این فیلم‌ها توضیحاتی ارائه داده‌ایم. توضیحات می‌توانند شامل دلایل فروش هر فیلم باشند. بدیهی است که دلیل فروش هر فیلم با دلایل بی‌ثباتی گیشه‌ی سینمای ایران برای داشتن یک صدرنشین مقتدر، دو مسئله نسبتا متفاوت هستند. البته روشن است که این دو مقوله با هم ارتباط‌هایی دارند، اما همان‌طور که اشاره شد، هدف یادداشت حاضر به دست دادن اطلاعاتی از دلیل یا دلایل فروش فیلم‌ها در گیشه‌ی سینمای ایران با تکیه بر خود فیلم است. 

ژانر کمدی موفق‌ترین ژانر سینمای ایران در گیشه است. غالب فیلم‌های کمدی در چندسال اخیر همواره در گیشه موفق بوده‌اند. این ژانر، زیرژانرهای مختلفی دارد. زیرژانرهایی نظیر کمدی آنارشیستی، کمدی رمانتیک، کمدی اسلپ استیک، کمدی سیاه، کمدی اسکروبال، کمدی شرم‌آور، پارودی (هجو) و کمدی موقعیت. سینمای ایران همواره واجد فیلم‌هایی در زیرژانر کمدی موقعیت بوده است. فیلم‌هایی که گیشه را مکررا فتح کرده‌اند. فیلمساز در کمدی موقعیت شخصیت را در «موقعیت‌های ناهمخوان و اشتباهی» قرار می‌دهد. کمدی موقعیت خود انواعی دارد اما تاکنون در سینمای ایران با یکی از این چند نوع مواجه بوده‌ایم. فیلم‌های پرفروشی که از کمدی موقعیت بهره برده‌اند، غالبا واجد شخصیتی سنتی-مذهبی بوده‌اند که در تقابل با شرایطی مردن و ظاهرا پساسنتی قرار می‌گیرد. فیلمسازان از این تقابل، سکانس‌های کمدی بیرون می‌کشند. سکانس‌هایی که به مذاق مخاطب ایرانی نیز خوش آمده است. توجه داشته باشید آنچه که در این زیرژانر همواره وجود داشته است «تقابل» و «موقعیت ناهمخوان و اشتباهی» بوده است، نه صرفا تقابل شخصیتی سنتی-مذهبی با وضعیتی مدرن. برای یک نمونه‌ی مشهور از کمدی موقعیت نگاه کنید به فیلم سینمایی «مارمولک» ساخته کمال تبریزی که یکی از مشهورترین فیلم‌های کمدی سینمای ایران است. در این فیلم یک خلافکار سابقه‌دار با پوشیدن لباس یک روحانی از زندان می‌گریزد. در چنین شرایطی، خلافکار سابقه‌دار یعنی رضا مارمولک (با بازی پرویز پرستویی) با پوشیدن لباس یک روحانی در «موقعیتی ناهمخوان» قرار گرفته است. جهانِ فکری رضا مارمولک با جامعه روحانیت متفاوت است. براساس همین «موقعیتِ ناهمخوان»، فیلم مملو از سکانس‌هایی کمدی یا اصطلا خنده‌دار است. برای نمونه هنگامی که جوانان مذهبی از رضا مارمولک سوالاتی شرعی می‌پرسند، او با جهان فکری خود به سوالات جواب می‌دهد که نتیجه «موقعیتی ناهمخوان» است. رضا کمتر آشنایی به اصول و مفروضات مذهبی دارد و با وجود استفاده از لباس روحانیت، با تکیه بر طرز فکر خود به سوالات شرعی پاسخ می‌دهد و نتیجه خلق موقعیت‌هایی اصطلاحا خنده‌دار است. با  قرائت بسیاری از کمدی‌های پرفروش سینمای ایران، می‌توان به پرتوافشانی کمدی موقعیت بر آن‌ها پی برد. نکته قابل‌توجه این است که گویا گذشته و حالِ سینمای ایران با کمدی موقعیت گره‌ خورده است. البته غلبه کمدی به سینمای ایران تنها موضوعِ قابل پرداختِ گیشه سینمای ایران نیست. غالب، فیلم‌های غیرکمدیِ فهرست حاضر فیلم‌هایی رئالیستی و ناتورالیستی هستند. این ادعا و اثبات آن می‌توانند موضوع یادداشتی دیگر باشند و درصورت اثبات ادعای یادشده، دلیل چنین استقبالی از فیلم‌های رئالیستی و ناتورالیسیتی در کشورمان می‌تواند موضوعِ تحقیقی مفصل باشد. به‌هرشکل، در مطلب حاضر به مرور بیست فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران که غالبا فیلم‌هایی کمدی هستند پرداخته‌ایم، دلایلی برای فروش هر فیلم ارائه کرده‌ایم و بسامدِ بالای کمدی «موقعیت» در میان فیلم‌های پرفروش سینمای ایران را نیز نمایان کرده‌ایم.

پرفروش ترین فیلم های ایرانی

به وقت شام

۲۰. به وقت شام، محصول ۱۳۹۶

کارگردان: ابراهیم حاتمی‌کیا

بازیگران: بابک حمیدیان و هادی حجازی‌فر.

فروش: ۱۳٬۰۹۹٬۹۱۰٬۴۰۰ میلیارد تومان

بهترین رتبه: ۱۲

فیلم سینمایی «به وقت شام» یکی از ساخته‌های جنجال‌برانگیز ابراهیم حاتمی‌کیا محسوب می‌شود. این فیلم برای اولین‌بار در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و آغاز حاشیه‌های فیلم نیز همان جشنواره بود. جایی که ابراهیم حاتمی‌کیا در مراسم اختتامیه با انتقاد از نحوه‌ی نگاه منتقدان به فیلم سینمایی «به وقت شام»، به تیتر اول بسیاری از روزنامه‌های حوزه فرهنگ و هنر در کشور تبدیل شد. نتیجه‌ی این اتفاق، خواه یا ناخواه مطرح شدن نام فیلم سینمایی «به وقت شام» بود. از طرفی فیلم به موضوع داعش که در آن روزها یکی از بحث‌های پربسامد در اخبار بود، می‌پرداخت. «به وقت شام» البته در زمینه تبلیغات نیز قابل‌توجه ظاهر شد. تبلیغ تلویزیونی مشهور این فیلم سینمایی در فضای مجازی و واقعی دیده شد و مورد بحث بسیاری نیز قرار گرفت. در یکی از کمپین‌های تبلیغاتی فیلم نیز افرادی با گریم سربازان داعش به یکی از مراکز تجاری تهران رفته بودند و این‌کار واکنش بسیاری را برانگیخت و البته، نام این فیلم سینمایی باز هم در رسانه‌ها مطرح شد. همه‌ی این مسائل موجب دیده‌شدنِ هرچه بیشتر نام فیلم سینمایی «به وقت شام» شدند. فیلم سینمایی «به وقت شام» در اسفند ۱۳۹۶ به‌عنوان یکی از فیلم‌های نوروز ۹۷ روی پرده رفت. «به وقت شام» ۱۳ میلیارد تومان فروخت. این فیلم ایرانی توانسته تا رتبه ۱۲ پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران بالا برود. فیلم «به وقت شام» در برخی از دانشگاه‌ها و موسسات نیز اکران شد. 

سلام بمبئی

۱۹. سلام بمبئی، محصول ۱۳۹۴

کارگردان: قربان محمدپور

بازیگران: محمدرضا گلزار، بنیامین بهادری، دیا میرزا و گلشن گروور.

فروش: ۱۳٬۷۲۶٬۹۷۷٬۲۰۰ میلیارد تومان

بهترین رتبه: ۵

فیلم سینمایی «سلام بمبئی» محصول مشترک ایران و هند است. همین ایرانی-هندی بودنِ فیلم می‌تواند توجیهی برای حضور این فیلم در جمع بیست فیلم پرفروش سینمای ایران باشد. البته، حضور محمدرضا گلزار به‌عنوان یکی از بازیگران پرطرفدار نیز یکی از دلایل فروش این فیلم است. در طرفِ دیگر، بنیامین بهادریِ خواننده را داریم که با حضور در این فیلم به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی، نظرات بینندگان را به خود جلب کرده است. موضوعی که اکنون به وضوح در سینما و سریال‌های شبکه نمایش خانگی گسترده سرایت کرده است. بسیارند سریال‌ها و فیلم‌هایی که امروز برای موفقیت تضمینی در بعد تجاری، از خوانندگان پاپ و عامه پسند در آثار خود بهره می‌جویند. مثال این ماجرا، حضور فرزاد فرزین در سریل‌های شبکه نمایش خانگی است. داستان فیلم نیز مشخصه‌های رسیدن به موفقیت در گیشه را تیک می‌زند. دو دانشجوی پزشکی (الگویی از دو شخصیتِ باهوش، جذاب و همه‌چیز تمام) در کشور هند زندگی می‌کنند و یکی از آن‌ها با دختری هندی آشنا می‌شود و روابطی شکل می‌گیرند. فیلم سینمایی «سلام بمبئی» در گیشه به فروشی ۱۳ میلیارد و ۶۶۶ میلیون تومانی دست پیدا کرد. بهترین رتبه «سلام بمبئي» تبدیل شدن به پنجمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران است.

۵۰ کیلو آلبالو

۱۸. ۵۰ کیلو آلبالو، محصول ۱۳۹۴

کارگردان: مانی حقیقی

بازیگران: ساعد سهیلی، هستی مهدوی‌فر، پژمان جمشیدی، آزاده صمدی، علی صادقی، مونا احمدی، امید روحانی، بهنوش بختیاری، فرهاد آئیش، افسانه بایگان، هادی کاظمی، سیامک انصاری، ویشکا آسایش، سروش صحت، مهران غفوریان، نادر سلیمانی و مانی حقیقی.

فروش: ۱۳٬۸۲۴٬۲۰۹٬۰۰۰ میلیارد تومان

بهترین رتبه: ۳

فیلم سینمایی «۵۰ کیلو آلبالو» در زمان اکران درگیر اتفاقات و حاشیه‌های مختلفی بود. نمایش این فیلم پس از چند هفته، به دستور سازمان سینمایی متوقف و فیلم توقیف شد. علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد وقت نیز از محتوای این فیلم سینمایی ابراز نارضایتی کرد. مانی حقیقی، کارگردان فیلم سینمایی «۵۰ کیلو آلبالو» نیز به ابراز نارضایتی وزیر ارشاد واکنش نشان داد. حقیقی همچنین ادعا کرد نسخه نهایی فیلم «۵۰ کیلو آلبالو» با ۱۷ اصلاحیه به دست آمده است. فیلم سینمایی «۵۰ کیلو آلبالو» یکی از پربازیگر‌ترین فیلم‌های چندسال اخیر سینمای ایران محسوب می‌شود. سازندگان در این فیلم برای تمام نقش‌ها اعم از اصلی یا فرعی یا نقش‌های بسیار کوتاه، بازیگرانی شناخته شده استفاده کرده‌اند. یکی از دلایل فروش بالای فیلم نیز حضور این حجم از بازیگر سرشناس در آن است. این فیلم همچنین در شبکه‌های ماهواره‌ای نیز تبلیغاتی داشت که تهیه‌کننده فیلم برای این موضوع اخطار دریافت کرد. فیلم همچنین در ژانر کمدی ساخته شده بود. ژانر، حضور پرشمار بازیگران نام‌آشنا و حاشیه‌های پیرامون، «۵۰ کیلو آلبالو» را به موفقیت در گیشه رساندند. «۵۰ کیلو آلبالو» در مدت زمان اکران خود به فروشی ۱۳ میلیارد و ۸۲۴ میلیون تومانی دست پیدا کرد.

تگزاس

۱۷. تگزاس، محصول ۱۳۹۶

کارگردان: مسعود اطیابی

بازیگران: پژمان جمشیدی، حمید فرخ‌نژاد، سام درخشانی، گابریلا پتری.

فروش: ۱۴٬۴۳۹٬۱۴۸٬۱۰۰ میلیارد تومان

بهترین رتبه: ۱۰

فیلم سینمایی «تگزاس» اولین قسمت از پنجگانه‌ای احتمالی به همین نام است. این فیلم از عناصر پرفروش این روزهای سینمای ایران استفاده می‌کند. این عناصر بازیگر زن خارجی و لوکیشن خارج از کشور هستند. به نظر بسیاری مخاطبان سینمای ایران علاقه فراوانی به این دو عنصر دارند. چرا که چنین فیلم‌هایی در گیشه سینمای ایران همواره موفق می‌شوند. البته حضور سام درخشانی، پژمان جمشیدی و حمید فرخ نژاد نیز از دیگر دلایل فروش بالای این فیلم است. این فیلم سینمایی همچنین در ژانر کمدی تولید شده است و این ژانر در سال‌های اخیر سینمای ایران را تحت سلطه‌ی خود درآورده است. بار اصلی طنز فیلم برپایه‌ی موقعیت‌های فرضا کمدی میان سام درخشانی و پژمان جمشیدی شکل گرفته است. فیلم سینمایی «تگزاس» در مجموع ۱۴ میلیارد و ۸۱۴ میلیون تومن فروخته است. بهترین رتبه این فیلم در گیشه، تبدیل شدن به دهمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران بوده است.

محمد رسول الله

۱۶. محمد رسول‌الله، محصول ۱۳۹۳

کارگردان: مجید مجیدی

بازیگران: علیرضا شجاع نوری، مهدی پاکدل، محسن تنابنده، مینا ساداتی، ساره بیات، علیرضا جلیلی، داریوش فرهنگ، رعنا آزادی‌ور و پانته‌آ مهدی‌نیا.

فروش: ۱۴٬۶۶۳٬۴۷۸٬۳۰۰ میلیارد تومان

بهترین رتبه: ۱

فیلم سینمایی «محمد رسول الله» یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های سینمای ایران در بعد فنی است. از این نظر که سازندگان برای ساخت این فیلم سینمایی ماکت‌های شهرهایی چون مکه را در مقیاس واقعی ساخته‌اند. برای ساخت این فیلم سینمایی همچنین با برخی هنرمندان خارجی نیز همکاری شد. مشخص است که فیلم به زندگی آخرین پیامبر اسلام می‌پرداخت. همین موضوع خود دلیلی برای حضور این فیلم در فهرست حاضر است. فیلم «محمد رسول الله» با هزینه ساخت حدودا ۶۲ میلیارد تومان پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران به حساب می‌رود. این فیلم سینمایی همچنین حاشیه‌های مختلفی به همراه داشت. برخی از کشورها فیلم را پذیرفتند و برخی به مخالت با آن برخواستند و حتی آن را تحریم کردند. به هر حال، فیلم سینمایی «محمد رسول الله» در ایران اکران شد و به فروش ۱۴ میلیارد و ۶۶۳ میلیون تومان دست پیدا کرد. این فیلم سینمایی در آن زمان به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تبدیل شد. فروش «محمد رسول الله» با محاسبه نرخ تورم به رقم ۲۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان می‌رسد، رقمی که این فیلم را به نهمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران با درنظرگرفتن نرخ تورم تبدیل می‌کند.

لاتاری

۱۵. لاتاری، محصول ۱۳۹۷

کارگردان: محمدحسین مهدویان

بازیگران: ساعد سهیلی، هادی حجازی‌فر، حمید فرخ‌نژاد، جواد عزتی، نادر سلیمانی و مهدی زمین‌پرداز.

فروش: ۱۴٬۸۱۴٬۶۷۰٬۷۰۰ میلیارد تومان

بهترین رتبه: ۸

فیلم سینمایی «لاتاری» برای اولین‌بار در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. این فیلم پس از نمایش در جشنواره و حضور محمدحسین مهدویان در برنامه هفت، درگیر حاشیه‌های مختلفی شد. نتیجه‌ی این حاشیه‌ها اما دیده‌شدن هرچه بیشتر نام فیلم بود. از طرفی محمدحسین مهدویان با فیلم‌های قبلی خود، به‌خصوص «ماجرای نیمروز» نظرات را به خود جلب کرده بود. فیلم پس از پایان جشنواره، درحالی‌که تب و تاب حواشی آن همچنان بالا بود، در اکران نوروز روی پرده سینماهای کشور رفت. «لاتاری» به موضوع قاچاق دختران به کشورهای حاشیه خلیج فارس پرداخته است. موضوعی که به خودی خود برای بسیاری از بینندگان می‌تواند جذاب باشد. «ایدئولوژی» نیز در روزهای نمایش فیلم در جشنواره و اکران آن پس از جشنواره، یکی از پربسامدترین کلیدوازه‌های مورد بحث درباره فیلم بود. فیلم سینمایی «لاتاری» در اکران نوروز ۹۷ به فروشی معادل ۱۴ میلیارد و ۸۱۴ میلیون تومان دست پیدا کرد. این فیلم به پرفروش‌ترین فیلم اکران نوروز آن سال تبدیل شد. فیلم سینمایی «لاتاری» تا رتبه هشتم پرفرو‌ش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران نیز پیش رفته است.

سرخ پوست

۱۴. سرخ‌پوست، محصول ۱۳۹۷

کارگردان: نیما جاویدی

بازیگران: نوید محمدزاده، پری‌ناز ایزدیار، حبیب رضایی، ستاره پسیانی، آتیلا پسیانی و مانی حقیقی.

فروش: ۱۴٬۹۷۹٬۴۵۶٬۰۰۰ میلیارد تومان

بهترین رتبه: ۱۳

فیلم سینمایی «سرخ‌پوست» در سی و هفتمین دوره از جشنواره فیلم فجر رونمایی شد. این فیلم ایرانی پس از نمایش در جشنواره نظر بسیاری را به خود جلب کرد. آنچه که بیش از همه‌چیز در مورد فیلم شنیده می‌شد، بازی متفاوت نوید محمدزاده بود. چرا که بسیاری معتقد بودند و هستند که نوید محمدزاده در فیلم‌های مختلف، تکراری است از نقش‌های پیشین خود، یعنی تکرار مداوم یک شخصیت عصبانی و پرخاشگر. او در «سرخ‌پوست» اما بازی متفاوتی را به نمایش گذاشت، یک سرهنگ تودار، ظاهرا درون‌گرا، مقرراتی و جدی. گذشته از این، نوید محمدزاده و پری‌ناز ایزدیار، بازیگران فیلم «سرخ پوست» پیش از این فیلم با همکاری در فیلم‌های «ابد و یک روز» و «متری شیش و نیم» نظر بسیاری از تماشاگران را به خود جلب کرده بودند. این فیلم سینمایی بلافاصله پس از جشنواره روی پرده نرفت. اما مسئله‌ی پایدار، انتظار برخی از تماشگران برای تماشای «سرخ‌پوست» بود. فیلم سینمایی «سرخ‌پوست» سرانجام در خرداد ۱۳۹۸ به نمایش در آمد. فیلم سینمایی «سرخ‌پوست» به فروش ۱۴ میلیارد و ۹۷۹ میلیون تومان دست پیدا کرد. بهترین رتبه این فیلم، رتبه سیزدهم پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران بوده است. آنچه که حضور فیلم‌هایی نظیر «سرخ‌پوست» را در فهرست پرفروش‌ها برجسته می‌کند، کمدی نبودن آن است.

مصادره

۱۳. مصادره، محصول ۱۳۹۶

کارگردان: مهران احمدی

بازیگران: رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، مزدک میرعابدینی، میرطاهر مظلومی، هادی کاظمی و مهران احمدی.

فروش: ۱۵٬۶۸۷٬۱۸۳٬۹۰۰ میلیارد تومان

بهترین رتبه: ۷

فیلم سینمایی «مصادره» اولین‌بار در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. این فیلم ایرانی در ژانر کمدی ساخته شده است. «مصادره» در اکران نوروز ۹۷ روی پرده رفت. فیلم با بازی رضا عطاران، یکی از موفق‌ترین بازیگران گیشه‌ی سینمای ایران ساخته شده است. دیگر بازیگر فیلم یعنی هومن سیدی نیز در آن سال به واسطه بازی در سریال «عاشقانه» و ساخت فیلم سینمایی «مغزهای کوچک زنگ زده» دیده شده بود و نظر بسیاری را به خود جلب کرده بود. «مصادره» در ایران و خارج از آن جلوی دوربین رفته بود. در نتیجه، عوامل فروش «مصادره» را می‌توان حضور رضا عطاران و هومن سیدی و لوکیشن‌های خارجی قلمداد کرد. البته از یاد نبرید که بازیگران زن خارجی نیز در این فیلم سینمایی بازی کرده‌اند و حضور این بازیگران در فیلم‌های ایرانی حکم ضامنی مطمئن را برای دستیابی به موفقیت تجاری دارد. فیلم سینمایی «مصادره» موفق به فروشی ۱۵ میلیارد و ۸۲۴ میلیون تومانی شد. اولین ساخته‌ی مهران احمدی در بهترین روزهای خود به هفتمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران بدل شد.

فروشنده

۱۲. فروشنده، محصول ۱۳۹۴

کارگردان: اصغر فرهادی

بازیگران: شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، بابک کریمی، مینا ساداتی، مهدی کوشکی، فرید سجادی حسینی و احترام برومند.

فروش: ۱۵٬۷۱۴٬۹۱۹٬۶۰۰ میلیارد تومان

بهترین رتبه: ۲

«فروشنده» دومین اسکار سینمای ایران را به ارمغان آورد

اصغر فرهادی با دریافت اولین جایزه اسکار خود و سینمای ایران برای فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» به شهرت فراوانی رسید. این شهرت هم در بین مخاطبان عام و هم در بین بسیاری از مخاطبان خاص سینمای ایران مشهود است؛ فروش بالای فیلم‌های وی و استقبال بسیاری از منتقدان نیز صحه‌ای بر این ادعا می‌گذارد. فیلم سینمایی «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی در خرداد سال ۱۳۹۵ در جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد. اصغر فرهادی جایزه بهترین فیلمنامه و شهاب حسینی جایزه بهترین بازیگر را از جشنواره دریافت کردند. نتیجه‌ی این موفقیت در کن، دیده‌شدن و ترند شدن بسیار گسترده نام فیلم سینمایی «فروشنده» در ایران بود. فیلم، به فیلمی موردانتظار تبدیل شد. فیلم سینمایی «فروشنده» سرانجام در شهریور ۱۳۹۵ روی پرده سینماهای ایران رفت. اکران فیلم از ساعت ۶:۴۵ دقیقه بامداد آغاز شد و در همان ساعات ابتدایی، سالن‌ها لبریز از مخاطب بودند. فروش روز اول این فیلم به ۲۵۰ میلیون تومان رسید و به این ترتیب رکورد فروش روز اول آن زمان سینمای ایران شکسته شد. «فروشنده» در سه روز به مرز یک میلیارد تومان رسید. فیلم سینمایی «فروشنده» در ایران به فروش ۱۶ میلیارد و ۷۱۴ میلیون تومان دست پیدا کرد به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تا آن زمان تبدیل شد. «فروشنده» دهمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران با درنظرگرفتن نرخ تورم است. فروش این فیلم ایرانی با درنظرگرفتن نرخ تورم ۲۴ میلیارد تومان محاسبه شده است. این ساخته‌ اصغر فرهادی در کشور فرانسه نیز اکران شد و به فروش ۱.۸ میلیون یورو رسید. فیلم سینمایی «فروشنده» در اسفند ۱۳۹۵ دومین جایزه اسکار تاریخ سینمای ایران را به دست آورد. این فیلم در آن مراسم به‌عنوان بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان انتخاب شد. فیلم سینمایی «فروشنده» در امریکا نیز روی پرده رفت و نتیجه‌ی این اکران فروشی ۲.۴ میلیون دلاری بود. جایگاه فیلم سینمایی «فروشنده» در فهرست حاضر براساس فروش این فیلم در ایران تعیین شده است. فیلم سینمایی «فروشنده» از معدود فیلم‌های غیرکمدی فهرست حاضر است.

خوب بد جلف

۱۱. خوب، بد، جلف، محصول ۱۳۹۵

کارگردان: پیمان قاسمخانی

بازیگران: حمید فرخ‌نژاد، پژمان جمشیدی، سام درخشانی، ویشکا آسایش و مانی حقیقی.

فروش: ۱۶٬۳۲۶٬۹۱۵٬۶۰۰ میلیارد تومان

بهترین رتبه: ۲

فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف» اولین ساخته پیمان قاسمخانی است. وی در میان مخاطبان ایرانی به واسطه نگارش فیلمنامه فیلم‌ها و سریال‌های طنزِ مشهور، شناخته شده است. طبعا قرار گرفتن او روی صندلی کارگردان می‌تواند نظراتی را به خود جلب کند. سمت دیگر ماجرا، بازیگران فیلم یعنی سام درخشانی، پژمان جمشیدی و حمید فرخ نژاد قرار دارند. زوج درخشانی-جمشیدی با بازی در سریال «پژمان» دیده شده بودند و فرخ‌نژاد با بازی در فیلم‌های مختلف چهره‌ای آشنا بود. او همچنین با بازی در کمدیِ «گشت ارشاد» در این ژانر خاص نیز شناخته شده بود. فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف» در بهمن ۱۳۹۵ روی پرده رفت. این فیلم ایرانی به فروش ۱۶ میلیارد ۳۲۶ میلیون تومان دست پیدا کرد. این فیلم سینمایی در آن زمان به دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران تبدیل شد.

من سالوادور نیستم

۱۰. من سالوادور نیستم، محصول ۱۳۹۴

کارگردانمنوچهر هادی

بازیگران: رضا عطاران، یکتا ناصر، کارول ویدوتی، مهدی محرابی، ژیلا صادقی، سوگل محرابی، بری فویکا و ریوالدو.

فروش: ۱۶٬۹۵۱٬۷۱۷٬۱۰۰ میلیارد تومان

بهترین رتبه: ۱

پر بیراه نخواهد بود اگر فیلم سینمایی «من سالوادور نیستم» را مظهر فیلم‌های تجاری سینمای ایران قلمداد کنیم. منوچهر هادی با ساخت این فیلم تمام مولفه‌های تجاری این روزهای سینمای ایران را تیک زده است. رضا عطاران، بازیگر زن خارجی، لوکشین خارج از کشور و حتی استفاده از یک چهره سرشناس خارجی یعنی ریوالدو، بازیگر سال‌های نه چندان دور بارسلونا  و تیم ملی برزیل. این مورد آخر البته هنوز به دیگر فیلم‌های سینمای ایران سرایت نکرده است. اما مولفه‌های دیگر تمام کمال مواد تشکیل‌دهنده‌ی بسیاری از فیلم‌های پرفروش این روزها هستند و دلایل اصلی فروش «من سالوادور نیستم» نیز محسوب می‌شوند. داستان فیلم دربراه مردی مذهبی و پایبند به اصول است که به همراه سفر خود به برزیل می‌رود. وی در آن‌جا در همان «موقعیت‌های ناهمخوان»ی قرار می‌گیرد که در ابتدای یادداشت اشاره کردیم. شخصیت اصلی از یک سو به مفروضات دین اصرار می‌ورزد و از یک‌سو در موقعیت‌هایی متضاد با آن‌ها قرار می‌گیرد. حضور بازیگر زن خارجی نیز کمک شایانی به خلق این «موقعیت‌های ناهمخوان» کرده است. فیلم سینمایی «من سالوادور نیستم» در اسفند ۹۴ روی پرده رفت و به فروش ۱۶ میلیارد و ۹۵۱ میلیون دلار رسید و به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تا آن زمان تبدیل شد. فیلم سینمایی «من سالوادور نیستم» زودتر از سایر فیلم‌های فهرست حاضر روی پرده رفته است.

شبی که ماه کامل شد

۹. شبی که ماه کامل شد، محصول ۱۳۹۷

کارگردان: نرگس آبیار

بازیگران: الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، فرشته صدرعرفایی، پدرام شریفی، بانيپال شومون، امین میری، شبنم مقدمی، فرید سجادی حسینی و آرمین رحیمیان.

فروش: ۱۹٬۰۱۲٬۹۸۲٬۰۰۰ میلیارد تومان

بهترین رتبه: ۸

فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار روایتی زندگی عبدالحمید ریگی، برادر تروریست مشهور عبدالمالک ریگی است. احتمالا برکسی پوشیده نباشد که ماجرای عبدالمالک ریگی یکی از ملتهب‌ترین و جنجالی‌ترین ماجراهای چندسال اخیر ایران محسوب می‌شود. طبعا ساخت فیلمی در این‌باره نیز نظرات بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند. فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» نیز به همین وضعیت دچار شد. این فیلم سینمایی جوایز سی و هفتمین جشنواره فجر را درو کرد. فیلم «شبی که ماه کامل شد» در خرداد ۹۸ روی پرده رفت و نتیجه‌ی اکران فیلم فروش ۱۹ میلیارد تومانی بود. فروشی که فیلم را در آن زمان به هشتمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران تبدیل کرد. همان‌طور که خواندید فیلم حالا در رتبه نهم ایستاده است.

گشت ارشاد

۸. گشت ارشاد ۲، محصول ۱۳۹۵

کارگردان: سعید سهیلی

بازیگران: حمید فرخ‌نژاد، ساعد سهیلی، پولاد کیمیایی، بهاره افشاری، ترلان پروانه و سارا سهیلی.

فروش: ۱۹٬۷۸۵٬۲۹۶٬۸۰۰ میلیارد تومان

بهترین رتبه: ۱

«گشت ارشاد ۲» یا «گشت ۲» ادامه‌ای بر فیلم سینمایی «گشت ارشاد» بود. همین موضوع نام فیلم را اندازه قابل‌توجه‌ای مطرح کرد. چرا که «گشت ارشاد» به یکی از فیلم‌های دیده شده‌ و جنجالی سال‌های اخیر بود. «گشت ارشاد» یکی از فیلم‌های نام‌دارِ کمدی موقعیت در سینمای ایران محسوب می‌شود. خود نیروی گشت ارشاد، خارج از متن از نیروهای نیروی انتظامی است. فیلم برای خلق کمدی موقعیت سه خلاکار و کلاهبردار را در قالب این نیروی پلیس به نمایش گذاشته است و این همان «موقعیت ناهمخوان» است. شخصیت‌ها از یک سو به سمت اخلاق و طرز فکر خاص خود کشیده می‌شوند و از یک سو باید نقش نیروی گشت ارشاد را بازی کنند. نتیجه، «گشت ارشاد» را فیلمی بسیار مطرح در ایران تبدیل کرد. فیلم سینمایی «گشت ۲» از نظر داستانی ادامه ماجراهای قسمت اول را دنبال می‌کرد. فیلم «گشت ۲» در نوبت اکران نوروز سال ۱۳۹۶ روی پرده رفت. این فیلم ایرانی در گیشه به فروش ۱۹ میلیارد و ۷۸۵ میلیون تومان فروخت. اکران این فیلم سینمایی حاشیه‌هایی در پی داشت. همزمان با اکران فیلم، نسخه‌ای از آن در اینترنت منتشر شد. سازندگان نیز به‌دنبال این اتفاق، نسخه شبکه نمایش خانگی فیلم را منتشر کردند. ساخته‌ی سعید سهیلی در صورت تداوم اکران، طبیعتا شانس فروش بیشتر را داشت. «گشت ۲» با وجود نشر نسخه غیرقانونی، در زمان اکران به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تبدیل شد.

آینه بغل

۷. آینه بغل، محصول ۱۳۹۶

کارگردان: منوچهر هادی

بازیگران: جواد عزتی، محمدرضا گلزار، مه‌لقا باقری و یکتا ناصر.

فروش: ۲۰٬۴۹۷٬۲۹۵٬۰۰۰ میلیارد تومان

بهترین رتبه: ۲

فیلم سینمایی «آینه بغل» ساخته منوچهر هادی است و در ژانر کمدی ساخته شده است. فیلم از بازیگرانی مشهور و البته پول ساز یعنی محمدرضا گلزار و جواد عزتی بهره می‌برد. بخش دیگری از فیلم نیز به زندگی لوکس شخصیتِ محمدرضا گلزار تعلق دارد. درواقع پی‌رنگ فیلم براساس همین زندگی تجملی و لوکس شخصیت محمدرضا گلزار بنا نهاده شده است. زندگی لوکسی که گویا علاوه‌بر خود منوچهر هادی، نظر مخاطبان سینمای ایران را نیز به خوبی جلب می‌کند. عناصر اصلی این زندگی لوکس نیز ماشین‌های گران‌قیمت، کاخ بالای شهر، حیوانات خانگی عجیب مانند تمساح و عقاب و کت‌های رنگارنگِ محمدرضا گلزار هستند. بخش دیگری از فیلم نیز روی شوخی‌های کلامی-جنسی بین کاراکترها تمرکز کرده است. البته خوشبختانه این یک مورد در فیلم خیلی برجسته نشده است. درکنار آنچه خواندید، یک فقره سخنرانی سانتی‌مانتال از زبان محمدرضا گلزار در باب قضاوت نیز اضافه کنید تا بسته‌ی کامل یک فیلم پرفروش و تجاری در سینمای ایران کامل شود. منوچهر هادی البته این بار به سراغ استخدام یک بازیگر زن خارجی نرفته است، بلکه شخصیت یکتا ناصر را به‌عنوان یک ایرانیِ خارج نشینِ تازه به کشور بازگشته معرفی می‌کند. شخصیتی که از قضا خیلی خوب فارسی حرف نمی‌زند. «آینه بغل» نیز واجد المان‌های کمدی موقعیت است. اساس داستان فیلم تقابل دو مرد، یکی از طبقه مرفه و دیگری از طبقه ضعیف است. جوانِ اصطلاحا پایین شهری رفتارهای مرد بالاشهری را درک نمی‌کند، چرا که وی در «موقعیتی ناهمخوان» قرار گرفته است. نتیجه خلق این موقعیت، گرفتن خنده از مخاطبِ علاقه‌مند به زیرژانر کمدی موقعیت است. فیلم سینمایی «آینه بغل» در سینماهای کشور اکران شد و ۲۰ میلیارد و ۴۹۷ میلیون تومان نیز فروخت. ساخته‌ی منوچهر هادی تا رتبه دوم پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران پیش رفته است.

نهنگ عنبر

۶. نهنگ عنبر ۲: سلکشن رویا، محصول ۱۳۹۶

کارگردان: سامان مقدم

بازیگران: رضا عطاران، مهناز افشار، ویسکا آسایش، حسام نواب صفوی، رضا ناجی،  امیرحسین آرمان، سیروس گرجستانی و علی قربان‌زاده.

فروش: ۲۰٬۹۹۱٬۸۹۸٬۵۰۰ میلیارد تومان

بهترین رتبه: ۱

موفقیت فیلم سینمایی «نهنگ عنبر ۲: سلکشن رویا» و جایگاه آن در فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران وامدار قسمت اول فیلم یعنی «نهنگ عنبر» است. قسمت اول با حاشیه‌های مختلفی به پرده سینماها رسید. «نهنگ عنبر» در زیرژانر کمدی موقعیت ساخته شده بود. داستان فیلم راوی زندگی جوانی سنتی بود که به دختری دل‌بسته است. دختری که سودای خارج رفتن در سر دارد. شخصیت اصلی فیلم برای سازگاری با دختر مورد علاقه خود، تغییراتی در خود ایجاد می‌کند و مدام در همان «موقعیت‌های ناهموار» قرار می‌گیرد. فیلم البته مملو از المان‌های نوستالژیک است و این خود دلیلی دیگر برای فروش بالای فیلم است، چرا که فیلم در مخاطب حس آشنای نوستالژی را برمی‌انگیزد. «نهنگ عنبر» در اکران با تحریم از سوی حوزه هنری روبه‌رو شد اما بااین‌حال با فروشی ۷ میلیارد تومانی به سومین فیلم تاریخ سینمای ایران در آن زمان تبدیل شد. «نهنگ عنبر» با استقبال مخاطبان مواجه شده بود. در نتیجه، قسمت دوم این فیلم می‌توانست نظرات مختلفی را جلب کند. قسمت دوم یعنی «نهنگ عنبر ۲: سلکشن رویا» با وجود اصلاحات فراوان و به بیان کارگردانش یعنی سامان مقدم، به‌صورت «لاشه‌ی فیلم اصلی» به اکران رسید. «نهنگ عنبر ۲» اما پا را از فیلم اول نیز فراتر گذاشت. فیلم سینمایی «نهنگ عنبر ۲: سلکشن رویا» به فروش قابل‌توجه ۲۰ میلیارد و ۹۹۱ میلیون تومان دست پیدا کرد. این فیلم در سه روز اول با ۱۱۲ هزار مخاطب به فروش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان دست پیدا کرد و رکوردار فروش سه روز اول سینمای ایران در آن زمان شد. فیلم درنهایت به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران نیز تبدیل شد.

رحمان ۱۴۰۰

۵. رحمان ۱۴۰۰، محصول ۱۳۹۸

کارگردان: منوچهر هادی

بازیگران: سعید آقاخانی، یکتا ناصر، محمدرضا گلزار، ساره بیات، بهرام افشاری و مهران مدیری.

فروش: ۲۲٬۵۴۲٬۲۱۸٬۰۰۰ میلیارد تومان

بهترین رتبه: ۲

منوچهر هادی بیشترین فیلم را در فهرست حاضر دارد. فیلم سینمایی «رحمان ۱۴۰۰» از فرمول فیلم‌ پیشین او یعنی «آینه بغل» پیروی می‌کند. زندگی لوکس دربرابر زندگی طبقه ضعیف. مولفه‌های زندگی لوکس در اینجا ماشین‌های گران‌قیمت، اسب سواری و شخصِ محمدرضا گلزار هستند. در «رحمان ۱۴۰۰» مهران مدیری نقش پدرِ ریاکارِ محمدرضا گلزار و و البته ضامنی برای موفقیت تجاری فیلم را بازی می‌کند. بالاخره مهران مدیری یکی از مشهورترین چهره‌های تلویزیون ایران است و می‌تواند به فروش فیلم کمک کند. منوچهر هادی در این فیلم به نمایش زندگی مجللی که به قول خودش خواست و آرزوی آحاد مردم ایران است بسنده نکرده است. این کارگردان در «رحمان ۱۴۰۰» استفاده از شوخی‌های جنسی را مرحله‌ی تازه‌ای وارد کرده است. چرا که دیالوگ‌های شخصیت‌های سعید آقاخانی و بهرام افشاری در این فیلم براساس شوخی‌های جنسیِ برجسته نوشته شده‌اند. شوخی‌های جنسی فیلم در سطح کلام باقی نمی‌مانند و زبان بدن بازیگران نیز به ابزاری برای بیان این شوخی‌ها تبدیل می‌شود. منوچهر هادی البته برخلاف توضیحِ خود درباره‌ی دلیل نمایش مداوم زندگی لوکس و مجلل در آثار خود، تاکنون در باب دلیل استفاده‌ی مکرر از این شوخی‌های جنسی و گاها جنسیت زده (به حرکات بدن سعید آقاخانی و جر و بحث‌های او با محمدرضا گلزار توجه کنید) صحبتی نکرده است و دلیلی ارائه نکرده است. «رحمان ۱۴۰۰» نیز واجد مولفه‌های کمدی موقعیت است. تقابل سعید آقاخانی به‌عنوان یک کارگر ساده با محمدرضا گلزار به‌عنوان یک کاخ نشین، نشانه‌هایی از قرار گرفتن شخصیت سعید آقاخانی یعنی رحمان در «موقعیتی ناهمخوان» دارد. فیلم سینمایی «رحمان ۱۴۰۰» در اواخر اسفند ۱۳۹۷ به‌عنوان یکی از فیلم‌های نوروز ۱۳۹۸ روی پرده رفت. فیلم ۲۹ روز روی پرده دوام آورد. «رحمان ۱۴۰۰» در همین مدت حدودا یک ماهه، به فروش سرسام آور ۲۲ میلیارد و ۵۲۴ میلیون تومان دست پیدا کرد. این فیلم ایرانی رکورد فروش روزانه‌ی سینمای ایران را از آن خود کرد. در ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ اعلام شد که نسخه‌ی ارائه شده در سینماهای کشور نسخه‌ی بدون اصلاحات فیلم بوده است و به همین دلیل «رحمان ۱۴۰۰» برای همیشه توقیف شد. «رحمان ۱۴۰۰» طی همان یک ماه اکران به رتبه دوم پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران رسید.

تگزاس ۲

۴. تگزاس ۲، محصول ۱۳۹۸

کارگردانمسعود اطیابی

بازیگران: سام درخشانی و پژمان جمشیدی.

فروش: ۲۵٬۰۷۴٬۸۶۱٬۰۰۰ میلیارد تومان

بهترین رتبه: ۳

فیلم سینمایی «تگزاس ۲» دنباله فیلم «تگزاس» است. این فیلم سینمایی با بازی پژمان جمشیدی و سام درخشانی با پیروی از فرمول قسمت اول خود ساخته شده است. فیلم علاوه‌بر ایران در خارج از کشور نیز جلوی دوربین رفت و یک بازیگر زن خارجی را نیز در فهرست بازیگران خود داشت. فیلم طبعا در ژانر کمدی ساخته شده بود و از شوخی‌های جنسی و البته پرمخاطب، بی‌بهره نبود. دلایل حضور «تگزاس ۲» را می‌توان قسمتِ پیشینِ پرفروش، ژانر، لوکیشن خارج از کشور، بازیگر زن خارجی و شوخی‌های جنسی عنوان کرد. به همان اندازه که فروش بالای فیلم به قسمت اول خود وابسته بود، بازیگران و محتوای آن نیز در فروش تأثیرگذار بودند. فیلم سینمایی «تگزاس ۲» جایگزین «رحمان ۱۴۰۰» در اکران شد و با پیشی گرفتن از قسمت اول خود به فروش ۲۵ میلیارد تومان دست پیدا کرد تا دومین موفقیت تجاری مجموعه خود را رقم بزند. 

متری شیش و نیم

۳. متری شیش و نیم، محصول ۱۳۹۷

کارگردان: سعید روستایی

بازیگران: پیمان معادی، نوید محمدزاده، پری‌ناز ایزدیار، فرهاد اصلانی و مازیار سیدی.

فروش: ۲۷٬۷۰۴٬۱۲۳٬۰۰۰ میلیارد تومان

بهترین رتبه: ۲

متری شیش و نیم با عبور از دوران پسا«فروشنده» و پسا«جدایی» در زمینه داستان، نظرها را به خود جلب کرد

تنها فیلم غیرکمدی در میان پنج فیلم اول فهرست، دومین فیلم پرفروش سال ۱۳۹۸، پرمخاطب‌ترین فیلم غیرکمدی تاریخ سینمای ایران و البته پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی تاریخ سینمای ایران فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی است. فیلمی که با عنوان «بهترین فیلم جشنواره فجر از نگاه مردم» راهی پرده‌های اکران نوروز ۱۳۹۸ شد. فیلم داستان تقابل یک خلافکار و ماموران پلیس را روایت می‌کند. داستانی که ساخته شدن آن در دوران پسا«فروشنده» و پسا«جدایی نادر از سیمین» سینمای ایران دور از ذهن بود. چرا که غالب فیلم‌های غیرکمدی ایران خوداگاهانه یا ناخودآگاهانه به این دو فیلم مشهور اصغر فرهادی نزدیک بودند. «متری شیش و نیم» اما هم در جشنواره دیده شد و هم در اکران بسیاری را به سینماهای کشور کشاند. فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» با بازی دو بازیگر برجسته‌ی این روزهای سینمای ایران یعنی نوید محمدزاده و پیمان معادی جلوی دوربین رفته بود. بازیگرانی که درحال حاضر طرفداران پرشماری دارند. این دو بازیگر در فیلم اول سعید روستایی یعنی «ابد و یک روز» نیز مقابل یکدیگر قرار گرفته بودند و نتیجه سکانس‌هایی ماندگار بود. حضور دوباره آن‌ها در مقابل هم آن هم مقابل دوربین سعید روستایی، توجه بسیاری را جلب کرد. فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» در گیشه ۲۷ میلیارد و ۷۰۴ میلیون تومان فروخت و حالا سومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران است.

هزارپا

۲. هزارپا، محصول ۱۳۹۷

کارگردان: ابوالحسن داودی

بازیگران: رضا عطاران، جواد عزتی، سارا بهرامی، مهران احمدی، لاله اسکندری و امیرمهدی ژوله.

فروش: ۳۸٬۰۶۳٬۸۴۸٬۰۰۰ میلیارد تومان

بهترین رتبه: ۱

فیلم سینمایی «هزارپا» به کارگردانی ابوالحسن داوودی یکی از فیلم‌های رکوردشکن تاریخ سینمای ایران است. این فیلم رضا عطاران و جواد عزتی را به‌عنوان بازیگران اصلی داشت. بازیگرانی که هرکدام‌شان می‌توانند وزنه‌ی موفقیت تجاری یک فیلم در این روزها محسوب شوند. «هزارپا» داستان دو خلافکار خرده پا را به تصویر کشید. یکی از آن‌ها به‌عنوان یک جانباز به آسایشگاه معلولین وارد می‌شود تا از مدیر آن‌جا سواستفاده کند. در نتیجه شخصیت اصلی فیلم با جعل هویت یک جانباز در «موقعیتی ناهمخوان» قرار گرفته است و از دل تضادهای شخصیت واقعی او با شخصیت جعلی‌اش، کمدی برمی‌آید.  «هزارپا» در گیشه سینمای ایران یک پدیده به حساب می‌آید و نکته آن که این فیلمِ فوق‌العاده پرفروش، در زیرژانر کمدی موقعیت جلوی دوربین رفته است. این نکته جایگاه کمدی موقعیت در سینمای ایران را بیش‌ازپیش قابل‌توجه می‌کند. «هزارپا» برای تبدیل شدن به پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تنها به پنج هفته نیاز داشت. این فیلم سینمایی اولین فیلم سینمای ایران است که به فروش ۳۰ میلیارد تومان دست پیدا کرد. فیلم سینمایی «هزاپا» در ۴۵ روز نخست اکران ۴ میلیون مخاطب داشت و به پرمخاطب‌ترین فیلم دهه نود تبدیل شد. «هزارپا» همچنین رکورد فروش افتتاحیه سینمای ایران را نیز با فروش یک میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان به نام خود ثبت کرد. فیلم به رکورد ۱۶ هزار مخاطب در یک روز نیز رسید. فروش روز اول «هزارپا» ۳۵۰ میلیون تومان بود که این میزان فروش نیز تا آن زمان در سینمای ایران بی‌سابقه بود. فیلم یازده هفته صدرنشین بود که این مورد هم اتفاقی بی‌سابقه تا آن زمان محسوب می‌شد. فیلم سینمایی «هزارپا» با ۱۴۰ روز اکران، طولانی‌ترین زمان اکران را داشت. این فیلم سینمایی با ثبت رکورد فروش ۸۶۵ میلیون در یک روز نیم‌بها، رکوردار فروش در روزهای نیم‌بها لقب گرفت. ساخته‌ی ابوالحسن داودی تنها فیلم تاریخ سینمای ایران بود که در پنج جمعه‌ی متوالی بیش از یک میلیارد تومان فروخت. درنهایت مجموع فروش فیلم سینمایی «هزارپا» به رقم قابل‌توجه ۳۸ میلیارد تومان رسید.

مطرب

۱. مطرب، محصول ۱۳۹۷

کارگردان: مصطفی کیایی

بازیگران: پرویز پرستویی، الناز شاکردوست، مهران احمدی، حسین امیدی، امین مقدم و محسن کیایی.

فروش: ۳۸٬۵۴۳٬۸۹۱٬۰۰۰ میلیارد تومان

بهترین رتبه: ۱

فیلم سینمایی «مطرب» ساخته مصطفی کیایی. این فیلم ایرانی در ایران و استانبول جلوی دوربین رفته است و این خود یکی از مولفه‌های فیلم‌های پرفروش این روزهای سینمای ایران است. «مطرب» فیلمی کمدی با بازی پرویز پرستویی است. پرویز پروستویی که سال‌ها پیش با بازی در فیلم کمدیِ «مارمولک» نظرات بسیاری را به خود جلب کرد. در نتیجه در «مطرب» نیز از او انتظار کیفیتی مانند «مارمولک» می‌رود. فیلم «مطرب» درباره خواننده‌ای پیش از انقلابی است که به‌دلیل عدم شهرت و ثروت نمی‌تواند به لس آنجلس برود و به جمع خواننده‌های اصطلاحا لس آنجلسی بپیوندد. او از همین رو به خوانندگی در مراسم‌های مردم روی می‌آورد. طرح اصلی داستان فیلم در ساحت زمان مملو از المان‌های نوستالژیک است. فیلم البته از بازیگرانی غیرایرانی نیز استفاده کرده است تا برای دربرداشتن المان‌های سینمای تجاری ایران کم نگذاشته باشد. فیلم سینمایی «مطرب» با دست یافتن به فروش ۳۸ میلیارد ۵۴۳ میلیون تومان حالا پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است.

منبع:

نطنزی، یحیی. راهنمای ژانر: معرفی و بررسی ده گونه‌ی سینمایی. تهران: نشر چشمه، ۱۳۹۴.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده