نویسنده: علی ولی خانی
// یکشنبه, ۶ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۱

معرفی انیمیشن کوتاه BHOY

‌BHOY نام انیمیشنی کوتاه به کارگردانی آنتونی سندرا، فیلم ساز و انیماتور با سابقه‌ی اسپانیایی، در ژانر علمی تخیلی است، که با الهام از کمیک‌های کلاسیک ساخته شده. با معرفی این انیمیشن زومجی را همراهی کنید.

یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین داستان‌هایی که تا به حال به دفعات بی شماری به‌عنوان موضوع اصلی و شالوده‌ی اشکال مختلف هنر و ادبیات، از رمان‌ها گرفته تا قطعات موسیقی و فیلم‌ها، مورد استفاده قرار گرفته شده است، تبدیل شدن کودکان و پسران نوجوان به مردانی بالغ است. این نمایش قدم گذاشتن به دنیای مردانگی کم و بیش با آثار ژانر بلوغ، که بیشتر با نام Coming of Age شناخته می‌شوند، متفاوت‌اند. در تمام این آثار رخدادی حماسی یا بعضا تاریک و تلخ وجود دارد که موجب گذر قهرمان داستان از دوران معصومیت کودکی خود و پا گذاشتن وی به مرحله‌ی بزرگسالی و قبول تمام مسئولیت‌های آن می‌شود؛ این رخداد می‌تواند اولین سفر یک نوجوان، نخستین نبرد وی، مواجهه‌ی او با حقیقتی تاریک یا درمورد انیمیشن کوتاه این هفته، سر باز زدن از شکار یک ماهی طلایی غول پیکر باشد.

bhoy

در BHOY بیش از آنکه داستان عنصر مرکزی اثر باشد، از آن به‌عنوان بهانه‌ای برای فضاسازی و به تصویر کشیدن دنیای ذهنی خاص سازنده استفاده می‌شود

انیمیشن کوتاه BHOY داستانی پر شاخ و برگ و مفصل را روایت نمی‌کند؛ در باطن BHOY یکی دیگر از آثاری است که داستان مرد شدن یک پسر را روایت می‌کند و در زمینه‌ی داستان پردازی، پایش را آنچنان فراتر از این مسئله نمی‌گذارد. آنتونی سندرا، انیماتور و کارگردان اسپانیایی این اثر که بیشتر با نام مستعار Podenco شناخته می‌شود، بیش از آنکه بخواهد در BHOY داستان را به‌عنوان عنصر مرکزی قرار دهد، از آن به‌عنوان بهانه‌ای برای فضاسازی و به تصویر کشیدن دنیای خاصی که در ذهن دارد استفاده می‌کند و همین مسئله باعث می‌شود این انیمیشن کوتاه متفاوت‌ترین و تجربی‌ترین ساخته‌ی این کارگردان باشد. به‌طور خلاصه درباره‌ی داستان این انیمیشن باید گفت، BHOY ماجرای بالغ شدن اجباری یک نوجوان در دنیایی بی رحم است که یک نهنگ مدام بر فراز آن پرواز می‌کند.

دنیای خیالی جذاب BHOY، مهم‌ترین نکته درمورد این اثر است؛ با وجود اینکه از نظر سبک طراحی با اثری خاص مواجهیم و درون مایه‌ی داستانی اثر ماجرایی خارج از چارچوب زمان است، اما اگر محیط و دنیای عجیب و منحصر‌به‌فرد BHOY را از آن بگیریم، هرآنچه از آن باقی می‌ماند آنقدری کافی نیست که باعث شود بخواهیم این انیمیشن را در دسته‌ی آثار خاص و قابل‌توجه قرار دهیم؛ اگر بخواهیم از زاویه‌ای دیگر به تحلیل این مسئله بپردازیم، این حقیقت در رابطه با این انیمیشن صدق می‌کند که BHOY در باطن اثری ساده است و قصد دارد با هدفی مشخص مخاطب خود را صرفا به نمایشی منسجم و زیبا از تصویرسازی عجیب و منحصر‌به‌فرد دعوت کند، بی آنکه او را بیش از حد درگیر خود کند.

سندرا در خلق این اثر بسیار واضح از کمیک‌های کلاسیک الهام گرفته است

از نظر بصری ‌BHOY اثری سرکش و خاص است که نظیر آن را در بین آثار مدرن کمتر می‌بینید، چون کمتر پیش می‌آید در آب و هوای امروزه‌ی دنیای انیمیشن که پر است از آثار CGI چشم نواز مسحور کننده، اثری با چنین ظاهر قدیمی و از مد افتاده‌ای بخواهد فرصت عرض اندام پیدا کند. با وجود آنکه سبک طراحی این اثر کم و بیش بیننده را به یاد میان پرده‌های بازی‌های ویدیویی اواخر دهه‌ی ۹۰ و اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ میلادی می‌اندازد، اما منبع الهام اصلی BHOY، چه در طراحی و چه در فضاسازی، کمیک‌های کلاسیک مطرحی همچون Heavy Metal و el Totem است. آنتونی سندرا در این رابطه می‌گوید:

من از دوران جوانی عاشق کمیک‌ها بودم. کمیک مدیومی است که تمام علایق مرا در خود خلاصه کرده؛ از داستانسرایی و تصویرسازی گرفته، تا طراحی گرافیک. درست از همان روزهای اولی که بعد انیمیشن را به اساس فیلم سازی خود اضافه کردم، در نظر داشتم آثاری خلق کنم که از نظر زیبایی شناسی به دنیای رنگارنگ و فوق‌العاده‌ی کمیک‌ها نیز چنگی زده باشند. درست مثل بسیاری دیگر از ساخته‌های من، BHOY نیز حاصل آزمایش‌های مختلف من در طراحی مدل‌های سه‌بعدی بود. همه چیز از آشنایی من با نرم‌افزار Adobe Fuse شروع شد؛ نرم‌افزاری که طراحی شخصیت را برای افراد کم هوش و حافظه‌ای مثل من بسیار آسان می‌کند. در Adobe Fuse کافی است شما نرم‌افزار را باز کرده، سپس درست مثل یک بازی نقش آفرینی به انتخاب گزینه‌های مورد نظر خود برای بخش‌های مختلف بدن یا لباس شخصیت مورد نظرتان بپردازید. من نه‌تنها در طراحی و مدل سازی شخصیت‌های این اثر از گزینه‌های از پیش ساخته شده استفاده کردم، بلکه پویانمایی را نیز با روش موشن کپچر انجام دادم. از آن‌جا که بودجه‌ی ساخت این اثر برای ضبط قطعات موشن کپچر کافی نبود، وادار به استفاده از حرکات موجود در بایگانی موشن کپچر Mixamo شدم. این مسئله باعث شد درنهایت مجبور شوم نگارش داستان را به حرکات موجود محدود کنم و زیاد در این زمینه به بلند پروازی نپردازم.

bhoy

نه‌تنها در سبک خاص طراحی، بلکه در سایر عناصر این انیمیشن نیز می‌توان ردپای الهام از کمیک‌های کلاسیک را مشاهده کرد؛ شخصیت‌هایی با فیزیک بدنی برجسته، دنیای عجیب، استفاده از پالت سایه رنگ و محیطی پسا آخر الزمانی همه از عناصری هستند که باعث می‌شوند BHOY هرچه بیشتر به کمیک‌های قدیمی شباهت داشته باشد.

جلوه‌ی بصری BHOY حاصل ترکیب سبک دو بعدی همیشگی سندرا و نتایج آزمون و خطای وی در مدل سازی سه‌بعدی است

آنتونی سندرا پیش از پا گذاشتن به دنیای انیمیشن‌، آثار خود را به‌صورت لایو اکشن می‌ساخت. آزمون و خطای سندرا در ویدیوهای تبلیغاتی و موزیک‌ ویدیوهایی که می‌ساخت، باعث علاقه مندی وی به استفاده از انیمیشن‌‌های دو بعدی در آثارش شد. درنهایت، سندرا با ترکیب سبک همیشگی خودش با نتایج آزمایش‌های جدیدش در طراحی سه‌بعدی، بعد بصری مورد نظر خود در BHOY را به‌دست آورد. او پشت زمینه‌ها و محیط را با استفاده از Cinema 4D طراحی کرد، سپس مدل‌ها و حرکات آماده‌ای که انتخاب کرده بود را به After Effects برد و با افزودن چند لایه، حال و هوای قدیمی بیشتری به انیمیشن افزود. بعد از انجام این مراحل، سندرا با افزودن برخی جزئیات به اثر که با دست طراحی شده بودند، روح بیشتری در کار دمید و از حال و هوای تمام کامپیوتر آن کاست.

دانلود انیمیشن از آپارات

آنتونی سندرا همیشه به خاطر ضرب آهنگ بالا و جلوه‌ی بصری خاص و منحصر‌به‌فرد آثارش مورد توجه بینندگان و منتقدین قرار گرفته است. BHOY جز اولین آثار مستقل این کارگردان اسپانیایی است که قدم در راه ارائه‌ی یک روایت داستانی هر چند ساده می‌گذارد؛ با وجود اینکه این اثر از نظر داستان حرف خاصی برای زدن ندارد، اما کماکان قدمی رو به جلو برای سندرا محسوب می‌شود. باتوجه‌به نگاه متفاوت و سبک منحصر‌به‌فرد سندرا در تصویر سازی، امید می‌رود که در آینده شاهد پیشرفت هرچه بیشتر این کارگردان مستعد باشیم. نظرات خود را در رابطه با انیمیشن BHOY با ما در میان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده