نویسنده: علی ولی خانی
// یکشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۹

معرفی انیمیشن کوتاه Le Gouffre

انیمیشن کوتاه Le Gouffre به عنوان اولین ساخته‌ی استودیو Lightening Boy، اثری بسیار پخته و تاثیر‌گذار است که داستانی مهیج و در عین حال پر‌مغز را برای بیننده روایت می‌کند. با معرفی این انیمیشن با زومجی همراه باشید.

یکی از اشتباهات رایج و بزرگ عامه‌ی مردم در مورد آثار کوتاه و مخصوصا انیمیشن‌های کوتاه این است که فکر می‌کنند این دسته آثار با بودجه‌‌ی پایین ساخته می‌شوند و نیاز به زمان و کار آنچنانی ندارند. این ادعا شاید درمورد آثار قدیمی‌تر یا برخی‌ آثار خاص صدق کند، اما در حال حاضر که بازار رقابت انیمیشن‌ها داغ‌تر از همیشه است و کارگردانان درست مثل آثار بزرگ سینمایی قصد در برگرداندن نگاه تماشاگران و منتقدان به سوی خود دارند، پروسه‌ی ساخت انیمیشن‌ها، هر چند کوتاه، اگر کمتر نه، درست به اندازه آثار سینمایی بزرگ سنگین و نفس‌گیر است. مصداق این حرف را می‌توان در انیمیشن کوتاه Le Gouffre (شکاف عظیم) مشاهده کرد. این انیمیشن ده دقیقه‌ای که اولین ساخته‌ی سه انیمیشن‌ساز خوش آتیه‌ی کانادیی به نام‌های کارل بیچمن، توماس چرتین و دیوید فورست است، در طی دو سال و با بودجه‌ای بیست و پنج هزار دلاری ساخته شده است.

این انیمیشن زیبا از همان روزهای اول پخش توانست نظرهای زیادی را به سوی خود جلب کند و در بیش از ۶۰ جشنواره انتخاب و موفق به کسب ۹ جایزه‌ی بین المللی مختلف شود، اما چیز که بیش از همه‌ی این‌ها توانست باعث شهرت این انیمیشن شود، داستان جالب ساخت آن است. سه سازنده‌ی اصلی انیمیشن، یعنی بیچمن، چرتین و فورست، در سال ۲۰۰۹ در آموزشکده‌ی انیمیشن سازی با هم آشنا شدند و از همان موقع رویای تاسیس استودیوی مستقل خود و شروع به فعالیت در حرفه‌ی انیمیشن‌سازی را در ذهن داشتند. این سه دوست نهایتا در سال ۲۰۱۲ با یکدیگر استودیوی Lightening Boy را تاسیس کردند و در سال ۲۰۱۳ به لطف کمپین Kickstarter ساخت اولین اثر خود را آغاز کردند. نکته‌ی جالب و قابل تامل ماجرا اینجا است؛ این کمپین با وجود اینکه توسط سه جوان بی‌سابقه و گم نام آغاز شده بود، به سرعت توانست سفر تا صد را طی کند و در چشم بهم زدن کل بودجه ساخت این پروژه را فراهم کند. این تیم جوان که هم اکنون در حال کار روی پروژه‌ی جدید و بلند خود یعنی Shadow of the Dino Kings هستند، کماکان بخشی از بودجه‌ی خود را از طریق کمک‌های مردمی تامین می‌کنند.

Le Gouffre

در انیمیشن «شکاف عظیم» با ماجراجویی دو کاوشگر جوان رو‌به‌رو هستیم که در مسیر خود به مانعی بزرگ برخورد می‌کنند که در نگاه اول گذر از آن غیرممکن به نظر می‌رسد؛ این مانع دره‌ای بسیار بلند و عمیق است که در کنار دهکده‌ای واقع شده و از پلی که پیش از این روی آن بنا شده بود، چیزی جز چند تخته چوب در لبه‌ی آن چیزی باقی نمانده است. در اوج نا‌امیدی و ماتم این دو جوان ماجراجو، ناگهان ایده‌ای به ذهن یکی از آن‌ها خطور می‌کند و همین مسئله سر اغاز تلاش‌های خستگی‌ناپذیر آن‌ها برای عملی کردن نقشه‌ای می‌شود که مرحله‌ی اولش بنا کردن دوباره‌ی یک پل تنومند روی این دره است. مردم دهکده هر روز شاهد کار و تلاش و موفقیت‌های دو ماجراجو هستند، اما با رسیدن ساخت پل به مراحل نهایی، آزمون سخت و خطر اصلی نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود.

«شکاف عظیم» در کنار روایت جذاب و درگیر کننده‌ی خود از کشمکش دو ماجراجو با مانع عظیمی که سد راهشان شده، حرف‌های زیادی برای زدن دارد

«شکاف عظیم» در یک روایت داستانی به سبک سنتی که در آن نه خبری از دیالوگ است و نه پس زمینه‌ی داستانی، به صورت شمرده و متین شما را در موقعیتی که می‌خواهد قرار می‌دهد، سپس زمان خود را صرف فضاسازی می‌کند و در نهایت با پایان تاثیر‌گذارش شما را بر سر جایتان خشک می‌کند و این اثر چقدر هم در دست یابی به اهدافی که در سر می‌پروراند موفق است. داستان در نگاه اول ساده و معمولی به نظر می‌آید، اما با این وجود هرگز کسل‌کننده نمی‌شود و کنجکاوی درباره‌ی سرنوشت این دو دوست و نقش نهایی دختری که همیشه آن دو را زیر نظر دارد در ماجراجویی آن‌ها، شما را تا انتهای داستان به دنبال خود می‌کشد و درست در نقطه‌ی اوج این ساخته، با پایان تاثیرگذار و تلخ و شیرینش، تیر خلاص را به بیننده می‌زند.

انیمیشن Le Gouffre

«شکاف عظیم» در کنار روایت جذاب و درگیر کننده‌ی خود از کشمکش دو ماجراجو با مانع عظیمی که سد راهشان شده، حرف‌های زیادی برای زدن دارد. این انیمیشن نه از اینور بام افتاده که آنقدر به درگیر کننده بودن اهمیت بدهد که معنا و مفهوم را از دست بدهد و نه از آنور بام افتاده که آنقدر در پیچ و خم بیان پیام و معنا‌گرایی گیر کند که جذابیت خود را از دست بدهد و به اثری کسل‌کننده یا گنگ و نامفهوم تبدیل شود. این انیمیشن با به تصویر کشیدن رابطه‌ی زیبای دو جوان و تلاش‌های آن دو در کنار هم، قصد دارد مفاهیمی درباره‌ی دوستی و تلاش را به مخاطب برساند. در دست دیگر با نزدیک‌‌تر شدن داستان به انتها، به مفاهیمی همچون اهمیت هم‌بستگی در جامعه برای دست‌یابی به اهداف و آرمان‌ها و لزوم وجود روحیه ایثارگری و از خود گذشتگی برای هموار کردن مسیر‌های مشکل سد راه یا در مواردی ساده‌تر برای دمیدن روح در کالبد جامعه‌ای مضطرب و نگران، برمی‌خوریم.

حال و هوای بصری این اثر کمی تا قسمتی ما را یاد بازی‌های ویدیویی می‌اندازد

سبک طراحی انیمیشن «شکاف عظیم» که ترکیبی از طراحی سه‌بعدی و دو‌بعدی است، بی‌نهایت زیبا و چشم‌گیر جلوه می‌کند؛ از محیط وسیع پس زمینه گرفته که به رنگ‌ها و سایه‌ها فرصت خود نمایی می‌دهد تا شخصیت‌های انیمیشن که از فیزیک و حرکاتی باور‌پذیر و طبیعی برخوردارند. این انیمیشن به سبک Cel-Shaded رندر شده است؛ یعنی تصاویر سه‌بعدی به نحوه‌ای در آن رندر شده‌اند که صاف و دو‌بعدی به نظر می‌آیند. این سبک رندر کردن را بیشتر در بازی‌های ژاپنی که سعی دارند شبیه انیمه‌ها به نظر بیایند مثل سری‌های معروف Ni Nu Kuni ،Zelda‌ ،Ultimate Ninja Storm یا بازی‌های شرکت Telltale مشاهده کرده‌ایم و همین مسئله باعث می‌شود حال و هوای بصری این اثر کمی تا قسمتی ما را یاد بازی‌های ویدیویی بیاندازد که به نظر من با فضا و داستان ماجراجویانه‌ی این انیمیشن تناسب خوبی دارد. در سوی دیگر این اثر خوش‌ساخت، موسیقی زیبایی هم دارد که به لطف هنرنمایی برادران کولن، در ترکیب با صداگذاری هنرمندانه‌ی اثر، تاثیرگذاری صحنه‌های مختلف این انیمیشن را دو چندان می‌کند و نمی‌گذارد عدم وجود دیالوگ در این اثر لطمه‌ای به روایت داستان و بیان مفهوم بزند و به کل اصلا احساس شود.

«شکاف عظیم» را باید دید. نه فقط به خاطر داستان گیرا و سبک طراحی جذابش، بلکه به خاطر پایان فراموش نشدنی و تاثیرگذارش که خود به تنهایی حرف‌های زیادی برای گفتن به مخاطب دارد. این انیمیشن زیبا را در زیر تماشا یا دانلود کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دانلود انیمیشن از آپارات


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده