موشکافی صحنه به صحنه تریلر نهایی «بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت»
|
«خب، دیسی جون چرا اینو زودتر منتشر نکردی»؟! این اولین واکنشی بود که بعد از دیدن تریلر نهایی «بتمن علیه سوپرمن» داشتم و شرط میبندم که خیلی از شما هم اینطوری فکر میکنید. راستش را بخواهید با توجه به دومین تریلر فیلم که پیچ داستانی پردهی سوم را فاش کرد و تصاویر زیادی را به نمایش گذاشت دیگر میخواستم بدون تریلری بیشتر هرچه زودتر به زمان اکران فیلم برسیم و تمام. اما ظاهرا خودِ دیسی که از خرابکاریشان آگاه بوده، تصمیم گرفته تا حدود یک ماه مانده به شلیک فیلم بر پردهی سینماها، دل ناامیدشدگان را دوباره به دست بیاورد و نگرانیها را برطرف کند و از همین رو، بهترین تکهی تبلیغاتیاش را با آخرین تریلر فیلم رو میکند. اگرچه بهطور کامل نمیتوان تلخی چیزهایی که قبلا دیدهایم و میدانیم را فراموش کنیم، اما خدای من، این تریلر اینقدر امیدوارکننده و فوقالعاده است که دوباره هیجان طرفداران را شارژ میکند. چرا؟ چون اینبار تدوینگران به جای تمرکز روی طلوع لیگ عدالت و موجوداتِ جهشیافتهی کریپتونایتی، به آن چیزی میپردازنند که همهی ما بیشتر از هرچیزی برای دیدنش لحظهشماری میکنیم: بزنبزنِ بتمن و سوپرمن و تنشِ سوزان بین این دو ابرقهرمان مشهور. این درحالی است که کفهی ترازو بیشتر به سمت بتمن سنگینی میکند. بالاخره او یکجورهایی طرفداران سینهچاک بیشتری دارد و بیشتر همین طرفداران بتمن بودند که از تریلر پرهرجومرج قبلی دل خوشی نداشتند. در این تریلر درکنار تصاویری قدیمی، سرنخهای معمولِ جدید زیادی نیز یافت میشود. پس، بگذارید هرچه زودتر آنها را مرور کنیم:
تریلر با صحنهی طولانیای از بتمن در یکی از ماموریتهای فرعیاش شروع میشود (که احتمالا برای اولینبار در فیلم نیز به همین شکل با او آشنا میشویم). حقیقتش ما تاکنون به جز چند نمای سریع مقدار کمی از این نسخه از خفاش گاتهام را در حال مبارزه دیدهایم. بنابراین، این افتتاحیه خیلی چیزها برای گفتن دارد.
قبل از او اما بتوینگ را داریم که درحال پرواز بر فراز گاتهام است. از سر و روی این یکی مشخص است که این نسخه از بتوینگ نسبت به مال نولان خیلی به کمیکبوکها وفادارتر و سریعتر است و البته ظاهرِ خفاشوارتری هم دارد.
ما قبلا این شات که در آن بتوینگ درحال هدفگیری چیزی به نظر میرسید را دیده بودیم، اما دربارهی چیستی هدف مطمئن نبودیم. اما در این تریلر مشخص میشود که او درحال نزدیک شدن به کارگاهی قدیمی پُر از اراذل و اوباشِ مسلح است.
بله، آلفرد کنترل این پرنده را در دست دارد. جرمی آیرونز قبلا گفته بود که آلفرد او، فقط نصحیت نمیکند، بلکه دستی در اکشنها نیز دارد و این دقیقا چیزی است که ما اینجا میبینیم؛ او درحال کنترل سیستم بتوینگ و بررسی نمودارهای هدفگیری و کمک کردن به بتمن برای بهترین روش و مسیر برای ورود به کارگاه است.
... و او در اینجا کنترل بتوینگ را به صورت راهدور از بروس میگیرد. در این نما میتوان آبشار غار بتمن را در پسزمینه دید. و بعد با درآوردن دوتا جویاستیک از زیر میزش بروس را پیاده میکند. بالاخره وقتی بتمن سرش گرم ترکاندن مجرمان است، یکی باید وسائل نقلیهاش را پارک کند.
قبل از این تمام چیزهایی که از بتمن دیده بودیم، کتکخوردن از سوپرمن و علامتگذاری روی مجرمان بود. اما تازه در آغاز این تریلر است که او را در حال جستوخیز زدن و اجرای فوت و فنهایش میبینیم. او که خیالش از بتوینگ راحت است، به درون پنجرهی کارگاه فرود میآید و در کسری از ثانیه میتوان شکل شنلش که بهطرز عجیبی با کمیکها برابری میکند را تشخیص داد. اگرچه این صحنه در تریلرهای قبلی طوری تدوین شده بود که به نظر میرسد او در حال ملاقات با سوپرمن است، اما در اینجا میفهمیم که ماجرا فرق میکند.
بتمن اصولا عادت دارد دشمنانش را بهطرز بیسروصدایی از بالا به درون تاریکی بکشد، اما این یکی خیلی به بتمنِ کلهخر و بیاعصابی که از بازیهای سری «آرکام» میشناسیم، نزدیک است؛ کسی که ترجیح میدهد ضربات مشتهایش بر صورت نحیفِ دشمنانش را حس کند. این درحالی است که ما در اینجا با بتمنی سالخوردهتر طرف هستیم. پس شاید او دیگر حوصلهی مسخرهبازیهای مخفیکارانه را ندارد. در هر صورت، او در حرکتی کاملا متضاد با شخصیتش، از کف زمین بیرون میآید و دشمنانش را غافلگیر میکند.
چیزی که در ادامه میآید یک سکانس مبارزهی دیوانهوار است. نحوهی مبارزهی بن افلک طوری است که آدم را به سرعت یاد مبارزاتِ سری «آرکام» میاندازد. انگار که درحال نگاه کردن یک تریلر سینمایی از قسمت جدید بتمن استودیوی راکاستدی هستیم. یکی از چیزهایی که دربارهی سهگانهی نولان دوست نداشتم، مبارزات تن به تن کریستین بیل بود که هیچوقت حساس و سنگین احساس نمیشد. اما این بتمن در میداننبرد اوووف، عالی به نظر میرسد.
این بتمن با نیرویی غیرقابلتوقف دشمنانش را یکی یکی راهی در و دیوار کرده و خرد و خاک شیر میکند. این چابکترین و کشتیکجکارترین بتمنی است که تاکنون بر پردهی سینما دیدهایم و من واقعا برای دیدن نسخهی کامل این سکانس لحظهشماری میکنم.
اما هنوز تمام نشده. در پایانِ مبارزات بازیهای «آرکام» همیشه دوربین روی ضربهی نهایی بتمن به نفر آخر زوم میکند و اینجا نیز بتمن طوری مشتش را بر سر این آقا فرود میآورد که ایشان با کله در کف زمین فرو میروند! این بتمن نگران ضربهمغزی شدن و شکستن گردن کسی نیست. بتمن باید عصبانی باشد. بتمنی که عصبانی نباشد، بتمن نیست!
و دوباره مثل بتمن «آرکام»ها، بن افلک نیز در مبارزه از گجتهایش استفاده میکند. در این نما یکجور سلاح منحصربهفرد کمری را میبینیم که ممکن است بیهوشکنندهای-چیزی باشد. قبل از این شاهد یک انفجار سفید نیز هستیم که نشان میدهد او از نارنجکهای دودزایش هم استفاده خواهد کرد.
اما شاید باحالترین حرکتِ جدید او شنلِ زرهیاش است. چندتا از اوباش سعی میکنند او را از پشت با چاقو سوراخ کنند، اما تنها چیزی که گیرشان میآید جرقه است. بیایید امیدوار باشیم حداقل ایندفعه این لباسش برای چرخاندن گردنش بهینه شده باشد!
بروس بعد از مبارزه به آلفرد میگوید: «دارم به خاطر سن بالام کند میشم، آلفرد». و او جواب میدهد: «حتی تو هم اونقدر پیر شدی که جوون مرگ نمیشی...». با وجود بن افلک در این نقش، کاملا مشخص بود که با بتمن پیرتر و خستهتری طرف هستیم. اما این جملات نشان میدهد که او از محدودیتهایش آگاه است. آیا این تاسفخوردن به این معنی است که حوصلهی بروس از بتمنبودن سر رفته و انجام این خردهماموریتها ارضایش نمیکنند و به خاطر همین است که موی دماغِ سوپرمن میشود؟ آیا او فقط برای ثابت کردن اهمیت خودش به عنوان قهرمانی که در گذشته بوده، با مرد پولادین دست به یقه میشود؟ اگر این مسئله حقیقت داشته باشد، پس باید با بتمنی خاکستری طرف باشیم که احساساتش در انجام وظیفهاش تاثیر منفی میگذارند.
در این نما بروس میگوید: «اون قدرت کافی برای نابودی کامل بشریت رو داره. اگه حتی یه درصد احتمالش باشه که اون دشمنمونه، دیگه شکی باقی نمیمونه». خب، قبل از هرچیز بروس نشان میدهد که اصلا چیزی از کارکرد آمار و درصد حالیش نمیشود! اما جدا از شوخی، او در این جمله نشان میدهد که حاضر است یک تهدید احتمالی را از بین ببرد، تا اینکه منتظر عواقب مرگبارش بنشیند. بله، به نظر میرسد زک اسنایدر قصد دارد در فیلمش کمی هم سیاست دنیای واقعی و ماجرای «جنگ علیه ترور» را مورد بررسی قرار دهد!
و باز دوباره نمای طولانیتری از خرابیهایی که جنگ سوپرمن و ژنرال زاد سر متروپولیس آوردهاند را از زاویهی دید بروس میبینیم تا روی انگیزههای او برای این طرز فکرِ هشداردهندهاش تاکید شود.
بعد از بتوینگ، حالا نوبت بتموبیل است که در مرکز توجه قرار بگیرد. اگرچه قبلا چیزهای زیادی از این اتوموبیل دیدهایم، اما هنوز چیزهای جدیدی در این تریلر یافت میشود. اول از همه نمایی از اگزوزِ بتموبیل را داریم که در صورت دوربین منفجر میشود؛ نمایی که فریاد میزند باید در قالب سهبعدی دیده شود.
سپس ماشین را میبینیم که دیواری را بدون آخ گفتن خرد میکند. قبلا به نظر میرسید این نسخه از بتموبیل بیشتر سرعتی است تا قدرتی. اما شاید این نسخه به اندازهی تامبلرِ نولان تانکوار نباشد، اما به همان اندازهی قدرتمند و «تقریبا» ضدضربه است!
ما قبلا نصف شدن بتموبیل به دست سوپرمن و جملهی «بزرگترین مبارزهی گلادیاتوری تاریخ دنیا» که توسط لکس لوتر گفته میشود را بارها دیده و شنیدهایم، اما این تریلر شامل یکی-دوتا نکتهی جزیی دیگر نیز است. در این نما سوپرمن را میبینیم که بهطرز بیاحساسی به ماشینی که بهسمتش میآید زل زده است.
... و سپس به چهرهی بتمن کات میزنیم که او هم کاملا محو چشمانِ دشمنش شده است. آیا این چیزی است که به تصادفشان میانجامد؟ آیا این اولینباری است که این شخصیتهای اسطورهای از نزدیک با هم روبهرو میشوند؟ هرچه هست. ظاهرا بتموبیل کاملا ضدضربه نیست. چون به محض برخورد ماشین به ساقهای پولادین سوپرمن، بتموبیل مثل یک پراید دستهدومِ مدل ۸۵ پخش دیوار میشود!
بعد از نمای پاره کردن دربهای بتموبیل و صحنهی لکس و لوییس لین، در خط زمانی فیلم جلو میرویم و به جایی میرسیم که بتمنِ زرهپوش و سوپرمنِ عصبانی جدیجدی وارد مرحلهی کتککاری شدهاند. با توجه به خرابیهای اطرافشان کاملا مشخص است که آنها در وسط نبردشان هستند و سوپرمن هم کمکم دارد متوجه میشود که نمیتواند دشمنِ انسانیاش را به سادگی شکست دهد. از همین رو، به سمت او خیز برمیدارد و او را از زمین بلند میکند.
یادتان میآید ترکاندن در و دیوار و ساختمانها در «مرد پولادین» چقدر زود خستهکننده شد؟ خب، ظاهرا زک اسنایدر اصلا چنین حسی نداشته. چون در اینجا سوپرمن را میبینیم که بتمن را به درون دیوار ساختمان میکوبد و از سقف رد میکند. بیایید امیدوار باشیم این ساختمانها خالی از سکنه باشند. لازم نیست آدمهای بیشتری بهدست ناجیان بشر کشته شوند.
کلارک کنت دارد برای مهمانیای که در تریلر قبل دیدیم، خوشتیپ میکند و اصلا به عنوان یک خبرنگار معمولی فروتن و افتاده به نظر نمیرسد.
بروس وین هم کاور ماشینش را برای رفتن به مهمانی برمیدارد. سوالی که مطرح میشود، این است که چرا آلفرد رانندگی نمیکند؟ خدا میداند! شاید آلفرد میخواهد با استفاده از جویاستیکهایش از راه دور اربابش را برساند!
فیلم بتمن است و بدون چندتایی بترنگ نمیشود و در اینجا نیز بتمن را میبینیم که به محض شلیکِ یکی از اوباشی که آغاز تریلر دیده بودیم، او را خلع سلاح میکند. بله، شاید پیچ و مهرههای این بتمن به صدا کردن افتاده باشند، اما او هنوز مهارتهایش را فراموش نکرده است.
از زمانی که بتمن را در اولین تریلر با چیزی شبیه به یک تفنگ دیدیم، بحثهای زیادی در رابطه با این موضوع ایجاد شد که این فیلم چه برداشتی از قانون «تفنگ ممنوع» بتمن خواهد داشت. در دومین تریلر او را در حال استفاده از تفنگی علیه دومزدی دیدیم که مرگبار به نظر نمیرسید. اما قضیه در این نما فرق میکند؛ او قشنگ در اینجا به سمت سوپرمن شلیک میکند.
هرچند حتی زیر پا گذاشتن قانونش هم کمکی به بروس نمیکند. چون سوپرمن هرچیزی که شلیک شده را بهطرز تونی استارکواری روی هوا میگیرد. البته ما هنوز نمیدانیم آن چیزی که او گرفته، چیست. شاید با مواد منفجره یا گلولهی کریپتونایتی طرف هستیم؛ چیزی که سوپرمن از گرفتنش پشیمان میشود!
صحنهی آغازین تریلر آخرین باری نیست که بتوینگ را میبینیم. در این نما بتوینگ درجایی شبیه به همان ساختمان مجلس سنای متروپولیس ظاهر میشود. این بدین معنی است که شاید این بتمن است که جنگ را به خانهی کال-اِل میکشاند و به این ترتیب، این سوال مطرح میشود که این جنگ در کجا در خواهد گرفت؟ در تریلر قبلی به نظر میرسید که بتمن از بتسیگنال برای صدا کردن سوپرمن استفاده میکند، اما این نما نشان میدهد که او وارد قلمروی دشمن شده است.
در اواسط تریلر نماهای پرسرعتی داریم که بعضی از جدیدهایشان به چیزهای جالبی اشاره میکنند؛ مثلا با توجه به نورپردازی و حالوهوای این نما، به نظر میرسد که سوپرمن در حال مبارزه است. اما او بیشتر از اینکه عصبانی باشد، در فکر به نظر میرسد. آیا او میخواهد آرامش خودش را حفظ کند و با دشمنش بهطور منطقی برخورد کند؟
و سپس در این شات او را میبینیم که با سرعت وارد دید میشود و حسابی رنجیدهخاطر به نظر میرسد.
نه، لگد قبول نیست! بتمن پایش را برای یک لگد آهنین بالا میآورد، اما سوپرمن خیلی نرم و نازک جلوی آن را میگیرد...
... و او را به سمت دیوار شلیک میکند. بتمن شاید یک لباس ویژه به تن داشته باشد. اما او هنوز انسانی است که میتواند به راحتی تبدیل به بازیچهی دست سوپرمن شود. البته همهی اینها مقدمهای هستند برای نمای طلایی نهایی تریلر!
واندرومن بالاخره زبان باز میکند. بروس درحالی که پشت صدا و چهرهی «مرد مایهدار خوشگذارنش» مخفی شده به پرنسس دیانا میگوید: «من زنهای کمی مثل تو رو میشناسم».
ما در تریلرهای مختلف تصاویر معدودی از واندرومن دیده بودیم، اما هیچوقت نمیدانستیم صدای گل گدوت در قالب این پرنسس آمازونی چگونه خواهد بود. نتیجه؟ اگرچه برای نتیجهگیری زود است، اما صدا فعلا خوب است. او جواب میدهد: «اوه، فکر نکنم تا حالا با زنی مثل من آشنا شده باشی».
سوالی که در اینجا ایجاد میشود، این است که آیا بروس و پرنسس دیانا از هویت واقعی طرف مقابل اطلاع دارند و سعی میکنند بهطرز نامحسوسی به آن اشاره کنند و واکنش طرف مقابل را ببینند. یا این فقط یک گفتگوی معمولی مهمانیهاست.
البته که دیانا منظورش از متفاوتبودنش نسبت به دیگر زنهای زندگی بروس وین، فقط مهارت آشپزیاش نبوده! او واندرومن است و تریلر نیز درست بعد از این جمله، به پرش بلند واندرومن به دل مبارزه و آتش کات میزند که به احتمال زیاد مربوط به همان نبرد نهایی فیلم است. سوالی که مطرح میشود، این است که آیا واندرومن مثل برخی از نسخههای کمیکبوکهایش میتواند پرواز کند یا در ادامه به این قابلیت دست مییابد. اگر زک اسنایدر تصمیم به صلب کردن قدرت پرواز از او کند، قابلدرک است. چون اینطوری درحالی که سوپرمن به حساب دردسرهای آسمانی میرسد. واندرومن هم میتواند جایگزین او بر روی زمین باشد و بتمن هم نقش مغز متفکر گروه را بازی میکند و اینطوری شاهد لیگ عدالتی هستیم که همکاری در آن حرف اول را میزند و همه یک طرف کار را میگیرند.
لویس لین درحال دستوپا زدن در زیر آب است. نکتهی جالب این نما آن نورِ نارنجیرنگِ پشتسر لوییس است که امکان دارد مربوط به دومزدی باشد. در این صورت، ظاهرا لویس در اوج نبرد دیوانهوار پایانی فیلم گیر افتاده و باید توسط بقیه نجات داده شود.
به محض اینکه تریلر به اوجش نزدیک میشود، ما نماهایی از نبرد ابتدایی بتمن در آن کارگاه رهاشده را میبینیم. اینبار او بهشکل کلاسیکتری بر لبهی تیر آهن سقف نشسته و با توجه به جرقههایی از تفنگ تیراندازان پایین دیده میشود، او دارد با استفاده از گجتهای خلعسلاحکنندهاش تفنگهای آنها را از کار میاندازد و قربانیانش را به مبارزه با مشت و لگد دعوت میکند.
این اولین نگاه ما به افق گاتهام در دنیای گستردهی دیسی است. اینطور که از این تصویر به نظر میرسد ظاهرا با ترکیبی از واقعگرایی نولان و سیاهی و کثیفی گوتیکِ برتون طرف هستیم که نتیجه در اوج طبیعیبودن، برای خودش هیولایی است. همانطور که انتظار میرفت، از همینجا میتوان پیشبینی کرد که اسنایدر چگونه میخواهد این شهرهای همسایه را از هم جدا کند؛ گاتهام با آن ساختمانهای سیاهِ کهنه و نورهای زرد و دودهایش نسبت به متروپولیس شهر غیرمدرنتری است.
پوست ضدگلولهی سوپرمن قرار است امتحانهای طاقتفرسایی را در این فیلم پشت سر بگذارد. در این نما او مورد هدف رگبار بتوینگ قرار گرفته؛ گلولههایی که علاوهبر ناراحتی، او را به سمت عقب هل میدهند.
اگرچه به نظر میرسد این نما دنبالهی قبلی است، اما شاید اینطور نباشد. با اینکه با توجه به ترکشهایی که از بدون سوپرمن پخش میشوند، گفتش سخت است، اما به نظر میرسد او از دو زاویهی جداگانه مورد تیراندازی قرار گرفته. آیا بتمن، کمک دارد یا افراد دیگری سوپرمن را مورد تیراندازی قرار دادهاند؟
مادر کلارک کنت فقط در تریلر کمیککان فیلم حضور داشت. شاید به این دلیل که اکثر اتفاقات فیلم در گاتهام و متروپلیس جریان دارد و جایی برای اسمالویل نیست. به هرحال، ما نمایی از او داریم که او را شوکزده از دیدن رویدادی بیرون از قالب نشان میدهد. چه رویدادی؟
در فیلمی که ابرقهرمانان ساختمانها را نابود میکنند، ما چرا باید نمایی از شکسته شدن قوری قهوه داشته باشیم؟ خب، این نما میتواند سرنخ مهمی از جایی که مارتا کنت درحال کار کردن است بهمان بدهد. این یعنی هرچیزی که به شوکهشدن او انجامیده، در تلویزیون پخش میشود و او چندان از نزدیک درگیر رویدادهای فیلم نخواهد بود.
اینجا نسخهی متحرکِ معروفترین عکس فیلم که دو قهرمان عنوان را رخ به رخ نشان میدهد را داریم و این نشان میدهد که خوشبختانه این عکس فقط یک ترفند تبلیغاتی نیست و این دو در فیلم واقعا برای قدرتنمایی در چشمان (اگر لامپهای مهتابی کلاه بتمن را چشم حساب کنیم!) همدیگر خیره میشوند.
اما سوپرمن که ظاهرا از پرگوییهای بتمن خسته شده، با یک کف گرگی بروس را راهی باقالیها میکند و به او یادآور میشود که بهتر است هرچه زودتر به خانه برگردد و به خفاشهایش دانه بدهد!
نمای جدیدی از کابوس بروس وین را داریم که در آن دارکساید زمین را به یک برهوت داغ کامل تبدیل کرده و اگر قبل از این دارکساید فقط یک تئوری بود، حالا نشان اُمگای او بر روی زمین هویت کسی که این بلا را سر سیارهی زمین آورده را تایید میکند. اگرچه از این نماها به عنوان کابوس بروس از آزاد گذاشتنِ سوپرمن یاد میشود، اما از سویی دیگر، شاید این چشماندازی واقعی به آیندهای است که در آن لیگ عدالت تشکیل نشده است. شما را نمیدانم، اما دوست دارم این دارکساید در کارش موفق شود تا بتمن را در دنیایی آخرالزمانی ببینم!
حالا که حضور دومزدی تایید شده، یکی دیگر از شایعات پیرامون فیلم که فعلا روی هوا است، احتمال حضور آنتاگونیست دیگری به جمع کاراکترها است: بیزارو یا نسخهی شیطانی سوپرمن. خیلیها میترسیدند که نکند این شایعه هم در تریلر نهایی لو برود، اما از قرار معلوم تا زمان اکران فیلم خبری از غافلگیری دیگری نیست. چون در این شات سوپرمن خیلی عصبانیتر از چیزی که از کال-اِل انتظار داریم است. البته شاید بتمن زیادی روی اعصاب سوپرمن رفته و او هم فقط خیلی خیلی از کوره در رفته باشد و این نما معنای بیشتری نداشته باشد. هرچند، وقتی سوپرمن چشمان لیزریاش را کار انداخته باشد یعنی قضیه از کنترل خارج شده!
تاکنون طرفداران بتمن (از جمله خودم) در مبارزهاش علیه سوپرمن در این فیلم، الکی طرفدار او بودند. در تریلرهای فیلم ما همیشه بتمن را درحال ضدحالخوردن دیدهایم و قبل از نمای پایانی این تریلر نیز بتمن چندباری توسط سوپرمن به در و دیوار شوت میشود. اما هدف نهایی این تریلر این است که بهمان نشان دهد مبارزهی این دو قرار نیست اینقدر یکطرفه باشد. سوپرمن به یاد قدیم ندیمها مشتش را روانهی صورت بروس میکند، اما بازوی زرهی بتمن جلوی آن را میگیرد. بله، او واقعا ضربهی سوپرمن را بلاک میکند. برای خفنتر شدن این نما دوربین اول روی صورت جدی بتمن زوم میکند و بعد آن را با غافلگیری و ترسی که درچشمان کلارک موج میزند، دنبال میکند. آیا بتمن از آهنپارههای کریپتونایتی فضاپیمای ژنرال زاد این لباس را ساخته است؟ هرچه هست، مطمئنا مبارزهی برابر آنها خیلی به جذابترشدن بخشهای نبرد این دو کمک خواهد کرد.
تهیه شده در زومجی