نویسنده: افشین پیروزی
// سه شنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۱

لپ تاپ گیمینگ ROG Zephyrus G14 با پردازنده Ryzen 4000 معرفی شد

ایسوس در جریان CES 2020، لپ تاپ گیمینگ ROG Zephyrus G14 را معرفی کرد که از پردازنده گرافیکی Nvidia RTX استفاده می‌کند.

ایسوس در نمایشگاه CES 2020 از باریک‌ترین و سبک‌ترین لپ‌تاپ گیمینگ خود موسوم به ROG Zephyrus G14 رونمایی کرد. لپ‌تاپ جدید تایوانی‌ها مجهز به پردازنده‌ی گرافیکی Nvidia RTX و پردازنده‌ی مرکزی AMD 4000 است. Zephyrus G14 اولین لپ تاپ گیمینگ ۱۴ اینچی مجهز به RTX در جهان محسوب می‌شود. قابلیتی که امکان ارائه‌ی بالاترین جلوه‌های بصری و کارایی پردازشی را به آن می‌دهد.

شرکت تایوانی ایسوس در نمایشگاه لاس‌وگاس علاوه بر Zephyrus G14، مجموعه‌ای از لپ‌تاپ‌های گیمینگ مجهز به رایزن ۴۰۰۰ را معرفی می‌کند. دو مدل Zephyrus و دو مدل TUF Gaming در غرفه‌‌ی شرکت به نمایش گذاشته می‌شوند. ابتدا نگاهی به Zephyrus G14 خواهیم داشت که طبق ادعاها، اولین لپ‌تاپ گیمینگ ۱۴ اینچی جهان مجهز به پردازنده‌ی هفت نانومتری رایزن و فناوری GeForce RTX محسوب می‌شود. از قابلیت‌های اصلی این لپ‌تاپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابعاد کوچک با قدرت بالا: لپ‌تاپ جدید ایسوس تنها ۱۷/۹ میلی‌متر ضخامت و ۱/۹ کیلوگرم وزن دارد. بااین‌حال طراحی باریک و سبک آن باعث کاهش قدرت و کارایی نشده است.
  • شخصی‌سازی حرفه‌ای AniMie Matrix LED: یک بخش نورپردازی LED انتخابی بادقت تمام روی در لپ‌تاپ جانمایی شده است که امکان تنظیم برای نمایش جلوه‌های گرافیکی اختصاصی،‌انیمیشن و جلوه‌های دیگر را دارد.
  • جلوه‌های بصری عمیق در بازی: اولین لپ‌تاپ در این دسته که مجهز به قابلیت‌های گرافیکی RTX است و توانایی ارائه‌ی نرخ فریم بالا در بازی‌های مشهور را دارد.
  • رزولوشن و نرخ بازسازی بالا: نرخ بازسازی ۱۲۰ هرتز یا رزولوشن WQHD به کاربر امکان می‌دهد تا بهترین تصویر را برای تولید محتوا یا بازی در اختیار داشته باشد.
  • سرعت بالا: جدیدترین پردازنده‌ی موبایل AMD Ryzen 4000 با اولین پیکربرندی هشت هسته‌ای و ۱۶ رشته‌ی پردازشی X86 در جهان، به کاربر امکان می‌دهد تا سرعت را با بازدهی بالای مصرف انرژی، تجربه کند.

پردازنده گرافیکی Nvidia RTX

لپ‌تاپ ROG Zephyrus G14 قابلیت‌های سخت‌افزاری داخلی بسیار قوی دارد. پردازنده‌ی AMD Ryzen 7 4800HS با هشت هسته و ۱۶ رشته‌ی پردازشی در این لپ‌تاپ گیمینگ استفاده شده است که از هسته‌های هفت نانومتری مبتنی بر معماری Zen 2 بهره می‌‌برد. پردازنده‌ی مذکور،‌ نسخه‌ای بهینه‌سازی شده از Ryzen 7 4800H محسوب می‌شود که قدرت بالا را در لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای گیمینگ، همراه‌با مصرف پایین انرژی و درنتیجه تولید گرمای کمتر، ارائه می‌کند. پردازنده‌ی لپ‌تاپ جدید ایسوس با ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی رم DDR4 همراهی می‌شود که در کلاک ۳،۲۰۰ مگاهرتز فعالیت می‌کند. شرکت سازنده برای بخش ذخیره‌سازی نیز حافظه‌ی M.2 NVMe - PCIe 3.0 را با ظرفیت تا یک ترابایت، در نظر گرفته است.

نسل جدید ROG قابلیت‌های سخت‌افزاری بالا را در بدنه‌ای کوچک و سبک ارائه می‌کند

برای کارت گرافیک لپ‌تاپ  ROG Zephyrus G14 می‌توان حداکثر پیکربندی را با کارت Nvidia GeForce RTX 2060 با ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم GDDR6 انتخاب کرد. کارت مذکور، سرعت کلاک حداکثر ۱،۲۹۸ مگاهرتز را با مصرف برق ۶۵ وات به کاربر ارائه می‌کند که برای بهره‌مندی از همه‌ی قابلیت‌های لپ‌تاپ در نمایش تصاویر ۱۲۰ هرتزی HD یا ۶۰ هرتزی WQHD، مناسب خواهد بود. نمایشگر لپ‌تاپ از فناوری FreeSync پشتیبانی می‌کند که پنل IPS آن قابلیت پشتیبانی ۱۰۰ درصدی از sRGB را دارد. نسبت نمایشگر به بدنه در  ROG Zephyrus G14 نیز ۸۵ درصد بیان می‌شود.

ROG Zephyrus G14

قابلیت‌های حرفه‌ای پردازشی  ROG Zephyrus G14 در بدنه‌ای با ضخامت تنها ۱۷.۹ میلی‌متر و وزن ۱/۶ کیلوگرم قرار گرفته‌اند.  ROG Zephyrus G14 دارای ۲۰۹ فین هیت‌سینک است که مجموع سطح انتقال گرما را به ۶۸،۸۶۸ میلی‌‌متری مربع می‌رساند. هیت‌سینک‌ها به شبکه‌ای از لوله‌های انتقال گرما منتقل شده‌اند که حرارت را از پردازنده‌ی مرکزی، پردازنده‌ی گرافیکی و حافظه‌ی رم دور می‌کنند. شاسی لپ‌تاپ نیز از فن‌های جدید n-‌Blade بهره می‌برد که دارای ۸۱ پرّه هستند، اما حتی در حالت توربو همن تنها ۸۱ دسی‌بل صدا تولید می‌کنند.

از قابلیت‌های ورودی/خروجی لپ‌تاپ  ROG Zephyrus G14 می‌توان به دو پورت USB 3.2 Gen 2 Type-C اشاره کرد که یکی از آن‌ها مجهز به دیسپلی‌پورت و دیگری مجهز به قابلیت ارائه‌ی شارژ است. به‌علاوه دو پورت USB 3.2 Gen 1 Type-A نیز به‌همراه یک پورت HDMI 2.0b و یک پورت جک ۳/۵ میلی‌کتری صدا و قفل مشهور Kensington در این لپ‌تاپ وجود دارد. کیبورد مجهز به نورپردازی پس‌زمینه با فناوری Ergolift (ارتفاع نسبی به کیبورد برای بهبود ارگونومی) قابلیت دیگر لپ‌تاپ جدید ایسوس است.

ROG Zephyrus G14

طراحی بدنه‌ی لپ‌تاپ جدید گیمینگ ایسوس در نمای جلو بسیار درخشان به‌نظر می‌رسد. شرکت سازنده از ۱،۲۱۵ مینی LED در بدنه استفاده کرده است که می‌توان با انواع GIF انیمیشنی، گرافیک‌های متنوع و انیمیشن‌های اختصاصی فریم با فریم، حداکثر شخصی‌سازی را از آن استخراج کرد. به‌علاوه می‌توان LEDها را به‌نوعی برنامه‌ریزی کرد که نسبت به جلوه‌های صوتی واکنش داشته باشند و جلوه‌ی بصری جذابی را به دستگاه منتقل کنند.

از قابلیت‌های دیگر لپ‌تاپ  ROG Zephyrus G14 می‌توان به پشتیبانی از وای‌فای ۶ و بلوتوث ۵ و دواسپیکر ۲/۵ واتی مجهز به فناوری دالبی اتمس اشاره کرد. لپ‌تاپ مذکور با یک آداپتور شارژر ۱۸۰ واتی ارائه می‌شود، اما می‌توان آن را با یک آداپتور ۶۵ واتی Type-C نیز شارژ کرد که وزن کمتری دارد. ایسوس می‌گوید محصول جدید در دو رنگ به بازار عرضه خواهد شد: سفید Moonlight و خاکستری Eclipse. هنوز اطلاعاتی از قیمت و زمان عرضه‌ی لپ‌تاپ  ROG Zephyrus G14 در دست نیست.

ROG Zephyrus G14

ASUS ROG Zephyrus G15

ایسوس علاوه بر  ROG Zephyrus G14 از نسخه‌ای قدرتمندتر و مجهز به نمایشگر ۱۵ اینچی موسوم به  ROG Zephyrus G15 نیز رونمایی کرد که نرخ بازسازی ۲۴۰ هرتز را با فناوری AMD FreeSync به کاربر ارائه می‌کند. نسخه‌ای دیگر با نرخ بازسازی ۱۴۴ هرتز هم به بازار عرضه خواهد شد. البته هر دو نسخه، از رزولوشن 1080p HD بهره می‌برند. G15 مجهز به پردازنده‌ی AMD Ryzen 7 4800HS با هشت هسته و ۱۶ رشته‌ی پردازشی است که دو پیکربندی به بازار عرضه می‌شود. یکی از آن‌ها مجهز به کارت گرافیک GTX 1660 Ti 6GB و دیگری مجهز به RTX 2060 6GB خواهد بود. دیگر مشخصات سخت‌افزاری نسخه‌ی بزرگ‌تر، تفاوت زیادی با نسخه‌ی ۱۴ اینچی ندارد و همین موارد، نسخه‌ی ۱۴ اینچی را جذاب‌تر می‌کند.

از ویژگی‌های خاص  ROG Zephyrus G15 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی فوق باریک با قابلیت جابه‌جایی بالا: ضخامت ۱۹/۹ میلی‌متری با وزن ۲/۱ کیلوگرم، حمل لپ‌تاپ جدید ایسوس را راحت می‌کند. به‌علاوه پشتیبانی از  شارژ USB-C و اتصال وای‌فای ۶، آن را به گزینه‌ای انعطاف‌پذیر برای کار در همه‌ی محیط‌ها تبدیل می‌کند.
  • سرعت بالا در همه‌ی بخش‌ها: پردازنده‌ی هشت هسته‌ی AMD Ryzen 7 با ۱۶ رشته‌ی پردازشی، انواع کاربردهای چندوظیفه‌ای و تولید محتوا را با لپ‌تاپ جدید ایسوس ممکن می‌کند.
  • گرافیک نرم و روان: ایسوس با استفاده از پردازنده‌ی گرافیکی GeForce RTX 2060 و ترکیب آن با ROG Boost تا ۱،۲۹۸ مگاهرتز و مصرف برق ۶۵ وات، تجربه‌ای عالی از بازی را به کاربر ارائه می‌کند.
  • نمایشگر خیره‌کننده: نمایشگر با دقت رنگ بالا و دارای تأییدیه‌ی PANTONE که توانایی ارائه‌ی تصویر با نرخ بازسازی ۲۴۰ هرتز را با نرخ پاسخ سه میلی‌ثانیه دارد، در ترکیب با فناوری AMD FreeSync، تجربه‌ی بصری عالی را به کاربر منتقل می‌کند.

ROG Zephyrus G14

طراحی G15 نیز مانند برادر کوچک‌تر با هدف افزایش جذابیت تجربه‌ی بازی انجام شده است. طراحی فلزی دورنگ در جلو به‌همراه لوگوی جذاب ROG، لپ‌تاپ جدید ایسوس را به محصولی زیبا تبدیا می‌کند. همان‌طور که گفته شد نسخه‌ی ۱۵ اینچی نیز با ضخامت ۱۹/۹ میلی‌متر و وزن ۲/۱ کیلوگرم، در دسته‌ی باریک و سبک قرار می‌گیرد.

لپ‌تاپ‌های گیمینگ ASUS TUF

ایسوس در خانواده‌ی لپ‌تاپ‌های گیمینگ TUF نیز محصولات جدیدی را در CES امسال رونمایی کرد که از پردازنده‌های Ryzen 4000 و نسل دهم پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کنند. مدل A15 با نمایشگر ۱۵/۶ اینچی و مدل A17 با نمایشگر ۱۷/۳ اینچی، از پردازنده‌ جدید AMD بهره می‌برند، درحالیکه مدل‌های F15 و F17 با همان ابعاد نمایشگر، مجهز به پردازنده‌های نسل دهمی کور از شرکت اینتل هستند. ایسوس اطلاعات جزئی از پیکربرندی‌های متنوع لپ‌تاپ‌ها با انواع پردازنده منتشر نکرد، اما به‌هرحال پیش‌بینی می‌شود پردازنده‌هایی متمرکز بر کارایی گیمینگ در این نسخه‌ها استفاده شود. از قابلیت‌های کلیدی اعضای جدید خانواده‌ی گیمینگ TUF می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • پردازنده‌های نسل جدید برای کارایی حداکثری: لپ‌تاپ‌های جدیدی TUF از جدیدترین پردازنده‌های Ryzen 4000 یا نسل دهم اینتل بهره می‌برند.
  • استفاده از ترکیب GeForce و FreeSync برای نمایشگرهایی با نرخ بازسازی بالا: استفاده از GeForce RTX 2060 و ترکیب آن با فناوری FreeSync، تجربه‌ی بازی با نرخ بازسازی بالای ۱۴۴ هرتز را برای کاربر فراهم می‌کند.
  • طراحی بهینه برای جابه‌جایی بهتر و دوام بیشتر: لپ‌تاپ‌های TUF مجهز به باتری‌های بزرگ‌تر، شاسی کوچک‌تر و دوام با استاندارد‌های نظامی هستند.

ROG Zephyrus G14

تمامی لپ‌تاپ‌های دسته‌ی TUF مجهز به پنل 1080p IPS oخواهند بود که از فناوری FreeSync پشتیبانی کرده و نرخ ۱۴۴ هرتز را در نمونه‌های ۱۵/۶ اینچی و ۱۲۰ هرتز را در نمونه‌های ۱۷/۳ اینچی ارائه می‌کند. هر دو مدل از حافظه‌ی ذخیره‌سازی تا یک ترابایت بهره می‌برند و ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی رم GDDR4 با سرعت کلاک ۳،۲۰۰ مگاهرتز برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. کارت‌های گرافیک انواع نسخه‌ها نیز تا ۶ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 را به کاربر ارائه می‌کنند (RTX 2060 GTX 1660 Ti, GTX 1660 و RX 5600 XT). لپ‌تاپ‌های TUF در دو رنگ خاکستری Fortress و مشکی Bonfire به بازار عرضه خواهند شد. این خانواده برخلاف خانواده‌‌ی ROG به‌جای وای‌فای ۶ از وای‌فای ۵ به‌همراه بلوتوث ۵ پشتیبانی می‌کند و تعداد کمتری پورت USB 3.2 Gen 2 دارد. اطلاعات تکمیلی درباره‌ی خانواده‌ی TUF نیز به‌زودی منتشر می‌شود.


منبع زومیت
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده