نویسنده: افشین پیروزی
// جمعه, ۲۱ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۵

مدیرعامل انویدیا عملکرد کارت گرافیک رادئون VII را ناامید کننده می‌داند

جنسن هوانگ در مصاحبه‌ای اعلام کرد که کارت گرافیک پرچمدار جدید AMD یعنی رادئون VII عملکردی ناامید کننده دارد. 

جنسن هوانگ، مدیرعامل کنونی انویدیا، در جریان برگزاری نمایشگاه CES 2019 در یک رویداد پرسش و پاسخ شرکت کرد و به سوالات متعددی جواب داد. در این رویداد که ساعاتی پیش و به‌دنبال رونمایی کارت گرافیک رادئون ۷ توسط لیزا سو (مدیرعامل AMD) صورت گرفت، اظهارنظرهای جالبی مطرح شد.

ظاهرا مدیرعامل انویدیا به‌هیچ‌وجه تحت‌تاثیر قدرت پردازنده‌ی گرافیکی جدید ای‌ام‌دی قرار نگرفته است. وی در پاسخ به سوالی در مورد کارت گرافیک جدید AMD با ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی HBM2، یک ترابایت پهنای باند و لیتوگرافی ۷ نانومتری، چنینی پاسخی داد:

عملکرد این کارت، به‌نوعی ناامیدکننده بود.

هوانگ در این زمینه می‌گوید که عملکرد کارت گرافیک رادئون VII ای‌ام‌دی در مقایسه با عملکردی که کارت GeForce RTX 2060 انویدیا (که اخیرا معرفی شده) ارائه می‌دهد، ضعیف‌تر به‌شمار می‌آید. وی خاطرنشان کرد که ۴۰ لپ‌تاپ گیمینگ قرار است طی سال جاری میلادی با کارت‌های گرافیک 2060، 2080 و Max-Q روانه‌ی بازار شوند.

مدیرعامل Nvidia ضمن اشاره به رونمایی AMD از کارت‌های جدید، می‌گوید که کارت گرافیک رادئون ۷ از فناوری مهمی نظیر پرتویابی آنی (Real-Time Ray Tracing) یا ویژگی DLSS (که باعث افزایش نرخ فریم می‌شود) پشتیبانی نمی‌کند. وی به شوخی در این رابطه می‌گوید: «به‌نظرم آن‌ها صبح همین امروز به‌فکرش افتاده‌اند».

انویدیا / Nvidia

هوانگ هم‌چنین در مقایسه‌ی RTX 2080 با رادئون VII اعلام کرد که پرچم‌دار این شرکت در حال حاضر توسط تمام برند‌های مطرح حوزه‌ی کارت گرافیک به فروش می‌رسد؛ در حالی که سرنوشت رادئون ۷ در این زمینه نامعلوم است.

کارت گرافیک جدید RTX 2060 انویدیا به‌زودی با قیمت ۳۵۰ دلار عرضه خواهد شد، این درحالی است که تاریخ عرضه‌ی رادئون ۷ ای‌ام‌دی با قیمت ۷۰۰ دلار برای هفتم فوریه ۲۰۱۹ (۱۸ بهمن ۱۳۹۷) تعیین شده است. از طرفی، انویدیا کارت‌های گرافیک RTX 2080 Ti ،RTX 2080 و RTX 2070 را به‌ترتیب با قیمت‌های ۸۰۰، ۱۲۰۰ و ۷۰۰ دلار به‌فروش می‌رساند.

هوانگ در پاسخ به این سوال که «آیا وی به‌دلیل تعداد کم بازی‌هایی که از فناوری‌های جدید کارت‌های انویدیا نظیر پرتویابی آنی و DLSS پشتیبانی می‌کنند، ناامیدشده است یا خیر»، گفت:

تمامی نسل‌های جدید، کار خود را از صفر آغاز می‌کنند. به‌مرور زمان، پشتیبانی بیشتری از پرتویابی آنی و DLSS به‌عمل خواهد آمد.

لیزا سو، مدیرعامل AMD طی مصاحبه‌ای در پاسخ به صحبت‌های مدیرعامل انویدیا گفت:

ما در رابطه با رادئون ۷ بسیار هیجان‌زده هستیم. رقیب ما هنوز عملکرد این پردازنده را مشاهده نکرده و پیشنهاد می‌کنم تا زمان عرضه‌ی آن به بازار منتظر بماند.

انویدیا در جریان کنفرانس خود در CES 2019، از پشتیبانی کارت‌های گرافیک این شرکت از مانیتور‌هایی مجهز به فناوری Freesync شرکت رقیب خود خبر داد. هوانگ در این خصوص و در جواب سوال که آیا در برابر رقیب خود شکست خورده‌اند گفت: «فناوری Freesync به خوبی کار نمی‌کند. ما هیچ وقت در این زمینه به رقابت نپرداختیم. همانطور که می‌دانید ما فناوری همگام‌سازی را ایجاد کردیم. بسیاری از مانیتور‌های Freesync با کارت‌های گرافیک AMD به خوبی کار نمی‌کنند». به گفته‌ی انویدیا، ۴۰۰ مانیتور Freesync وجود دارند که این شرکت در حال تست همه‌ی آن‌ها برای سازگاری با G-Sync و کارت‌های گرافیک این شرکت است. اما در حال حاضر تنها ۱۲ عدد از آن‌ها به سازگاری مناسبی رسیده‌اند.


منبع زومیت
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده