// دوشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۱

کارت گرافیک‌های سری RTX انویدیا به زودی برای لپ‌تاپ‌ها هم عرضه می‌شوند

کارت گرافیک‌های سری RTX کمپانی انویدیا با بهره‌ گیری از تکنولوژی Ray Tracing قرار است به‌زودی برای لپ‌تاپ نیز عرضه شوند.

تابستان سال جاری بودی که کمپانی Nvidia از سری جدید کارت‌های گرافیکی خود یعنی RTX برای کامپیوترهای دسکتاپ رونمایی کرد و به مرور کارت‌های گرافیک RTX 2070، RTX 2080 و RTX 2080 Ti با برندهای مختلف روانه‌ی بازار شدند که همگی از تکنولوژی فوق‌العاده‌ای به‌نام Ray Tracing بهره‌مند هستند و می‌تونند قابلیت‌های بازی‌هایی مانند Battlefield V را که از این سیستم بهره می‌گیرند فعال کند. حال و طبق اعلام خود کمپانی انویدیا در کنفرانس CES 2019، قرار است به‌زودی این کارت‌های گرافیک قوی را برای لپ‌تاپ نیز به بازار عرضه کنند. این کارت‌ها نیز درست مانند سری‌های قبلی یعنی GTX 1000 قرار است برای بیش از ۴۰ مدل لپ‌تاپ عرضه شوند.

کمپانی انویدیا ادعا کرده که تمامی این‌ کارت‌ها که شامل مدل‌های RTX 2080 الی RTX 2060 هستند، برای لپ‌تاپ‌ها عرضه می‌شوند و به راحتی می‌توانند بازی‌هایی را که با تکنولوژی Ray Tracing ساخته شده‌اند را به راحتی و با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کنند. مدیر اجرایی ارشد این کمپانی ادعا کرده که این لپ‌تاپ‌ها با بهره‌گیری از این سری از کارت‌های گرافیکی می‌توانند بازدهی و کارایی دو برابر کنسول پلی استیشن 4 پرو داشته باشند. وی همچنین اعلام کرد که درحالی که نسخه‌های دسکتاپ این گرافیک‌ها نسبت به سری‌های پیشین نیاز به برق مصرفی بیشتر و پاور قوی‌تری هستند، اما این محدودیت در نسخه‌های لپ‌تاپی تنها به افزایش سطحی دما محدود می‌شود و شما شاهد افزایش نه چندان زیاد دما خواهید بود. البته هنوز مشخص نیست که انویدیا چگونه برق اضافی مورد نیاز این گرافیک‌ها را قرار است روی نسخه‌های تامین کند؛ خصوصا برای بازی‌هایی که از تکنولوژی Ray Tracing بهره می‌گیرند.

انویدیا

احتمالا آن‌ها قصد دارند از تکنولوژی Max-Q استفاده کرده تا بتوانند مصرف کارت‌ها را کاهش داده و آن‌ها را در لپ‌تاپ‌های باریک، سبک و کم‌صدا جا کنند. این بدان معنی‌ست که تمامی تولید کنندگان این لپ‌تاپ‌ها باید در سخت مدل‌های خود همکاری نزدیکی با Nvidia داشته باشند تا بتوانند لپ‌تاپ‌ها را از نظر ظاهر و شرایط مناسب تعبیه این دسته از گرافیک‌ها کنند. البته قطعا نباید این انتظار را داشت که قدرت و بازدهی این نسخه از گرافیک‌ها با برادران بزرگ خودشان یعنی نسخه‌های دسکتاپ برابر باشند. اما به گفته‌ی انویدیا، اگر بخواهید مقایسه‌ای بین نسخه‌ی لپ‌تاپی گرافیک RTX 2080 و GTX 1080 که هردو از تکنولوژی Max-Q بهره می‌برند انجام دهید، شاهد افزایش ۲۰ درصدی کارایی و افزایش ۴۰ درصدی اثربخشی در گرافیک سری جدید خواهید بود. این به معنی افزایش طول عمر و میزان دوام باطری نیز خواهد بود.

انویدیا همچنین اضافه کرد که با استفاده از تکنولوژی Max-Q برای اجرای بازی‌های قدیمی‌تر، کارت‌های RTX 2070 و RTX 2060 در مقایسه با کارت‌های مشابه خود در سری قبلی یعنی GTX 1070 و GTX 1060 می‌توانند به ترتیب ۲۰ و ۵۰ درصد کارایی بیشتری را برای بازیکن به ارمغان بیاورند. یک ویژگی دیگر کارت‌های سری جدید انویدیا این است که با فعال‌سازی تکنولوژی جدیدی به‌نام DLSS که مخفف Deep Learning Super Sampling است، می‌توانند باعث افزایش کیفیت و رزولوشن بازی شده، بدون آن‌که روی عملکرد آن تاثیر منفی بگذارند. به گفته‌ی انویدیا، قرار است کمپانی‌ الکترونیک آرتز و استودیو بایوویر، از این تکنولوژی برای توسعه‌ و ساخت بازی Anthem بهره ببرند. همچنین و علاوه بر این‌که تمامی توسعه‌ دهندگان بازی می‌توانند از امکانات و قدرت این کارت‌ها به نفع خود بهره ببرند، لپ‌تاپ‌هایی که مجهز به این سری از کارت‌های گرافیک هستند می‌توانند با بهره‌گیری از تکنولوژی G-Sync انویدیا، نرخ رفرش کردن نمایشگر را بصورت خودکار بالا و پایین برده تا بتوانند با نرخ رندر کارت گرافیک هماهنگ شده و باعث کاهش اثرات منفی مانند Screen Tearing شوند.

انویدیا

اولین سری از لپ‌تاپ‌های مجهز به کارت‌های سری RTX قرار است در تاریخ ۹ بهمن ماه (۲۹ ماه ژانویه) روانه‌ی بازار شوند. این لپ‌تاپ‌ها را کمپانی‌هایی مانند ایسر، ایسوس، دل، اچ پی، گیگابایت، لنوو، ام اس آی، ریزر و سامسونگ تولید می‌کنند. انویدیا هدیه‌ای نیز برای کسانی که یکی از این لپ‌تاپ‌ها را سفارش دهند در نظر گرفته است. به این شکل که برای کسانی که لپ‌تاپ‌های مجهز به RTX 2080 را خریداری می‌کنند، یک باندل شامل بازی Battlefield V و بازی Anthem در نظر گرفته و برای کسانی که لپ‌تاپ‌های مجهز به RTX 2070 و RTX 2060 را خریداری می‌کنند، یکی از این دو بازی را به انتخاب شخص در نظر گرفته است.


منبع TheVerge
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده