نویسنده: رضا اسکندری
// پنجشنبه, ۵ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۵۹

بیوگرافی مهتاب کرامتی

در این مقاله به معرفی زندگی و کارنامه‌ی هنری مهتاب کرامتی، بازیگر و تهیه‌کننده ایرانی می‌پردازیم. با زومجی همراه باشید.

در این مطلب، به بیوگرافی مهتاب کرامتی خواهیم پرداخت؛ بازیگر و تهیه‌کننده‌ی ایرانی که یکی از فعال‌ترین بازیگر‌های سینمای ایران به‌شمار می‌رود. مهتاب کرامتی متولد ۲۵ مهرماه سال ۱۳۴۹ در شهر ملایر است، او تحصیلات خود را در رشته‌ی میکروبیولوژی آغاز و مدرک کارشناسی این رشته را از دانشگاه آزاد اسلامی دریافت کرد. مهتاب کرامتی سفیر حسن نیت و سفیر صلح یونیسف در ایران است. مادر او استاد دانشگاه و دانش آموخته‌ی صنایع غذایی و خواهر بزرگ‌تر او دکتر داروساز است (او یک خواهر کوچک‌تر از خود هم دارد). او از دوران کودکی به حرفه‌ی بازیگری علاقه‌ی زیادی داشت. به‌گونه‌ای که به‌همراه خواهر بزرگ‌تر خود، در منزل به تمرین و بازی هنرپیشگی می‌پرداختند. بیشتر نمایش‌هایی که بازی می‌کردند براساس کتاب‌هایی بود که مطالعه کرده بودند. بنا به‌گفته‌ی خود مهتاب کرامتی، یکی از جالب‌ترین کارهایی که انجام می‌دادند این بود که هر بار یک نمایش را دو بار اجرا و شخصیت‌های نمایش را با هم جابه‌جا می‌کردند تا هردوی آن‌ها بتوانند بازی هر دو نقش را تجربه کنند.

مهتاب کرامتی

نقش آفرینی مهتاب کرامتی در مردان آنجلس

آغاز حرفه‌ی بازیگری

وی در سال ۱۳۷۵ در کلاس‌های آزاد بازیگری امین تارخ شرکت کرد و در سال ۱۳۷۶ به‌عنوان اولین فعالیت رسمی خود در سینما تلویزیون، در فیلم «مردان آنجلس» به ایفای نقش پرداخت. ساخته‌ی فرج الله سلحشور، روایتگر اصحاب کهف و خواب ۳۰۰ ساله‌ی آن‌ها در غار و مشقت‌هایی که در راه یکتا پرستی با آن رو‌به‌رو می‌شوند، است. مهتاب کرامتی با بازی بسیار خوب خود در این سریال توانست توجه‌ بسیاری از اهالی سینما را به خود جلب کند.

او درباره‌ی شرکت در کلاس‌‌های بازیگری و مخالفت خانواده‌ی خود می‌گوید:

آن زمان که ما می‌خواستیم به کلاس بازیگری برویم باید با خانواده‌های خود می‌جنگیدیم تا به ما اجازه رفتن به این دوره‌ها را بدهند. خانواده‌ی خود من به هیچ عنوان راضی نبود که من بازیگر شوم. نگاه خانواده‌ها به سینما طور دیگری بود. در حال حاضر علاوه‌بر تغییر نوع نگرش، تعداد کلاس‌های بازیگری هم زیاد شده و مقوله‌ی بازیگری راحت‌تر و بیشتر در دسترس است. در آن دوره ما باید تست‌های زیادی می‌دادیم و هر کسی را هم برای انجام دادن تست‌های بازیگری قبول نمی‌کردند. از زمانی‌که به یاد دارم کار کرده ام؛ وقتی دانشجو بودم، تدریس خصوصی می کردم، در آزمایشگاه دانشگاه نیز مشغول به کار بودم. همیشه یاد گرفتم که باید کار کنم.

مهتاب کرامتی

مهتاب کرامتی در مومیایی۳

ورود به سینما و بهترین فیلم های مهتاب کرامتی

بعد از شهرت فراوان او در سریال مردان آنجلس، بلافاصله برای بازی در فیلم «مردی از جنس بلور» انتخاب شد و  در سال ۱۳۷۷ برای اولین‌بار در یک فیلم سینمایی بازی کرد. فیلم مردی از جنس بلور ساخته‌ی سعید سهیلی و با ایفای نقش ابوالفضل پورعرب، داستان یک فرمانده‌ی جانباز جنگ را روایت می‌کند که وارد ماجرایی پیچیده می‌شود. مهتاب کرامتی بعد از موفقیت بسیار زیاد در اولین تجربه‌ی کاری خود، در اولین اثر سینمایی خود هم بسیار خوش درخشید و بازی زیبای او تحسین اهالی سینما را به خود اختصاص داد.

مهتاب کرامتی

فیلم مرد بارانی با حضور مهتاب کرامتی

مهتاب کرامتی پس از ورود موفق به سینما‌ی ایران در فیلم‌های «مومیایی ۳» و «مرد بارانی» به ایفای نقش پرداخت. در مومیایی ۳، به کارگردانی محمد رضا هنرمند، با پرویز پرستویی هم‌بازی شد و در مرد بارانی، به کارگردانی ابولحسن داوودی، درکنار فرامرز قریبیان به ایفای نقش پرداخت. او پس از بازی خوب در آن دو اثر، نقش کوتاهی را در فیلم «مریم مقدس» برعهده گرفت. مریم مقدس، ساخته‌ی شهریار بحرانی، زندگی حضرت مریم را روایت می‌کند. او در این فیلم نقش یک مادر را بازی می‌کند که کودک مریض خود توسط هیچ دارویی بهبود پیدا نمیکند‌؛ او برای کمک نزد حضرت مریم می‌رود و ایشان برای شفای کودک بیمار دعا می‌کند و به اذن خداوند، کودک بیمار بهبود پیدا می‌کند. فیلم مریم مقدس پس از اکران در سینما، در قالب یک سریال تلویزیونی بارها از شبکه‌های تلویزیونی روی آنتن رفت؛ در این فیلم شبنم قلی‌خانی نقش حضرت مریم و مادر حضرت مسیح را بازی می‌کند.

مهتاب کرامتی

مهتاب کرامتی در خاک سرخ

بعد از اثر موفق مریم مقدس، خانوم کرامتی با دیگر در یک سریال به ایفای نقش پرداخت؛‌ او در سریال «خاک سرخ»، به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا (اولین تجربه‌ی تلویزیونی این کارگردان)، نقش یک زن جنوبی را بازی می‌کند که به‌دنبال دختر گمشده‌ی خود می‌گردد. خیلی از اهالی سینما، از ایفای نقش او در این سریال به‌عنوان بهترین بازی او در سینما تلویزیون یاد می‌کنند. مهتاب کرامتی پس از دو سال، بازهم با پرویز پرستویی هم‌بازی شد که سریال بسیار زیبای خاک سرخ، حاصل هم‌کاری این دو بازیگر بسیار توانا است.

مهتاب کرامتی برای بازی در فیلم «بیست»، موفق شد جایزه‌ی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را در بیست و هفتمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر کسب کند

مهتاب کرامتی در فاصله‌ی سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵ در فیلم‌های نه‌چندان موفق «ملاقات با طوطی»، «شاه خاموش»، «هشت پا» و «رستگاری در بیست و هشت دقیقه» به ایفای نقش پرداخت. سال ۱۳۸۵، یکی از پرکارترین سال‌های این بازیگر موفق ایرانی محسوب می‌شود. او در این سال در سه فیلم «پاداش سکوت»، «حس پنهان» و «آدم» بازی کرد و سال بسیار پر کاری را پشت سر گذاشت. سپس در سال ۱۳۸۶ در فیلم‌های «آتش سبز» و «زن‌ها فرشته‌اند» حضور پیدا کرد و با بازی بسیار خوب خود توانست باعث موفقیت چشمگیر این دو اثر شود. او در سال ۱۳۸۷ پرکارترین سال حرفه‌ایی خود را پشت سر گذاشت. خانوم کرامتی در آن سال در چهار فیلم «دوزخ، بهشت، برزخ»، «تردید»، «بیست» و «شبانه» ایفای نقش کرد و در پایان آن سال در بیست و هفتمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر، عنوان پرکارترین بازیگر زن ایرانی را به خود اختصاص داد و همچنین برای بازی در فیلم بیست موفق شد جایزه‌ی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را در آن جشنواره کسب کند.

مهتاب کرامتی

مهتاب کرامتی در عصر یخبندان

مهتاب کرامتی در سال ۱۳۹۳، با بازی بسیار خوب خود در فیلم «عصر یخبندان»، نامزد کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره‌ی فیلم فجر شد. داستان فیلم درباره‌ی یک زوج به نام‌های منیره و بابک است که رابطه‌‌ی بین آن‌ها در گذر زمان رو به سردی رفته است و مشکلات زیادی در زندگی مشترک خود دارند. این فیلم بسیاری از مشکلات زوج‌های ایرانی را به خوبی به تصویر می‌کشد و یکی از دلایل موفقیت آن بازی زیبای مهتاب کرامتی در آن است. مهتاب کرامتی در آن سال با ایفای نقش در سه فیلم دیگر، یکی از سال‌های پرمشغله‌ی خود را سپری کرد. علاوه‌بر عصر یخبندان، او در فیلم‌های «جامه‌داران»، «ارغوان» و «مزار شریف» بازی کرد و برای دومین بار عنوان پرکارترین بازیگر سال را به خود اختصاص داد. بازی وی در فیلم مزار شریف، یکی از درخشان‌ترین بازی‌های او در کارنامه‌ی بازیگری‌اش محصوب می‌شود. داستان فیلم درباره‌ی کشتار دیپلمات‌های ایرانی در سال ۱۳۷۷، توسط طالبان در مزار شریف افغانستان است که با بازی مهتاب کرامتی به‌همراه حسین یاری و مسعود رایگان، یک اثر به‌یادماندنی به‌شمار می‌رود.

مقاله‌ی مرتبط:

مهتاب کرامتی در تازه‌ترین فعالیت خود، اولین حضور خود در نمایش خانگی را تجربه می‌کند؛ حضور او در فیلم «رقص روی شیشه» با بازی بهرام رادان، اولین حضور او در نمایش خانگی محسوب می‌شود.

مهتاب کرامتی

مهتاب کرامتی در مزارشریف

مهتاب کرامتی در عرصه‌ی تهیه کنندگی نیز فعالیت‌ داشته است. او در سال ۱۳۹۶، تهیه‌کنندگی مستند صفر تا سکو را برعهده داشت. مستندی که با هم‌کاری مشترک با طهورا ابولقاسمی شکل گرفت و داستان زندگی سه قهرمان ووشوی ایران، الهه، سهیلا و شهربانو منصوریان را به تصویر می‌کشد. این سه خواهر در این مستند، روحیه‌ی سرسخت و جنگنده‌ی خود را به مخاطبان نشان می‌دهند که چگونه باعث پیشرفت آن‌ها و قهرمانی در رشته‌ی ووشو شد.

زندگی شخصی مهتاب کرامتی و فعالیت‌های خیرخواهانه

مهتاب کرامتی در خارج از دنیای سینما و تلویزیون، فعالیت‌های بسیار زیادی دارد. او به‌عنوان مدیر هنری و طراح مد، یک مزون لباس در غرب تهران دارد که فعالیت آن از سال ۱۳۷۳ تا امروز ادامه داشته است. او در این حرفه به طراحی و تولید لباس برای یکی از برند‌های معروف پوشاک مشغول بوده‌ است ولی در سال ۱۳۹۵، در مصاحبه‌ایی عنوان کرد که به‌دلیل مشغله‌ی زیاد، این فعالیت را به‌طور کامل به شریک کاری خود تحویل داده است. وی همچنین سابقه‌ی عضویت در گروه ارکستر سمفونیک تهران را دارد. او برای اولین‌بار در سال ۱۳۸۵ دکلمه‌ی سمفونی «پیامبر اعظم» که توسط شاهین فرهت تولید شده است را اجرا کرد.

مهتاب کرامتی

حضور مهتاب کرامتی در برنامه‌ی آموزش سلامت

مهتاب کرامتی به‌دلیل فعالیت‌های خود در زمینه‌ی آموزش و مبارزه با ایدز، عنوان سفیر حسن نیست و صلح در ایران را دریافت کرد

هم‌کاری او با سازمان جهانی یونیسف (Unicef)، از سال ۱۳۷۹ آغاز شد. مهتاب کرامتی در زمینه‌ی حقوق کودکان و برنامه‌ی آموزش سلامت وابسته به ایدز، از سال ۲۰۰۰ (۱۳۷۹) با سازمان یونیسف، در چارچوب برنامه‌ی ۵۰ ساله‌ی مبارزه با ایدز، هم‌کاری می‌کند. او همچنین نخستین جشن روز جهانی کودک را در ایران برگزار کرد. او برای فعالیت‌های بسیار زیاد خود در زمینه‌ی آموزش درباره‌ی ایدز و حقوق کودکان، در سال ۱۳۸۵، به‌عنوان سفیر حسن نیت و صلح در ایران انتخاب شد.

مهتاب کرامتی در مصاحبه‌ای درباره‌ی فعالیت‌های خود در چارچوب سازمان یونیسف گفت:

انتخاب من ‌به‌عنوان سفیر یونیسف، به رشته تحصیلی من که میکروبیولوژی است، مربوط می‌شود. درواقع آشنایی من با یونیسف برمی گردد به کمپینی که در آن با آن‌ها همکاری کردم. من نمی‌دانستم چیزی به اسم سفیر صلح در ایران وجود دارد، اما خوشبختانه، با خوش شانسی من، این آشنایی اتفاق افتاد و دغدغه‌ی من رنگ بیشتری به خود گرفت. واقعیت این است من برای این کمپین و مواردی مانند این زمان می‌گذاشتم؛ یعنی فقط به‌عنوان یک نماد و حامی به این همکاری‌ها نگاه نکردم. ما برای کار وقت می‌گذاریم، خیلی بیشتر از روزهای اول. بعد از آن، کار من جدی‌تر شد و تبدیل شدم به سفیر حسن نیت یونیسف که در شاخه های مختلف کار می‌کند و مقوله‌ی آشنایی و مبارزه با بیماری ایدز یکی از آن شاخه‌ها است.

مهتاب کرامتی سال‌ها پیش با بابک ریاحی‌پور، یکی از معروف‌ترین نوازنده‌های ایرانی در زمینه‌ی موسیقی راک، ازدواج کرد ولی پس از گذشت چند سال از یکدیگر جدا شدند؛ مهتاب کرامتی درباره‌ی ازدواج خود می‌گوید:

من سال‌ها پیش ازدواج کردم. زندگی خیلی خوبی هم داشتم. درواقع چون در سن پایین ازدواج ما شکل گرفت موفقیت آمیز نبود. اما هنوز از حال هم باخبر هستیم. اما خب این بزرگ شدن ما در دو روند متفاوت شکل گرفت و درنهایت مسیر ما از هم جدا شد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده