نویسنده: رضا علمی
// شنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۹

بیوگرافی مارگو رابی؛ نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل زن اسکار ۲۰۲۰

در این مطلب به‌معرفی مارگو رابی، بازیگر نامزد دریافت جایزه اسکار ‌2020 برای ایفای نقش در فیلم «بامب‌شل» می‌پردازیم و برخی نقش‌آفرینی‌های دیگر وی را نیز بررسی خواهیم کرد.

دانلود ویدیو از آپارات

مارگو الیز رابی (Margot Robbie) در ۲ جولای ۱۹۹۰ در شهر دالبی ایالت کوئیزلند استرالیا متولد شد. سری کِسلر، مادر مارگو، فیزیوتراپیست و داگ رابی، پدر مارگو، مزرعه‌دار بود. مارگو رابی دو برادر با نام‌های لکلن و کامرون و یک خواهر با نام آنیا دارد. چهار فرزند خانوادهٔ رابی در مزرعهٔ پدربزرگ دوران کودکی را گذراندند و اکثر اوقات را با مادر خود سپری می‌کردند و پدر خانواده ارتباط خیلی نزدیکی با فرزندان نداشت و و این دوری تا اندازه‌ای بود که مارگو برای اینکه زیاد پدر خود را نبیند، در سن ۱۶ سالگی همزمان سه کار مختلف انجام می‌داد و سر خود را به‌هرنحوی مشغول نگه می‌داشت. وی در کالج سامرست مشغول یادگیری نمایش‌نامه‌نویسی شد و پس از فراغت از تحصیل، در اوایل ۱۸ سالگی، تصمیم به‌رفتن به‌شهر ملبورن می‌گیرد تا بازیگری را به‌صورت جدی دنبال کند. مارگو رابی درکنار بازیگرانی چون کیتی بیتز برای فیلم Richard Jewell (ریچارد جول)، لورا درن برای فیلم Marriage Story، اسکارلت جوهانسون برای فیلم Jojo Rabbit (خرگوش جوجو) و فلورنس پیو برای فیلم Little Women (زنان کوچک)، نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن در اسکار ۲۰۲۰ است. به‌همین مناسبت، تصمیم داریم تا نگاهی به‌بیوگرافی مارگو رابی و زندگی وی داشته باشیم.

Margot Robbie

شروع دوران حرفه‌ای بازیگری مارگو رابی را باید سال ۲۰۰۷ دانست که وی در آن سال برای حضور در دو فیلم I.C.U (آی. سی. یو) و Vigilante (عضو کمیتهٔ حراست از شهروندان)، تست داد و کارگردان فیلم «آی. سی. یو» تحت تأثیر استعداد وی قرار گرفت و مارگو بدون داشتن مدیربرنامه، اولین قرارداد حرفه‌ای دوران کاری خود را به‌امضاء رساند. وی در سال ۲۰۰۸ در مجموعه‌های تلویزیونی The Elephant Princess (ملکه فیل)، City Homicide (دایرهٔ جنایی) و Review with Myles Barlow (مصاحبه با مایلز بارلو)، نقش‌های کوتاهی را ایفا کرد. مارگو رابی در بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ در یک سریال استرالیایی Neighbours (همسایه‌ها) نقش شخصیت دن فریدمن را ایفا کرد که این شخصیت در ابتدا قرار بود تنها در یکی دو قسمت و به‌عنوان بازیگر مهمان در مجموعه حضور داشته باشد، اما بازی خوب مارگو، سازندگان را به‌استفاده از وی به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی در ادامهٔ مجموعه مجاب ساخت. وی سپس در مجموعه‌های Talkin' 'Bout Your Generation (صحبت کردن از نسل شما) و Pan Am (پن ام) نیز حضور پیدا کرد تا نوبت به‌سومین پروژهٔ سینمایی او رسید و در فیلم About Time (درباره زمان) ریچارد کرتیس، نقش شخصیت شارلوت را ایفا کرد و با بازیگران بزرگی چون دامنل گلیسون، ریچل مک‌آدامز، بیل نای و تام هالندر همبازی شد؛ فیلم «درباره زمان» که محصول سال ۲۰۱۳ است را می‌توان دروازهٔ ورود مارگو رابی به‌سینمای هالیوود دانست.

مارگو رابی با ایفای نقش شخصیت نائومی لاپاگلیا در فیلم The Wolf of Wall Street (گرگ وال‌استریت) مارتین اسکورسیزی به‌شهرت فراوانی در سینمای هالیوود دست یافت؛ رابی در این فیلم با بازیگرانی چون لئوناردو دی کاپریو، جونا هیل، ژان دوژاردن، راب راینر، کایل چندلر و متیو مک‌کانهی همبازی شد و بعد از حضور در این فیلم، در هالیوود روی استعداد این بازیگر حساب بیشتری باز شد و نقش‌های مهم‌تری برای بازی به‌وی پیشنهاد دادند. بااین‌حال وی دو سال از سینما دور بود تا اینکه در سال ۲۰۱۵ شاهد ایفای نقش رابی در فیلم Z for Zachariah (ز مثل زکریا) بودیم و در این فیلم علمی تخیلی و درام به‌کارگردانی کراگ زوبل، رابی با اچیویتل اجیوفور و کریس پاین همبازی شد؛ فیلمی که با استقبال منتقدان همراه شد و مارگو رابی برای ایفای نقش شخصیت آن بردن، بسیار مورد تمجید قرار گرفت و یکی از بهترین بازی‌های خود را به‌نمایش گذاشت. داستان این فیلم در مورد جهانی است که پس از جنگ هسته‌ای کاملاً نابود شده و تنها دختری با نام آن بردن که در یک مزرعه زندگی می‌کند، توانسته به‌دلیل موقعیت مکانی مزرعه‌اش سالم بماند. او تصور می‌کند تنها انسان باقی‌مانده روی زمین است، اما پس از مدتی متوجه می‌شود افراد دیگری نیز زنده‌اند. رابی در همان سال سه فیلم دیگر نیز روی پرده داشت؛ فیلم Focus (تمرکز) که در آن با ویل اسمیت همبازی شد و بازی نسبتاً خوبی از خود به‌نمایش گذاشت، فیلم Suite Française (سوئیت فرانسوی) که نقشی کوتاه در آن ایفا کرد و فیلم The Big Short (رکودِ بزرگ) به‌کارگردانی آدام مک‌کی که حضور افتخاری در آن داشت.

Margot Robbie

مارگو رابی در سال ۲۰۱۶ در سه فیلم Whiskey Tango Foxtrot (ویسکی تانگو فاکسترا)، The Legend of Tarzan (افسانهٔ تارزان) و Suicide Squad (جوخهٔ انتحار) ایفای نقش کرد که بجز فیلم «ویسکی تانگو فاکسترا» که آن را می‌توان فیلمی متوسطی به‌شمار آورد، با حضور در دو فیلم دیگر به‌نحوی دست به‌خودکشی هنری زد. باوجوداینکه در فیلم «افسانهٔ تارزان» بازیگرانی چون الکساندر اسکاشگورد در نقش تارزان، ساموئل ال. جکسون، کریستف والتس و جایمن هانسو حضور داشتند، اما نتیجهٔ کار همه را ناامید کرد و «جوخهٔ انتحار» نیز با انتقادات زیادی از سوی منتقدان همراه شد و تنها دستاورد آن برای رابی، آشنا‌شدن با شخصیت محبوب هارلی کوئین بود و از امتیازات فیلم Birds of Prey (پرندگان شکاری) که به‌تازگی منتشر شده است، می‌توان چنین برداشت کرد که درمجموع این فیلم تا اندازه‌ای مورد توجه منتقدان قرار گرفته است.

مارگو رابی در سال ۲۰۱۶ در سه فیلم «ویسکی تانگو فاکسترا»، «افسانهٔ تارزان» و «جوخهٔ انتحار» ایفای نقش کرد که بجز فیلم «ویسکی تانگو فاکسترا» که آن را می‌توان فیلمی متوسطی به‌شمار آورد، با حضور در دو فیلم دیگر به‌نحوی دست به‌خودکشی هنری زد

رابی در سال ۲۰۱۷ در دو فیلم Goodbye Christopher Robin (خداحافظ کریستوفر رابین) و I, Tonya (من تونیا هستم) ایفای نقش کرد و فیلم دوم را می‌توان مهم‌ترین فیلم این بازیگر تابه‌امروز خواند که نقش اصلی را بر عهده داشت و البته به‌خوبی ازپس این نقش برآمد؛ رابی در این فیلم بیوگرافی نقش شخصیت واقعی تونیا هاردینگ را بر عهده داشت و با بازیگرانی چون مک کنا گریس، سباستین استن، آلیسون جانی، جولیان نیکلسون، کیتلین کارور، بوجانا نوواکوویچ، پائول والتر هاوسر، بابی کاناوله و دن تریاندیفلو همبازی بود. داستان فیلم که یک کمدی سیاه محسوب می‌شود، بر اساس زندگینامه تونیا هاردینگ، اسکیت‌باز معروف آمریکایی در دهه ۹۰ میلادی است. این فیلم اتفاقات باورنکردنی، اما واقعی سال ۱۹۹۴ را روایت می‌کرد و به‌رسوایی و اتفاقاتی که در مسابقات قهرمانی اسکیت‌سواری کشور آمریکا در شهر دیترویت و المپیک زمستانی در شهر لیلهامر کشور نروژ رخ داد، پرداخت. در طی مسابقات قهرمانی و انتخابی اسکیت‌سواری در کشور آمریکا که در شهر دیترویت برگزار می‌شد، نانسی کریگان که رقیب تونیا بود، پس از پایان تمرین با باتوم پلیس مورد حمله قرار گرفت که پس از تحقیقات پلیس مشخص شد که جف گیلولی، همسر تونیا، این حمله را برنامه‌ریزی کرده است. این اتفاق باعث شد که پای کریگان بشکند و تونیا هاردینگ به‌المپیک زمستانی سال ۱۹۹۴ اعزام شود. اگرچه هاردینگ اولین زن آمریکایی به‌شمار می‌آمد که مسابقه سه مرحله‌ای را به‌اتمام رسانده بود، اما میراث و شهرت او همیشه از سمت انجمن ورزشی خود، به‌عنوان یک رسوایی، لکه‌ای ننگین و بردی غیرمنصفانه یاد می‌شد. مارگو رابی برای ایفای نقش در این فیلم، نامزد دریافت جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر زن شد.

Margot Robbie

این بازیگر استرالیایی در سال ۲۰۱۹ در دو فیلم Once Upon a Time in Hollywood (روزی روزگاری در هالیوود) و Bombshell (بامب‌شل) ایفای نقش کرد و در فیلم ابتدایی نقش‌آفرینی متوسطی داشت و در فیلم دوم فراتر از انتظار ظاهر شد. مارگو رابی در جدیدترین اثر تارانتینو نقش شخصیت شارون تیت را ایفا می‌کرد و داستان «روزی روزگاری در هالیوود» در شهر لس آنجلسِ سال ۱۹۶۹ میلادی روایت می‌شود؛ در شهری رو به‌تغییر که ستاره‌ٔ همیشگی دنیای تلویزیون یعنی ریک دالتون (لئوناردو دی کاپریو) و بدل همیشگی‌ خود در صحنه (برد پیت) را به‌چالش می‌کشد و با تغییر دادن ذات فعالیت بازیگران از برخی جهات، آن‌ها را وارد قسمت سختی از زندگی هنری‌شان می‌کند؛ طوری که هر دو آن‌ها برای ماندن در صنعت فیلم و سریال‌سازی، وادار به‌انجام کارهایی دیوانه‌وار می‌شوند. اما ماجرای نهمین فیلم از کارنامه‌ٔ تارانتینو، از جایی به‌اوج جذابیت خود می‌رسد که ریک دالتون می‌فهمد در همسایگی زنی بسیار معروف با نام شارون تیت، زندگی می‌کند. در این فیلم پربازیگر رابی با بازیگرانی چون لئوناردو دی کاپریو، برد پیت، آل پاچینو، تیموتی اولیفانت، دیمون هریمن، کرت راسل، جیمز مارسدن، بروس درن، تیم راث، مایکل مدسن، دمین لوییس، لوک پری، امیل هرش،‌ داکوتا فانینگ، کلیفتون کالینز جونیور، کیث جفرسون، نیکولاس هموند، اسکوت مکنری، جولیا باترز، مایا هاوک، لینا دانم، لورنزا ایزو، آستین باتلر، رافائل زاویروچا، دنی استرانگ، رومر ویلیس، مارگارت کوالی، مدیسن بیتی، ویکتوریا پدرتی، دریما واکر و سیدنی سوئینی همبازی بود. فیلم تارانتینو درمجموع با تحسین منتقدان همراه شد و البته نقش‌آفرینی رابی نیز با انتقاد روبه‌رو نشد. این فیلم در بخش بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین طراحی لباس، بهترین تدوین صدا، بهترین میکس صدا، بهترین طراحی صحنه، بهترین فیلمبرداری و بهترین فیلمنامه اورجینال، نامزد دریافت جایزه در اسکار 2020 شده است.

باوجودآنکه مارگو رابی برای ایفای نقش در فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» نامزد دریافت جایزه اسکار نشد، اما ایفای نقش شخصیت کایلا پاسپیسیل در فیلم «بامب‌شل»، وی را در دستهٔ بهترین بازیگران نقش مکمل زن قرار داد

باوجودآنکه مارگو رابی برای ایفای نقش در فیلم Once Upon a Time in Hollywood نامزد دریافت جایزه اسکار نشد، اما ایفای نقش شخصیت کایلا پاسپیسیل در فیلم Bombshell، وی را در دستهٔ بهترین بازیگران نقش مکمل زن قرار داد. جی روچ، کارگردان فیلم Trumbo (ترامبو)، فیلم The Campaign (کمپین)، فیلم Dinner for Schmucks (شام برای احمق‌ها)، فیلم Austin Powers in Goldmember (آستین پاورز: در عضو طلایی)، فیلم Meet the Parents (ملاقات با والدین)، فیلم Mystery, Alaska (معما، آلاسکا)، فیلم Austin Powers: The Spy Who Shagged Me (آستین پاورز: جاسوسی که مرا تکان داد)، کارگردانی فیلم «بامب‌شل» را بر عهده دارد و شارلیز ترون، نیکول کیدمن، جان لیثگو، کیت مک‌کینون، کانی بریتون، مارک داپلس، راب دلانی، مالکوم مک‌داول، آلیسون جانی، لیو هیوسن و بروک اسمیت، دیگر بازیگران این فیلم هستند. داستان فیلم «بامب‌شل» در مورد گروهی از زنان است که تصمیم می‌گیرند به‌سراغ رئیس شرکت فاکس نیوز، یعنی راجر ایلز بروند و خودش و آن جو مسمومی را که در این شبکه به‌وجود آورده بود، یکجا از بین ببرند. این فیلم با استقبال بسیار خوبی از سوی منتقدان همراه شد و شارلیز ترون در بخش بهترین بازیگر زن، دیگر نامزدی اسکار را برای این فیلم به‌دست آورد و فیلم جی روچ در بخش بهترین چهره‌پردازی و آرایش مو نیز یکی از کاندیدهای دریافت اسکار است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره داشتیم، مارگو رابی در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن باید با بازیگرانی چون کیتی بیتز، لورا درن، اسکارلت جوهانسون و فلورنس پیو رقابت کند و به‌نظر شانس زیادی در مقابل این بازیگران که هر یک نقش‌آفرینی فوق‌العاده در فیلم‌هایشان داشته‌اند، نخواهد داشت.

Margot Robbie

گفتنی است مراسم اسکار 2020 از ساعت ۴:۳۰ بامداد روز ۲۱ بهمن ماه آغاز خواهد بود و فرش قرمز اسکار نیز از ساعت ۳:۰۰ بامداد همان روز شروع می‌شود. نودودومین مراسم اسکار قرار است بدون میزبان برگزار شود. در مراسم اسکار امسال آتکارش آمبودکار، سلما هایک، بری لارسون، اسپایک لی، ری رومانو و ربل ویلسون برای معرفی برندگان به جیمز کوردن، پنه‌لوپه کروز، بنی فلداستین، زک گوتساگن، داین کیتن، شایا لباف، جرج مکای، استیو مارتین، کیانو ریوز، مایا رودولف و سیگورنی ویور ملحق می‌شوند. پیش‌ازاین اعلام شد که زازی الیویا بیتز، تیموتی شالامی، ویل فرل، گل گدوت، میندی کالینگ، جولیا لوئی درایفوس، لین-منوئل میرندا، آنتونی راموس، مارک رافلو، کلی مری ترن و کریستن ویگ فهرست معرفی‌کننده‌های برندگان مراسم را تشکیل می‌دهند. برندگان دسته‌ٔ بازیگری مراسم سال گذشته یعنی ماهرشالا علی، الیویا کلمن، رجینا کینگ و رامی ملک نیز تندیس‌ها را در طول مراسم اهدا خواهند کرد. 


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده