نویسنده: مهرداد داودی
// شنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۹

نگاهی به آثار و زندگی منوچهر نوذری

منوچهر نوذری یکی از معروف‌ترین مجری‌های تلویزیون و هنرمندان ایران محسوب می‌شود. در این مطلب نگاهی به زندگی و آثار مرحوم نوذری انداخته‌ایم.

منوچهر نوذری، دوبلور، هنرپیشه، مجری و کارگردان ایرانی بود که در روز ۱۰ اردیبهشت سال ۱‍۳۱۵ در شهر قزوین به دنیا آمد. نوذری فعالیت هنری خود را ۱۳۳۲ آغاز کرد و یکی از اولین دوبلورهای تاریخ دوبله ایران محسوب می‌شود. او در همان سال‌های ابتدایی در رادیو نیز مشغول به کار شد و در سال ۱۳۳۸ وارد سینما شد. منوچهر نوذری برای اولین بار در سال ۱۳۴۱ بازیگری در سینما را با بازی در فیلم سینمایی «لاله‌های آتیشن» ساخته‌ی محمود نوذری و هوشنگ لطیف پور آغاز کرد. مرحوم نوذری از بازیگری در سینما دور نماند و دو سال بعد جلوی دوربین مهدی امیر قاسم خانی قرار گرفت و در فیلم «افق روشن» نقش آفرینی کرد. وی در ادامه مسیر بازیگری‌اش در سال ۱۳۴۵ فیلم «امیر ارسلان نامدار» را بازی کرد و در همان سال در فیلم «حسین کرد شبستری» نیز حاضر شد. بازی بعدی منوچهر نوذری در فیلم «گوهر شب چراغ» بود. او برای بازی در این فیلم سینمایی در سال ۱۳۴۶ جلوی دوربین اسماعیل کوشان قرار گرفت. منوچهر نوذری که خیلی در سینما پرکار نبود و فقط در یک برهه خاص به بازیگری مشغول بود، در ادامه مسیر بازیگری‌اش و  یک سال بعد از «گوهر شب چراغ»، در سال ۱۳۴۷ باز هم جلوی دوربین اسماعیل کوشان قرار گرفت و این‌بار در فیلم سینمایی «غروب بت پرستان» بازی کرد. مرحوم نوذری پس از «غروب بت پرستان» تنها در سه فیلم «آسمون بی ستاره» محصول ۱۳۴۷، «خیالاتی» محصول ۱۳۵۲ و «چند می‌گیری گریه کنی» محصول ۱۳۸۴ جلوی دوربین رفت.

منوچهر نوذری

منوچهر نوذری اولین مجری تاریخ تلویزیون و یکی از قدیمی‌ترین گویندگان دوبله ایران است

منوچهر نوذری تنها به بازیگری در سینما بسنده نکرد و در تلویزیون نیز بازی‌های مختلفی را تجربه کرد. او برای اولین بار برای بازی در سریال «جدی نگیرید» جلوی دوربین تلویزیون رفت. او در تلویزیون نقش‌های زیادی بازی نکرد و در سریال‌هایی مانند «باجناغ‌ها»، «بابای خجالتی»، «عصای پیری» و در نهایت در «کوچه اقاقیا» بازی کرد. «کوچه اقاقیا» شاید مشهورترین نقش آفرینی نوذری در تلویزیون محسوب شود. این بازیگر در این سریال تلویزیونی به کارگردانی رضا عطاران در نقش نصرت خان تهرانی حاضر شد و با بازیگرانی مانند علی صادقی، رضا عطاران و شقایق دهقان همبازی شد. وی همچنین به عنوان راوی در سریال هزاردستان حاضر شد. نوذری در سال ۱۳۵۰ اولین فیلم سینمایی خود را با نام «ایوالله» به عنوان کارگردان، مدیر دوبلاژ و تدوین‌گر جلوی دوربین برد و یک سال بعد فیلم سینمایی «خیلی هم ممنون» را کارگردانی کرد، او در این فیلم علاوه‌بر کارگردان و مدیر دوبلاژ، سراینده اشعار نیز بود. نوذری یک سال بعد از «خیلی هم ممنون» باز هم به عنوان کارگردان، سراینده اشعار و مدیر دوبلاژ فیلم سینمایی «خیالاتی» را ساخت. مهمترین ساخته‌ی او را اما می‌توان فیلم «الو من گربه هستم» محصول ۱۳۵۶ بر شمرد که در کشور مصر فیلمبرداری و تولید شد.

منوچهر نوذری

اغراق نیست اگر بگوییم عمده شهرت مرحوم منوچهر نوذری برای مجری‌گری بود. او اولین مجری تلویزیون ایران بود و در طول فعالیتش برنامه‌هایی مانند «مسابقه ثانیه‌ها»، «تهران ساعت ۲۰»، «مسابقه جمعه‌ها»، «مسابقه هفته»، «هزار برگ، هزار رنگ» و «چهره‌ها» را اجرا کرد. بیشتر مسابقات ذکر شده با محوریت حضور شرکت کننده در استودیو جلوی دوربین رفتند. «مسابقه هفته» و «مسابقه جمعه‌ها» از مشهورترین مسابقه‌های تلویزیون ایران به شمار می‌روند. همانطور که در ابتدای متن ذکر شد، یادآوری می‌شود که مرحوم منوچهر نوذری در حرفه دوبله و گویندگی رادیو نیز فعالیت داشت. منوچهر نوذری سابقه گویندگی بازیگرانی مانند جک لمون را برای فیلم‌های «Irma la Douce»، «Glengarry Glen Ross» و «Good neighbor sam» صداپیشگی بازیگران دیگری مانند جیمز استوارت، دنی کی، راج کاپور، گلن فورد، باب هوپ و رداسکلتون داشته است. او همچینین به ترتیب مدیر دوبلاژ آثاری مانند «حسنک» محصول ۱۳۷۱، «شنگول منگول» محصول ۱۳۸۶، «هی جو» محصول ۱۳۶۷، «یک جو غیرت» محصول ۱۳۵۲، «خیالاتی» محصول ۱۳۵۲ و «شوخی نکن دلخور میٰ‌شم» محصول ۱۳۴۵ بوده است. منوچهر نوذری در ۱۶ آذر سال ۱۳۸۴ در سن ۶۹ سالگی به دلیل بیماری ریوی و عفونت کلیوری در بیمارستان مدرس تهران از دنیا رفت. او در آخرین روزهای زندگی‌اش درباره فعالیت‌های حرفه‌ای خود به شرح زیر صحبت کرد:

من اولین کسی بودم که در تلویزیون ایران مقابل دوربین رفتم و گفتم نام جعبه‌ای که تصویر من را در آن می‌بینید تلویزیون است.

 شما کاربران زومجی نیز نظرات و خاطرات خود را درباره زنده‌یاد منوچهر نوذری با ما به اشتراک بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده