نویسنده: محسن وزیری
// جمعه, ۲ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۰۰

معرفی بازی موبایل ایرانی کابوس ۳۶: مصائب راه عشق!

وقتی از بازی‌های ایرانی صحبت می‌کنیم، معمولاً با آثاری طرف هستیم که صرفاً نمونه‌ی ایرانیزه شده‌ی بازی‌های خارجی هستند. کابوس ۳۶ هم از این قاعده مستثنی نیست اما با مراحل خلاقانه، کاملاً خودش را از یک کپی محض دور می‌کند. با معرفی کابوس ۳۶ همراه زومجی باشید.

کابوس ۳۶ از آن دسته بازی‌هایی است که مخاطبش را به بازی می‌گیرد و سعی می‌کند با خلق چالش‌هایی متفاوت از هرچه در بازی‌های دیگر دیده‌ایم، تجربه‌ای متفاوت برای گیمر رقم بزند. چالش‌هایی نه از این دست که سرعت‌العمل شما را بسنجند یا حتی مهارت‌هایتان را محک بزنند، کابوس ۳۶ پازل‌هایی مطرح می‌کند که برای حل آن‌ها باید خارج از جعبه فکر کنید.

نکته‌ی منحصر به فرد در مورد این بازی (و البته نسخه‌ای که از آن الهام گرفته شده) این است که تمام ۳۶ مرحله‌ی بازی در یک صحنه اتفاق می‌افتند. شما در طول تمام این مراحل فقط در یک محیط قرار دارید، پلتفرم‌ها همیشه سر جای خودشان هستند و حتی هدف تمام مراحل نیز یکسان است: رساندن قلب به دختر. اینجا وارد مسائل ریزتری مانند اینکه چرا این همیشه پسر است که باید از همه‌ی موانع بگذرد در حالی که دختر همیشه سرجایش ایستاده است نمی‌شویم، ولی همین  ایده‌ی اولیه‌ی کابوس ۳۶ باعث می‌شود ارزش امتحان کردن را داشته باشد که اتفاقاً تجربه‌ی لذت‌بخشی هم خواهد بود.

 

kabus 36_2

هدف مراحل که ساده است، اما برای تمام کردن هر مرحله باید به روش خاصی قلب را به دختر برسانید. بازی به شما راهنمایی‌هایی بسیار خاصی پیشنهاد می‌کند که معماهای اصلی در آن‌ها نهفته‌اند. مثلاً شما باید از عبارت «زندگانی جز ملال نبود» متوجه شوید که این مرحله از شما چه چیزی می‌خواهد و باید چه کار کنید تا قلب ظاهر شود. بعضی از راهنمایی‌های بازی واقعاً هوشمندانه هستند و رسیدن به جواب در برخی مراحل بسیار لذت‌بخش است، اما گاهی اوقات به راهنمایی‌های واضح‌تری نیاز پیدا می‌کنید. اینجا است که چاره‌ای ندارید جز اینکه روی آیکون لامپ گوشه‌ی صفحه کلیک کنید و با مشاهده‌ی یک ویدیوی تبلیغاتی چندثانیه‌ای، به راه حل مرحله برسید. کابوس ۳۶ هیچگونه تبلیغ آزاردهنده‌ای ندارد و این راهنمایی‌های اضافه، روش مناسبی است که سازندگان برای گنجاندن تبلیغات در بازی خود پیش گرفته‌اند.

طراحی صحنه‌ی ثابت بازی به شکل ساده و بهینه‌ای انجام شده و عنصر اضافه‌ای ندارد که باعث شده بعد از انجام چند مرحله، خسته‌کننده یا تکراری نشود. کمی که در بازی جلو می‌روید مسیر مناسب برای رسیدن به قلب و برگشتن به سمت دختر را پیدا می‌کنید اما مراحلی هستند که لازم است راه دیگری در پیش بگیرید. حاشیه‌ی سیاه صحنه و پس‌زمینه‌ی قهوه‌ای رنگ آن اتمسفر خاصی ایجاد می‌کند که در هماهنگی کامل با آهنگ بازی است که اتمسفر ترسناکی به بازی می‌دهد. این آهنگ از دیگر عناصری است که جلوی خسته‌کننده شدن بازی را گرفته و همیشه آن را تازه نگه می‌دارد.

کابوس ۳۶ بازی جمع و جور و خوش‌ساختی است که با چالش‌ها و معماهایی از سبکی متفاوت، تجربه‌ی کوتاه اما جذابی را رقم می‌زند. تنها مسئله‌ای که می‌ماند همان الگوبرداری از نمونه‌های خارجی است که بعد از ارائه‌ی آثاری این‌چنینی، قطعاً این الگوبرداری نیز به حداقل می‌رسد و از این پس شاهد بازی‌هایی با ایده‌های اصیل خواهیم بود.

دانلود از کافه بازار


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده