// جمعه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۳۳

معرفی بازی موبایل Vector Man: خاطرات خوش سگا

بازی Vector Man یک اثر کلاسیک از زمان کنسول‌های شانزده بیتی است که هنوز هم لذت‌بخش بوده و گیمرهای قدیمی را سرحال می‌آورد.

Sega Forever یکی از خدمات ارزشمند شرکت سگا است که توانسته با جذب مخاطبان بازی‌های کلاسیک به موفقیت برسد. در قالب این سرویس، بازی‌های قدیمی سگا برای گوشی‌های هوشمند منتشر می‌شوند که دارای ویژگی‌های اضافه‌ای نظیر قابلیت ذخیره‌سازی هستند. شما می‌توانید این بازی‌ها را به رایگان دانلود کنید و در عوض برای استفاده از برخی ویژگی‌ها تبلیغات ببینید یا بازی اندروید و آیفون مورد نظر را با مبلغ اندکی کاملا خریداری و از تمام ویژگی‌هایش بدون تاخیر استفاده کنید. یکی از جدیدترین آثاری که برای این سرویس منتشر شده Vector Man نام دارد که شاید در بین گیمرهای ایرانی چندان مطرح نباشد، ولی در زمان عرضه خود حسابی مورد توجه و تمجید جامعه مخاطبین و منتقدین قرار گرفته بود.

vector man

بازی Vector Man در زمان خودش یک پیشرفت چشمگیر در فناوری‌های تولید بازی به‌حساب می‌آمد. این اثر در اواخر عمر موفق کنسول Mega Drive در سال ۱۹۹۵ به‌طور انحصاری برای آن کنسول عرضه شد. داستان بازی موضوعی پسا آخرالزمانی دارد که چنین آثاری هنوز هم میان عامه مردم دوست‌داشتنی هستند؛ هرچند داستان همانند خیلی دیگر از بازی‌های قدیمی نقش مهمی ندارد و دستاویزی برای شروع بازی است که با چند تصویر مبهم و مقداری متن در آغاز مرحله اول نمایش داده می‌شود. در آینده انسان از آلودگی‌های زمین فاصله گرفته و ساکن آسمان‌ها شده است. انسان‌ها ربات‌هایی را بر زمین مستقر ساخته‌اند که وظیفه‌شان رفع آلودگی‌های زمین و قابل سکونت کردن آن است. اما روزی اختلالی به وجود می‌آید و ربات‌ها تبدیل به موجوداتی وحشی و متخاصم می‌شوند. در این میان شما کنترل رباتی را ایفا می‌کنید که به شکلی اتفاقی از این اختلال جان سالم به در برده و با دشمنان مبارزه می‌کند.

گرافیک بازی در زمان خود چشمگیر بوده است

در این بازی سازنده‌ها با استفاده از حقه‌های مختلف نرم‌افزاری و گرافیکی، در رقابت با بازی Donkey Kong Country شرکت نینتندو، توانستند گرافیکی دو و نیم بعدی و بسیار رنگارنگ را به نمایش در آورند که بسیار روان و با نرخ فریم بالا به اجرا در می‌آمد. درواقع مدل‌ها و عناصر گوناگون بصری این بازی از پیش رندر شده هستند و تنها حس سه بعدی بودن را به مخاطب انتقال می‌دهند. همچنین ویژگی جذاب دیگر بازی که در زمان خود شاید متحیرکننده نیز بود، ظاهر خود شخصیت اصلی است که به‌جای پویانمایی‌های ساده‌ی آن زمان، بدنش دارای ۲۳ قطعه مدور و مجزا است که هر کدام حرکات مخصوص به خود را دارند. تمام این ویژگی‌های گرافیکی، بازی را در زمان خود منحصربه‌فرد جلوه می‌داد و امروزه هنوز هم ظاهر قابل قبولی دارد.

در کنار گرافیک، موسیقی هم در نوع خودش کم‌نظیر است. توجه داشته باشید که کنسول‌های شانزده بیتی تنها صداهای با فرمت ضعیف MIDI را پخش می‌کردند؛ با این حال در Vector Man با وجود همین محدودیت‌ها موسیقی‌های تند و هیجان‌انگیزی کار شده‌اند که هنوز می‌توانید از شنیدن آن‌ها لذت ببرید. این موسیقی‌ها از همان منوی اصلی گرفته تا درون مراحل، هیجان را به بازی تزریق می‌کنند.

vector man

به‌طور کلی می‌توان گفت این بازی از نظر فنی دستاورد قابل توجهی در زمان خودش بود؛ به‌گونه‌ای که بیست و سه سال بعد از انتشارش هنوز می‌توان از آن لذت برد. اما از منظر روند بازی نیز با کار بسیار خوبی مواجه هستیم. بازی در سبک اکشن پلتفرمر دسته‌بندی می‌شود. رباتی که هدایت می‌کنید کنترل‌های بسیار ساده‌ای دارد: یک دکمه برای پرش و دیگری برای شلیک کردن. جهت‌های حرکت نیز بسیار روان کار می‌کنند و چینش، پرش‌ها و فائق آمدن بر سکوهای گوناگون را تسهیل می‌کند. نکته جالب این‌که شما می‌توانید پرش دوتایی داشته باشید؛ چیزی که در آن زمان چندان میان بازی‌ها باب نبود. با این همه، بازی از لحاظ اکشن و مبارزه با دشمنان بسیار چالش برانگیز است. هرچند با پیشرفت در مراحل قدرت‌های شما بهبود پیدا می‌کنند و این‌که قابلیت ذخیره بازی یا به عقب بازگرداندن زمان را دارید، اما خصوصا در زمان مبارزه با غول‌های آخر مراحل با دردسر زیادی مواجه خواهید شد؛ به‌خصوص که کنترل‌های لمسی بازی در چنین بازی سریع و شلوغی چندان کارآمد نیستند؛ پس توصیه می‌شود از دسته‌های مخصوص موبایل استفاده کنید.

در نهایت همه چیز بستگی به این دارد که به دنبال نوستالژی بازی‌های قدیمی عصر شانزده بیتی باشید یا خیر. اگر گیمر قدیمی هستید از Vector Man لذت خواهید برد؛ در غیر این صورت شاید بازی برایتان زیادی تاریخ مصرف گذشته به نظر برسد.

دانلود بازی Vector Man


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده