نویسنده: علی ولی خانی
// چهار شنبه, ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۱

نگاهی به تفاوت نسخه موبایل Fortnite با سایر پلتفرم‌ها

در این یادداشت سعی داریم نگاهی اجمالی به مهم‌ترین تغییرات و تفاوت‌های نسخه‌ی موبایل Fortnite نسبت به دیگر نسخه‌های این بازی محبوب بیاندازیم.

کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که کوچکترین علاقه‌ای به دنیای بازی‌های ویدیویی داشته باشد و حداقل یک بار نام Fortnite را نشنیده باشد. محبوبیت روز افزون این بازی، به خصوص حالت Battle Royale آن، باعث شد که تنها کمتر از یک سال از انتشار این بازی، شاهد عرضه‌ی آن روی گوشی‌های موبایل (در حال حاضر فقط دستگاه‌های iOS) باشیم. نسخه‌ی موبایل فورتنایت هم درست مثل نسخه‌های ایکس باکس وان، پلی استیشن 4 و کامپیوتر آن، با استقبال شدید طرفداران همراه شد. فورت نایت روی موبایل درست همان تجربه‌ای را به شما ارائه می‌دهد که از این بازی انتظار دارید؛ یک مبارزه‌ی بتل رویال سریع و تمام عیار همراه با سیستم ساخت و ساز منحصر به فرد. با این وجود، نسخه‌ی موبایل Fortnite با وجود به ارمغان آوردن آن حس و حال همیشگی و منحصر به فرد این بازی، تفاوت‌هایی اساسی هم با دیگر نسخه‌ها دارد که در ادامه‌ی این یادداشت به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

fortnite mobile

گرافیک و نرخ فریم

در اولین نگاه، Fortnite روی موبایل از نظر بصری تفاوت چندانی با بقیه‌ی نسخه‌ها ندارد، اما این فقط ظاهر ماجرا است. همانطور که مطلع هستید، در بین گوشی‌ها، Fortnite تنها برای دستگاه‌های iOS منتشر شده و شما برای بازی کردن آن نیازمند داشتن یک دستگاه iPhone 6s یا مدل جدیدتر و قوی‌تر هستید. Epic Games با وجود اینکه به خوبی توانسته این بازی را همانطور که باید باشد برای دستگاه‌های iOS منتشر کند، اما به ناچار مجبور به ایجاد تغییراتی در گرافیک بازی شده تا امکان تجربه‌ی این بازی روی این پلتفرم هم ممکن شود. در نتیجه وضوح تصویر به صورت قابل ملاحظه‌ای پایین آمده است، سایه‌‌ها از بازی حذف شده‌اند، انعکاسی در بازی وجود ندارد، چمن‌ها در برخی نقاط کم‌تر و در دیگر محل‌ها کلا مشاهده نمی‌شوند و کلی تغییرات ریز و درشت دیگر. در این بین شاید بدترین مسئله درباره‌ی این نسخه از بازی نرخ فریم متغیر آن روی iPhone 6s باشد که گاها حتی تا ۲۰ فریم بر ثانیه هم کاهش می‌یابد.

با این وجود، Fortnite روی iPhone X از نظر گرافیکی بسیار بهتر از 6s به نظر می‌رسد و نرخ فریم روی ۳۰ فریم بر ثانیه ثابت باقی می‌ماند. شاید برای کسانی که قبلا این بازی را روی کامپیوتر یا کنسول‌ها با ۶۰ فریم بر ثانیه تجربه کرده‌اند، عادت کردن به این نرخ فریم کمی سخت باشد، اما حداقل در iPhone X شما مجبور به تحمل کردن نرخ فریم متغیر نیستید. این مسئله را به خاطر داشته باشید که نرخ فریم پایین‌تر در نسخه‌ی موبایل Fortnite به هیچ عنوان روی رقابت شما تاثیر نخواهد گذاشت.

fortnite mobile

نحوه‌ی کنترل و رابط کاربری

درست مثل تمامی بازی‌های مشابه، کنترل در نسخه‌ی موبایل Fortnite از طریق صفحه‌ی لمسی صورت می‌گیرد. از چالش‌های ساخت یک بازی شوتر اول یا سوم شخص برای تلفن‌های همراه،‌ ارائه سیستم حرکت و تنظیم دوربینی است که محدود و مصنوعی نباشد و بازیکنان بتوانند به راحتی در حین مبارزه از آن استفاده کنند. با وجود اینکه اکثر بازی‌های این سبکی از چنین مشکلی رنج می‌برند،‌ Fortnite در این زمینه بسیار خوب عمل کرده است. شما برای دویدن از انگشت شصت دست چپتان استفاده می‌کنید، با چرخاندن آن در محوطه‌ی مشخص شده روی مانیتور به شخصیت خود جهت می‌دهید و اگر قصد سریع‌تر حرکت کردن را دارید می‌توانید دوبار انگشت خود را به صفحه‌ی نمایشگر بزنید یا به آسانی انگشت خود را در جهت مورد نظر بکشید. در سوی دیگر صفحه نمایشگر، شما می‌توانید با استفاده از انگشت شصت دست راستتان به اطراف نگاه کنید و زاویه‌ی دید را تغییر دهید. از نقاط قوت این نسخه از بازی می‌توان به قابلیت تغییر زاویه‌ی دید سریع اشاره کرد؛ شما به همان سرعتی که می‌توانید در نسخه‌ی کامپیوتر با ماوس بچرخید و زوایای کور را ببنید یا سریع عکس العمل نشان دهید، می‌توانید همین کارها را به ساده‌ترین حالت ممکن در نسخه‌ی موبایل هم انجام دهید.

درست مثل حرکت کردن، تمامی کارهای دیگر هم از طریق صفحه‌ی نمایشگر انجام می‌شود. شما در نسخه‌ی موبایل Fortnite می‌توانید هر کاری را که در سایر نسخه‌ها قادر به انجام آن هستید انجام بدهید. دکمه‌هایی برای نشستن، پریدن و هدف در گوشه‌ی بالا سمت راست صفحه‌ی نمایشگر، نقشه‌ و آمار بازی در بالا سمت چپ و سایر گزینه‌ها از جمله گزینه‌های مربوط به ساخت و ساز، آیتم‌ها و موارد دیگر هم در پایین قرار گرفته‌اند. از معایب این رابط کاربری می‌توان به سخت بودن دسترسی به گزینه‌ی «کوله پشتی» به دلیل انتخاب محل قرارگیری نامناسب و مشکل بودن عادت کردن به سیستم هدف گیری آن اشاره کرد.

fortnite mobile

نشان‌گر صدا

یکی از بهترین قابلیت‌های اضافه شده به این نسخه، نشانگر صدا است. از آنجایی که ممکن است شما در مکان‌های عمومی یا بسته بخواهید مشغول بازی شوید یا صدای گوشی‌تان آنقدری خوب نباشد که بتوانید از طریق شنیدن محل تیراندازی یا راه رفتن دیگر بازیکنان را پیدا کنید، Epic Games در اقدامی مثبت، نشانگرهایی را به بازی اضافه کرده که مبد‌ا صدا را به شما نشان می‌دهند. این قابلیت حتی می‌تواند با کم رنگ و پر رنگ کردن نشانگرها، فاصله‌ی مبدا صدا با شما را به خوبی نشان دهد. نشانگر صدا برای نشان دادن صدای پای دشمنان با رنگ سفید و برای تیراندازی با رنگ قرمز در حول دایره‌ای وسط صفحه‌ی نمایشگر ظاهر خواهد شد.

fortnite mobile

تیراندازی و Aim Assist

برای تیراندازی کافی است دو بار با انگشت روی صفحه نمایشگر بزنید؛ اینکه بر کجای صفحه‌ی نمایشگر ضربه وارد کنید مهم نیست، تنها کار لازم این است که نشانگر وسط صفحه را با جابجایی زاویه در محل مناسب قرار دهید یا از گزینه هدف گیری استفاده کنید و سپس با دو بار لمس صفحه‌ی نمایشگر شروع به تیراندازی کنید.

هدف گیری در این نسخه از آنچه پیش‌تر در نسخه‌های کنسولی و کامپیوتر دیدیم سخت‌تر است، پس بدون شک باید انتظار سیستم Aim Assist قوی‌تری را داشته باشیم تا که این بازی از یک تجربه‌ی پر هیجان و لذت بخش، به یک بازی اعصاب خورد کن تبدیل نشود. البته نگران نباشید، در تقویت کردن این سیستم زیاده روی نشده و هنوز امکان خطا رفتن تیرهای شما وجود دارد.

fortnite mobile

حالت‌های بازی

در حال حاضر تنها حالت بازی موجود در نسخه‌ی موبایل Fortnite بتل رویال است و خبری مبنی بر انتشار حالت Co-op برای آن منتشر نشده است. شما به محض باز کردن بازی به صفحه آماده سازی می‌روید و بعد از دعوت کردن دوستانتان به بازی (اگر تمایل دارید) سریعا به داخل بازی وارد می‌شوید. همه چیز خیلی سریع اتفاق می‌افتد که به نظر من برای یک بازی موبایل بسیار ویژگی خوب و مناسبی است.

fortnite mobile

سیستم Looting

در این نسخه شما به جای زدن دکمه‌ی خاصی، تنها با گذر از روی آیتم‌ها می‌توانید آن‌ها را سریعا و به راحتی بردارید. آیتم‌ها به نوار زیر صفحه‌ی نمایش اضافه خواهند شد و شما با لمس گزینه‌ی مربوط از آن‌ها استفاده کنید. تفاوت خاصی در آیتم‌ها دیده نمی‌شود و شما هنوز هم با همان سلاح‌ها، ابزار ساخت و ساز، اکسیرها و هر آنچه قبلا در این بازی دیده‌اید سر و کار دارید.

آیا شما مجاب به دانلود Fortnite و تجربه آن روی گوشی موبایل خود هستید؟ به نظرتان این بازی محبوب تا چه حد می‌تواند در بازار بازی‌های موبایل موفق ظاهر شود؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده